Hangt er vanaf hoe langquote:Op maandag 2 december 2024 10:34 schreef Miniem het volgende:
Ik hev net voor de 1e keer pur schuom gebruikt. Weggooien na gebruiken of kun je het bewaren?
Wat is even?quote:Op maandag 2 december 2024 10:41 schreef Piles het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoe lang
Ik bewaarde het altijd wel even, maar probleem is vooral het slangetje weer openkrijgen.
Paar weken is me wel gelukt, en inderdaad, met een lange schroef het uitgeharde pur eruit gepeuterd.quote:Op maandag 2 december 2024 12:38 schreef Miniem het volgende:
[..]
Wat is even?
Ijzerdraad erdoorheen, of werkt dat niet?
Heb uiteindelijk toch voor aceton gekozen. Daarna de primer aangebracht (V33, primer & tint voor parket, kleur "midden eik") maar het resultaat is niet om aan te zien, veel te grote kleurverschillen. van quasi kleurloos tot bijna zwart.quote:Op zaterdag 30 november 2024 23:48 schreef _mido het volgende:
[..]
Dat weet ik inderdaad toevallig: 100% oftwel onverdund.
Ik denk dat je er foto's bij zal moeten plaatsen van het huidige resultaat.quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:12 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heb uiteindelijk toch voor aceton gekozen. Daarna de primer aangebracht (V33, primer & tint voor parket, kleur "midden eik") maar het resultaat is niet om aan te zien, veel te grote kleurverschillen. van quasi kleurloos tot bijna zwart.
Waarschijnlijk deels door inconsistent schuren. Gelijkmatig schuren is moeilijk wanneer haast elke tegel hoger of lager is dan de tegels ernaast. Zelfs latjes van dezelfde tegel verschilden soms een halve mm. Verder ligt de helft van het parket op een betonnen vloer, de andere helft op een vrij dunne houten plank (die bovendien niet horizontaal ligt, waardoor het parket in het midden een zichtbare bult heeft).
En een deel van het parket (en de plank eronder) heeft vorig jaar waterschade opgelopen (door een lekkende dakkoepel), waardoor het hout blijkbaar veel meer primer kan opnemen.
Heb enkele opties overwogen:
- De donkerste plekken lichter maken door de primer met white spirit of aceton gedeeltelijk te verwijderen.
- De donkerste plekken lichter maken met schuurpapier.
- De lichtste plekken donkerder maken met een tweede laag primer.
- Volledig opnieuw beginnen
- de tegels verwijderen en nieuw parket plaatsen.
- enkel de beschadigde tegels vervangen, en opnieuw beginnen;
- het in deze toestand vernissen, in de hoop dat het resultaat toch zal meevallen. En anders de ergste plekken bedekken (tapijt, plantenbak, whatever...)
Iemand een advies?
Heb vandaag de andere helft van het parket gedaan, maar deze keer de primer met een doekje ipv een verfborstel aangebracht: een minimale hoeveelheid primer op een katoenen doekje, over een zo groot mogelijk oppervlak uitgewreven, daarna met een droge verfroller in "alle" richtingen erover gegaan.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:44 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik denk dat je er foto's bij zal moeten plaatsen van het huidige resultaat.
Klinkt een beetje alsof je gat niet diep genoeg is. Zit de oude popnagel er nog in?quote:Op maandag 9 december 2024 10:50 schreef Miniem het volgende:
Vraagje, ik wil iets aan elkaar popnagelen. Het zat ook gepopnageld aan elkaar.
Een holle lat van zon 8mm dik (2 gaten van 4mm erin) aan een deur als raambeveiliging. Echter hoe werkt dit? Want als je de popnagel in de hlat steekt dan knijpt hij al af op het eerste stukje plaat van de lat. Terwijl hij er eerst volledig doorheen zou moeten gaan en achter de deur (3e stukje plaat) zou moeten afknijpen.
Of ik heb daar dan speciale popnagels voor nodig?
Weet niet helemaal of jullie snappen wat ik bedoel?
Ik heb een popnageltang gekocht hiervoor. Maar daar zitten 4 maten popnagels bij. Heb de 4mm nodig.quote:Op maandag 9 december 2024 11:43 schreef whY... het volgende:
[..]
Klinkt een beetje alsof je gat niet diep genoeg is. Zit de oude popnagel er nog in?
Je hebt wel wat verschillende popnagels maar dat zijn vooral verschillen in lengte en diameter.
Hij zou dus ook te kort kunnen zijn.
Met een popnageltang hoor je dit zo gepiept te hebben.
Ja je hebt ook lange popnagels namelijk. Dus waarschijnlijk heb je meer dan die standaard 8/10mm nodig. Misschien wel 30, maar dat zou je kunnen meten.quote:Op maandag 9 december 2024 12:05 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik heb een popnageltang gekocht hiervoor. Maar daar zitten 4 maten popnagels bij. Heb de 4mm nodig.
En snap wel hoe je een plaat aan elkaar maakt. Maar die lat moet aan de deur. Dus eigenlijk 3 platen. Want hij moet door de lat heen en dan aan de deur. Maar de popnagel wordt al afgeknepen aan de achterkant van de 1e plaat. Binnenkant holle lat dus.
Heb je dan een andere maat popnagel nodig die je volledig door de lat kan steken?
Het is in ieder geval een koker waar de ventilatie door loopt. Het muurtje is 70 mm dik, waarschijnlijk gipsblokken, ik zou daar in durven boren tot zeg 60 mm diep. Er is een reële kans dat er ook andere leidingen in die koof lopen maar die gaan ze dan echt niet in dat dunne muurtje wegwerken. Die zitten dan op of langs de muur.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 12:10 schreef kalinhos het volgende:
Misschien een vrij domme vraag maargoed:
Dit is de muur in mijn badkamer, rechts begint de douche en daarnaast het bad. Dit is dus de muur waar de wc tegenaan staat en daarachter loopt (neem ik aan?) ergens wel een waterleiding. Nou wil ik een lijstje ophangen en wat pluggen in de voegen boren: kan dat zomaar of zit ik dan dalijk in zo’n waterleiding?
Tis nieuwbouw uit 2022, kheb de bouwer gemaild maar die had geen bouwtekening beschikbaar dus kon mij het antwoord niet geven.
[ afbeelding ]
Ik heb nog dit gevonden:
Het gaat dus om het muurtje achter de WC[ afbeelding ]
De ruimte achter het bad is vanwege een nis die daar gemaakt is om handdoeken etc in te leggen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:04 schreef 215 het volgende:
[..]
Het is in ieder geval een koker waar de ventilatie door loopt. Het muurtje is 70 mm dik, waarschijnlijk gipsblokken, ik zou daar in durven boren tot zeg 60 mm diep. Er is een reële kans dat er ook andere leidingen in die koof lopen maar die gaan ze dan echt niet in dat dunne muurtje wegwerken. Die zitten dan op of langs de muur.
Maar ik ben geen deskundige....Ik zou het wel durven gokken.
edit: Misschien kan je vanaf een verdieping hoger langs die ventilatie buis in de koker kijken. Die ruimte/koker achter het bad verbaas mij.
Dan nog regels / tussenstuk plaatsen links en rechts? Boor die piano's ook liever niet rechstreeks met zoveel gaten in de muur en massieve paal vd trap.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 09:33 schreef bleiblei het volgende:
Pianoscharnieren zijn (vind ik) het makkelijkst. Maar niet in combinatie met spaanplaat. Dan zou ik voor MDF of multiplex gaan.
Mooiste is om een frame te maken rondom. Dan vang je ook kieren boven en onder af. Gewoon panlatten (18x44) voor gebruiken als het niet super netjes hoeft.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:15 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dan nog regels / tussenstuk plaatsen links en rechts? Boor die piano's ook liever niet rechstreeks met zoveel gaten in de muur en massieve paal vd trap.
Zoiets dacht ik ook. Maar die panlatten zie je dan toch ook? Of plaats je daar dan ook weer een stuk mdf over? Of dekken die scharnieren dan af?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mooiste is om een frame te maken rondom. Dan vang je ook kieren boven en onder af. Gewoon panlatten (18x44) voor gebruiken als het niet super netjes hoeft.
Mijn pa heeft verschillende kasten gemaakt met pianoscharnieren/kogelsnapslot en die houden het na meer dan 60 jaar nog steeds goed vol. Sluitingen van de meest gebruikte deuren zijn wel een keer omgedraaid, ivm slijtage.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 09:33 schreef bleiblei het volgende:
Pianoscharnieren zijn (vind ik) het makkelijkst. Maar niet in combinatie met spaanplaat. Dan zou ik voor MDF of multiplex gaan.
Als het niet te ver is dan plaat op locatie op maat maken en thuis verven? Kan je gewoon de terpentine-verf gebruiken.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 16:51 schreef loveli het volgende:
Verf-vraag. Moet na lekkage het plafond van een inpandige kast vervangen. Heb er een dunne plaat MDF voor. In huis bij oude mensen enzo, dus geuroverlast van verf moet heel beperkt blijven.
Welke verf is snel droog en slaat niet op de luchtwegen? Hoeft alleen wit te worden, niet fancy, gewoon functioneel wit.
(Ze hebben nog spul op terpentine-basis staan, denk niet dat dat een goed plan is)
Zo heeft de klusjesman het bij ons gedaan (na 5 jaar was ik wel klaar met de meterkast in het zicht, dus heb het maar ff uitbesteed vorig jaarquote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:30 schreef Miniem het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik ook. Maar die panlatten zie je dan toch ook? Of plaats je daar dan ook weer een stuk mdf over? Of dekken die scharnieren dan af?
Zitten hier dan ook pianoscharnieren op? Kan niet zien hoe ze zittenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 18:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zo heeft de klusjesman het bij ons gedaan (na 5 jaar was ik wel klaar met de meterkast in het zicht, dus heb het maar ff uitbesteed vorig jaar):
[ afbeelding ]
Zijn mdf deurtjes met panlatten er omheen. Oh, en op de deurtjes zit ook een lat waar die scharnier opgeschroefd zit. Want het is maar 9mm mdf.
Ja, je ziet het als je goed kijkt de pianoscharnier tussen deurtje en zijkant. Dit is open.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 18:49 schreef Miniem het volgende:
[..]
Zitten hier dan ook pianoscharnieren op? Kan niet zien hoe ze zitten
Ahja, ik begrijp hem nu. Hartelijk dankquote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:37 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, je ziet het als je goed kijkt de pianoscharnier tussen deurtje en zijkant. Dit is open.
[ afbeelding ]
Niet al te duidelijke foto, maar het is allemaal wat krasjes daar.
Het idee is juist geen terpentine, want oude mensen met longklachten in de slaapkamer ernaastquote:Op dinsdag 14 januari 2025 17:38 schreef Managarm het volgende:
[..]
Als het niet te ver is dan plaat op locatie op maat maken en thuis verven? Kan je gewoon de terpentine-verf gebruiken.
F*ck-f*ck rampamoeren binnen maar blijkbaar met een andere draad dan in de houten knoppen zit.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:50 schreef _mido het volgende:
[..]
Zou een rampa-moer een optie zijn? Heb ik zelf geen ervaring mee en ik vraag me af hoeveel kracht zo'n ding kan hebben.
[ afbeelding ]
Stokschroef M4 een optie?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:18 schreef _mido het volgende:
Ik heb een lambisering gemaakt van 9mm multiplex met daarop stroken van 5,5mm multiplex. gelijmd en geschroeft op de muur. Nu heb ik houten knopjes gekocht om zoiets als dit te kunnen maken:
[ link | afbeelding ]
Ik heb deze knopjes:
[ afbeelding ]
Ik moet dus iets hebben met een boutdiameter M4 dat uit het hout/de muur steekt en waar ik die knop op kan draaien. Een stokeindje zou kunnen alleen die hebben bij een M4-diameter maar een beperkte lengte zodat die net half-half in het hout en half in de muur komt. Wat zou nou eens een goed alternatief kunnen zijn?
Heb ergens gelezen om geen plinten op het behang te plakken, mocht het behang loslaten dan liggen ook je plinten los. Maar aangezien je de plinten niet wil plakken, zou dat iig geen probleem moeten zijn.quote:Op woensdag 22 januari 2025 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil plinten laten plaatsen maar deze liever niet aan de muur kitten. Hoe maken we ze het beste vast aan de muur? Het worden platte lage plinten, dus niet met een lat er achter.
Daarnaast willen we laten behangen op de muur waar de plinten moeten komen. Is het handiger om eerst het behang te plaatsen of de plinten?
Als je het schroefgat verzinkt en dan afwerkt met kneedbaar hout en verft dan zie je het bijna niet meer.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:25 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Bij ons zijn de plinten in de muur geschroefd (maar je ziet dus wel de schroefkop).
Je wilt ze laten plaatsen? Dan de vakman gewoon z'n werk laten doen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil plinten laten plaatsen maar deze liever niet aan de muur kitten. Hoe maken we ze het beste vast aan de muur? Het worden platte lage plinten, dus niet met een lat er achter.
Daarnaast willen we laten behangen op de muur waar de plinten moeten komen. Is het handiger om eerst het behang te plaatsen of de plinten?
Edit: eerst behangen, hoef je onder minder precies te starten.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:29 schreef whY... het volgende:
[..]
Je wilt ze laten plaatsen? Dan de vakman gewoon z'n werk laten doen.
Plinten kan op veel manieren, met een spijkerpistool ( eventueel spijkers geschikt voor beton), boren en schroeven, slag pluggen.
Maar de meest gebruikte methode is toch kit/high tack eventueel met een nietje / finishing nail om een blinde verbinding te houden.
Het kan ook helemaal blind, je hebt ook plinten met een soort kliksysteem waarbij je eerst een rail plaatst, of plaatjes aan de muur. Daarna klik je de plint erop. Ook erg mooi.
Aan stokschroeven heb ik gedacht inderdaad maar die kan ik niet vinden in een beetje lengte. Die zijn maximaal 40mm en de eerste15mm is hout dus dan zit die maar een klein stukje in de wand. Dat is te weinig vlees om stevig te hangen. Heeft iemand een goeie tip voor een metaalwebshop waar ze echt héél veel voorraad hebben in obscure maten?quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:22 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Stokschroef M4 een optie?
Eventueel moet je hem van beide kanten inkorten als je niet de juiste lengte kunt vinden.
Ja, zou ook mijn keuze zijn. Maar huurappartement dus zat er zo al in.quote:Op donderdag 23 januari 2025 13:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
Als je het schroefgat verzinkt en dan afwerkt met kneedbaar hout en verft dan zie je het bijna niet meer.
Waarom niet kitten? Nee je moet geen rommel van Bison ofzo gebruiken. Hightech gebruiken en er gebeurd niets mee. Gewoon een eigen merk van Bouwcenter oid is prima, veel goedkoper dan Bison, veel beter en zuiniger in gebruik.quote:Op woensdag 22 januari 2025 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heb even zelf zitten Googlen maar idd lastig te vinden (bij. M4x60). Maar, denk je niet dat die 25mm in de wand en dan nog 15mm in het hout genoeg zijn? Ik bedoel, er hangen jassen aan á wat, 1, misschien 2kg per stuk?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:13 schreef _mido het volgende:
[..]
Aan stokschroeven heb ik gedacht inderdaad maar die kan ik niet vinden in een beetje lengte. Die zijn maximaal 40mm en de eerste15mm is hout dus dan zit die maar een klein stukje in de wand. Dat is te weinig vlees om stevig te hangen. Heeft iemand een goeie tip voor een metaalwebshop waar ze echt héél veel voorraad hebben in obscure maten?
Nou, ik ben niet onder de indruk van de kitkwaliteiten van onze timmerman. Verder levert hij puik werk maar kitten kan hij niet zo goed. Ik heb inmiddels een andere route gevonden. Hij mag de plinten vastkitten en het afkitten laten we door een kitbedirjf doen. Die moet hier toch nog eens wat nieuwe kit in de badkamer komen plaatsen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom niet kitten? Nee je moet geen rommel van Bison ofzo gebruiken. Hightech gebruiken en er gebeurd niets mee. Gewoon een eigen merk van Bouwcenter oid is prima, veel goedkoper dan Bison, veel beter en zuiniger in gebruik.
Op zandgrond, 80cm diep.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:41 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik moet wat nieuwe stroomkabels trekken naar de garage, dat gaat vanuit de kruipruimte naar buiten.
Maar op de plek buiten (nu oprit/carport) wordt later een aanbouw gemaakt.
Hoe diep moet ik de mantelbuizen stoppen om te zorgen dat ik later onder de fundering uit kom? Want
ik wil dit later niet meer opnieuw hoeven te verleggen.
Het wordt een stuk waar nooit een tuin zal komen, maar dan gaat ie gewoon 80cm diep.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Op zandgrond, 80cm diep.
Maar goed, je kan een mantelbuis ook prima in de vorstrand storten.
Dus ik zou het gewoon op minimaal 60 diep houden (zo diep hoort elektra in de tuin te liggen).
Ok, anders verwoord. Overal waar niet een gebouw bovenop staat hoor je elektra 60cm. diep te leggenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:02 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Het wordt een stuk waar nooit een tuin zal komen, maar dan gaat ie gewoon 80cm diep.
Dank voor het antwoord.
Even update op mijn eigen vraag:quote:Op donderdag 23 januari 2025 00:15 schreef _mido het volgende:
[..]
F*ck-f*ck rampamoeren binnen maar blijkbaar met een andere draad dan in de houten knoppen zit.
Ziet er tof uit!!! Mooi gedaanquote:Op zaterdag 1 februari 2025 13:14 schreef _mido het volgende:
[..]
Even update op mijn eigen vraag:
druppeltje loc-tite in alle knopjes gedrupt
[ link | afbeelding ]
rampa-moer op een boutje gedraaid, bovenste stukje van het draad afgeslepen, druppeltje loc-tite erop, houten knop geforceerd op de rest van het intacte draad bout gedraaid:
[ link | afbeelding ]
verzameling knopjes:
[ link | afbeelding ]
kop van de bout geslepen, 6mm gat in het hout, 4mm gat in de muur en dan draaien maar:
[ link | afbeelding ]
Dit is het resultaat dan uiteindelijk. (plus een blaar op mijn wijsvinger omdat het behoorlijk moeite kostte om 15 knoppen helemaal ingedraaid te krijgen...)
[ link | afbeelding ]
Zit als een huis dus ik ben tevreden.
Nog een vraagje.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:37 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, je ziet het als je goed kijkt de pianoscharnier tussen deurtje en zijkant. Dit is open.
[ afbeelding ]
Niet al te duidelijke foto, maar het is allemaal wat krasjes daar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |