Hoe bedoel je dat? Kheb t gevoel dat ik even te ingewikkeld denkquote:Op zondag 18 augustus 2024 13:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon de schakelaar en de lamp apart naar de kabeldoos brengen en daar de verbindingen maken ?
Ja met VD. Niet met YMvK.quote:Op zondag 18 augustus 2024 13:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon de schakelaar en de lamp apart naar de kabeldoos brengen en daar de verbindingen maken ?
Inmiddels terug van vakantie, heb bij de bouwmarkt weer gewoon nieuwe halogeenlampjes gehaald en nu werkt het weer. Wel bijzonder dat die LED'jes het nog wel een paar minuten hebben gedaan.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 17:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Klinkt alsof die trafo sowieso niet ok is. Als halogeen snel sneuvelt en nu je ledlampjes er in no time uitvliegen zou ik juist de trafo eens goed bekijken.
Dit kan prima zoquote:Op zondag 18 augustus 2024 17:22 schreef kalinhos het volgende:
Zo, eerste is klaar, de aansluiting op de kabeldoos in de berging.
Tis wat druk maar het is vanuit de bouw zo aangelegd dus ik verander er zo min mogelijk aan, enige wat ik gedaan heb is de 3-voudige lasklemmen vervangen door 5-voudige (helaas ben ik 4-voudig niet tegengekomen) en heb ik de groen-gele tape om de aardlitze gedaan.
Los van dat het wat vol oogt: kan dit zo?[ afbeelding ]
De lamp in kwestie:quote:Op zondag 18 augustus 2024 13:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Gebruik je YMVK kabels of ga je installatiedraad gebruiken ? Je schema klopt in principe.
De lamp heeft geen aarde schroef of een lip aan het metaal zitten ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou ik dan die aarde er aan de onderkant door moeten wurmen of wat is handig?Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:22 schreef kalinhos het volgende:
[..]
De lamp in kwestie:Het snoer is maar twee aderig ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou ik dan die aarde er aan de onderkant door moeten wurmen of wat is handig?
Ja. Zoals gezegd: oud ding, ik denk echt ergens dattie in gebruik was jaren 60,70quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het snoer is maar twee aderig ?
Als een theepotje die niet snel genoeg schenkt en dus op de vloer de thee drupt en niet in het glas?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 00:29 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Kort vraagje: het water van een plat dak komt uit in een gedeelde afvoer om vervolgens verder afgevoerd te worden. Het water zou in de vergaarbak moeten vallen. Maar het blijft onder de afvoerbuis zitten waardoor het terug loopt tegen de gevel aan en niet in de vergaarbak drupt.
Iemand verklaring hier voor? Hoe is dit op te lossen?
Hoe doe ik dat laatste? Gewoon een schroef in dat metaal draaien of?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 23:46 schreef whY... het volgende:
Nieuw snoer aan die fitting maken en aarde aan de metalen behuizing maken.
Wel even kijken wat een mooi plekje is, liefst waar je het niet ziet natuurlijk.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:41 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Hoe doe ik dat laatste? Gewoon een schroef in dat metaal draaien of?
Als ik de tekening goed begrijp is A je aanvoer van koud water. Slang B zal via de warmwater kraan druk krijgen om je boiler te vullen. C krijgt dan water omdat B levert aan de boiler. De stang van de kraan naar de koppeling met C is dan de koud water toevoer vanaf de kraan. De losse slang met bocht en gewicht is omdat je de kraankop er uit kan trekken.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:49 schreef DX11 het volgende:
Ik heb per ongeluk een "low pressure tap" (keukenkraan) gekocht, terwijl wij uiteraard gewoon een boiler op druk hebben. Geen idee wie/wat ooit een systeem heeft zonder druk.
Maargoed, die kraan heeft dus een 3e slang naast koud/warm, die gaat naar een ontluchting uitgang ofzo?
Kan ik nou gewoon B en C aansluiten op koud en warm en hem gewoon gebruiken? Of moet die 3e slang ergens op aangesloten zijn (afdoppen?)
[ afbeelding ]
Waar de kraan komt zijn maar 2 slangen, warm en koud (dus b en c).quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:38 schreef 215 het volgende:
[..]
Als ik de tekening goed begrijp is A je aanvoer van koud water. Slang B zal via de warmwater kraan druk krijgen om je boiler te vullen. C krijgt dan water omdat B levert aan de boiler. De stang van de kraan naar de koppeling met C is dan de koud water toevoer vanaf de kraan. De losse slang met bocht en gewicht is omdat je de kraankop er uit kan trekken.
Geen idee of je boiler er tegen kan om zonder druk te verwarmen. Gewoon proberen lijkt mij.
Dan zou ik de fabrikant ook even om een andere tekening vragen. Want deze klopt dan niet veel van. Waarom tekenen ze de aansluiting voor de boiler vanuit de kraan zelf?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:03 schreef DX11 het volgende:
[..]
Waar de kraan komt zijn maar 2 slangen, warm en koud (dus b en c).
A blijft over, ik heb het opgezocht, het is een ontluchting slang ofzo voor mensen met een druk-loos systeem. Volgens chatgpt kan ik hem het beste afdoppen alleen is de kraan misschien niet bestand tegen de druk van een niet-drukloos systeem, maar proberen kon inderdaad wel (voorzichtig). Ik kan me overigens niet voorstellen dat een drukloze kraan binnen europa ineens van zwakkere materialen wordt gemaakt ofzo, dus ik verwacht dat wel goed gaat. Maar dan zit je dus wel met een overbodige extra slang, beetje jammer.
Misschien klopt het wel voor mensen met een drukloos systeem. Ik ging er even vanuit dat ik B en C door warm/koud in de keuken kon vervangen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:16 schreef DX11 het volgende:
Dan zou ik de fabrikant ook even om een andere tekening vragen. Want deze klopt dan niet veel van. Waarom tekenen ze de aansluiting voor de boiler vanuit de kraan zelf?
Beter plan. Sowieso zijn budget kranen veel te snel versleten. Niet het juiste om op te bezuinigen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:16 schreef DX11 het volgende:
[..]
Misschien klopt het wel voor mensen met een drukloos systeem. Ik ging er even vanuit dat ik B en C door warm/koud in de keuken kon vervangen.
Ik ga maar gewoon de kraan terugsturen en een niet-drukloze versie bestellen. Alleen deze was zo lekker goedkoop, nu blijkt ook waarom (oeps).
Die deur is hol dus?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:26 schreef Grublit het volgende:
Ik wil een draadeind verlijmen in kunststof (voordeur). De lijm moet vullend zijn, want ruimte over. Aan het draadeind zit de voordeur hendel, dus er komt kracht op.
Ik heb een bus chemisch anker staan. Kan ik dat hiervoor gebruiken, of moet een deel hiervoor poreus zijn (steen)?
Wat zou ik anders kunnen gebruiken? Constructiebruislijm? Maar dat is bedoeld voor hout...
Die hollewandplug zit er in. Daarin zat het draadeind van de deurhendel gedraaid. Maar vanwege de afstand in de deur, zat die er maar net in, 1,5-2 slagen of zo. Schijnbaar niet vast genoeg en is door de speling los gekomen.er zit nu dus een soort van huls om dat spul in te spuiten. Gaat mij erom of chemisch anker hecht of kunststof (PVC denk ik dan?) i.c.m. staal.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:44 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die deur is hol dus?
Je zou een poging kunnen wagen met een zeefhuls
Maar ja, zou het tricky vinden. Je hebt 1 kans en als dat mis gaat is je deur vernachelt. Heb je al gedacht aan een flinke paraplu/togglerplug? Ik weet niet hoe dik dat draadeind is, maar ik kom ze tegen t/m M8.
Edit: hier, m10 zelfs: https://baptist.nl/ijzerw(...)ewand-anker-10-64-mm
Het anker hoeft niet te hechten maar moet uitzetten aan de binnenkant. Wat je zoekt is iets dat hetzelfde doet als zo een veeranker/hollewandplug. Maar dan met voldoende grip op het draadeind.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:49 schreef Grublit het volgende:
[..]
Die hollewandplug zit er in. Daarin zat het draadeind van de deurhendel gedraaid. Maar vanwege de afstand in de deur, zat die er maar net in, 1,5-2 slagen of zo. Schijnbaar niet vast genoeg en is door de speling los gekomen.er zit nu dus een soort van huls om dat spul in te spuiten. Gaat mij erom of chemisch anker hecht of kunststof (PVC denk ik dan?) i.c.m. staal.
Zie https://forum.fok.nl/topic/2711299/deurgreep-blinde-bevestiging-aan-kuststof-voordeur.htmlquote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Het anker hoeft niet te hechten maar moet uitzetten aan de binnenkant. Wat je zoekt is iets dat hetzelfde doet als zo een veeranker/hollewandplug. Maar dan met voldoende grip op het draadeind.
Langer draadeind in de deurhendel draaien is ook geen optie? Klinkt alsof het draadeind gewoon te kort is. En iets aan een klein oppervlak in de deur gaan willen proberen te lijmen én het gewricht aan een deurhendel op moet kunnen vangen... Sterkte.
Maar goed, wederom... wel met een hoop aannames vanuit mijn kant. Want ik heb geen idee wat de afmetingen en oppervlaktes allemaal zijn. Dus helpt sowieso om volledig te zijn met je informatie.
- Hoe lang is het draadeind dat uitsteekt.
- Hoe dik is de deur van buitenkant tot het holle stuk
- hoeveel bewegingsruimte heb je in de deur
- Hoe ziet de klink eruit
- kan het draadeind in de klink vervangen worden
- Hoe dik is het draadeind en hoe groot het gat in de deur
Enz.
Enz.
Enz.
Ik heb die lamp nog eens goed bekeken en ook de fittingquote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:44 schreef whY... het volgende:
[..]
Wel even kijken wat een mooi plekje is, liefst waar je het niet ziet natuurlijk.
Je hebt metaalschroefjes die zelf borend zijn, klein ringetje ertussen zodat de kabel mooi klemt, eventueel als je het hebt een ringetje aanknijpen aan de kabel: [ afbeelding ]
Wat Exlurker zegt klopt, maar je zou naast zijn advies ook de aarde erbij kunnen klemmen. Exlurker geeft wel een mooiere oplossing om eerlijk te zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2024 19:27 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik heb die lamp nog eens goed bekeken en ook de fitting
In de fitting vind ik dit schroefje, is dit dan bedoeld voor de aarde op aan te sluiten?
[ afbeelding ]
Of indien niet: de onderkant vd lamp (waar de kabel naar binnenkomt de fitting in) heeft ook 4 gaatjes. Zou ik dan hier een boutje doorheen moeten doen, ringetje van de aarde eromheen en dan met een moertje aan de binnenkant vastdraaien?
[ afbeelding ]
En met afdekplaat bedoel je die metalen onderkant van de lamp? Anders begrijp ik niet hoe ik dit allemaal kwijt kan in die fitting qua ruimtequote:Op zondag 25 augustus 2024 20:32 schreef exlurker het volgende:
Het schroefje in de fitting is bedoeld om het draadeind waar mee de fitting gemonteerd word te borgen.
Ik zou een gaatje in de bovenzijde van de fitting boren en daar de aardedraad doorvoeren en deze monteren aan de
afdekplaat doormiddel van een boutje en moertje
En met klemmen bedoel je de oplossing om het vast te maken, via zo’n ringetje, aan een boutje en moertje aan de onderkant vd behuizing?quote:Op zondag 25 augustus 2024 20:50 schreef whY... het volgende:
[..]
Wat Exlurker zegt klopt, maar je zou naast zijn advies ook de aarde erbij kunnen klemmen. Exlurker geeft wel een mooiere oplossing om eerlijk te zijn.
ja precies, het enige dat telt is dat de aardedraad vastzit aan de metalen behuizing.quote:Op zondag 25 augustus 2024 21:16 schreef kalinhos het volgende:
[..]
En met klemmen bedoel je de oplossing om het vast te maken, via zo’n ringetje, aan een boutje en moertje aan de onderkant vd behuizing?
Gamma heeft tegenwoordig een kleur scanner. Product meenemen en dan zou er bijna dezelfde kleur verf gemengd kunnen worden.quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:07 schreef Lonaa het volgende:
Ok, ik heb een paar Void-speakers die hun originele paarse kleur nog hebben en die ik ook zo wil houden. In de loop der tijd zijn ze her en der wat beschadigd bij transport en opbouw-afbouw, dus her en der is er wat hout zichtbaar. De kleur die ze hebben is geen standaard kleur.
Bestaat er een manier om diezelfde kleur te laten mengen oid? Is er een bedrijf dat dat kan, met bijv. een sample ofzo?
Ja het product zijn dus 4 subwoofers van 40x80x120quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:51 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Gamma heeft tegenwoordig een kleur scanner. Product meenemen en dan zou er bijna dezelfde kleur verf gemengd kunnen worden.
Deze kerel vragen:quote:Op dinsdag 3 september 2024 18:07 schreef Lonaa het volgende:
Ok, ik heb een paar Void-speakers die hun originele paarse kleur nog hebben en die ik ook zo wil houden. In de loop der tijd zijn ze her en der wat beschadigd bij transport en opbouw-afbouw, dus her en der is er wat hout zichtbaar. De kleur die ze hebben is geen standaard kleur.
Bestaat er een manier om diezelfde kleur te laten mengen oid? Is er een bedrijf dat dat kan, met bijv. een sample ofzo?
Ja, je kan gewoon blindplaten monteren.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:46 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, ik ben een muurtje aan het maken en wil het laatste stukje dicht maken. Nou is het de bedoeling dat er op dat stukje een snoer voor een hanglamp uit de muur komt. Hoe werk ik dat netjes af? De lamp komt er niet overheen te hangen. Zijn daar speciale afwerkkapjes voor om op de inbouwdoos te plaatsen?
Of je neemt een gewone blindplaat en boort daar voorzichtig een gat in.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 19:44 schreef bleiblei het volgende:
Edit: ben ff door gaan googlen. Nooit geweten, maar er zijn ook blindplaten met een draaddoorvoer:
https://www.google.com/search?q=blindplaat+doorvoer
Ja dat zou ik zelf ook gedaan hebben inderdaadquote:Op donderdag 3 oktober 2024 20:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Of je neemt een gewone blindplaat en boort daar voorzichtig een gat in.
Zo te zien een grondkabel met krachtstroom: 3 fasen plus nul.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:37 schreef _mido het volgende:
In mijn kruipruimte zie ik een vrij forse kabel vanonder de funderingsbalk komen die 20cm onder de vloer is doorgeknipt. Iemand een idee wat dit is? Is dit een oude hoofdvoeding die de hele meterkast zou moeten voorzien van stroom?
[ link | afbeelding ]
Lijkt een oude voedingskabel ergens van. Behoorlijke doorsnede ook, ik schat massief vier of zes mm².quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:37 schreef _mido het volgende:
In mijn kruipruimte zie ik een vrij forse kabel vanonder de funderingsbalk komen die 20cm onder de vloer is doorgeknipt. Iemand een idee wat dit is? Is dit een oude hoofdvoeding die de hele meterkast zou moeten voorzien van stroom?
[ link | afbeelding ]
Volgens mij kun je de dop aan de onderzijde van deze aansluiting eraf draaien, dan zit daar de aansluiting waarop je de vulslang op kunt aansluiten. Dan kun je volgens mij die spindel die aan de rechterkant zit open en dicht draaien om water vanuit de vulslang je systeem in te laten lopen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 18:25 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Hallo allemaal. Ik wil graag mijn cv-ketel bijvullen met water om de druk zeer laag is (is in anderhalf jaar niet gebeurt). Het schijnt niet moeilijk te zijn, maar in de filmpjes zijn de vulkraantjes altijd overduidelijk te zien, inclusief een rode hendel om de kraan te openen en sluiten. Zelf lijk ik een dergelijk hendeltje niet op deze installatie te hebben zitten. Als jullie deze situatie zo bekijken, zouden jullie misschien weten waar ik moet zijn? Alvast bedankt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Direct onder de manometer.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 18:25 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Hallo allemaal. Ik wil graag mijn cv-ketel bijvullen met water om de druk zeer laag is (is in anderhalf jaar niet gebeurt). Het schijnt niet moeilijk te zijn, maar in de filmpjes zijn de vulkraantjes altijd overduidelijk te zien, inclusief een rode hendel om de kraan te openen en sluiten. Zelf lijk ik een dergelijk hendeltje niet op deze installatie te hebben zitten. Als jullie deze situatie zo bekijken, zouden jullie misschien weten waar ik moet zijn? Alvast bedankt.
Ah, ik was me er niet van bewust dat het een dop was. Dan draai ik die eraf en koppel de vulslang eraan. En rechtsboven de vulslang kan ik die kop open en dicht draaien? Bedankt voor de adviezen, en ik zal het morgen eens proberen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Volgens mij kun je de dop aan de onderzijde van deze aansluiting eraf draaien, dan zit daar de aansluiting waarop je de vulslang op kunt aansluiten. Dan kun je volgens mij die spindel die aan de rechterkant zit open en dicht draaien om water vanuit de vulslang je systeem in te laten lopen.
[ link | afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |