Dat is wel heel erg beunhaas aangesloten, en zeker niet volgens de voorschriften.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 16:34 schreef Miniem het volgende:
Ik heb een zonneboiler waar deze aansluiting in de schuur zit.
https://imgur.com/a/YUPgW6P
Sowieso heeft iemand dit erg beun aangesloten.
Ik werk normaal met Wago's, kun je daar zon flexible draad ook insteken?
Plus kan ik hier een stopcontact bijsteken? Want ik weet niet precies de werking van een zonneboiler.
Alvast bedankt.
Heb de link van de afbeelding erbij gezet want weet niet precies hoe ik die afbeelding hier plaats.
Links gaat naar boven het dak op.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg beunhaas aangesloten, en zeker niet volgens de voorschriften.
Die twee snoertjes waar gaan die dan precies heen ? Heb je een foto van de hele situatie ?
Wago 221 lasdoppen zijn eigenlijk de lasdoppen die je moet hebben, deze zijn in de bouwmarkten wel verkrijgbaar, dat zijn deze lasdoppen.
https://www.wago.com/nl/v(...)lemmen-ontdekken/221
[ afbeelding ]
De lasdoos zou ik dan vervangen voor een exemplaar waar direct een wandcontactdoos op gemonteerd kan worden.
Dan heb je deze onderbak nodig; https://www.elektramat.nl(...)s-met-deksel-3640-s/
Daar past dan vervolgens weer dit stopcontact op; https://www.elektramat.nl(...)tact-grijs-3640w2-s/
Ik vind het wel een heel dun snoertje, over wat voor afstand heb je het dan ?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:40 schreef Miniem het volgende:
[..]
Links gaat naar boven het dak op.
Rechts gaat in een mantel onder de grond door naar (meterkast)? De wagos 221 heb ik.
Maar een stopcontact kan dus wel?
Zal later een nieuwe foto toevoegen.
Naar t dak zon 10 meter.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vind het wel een heel dun snoertje, over wat voor afstand heb je het dan ?
Hoeveel branduren maken ze ? Heb je veel last van trillingen in het oppervlak waar de lampen zitten ?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 14:38 schreef PzKpfw het volgende:
Hoe lang gaan G4 halogeen lampjes bij jullie gemiddeld mee? Hier in de afzuigkap heb ik ze vorig jaar alle 3 al eens moeten vervangen en nu is net alweer de laatste van de 3 overleden. Ik vraag me af of het normaal is dat deze lampen maar een jaar meegaan.
Gewoon bij het koken, zeg elke dag een uurtje gemiddeld. Ja trillingen.. ze zitten in de afzuigkap. Maar als dit zo doorgaat druk ik er gewoon LEDjes in.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hoeveel branduren maken ze ? Heb je veel last van trillingen in het oppervlak waar de lampen zitten ?
Dat beinvloed natuurlijk ook de levensduur behoorlijk.
Die zijn daar doorgaans ook beter tegen bestand. En energiezuinig.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:33 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Gewoon bij het koken, zeg elke dag een uurtje gemiddeld. Ja trillingen.. ze zitten in de afzuigkap. Maar als dit zo doorgaat druk ik er gewoon LEDjes in.
Maar volgens mij niet 1 op 1 uit te wisselen in verband met de trafo.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die zijn daar doorgaans ook beter tegen bestand. En energiezuinig.
12V is 12V. G4 is de fitting soort, dus dan zou een steeklampje zoals dit --> https://www.123led.nl/123(...)10W-i12062-t495.html prima moeten functioneren.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:54 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Maar volgens mij niet 1 op 1 uit te wisselen in verband met de trafo.
Nope, halogeentrafos hebben vaak een ondergrens aan wattage. Dus als je er ledlampjes in duwt en die halen samen niet de ondergrens van de trafo. Gebeurt er weinig.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 17:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
12V is 12V. G4 is de fitting soort, dus dan zou een steeklampje zoals dit --> https://www.123led.nl/123(...)10W-i12062-t495.html prima moeten functioneren.
True, maar mijn ervaring is wel dat het vaak gewoon goed functioneerd.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 20:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nope, halogeentrafos hebben vaak een ondergrens aan wattage. Dus als je er ledlampjes in duwt en die halen samen niet de ondergrens van de trafo. Gebeurd er weinig.
En als er iets van een dimmer op zit kan dat weer tot knipperende ledjes leiden. Dus neen, er is meer dan alleen het voltage dat telt.
Hier nog een foto van heel de situatie. Links gaat naar het dak en rechts door een mantel naar?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wil het eigenlijk wel proberen maar die LED-lampjes zijn aanzienlijk duurder dan de halogeen-variant dus dat kan een duur gokje worden..quote:Op zaterdag 20 juli 2024 22:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
True, maar mijn ervaring is wel dat het vaak gewoon goed functioneerd.
Ik heb in mijn vorige huis ook de halogeen vervangen voor G4 led, ik had juist wel de hele avond de lampjes aan. Ik had ze gewoon van Lidl/Aldi of Ikea. Werkte gewoon, geen flikkering.quote:Op zondag 21 juli 2024 20:17 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wil het eigenlijk wel proberen maar die LED-lampjes zijn aanzienlijk duurder dan de halogeen-variant dus dat kan een duur gokje worden..
Zou ik een stopcontact gewoon erop kunnen aansluiten?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Weet je waar de andere kant van dat snoer uitkomt en wat er eventueel nog meer op zit ?quote:Op maandag 22 juli 2024 14:01 schreef Miniem het volgende:
[..]
Zou ik een stopcontact gewoon erop kunnen aansluiten?
Nee, helaas.quote:Op maandag 22 juli 2024 20:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Als
[..]
Weet je waar de andere kant van dat snoer uitkomt en wat er eventueel nog meer op zit ?
Kijken op welke groep het zit. En vervolgens checken wat er nog meer op die groep hangt.quote:Op maandag 22 juli 2024 22:32 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, helaas.
Zou ook niet weten hoe ik dat kan traceren.
Maar een zonneboiler werkt ook als ik de stroom uitzet. Hoe check ik dat dan? Snap niet waarom het ook aan het aan het net zit? Voor de winter waarschijnlijk dat hij opwarmt zonder zon?quote:Op dinsdag 23 juli 2024 00:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kijken op welke groep het zit. En vervolgens checken wat er nog meer op die groep hangt.
Maar een groep waar een boiler aanhangt zou ik zelf niet zo maar ff extra meuk aan hangen. Want zonne... heel tof. Maar hoeveel trekt ie in de winter als je ff lekker hebt staan opwarmen in een heet bad.
De elektronica die er inzit zal vast elektrische spanning nodig hebben om te kunnen regelen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 13:28 schreef Miniem het volgende:
[..]
Maar een zonneboiler werkt ook als ik de stroom uitzet. Hoe check ik dat dan? Snap niet waarom het ook aan het aan het net zit? Voor de winter waarschijnlijk dat hij opwarmt zonder zon?
quote:Op zaterdag 20 juli 2024 17:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
12V is 12V. G4 is de fitting soort, dus dan zou een steeklampje zoals dit --> https://www.123led.nl/123(...)10W-i12062-t495.html prima moeten functioneren.
Even een update. Had G4 LED lampjes van Philips opgehaald, die werkten wel maar waren te groot waardoor het kapje er niet meer op paste. Terug naar de bouwmarkt en geruild voor LED lampjes van het huismerk (die waren waren kleiner van formaat). Deze pasten wel onder het kapje en deden het ook... welgeteld 5 minuten. Twee doen het helemaal niet meer en eentje knippert heel zachtjes. Nu hoop ik dat de lampjes kapot zijn en niet de trafo. Maar goed dit is dus ook even een waarschuwing voor anderen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 20:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nope, halogeentrafos hebben vaak een ondergrens aan wattage. Dus als je er ledlampjes in duwt en die halen samen niet de ondergrens van de trafo. Gebeurt er weinig.
En als er iets van een dimmer op zit kan dat weer tot knipperende ledjes leiden. Dus neen, er is meer dan alleen het voltage dat telt.
Klinkt alsof die trafo sowieso niet ok is. Als halogeen snel sneuvelt en nu je ledlampjes er in no time uitvliegen zou ik juist de trafo eens goed bekijken.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 17:16 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
[..]
Even een update. Had G4 LED lampjes van Philips opgehaald, die werkten wel maar waren te groot waardoor het kapje er niet meer op paste. Terug naar de bouwmarkt en geruild voor LED lampjes van het huismerk (die waren waren kleiner van formaat). Deze pasten wel onder het kapje en deden het ook... welgeteld 5 minuten. Twee doen het helemaal niet meer en eentje knippert heel zachtjes. Nu hoop ik dat de lampjes kapot zijn en niet de trafo. Maar goed dit is dus ook even een waarschuwing voor anderen.
Dat heeft met die ondergrens te maken denk ik. 2xled zit je op max 10w en 1xled en 1x halogeen op 30w ofzo. En de ondergrens zit vaak op 20w.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 22:53 schreef Piger het volgende:
Ik heb het ooit geprobeerd met 2x led. Lampjes gingen meteen weer uit.
1 led en 1 reguliere werkte wel samen.
Ahzo.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 16:02 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De elektronica die er inzit zal vast elektrische spanning nodig hebben om te kunnen regelen.
Ja joh, makkelijk. Verlichting en andere woonkamerdingen doen niks qua stroom. Zolang je idd geen heaters of andere verwarmingsapparaten er aan hangt, geen probleem.quote:
Tel alle vermogens bij elkaar op en als het meer dan 3600 watt is dan kan het niet.quote:Op maandag 29 juli 2024 17:48 schreef kalinhos het volgende:
Het lijkt me dat dit toch gewoon moet kunnen qua vermogen of kijk ik ergens overheen?
Ja dat haal ik nooit. Nog niet eens tegelijkertijd denk ik.quote:Op maandag 29 juli 2024 20:47 schreef lipje het volgende:
[..]
Tel alle vermogens bij elkaar op en als het meer dan 3600 watt is dan kan het niet.
Dat moet prima kunnenquote:Op maandag 29 juli 2024 17:48 schreef kalinhos het volgende:
Vraagje of dit kan:
Ik heb een meterkast met 7 groepen + nog een aparte groep voor de zonnepanelen/omvormer. Op groep 1 zit mn woonkamer (tv, wat verlichting en eens een oplader) en mijn buitenberging. Op de buitenberging zit het lichtje van mn berging, het buitenlicht van de brandgang (gek genoeg) en 2 stopcontacten. Nu wil ik vanaf de kabeldoos die in mn berging zit een aftakking maken naar mijn overkapping. Daar wil ik 2 stopcontacten plaatsen en 1 lamp ophangen op een lichtschakelaar. Geen heaters ofzo.
Het lijkt me dat dit toch gewoon moet kunnen qua vermogen of kijk ik ergens overheen?
Kheb nu (nog niks aangesloten) alvast een grondkabel vanaf mn kabeldoos nar buiten getrokken en naar een kabeldoos geleid die ik op mn overkapping heb vastgemaakt (foto vorige topic)
ik frais de invoerpoort altijd met een dremelquote:Op woensdag 31 juli 2024 08:44 schreef Piles het volgende:
Ok, stomme vraag misschien, maar hoe sluit je een opbouw-wcd netjes aan op de pvc-buis op de muur?
Je moet een gat maken in de opbouw-wcd, maar ik krijg dat nooit netjes voor elkaar op een of andere manier
Daar moet vast een handigheidje voor zijn, maar ik heb 'm nog niet ontdekt.
Enige filmpjes/instructies die ik tegenkom is een opbouw-wcd op een buis vanuit de muur (dus zonder gat in de wcd).
Voorzichtig met een klein kniptangetje lukt het mij vaak prima. En dan rustig stukjes er af knabbelen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 08:44 schreef Piles het volgende:
Ok, stomme vraag misschien, maar hoe sluit je een opbouw-wcd netjes aan op de pvc-buis op de muur?
Je moet een gat maken in de opbouw-wcd, maar ik krijg dat nooit netjes voor elkaar op een of andere manier
Daar moet vast een handigheidje voor zijn, maar ik heb 'm nog niet ontdekt.
Enige filmpjes/instructies die ik tegenkom is een opbouw-wcd op een buis vanuit de muur (dus zonder gat in de wcd).
Nog een vraag hierover(ik ben een heeeeel langzame klusser)quote:Op maandag 29 juli 2024 17:48 schreef kalinhos het volgende:
Vraagje of dit kan:
Ik heb een meterkast met 7 groepen + nog een aparte groep voor de zonnepanelen/omvormer. Op groep 1 zit mn woonkamer (tv, wat verlichting en eens een oplader) en mijn buitenberging. Op de buitenberging zit het lichtje van mn berging, het buitenlicht van de brandgang (gek genoeg) en 2 stopcontacten. Nu wil ik vanaf de kabeldoos die in mn berging zit een aftakking maken naar mijn overkapping. Daar wil ik 2 stopcontacten plaatsen en 1 lamp ophangen op een lichtschakelaar. Geen heaters ofzo.
Kheb nu (nog niks aangesloten) alvast een grondkabel vanaf mn kabeldoos nar buiten getrokken en naar een kabeldoos geleid die ik op mn overkapping heb vastgemaakt (foto vorige topic)
Wat je laat zien is voor een inbouwdoos (deze zijn vaak blauw), maar buiten heb je een lasdoos en daar heb je andere wartels voor. @Vonkenboer kan je vast de preciese details vertellenquote:Op maandag 12 augustus 2024 21:58 schreef kalinhos het volgende:
Nog een vraag
[..]
Nog een vraag hierover(ik ben een heeeeel langzame klusser)
de kabeldoos waarop ik de kabel wil aansluiten in de schuur ziet er zo uit
[ afbeelding ]
Deze is er door de bouw ingezet en ik heb geen spruitstukjes extra. Kan ik dan gewoon deze erin zetten en zo de kabel in de doos doen(en zorgen dat het dus mooi dicht is).
[ afbeelding ]
https://www.hornbach.nl/p(...)uw-10-stuks/5078624/
Ik zal denken dat het wel kan (als het past dan past het) maar omdat kleuren altijd vrij belangrijk zijn en mn doos grijs is en dit blauw twijfel ik toch enigszins.
Wat je laat zien is een ABB 3640 lasdoos, die blauwe invoeren passen alleen op inbouwdozen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 21:58 schreef kalinhos het volgende:
Nog een vraag
[..]
Nog een vraag hierover(ik ben een heeeeel langzame klusser)
de kabeldoos waarop ik de kabel wil aansluiten in de schuur ziet er zo uit
[ afbeelding ]
Deze is er door de bouw ingezet en ik heb geen spruitstukjes extra. Kan ik dan gewoon deze erin zetten en zo de kabel in de doos doen(en zorgen dat het dus mooi dicht is).
[ afbeelding ]
https://www.hornbach.nl/p(...)uw-10-stuks/5078624/
Ik zal denken dat het wel kan (als het past dan past het) maar omdat kleuren altijd vrij belangrijk zijn en mn doos grijs is en dit blauw twijfel ik toch enigszins.
Bestel ik die doos dan voor de wartels of is het de bedoeling dat ik de bestelde doos ophang op de plek waar nu die huidige doos hangt?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 08:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat je laat zien is een ABB 3640 lasdoos, die blauwe invoeren passen alleen op inbouwdozen.
Je zult zo'n kabeldoos moeten bestellen.
Bij iedere kabeldoos zitten standaard drie wartels bij.
De wartels zijn ook los te krijgen natuurlijk, als je die wilt bestellen dan moet je dit, en dit artikel hebben.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 09:20 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Bestel ik die doos dan voor de wartels of is het de bedoeling dat ik de bestelde doos ophang op de plek waar nu die huidige doos hangt?
Tis besteld en ontvangen dus ik ga het vandaag in orde maken.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De wartels zijn ook los te krijgen natuurlijk, als je die wilt bestellen dan moet je dit, en dit artikel hebben.
Bij een kabeldoos zitten standaard drie inzetstukken en drie kabelgeleiders bij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enige wat ik me afvraag: de lamp heeft alleen een blauwe en zwarte draad. Waar sluit ik die aarde op aan? Het is een oude scheepslamp met metalen omhulsel.Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
quote:Op zondag 18 augustus 2024 12:55 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tis besteld en ontvangen dus ik ga het vandaag in orde maken.
Ik vind stroomschema’s altijd wat lastig te begrijpen dus ik heb het in kleur gedaan qua kabelkleur, zo moet ik het aansluiten he? Voor 2 buitenstopcontacten en 1 schakelaar voor een lamp:
[ afbeelding ]Gebruik je YMVK kabels of ga je installatiedraad gebruiken ? Je schema klopt in principe.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enige wat ik me afvraag: de lamp heeft alleen een blauwe en zwarte draad. Waar sluit ik die aarde op aan? Het is een oude scheepslamp met metalen omhulsel.
De lamp heeft geen aarde schroef of een lip aan het metaal zitten ?
Voor de stopcontacten YMVK kabelsquote:Op zondag 18 augustus 2024 13:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Gebruik je YMVK kabels of ga je installatiedraad gebruiken ? Je schema klopt in principe.
De lamp heeft geen aarde schroef of een lip aan het metaal zitten ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |