abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214905762
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 09:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Thnx :) Vond het zelf ook wel een geslaagd gesprek, hoop altijd alleen dat het ook enigszins toegankelijk is en niet teveel jargon bevat :@
Het was voor mij iig prima te volgen. Ik ga je boek zeker kopen. Misschien in de volgende druk ook een woordje besteden aan de wonderbaarlijke goddeljke (econometrische) patronen die professor Rutten in Noors-Spanje dacht waar te nemen? :)
pi_214905916
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 10:10 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het was voor mij iig prima te volgen. Ik ga je boek zeker kopen. Misschien in de volgende druk ook een woordje besteden aan de wonderbaarlijke goddeljke (econometrische) patronen die professor Rutten in Noors-Spanje dacht waar te nemen? :)
Ja, dat zou wel leuk zijn, maar ik heb al het één en ander moeten schrappen en mijn uitgever vond 400 pagina's al best veel :P Misschien voor het vervolg :7
pi_214906335
quote:
Heel goed!

Ik moest even lachen toen je tegenover Ad Verbrugge de astrologie als het eerste voorbeeld gaf van het zien van dingen die er niet zijn. De man schijnt daar tegenover zijn studenten nogal vol van te zijn namelijk, hoewel je daar bij De Nieuwe Wereld op een of andere manier niet heel veel van merkt. Wellicht denkt hij dat de kijker daar niet op zit te wachten? In dat geval leg je met zo’n opmerking de vinger dus precies op de gevoelige plek, haha. Jammer dat hij er verder niet op in ging.

Wel vond ik het sterk hoe hij er moeite mee heeft dat je veel kritischer lijkt te zijn op het christendom dan op andere waarheidsclaims, die soms een iets meer “wetenschappelijk imago” hebben, maar die in feite aan zeer vergelijkbare kritieken onderworpen kunnen worden. Ook buiten het christendom vinden we gevallen van doorgeslagen patroonherkenning uiteraard, dus dat het evenwicht daartussen bij jou soms niet helemaal naar zijn smaak was, dat is wel iets waar ik me in kan herkennen. Ik snap wel waar dat gevoel van hem vandaan komt, en waarom hij nou juist die ene zin over de symbolische waarde van de Bijbel eruit pikt om aan jou voor te leggen. Daar ligt een heel interessante kwestie, bij die symbolische waarde.
pi_214906387
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:23 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Heel goed!

Ik moest even lachen toen je tegenover Ad Verbrugge de astrologie als het eerste voorbeeld gaf van het zien van dingen die er niet zijn. De man schijnt daar tegenover zijn studenten nogal vol van te zijn namelijk, hoewel je daar bij De Nieuwe Wereld op een of andere manier niet heel veel van merkt.
Klopt, ik merkte bij Verbrugge een zeker geloof in astrologie op en hij probeerde een en ander neer te zetten dat bepaalde sterrenbeelden een relatie met de seizoenenpatronen hebben, hetgeen natuurlijk waar is maar dit geen aanwijzing is voor "goddelijke" patronen.
pi_214906509
quote:
Heel goed!
Thnx :)

quote:
Wel vond ik het sterk hoe hij er moeite mee heeft dat je veel kritischer lijkt te zijn op het christendom dan op andere waarheidsclaims, die soms een iets meer “wetenschappelijk imago” hebben, maar die in feite aan zeer vergelijkbare kritieken onderworpen kunnen worden.
Kun je voorbeelden hiervan noemen? Ik besteed bijvoorbeeld het hele laatste hoofdstuk aan de replicatiecrisis en hoe de hedendaagse statistische standaarden tot apofenie kunnen leiden.

De reden waarom ik het christendom heb gekozen, is ook omdat ik daar het meest vertrouwd mee ben en het als grootste wereldreligie een enorme stempel op onze (Westerse) geschiedenis heeft gedrukt.
pi_214906532
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:29 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Klopt, ik merkte bij Verbrugge een zeker geloof in astrologie op en hij probeerde een en ander neer te zetten dat bepaalde sterrenbeelden een relatie met de seizoenenpatronen hebben, hetgeen natuurlijk waar is maar dit geen aanwijzing is voor "goddelijke" patronen.
Nou, omdat hij er in dit geval dus zo keihard mee geconfronteerd werd was er geen ontsnappen aan, en moest hij wel kleur bekennen. Dat is wat het zo grappig maakt. Want ik wist dit van hem, maar ik heb er nooit op YouTube over horen zien praten, waardoor ik me ga afvragen wat daar precies de reden van is. Nu vraag ik me af of hij zich hier in zijn boeken over uitlaat.

Het ligt natuurlijk extreem gevoelig, spirituele praat onder geleerden. Voor het minste of geringste kun je gecanceld worden, om het even iets te simpel te stellen. Het ligt wat gecompliceerder natuurlijk, maar het zou in ieder geval helemaal niet vreemd zijn als hij deze kant bewust een beetje verzwijgt of onderbelicht zoals zoveel geleerden doen.

Wat dan wel een zichtbaar teken is, is dat hij met een andere interviewer samenwerkt die wel veel openlijker spiritueel en astrologisch is. Dat hij zo iemand erbij betrekt kun je natuurlijk opvatten als een ‘goedkeuring’ van die manier van denken. Maar tegelijkertijd hoeft dat ook weer helemaal niet per se zo te zijn.
pi_214906612
@Haushofer

Mijn welgemeende complimenten voor het interview. Nu moet ik haast wel het boek gaan lezen.
Is er ook een electronische versie?
Zo ja kan je een link geven?
BVD
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214906645
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Thnx :)
[..]
Kun je voorbeelden hiervan noemen? Ik besteed bijvoorbeeld het hele laatste hoofdstuk aan de replicatiecrisis en hoe de hedendaagse statistische standaarden tot apofenie kunnen leiden.

De reden waarom ik het christendom heb gekozen, is ook omdat ik daar het meest vertrouwd mee ben en het als grootste wereldreligie een enorme stempel op onze (Westerse) geschiedenis heeft gedrukt.
Ik twijfel er niet aan dat je ook de andere kant belicht, en dat kwam ook goed naar voren in het gesprek.

Het is een subtiel punt, maar ik krijg gewoon in het algemeen de indruk, op basis van wat je hier schrijft, en op basis van de indruk die Ad Verbrugge geeft van jouw boek, dat je soms iets strenger optreedt tegen het ene dan tegen het andere.

Begrijp me niet verkeerd, als het puntje bij paaltje komt ben je gewoon eerlijk en neutraal over wat we wel en niet kunnen weten. Wat ik wel merk echter, en het lijkt dat Ad Verbrugge exact hetzelfde opmerkt, is dat er soms sprake is van een zekere onevenwichtigheid, in de zin dat als een astroloog of christen een bepaalde fout maakt, zich teveel laat leiden door persoonlijke voorkeuren, simpelweg te snel conclusies trekt, en ga zo maar door, dat je dan heel erg snel klaarstaat om “onzin!!” te roepen, of “bestaat niet!”.

Doen bepaalde autoriteiten met een zeker “wetenschappelijk imago” dat echter, en wat mij en Verbrugge betreft doen ze dan gewoon iets zeer vergelijkbaars, en zeer menselijks, dan is het meer van “ach ja, we maken allemaal wel eens fouten” of “we weten het inderdaad nooit helemaal zeker”, soms zelfs met een “maar het is nog steeds waardevol!” Er is dan sprake van een zekere scheefheid in hoe deze gevallen behandeld worden.

Nogmaals, dit is mijn indruk, ik kan me er in vergissen natuurlijk. Maar volgens mij trof ik precies diezelfde indruk bij Ad Verbrugge aan. Smaken verschillen natuurlijk, en er is niet mis mee dat je je voorkeur duidelijk laat merken. Het valt wel des te meer op aangezien je wel degelijk positief te horen bent over zen, en soms zelfs over de symbolische en culturele waarde van het christendom.
pi_214906732
Met geloof is niks mis mee zolang het niet ontaardt in dogmatisme, fanatisme en anti-wetenschap geblaat.
pi_214907442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:59 schreef Oud_student het volgende:
@:Haushofer

Mijn welgemeende complimenten voor het interview. Nu moet ik haast wel het boek gaan lezen.
Is er ook een electronische versie?
Zo ja kan je een link geven?
BVD
Dank! Je kunt het eerste hoofdstuk als preview o.a. hier,

https://www.despreker.nl/blog/boekpreview-goddelijke-patronen/

lezen.
pi_214907460
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 12:03 schreef Amerauder het volgende:

Doen bepaalde autoriteiten met een zeker “wetenschappelijk imago” dat echter, en wat mij en Verbrugge betreft doen ze dan gewoon iets zeer vergelijkbaars, en zeer menselijks, dan is het meer van “ach ja, we maken allemaal wel eens fouten” of “we weten het inderdaad nooit helemaal zeker”, soms zelfs met een “maar het is nog steeds waardevol!” Er is dan sprake van een zekere scheefheid in hoe deze gevallen behandeld worden.
Heb je een expliciet voorbeeld van zo'n "autoriteit met een wetenschappelijk imago"?

quote:
Nogmaals, dit is mijn indruk, ik kan me er in vergissen natuurlijk. Maar volgens mij trof ik precies diezelfde indruk bij Ad Verbrugge aan. Smaken verschillen natuurlijk, en er is niet mis mee dat je je voorkeur duidelijk laat merken. Het valt wel des te meer op aangezien je wel degelijk positief te horen bent over zen, en soms zelfs over de symbolische en culturele waarde van het christendom.
Als ik positief ben over Zen, dan bedoel ik vooral mijn eigen, Westerse benadering van het boeddhisme waarin ik allerlei aspecten cherrypick die mij aanspreken. Ik vind dat geen probleem, omdat ik dat soort spiritualiteit niet beoefen vanwege een metafysica, maar vanwege de uitwerking ervan. Maar natuurlijk, in het boeddhisme kun je waarschijnlijk een soortgelijke analyse doen, hoewel ik denk dat de joodschristelijke traditie vanwege de nadruk op de tekst meer apofenie bevat.

Ik zie iets soortgelijks wanneer moslims proberen wetenschap te onderbouwen met de Koran. Daarin worden ook vage teksten zodanig geïnterpreteerd dat ze authoriteit zouden moeten verschaffen. Ik ben alleen veel minder belezen in de Koran :P
pi_214907634
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 13:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Heb je een expliciet voorbeeld van zo'n "autoriteit met een wetenschappelijk imago"?
[..]
Als ik positief ben over Zen, dan bedoel ik vooral mijn eigen, Westerse benadering van het boeddhisme waarin ik allerlei aspecten cherrypick die mij aanspreken. Ik vind dat geen probleem, omdat ik dat soort spiritualiteit niet beoefen vanwege een metafysica, maar vanwege de uitwerking ervan. Maar natuurlijk, in het boeddhisme kun je waarschijnlijk een soortgelijke analyse doen, hoewel ik denk dat de joodschristelijke traditie vanwege de nadruk op de tekst meer apofenie bevat.

Ik zie iets soortgelijks wanneer moslims proberen wetenschap te onderbouwen met de Koran. Daarin worden ook vage teksten zodanig geïnterpreteerd dat ze authoriteit zouden moeten verschaffen. Ik ben alleen veel minder belezen in de Koran :P
Ik ben al meer dan 25 jaar bevriend met een moslim en die heeft een kennis die wetenschappelijke feiten in de koran kan lezen zoals de exacte contouren van de landmassa van Antarctica onder de ijskap (hetgeen pas in de 20e eeuw in kaart is gebracht). Vage shit dus.
pi_214907760
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 14:03 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik ben al meer dan 25 jaar bevriend met een moslim en die heeft een kennis die wetenschappelijke feiten in de koran kan lezen zoals de exacte contouren van de landmassa van Antarctica onder de ijskap (hetgeen pas in de 20e eeuw in kaart is gebracht). Vage shit dus.
Ja, met de nadruk op "vaag" :7

Hier, tijddilatatie zomaar in de Koran uitgelegd:

https://www.thelastdialog(...)-mentioned-in-quran/

Of hier, antideeltjes in de Koran uitgelegd:

https://thequran.love/202(...)-in-quantum-physics/

:P
pi_214907838
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Naast apofenie bestaat het verschijnsel dat ik met de Duitse trm "hineininterpreteren" zou duiden. Als je weet hoe iets inelkaar zin, dan kan je een tekst uit het verleden zien als een voorspelling.
De teksten van Nostradamus zijn daar heel sterk in, achteraf heeft hij Hitler, 9/11 en nog veel meer " voorspeld".
Exaudi orationem meam
pi_214907843
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ach ja. :')
pi_214907852
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 14:30 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Naast apofonie bestaat het verschijnsel dat ik met de Duitse trm "hineininterpreteren" zou duiden. Als je weet hoe iets inelkaar zin, dan kan je een tekst uit het verleden zien als een voorspelling.
De teksten van Nostradamus zijn daar heel sterk in, achteraf heeft hij Hitler, 9/11 en nog veel meer " voorspeld".
Ja, die 'voorspellingen' behandel ik ook in mijn boek. Ze zijn gebaseerd op de term 'hister', de Latijnse benaming voor de Donau.
  vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:30 #242
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_214908454
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 14:03 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Je snapt niet dat die Allah zich pas in de 7e eeuw heeft geopenbaard aan de mens he?
pi_214908851
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je snapt niet dat die Allah zich pas in de 7e eeuw heeft geopenbaard aan de mens he?
Ik zie het anders: hoe kan je de wetenschap misbruiken om je eigen dogmatisch geloof te rechtvaardigen.
pi_214913933
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:46 schreef Bassie48 het volgende:
Ik zie het anders: hoe kan je de wetenschap misbruiken om je eigen dogmatisch geloof te rechtvaardigen.
Omdat dat goed voelt.

We laten ons niet leiden door ratio, maar door gevoel.
pi_214923903
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik heb me ooit geschaamd voor m'n Fries accent, maar tegenwoordig heb ik daar geen moeite meer mee. Ik voed mijn kinderen ook Friestalig op :P
"Heel goed. Fuck het westen.'' - Noordeling in m'n oor.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214931611
Goddelijke patronen "bestaan" maar heeft God eigenlijk een vrije wil?

Religieuzen zeggen: "God weet alles en dus ook wat hij in de toekomst gaat doen", bijvoorbeeld dat hij a.s. dinsdag een planetoïde in een ver sterrenstelsel plotseling uit zijn baan laat lopen, gewoon voor de lol oid. Heeft God dan nog wel een vrije wil om zijn plannen in vrijheid te kunnen wijzigen als hij dat zou willen (om welke reden dan ook)?

pi_214931941
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:44 schreef Bassie48 het volgende:

Religieuzen zeggen: "God weet alles en dus ook wat hij in de toekomst gaat doen", bijvoorbeeld dat hij a.s. dinsdag een planetoïde in een ver sterrenstelsel plotseling uit zijn baan laat lopen, gewoon voor de lol oid. Heeft God dan nog wel een vrije wil om zijn plannen in vrijheid te kunnen wijzigen als hij dat zou willen (om welke reden dan ook)?

Het probleem met het abrahamitische Godsbeeld van een God die almachtig is, is dat het te gretig is en daardoor inconsistent wordt. Almacht en alwetendheid gaan bijvoorbeeld, alle "rationele" onderbouwingen ten spijt, niet samen. Dezelfde problematiek heb je met het probleem van het kwaad; alle apologetische "oplossingen" komen mij erg gekunsteld over.

Dit fenomeen van gretigheid zie je overigens ook in de wiskunde. In de verzamelingenleer kun je bijvoorbeeld ook niet zomaar omvangrijke zaken definiëren. Omdat je verzamelingen kunt definiëren, en bijvoorbeeld ook de verzameling van alle getallen van een bepaald type (reëel, complex, irrationaal, etc.), zou je naïef gezien ook "de verzameling van alle verzamelingen" kunnen definiëren. Maar dit soort verzamelingen zijn, net als te gretig gedefinieerde Godsbeelden, logisch inconsistent. Zo kun je bijvoorbeeld een definitie als "de verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet als element hebben" niet logisch rechtvaardigen, wat bekend staat als "Russels paradox". Ook een "verzameling van alle dingen" is, los van het vage begrip "ding" , niet gedefinieerd; als je al die dingen op een lijst wilt zetten, dan wil je vervolgens die lijst ook opnemen in je verzameling, wat vervolgens weer een nieuwe verzameling definieert die je nog niet had opgenomen in je lijst, wat een oneindige regressie veroorzaakt.

Maar voor christenen, joden en moslims is het vaak ook ondenkbaar om te moeten inleveren op de almacht van hun God. En dus worden er allerlei gekunstelde vormen van "logica" bedacht met een vleugje Goddelijke mystiek en ongrijpbaarheid om het te rechtvaardigen. Blijkbaar is God wel zodanig te begrijpen dat je er ongelovigen mee kunt veroordelen, maar wordt het onbegrijpelijk zodra het Godsbeeld inconsistent wordt :P
pi_214932143
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het probleem met het abrahamitische Godsbeeld van een God die almachtig is, is dat het te gretig is en daardoor inconsistent wordt. Almacht en alwetendheid gaan bijvoorbeeld, alle "rationele" onderbouwingen ten spijt, niet samen. Dezelfde problematiek heb je met het probleem van het kwaad; alle apologetische "oplossingen" komen mij erg gekunsteld over.

Dit fenomeen van gretigheid zie je overigens ook in de wiskunde. In de verzamelingenleer kun je bijvoorbeeld ook niet zomaar omvangrijke zaken definiëren. Omdat je verzamelingen kunt definiëren, en bijvoorbeeld ook de verzameling van alle getallen van een bepaald type (reëel, complex, irrationaal, etc.), zou je naïef gezien ook "de verzameling van alle verzamelingen" kunnen definiëren. Maar dit soort verzamelingen zijn, net als te gretig gedefinieerde Godsbeelden, logisch inconsistent. Zo kun je bijvoorbeeld een definitie als "de verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet als element hebben" niet logisch rechtvaardigen, wat bekend staat als "Russels paradox". Ook een "verzameling van alle dingen" is, los van het vage begrip "ding" , niet gedefinieerd; als je al die dingen op een lijst wilt zetten, dan wil je vervolgens die lijst ook opnemen in je verzameling, wat vervolgens weer een nieuwe verzameling definieert die je nog niet had opgenomen in je lijst, wat een oneindige regressie veroorzaakt.

Maar voor christenen, joden en moslims is het vaak ook ondenkbaar om te moeten inleveren op de almacht van hun God. En dus worden er allerlei gekunstelde vormen van "logica" bedacht met een vleugje Goddelijke mystiek en ongrijpbaarheid om het te rechtvaardigen. Blijkbaar is God wel zodanig te begrijpen dat je er ongelovigen mee kunt veroordelen, maar wordt het onbegrijpelijk zodra het Godsbeeld inconsistent wordt :P
Zelfs de wiskunde heeft wat magische oplossingen die in de reële wereld voor "wat problemen zorgen". Irrationele getallen bijvoorbeeld. Zo is de oppervlakte van een cirkel een concreet gegeven, het object heeft een reële oppervlakte. pi x straal in het kwadraat is een benadering.

Of er zijn oneindig veel getallen (reële en irrtationele) tussen 0 en 1. Etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bassie48 op 09-09-2024 10:59:07 ]
pi_214932357
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Zelfs de wiskunde heeft wat magische oplossingen die in de reële wereld voor "wat problemen zorgen". Irrationele getallen bijvoorbeeld. Zo is de oppervlakte van een cirkel een concreet gegeven, het object heeft een reële oppervlakte. 2 x pi x straal in het kwadraat is een benadering.

Ik zou het omdraaien: de werkelijkheid is een benadering van een wiskundig ideaal :P Dat geldt trouwens ook voor onze spreektaal, alleen komt dit aspect vanwege de hoogontwikkelde syntx bij de wiskunde eerder aan het oppervlak.

Dat geldt in het bijzonder voor het begrip "oneindig". Zonder dat begrip wordt de analyse een heel stuk ingewikkelder.
pi_214932414
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik zou het omdraaien: de werkelijkheid is een benadering van een wiskundig ideaal :P Dat geldt trouwens ook voor onze spreektaal, alleen komt dit aspect vanwege de hoogontwikkelde syntx bij de wiskunde eerder aan het oppervlak.

Dat geldt in het bijzonder voor het begrip "oneindig". Zonder dat begrip wordt de analyse een heel stuk ingewikkelder.
Ja, zelfs in de wiskunde en natuurkunde moet je 'moeilijk voorstelbare' begrippen en concepten gebruiken om tot inzicht te komen. Bijvoorbeeld 'oneindigheid', 'dualiteit van golven en deeltjes', de onzekerheidsrelatie tussen plaats en impuls van kleine deeltjes', de (bepalende) rol van de waarnemer in de kwantummechanica, etc.
pi_214933927
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Zelfs de wiskunde heeft wat magische oplossingen die in de reële wereld voor "wat problemen zorgen". Irrationele getallen bijvoorbeeld. Zo is de oppervlakte van een cirkel een concreet gegeven, het object heeft een reële oppervlakte. pi x straal in het kwadraat is een benadering.
In de materieele wereld heb je idd met een benadering van pi in bijv. 10 decimalen ruim voldoende nauwkeurigheid om de omtrek van een ronde tafel te bepalen.
Maar in de wiskunde is de omtrek van de cirkel exact 2*pi*r en de oppervlakte pi*r2

Het misverstand ontstaat doordat men het irrationele getal pi verwisseld met eindige decimale benaderingen van pi. En te zeggen dat pi uit oneindig decimalen betaat is ook onzin.

quote:
Nog erger, tussen elke 2 rationele getallen zijn oneindig veel irrationele en er zijn al oneindig veel rationele getallen. Brouwer noemt deze oneindigheid er een van de 2e soort in de intuitionistische opvatting,
Exaudi orationem meam
pi_214934069
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit begrijp ik niet goed, wie of wat is verantwoordelijk voor die benadering? Wiskundige objecten als driehoeken, rechte lijnen komen in de natuur niet voor, maar is dit ook zo op deeltjes niveau ?
Zou het kunnen dat bijv een electron een exacte matematische beschrijving heeft? (golven, velden etc)

Spreektaal: "De stoel staat op de tafel" is een feit gezien vanuit een bepaald (globaal) perspectief, het beschrijft de stand van zaken volgens een bepaald model. Fysisch gezien is deze beschrijving verre van volledig (je moet beschrijven materialen, krachten, wisselwerkingen op atomair niveau etc etc etc)
Taal is dan een meetlat aangelegd tegen de werkelijkheid.

quote:
Het potentieel oneindig geeft geen problemen.
De aanname van het actueel oneindige geeft noodgedwongen een oneindige hierarchie van oneindigheden
de alefs, aftelbare alefs, alefs in de index etc etc.
Er bestaat dan ook geen afsluitende verzameling van alle oneindige verzamelingen. (grote Omega)
Dus eigenlijk een paradox: uit de aanname van het actueel oneindige volgt een potentieel oneindige rij van oneindigheden.
Exaudi orationem meam
pi_214934144
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 14:55 schreef Oud_student het volgende:

Maar in de wiskunde is de omtrek van de cirkel exact 2*pi*r en de oppervlakte pi*r2
Ja, en stel dat je een perfecte cirkel hebt van 1m2 dan is de straal niet exact aan te geven omdat pi een irrationeel getal is. Andersom geldt dat als je een perfecte cirkel hebt met een straal van 1 m, de oppervlakte van de cirkel niet exact te berekenen valt.

Dit lijkt verdacht veel op het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. :!
Maar ik ben geen wiskundige en zeker geen kwantumfysicus dus dit zal wel onzin zijn.
pi_214934318
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:19 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Dit begrijp ik niet goed, wie of wat is verantwoordelijk voor die benadering?
Ik zou de vraag omdraaien: wie of wat is verantwoordelijk voor die idealisatie? De mens :P

quote:
Wiskundige objecten als driehoeken, rechte lijnen komen in de natuur niet voor, maar is dit ook zo op deeltjes niveau ? Zou het kunnen dat bijv een electron een exacte matematische beschrijving heeft? (golven, velden etc)
Ja, dat zou kunnen, maar we hebben geen idee of elektronen verder nog een interne structuur hebben.
pi_214934351
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja, en stel dat je een perfecte cirkel hebt van 1m2 dan is de straal niet exact aan te geven omdat pi een irrationeel getal is. Andersom geldt dat als je een perfecte cirkel hebt met een straal van 1 m, de oppervlakte van de cirkel niet exact te berekenen valt.
Het valt wel exact te berekenen, maar niet numeriek. Je zou kunnen zeggen dat we deze getallen niet exact kunnen construeren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor nulpunten van algemene polynomen voorbij een bepaalde graad.

quote:
Maar ik ben geen wiskundige en zeker geen kwantumfysicus dus dit zal wel onzin zijn.
Het principe van Heisenberg gaat over grootheden die niet tegelijkertijd zijn gedefinieerd, en dat ligt niet aan gebrekkige (eindige) numerieke methoden. Het vertaalt zich in termen van golven al klassiek: bij een gepiekte puls kun je "de positie van de golf" nauwkeurig bepalen maar de golflengte niet; bij een uitgerekte vlakke golf kun je juist de golflengte nauwkeurig bepalen maar de positie niet. Met de relatie van de Broglie (de golflengte van een kwantumgolf geeft je de impuls van een deeltje) vertaalt dit zich naar de variant tussen positie en impuls (zie b.v. https://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle). Maar het principe is veel breder en geldt voor veel meer grootheden.

Maar ik zie je punt wel; ik zou daar beter over moeten nadenken.
pi_214934606
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:11 schreef Haushofer het volgende:

Maar ik zie je punt wel; ik zou daar beter over moeten nadenken.
Precies, de ene wiskundige grootheid is niet exact te bepalen als de andere grootheid wel exact is bepaald.
pi_214934620
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 15:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]

De onnauwkeurigheid in de definitie van een meter is veel groter dan bijv 100 cijfers van pi

quote:
De lengte van 1.650.763,73 keer de golflengte in een vacuüm van de straling die vrijkomt bij de overgang tussen niveaus 2p10 en 5d3 van een nuclide krypton-86. (14 oktober 1960) foutmarge 10−8

De afstand afgelegd in een vacuüm door het licht in een tijd van 1/299.792.458e deel van een seconde.(20 oktober 1983) foutmarge10−10
In de zuivere wiskunde staan pi, wortel(2) en andere irrationele grootheden gewoon in het antwoord.
Er is absoluut geen onzekerheid. Je kunt decimale benaderingen maken, met net zoveel cijfers als je wil, maar je zult nooit exact de waarde hiemee krijgen.
Exaudi orationem meam
pi_214934638
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik zou de vraag omdraaien: wie of wat is verantwoordelijk voor die idealisatie? De mens :P

Je hebt nu de vraag al 2 x omgedraaid, dus zijn we weer bij AF :)
Exaudi orationem meam
pi_214934653
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:48 schreef Oud_student het volgende:

Er is absoluut geen onzekerheid. Je kunt decimale benaderingen maken, met net zoveel cijfers als je wil, maar je zult nooit exact de waarde hiemee krijgen.
En dat is het "vreemde". Een vierkant met een bepaalde lengte geeft een exact oppervlakte (via l x l). Diezelfde oppervlakte geeft door de formule met pi geen exacte straal van een cirkel.

Ik vind het wel een bepaalde vorm van onzekerheid. Misschien niet in wiskundige termen maar toch.
pi_214934713
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:47 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Precies, de ene wiskundige grootheid is niet exact te bepalen als de andere grootheid wel exact is bepaald.
Het is wel exact te bepalen, maar niet te construeren. Dat is het verschil met de onzekerheidsrelatie van Heisenberg: daar zijn de desbetreffende grootheden überhaupt niet eenduidig gedefinieerd.

Maar misschien is er ook wel een "Onzekerheidsrelatie van Bassie48" omtrent de constructie van uitkomsten :P

quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:53 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
En dat is het "vreemde". Een vierkant met een bepaalde lengte geeft een exact oppervlakte (via l x l). Diezelfde oppervlakte geeft door de formule met pi geen exacte straal van een cirkel.
Ook hier: de straal is wel exact te bepalen, maar niet te construeren; een belangrijk onderscheid in de algebra en meetkunde.
pi_214934761
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:53 schreef Bassie48 het volgende:

[..]

Ik vind het wel een bepaalde vorm van onzekerheid. Misschien niet in wiskundige termen maar toch.
Je beleeft / ervaart nu hetzelfde als de oude Grieken (o.a. Pythagoras). Zij kwamen in een toestand van Aporai (verwarring, contradictie). Zo konden ze in de meetkunde een rechthoekige driehoek construeren met zijden 1,1 en wortel(2) De schuine zijde was incommensurabel (niet meetbaar)

quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:11 schreef Haushofer het volgende:

Het valt wel exact te berekenen, maar niet numeriek. Je zou kunnen zeggen dat we deze getallen niet exact kunnen construeren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor nulpunten van algemene polynomen voorbij een bepaalde graad.
In de meetkunde zijn getallen als wortel(2), pi etc wel te construeren (in gedachten dan, want je gebruikt ideale linealen en passers) Voor nulpunten van hogere graad polynomen weet ik niet of deze door oneindige reeksen gedefinieerd kunnen worden (dat is dan ook exact)
Exaudi orationem meam
pi_214934932
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:06 schreef Oud_student het volgende:
In de meetkunde zijn getallen als wortel(2), pi etc wel te construeren (in gedachten dan, want je gebruikt ideale linealen en passers)
Ja, je hebt gelijk, ik gebruik verwarrende terminologie hiervoor. Getallen als wortel 2 zijn inderdaad eenvoudig meetkundig te construeren. Ik zou even moeten bedenken wat dan wél een goede term is voor wat ik hierboven in mijn reacties aan @Bassie48 als "construeren" benoem.
  maandag 9 september 2024 @ 19:15:23 #263
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_214936075
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, ik vind de behandelde onderwerpen erg leuk, en ik vond Ad Verbrugge's manier van enigszins kritisch interviewen wel fijn. In de comments zie ik bij de video's ook vaak nogal wat complotdenkers opduiken, maar ik heb geen idee in hoeverre dat het algemene publiek representeert, dus daar stoor ik me niet zo aan :P
Ik kijk ook graag naar DnW (ben toen ook naar de 4e nacht van DnW). Mijn inziens zijn ze een gulden middenweg tussen Blackbox/ON en de MSM.

Reden dat ik benieuwd was naar jouw mening is omdat Ad Verbrugge, maar zeker ook andere gasten of interviewers stevig kritisch zijn op het gevoerde covid beleid.

Vandaag ook eentje (moet'm nog kijken)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_214936285
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 17:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Je beleeft / ervaart nu hetzelfde als de oude Grieken (o.a. Pythagoras). Zij kwamen in een toestand van Aporai (verwarring, contradictie).
Wauw, mooie gedachte dat de oude Grieken net zo verward waren als ik nu. Filosoferen brengt niet alleen een Eureka-moment met zich mee. :)
pi_214936350

[ Bericht 100% gewijzigd door Bassie48 op 09-09-2024 19:52:12 ]
pi_214997652
quote:
7s.gif Op maandag 9 september 2024 19:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik kijk ook graag naar DnW (ben toen ook naar de 4e nacht van DnW). Mijn inziens zijn ze een gulden middenweg tussen Blackbox/ON en de MSM.

Reden dat ik benieuwd was naar jouw mening is omdat Ad Verbrugge, maar zeker ook andere gasten of interviewers stevig kritisch zijn op het gevoerde covid beleid.

Vandaag ook eentje (moet'm nog kijken)
Ik heb Ronald Meester wel hoog zitten, maar ik ben niet thuis in al die Corona-perikelen. Daar kan ik dus geen uitspraak over doen. Wel spelen daar natuurlijk dezelfde issues als ik in mijn boek omtrent ziektetesten beschrijf: zowel de betrouwbaarheid als de algemene kans om ziek te zijn spelen mee en moet je tegen elkaar afwegen om het aantal valse positieven te bepalen.
pi_214998027
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 08:44 schreef Bassie48 het volgende:

Opnieuw verwar je 'van tevoren dromen' met 'alwetendheid'.

Het hele eieren eten met deze kwestie zit hem in het feit dat God geen onderdeel is van deze materiële schepping en dus ook niet onderworpen is aan tijd.

God leeft dus niet in de beperking van chronologische tijdverstrekking, maar overstijgt dat, is er de maker van. God 'is', alle kennis 'is' in God.

Wij kunnen ons dat niet voorstellen omdat onze gedachten chronologisch verlopen. We kunnen niet alles tegelijk denken. Maar God 'weet' gewoon. Net als dat we oneindigheid niet kunnen voorstellen, want wij denken in stapjes van begin en einde. Wij zijn daar simpelweg te beperkt voor als mensen.

God is dus niet onderworpen aan tijd zoals wij dat zijn en daarom zijn de beperkingen van tijd zoals wij die ervaren niet op God van toepassing.
pi_214998082
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het hele eieren eten met deze kwestie zit hem in het feit dat God geen onderdeel is van deze materiële schepping en dus ook niet onderworpen is aan tijd.

Dat is conform Wittgensteins opvatting dat het goddelijke buiten ruimte en tijd is (dus ook buiten materie.)
De consequentie is echter dat god dan ook niet (meer) kan ingrijpen in materieele zaken, hij wordt dan hoogstens een toeschouwer van de schepping/realiteit
Exaudi orationem meam
pi_214998100
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 13:24 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Dat is conform Wittgensteins opvatting dat het goddelijke buiten ruimte en tijd is (dus ook buiten materie.)
De consequentie is echter dat god dan ook niet (meer) kan ingrijpen in materieele zaken, hij wordt dan hoogstens een toeschouwer van de schepping/realiteit
Ik denk dat die conclusie vooral is gebaseerd op de beperkingen van het menselijke voorstellingsvermogen dan op hetgeen daadwerkelijk mogelijk is (en wij weten simpelweg niet wat er allemaal mogelijk is). God kan niet onderworpen zijn aan tijd en ruimte als hij die heeft gecreëerd. Wat hij eventueel wel zou kunnen doen is zichzelf er ten dele aan onderwerpen om zich aan ons aan te passen, zoals God ook in een mensenlichaam is geïncarneerd en daarmee zijn goddelijkheid in wezen beperkte. Maar dat zou dan geen enkele invloed hebben op Gods alwetendheid. Zo zien we ook dat Jezus al van tevoren wist wat er met hem zou gebeuren en in detail profeteerde over zaken die nog plaats zouden vinden.
pi_214998374
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Opnieuw verwar je 'van tevoren dromen' met 'alwetendheid'.

God leeft dus niet in de beperking van chronologische tijdverstrekking, maar overstijgt dat, is er de maker van. God 'is', alle kennis 'is' in God.

Wij kunnen ons dat niet voorstellen omdat onze gedachten chronologisch verlopen. We kunnen niet alles tegelijk denken. Maar God 'weet' gewoon. Net als dat we oneindigheid niet kunnen voorstellen, want wij denken in stapjes van begin en einde. Wij zijn daar simpelweg te beperkt voor als mensen.

God is dus niet onderworpen aan tijd zoals wij dat zijn en daarom zijn de beperkingen van tijd zoals wij die ervaren niet op God van toepassing.
Ik verwar niks, dit is wat het christelijk geloof volgens vele christenen is: "God weet alles dus ook de toekomst dus ook wat jij gaat doen dus God weet of je zodra je geboren bent je naar de hemel of de hel gaat"

Over dit vraagstuk ("de predestinatie") is Johan van Barnevelt onthoofd. Hij koos de kant van de remonstranten.
Ken je geschiedenis dus houd op met je gelieg en slap gelul.

https://historiek.net/een(...)ldenbarnevelt/96092/
pi_214998487
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 14:08 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik verwar niks, dit is wat het christelijk geloof volgens vele christenen is: "God weet alles dus ook de toekomst dus ook wat jij gaat doen dus God weet of je zodra je geboren bent je naar de hemel of de hel gaat"

Over dit vraagstuk ("de predestinatie") is Johan van Barnevelt onthoofd. Hij koos de kant van de remonstranten.

God overstijgt alles. Logica, gezond verstand, moraal... noem maar op. God is de grote pleister die je overal op kunt plakken als iets niet klopt. Een vierkante cirkel? Ha, daar draait God Zijn hand niet voor om! Hij laat zich niet beperken door meetkunde! :7
pi_214998499
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 14:08 schreef Bassie48 het volgende:

[..]

Doe eens even rustig joh.

Wat 'vele Christenen' geloven interesseert me niet zoveel. Ik vertegenwoordig mijn eigen mening hier, niet miljarden aan verschillende Christenen.

Je haalt hier nu van alles door elkaar. Alwetendheid en predestinatie zijn twee verschillende dingen. De kwestie was of God van te voren al heeft vastgelegd of je wordt gered of niet, zonder dat je daar zelf enige invloed op hebt. Vrije wil is incompatibel met dit idee.

Gods alwetendheid wil niet zeggen dat God de keuzes voor jou maakt en jij ze als een robot uitvoert.
pi_214999324
Crosspost: voor wie mijn boek "Ruimte, tijd, materie" kon waarderen: binnenkort komt mijn nieuwe boek "Schitterende symmetrieën" uit bij Epsilon Uitgaven. Opzet flaptektst:

quote:
Schitterende symmetrieën!

Als je een symmetrisch gezicht hebt is de kans groter dat je op Tinder naar de goede kant wordt geswipet. Op dezelfde manier swipen natuurkundigen theorieën met symmetrie naar de goede kant. Symmetrieën zijn namelijk erg belangrijk: zoals natuurwetten gebeurtenissen om ons heen ordenen, zo ordenen symmetrieën op hun beurt natuurwetten. De zogenaamde groepentheorie waarmee we deze symmetrieën beschrijven had oorspronkelijk echter een ander doel. Deze geschiedenis brengt ons onder andere langs duels (met en zonder pistolen), tragische genieën, het geheim achter de Rubiks kubus, Einsteins relativiteitstheorie, Emmy Noether, de zoektocht naar zowel unificatie als donkere materie, en hologrammen.

Dit boek gaat uit van een basiskennis wiskunde op niveau havo/vwo bovenbouw.

Dr. Roel Andringa-Boxum (1984) is docent natuurkunde en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de vakgroep Kwantumzwaartekracht en kosmologie. Eerder schreef hij de boeken ‘Ruimte, tijd, materie’, ‘Natuurlijk niet!’ en ‘Goddelijke patronen’. Zie ook www.roelandringaboxum.nl.

Over zijn boek ‘Ruimte, tijd, materie’:
“In gedachten zien we onze oerdidacticus Marcel Minnaert achter de bladzijden van dit boek een juichend rondedansje doen.” (Nederland Tijdschrift voor Natuurkunde)

Over zijn boek ‘Natuurlijk niet!’:
“Met veel humor rekent hij in zijn boek af met 32 voor waar aangenomen verzinsels.” (Het Parool)
pi_215000845
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 14:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
God overstijgt alles. Logica, gezond verstand, moraal... noem maar op. God is de grote pleister die je overal op kunt plakken als iets niet klopt. Een vierkante cirkel? Ha, daar draait God Zijn hand niet voor om! Hij laat zich niet beperken door meetkunde! :7
Zeer constructieve bijdrage die de sfeer ten goede komt.
pi_218205683
Schop voor wie zijn of haar (on)heil in de sterren zoekt: morgen ben ik rond 12.30 bij Robin Breedveld in het jongerenprogramma Jouw Reality Check In over nepnieuws en complottheorieën van Yoursaferadio (https://lnkd.in/e5AC9gWZ) te horen over de zin en onzin van astrologie. 😁

Waarschuwing: ik ben een sceptische Leeuw met een nog sceptischere Steenbok als ascendant. 😜
pi_218205985
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 22:40 schreef Haushofer het volgende:
Schop voor wie zijn of haar (on)heil in de sterren zoekt: morgen ben ik rond 12.30 bij Robin Breedveld in het jongerenprogramma Jouw Reality Check In over nepnieuws en complottheorieën van Yoursaferadio (https://lnkd.in/e5AC9gWZ) te horen over de zin en onzin van astrologie. 😁

Waarschuwing: ik ben een sceptische Leeuw met een nog sceptischere Steenbok als ascendant. 😜
Koppige steenbok meld zich, geboren tussen de cycli, op de datum dat de 3 wijzen hun bezoek brachten.
Dank voor de link, als het lukt luister ik even mee.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 14 juli 2025 @ 07:06:25 #277
510276 Geldprintkabouter
Volkomen legaal
pi_218206872
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 22:40 schreef Haushofer het volgende:

Is dit nog terug te zien?
Formerly known as B48, woont nu in een bos waar geld aan de bomen groeit en geeft economische adviezen aan eekhoorns
pi_218207288
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 07:06 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Is dit nog terug te zien?
Er worden in elk geval beelden gemaakt; als ik een linkje heb, post ik em :)
pi_218214952
Hopelijk heb je niet ver hoeven rijden voor dat korte gesprek.
Maar goed duidelijk uitgelegd ^O^
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_218218073
quote:
7s.gif Op maandag 14 juli 2025 21:52 schreef bedachtzaam het volgende:
Hopelijk heb je niet ver hoeven rijden voor dat korte gesprek.
Maar goed duidelijk uitgelegd ^O^
Thnx! Moet uit het hoge noorden komeb, maar heb er een dagje A'dam van gemaakt :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')