Dan is hij af, of hij nu haalbaar en compleet is of niet. Of het kabinet is al gevallen. Ze kunnen prinsjesdag niet in zonder regeerprogramma.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
Van 11 landen, waarvan slechts 4 EU lidstaten..quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kwaliteit van zorg scoort dan wereldwijd ook alleen in Noorwegen hoger: https://demedischspeciali(...)0elkaar%20vergeleken.
Uit hun laatste rapport (2018):quote:Andere ranglijsten zetten Nederland zelfs op 1: https://www.zorgwijzer.nl(...)land-nummer-1-europa
Dus die andere landen doen ook minder of ze doen het minder goed.
Te weinig out-patient care dus, enkel Roemenië, Bulgarije en Albanië scoren daar slechter (pag 36)quote:5.5.2 So why is the Dutch healthcare system so expensive?
Healthcare spend tends to be correlated with GDP per capita; rich countries spend a higher
proportion of their wealth on healthcare services. As can be seen from Figure 4.1, after
the three “super-wealthy” countries in Europe, Luxembourg, Norway and Switzerland, The
Netherlands has the highest annual healthcare spend, along with Sweden and Germany.
In countries with less successful healthcare systems, this has been taken as an indicator
that the Dutch financing model with multiple, private payors for healthcare should in itself
be a “model” which raises healthcare costs.
However, the Dutch healthcare system suffers from a structural problem, the roots of
which certainly date back to well before the 2006 reform: The Netherlands, for no obvious
reasons, has a healthcare structure with a very low ratio of out-patient care costs
vs. in-patient costs. A hallmark of a state-of-the-art healthcare system is that the more modern
the structure, the higher should be the proportion of care which is performed as out-
patient procedures. The reasons for this are mainly two:
Out-patient (e.g. day surgery) procedures are almost invariably less invasive and
mean quicker recovery and lower complication risks such as hospital-acquired
infections.
b) Out-patient care is cheaper; as a rule of thumb, rectifying a problem through an
out-patient procedure costs c:a one-third of the (older) in-patient alternative.
The antiquity of Dutch healthcare structure is also indicated by the fact that The
Netherlands, along with neighbouring Belgium, have the highest number of patients in
long-term psychiatric hospital care in Europe – more than 800 per million population,
which is a costly care structure that needs a long-term strategy to change.
Wordt vast een A4tje of bierviltje. Niet in een koffer, maar een buideltasje.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
Voor het eerst sinds 1995 dat de plannen weer op een diskette passen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:33 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wordt vast een A4tje of bierviltje. Niet in een koffer, maar een buideltasje.
Ik zou graag bij de interne besprekingen een vlieg op de muur zijn. Lijkt me fascinerend hoe dat er aan toe zal gaan.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
Volgens mij erger je je dan kapot.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik zou graag bij de interne besprekingen een vlieg op de muur zijn. Lijkt me fascinerend hoe dat er aan toe zal gaan.
Wat een prachtige uitspraak, nog niet eerder gehoord.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik zou graag bij de interne besprekingen een vlieg op de muur zijn. Lijkt me fascinerend hoe dat er aan toe zal gaan.
Goede kans. Aardige kans dat dat ook het geval zal zijn met Schoof en wat andere ministers.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij erger je je dan kapot.
Het is helaas een anglicisme. https://dictionary.cambri(...)lish/fly-on-the-wallquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wat een prachtige uitspraak, nog niet eerder gehoord.
Call me crazy maar met name out patient zorg in de GGZ heeft de afgelopen jaren voor nogal wat problemen gezorgd. Leuk dat je er veel geld mee kan besparen maar of dat nu echt opweegt tegen de maatschappelijke belasting en problemen vraag ik mij wel af.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:32 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Van 11 landen, waarvan slechts 4 EU lidstaten..
[..]
Uit hun laatste rapport (2018):
[..]
Te weinig out-patient care dus, enkel Roemenië, Bulgarije en Albanië scoren daar slechter (pag 36)
Daar kan waarschijnlijk veel bespaard worden.
Tien dagen voor Prinsjesdag is de deadline hoorde ik.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
https://nos.nl/artikel/25(...)elfuncties-onderwijsquote:NOS Nieuws
•
Gisteren, 13:28
Coalitie wil maatregelen van staatssecretaris om dubbelfuncties onderwijs
Milena Holdert
Onderzoeksredactie
Ben Meindertsma
Onderzoeksredactie
De onderwijswoordvoerders van de vier regeringspartijen vinden het onwenselijk dat bestuurders en toezichthouders bij schoolbesturen privé actief zijn bij onderwijsadviesbureaus, zoals bleek uit onderzoek van NOS en Nieuwsuur. Als er ook nog zakelijke relaties zijn tussen de scholen en de adviesbureaus is dat des te kwalijker, vinden zij.
"Wij als coalitiepartijen moeten hier actie op ondernemen", zegt PVV-Kamerlid Van der Hoeff. "Ik eis van de staatssecretaris dat er gepaste stappen worden gezet.
Ook de andere partijen willen maatregelen van staatssecretaris Paul (VVD) van Onderwijs. NSC en VVD zeggen een plan af te wachten, maar PVV en BBB doen alvast concrete voorstellen.
Zo moet de wet- en regelgeving volgens PVV en BBB zodanig worden aangepast dat dubbelfuncties bij onderwijsadviesbureaus in hetzelfde gebied worden verboden. Ze vinden dat overtredingen moeten leiden tot maatregelen zoals ontslag, of een verbod op uitoefening van een bestuursfunctie "voor een aanzienlijke periode".
'Boude stelling'
De onderwijsinspectie liet deze week weten alleen te kunnen ingrijpen als belangenverstrengeling aantoonbare negatieve effecten heeft, zoals het bevoordelen van familieleden "ten koste van de school". Maar als een bestuurder een aan hem gelieerde partij inhuurt met korting, dan sluit de inspectie niet uit dat er een positief effect voor de school is, ook al is er dan feitelijk wel sprake van (mogelijke) belangenverstrengeling.
NSC-Kamerlid Soepboer noemt dit een boude stelling. "Ik zou graag van de inspectie en het ministerie willen horen welke 'positieve' voorbeelden er dan zijn waarbij dubbelrollen zogenaamd hartstikke goed zouden uitpakken."
PVV-Kamerlid Van der Hoeff is niet te spreken over de reactie van de inspectie. "Dit zegt alles over hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan, hoe het klimaat van belangenverstrengeling gefaciliteerd wordt." Hij stelt dat de inspectie op deze wijze "mogelijke netwerkcorruptie" stimuleert. Volgens de PVV is het "effect of resultaat" geen argument, en ook niet controleerbaar.
Kamerlid Van Zanten van BBB beaamt dit, en spreekt van een ethisch-moreel vraagstuk. "Ook al leidt het niet tot een financieel nadeel, daarmee haal je de schijn niet weg. Je moet er gewoon bij wegblijven", zegt zij.
Van der Hoeff wijst ook naar de leiding van de inspectie. "Misschien is het tijd dat de inspecteur-generaal alerter wordt en ter verantwoording wordt geroepen."
Van der Hoeff (PVV) en Van Zanten (BBB) willen dat Paul regelgeving invoert die schoolbesturen verplicht om meerdere offertes op te vragen bij vergelijkbare bureaus, als zij een onderwijsadviesdienst inschakelen.
Nu gelden pas vanaf een bedrag van 220.000 euro Europese aanbestedingsregels. Onder dat bedrag stelt het ministerie geen aanvullende eisen. Van Zanten: "Je kunt een klusje dus net onder dat bedrag uitzetten, en de opdracht gunnen aan een vriend. Dat moet niet kunnen."
Lumpsum
De kwestie van dubbelfuncties is aanleiding voor de Kamerleden om het onderliggende systeem van onderwijsfinanciering aan de kaak te stellen. Het gaat om het 'lumpsum'-systeem, dat in de jaren 90 werd ingevoerd.
Met dat systeem kwam er een einde aan de praktijk dat de overheid de lerarensalarissen, de gebouwen én de extra ondersteuning direct betaalde. Sindsdien krijgen schoolbesturen jaarlijks één pot geld. Ze bepalen zelf hoe ze dat besteden. De door de overheid betaalde schoolbegeleidingsdiensten werden bovendien vrijgegeven. Er zijn nu honderden concurrerende adviesbureaus op de markt, en hun diensten hoeven niet bewezen effectief te zijn.
De PVV is al jaren kritisch over de lumpsum-financiering. Van der Hoeff: "Er zijn zo veel schoolbesturen, en die hebben allemaal een pandje, een kantoortje en een wagenparkje. Daar gaat zo veel geld verloren." Hij wil dat schoolbesturen voortaan een verplicht percentage van het lumpsum-geld gaan besteden aan het "primaire proces", zoals lesgeven. Soepboer en Van Zanten sluiten zich hierbij aan, en ook VVD-Kamerlid Kisteman is naar eigen zeggen bereid "hiernaar te kijken".
'Markt is doorgeslagen'
De PVV en BBB willen ook strengere verantwoordingsregels. Schoolbesturen hoeven in hun jaarverslag nu niet op te schrijven hoeveel geld zij aan welk adviesbureau besteden. "Dat zou wél moeten, dit gaat om belastinggeld", zegt Van Zanten.
NSC'er Soepboer zegt verder dat de markt in onderwijsadvies is doorgeslagen. "Er zijn te veel bureaus, iedereen kan er zomaar een oprichten - terwijl we nu juist behoefte hebben aan bewezen effectieve methodes." Hij wil dat de staatssecretaris onderzoekt of het niet beter is als de overheid de schoolbegeleidingsdiensten weer gaat financieren en organiseren. PVV en BBB ondersteunen dit.
Brussel de schuld geven dat populisten met onrealistische plannen komen. Dat vind ik nooit zo sterk…quote:Op vrijdag 12 juli 2024 06:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Het probleem is ook wel een beetje bijna alles tegenwoordig in Europees verband gaat danwel vanuit Brussel wordt bepaald.
Je kunt als nl regering maar aan weinig knoppen draaien nu.
Er wordt nu vanuit links bijvoorbeeld zo gehamerd op arbeidsmigranten, maar dat is ook gewoon EU wetgeving.
En dan over een paar jaar weer klagen over de doorgeslagen bureaucratie in het onderwijsquote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberalen hebben marktwerking in het onderwijs gekregen en daardoor stapelen de problemen zich daar op.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)elfuncties-onderwijs
Volgens mij staat dat dat er helemaal los van.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Brussel de schuld geven dat populisten met onrealistische plannen komen. Dat vind ik nooit zo sterk…
Laten we dan gewoon beginnen met het weinige wat we kunnen doen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat dat er helemaal los van.
Mijn punt is dat je bewegingsvrijheid (in welke samenstelling dan ook) redelijk gelimiteerd is.
Vuistje op tafel, he? Dat kunnen w....oh..wacht.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 08:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Laten we dan gewoon beginnen met het weinige wat we kunnen doen.
Grootste oorzaak zijn niet de asielzoekers (dit zal een schok zijn voor sommigen) maar een grote toename van eenpersoonshuishouden. Terwijl de bevolking met 8,8% groeide, groeide het aantal huishoudens met 14.5%.quote:Woningtekort loopt verder op: 400.500 woningen nodig
Woningmarkt De belangrijkste oorzaak van de toenemende vraag naar woningen is de groei van het aantal huishoudens in Nederland, mede doordat meer mensen alleen wonen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ingen-nodig-a4859494
Tja, in Europa maken landen samen afspraken, dat is vaak een moeizaam proces (waarbij Nederland voorop loopt om strenge afspraken te maken). Als die eenmaal gemaakt zijn, dan is daar weer direct van afwijken natuurlijk ook niet eenvoudig.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat dat er helemaal los van.
Mijn punt is dat je bewegingsvrijheid (in welke samenstelling dan ook) redelijk gelimiteerd is.
Nederland is vooral voor strenge regels voor hullie, niet voor Nederland.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, in Europa maken landen samen afspraken, dat is vaak een moeizaam proces (waarbij Nederland voorop loopt om strenge afspraken te maken). Als die eenmaal gemaakt zijn, dan is daar weer direct van afwijken natuurlijk ook niet eenvoudig.
Er is wel één lichtpuntje: we zouden op zich vrij snel woningen voor die eenpersoonshuishoudens moeten kunnen creëren, sneller dan we kunnen bouwen. Woningsplitsen of andere gebouwen ombouwen in 1 persoonsappartementen is op zich helemaal niet zo moeilijk. Daar zou relatief snel een slag geslagen kunnen worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:51 schreef Tijger_m het volgende:
Het tekort aan woningen bedraagt momenteel ruim 400.000
[..]
Grootste oorzaak zijn niet de asielzoekers (dit zal een schok zijn voor sommigen) maar een grote toename van eenpersoonshuishouden. Terwijl de bevolking met 8,8% groeide, groeide het aantal huishoudens met 14.5%.
Aanvaardbaar tekort word 2% van de woningen geacht waarbij we dus momenteel rond de 240.000 woningen te weinig hebben, de raming van het onderzoek is dat er voor 2030 993.200 woningen gebouwd zouden moeten worden, als we nagaan in wat voor tijdsbestek dat zou moeten gebeuren en hoeveel het record in een jaar is dan weten we nu al zeker dat we dat bij lange, lange na niet gaan halen.
Wel "goed" nieuws voor Limburg, daar voorspelt men dat de bevolking tot 2039 met 7-9% gaat krimpen.
Dit is al dertig jaar zo. Het is een wonder dat er nu pas iemand iets van vindt. Ik ga trouwens niet mee in je kruistocht tegen de windmolen van het neoliberalisme, maar ik heb al eerder betoogd dat de geldstromen in scholen én schoolbesturen veel inzichtelijker moeten zijn voor in elk geval de betrokkenen, maar liefst gewoon voor iedereen. Dan filter je er een heleboel flauwekul uit. In dit kader mogen we trouwens nog blij zijn dat dat ellendige lerarenregister het niet gehaald heeft.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberalen hebben marktwerking in het onderwijs gekregen en daardoor stapelen de problemen zich daar op.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)elfuncties-onderwijs
Steeds meer ouderen die steeds langer zelfstandig blijven wonen, en waarvan de partner is overleden.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is wel één lichtpuntje: we zouden op zich vrij snel woningen voor die eenpersoonshuishoudens moeten kunnen creëren, sneller dan we kunnen bouwen. Woningsplitsen of andere gebouwen ombouwen in 1 persoonsappartementen is op zich helemaal niet zo moeilijk. Daar zou relatief snel een slag geslagen kunnen worden.
Maar ik ben ook wel benieuwd waar die groei in eenpersoonshuishoudens precies vandaan komt. Zijn dat allemaal langer alleen wonende 30ers, gescheiden mensen en langer thuiswonende ouderen? Of is stiekem een heel deel van die groei veroorzaakt door arbeidsmigranten, die ook vaak alleen wonen?
Dat word niet nader uitgelegd in het artikel maar als de bevolking met 8% groeit, wat 99% migratie is zal zijn, en huishoudens groeien met ruim 14% dan is het probleem niet de migranten als we daar even logisch naar kijken.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is wel één lichtpuntje: we zouden op zich vrij snel woningen voor die eenpersoonshuishoudens moeten kunnen creëren, sneller dan we kunnen bouwen. Woningsplitsen of andere gebouwen ombouwen in 1 persoonsappartementen is op zich helemaal niet zo moeilijk. Daar zou relatief snel een slag geslagen kunnen worden.
Maar ik ben ook wel benieuwd waar die groei in eenpersoonshuishoudens precies vandaan komt. Zijn dat allemaal langer alleen wonende 30ers, gescheiden mensen en langer thuiswonende ouderen? Of is stiekem een heel deel van die groei veroorzaakt door arbeidsmigranten, die ook vaak alleen wonen?
Ja, die noem ik ook als logische groep.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Steeds meer ouderen die steeds langer zelfstandig blijven wonen, en waarvan de partner is overleden.
Dat heeft niet zoveel met marktwerking te maken - er is bijzonder weinig marktwerking tussen publieke scholen - maar in de financieringssystematiek en de inherente eigenschap van mensen van persoonlijk gewin. Dit is overigens nog relatief eenvoudig in te beperken (en vervolgens weer te omzeilen) en op het grote plaatje van beperkte omvang. Het "probleem" van relatief dure zzp'ers in het onderwijs en de zorg die lachend drie keer hun normale loon verdienen is dan groter - en ook lastiger op te lossen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberalen hebben marktwerking in het onderwijs gekregen en daardoor stapelen de problemen zich daar op.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)elfuncties-onderwijs
Oh sorry, had ik overheen gelezen. Maar ik denk dat dat, in combinatie met een steeds groter aantal studentenwoningen die als zelfstandige eenheid worden geboekt, wel de grootste groep zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die noem ik ook als logische groep.
Is het niet gebruikelijk dat scholen hun jaarcijfers op de website zetten en naar de ouders sturen, dan? Ik weet namelijk niet beter. Niet nu ik kinderen heb, maar ook niet van mijn eigen schooltijd. En bij mijn weten krijgt de ouderraad of medezeggenschapsraad een verdiepte uitleg. Zijn er echt scholen die niet zo werken?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is al dertig jaar zo. Het is een wonder dat er nu pas iemand iets van vindt. Ik ga trouwens niet mee in je kruistocht tegen de windmolen van het neoliberalisme, maar ik heb al eerder betoogd dat de geldstromen in scholen én schoolbesturen veel inzichtelijker moeten zijn voor in elk geval de betrokkenen, maar liefst gewoon voor iedereen. Dan filter je er een heleboel flauwekul uit. In dit kader mogen we trouwens nog blij zijn dat dat ellendige lerarenregister het niet gehaald heeft.
Wat hierbij ook mee speelt is dat er onvoldoende passend gebouwd wordt. Een voorbeeld: Het idee lijkt te zijn dat je of grotere eengezinswoningen of appartementen bouwt. Dit is vooral gebaseerd op financiële haalbaarheid. Een aanzienlijk deel van de doelgroep woont inderdaad alleen en hoeft niet perse een hele grote woningen (2 slaapkamers is bijvoorbeeld voldoende) maar wil wel graag een fatsoenlijke buitenruimte en bij voorkeur een tuin. Dat wordt alleen amper gebouwd en als je dan de middelen hebt, koop je een grotere eengezinswoning met tuin,quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:51 schreef Tijger_m het volgende:
Het tekort aan woningen bedraagt momenteel ruim 400.000
[..]
Grootste oorzaak zijn niet de asielzoekers (dit zal een schok zijn voor sommigen) maar een grote toename van eenpersoonshuishouden. Terwijl de bevolking met 8,8% groeide, groeide het aantal huishoudens met 14.5%.
Aanvaardbaar tekort word 2% van de woningen geacht waarbij we dus momenteel rond de 240.000 woningen te weinig hebben, de raming van het onderzoek is dat er voor 2030 993.200 woningen gebouwd zouden moeten worden, als we nagaan in wat voor tijdsbestek dat zou moeten gebeuren en hoeveel het record in een jaar is dan weten we nu al zeker dat we dat bij lange, lange na niet gaan halen.
Wel "goed" nieuws voor Limburg, daar voorspelt men dat de bevolking tot 2039 met 7-9% gaat krimpen.
Ik heb heel weinig verstand van de zorg, maar ik durf voor het onderwijs de stelling wel aan dat zowel ouders als personeel het liefst een school zien die zoveel mogelijk van het beschikbare geld uitgeven aan het primaire proces. De besteding van de lumpsum is echter voor vrijwel niemand inzichtelijk. Als je dat transparant maakt, en ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen, dan stemmen zowel leraren als leerlingen vanzelf met hun voeten volgens mij.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat heeft niet zoveel met marktwerking te maken - er is bijzonder weinig marktwerking tussen publieke scholen - maar in de financieringssystematiek en de inherente eigenschap van mensen van persoonlijk gewin. Dit is overigens nog relatief eenvoudig in te beperken (en vervolgens weer te omzeilen) en op het grote plaatje van beperkte omvang. Het "probleem" van relatief dure zzp'ers in het onderwijs en de zorg die lachend drie keer hun normale loon verdienen is dan groter - en ook lastiger op te lossen.
Aan elke finacieringssytematiek kleven nadelen: geef je een lumpsum, dan weet je dat dat geld sowieso besteed gaat worden (al is het aan 'onzin'). Financier je op aantallen, kan dat de kwaliteit onder druk zetten. Financier je op generieke methodes (zoals in de zorg), dan krijg je de voor de patiënt onuitlegbare situatie dat een telefoontje van één minuut 385,76 euro kost, omdat de DBC-code (of hoe dat nu heet) nu eenmaal 385,76 moet kosten van de NZa.
En zo zijn de trucjes talrijk, juist in de sectoren waar bakken met geld in omgaan. Rijk worden in de zorg doe je bijvoorbeeld niet door de zorg zelf (winstklem), maar met vastgoed. Dat kan je voor een stuk reguleren, maar mazen houd je altijd en hoe fijner je de mazen wil hebben, hoe meer het weer ten koste van bureaucratie, flexibiliteit en red tape gaat.
Ik kan het van mijn eigen school niet eens vinden. Laat staan van het bestuur waar die onder valt. Ik kan via de MR wel wat informatie opvragen, maar zelfs die is eigenlijk veel te algemeen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is het niet gebruikelijk dat scholen hun jaarcijfers op de website zetten en naar de ouders sturen, dan? Ik weet namelijk niet beter. Niet nu ik kinderen heb, maar ook niet van mijn eigen schooltijd. En bij mijn weten krijgt de ouderraad of medezeggenschapsraad een verdiepte uitleg. Zijn er echt scholen die niet zo werken?
Oké. Naar deze school gaat mijn dochter straks, jaarcijfers vanaf 2015 t/m 2022: https://gomaruscollege.nl/gomarus-jaarverslag/quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan het van mijn eigen school niet eens vinden. Laat staan van het bestuur waar die onder valt. Ik kan via de MR wel wat informatie opvragen, maar zelfs die is eigenlijk veel te algemeen.
En het feit dat een site als scholenopdekaart wel examenresultaten geeft (die zijn namelijk heel makkelijk op te vragen) maar er niet zoiets als een financiële component aan toevoegt (welk % van de begroting wordt uitgegeven aan lerarensalarissen, is bijvoorbeeld al best een aardige indicator) betekent eigenlijk gewoon dat dat heel moeilijk is om ze te vinden.
De jaarrekenigen (op bestuursniveau) vind je hier:quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
Ik kan het van mijn eigen school niet eens vinden. Laat staan van het bestuur waar die onder valt. Ik kan via de MR wel wat informatie opvragen, maar zelfs die is eigenlijk veel te algemeen.
De meeste scholen zijn stichtingen, dus er zijn ook wel verplichtingen om bepaalde kengetallen openbaar te maken. Maar zoals ik al zei: wat daarin staat is veel te algemeen om er wat aan te hebben, en omzeilt ook de blackbox van de onderwijsbesturenquote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oké. Naar deze school gaat mijn dochter straks, jaarcijfers vanaf 2015 t/m 2022: https://gomaruscollege.nl/gomarus-jaarverslag/
Die van de basisschool staan idd allen in Parro, Parnassys en mijn mail, niet op de site.
Ik dacht echt dat dit een verplichting was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb je link aangeklikt en, volstrekt willekeurig, het jaarverslag van 2020 opengeklikt. De financiële gegevens staan op pagina 77 en verder. Dan kun je bijvoorbeeld vinden dat er in 2020 pakweg 28 miljoen euro werd uitgegeven aan personeelslasten. Zijn dat leraren? Conciërges? Schoolbestuurders? Juristen? Media-adviseurs? Niemand die het weet. Idem voor de 4 miljoen aan overige lasten. Als er geld naar commerciële partijen stroomt dan zit het daar, maar er is absoluut niet uit te halen waar dat dan aan is uitgegeven.
Zoals ik al opmerkte: er zijn wel cijfers, maar ze zijn veel te algemeen om te kunnen zien wat er nu echt gebeurt, en er gevolg aan te geven.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
De groep twintigers die al gaat samenwonen, laat staan trouwen, neemt natuurlijk - in ieder geval voor mijn gevoel - steeds verder af. Geen idee hoe groot die stuwende werking precies is, maar je kan er wél (net als voor senioren) op bouwen, in plaats van Badhoevedorpvinex wijken van 6,5 ton each neerplempen, ook al is doorstroming óók een noodzaak.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:19 schreef Faraday01 het volgende:
Voor de discussie: de cijfers. De afgelopen 10 jaar is het aantal eenpersoonshuishoudens met ongeveer 18% gestegen (660/560 in de grafiek) en het gemiddelde inwoneraantal per woning is op dit moment 2,11. De grootste groep alleenwonenden is inderdaad 70+ maar ook 20'ers en 30'ers zijn een flinke groep. Ook interessant, tot 60 jaar zijn de mannen sterk oververtegenwoordigd en 70+ zijn vrouwen oververtegenwoordigd.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)uatie/huishoudens-nu
Zeker kun je er voor bouwen, mijn punt is dat je veel meer specifiek voor doelgroepen moet gaan bouwen. Het grootste punt is dat een woonproduct dat financieel interessant en haalbaar is, een heel ander product is wat een aanzienlijk deel van de doelgroep nodig heeft. Alleen gaat het al snel om zo veel geld dat ook de overheid niet eenvoudig even het verschil bij kan gaan leggen. Projectontwikkelaar gaan ook niet met verlies bouwen en gronden zijn voor een bepaalde waarde aangekocht. Gevolg is dat er een smalle mix van producten is die nog gebouwd kunnen worden en waar ook maar beperkte afzet voor is. En dat is dan allemaal nog ver voordat er echt iets gebouwd wordt want in die fase krijg je te maken met een tekort aan bouwmaterialen en bouwvakkers. Waarbij de prijzen ook enorm gestegen zijn de afgelopen jaren, door schaarste, hogere energiekosten en loonsverhogingen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:28 schreef nostra het volgende:
[..]
De groep twintigers die al gaat samenwonen, laat staan trouwen, neemt natuurlijk - in ieder geval voor mijn gevoel - steeds verder af. Geen idee hoe groot die stuwende werking precies is, maar je kan er wél (net als voor senioren) op bouwen, in plaats van Badhoevedorpvinex wijken van 6,5 ton each neerplempen, ook al is doorstroming óók een noodzaak.
quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De meeste scholen zijn stichtingen, dus er zijn ook wel verplichtingen om bepaalde kengetallen openbaar te maken. Maar zoals ik al zei: wat daarin staat is veel te algemeen om er wat aan te hebben, en omzeilt ook de blackbox van de onderwijsbesturenDat staat op pagina 100 en 101 in de Toelichting op de staat van baten en lasten. Daar staat ook exact hoeveel er is uitgegeven aan ingehuurd personeel. Hoeveel FTE onderwijspersoneel, directie en ondersteunend personeel er is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb je link aangeklikt en, volstrekt willekeurig, het jaarverslag van 2020 opengeklikt. De financiële gegevens staan op pagina 77 en verder. Dan kun je bijvoorbeeld vinden dat er in 2020 pakweg 28 miljoen euro werd uitgegeven aan personeelslasten. Zijn dat leraren? Conciërges? Schoolbestuurders? Juristen? Media-adviseurs? Niemand die het weet. Idem voor de 4 miljoen aan overige lasten. Als er geld naar commerciële partijen stroomt dan zit het daar, maar er is absoluut niet uit te halen waar dat dan aan is uitgegeven.
Zoals ik al opmerkte: er zijn wel cijfers, maar ze zijn veel te algemeen om te kunnen zien wat er nu echt gebeurt, en er gevolg aan te geven.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
Prefab bouw neemt wel steeds meer een vlucht, dat zou bouwen wel goedkoper moeten maken. Maar voorlopig zijn dat volgens mij alleen vrijstaande woningen, waardoor ze door de hoeveelheid grond die ze nodig hebben nooit echt goedkoop gaan worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Lang verhaal kort: er gaat niet snel heel veel meer gebouwd worden, behalve als woningen veel goedkoper gebouwd kunnen worden. En dat blijkt al jaren lastig te realiseren.
Ja, zoiets inderdaad. En dan piepen als we last krijgen van strenge voorstellen die we zelf gedaan hebben…quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nederland is vooral voor strenge regels voor hullie, niet voor Nederland.
Daar kan dus veel geïnnoveerd worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prefab bouw neemt wel steeds meer een vlucht, dat zou bouwen wel goedkoper moeten maken. Maar voorlopig zijn dat volgens mij alleen vrijstaande woningen, waardoor ze door de hoeveelheid grond die ze nodig hebben nooit echt goedkoop gaan worden.
Prefab of seriebouw zie je juist meer in het goedkopere segment. Dus rijtjes bouwen. De woningfabriek van Van Wijnen is wel een leuk voorbeeld. Seriematige prefab maar qua uiterlijk wel heel divers te maken.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Prefab bouw neemt wel steeds meer een vlucht, dat zou bouwen wel goedkoper moeten maken. Maar voorlopig zijn dat volgens mij alleen vrijstaande woningen, waardoor ze door de hoeveelheid grond die ze nodig hebben nooit echt goedkoop gaan worden.
Nederland hebben we al verschrikkelijk veel vierkante woonoppervlak per persoon, groter dan appartementen bouwen voor alleenstaanden gaat dat alleen maar verergeren. Daar hebben we de ruimte niet voor.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker kun je er voor bouwen, mijn punt is dat je veel meer specifiek voor doelgroepen moet gaan bouwen. Het grootste punt is dat een woonproduct dat financieel interessant en haalbaar is, een heel ander product is wat een aanzienlijk deel van de doelgroep nodig heeft. Alleen gaat het al snel om zo veel geld dat ook de overheid niet eenvoudig even het verschil bij kan gaan leggen. Projectontwikkelaar gaan ook niet met verlies bouwen en gronden zijn voor een bepaalde waarde aangekocht. Gevolg is dat er een smalle mix van producten is die nog gebouwd kunnen worden en waar ook maar beperkte afzet voor is. En dat is dan allemaal nog ver voordat er echt iets gebouwd wordt want in die fase krijg je te maken met een tekort aan bouwmaterialen en bouwvakkers. Waarbij de prijzen ook enorm gestegen zijn de afgelopen jaren, door schaarste, hogere energiekosten en loonsverhogingen.
Lang verhaal kort: er gaat niet snel heel veel meer of anders gebouwd worden, behalve als woningen veel goedkoper gebouwd kunnen worden. En dat blijkt al jaren lastig te realiseren.
Nou ja, goedkoop....450K voor betonbouw met betonnen lego blokken noem ik niet goedkoop maar ik ben dan ook oud en zoquote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Prefab of seriebouw zie je juist meer in het goedkopere segment. Dus rijtjes bouwen. De woningfabriek van Van Wijnen is wel een leuk voorbeeld. Seriematige prefab maar qua uiterlijk wel heel divers te maken.
Ja, rijtjes dezelfde woningen, maar die woningen staan volgens mij allemaal nog wel los van elkaar toch? Dus met grond er om heen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Prefab of seriebouw zie je juist meer in het goedkopere segment. Dus rijtjes bouwen. De woningfabriek van Van Wijnen is wel een leuk voorbeeld. Seriematige prefab maar qua uiterlijk wel heel divers te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |