Dan is hij af, of hij nu haalbaar en compleet is of niet. Of het kabinet is al gevallen. Ze kunnen prinsjesdag niet in zonder regeerprogramma.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
Van 11 landen, waarvan slechts 4 EU lidstaten..quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kwaliteit van zorg scoort dan wereldwijd ook alleen in Noorwegen hoger: https://demedischspeciali(...)0elkaar%20vergeleken.
Uit hun laatste rapport (2018):quote:Andere ranglijsten zetten Nederland zelfs op 1: https://www.zorgwijzer.nl(...)land-nummer-1-europa
Dus die andere landen doen ook minder of ze doen het minder goed.
Te weinig out-patient care dus, enkel Roemenië, Bulgarije en Albanië scoren daar slechter (pag 36)quote:5.5.2 So why is the Dutch healthcare system so expensive?
Healthcare spend tends to be correlated with GDP per capita; rich countries spend a higher
proportion of their wealth on healthcare services. As can be seen from Figure 4.1, after
the three “super-wealthy” countries in Europe, Luxembourg, Norway and Switzerland, The
Netherlands has the highest annual healthcare spend, along with Sweden and Germany.
In countries with less successful healthcare systems, this has been taken as an indicator
that the Dutch financing model with multiple, private payors for healthcare should in itself
be a “model” which raises healthcare costs.
However, the Dutch healthcare system suffers from a structural problem, the roots of
which certainly date back to well before the 2006 reform: The Netherlands, for no obvious
reasons, has a healthcare structure with a very low ratio of out-patient care costs
vs. in-patient costs. A hallmark of a state-of-the-art healthcare system is that the more modern
the structure, the higher should be the proportion of care which is performed as out-
patient procedures. The reasons for this are mainly two:
Out-patient (e.g. day surgery) procedures are almost invariably less invasive and
mean quicker recovery and lower complication risks such as hospital-acquired
infections.
b) Out-patient care is cheaper; as a rule of thumb, rectifying a problem through an
out-patient procedure costs c:a one-third of the (older) in-patient alternative.
The antiquity of Dutch healthcare structure is also indicated by the fact that The
Netherlands, along with neighbouring Belgium, have the highest number of patients in
long-term psychiatric hospital care in Europe – more than 800 per million population,
which is a costly care structure that needs a long-term strategy to change.
Wordt vast een A4tje of bierviltje. Niet in een koffer, maar een buideltasje.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Nog 67 dagen tot Prinsjesdag, hoe zou het er dan voor staan met het regeerprogram?
Voor het eerst sinds 1995 dat de plannen weer op een diskette passen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:33 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wordt vast een A4tje of bierviltje. Niet in een koffer, maar een buideltasje.
Ik zou graag bij de interne besprekingen een vlieg op de muur zijn. Lijkt me fascinerend hoe dat er aan toe zal gaan.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Volgens mij erger je je dan kapot.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik zou graag bij de interne besprekingen een vlieg op de muur zijn. Lijkt me fascinerend hoe dat er aan toe zal gaan.
Wat een prachtige uitspraak, nog niet eerder gehoord.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik zou graag bij de interne besprekingen een vlieg op de muur zijn. Lijkt me fascinerend hoe dat er aan toe zal gaan.
Goede kans. Aardige kans dat dat ook het geval zal zijn met Schoof en wat andere ministers.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij erger je je dan kapot.
Het is helaas een anglicisme. https://dictionary.cambri(...)lish/fly-on-the-wallquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wat een prachtige uitspraak, nog niet eerder gehoord.
Call me crazy maar met name out patient zorg in de GGZ heeft de afgelopen jaren voor nogal wat problemen gezorgd. Leuk dat je er veel geld mee kan besparen maar of dat nu echt opweegt tegen de maatschappelijke belasting en problemen vraag ik mij wel af.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:32 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Van 11 landen, waarvan slechts 4 EU lidstaten..
[..]
Uit hun laatste rapport (2018):
[..]
Te weinig out-patient care dus, enkel Roemenië, Bulgarije en Albanië scoren daar slechter (pag 36)
Daar kan waarschijnlijk veel bespaard worden.
Tien dagen voor Prinsjesdag is de deadline hoorde ik.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:58 schreef KaheemSaid het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)elfuncties-onderwijsquote:NOS Nieuws
•
Gisteren, 13:28
Coalitie wil maatregelen van staatssecretaris om dubbelfuncties onderwijs
Milena Holdert
Onderzoeksredactie
Ben Meindertsma
Onderzoeksredactie
De onderwijswoordvoerders van de vier regeringspartijen vinden het onwenselijk dat bestuurders en toezichthouders bij schoolbesturen privé actief zijn bij onderwijsadviesbureaus, zoals bleek uit onderzoek van NOS en Nieuwsuur. Als er ook nog zakelijke relaties zijn tussen de scholen en de adviesbureaus is dat des te kwalijker, vinden zij.
"Wij als coalitiepartijen moeten hier actie op ondernemen", zegt PVV-Kamerlid Van der Hoeff. "Ik eis van de staatssecretaris dat er gepaste stappen worden gezet.
Ook de andere partijen willen maatregelen van staatssecretaris Paul (VVD) van Onderwijs. NSC en VVD zeggen een plan af te wachten, maar PVV en BBB doen alvast concrete voorstellen.
Zo moet de wet- en regelgeving volgens PVV en BBB zodanig worden aangepast dat dubbelfuncties bij onderwijsadviesbureaus in hetzelfde gebied worden verboden. Ze vinden dat overtredingen moeten leiden tot maatregelen zoals ontslag, of een verbod op uitoefening van een bestuursfunctie "voor een aanzienlijke periode".
'Boude stelling'
De onderwijsinspectie liet deze week weten alleen te kunnen ingrijpen als belangenverstrengeling aantoonbare negatieve effecten heeft, zoals het bevoordelen van familieleden "ten koste van de school". Maar als een bestuurder een aan hem gelieerde partij inhuurt met korting, dan sluit de inspectie niet uit dat er een positief effect voor de school is, ook al is er dan feitelijk wel sprake van (mogelijke) belangenverstrengeling.
NSC-Kamerlid Soepboer noemt dit een boude stelling. "Ik zou graag van de inspectie en het ministerie willen horen welke 'positieve' voorbeelden er dan zijn waarbij dubbelrollen zogenaamd hartstikke goed zouden uitpakken."
PVV-Kamerlid Van der Hoeff is niet te spreken over de reactie van de inspectie. "Dit zegt alles over hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan, hoe het klimaat van belangenverstrengeling gefaciliteerd wordt." Hij stelt dat de inspectie op deze wijze "mogelijke netwerkcorruptie" stimuleert. Volgens de PVV is het "effect of resultaat" geen argument, en ook niet controleerbaar.
Kamerlid Van Zanten van BBB beaamt dit, en spreekt van een ethisch-moreel vraagstuk. "Ook al leidt het niet tot een financieel nadeel, daarmee haal je de schijn niet weg. Je moet er gewoon bij wegblijven", zegt zij.
Van der Hoeff wijst ook naar de leiding van de inspectie. "Misschien is het tijd dat de inspecteur-generaal alerter wordt en ter verantwoording wordt geroepen."
Van der Hoeff (PVV) en Van Zanten (BBB) willen dat Paul regelgeving invoert die schoolbesturen verplicht om meerdere offertes op te vragen bij vergelijkbare bureaus, als zij een onderwijsadviesdienst inschakelen.
Nu gelden pas vanaf een bedrag van 220.000 euro Europese aanbestedingsregels. Onder dat bedrag stelt het ministerie geen aanvullende eisen. Van Zanten: "Je kunt een klusje dus net onder dat bedrag uitzetten, en de opdracht gunnen aan een vriend. Dat moet niet kunnen."
Lumpsum
De kwestie van dubbelfuncties is aanleiding voor de Kamerleden om het onderliggende systeem van onderwijsfinanciering aan de kaak te stellen. Het gaat om het 'lumpsum'-systeem, dat in de jaren 90 werd ingevoerd.
Met dat systeem kwam er een einde aan de praktijk dat de overheid de lerarensalarissen, de gebouwen én de extra ondersteuning direct betaalde. Sindsdien krijgen schoolbesturen jaarlijks één pot geld. Ze bepalen zelf hoe ze dat besteden. De door de overheid betaalde schoolbegeleidingsdiensten werden bovendien vrijgegeven. Er zijn nu honderden concurrerende adviesbureaus op de markt, en hun diensten hoeven niet bewezen effectief te zijn.
De PVV is al jaren kritisch over de lumpsum-financiering. Van der Hoeff: "Er zijn zo veel schoolbesturen, en die hebben allemaal een pandje, een kantoortje en een wagenparkje. Daar gaat zo veel geld verloren." Hij wil dat schoolbesturen voortaan een verplicht percentage van het lumpsum-geld gaan besteden aan het "primaire proces", zoals lesgeven. Soepboer en Van Zanten sluiten zich hierbij aan, en ook VVD-Kamerlid Kisteman is naar eigen zeggen bereid "hiernaar te kijken".
'Markt is doorgeslagen'
De PVV en BBB willen ook strengere verantwoordingsregels. Schoolbesturen hoeven in hun jaarverslag nu niet op te schrijven hoeveel geld zij aan welk adviesbureau besteden. "Dat zou wél moeten, dit gaat om belastinggeld", zegt Van Zanten.
NSC'er Soepboer zegt verder dat de markt in onderwijsadvies is doorgeslagen. "Er zijn te veel bureaus, iedereen kan er zomaar een oprichten - terwijl we nu juist behoefte hebben aan bewezen effectieve methodes." Hij wil dat de staatssecretaris onderzoekt of het niet beter is als de overheid de schoolbegeleidingsdiensten weer gaat financieren en organiseren. PVV en BBB ondersteunen dit.
Brussel de schuld geven dat populisten met onrealistische plannen komen. Dat vind ik nooit zo sterk…quote:Op vrijdag 12 juli 2024 06:05 schreef Kickinalfa het volgende:
Het probleem is ook wel een beetje bijna alles tegenwoordig in Europees verband gaat danwel vanuit Brussel wordt bepaald.
Je kunt als nl regering maar aan weinig knoppen draaien nu.
Er wordt nu vanuit links bijvoorbeeld zo gehamerd op arbeidsmigranten, maar dat is ook gewoon EU wetgeving.
En dan over een paar jaar weer klagen over de doorgeslagen bureaucratie in het onderwijsquote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De neoliberalen hebben marktwerking in het onderwijs gekregen en daardoor stapelen de problemen zich daar op.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)elfuncties-onderwijs
Volgens mij staat dat dat er helemaal los van.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Brussel de schuld geven dat populisten met onrealistische plannen komen. Dat vind ik nooit zo sterk…
Laten we dan gewoon beginnen met het weinige wat we kunnen doen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat dat er helemaal los van.
Mijn punt is dat je bewegingsvrijheid (in welke samenstelling dan ook) redelijk gelimiteerd is.
Vuistje op tafel, he? Dat kunnen w....oh..wacht.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 08:13 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Laten we dan gewoon beginnen met het weinige wat we kunnen doen.
Grootste oorzaak zijn niet de asielzoekers (dit zal een schok zijn voor sommigen) maar een grote toename van eenpersoonshuishouden. Terwijl de bevolking met 8,8% groeide, groeide het aantal huishoudens met 14.5%.quote:Woningtekort loopt verder op: 400.500 woningen nodig
Woningmarkt De belangrijkste oorzaak van de toenemende vraag naar woningen is de groei van het aantal huishoudens in Nederland, mede doordat meer mensen alleen wonen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ingen-nodig-a4859494
Tja, in Europa maken landen samen afspraken, dat is vaak een moeizaam proces (waarbij Nederland voorop loopt om strenge afspraken te maken). Als die eenmaal gemaakt zijn, dan is daar weer direct van afwijken natuurlijk ook niet eenvoudig.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 07:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat dat er helemaal los van.
Mijn punt is dat je bewegingsvrijheid (in welke samenstelling dan ook) redelijk gelimiteerd is.
Nederland is vooral voor strenge regels voor hullie, niet voor Nederland.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, in Europa maken landen samen afspraken, dat is vaak een moeizaam proces (waarbij Nederland voorop loopt om strenge afspraken te maken). Als die eenmaal gemaakt zijn, dan is daar weer direct van afwijken natuurlijk ook niet eenvoudig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |