Je doet iets en het boekt een bepaald resultaat. En er is wel degelijk onderzoek dat uitwijst dat astrologie werkt.quote:Op maandag 8 juli 2024 17:38 schreef dop het volgende:
[..]
Dat jij geloofd dat Astrologie werkt is iets heel anders dan dat je het kunt aantonen.
wil je het aantonen dan zul je daar toch echt afspraken over moeten maken en methode voor ontwikkelen.
Zolang je dat niet doet blijft het Pseudo wetenschap!
Nou, dat is puur wetenschappelijk gezien helemaal geen uitgemaakte zaak. Dat er een gedeelde 'objectieve' werkelijkheid bestaat snap ik. Maar dat deze onafhankelijk van bewustzijn zou bestaan is een nogal grote aanname. Je kunt objectiviteit alleen ervaren dmv. subjectiveit. Dus is subjectiviteit eigenlijk de ware basis van onze werkelijkheid. Want anders zouden wij deze werkelijkheid onmogelijk kunnen kennen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wetenschap is een instrument inderdaad, en niet de waarheid. Maar ik denk wel dat de wetenschappelijke methode is voortgekomen uit een bepaald wereldbeeld: filosofisch materialisme (of simpelweg objectivisme).
Het idee dat de realiteit objectief is (het bestaat onafhankelijk van bewustzijn) en het is gemaakt van materie. De fundamentele realiteit is 13,7 miljard jaar geleden ontstaan en daarna is, ergens in de evolutie van het leven, het bewustzijn ontstaan. Dat is het wereldbeeld waaruit de wetenschappelijke methode is geboren, denk ik.
Je kunt een beetje statistisch rommelen en het idee hebben dat , dat gedegen onderzoek is, maar serieus bewijs ga je niet mee komen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:30 schreef NgInE het volgende:
[..]
Je doet iets en het boekt een bepaald resultaat. En er is wel degelijk onderzoek dat uitwijst dat astrologie werkt.
Natuurlijk mag je zo vrij zijn, dank voor de uitleg.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik zo vrij mag zijn: de uitleg in de bijbel is omdat Jakob 'met God worstelde' totdat hij de zegening kreeg:
26 En Hij zei: Laat Mij gaan, want de dageraad is aangebroken. Maar hij zei: Ik zal U niet laten gaan, tenzij U mij zegent.
27En Hij zei tegen hem: Wat is uw naam? En hij antwoordde: Jakob.
28Toen zei Hij: Uw naam zal voortaan niet meer Jakob luiden, maar Israël, want u hebt met God en met mensen gestreden, en hebt overwonnen.
29Jakob vroeg daarop: Vertel mij toch Uw Naam. En Hij zei: Waarom vraagt u naar Mijn Naam? En Hij zegende hem daar.
30En Jakob gaf die plaats de naam Pniël. Want, zei hij, ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en mijn leven is gered.
Dus Israel als naam verwijst in de bijbelse context naar het feit dat het leven wordt gered van degenen die met God worstelen tot zij overwinnen en de zegening verkrijgen (door het geloof).
Dat is het thema dat van Genesis tot Openbaringen centraal staat in de gehele bijbel: de mens heeft gezondigd en sterft daardoor, en God redt zijn leven.
Dat idee kom je ook in de Griekse, Romeinse etc. systemen tegen: de mens die tegen zijn innerlijke drangen strijdt, die met behulp van Apollo etc. zijn hogere bewustzijn bereikt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 23:50 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je zo vrij zijn, dank voor de uitleg.
Als ik zo vrij mag zijn om het te vertalen naar de Germaanse/noordse vorm, dan zijn het de einherjahr, de eigenoverwinnaars die sneuvelen in de strijd.
Geen strijdveld natuurlijk maar de innerlijke strijd wat in de islam dan weer de grote jihad is.
Met deze stelling kun je dus gewoon niets zelf en moet je wachten tot God naar je komt, dat is wat hier staat.quote:Op donderdag 11 juli 2024 00:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat idee kom je ook in de Griekse, Romeinse etc. systemen tegen: de mens die tegen zijn innerlijke drangen strijdt, die met behulp van Apollo etc. zijn hogere bewustzijn bereikt.
Verschil is dus dat in de bijbel het God degene is die de mens redt door naar de mens te komen, en in de andere systemen redt de mens zichzelf om tot God te reiken (zeer beknopt).
Nee, dat niet. Wel bespreek ik bijvoorbeeld het zogenaamde "onomastische argument" van Bauckham, waarmee hij statistisch probeert te onderbouwen dat de evangeliën plus Handelingen op ooggetuigen gebaseerd zouden zijn.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus je past statistische analyses toe op de overtuigingen van de evangelisten en de kerkvaders? Dat zet je in je boek uiteen om aan te tonen dat zij hun overtuigingen op apofenie baseren?
slaat dus kant noch wal.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Meten is weten. De rest is speculatie.
En ik vind dat narcistisch, want dat valt reuze mee. Je kent niet eens de precieze inhoud van het boek (slechts één hoofdstuk behandelt de oorsprong van het christendom; ook de onderwerpen complotdenken, Bayesiaanse inferentie, finetuning, Flat Earth, de replicatiecrisis etc. komen voorbij), dus hoe je jezelf weer centraal weet te stellen, is typisch. Bovendien heb ik in de afgelopen jaren met veel meer users en mensen persoonlijk, en op andere fora discussies gehad over Bijbelse onderwerpen behalve jij.quote:Verder kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat mijn bijdragen hier een significante inspiratiebron zijn geweest voor dit boek.
Nogmaals: misschien moet jij niet zoveel op jezelf betrekken en niet overal wat achter zoeken. Maar als het om jouw specifieke wereldbeeld gaat: ja, ik denk dat jouw denken doorspekt is met doorgeschoten patroonherkenning en complotdenken. Het potsierlijke feit dat jij nu op narcistische wijze meent een "significante inspiratiebron" voor het boek geweest te zijn, bevestigt dat beeld opnieuw.quote:Als een normaal mens zoals jij voelt het heel raar om te zien dat iemand een boek over ten dele jouw persoonlijke aanwezigheid op een publiek forum schrijft en daarnaar verwijst als 'doorgeslagen'. Ik zal eerlijk toegeven dat ik mij dat persoonlijk aantrek. Je hebt vaak genoeg laten blijken dat je neerkijkt op mensen met bepaalde meningen en overtuigingen, dat je het beschouwt als aapjes kijken, inclusief psychologische analyses. Dat moet je zelf weten, maar dan kun je ook een reactie verwachten. En ontken dat toch ook niet. Zeg gewoon wat je echt denkt.
Eigenlijk zou ik er niet op moeten reageren. Maar je mag het best weten.
Evangelischen breien daar een mooi stuk aan vast: "je moet je hart openstellen, zodat god het kan vullen".quote:Op donderdag 11 juli 2024 09:58 schreef Mijk het volgende:
[..]
Met deze stelling kun je dus gewoon niets zelf en moet je wachten tot God naar je komt, dat is wat hier staat.
De "sceptici" zouden graag willen zien dat dit onderzoek gerepliceerd kan worden. Precies deze manier van denken stip ik aan in het laatste hoofdstuk van het boek omtrent de replicatiecrisis: de betekenis van "significante resultaten". In dit onderzoek,quote:Op maandag 8 juli 2024 15:50 schreef Libertarisch het volgende:
Rupert Sheldrake heeft telepathie statistisch significant aangetoond, maar de sceptici ontkennen het.
Wat jij "significant" noemt, is één enkel onderzoeksresultaat met een bepaalde p-waarde die volgens een standaard "significante resultaten" oplevert. Maar in de oorspronkelijke opzet van Fisher was dit slechts het startpunt voor meer onderzoek. Dat kan leiden tot een bevestiging, maar ik kom buiten Sheldrake geen replicaties tegen van zijn resultaat. Als jij die publicaties wel hebt, dan ben ik natuurlijk erg benieuwdquote:The positive findings by Sheldrake and Smart (2003a, b) could not be replicated in our experiment.
Je draait het om.quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:34 schreef NgInE het volgende:
Maar dat deze onafhankelijk van bewustzijn zou bestaan is een nogal grote aanname.
Ik kan even snel dit vinden:quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De "sceptici" zouden graag willen zien dat dit onderzoek gerepliceerd kan worden. Precies deze manier van denken stip ik aan in het laatste hoofdstuk van het boek omtrent de replicatiecrisis: de betekenis van "significante resultaten". In dit onderzoek,
https://www.researchgate.(...)_TELEPHONE_TELEPATHY
wordt bijvoorbeeld een poging hiertoe gedaan, met de conclusie
[..]
Wat jij "significant" noemt, is één enkel onderzoeksresultaat met een bepaalde p-waarde die volgens een standaard "significante resultaten" oplevert. Maar in de oorspronkelijke opzet van Fisher was dit slechts het startpunt voor meer onderzoek. Dat kan leiden tot een bevestiging, maar ik kom buiten Sheldrake geen replicaties tegen van zijn resultaat. Als jij die publicaties wel hebt, dan ben ik natuurlijk erg benieuwd![]()
Een fysicalistisch fenomeen is niet te vergelijken met een psychologisch/spiritueel fenomeen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:16 schreef Haushofer het volgende:
Om een voorbeeld te geven: in de deeltjesfysica zijn meerdere keren 3, 4, 5 en zelfs 6-sigma resultaten bij pogingen tot replicatie verdwenen. Daar horen geen p-waarden bij van 0,05 of 0,01, maar eerder in de orde van één op de tien miljoen. De replicatiecrisis laat onderzoekers schatten dat misschien wel de helft van al het psychologisch onderzoek niet repliceerbaar is. Dus één enkel paper met een "significant resultaat" is een interessante vondst, maar met je opmerking "de sceptici ontkennen het" sla je denk ik toch de plank mis.
Dat lijkt me een misvatting.quote:Op woensdag 10 juli 2024 08:51 schreef Haushofer het volgende:
Maar wetenschap vormt toch je wereldbeeld?
quote:Op woensdag 10 juli 2024 07:06 schreef Jappie het volgende:
Om ontopic te blijven..is wetenschap niet stiekum ook een vorm van apofenie ?
Het bestaat immers bij de gratie van allerhande vorm en patroon herkenning ?
Significant lijkt me een goed woord inderdaad.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:20 schreef Haushofer het volgende:
Nee, want er bestaat ook zoiets als significante patronen.![]()
Maar inderdaad: apofenie is een bijproduct van een buitengewoon vruchtbare manier van denken.
Maar bewustzijn is geen fenomeen, het is de realiteit.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je draait het om.
Er zijn talloze fenomenen in de natuur. Dat de werkelijkheid zou kunnen bestaan zonder deze fenomenen, wordt niet of nauwelijks betwijfeld. Waarom zou "bewustzijn" hier een uitzondering op kunnen zijn?
Is het natuurkundig gezien onmogelijk dat er een werkelijkheid bestaat zonder bewustzijn? Nee, dat is prima mogelijk. Op fundamenteel niveau is er nergens bewustzijn nodig. De natuurlijke vraag is dan: waarom zou "het bestaan van de werkelijkheid" afhankelijk zijn van bewustzijn? Een leuk boek omtrent dit soort vragen vanuit een natuurkundig oogpunt is "Existential Physics" van Sabine Hossenfelder.
Om Russell aan te halen: met jouw redenatie is het ook "een nogal grote aanname" dat er geen theepot rond Jupiter cirkelt.
Dat is dan weer de vraag: kun je inderdaad een causaal verband leggen tussen "de worsteling met het ego" en zo'n Bijbelverhaal? Of is dat een doorgeschoten patroon?quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:41 schreef Mijk het volgende:
Maargoed, het staat ook sterk symbool voor de struggle tussen Ego en Self, en daar kan ik dan wel weer de boodschap in zien. Dus dubbel.
Ja, maar dan is het de vraag waarom het onderzoek in bepaalde gevallen niet repliceerbaar is.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik kan even snel dit vinden:
https://www.sciencedirect(...)ii/S1550830723001805
"We observed significantly above-chance results for trials in which the web server pre-selected the callee, and the caller was asked to direct their attention toward them, aligning with results from previously reported studies."
"In summary, we found significant positive results when the caller directed their positive intention towards the callee (telepathic/pre-selected; P < .001) but not when the callee made their guess before the caller was randomly selected (precognitive/post-selected)."
Er is een signficant telepathisch effect geobserveerd in dit onderzoek.
Dus, dit is een welles nietes speleltje.
waarom kun je dan wel stellen dat het "statistisch significant is aangetoond"? You can't have your cake and eat it. Dan ben je inconsistent, toch? Als ik beweer dat ik statistisch significant heb aangetoond dat appels eten darmkanker voorkomt, maar dat het voorkomen ervan geen "voorspelbaar fenomeen" is, hoe kan ik mijn claim dan überhaupt statistisch significant bevestigen? Dat is zoiets als een dobbelsteen gooien, beweren dat je de uitkomst statistisch significant kunt aantonen, maar dat de uitkomsten niet voorspelbaar zijn. Ze worden juist meer voorspelbaar volgens je onderzoeksresultaten!quote:Een fysicalistisch fenomeen is niet te vergelijken met een psychologisch/spiritueel fenomeen.
Omdat ''magie'' vaak niet voorspelbaar is.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dan is het de vraag waarom het onderzoek in bepaalde gevallen niet repliceerbaar is.
Ik zie meerdere vergelijkbare onderzoeken over telepathie die een statistisch significant effect aantonen, that's allquote:Op donderdag 11 juli 2024 11:38 schreef Haushofer het volgende:
waarom kun je dan wel stellen dat het "statistisch significant is aangetoond"? You can't have your cake and eat it. Dan ben je inconsistent, toch? Als ik beweer dat ik statistisch significant heb aangetoond dat appels eten darmkanker voorkomt, maar dat het voorkomen ervan geen "voorspelbaar fenomeen" is, hoe kan ik het dan überhaupt statistisch significant aantonen? Dat is zoiets als een dobbelsteen gooien, beweren dat je de uitkomst statistisch significant kunt aantonen, maar dat de uitkomsten niet voorspelbaar zijn.
quote:Op woensdag 10 juli 2024 20:34 schreef NgInE het volgende:
Dat er een gedeelde 'objectieve' werkelijkheid bestaat snap ik. Maar dat deze onafhankelijk van bewustzijn zou bestaan is een nogal grote aanname.
Zeker wordt dat wel betwijfeld. Er is helemaal niets in het hele universum dat daar geen noodzakelijk onderdeel van uitmaakt. Zonder die fruitvlieg daar in de hoek, die jou misschien insignificant toeschijnt, zou deze wereld niet kunnen bestaan. Alles en iedereen speelt zijn rol, en alles en iedereen is onlosmakelijk verbonden met al het andere, al is niet iedereen daar even opmerkzaam van.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:23 schreef Haushofer het volgende:
Er zijn talloze fenomenen in de natuur. Dat de werkelijkheid zou kunnen bestaan zonder deze fenomenen, wordt niet of nauwelijks betwijfeld. Waarom zou "bewustzijn" hier een uitzondering op kunnen zijn?
Dan is het de vraag in hoeverre de wetenschap je wereldbeeld vormt. Dat zal voor iedereen anders zijn. Persoonlijk speelt het bij mij een aanzienlijke rol, maar dat had je al begrepen. Er komt binnenkort een podcastaflevering van Marco Today (https://www.youtube.com/@MarcoToday) uit waar ik op het einde van het gesprek precies op deze vraag inga. Persoonlijk denk ik ook zeker niet dat "de" wetenschap allesomvattend is; ik heb b.v. een fascinatie voor randwetenschappen en ben een fervent liefhebber van paranormale onderzoekskanalen op YouTubequote:Op donderdag 11 juli 2024 11:27 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dat lijkt me een misvatting.
Daar is wetenschap helemaal niet voor bedoeld, noch is het er geschikt voor.
Het kan hoogstens een klein beetje ondersteuning bieden, een uiterst bescheiden bijdrage leveren. Voor het vormen van een wereldbeeld is wel wat meer nodig dan een beetje wetenschap alleen.
Wetenschap helpt, maar het is niet genoeg, want het beperkt zich tot wat zich laat beheersen, beperken, inkaderen, begrijpen. (Met de nadruk op grijp, als in vastpakken.) Wetenschap is, zoals je ook in dit topic hebt benoemd, dat wat zich laat aantonen. Daarmee ben je er nog lang niet. Je hebt nog heel wat meer nodig om een behoorlijk functionerend wereldbeeld te vormen.
Een wereldbeeld van enkel aantoonbare feiten zou zijn als een tekening van een klein kind, met enkel wat grove lijnen. De wereldbeelden die wij in feite hanteren zijn uiterst gedetailleerde schilderijen gemaakt door grote teams van kunstenaars. Die worden ondersteund door wetenschappers, dat wel, maar ze zijn zelf méér dan enkel wetenschapper.
Ook dat is een probleem, want ook daarin reduceren we de wereld tot het gedeelte ervan waar ons voorstellingsvermogen grip op heeft, maar het is in ieder geval niet zo beperkt als een enkel door wetenschap ingegeven wereldbeeld zou zijn.
Waarom niet? Wat als die "zoektocht naar waarheid" ergens in onze evolutie een voordeel opleverde zodat het geselecteerd werd via natuurlijke selectie? Ik noem maar één mogelijkheid; niet om te zeggen dat dit zo is, maar om het als mogelijke hypothese naar voren te brengen.quote:Neem bijvoorbeeld de zucht naar waarheid zelf, om maar iets te noemen. Waarom verlangen we eigenlijk naar waarheid? We kunnen wetenschap gebruiken om ons te helpen waarheid te vinden, maar de vraag beantwoorden waarom we eigenlijk waarheid willen, die vraag is zelf niet wetenschappelijk te beantwoorden.
Dat het "een rol" speelt zegt niet dat "de werkelijkheid zonder niet kan bestaan".quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:45 schreef Amerauder het volgende:
Zonder die fruitvlieg daar in de hoek, die jou misschien insignificant toeschijnt, zou deze wereld niet kunnen bestaan. Alles en iedereen speelt zijn rol, en alles en iedereen is onlosmakelijk verbonden met al het andere, al is niet iedereen daar even opmerkzaam van.
dan ben ik erg benieuwd naar referenties hiervoor en hoe je dat concreet onderbouwt.quote:Dat wil zeggen, van het bewustzijn is het een stukje makkelijker in te zien hoe onmisbaar het is voor het bestaan van de wereld.
Nogmaals: dan kun je alles gaan beweren.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Omdat ''magie'' vaak niet voorspelbaar is.
Het is geen machine, het gaat om spirituele/psychologische effecten.
Je beantwoordt mijn vraag niet. Ik stel dat jij hier inconsistent bent.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:40 schreef Libertarisch het volgende:
Ik zie meerdere vergelijkbare onderzoeken over telepathie die een statistisch significant effect aantonen, that's all
Nee, dat is onzin. Dit is van het kaliber:''als ik het niet kan meten, dan bestaat het niet''quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nogmaals: dan kun je alles gaan beweren.
[..]
Nee, die is van het kaliber "als ik het niet kan meten, kan ik niet significant aantonen dat het bestaat". Terwijl jij nu juist wél beweert dat dit is gebeurd. En dat is inconsistent (waar je nog steeds niet op ingaat, overigens).quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Dit is van het kaliber:''als ik het niet kan meten, dan bestaat het niet''
Omdat je dan aan het filosoferen bent. Zo’n hypothese is per definitie ontoetsbaar namelijk, en zal wetenschappelijk gezien altijd dezelfde status hebben als, ik noem maar wat, het verhaal van Abraham, of de zich steeds maar herhalende uitgangspunten van Libertarisch.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:47 schreef Haushofer het volgende:
Waarom niet? Wat als die "zoektocht naar waarheid" ergens in onze evolutie een voordeel opleverde zodat het geselecteerd werd via natuurlijke selectie? Ik noem maar één mogelijkheid; niet om te zeggen dat dit zo is, maar om het als mogelijke hypothese naar voren te brengen.
Hypothesen binnen de evolutietheorie zijn niet ontoetsbaar. Dus nee, dat ben ik niet met je eens.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:04 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Omdat je dan aan het filosoferen bent. Zo’n hypothese is per definitie ontoetsbaar namelijk, en zal wetenschappelijk gezien altijd dezelfde status hebben als, ik noem maar wat, het verhaal van Abraham, of de zich steeds maar herhalende uitgangspunten van Libertarisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |