Ja, omdat het in mijn boek voorkomt. Ik hoef hier geen ellenlange discussies meer over met jou, want dat heeft in het verleden alleen maar frustratie en nijd tussen ons beiden opgeleverdquote:Op dinsdag 9 juli 2024 17:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je begon er toch echt zelf over.
Ik vind dat je een nogal zwart-wit beeld schetst. Als "de" wetenschap daar toendertijd nog geen significante uitspraken over kon doen, dan is dat de enige zinvolle uitspraak die je kunt doen. De wetenschappelijke methode vertelt je dan niet dat het "nep" is.quote:
Nee, ervaring vormt je wereldbeeld. Als enkel en puur wetenschap het wereldbeeld zou vormen, zouden emoties als "angst" nooit voorkomen, dan ben je een robot, besides; dan was er dus vroeger helemaal geen wereldbeeld omdat er een tijd was dat wetenschap niet bestond? Dit laatste alleen al haalt de stelling onderuit.quote:Op woensdag 10 juli 2024 08:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wetenschap vormt toch je wereldbeeld? Jij gelooft toch ook niet in een platte aarde of dat onweer van dondergoden komt?
Die interpretatie van de naam ken ik nietquote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:25 schreef bedachtzaam het volgende:
@:Haushofer
Ik heb me eens laten vertellen dat de naam Israël behalve dan dat we het nu kennen als land ook een religieuze betekenis heeft en zo eveneens jood zou verwijzen naar een godsdienstig of godvrezend persoon.
Alleen in bepaalde gevallen. In veel gevallen schiet die ervaring ook hopeloos tekort. Denk aan de kwantummechanica of kosmologie, of Darwins evolutietheorie.quote:
De gokkersmisvatting komt ook voorbij in het boek, in de context van finetuning.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:48 schreef Vincent_student het volgende:
De enige apofonie die ik ken komt uit de gokkerswereld.
Isis - Ra - El.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:25 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik heb me eens laten vertellen dat de naam Israël behalve dan dat we het nu kennen als land ook een religieuze betekenis heeft en zo eveneens jood zou verwijzen naar een godsdienstig of godvrezend persoon.
Misschien is het niet helemaal ontopic maar omdat je behoorlijk onderlegd bent ben ik benieuwd naar jouw antwoord of bovenstaande waarachtig is of niet.
Nee, want er bestaat ook zoiets als significante patronen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 07:06 schreef Jappie het volgende:
Om ontopic te blijven..is wetenschap niet stiekum ook een vorm van apofenie ?
Het bestaat immers bij de gratie van allerhande vorm en patroon herkenning ?
Indepth, of een schitterend voorbeeld van apofeniequote:Op woensdag 10 juli 2024 09:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Isis - Ra - El.
Zie ook deze vid, is behoorlijk indepth.
Als ik zo vrij mag zijn: de uitleg in de bijbel is omdat Jakob 'met God worstelde' totdat hij de zegening kreeg:quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:25 schreef bedachtzaam het volgende:
Misschien is het niet helemaal ontopic maar omdat je behoorlijk onderlegd bent ben ik benieuwd naar jouw antwoord of bovenstaande waarachtig is of niet.
Dit soort links zijn vooral een teken van slecht onderzoek. Die theorieën komen voornamelijk van esoterici uit de 20e en 19e eeuw die poogden om het onderliggende systeem van alle religies te vinden. Daarbij maakten zij fouten, ook met etymologie. Als je niet voldoende kritisch nadenkt, kunnen dat soort dingen erg logisch klinken, maar historisch zijn ze niet altijd hard te maken. Desondanks bestaan er wel degelijk duidelijke overeenkomsten tussen de vele goden van de oudheid, hun aanbiddingspraktijken, hun geloofsovertuigingen, enzovoorts. Herodotus schreef daar al over. Je ziet het in de kunst, praktijken, symbolen, enzovoorts.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Indepth, of een schitterend voorbeeld van apofenie
De term "apofenie" wordt in de statistiek ook gebruikt voor type-I fouten. In dit specifieke geval wordt er een verband of patroon gezien tussen de naam "Israël" en de namen Isis, Ra en El waarvoor, zoals je zelf aangeeft, weinig concrete wetenschappelijke argumenten zijn. De meest waarschijnlijke verklaring is dus dat deze overeenkomst toeval is.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Apofenie kan een vroeg symptoom van psychose zijn. Dat is nogal wat. Ook wensdenken kan een rol spelen natuurlijk. Maar het is niet afwijkend om de indruk te hebben dat ergens verbanden in zijn als daar ook daadwerkelijk redenen voor zijn die niet onmiddellijk ontkracht kunnen worden. Maar ik krijg de indruk dat jij nu meningen en overtuigingen die afwijken van de jouwe maar tot 'apofenie' kwalificeert, terwijl daar geen enkele reden voor is aangezien die meningen en overtuigingen ook onderbouwd zijn en worden aangehangen door mensen die volstrekt goed bij hun verstand zijn. Ik vind dat een hele rare benadering van meningsverschillen. 'Als je niet als ik denk, ben je gek', zo komt het over.
Blasfemiequote:Op dinsdag 9 juli 2024 17:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat weet ik. Dat maakt het niet steekhoudend.
[..]
Jezus was dan ook God, zondeloos en geen gewoon mens. Jezus is zelf degene die die wet heeft opgelegd, en de rechter. Hij staat boven de mensheid.
[..]
Dat zal wel ja.
[..]
Dezelfde Joden die Jezus hebben vermoord, en hun opvolgers.
Niet verrassend dat zij de Christelijke interpretatie ontkennen natuurlijk.
Ja, en niets bestaat tot het bewezen is, de hele wereld is 1 grote apofenie totdat we het vastgelegd hebben.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Indepth, of een schitterend voorbeeld van apofenie
In heel religie, spiritualiteit en psychologie zijn weinig concrete wetenschappelijke argumenten, dus apofenie. Wetenschap is ook maar wetenschap totdat het tegendeel weer eens bewezen wordt, apofenie. Wetenschap is niet onomstotelijk omdat de omgevingsvariabelen wel eens kunnen veranderen, zoals ruimte/tijd, dus is ook maar apofenie als je dit op een grotere schaal bekijkt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:23 schreef Haushofer het volgende:
In dit specifieke geval wordt er een verband of patroon gezien tussen de naam "Israël" en de namen Isis, Ra en El waarvoor, zoals je zelf aangeeft, weinig concrete wetenschappelijke argumenten zijn.
Ook subjectieve apofenie.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:20 schreef Haushofer het volgende:
Nee, want er bestaat ook zoiets als significante patronen.
Het staat niet los van geestestoestand. Apofenie wordt letterlijk genoemd als een mogelijke precursor of symptoom van psychose en schizofrenie. Dat is letterlijk de oorsprong ervan. Vooral door die term "doorgeslagen" wek je de indruk dat het hier wel degelijk gaat om een psychisch probleem en niet slechts een onschuldige denkfout.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De term "apofenie" wordt in de statistiek ook gebruikt voor type-I fouten. In dit specifieke geval wordt er een verband of patroon gezien tussen de naam "Israël" en de namen Isis, Ra en El waarvoor, zoals je zelf aangeeft, weinig concrete wetenschappelijke argumenten zijn. De meest waarschijnlijke verklaring is dus dat deze overeenkomst toeval is.
Dat mijn argumenten overkomen als 'Als je niet als ik denk, ben je gek' ligt aan jezelfIk schilder niemand af als "gek". Het fenomeen staat los van geestestoestand of intelligentie. Dat geldt overigens ook voor religieus denken en complotdenken. We hebben allemaal in meer of mindere mate neiging daartoe.
Kortom: je leest weer eens meer in mijn opmerkingen dan er in zit. What's new?
Ja, dat is één gebruik van het woord "apofenie". In mijn boek licht ik dit toe, maar ook de betekenis m.b.t. type-I fouten in statistische analyses (zie b.v. David Spiegelhalter "The art of statistics"). De term wordt dus niet alleen als voorbode voor psychoses gebruikt (wat ik, wederom, ook in mijn boek toelicht). Dus ja, de term kan prima losstaan van deze geestestoestand. Zo wordt de term ook door anderen gebruikt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het staat niet los van geestestoestand. Apofenie wordt letterlijk genoemd als een mogelijke precursor van psychose.
De voorbeelden die je noemt, hebben ookk weinig tot niets met statistiek te maken.
Wat dat betreft ben je zelf denk ik niet erg genuanceerd met het lukraak plakken van deze term op denkbeelden die van je eigen denkbeelden afwijken.
Daarom komt het bij vooral over als een verkapt ad hominem-argument.
Ook hier denk ik dat ervaring een grote rol speelt, zoals bijv het verband; "meditatie staat in verband met rust en scherpte, het is in staat dat te geven", dat had je 40 jaar geleden ook apofenie kunnen noemen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
Apofenie is als je dom genoeg bent om een verband te leggen die niet werkelijk is.
Wetenschap is als je verbanden legt die werkelijk zijn
Ja, wat apofenie is en wat niet is een subjectieve interpretatie van degene die het label gebruikt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ook hier denk ik dat ervaring een grote rol speelt, zoals bijv het verband; "meditatie staat in verband met rust en scherpte, het is in staat dat te geven", dat had je 40 jaar geleden ook apofenie kunnen noemen.
Klopt, het komt uit de esoterie, welke ik zelf een stuk serieuzer neem dan "een mening uit 1 religie", want esoterie beslaat veel meer dan dat alleen. En dan nog vlakt het 1 het ander niet uit, misschien de naamgeving, maar het onderliggende systeem, blijft hetzelfde imo.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit soort links zijn vooral een teken van slecht onderzoek. Die theorieën komen voornamelijk van esoterici uit de 20e en 19e eeuw die poogden om het onderliggende systeem van alle religies te vinden. Daarbij maakten zij fouten, ook met etymologie. Als je niet voldoende kritisch nadenkt, kunnen dat soort dingen erg logisch klinken, maar historisch zijn ze niet altijd hard te maken. Desondanks bestaan er wel degelijk duidelijke overeenkomsten tussen de vele goden van de oudheid, hun aanbiddingspraktijken, hun geloofsovertuigingen, enzovoorts. Herodotus schreef daar al over. Je ziet het in de kunst, praktijken, symbolen, enzovoorts.
Dat snijdt ook behoorlijk hout idd, want dit gaat over de volgende context;quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus Israel als naam verwijst in de bijbelse context naar het feit dat het leven wordt gered van degenen die met God worstelen tot zij overwinnen en de zegening verkrijgen (door het geloof).
En ook hier kan ik in komen. Hoewel het wel haaks staat op Joodse arrogantie, want waarom zouden die zichzelf "they who struggle with God" noemen? whehe. Dan verwacht je eerder een "they who found God".quote:"יִשְׂרָה" (Yisra) translates to "he struggles" or "he fights."
"אֵל" (El) is a common Semitic word for "God."
Combining these elements linguistically supports the interpretation "he who struggles with God" or "God contends."
Deze is raak, ik spreek uit ervaring.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:41 schreef Mijk het volgende:
Maargoed, het staat ook sterk symbool voor de struggle tussen Ego en Self,
Apofonie?quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:23 schreef Haushofer het volgende:
Kortom: je leest weer eens meer in mijn opmerkingen dan er in zit. What's new?
Dus je past statistische analyses toe op de overtuigingen van de evangelisten en de kerkvaders? Dat zet je in je boek uiteen om aan te tonen dat zij hun overtuigingen op apofenie baseren?quote:Op woensdag 10 juli 2024 15:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is één gebruik van het woord "apofenie". In mijn boek licht ik dit toe, maar ook de betekenis m.b.t. type-I fouten in statistische analyses (zie b.v. David Spiegelhalter "The art of statistics"). De term wordt dus niet alleen als voorbode voor psychoses gebruikt (wat ik, wederom, ook in mijn boek toelicht). Dus ja, de term kan prima losstaan van deze geestestoestand. Zo wordt de term ook door anderen gebruikt.
Ik heb het niet over je intenties. Ik weet niet wat je intenties zijn. Maar door je berichten schemert wel vaak een mentaliteit die ik zelf zeer smakeloos vind, vooral de afgelopen paar jaar. Dat vind ik teleurstellend, want als user kon ik je daarvoor zeer waarderen, evenals je bijdragen. Ik kan dat nu helaas niet meer zeggen. Sommige reacties van je vond ik echt beneden alle peil. Dat heb ik je ook al een aantal keer proberen duidelijk te maken.quote:Verder stel ik voor dat je vermeende intenties van mijn kant hier achterwege laat; in een eerder topic zette je mijn kritiek op jouw denkbeelden (ik quote) weg als "demonische misleiding om je tegen de ware God op te zetten" en dat ik "verblind ben door haat en onbegrip". Ik heb geen zin in meer van dit soort onterechte aantijgingen. Dus ik hoop dat je opmerkingen over mijn intenties achterwege kunt laten, want ze slaan kant noch wal. Dank
Tja dat krijg je blijkbaar als je de bijbel verkracht door deze aan te passen aan het geloof van je sektequote:Op woensdag 10 juli 2024 20:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je past statistische analyses toe op de overtuigingen van de evangelisten en de kerkvaders? Dat zet je in je boek uiteen om aan te tonen dat zij hun overtuigingen op apofenie baseren?
[..]
Ik heb het niet over je intenties. Ik weet niet wat je intenties zijn. Maar door je berichten schemert wel vaak een mentaliteit die ik zelf zeer smakeloos vind, vooral de afgelopen paar jaar. Dat vind ik teleurstellend, want als user kon ik je daarvoor zeer waarderen, evenals je bijdragen. Ik kan dat nu helaas niet meer zeggen. Sommige reacties van je vond ik echt beneden alle peil. Dat heb ik je ook al een aantal keer proberen duidelijk te maken.
Verder kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat mijn bijdragen hier een significante inspiratiebron zijn geweest voor dit boek. Ik weet niet eens meer hoe vaak je ernaar hebt verwezen in onze discussies de laatste jaren, maar het is vaak. Je verwijst hier ook weer naar mijn topics en andere zaken die ik heb besproken.
Als een normaal mens zoals jij voelt het heel raar om te zien dat iemand een boek over ten dele jouw persoonlijke aanwezigheid op een publiek forum schrijft en daarnaar verwijst als 'doorgeslagen'. Ik zal eerlijk toegeven dat ik mij dat persoonlijk aantrek. Je hebt vaak genoeg laten blijken dat je neerkijkt op mensen met bepaalde meningen en overtuigingen, dat je het beschouwt als aapjes kijken, inclusief psychologische analyses. Dat moet je zelf weten, maar dan kun je ook een reactie verwachten.
Eigenlijk zou ik er niet op moeten reageren. Maar je mag het best weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |