De eerste proefdruk is klaar, dus de puntjes moeten alleen nog op de i worden gezet.:)quote:We zijn er gek op: verbanden leggen. Maar als je wel eens naar MINDF*CK of Wie is de Mol? kijkt, dan weet je ook dat we er niet bijster goed in zijn. Dit onvermogen noemen we ‘doorgeschoten patroonherkenning’, oftewel ‘apofenie’. Apofenie komt in allerlei vormen voor: zo zien we graag Jezus in tosti’s (‘grilled Cheesus’), worden bijbelse profetieën gebruikt om hedendaagse gebeurtenissen te duiden, vertellen horoscopen je dat je als Leeuw de komende maand grote uitdagingen kunt verwachten omdat Jupiter langs Saturnus schuift, en trekken wetenschappers vanwege publicatiedruk regelmatig onjuiste conclusies.
Vanuit evolutionair oogpunt is onze ontvankelijkheid voor apofenie goed te begrijpen, en het fenomeen vormt een belangrijke basis voor ons religieuze denken. Maar apofenie heeft ook een minder onschuldige kant. In dit boek legt Roel uit waarom we zo dol zijn op patronen, hoe deze patroonzucht zowel ons (pseudo)wetenschappelijk als religieus denken beïnvloedt, en waarom apofenie naast intrigerende tv-programma's ook een bedreiging vormt voor onze wetenschappelijke vooruitgang en democratie. Dit alles doet hij op heldere, wetenschappelijke én humoristische wijze. Een unieke kijk op patroondenken vanuit wetenschappelijk perspectief, voor iedereen die wel eens de verkeerde conclusies trekt, verbanden in de knoop legt of door tunnelvisie het verkeerde pad volgt.
Ik zeg ook niet dat het aan de basis van het hele fenomeen ligt. Ik zeg dat het een belangrijke rol speelt in bepaalde aspecten ervan, zoals (specifiek) de "uitgekomen" profetieën in het christendom.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 23:52 schreef Libertarisch het volgende:
"In het begin schiep God hemel en aarde''
''God is liefde''
Nee, religieus denken is niet gestoeld op apofenie. Het is veel sterker dan dat
Atomen zijn volledig onzichtbaar voor het menselijk oog, omdat zelfs het grootste atoom kleiner is dan de kortste golflengte van licht die onze ogen kunnen waarnemen. Zelfs met 's werelds krachtigste lichtmicroscoop is het niet mogelijk om in een atoom te kunnen kijken.quote:Op maandag 8 juli 2024 02:34 schreef Mijk het volgende:
een Atoom ziet er ook in vele gevallen hetzelfde uit; Core, Protonen, Elektronen, correct me if i'm wrong.
Om Mark Twain te quoten:quote:Op maandag 8 juli 2024 02:34 schreef Mijk het volgende:
Gefeliciteerd met het uitbrengen ervan, ik ben zelf ook bezig met een groot geschrift al weet ik nog niet goed waar te beginnen om er een serieus goed stuk van te maken wat nog volgbaar is vanwege massive amount of content, ik heb grote stukken klaar, maar hoe dit in elkaar te breien, het is een gigantische uitdaging met de content die ik wil verwerken erin (misschien heb je hier ook tips over, zou welkom zijn).
Oftewel: "Schrijven is schrappen"quote:“Writing is easy. All you have to do is cross out the wrong words.”
Dank! Doorgeschoten patroonherkenning houdt in dat mensen verbanden leggen die er niet zijn. Dat kunnen bijvoorbeeld causale verbanden zijn (je bidt dat je een loterij wint en de dag daarop win je hem, terwijl je al die mensen die net zo bidden en de loterij niet winnen daarbij negeert), visuele verbanden (pareidolie, vormen in wolken en koffiedik), en in de christelijk-joodse traditie "allegorieën". De vroege kerkvaders hadden bijvoorbeeld al de neiging om overal in het oude testament Jezus terug te lezen in teksten die oorspronkelijk heel ergens anders over gaan, tot op het absurde toe. Paulus overigens ook.quote:Je weet mijn insteek in religies, die staat haaks op de jouwe al vinden we elkaar wel vaak in wetenschappelijke zin, daar ik ook uit de atheistische hoek kom wil ik dáár ook het liefst zoveel mogelijk van zien (voor zover dat kan, al weet ik dat dat niet 100% kan, Shiva meten met shakti-maatstaven, (== water vangen in een vogelkooi)), en ik zal je boek ook lezen.
Ik moest laatst aan je denken, en ook je opmerking over "doorgeslagen patroonherkenning", want dit vind ik nog steeds een breed begrip, wat is wat je daarmee bedoelt?
Is het ;
A) Dat iemand patronen herkent wat eigenlijk gewoon niet dezelfde patronen zijn, en deze dus maar voor het gemak worden aangenomen alszijnde dezelfde patronen?
B) Is het gewoon een visual distortion waardoor iemand een patroon ziet wat er niet is (bijv induced door psychedelic, en if so, wáárom zien mensen diezelfde patronen), t makkelijke antwoord is "omdat mensen dezelfde stof tot zich nemen en t brein hetzelfde reageert", maar dat zou niet verklaren waarom men tótaal verschillende ervaringen heeft, die zouden dan ook hetzelfde moeten zijn rite, en stel dát het zo is dat het waar is dat het komt door diezelfde stof, in hoeverre is dat dan "nep"?
C) Dat de patronen wel degelijk patronen zijn overgenomen door culturen (kijkend naar andere culturen) maar er gewoon niet de betekenis of verbanden achter hangen die men er dan zelf aan zou hangen?
D) Is het zo dat de patronen wel degelijk patronen zijn maar dat louter toeval is omdat mensen "altijd wel een keer erop komen om zoiets te maken"?
Waarom ik de vraag stel is --omdat je vast de discussie over flower of life, seed of life nog wel kunt herinneren-- , en dit eigenlijk (in mijn ogen) niets anders is dan een natuurlijk fenomeen zien, ik bedoel; een Atoom ziet er ook in vele gevallen hetzelfde uit; Core, Protonen, Elektronen, correct me if i'm wrong. Maar is dat dan óók doorgeslagen patroonherkenning? Een boom ziet er óók vaak "ongeveer" hetzeflde uit, een brandnetel ook, is dat óók doorgeslagen patroonherkenning? En zo nee, waarom dat dan niet, en de rest wel (en waarom noem je het dan uberhaupt "brandnetel", omdat het patroon hetzelfde is/lijkt?! En natuurlijk is dit makkelijker meetbaar dat ze eenzelfde "soort" zijn, maar then again; Shiva meten met Shakti maatstaven of Shakti meten met Shakti maatstaven, big difference.)? Is er enkel sprake van "doorgeslagen patroon-herkenning" als het om psychologische zaken/niet tastbare zaken gaat? En zo ja, is dan niet álle psychologie die we kennen, gedragingen en mentale ziektes, een vorm van doorgeslagen patroonherkenning door de psycholoog? Zo zien we bijv angststoornissen, maarja, de 1 is de ander niet, maargoed, de symptomen zijn hetzelfde, snap je waar ik heen wil?
En ja, ik voel m aankomen; "lees t boek maar", maar dat kan even duren (heb er nog 19 liggen), wellicht kun je een korte definitie geven in een paar zinnen wat je hiermee bedoelt.
Thanks, en ik hoop dat je boek floreert, @:haushofer .
Een aardig voorbeeld van een overeenkomst die de laatste tijd veel voorbij komt, is de gelijkenis tussen superclusters in ons universum en de neurale netwerken in ons brein:quote:Op maandag 8 juli 2024 09:27 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Atomen zijn volledig onzichtbaar voor het menselijk oog, omdat zelfs het grootste atoom kleiner is dan de kortste golflengte van licht die onze ogen kunnen waarnemen. Zelfs met 's werelds krachtigste lichtmicroscoop is het niet mogelijk om in een atoom te kunnen kijken.
In een notendop, het model zoals we denken dat een atoom eruit moet zien is een symbolische representatie vanuit een experiment. Door bladgoud met kleine alfa deeltjes te bombarderen. En waargenomen dat sommige deeltjes er doorheen schieten en sommige terugkaatsen. Waaruit men heeft opgemaakt dat er dus lege ruimte (energieveld) tussen de solide kernen moet zijn.
Dus hoe het atoom er uit ziet is slechts een denkbeeld die mogelijk de werkelijkheid benaderd. Maar weten doen we dit nog niet.
Dit laat me snel denken aan de inhoud en vooral de afbeeldingen van de hersenscans uit dit boek.quote:Op maandag 8 juli 2024 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op social media zie je echter dat mensen allerlei wilde speculaties op basis van deze overeenkomsten suggereren. Het doet denken aan de "overeenkomst" tussen atomen en zonnestelsels, die natuurlijk eigenlijk helemaal niet zo op elkaar lijken als populairwetenschappelijke analogieën willen doen laten geloven. Bovendien zal zo'n "universum" niet zo snel kunnen denken vanwege de eindigheid van de lichtsnelheid
Verbanden leggen die er niet zijn. Dat is interessant.quote:Op maandag 8 juli 2024 09:27 schreef Haushofer het volgende:
Doorgeschoten patroonherkenning houdt in dat mensen verbanden leggen die er niet zijn.
Thnx!quote:Op maandag 8 juli 2024 10:54 schreef Amerauder het volgende:
Gefeliciteerd met je boek!
[..]
Verbanden leggen die er niet zijn. Dat is interessant.
De uitdrukking zegt het al een beetje: het verband wordt gelegd. Een verband is er niet van zichzelf, het is niet iets dat bestaat, los van het leggen van dat verband. Het bestaat doordat het gelegd wordt. Zonder dat iemand het legt, bestaat het ook niet, in ieder geval niet voor ons.
Ook voor gewenste, goed functionerende patroonherkenning geldt dat er verbanden worden gelegd die er daarvoor nog niet waren. Het verband is pas een verband als een persoon de verbinding heeft aangelegd in zijn opmerken. Dat opmerken is nu juist wat wij bedoelen met het bestaan van een verband: iemand heeft een zekere relatie tussen het ene en het andere opgemerkt, en vervolgens opgeworpen.
In het geval van een “uitvinding” of een “ontdekking” is zelfs sprake van het leggen van een verband waarvan beweerd wordt dat het nooit eerder gelegd werd. Het is de ultieme vorm van het leggen van een verband dat er nog niet was.
Daarom zou ik eerder spreken van nuttige of vruchtbare verbanden, en minder nuttige of vruchtbare verbanden, dan van verbanden die ‘bestaan’ en verbanden die ‘niet bestaan’ – alsof verbanden ‘objectieve feiten’ zouden kunnen zijn. Het zijn beschrijvingen van de feiten, beschrijvingen van de verhoudingen tussen de feiten.
Nou, hier staat:quote:Op maandag 8 juli 2024 09:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het aan de basis van het hele fenomeen ligt. Ik zeg dat het een belangrijke rol speelt in bepaalde aspecten ervan, zoals (specifiek) de "uitgekomen" profetieën in het christendom.
Die ''kan niet sneller dan licht'' mythe is allang gedebunked. In de kwantumfysica is er informatieoverdracht sneller dan het licht.quote:Op maandag 8 juli 2024 11:44 schreef Alarmonoff het volgende:
Of het dogmatisch vasthouden aan wetenschappelijke fundamenten en deze als waarheidsmaatstaf gebruiken, voorbeeld: informatie zal nooit sneller dan het licht kunnen reizen want speciale relativiteit, en als het in het lab bewezen wordt? https://www.researchgate.net/publication/342150114
Zolang het geen materie is wat de overdracht doet, kan dit ook zonder Einstein's formule te breken. Buiten dat is er , voor zover ik weet, nog zeer weinig kennis over ruimte-tijd verder om die stelling te kunnen maken idd. Zoals je in een DMT trip terug ziet, kun je een ervaring hebben van 1000 jaar die 15 minuten duurt in earthly terms. En zo zien we ook terug dat "tijd" nogal kan verschillen, zo zei ook Hawking mbt zwarte gaten. Daarnaast quantum entanglement als spookythings in the distance idd, dus te voorbarige stelling wat mij betreft ook.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die ''kan niet sneller dan licht'' mythe is allang gedebunked. In de kwantumfysica is er informatieoverdracht sneller dan het licht.
Lijkt me een hel als het een bad trip is.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:22 schreef Mijk het volgende:
Zoals je in een DMT trip terug ziet, kun je een ervaring hebben van 1000 jaar die 15 minuten duurt in earthly terms.
Nou, gewoon, de concrete dingen zelf, zoals bijvoorbeeld een tafel.quote:Op maandag 8 juli 2024 11:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Thnx!
Waar zou je het woord "bestaan" dan nog wel kunnen gebruiken in de wetenschap?
"Er bestaan complexe getallen" zou je dan ook moeten vervangen door "complexe getallen zijn een vruchtbaar concept in de wis- en natuurkunde" o.i.d.
Dankquote:Op maandag 8 juli 2024 11:44 schreef Alarmonoff het volgende:
Gefeliciteerdzal online bibliotheek in de gaten houden.
Apofenie lijkt me een minder serieuze bedreiging voor wetenschap en democratie dan academische oneerlijkheid, zoals onwaarheden publiceren om ambitieuze, politieke of financiële redenen.
Of het dogmatisch vasthouden aan wetenschappelijke fundamenten en deze als waarheidsmaatstaf gebruiken, voorbeeld: informatie zal nooit sneller dan het licht kunnen reizen want speciale relativiteit, en als het in het lab bewezen wordt? https://www.researchgate.net/publication/342150114
Nee, dat is er niet. Tenminste: niet in de betekenis van het woord "informatie-overdracht" die de relativiteitstheorie tegenspreekt.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die ''kan niet sneller dan licht'' mythe is allang gedebunked. In de kwantumfysica is er informatieoverdracht sneller dan het licht.
Ik ben minder bekend met deze tradities, maar ik denk dan b.v. aan fysieke kenmerken die bij Tulku's in het Tibetaans boeddhisme worden gezocht die gerelateerd worden aan de god Avalokiteshvara. Als ik andere voorbeelden bedenk, laat ik het weten.quote:Op maandag 8 juli 2024 12:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nou, hier staat:
"het fenomeen vormt een belangrijke basis voor ons religieuze denken"
Dat vind ik, als diep religieus persoon, zwaar overdreven.
Kun je ook een voorbeeld van apofenie vinden in het hindoeïsme of boeddhisme?
Omdat je daar experimenten voor kunt verzinnen, en die experimenten uitwijzen dat astrologie geen juiste voorspellingen doet. Bovendien is het verklarende model achter astrologie willekeurig (waarom zouden sterren "bij elkaar horen" omdat ze dichtbij lijken aan onze hemel? hoe wordt die invloed uitgeoefend? hoe verklaar je het verschil bij tweelingen? etc.) Zie b.v. ook de artikelen die in Skepsis zijn verschenen, https://skepsis.nl/astro-smit/.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:03 schreef NgInE het volgende:
Waarom zou je niet iets kunnen voorspellen dmv. astrologie? Wiskunde gebruikt een symbolische weergave van de werkelijkheid om voorspellingen te doen. Astrologie net zo. Ik kan ook zeggen dat wiskunde een vorm van apofenie is en dat voorspellingen gedaan vanuit een wiskundige berekening compleet toeval zijn.
Ik kan ook wel een aantal voorbeelden bedenken.quote:Op maandag 8 juli 2024 14:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben minder bekend met deze tradities, maar ik denk dan b.v. aan fysieke kenmerken die bij Tulku's in het Tibetaans boeddhisme worden gezocht die gerelateerd worden aan de god Avalokiteshvara. Als ik andere voorbeelden bedenk, laat ik het weten.
Nee, ok, als je het zo definieert niet inderdaad.quote:Op maandag 8 juli 2024 14:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is er niet. Tenminste: niet in de betekenis van het woord "informatie-overdracht" die de relativiteitstheorie tegenspreekt.
Je kunt met verstrengeling geen informatie versturen, omdat de uitkomst probabilistisch is. Het is alsof je een code probeert te versturen met de uitkomsten van een dobbelsteenworp. Dat lukt niet.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ok, als je het zo definieert niet inderdaad.
''Het kan niet, omdat het niet kan''
Met reïncarnatie speelt het inderdaad ook in bredere zin omtrent lichaamskenmerken. Een moedervlek wordt dan b.v. geassocieerd met een schotwond waaraan de gereïncarneerde in een vorig leven is overleden.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik kan ook wel een aantal voorbeelden bedenken.
Bijvoorbeeld, reïncarnatie verhalen. ''Ik hou van de Italiaanse taal, dus ik was in mijn vorige leven een Italiaan''
Apofenie, maar het is niet iets om ons zorgen over te maken.
Er is bijvoorbeeld telepathie, dat is onmiddelijke informatie-overdracht (sneller dan het licht).quote:Op maandag 8 juli 2024 15:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt met verstrengeling geen informatie versturen, omdat de uitkomst probabilistisch is. Het is alsof je een code probeert te versturen met de uitkomsten van een dobbelsteenworp. Dat lukt niet.
Niet alles leent zich goed voor gecontroleerde experimenten volgens de wetenschappelijke methode. De 'uitvinder' van de wetenschappelijke methode waarschuwde daar ook zelf voor.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je daar experimenten voor kunt verzinnen, en die experimenten uitwijzen dat astrologie geen juiste voorspellingen doet. Bovendien is het verklarende model achter astrologie willekeurig (waarom zouden sterren "bij elkaar horen" omdat ze dichtbij lijken aan onze hemel? hoe wordt die invloed uitgeoefend? hoe verklaar je het verschil bij tweelingen? etc.) Zie b.v. ook de artikelen die in Skepsis zijn verschenen, https://skepsis.nl/astro-smit/.
Ik snap je opmerking omtrent wiskunde niet. Je kan alles zeggen. Of het hout snijdt, is een tweede. En dat bepalen we middels de wetenschappelijke methode. Als je die methode niet betrouwbaar acht, dan houdt het op, natuurlijk.
Ik behandel in mijn boek ook vermeende onderbouwingen van buitenzintuiglijke waarnemingen (resultaten van o.a. Daryl Bem), en hoe deze resultaten met behulp van Bayesiaanse inferentie een stuk minder indrukwekkend zijn dan ze lijken. De context hierbij is de replicatiecrisis, waarbij allerlei "significante resultaten" uit de (para)psychologie als sneeuw voor de zon verdwijnen bij repliceren en/of het toepassen van Bayesiaanse statistiek. Zie b.v. ookquote:Op maandag 8 juli 2024 15:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is bijvoorbeeld telepathie, dat is onmiddelijke informatie-overdracht (sneller dan het licht).
Waarom niet? En welke "uitvinder" bedoel je? Er is niet één "uitvinder" van "de wetenschappelijke methode" aan te wijzen.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:40 schreef NgInE het volgende:
[..]
Niet alles leent zich goed voor gecontroleerde experimenten volgens de wetenschappelijke methode. De 'uitvinder' van de wetenschappelijke methode waarschuwde daar ook zelf voor.
Ik zal es kijken, dankquote:Daarnaast is het maar net welke uitslagen je goedkeurt en welke niet. Er zijn wel degelijk wetenschappelijke test gedaan die aantonen dat astrologie werkt.
Alleen zullen de leden van stichting Skepsis deze uitslagen nooit accepteren, omdat deze ingaan tegen hun meningen (cognitieve bias) en wereldbeeld.
Als je een fysicalistisch wereldbeeld aanhangt, dan is astrologie onwaarschijnlijk. Maar idealistische filosofische stromingen laten meer dan genoeg ruimte open voor het werken van astrologische invloeden. In de vorm van archetypes die de werkelijkheid opbouwen bijvoorbeeld. Zo kan een planeet een afbeelding zijn van een archetype dat ook op psychologisch vlak aanwezig is.
Dat wiskunde "door mensen is verzonnen" ben ik met je eens. Het verschil is dat je met wiskunde als b.v. taal van de natuurkunde hele concrete voorspellingen kunt doen die vervolgens uitkomen. Dit in tegenstelling tot astrologie, waar b.v. het Barnum-effect optreedt.quote:Wat betreft mijn opmerking over wiskunde; dat is ook iets dat door de mens verzonnen is en gebouwd is op patroonherkenning. Je manipuleert symbolen, in dit geval getallen en warempel; je kun voorspellingen doen die lijken te kloppen. Dit is in de basis niet heel anders dan astrologie in dat opzicht.
Rupert Sheldrake heeft telepathie statistisch significant aangetoond, maar de sceptici ontkennen het.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik behandel in mijn boek ook vermeende onderbouwingen van buitenzintuiglijke waarnemingen (resultaten van o.a. Daryl Bem), en hoe deze resultaten met behulp van Bayesiaanse inferentie een stuk minder indrukwekkend zijn dan ze lijken. De context hierbij is de replicatiecrisis, waarbij allerlei "significante resultaten" uit de (para)psychologie als sneeuw voor de zon verdwijnen bij repliceren en/of het toepassen van Bayesiaanse statistiek. Zie b.v. ook
https://slate.com/health-(...)ience-is-broken.html
Dus voor zover ik weet is telepathie nooit significant aangetoond, maar zijn er daarentegen wel talloze gevallen bekend waarbij mensen telepathische gaven meenden te hebben; denk b.v. aan Derek Ogilvie,
Heb je een link naar wetenschappelijke publicaties?quote:Op maandag 8 juli 2024 15:50 schreef Libertarisch het volgende:
Rupert Sheldrake heeft telepathie statistisch significant aangetoond, maar de sceptici ontkennen het.
Dan verwordt het tot pseudowetenschap en kun je net zo goed flessen water instralen waarmee je kanker kunt genezen. Als het dan toch niet wetenschappelijk aantoonbaar hoeft te zijnquote:Op maandag 8 juli 2024 15:50 schreef Libertarisch het volgende:
Maar goed, het maakt eigenlijk niet uit. Het hoeft niet wetenschappelijk aantoonbaar te zijn.
Snap ik, maar niet iedereen weet wie Karl Popper is.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet? En welke "uitvinder" bedoel je? Er is niet één "uitvinder" van "de wetenschappelijke methode" aan te wijzen.
Omdat interpretatie een grote rol speelt bij astrologie. En omdat astrologische voorspellingen, historisch gezien, veel tijd kunnen kosten om te doen. Ook kun je altijd beweren dat een behaald resultaat 'toeval' is.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:48 schreef Haushofer het volgende:
Astrologie leent zich buitengewoon goed voor gecontroleerde experimenten, lijkt mij. Ik zou niet weten waarom niet.
De scepticus is zelf zeker niet immuun voor bias, zoals ik al eerder schreef. Het is een aanname van jou dat astrologie geen concrete voorspellingen zou kunnen doen. Als je het werk van Claudius Ptolemaeus leest, dan zie je bijvoorbeeld manieren om het weer te kunnen voorspellen. Iets waar de moderne wetenschap niet altijd even goed in is.quote:Op maandag 8 juli 2024 15:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zal es kijken, dank
[..]
Dat wiskunde "door mensen is verzonnen" ben ik met je eens. Het verschil is dat je met wiskunde als b.v. taal van de natuurkunde hele concrete voorspellingen kunt doen die vervolgens uitkomen. Dit in tegenstelling tot astrologie, waar b.v. het Barnum-effect optreedt.
Maar herhaalde en significante resultaten zijn wat anders dan "iets onder een microscoop leggen". Wat is de betekenis van de uitspraak "een horoscoop geeft een goed beeld van een persoon?" Dat je er eenduidig nauwkeurig karaktereigenschappen mee kunt voorspellen.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:01 schreef NgInE het volgende:
[..]
Snap ik, maar niet iedereen weet wie Karl Popper is.
En waarom niet: niet alles is terug te brengen tot dingen die je onder een microscoop kun leggen. Zoals concepten, eerste persoon ervaringen, ethiek ect. Ook laten recente schandalen, vooral binnen de sociale wetenschapen, zien dat niet elk resultaat reproduceerbaar is. Dit wordt nu zelfs de 'The replication crisis' genoemd.
Dat zijn toch geen argumenten voor dat astrologie niet geschikt zou zijn voor gecontroleerde experimenten?quote:Omdat interpretatie een grote rol speelt bij astrologie. En omdat astrologische voorspellingen, historisch gezien, veel tijd kunnen kosten om te doen. Ook kun je altijd beweren dat een behaald resultaat 'toeval' is.
Daarnaast is er geen erkende vakopleiding, dus iedereen kan zich astroloog noemen. Wat er voor zorgt dat er veel nep astrologen in omloop zijn.
Het is geen aanname; het is een conclusie gebaseerd op wetenschappelijke publicaties. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichtenquote:De scepticus is zelf zeker niet immuun voor bias, zoals ik al eerder schreef. Het is een aanname van jou dat astrologie geen concrete voorspellingen zou kunnen doen. Als je het werk van Claudius Ptolemaeus leest, dan zie je bijvoorbeeld manieren om het weer te kunnen voorspellen. Iets waar de moderne wetenschap niet altijd even goed in is.
Kun je zelf ook vinden, gewoon sheldrake googlenquote:Op maandag 8 juli 2024 15:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb je een link naar wetenschappelijke publicaties?
Dat ben ik niet met je eens. Juist de replicatie crisis laat zien dat de wetenschappelijke methode grenzen heeft. Dingen kunnen daadwerkelijk bestaan, maar niet herhaalbaar op te weken zijn in gecontroleerde omstandigheden. Dat is wat ik probeerde aan te geven met mijn opmerking.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar herhaalde en significante resultaten zijn wat anders dan "iets onder een microscoop leggen". Wat is de betekenis van de uitspraak "een horoscoop geeft een goed beeld van een persoon?" Dat je er eenduidig nauwkeurig karaktereigenschappen mee kunt voorspellen.
De replicatiecrisis behandel ik overigens ook uitvoerig in mijn boek. Maar dat staat hier los van.
Wikipedia is een interessant voorbeeld. Er zijn legers zelf benoemde sceptici die Wikipedia artikelen cureren zodat alleen hun versie van de werkelijkheid de ruimte krijgt. Daardoor ben ik geconditioneerd om artikelen op Wikipedia over dit soort onderwerpen niet serieus te nemen, omdat ze een zware bias zullen hebben.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:11 schreef Haushofer het volgende:
En bovendien bovendien: volgens mij noemt Popper nu juist astrologie als voorbeeld van een pseudowetenschap. Zie b.v.
https://en.wikipedia.org/wiki/Astrology_and_science
De kwaliteiten van de astrologen die meedoen aan zo'n experiment hebben wel degelijk effect. Maar enfin; zoals aangegeven zijn er wel degelijk experimenten die aanwijzen dat astrologie meetbare resultaten oplevert.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zijn toch geen argumenten voor dat astrologie niet geschikt zou zijn voor gecontroleerde experimenten?
Dat is wel degelijk een bias; omdat er dingen bestaan die niet binnen het kader van de wetenschappelijke methode vallen. Zie de voorbeelden die ik eerder heb genoemd.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is geen aanname; het is een conclusie gebaseerd op wetenschappelijke publicaties. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichtenDat we allemaal onze bias hebben staat hier los van; die bias is nu datgene wat je probeert te minimaliseren in gecontroleerde experimenten.
Nee, niet de wetenschappelijke methode, maar de statistische analyse ervan! Dit behandel ik uitvoerig in mijn boek: o.a. publicatiedruk heeft ervoor gezorgd dat mensen de zogenaamde "p-waarde" veel te serieus hebben genomen en als eindpunt van het onderzoek zijn gaan zien, terwijl Fisher oorspronkelijk deze p-waarde introduceerde om replicatie van het onderzoek te motiveren.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:40 schreef NgInE het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Juist de replicatie crisis laat zien dat de wetenschappelijke methode grenzen heeft.
Ja, daarom moet je ze ook niet klakkeloos aannemen.quote:Wikipedia is een interessant voorbeeld. Er zijn legers zelf benoemde sceptici die Wikipedia artikelen cureren zodat alleen hun versie van de werkelijkheid de ruimte krijgt. Daardoor ben ik geconditioneerd om artikelen op Wikipedia over dit soort onderwerpen niet serieus te nemen, omdat ze een zware bias zullen hebben.
Jouw video noemt o.a. het zogenaamde "Mars-effect" van Gauquilin, waar de nodige kritiek op is gekomen. Zo klip en klaar is het dus nietquote:Daarnaast noemt mijn zojuist geposte YouTube video genoeg voorbeelden waarin er wel degelijk wordt aangetoond dat astrologie werkt. Dat Popper het daar niet mee eens was vergeef ik hem.
Ja, héhé. Het enige dat een (reeks) experiment(en) kan aantonen is of een bepaalde astrologische methodiek deugt of niet.quote:De kwaliteiten van de astrologen die meedoen aan zo'n experiment hebben wel degelijk effect.
Nee, maar dat is hier ook niet de vraag. De vraag is of astrologie als methodiek onderhevig is aan wetenschappelijk onderzoek. Wel, het doet specifieke claims en beweringen, en ik zie niet in waarom dat niet onderhevig zou zijn aan wetenschappelijk onderzoek. Want nogmaals: wat is anders de betekenis van de claim "astrologie geeft betrouwbare kennis over iemands persoonlijkheid"?quote:Ik trek het alleen breder; het idee dat de wetenschap als methode een monopolie op de waarheid heeft kan niet juist zijn.
Ik ken dit specifieke onderzoek van hem niet, dus daar zou ik beter naar moeten kijken (en naar de statistische analyse ervan). Ik gebruik in mijn boek de resultaten van Bem omtrent buitenzintuiglijke waarneming, die ook claims "statistisch significante resultaten" te hebben verkregen.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kun je zelf ook vinden, gewoon sheldrake googlen
https://www.sheldrake.org(...)-telephone-telepathy
Ah, Wouter van Noort bedoel jequote:Op maandag 8 juli 2024 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een aardig voorbeeld van een overeenkomst die de laatste tijd veel voorbij komt, is de gelijkenis tussen superclusters in ons universum en de neurale netwerken in ons brein:
https://www.forbes.com/si(...)iverse-itself-alive/
https://www.newscientist.(...)-so-is-it-conscious/
https://www.researchgate.(...)5d315138bb3/download
De overeenkomst opmerken is één ding, maar er vervolgens een wetenschappelijke onderbouwing voor geven is een tweede. Op social media zie je echter dat mensen allerlei wilde speculaties op basis van deze overeenkomsten suggereren. Het doet denken aan de "overeenkomst" tussen atomen en zonnestelsels, die natuurlijk eigenlijk helemaal niet zo op elkaar lijken als populairwetenschappelijke analogieën willen doen laten geloven. Bovendien zal zo'n "universum" niet zo snel kunnen denken vanwege de eindigheid van de lichtsnelheid
Dat jij geloofd dat Astrologie werkt is iets heel anders dan dat je het kunt aantonen.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:40 schreef NgInE het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Juist de replicatie crisis laat zien dat de wetenschappelijke methode grenzen heeft. Dingen kunnen daadwerkelijk bestaan, maar niet herhaalbaar op te weken zijn in gecontroleerde omstandigheden. Dat is wat ik probeerde aan te geven met mijn opmerking.
[..]
Wikipedia is een interessant voorbeeld. Er zijn legers zelf benoemde sceptici die Wikipedia artikelen cureren zodat alleen hun versie van de werkelijkheid de ruimte krijgt. Daardoor ben ik geconditioneerd om artikelen op Wikipedia over dit soort onderwerpen niet serieus te nemen, omdat ze een zware bias zullen hebben.
Daarnaast noemt mijn zojuist geposte YouTube video genoeg voorbeelden waarin er wel degelijk wordt aangetoond dat astrologie werkt. Dat Popper het daar niet mee eens was vergeef ik hem.
[..]
De kwaliteiten van de astrologen die meedoen aan zo'n experiment hebben wel degelijk effect. Maar enfin; zoals aangegeven zijn er wel degelijk experimenten die aanwijzen dat astrologie meetbare resultaten oplevert.
Ik trek het alleen breder; het idee dat de wetenschap als methode een monopolie op de waarheid heeft kan niet juist zijn. Zoals ik in mijn argumentatie heb aangetoond. Dus zullen er altijd dingen echt bestaan, die niet meetbaar zijn volgens de wetenschappelijke methode.
[..]
Dat is wel degelijk een bias; omdat er dingen bestaan die niet binnen het kader van de wetenschappelijke methode vallen. Zie de voorbeelden die ik eerder heb genoemd.
Dus zul je altijd een incompleet wereldbeeld hebben als je alleen maar uit gaat van wat meetbaar is volgens de wetenschappelijke methode. Daarnaast moet een wetenschappelijke theorie altijd falsifieerbaar zijn. En is er dus altijd de mogelijkheid dat iemand in de toekomst er achter komt dat zo'n theorie niet klopt.
Natuurlijk en dat ze met alle waarschijnlijk dagelijks aan die persoon denken en wanneer deze dan niet belt gaat dan aan die mensen voorbij. Want dat valt dan ook niet op en slaat men ook niet op.quote:Op maandag 8 juli 2024 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kun je zelf ook vinden, gewoon sheldrake googlen
https://www.sheldrake.org(...)-telephone-telepathy
Nee, voor dat soort verklaringen is wel gecontroleerd.quote:Op maandag 8 juli 2024 18:54 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Natuurlijk en dat ze met alle waarschijnlijk dagelijks aan die persoon denken en wanneer deze dan niet belt gaat dan aan die mensen voorbij. Want dat valt dan ook niet op en slaat men ook niet op.
Het is wel magisch dat mensen een mystiek verband leggen met cijfers zoals 11:11quote:Op maandag 8 juli 2024 18:54 schreef Watuntrik het volgende:
Zo vinden veel mensen het ook heel bijzonder dat ze heel vaak om 11:11 uur op de klok kijken. En vragen zich af of het iets te beteken zou kunnen hebben. En we kijken allemaal misschien wel honderden keren per dag op de klok. Maar die vier enen springen er dan uit als magisch nummer. Wanneer dit 2 x per week lukt dan is het rekenkundig gezien misschien minder dan 0.1% kans in verhouding tot het aantal keren dat je naar de klok kijkt zonder 11:11. Lijkt me ook zo'n typisch modern elektronica tijdperk fenomeen. De 11:11 zou je op een klok met wijzerplaat niet eens opvallen.
En als het dan wat betekend, dan ben je met alle waarschijnlijkheid een echte carnavalist of knettergek. Elfde van de elfde de opening van het carnavalsseizoen en bekendmaking van de prins. Volgens de volksnumorologie is de 11 het gekkengetal.
11 de gek zelf.
Uh, jij, als je beweert dat Sheldrake's resultaten statistisch significant zijn.quote:Op maandag 8 juli 2024 19:37 schreef Libertarisch het volgende:
Want wie zegt dat een paranormaal fenomeen voorspelbaar moet zijn?
Eén van de onderwerpen die ik gebruikt heb komt ook hier weer voorbij:quote:Op maandag 8 juli 2024 17:30 schreef GrumpyFish het volgende:
Lekker productief bezig! Veel inspiratie/voorbeelden van het forum verwerkt in het boek?
[..]
Ah, Wouter van Noort bedoel je
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |