Bij een stelsel van evenredige vertegenwoordiging wordt er echt wel anders gestemd. Labour verliest dan een hoop stemmen aan bijvoorbeeld LibDem en de Greens. De Tories verliezen dan een hoop stemmen aan ReformUK.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 07:46 schreef Mikeytt het volgende:
Greens hadden heel veel profijt gehad met een ander kiesstelsel. 4 zetels is alhoewel wel veel meer dan gedacht
En er zullen veel meer kleine partijen zijn, met 1% van de stemmen heb je al 6 zetels als het echt evenredig gaat.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Bij een stelsel van evenredige vertegenwoordiging wordt er echt wel anders gestemd. Labour verliest dan een hoop stemmen aan bijvoorbeeld LibDem en de Greens. De Tories verliezen dan een hoop stemmen aan ReformUK.
Het is vrij pijnlijk dat Labour na 5 jaar Tories geen extra stemmen heeft kunnen trekken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:05 schreef Hanca het volgende:
Eigenlijk is het resultaat voor Labour dus niks bijzonders. Ze profiteren niks van de halvering van de Tories in aantal stemmen.
Die kans is wel aanwezig: het motief om tactisch te stemmen is veel lager. Je zou waarschijnlijk 5 partijen krijgen die ruwweg vergelijkbaar zouden zijn qua grootte.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Bij een stelsel van evenredige vertegenwoordiging wordt er echt wel anders gestemd. Labour verliest dan een hoop stemmen aan bijvoorbeeld LibDem en de Greens. De Tories verliezen dan een hoop stemmen aan ReformUK.
Als Labour in 2015 de grootste was geworden, had je nu ook geen Brexit gehad.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 07:29 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is het natuurlijk ook aan Labour zelf te danken dat ze nu pas weer terug zijn in de regering. Vanwege dramatische keuzes voor leiders als Ed Milliband en Jeremy Corbyn.
Ze hadden in 2015 al terug kunnen zijn.
Ze hebben de nodige traditioneel linkse stemmers van zich vervreemd. Daar gaan ze op termijn nog wel last van krijgen vermoed ik zo.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is vrij pijnlijk dat Labour na 5 jaar Tories geen extra stemmen heeft kunnen trekken.
Zou dat niet deels zijn gekomen omdat er al weken een Labour landslide voorspeld is?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is vrij pijnlijk dat Labour na 5 jaar Tories geen extra stemmen heeft kunnen trekken.
Als ze evenredige vertegenwoordiging hadden gehad en dus veel meer sturing qua beleid als kiezer, was er waarschijnlijk minder onvrede en was brexit nooit ter sprake gekomen. Ik denk dat je veel van de ellende in het VK aan het kiesstelsel op kunt hangen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:15 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als Labour in 2015 de grootste was geworden, had je nu ook geen Brexit gehad.
Ik zie bij een dergelijk kiesstelsel de Tories en Labour ook uit elkaar vallen in twee partijen. De Tories in een populistisch rechts en centrum rechts en Labour in centrum links en een SP achtige partij.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat het Nederlands stelsel het alternatief is. Eerder een soort gemengd stelsel als in Duitsland of iets Scandinavisch, dus wel met een kiesdrempel. Nu hebben veel mensen toch tegen hun zin op Labour of de Tories gestemd. Bij een Duits of Scandinavisch stelsel gaan een hoop mensen toch op LibDem, Greens of ReformUK stemmen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
En er zullen veel meer kleine partijen zijn, met 1% van de stemmen heb je al 6 zetels als het echt evenredig gaat.
Mwoah, Starmer heeft natuurlijk ook geen wervende campagne gevoerd.Lullig gezegd was de strategie van Labour toch vooral 'zeg niets geks, houd je zoveel mogelijk op de vlakte en laat de conservatieven hun eigen graf graven'.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:18 schreef Hexagon het volgende:
Denk het ook. Veel mensen dachten waarschijnlijk "Oh het wordt toch wel Labour"
Zou kunnen. Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken bekend waaruit bleek dat mensen graag op 'de winnaar' stemmen om er bij te horen, dat zou een vooraf enorm duidelijke winnaar als Labour weer stemmen hebben moeten opleveren.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zou dat niet deels zijn gekomen omdat er al weken een Labour landslide voorspeld is?
"Who else are they going to vote for?" sprak Peter Mandelson en hij zag dat het goed was.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:15 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ze hebben de nodige traditioneel linkse stemmers van zich vervreemd. Daar gaan ze op termijn nog wel last van krijgen vermoed ik zo.
Alleen riepen ze dan weer zoveel weerstand op dat de tegenpartij dat ook was daardoor.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 07:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar met Corbyn waren ze populairder dan nu.
Denk dat Corbyn ook zo populair was vanwege hetzelfde effect: Johnson riep natuurlijk ook enorme weerstand op.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen riepen ze dan weer zoveel weerstand op dat de tegenpartij dat ook was daardoor.
Jij kan goed tellenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:24 schreef Szura het volgende:
Wacht even, BBC heeft nog '12 seats' to go en de Tories staan op 117, dat is een stuk lager dan de exit poll en de updates van de exit poll
De voorspelling was toch 129 seats? Dat kan nog net.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:24 schreef Szura het volgende:
Wacht even, BBC heeft nog '12 seats' to go en de Tories staan op 117, dat is een stuk lager dan de exit poll en de updates van de exit poll
De originele exit-poll was 131 seats. Daar zijn vervolgens toch nog wel wat zetels vanaf gegaan dan.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
De voorspelling was toch 129 seats? Dat kan nog net.
Ja, dat speelt ongetwijfeld in een mate mee. Maar ik zag ook een exitpoll waaruit bleek dat juist in LAB-districten (uit 2019) ze nog wel groei vertoonden maar in de CON-districten zelfs krompen. Dat zou je dan eerder andersom verwachten misschien?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zou dat niet deels zijn gekomen omdat er al weken een Labour landslide voorspeld is?
Met een 'van Mierlo' als MP: https://www.bbc.com/news/(...)tituencies/E14001280quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:27 schreef Hexagon het volgende:
Ja mooi dat Libdem weer terug is op hun oude niveau
Er was vooral geen Reform om stemmen te winnen van de Tories.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Alleen riepen ze dan weer zoveel weerstand op dat de tegenpartij dat ook was daardoor.
Ja, ik zie het.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
De originele exit-poll was 131 seats. Daar zijn vervolgens toch nog wel wat zetels vanaf gegaan dan.
Dat gaat de goede kant op.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik zie het.
Het was
LAB 410, CON 131, LD 61, Reform 13, SNP 10, Plaid Cymru 4, Greens 2, Other 19
Dat wordt nu
LAB 410, CON 119, LD 70, Reform 4, SNP 8, Plaid Cymru 4, Greens 4, Sinn Fein 7, DUP 4, Independents 5, Others 5, nog 9 zetels te verdelen.
Tories en Reform dus slechter dan de exit poll, LibDem beter.
Als ze nou ook nog eens daadwerkelijk meer stemmen zouden krijgen, zouden ze het helemaal goed doen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:26 schreef beantherio het volgende:
De Libdems hebben het echt fantastisch gedaan.
Nee, niet echt. Het betekent alleen maar dat het nieuwe parlement een nog slechtere afspiegeling gaat zijn van de stemverhoudingen in de VK.quote:
Als jouw kiezers zich vooral in de grote steden bevinden heb je bijna altijd nadeel van een districtenstelsel omdat conservatieve politici de blokken in de grote steden net wat groter maken. Op de kaart zie je het nauwelijks, maar omdat in grote steden enkele km2 al zo'n 10.000 stemmers vertegenwoordigd heeft het net iets groter maken van een blok in de grote stad grote effecten. Je ziet daarom ook dat conservatieve politici voorstander zijn van districtenstelsels en progressieve politici vrijwel altijd tegen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als ze nou ook nog eens daadwerkelijk meer stemmen zouden krijgen, zouden ze het helemaal goed doen.
Ja. En daarnaast heb je natuurlijk ook nog het feit dat het voor heel veel mensen helemaal geen zin heeft om te gaan stemmen, omdat ze in een district wonen dat nooit van kleur verandert. Ik kan er echt niet bij dat je een systeem zo in richt en ik kan er helemaal niet bij dat je kijkend naar deze feiten ons geweldige systeem meer deze kant op wil laten gaan.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:44 schreef Mikeytt het volgende:
Libdems: 3.400.000 stemmen > 71 zetels
Reform: 4.000.000 stemmen > 4 zetels
Geweldig systeem.
Voor het Congress is het exact hetzelfdequote:Op vrijdag 5 juli 2024 06:51 schreef Hexagon het volgende:
Het Amerikaanse kiessysteem is zelfs nog prachtig vergeleken met dit inderdaad.
De grote winnaar is mijn inziens gewoon degene met de meeste stemmen, labourquote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:45 schreef beantherio het volgende:
Ik wordt eigenlijk een beetje misselijk van de ongelijkheden in de vertaling van het aantal stemmen richting de feitelijke vertegenwoordiging die deze stemmen gaan krijgen in het parlement. Reform is de grote winnaar in stemmen maar de kiezers zien er (vrijwel) niets voor terug.
Plus het feit dat een hoop LibDems strategisch op Labour hebben gestemd.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. En daarnaast heb je natuurlijk ook nog het feit dat het voor heel veel mensen helemaal geen zin heeft om te gaan stemmen, omdat ze in een district wonen dat nooit van kleur verandert. Ik kan er echt niet bij dat je een systeem zo in richt en ik kan er helemaal niet bij dat je kijkend naar deze feiten ons geweldige systeem meer deze kant op wil laten gaan.
Voor de Senaat niet; bovendien heb je in de VS elke 2 jaar verkiezingen voor het Huis, op wettelijk vastgelegde momenten. In het VK kan de heersende partij altijd kiezen wanneer er opeens verkiezingen zijn en mag daar ook nog eens 5 jaar mee wachten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voor het Congress is het exact hetzelfde
Je hebt natuurlijk wel argumenten voor een dergelijk stelsel.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. En daarnaast heb je natuurlijk ook nog het feit dat het voor heel veel mensen helemaal geen zin heeft om te gaan stemmen, omdat ze in een district wonen dat nooit van kleur verandert. Ik kan er echt niet bij dat je een systeem zo in richt en ik kan er helemaal niet bij dat je kijkend naar deze feiten ons geweldige systeem meer deze kant op wil laten gaan.
Ik kan echt boos worden van zo'n verkrachting van de democratie.
Gezien de republikeinse partij de meerderheid in het huis heeft zou ik toch wel willen beweren dat het makkelijk gemaakt wordt dat een radicale partij de absolute meerderheid behaalt. Met coalitievorming heb je in ieder geval altijd matigende invloed en onderlinge controle binnen de coalitiepartijen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel argumenten voor een dergelijk stelsel.
Je zorgt er ten eerste voor dat radicale partijen moeilijk aan de macht komen. Nadeel is dat je vaak doorgaat met de status quo.
Verder is het evenredige verdeling.
Bijvoorbeeld:
Stad 1: 80% labour, 15% conservative, 5% reform
Stad 2: 70% labour, 15% conservative, 15% reform
Stad 3: 40% labour, 40% conservative, 20% reform
Reform kan dan wel de 3e partij zijn, maar ze blijven in elk district relatief klein met vooral mensen die blijkbaar labour/conservative beleid willen.
De VS heeft natuurlijk wel dat gare kiesmannensysteem. Waarbij een kiesman zonder gevolgen de keuze van de staat naast zich neer kan leggen en voor een andere kandidaat kan kiezen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor de Senaat niet; bovendien heb je in de VS elke 2 jaar verkiezingen voor het Huis, op wettelijk vastgelegde momenten. In het VK kan de heersende partij altijd kiezen wanneer er opeens verkiezingen zijn en mag daar ook nog eens 5 jaar mee wachten.
De VS heeft daadwerkelijk een beter systeem.
Net als wij met de eerste kamer.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De VS heeft natuurlijk wel dat gare kiesmannensysteem. Waarbij een kiesman zonder gevolgen de keuze van de staat naast zich neer kan leggen en voor een andere kandidaat kan kiezen.
Behalve dat je vervokgens in het Lagerhuis amper aan het woord kan komen en maar 2 dagen per jaar voorstellen mag indienen. En het gaat niet om regio's maar om ideologische vertegenwoordiging.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:55 schreef Mikeytt het volgende:
Andersom hetzelfde. Met de juiste campagne kan je als kleine lokale partij ook zetels krijgen. Zo houden kleinere communities ook een bepaalde mate van macht.
Als jij een bepaalde independent erg goed vindt (er zijn er 5 verkozen, er zitten dus mensen tussen die stemmen trekken) kun je er momenteel alleen op stemmen als je toevallig bij hem in de buurt woont. Ik vind dat echt te gek voor woorden.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:55 schreef Mikeytt het volgende:
Andersom hetzelfde. Met de juiste campagne kan je als kleine lokale partij ook zetels krijgen. Zo houden kleinere communities ook een bepaalde mate van macht.
Daarom denk ik dat een districtenstelsel kan werken, maar alleen bij een groot land en dan met grote districten. Voor het VK zou dat een stuk of 5 districten betekenen met daarbinnen proportionele verdeling. Zoals de EU met individuele landen als districten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:56 schreef Mikeytt het volgende:
Stel je voor dat Engeland bijvoorbeeld volledig het beleid zou bepalen vanwege het verschil in inwonersantal met Noord-Ierland.
Ik stelde dan ook specifiek Congress, hequote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor de Senaat niet; bovendien heb je in de VS elke 2 jaar verkiezingen voor het Huis, op wettelijk vastgelegde momenten. In het VK kan de heersende partij altijd kiezen wanneer er opeens verkiezingen zijn en mag daar ook nog eens 5 jaar mee wachten.
De VS heeft daadwerkelijk een beter systeem.
Klopt maar in het Amerikaanse systeem heb je in ieder geval nog twee controlerende machten en een eigen stem voor de uitvoerende macht. Dat heb je ook nog niet eens hier.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voor het Congress is het exact hetzelfde
Haha, correct. En voor nu ook gewoon een prima tactiek.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, Starmer heeft natuurlijk ook geen wervende campagne gevoerd.Lullig gezegd was de strategie van Labour toch vooral 'zeg niets geks, houd je zoveel mogelijk op de vlakte en laat de conservatieven hun eigen graf graven'.
Het VK heeft het meest ondemocratische systeem van Europa, dat staat buiten kijf voor mij.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt maar in het Amerikaanse systeem heb je in ieder geval nog twee controlerende machten en een eigen stem voor de uitvoerende macht. Dat heb je ook nog niet eens hier.
Probleem is, zo'n lijstje had je ook kunnen maken voor de afgelopen 5 verkiezingen en in alle gevallen was er dan ook een coalitie uitgekomen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:05 schreef Hanca het volgende:
Hier de uitslag die meer recht doet aan de stemmingen:
[ afbeelding ]
Krijg je nog een makkelijke coalitievorming, Labour, LibDem en Greens hebben 350 zetels en dus een ruime meerderheid.
Ik wilde gewoon alleen even laten zien wat wel een eerlijke verhouding is met deze uitslag, veel meer moet je er niet achter zoeken. Sterker: ik weet ook wel dat er met een echt democratisch systeem heel anders was gestemd.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Probleem is, zo'n lijstje had je ook kunnen maken voor de afgelopen 5 verkiezingen en in alle gevallen was er dan ook een coalitie uitgekomen.
Nog een probleem, er IS een referendum geweest in 2011 over afschaffing van hun FPTP systeem, de kiezers wezen dat af en wilden dit systeem behouden.
Ja, dat is ook nog een factor, inderdaad, tactisch stemmen is in het VK veel meer een normaal onderdeel dan hier.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wilde gewoon alleen even laten zien wat wel een eerlijke verhouding is met deze uitslag, veel meer moet je er niet achter zoeken. Sterker: ik weet ook wel dat er met een edht democratisch systeem heel anders was gestemd.
We hebben beelden...quote:
Nou ben ik absoluut voorstander van proportionele(re) representatie, maar als ik advocaat van de duivel mag spelen, dan is het de vraag of dit de kiezer nou zoveel meer oplevert. Ja in een systeem als het Nederlandse kunnen zoals we nu zien partijen als de PVV, BBB en NSC uit het niets (nou ja de PVV draait al een tijdje mee) in een coalitie komen. We zien het resultaat ook. En we zien dat de ontevreden kiezer eigenlijk al sinds Fortuyn vooral steeds weer naar de nieuwste partij springt die het weer 'helemaal anders' gaat doen om na 4 jaar weer gedesillusioneerd ergens anders op te stemmen. Wordt de kiezer daar wel echt zoveel blijer van als wij denken?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wilde gewoon alleen even laten zien wat wel een eerlijke verhouding is met deze uitslag, veel meer moet je er niet achter zoeken. Sterker: ik weet ook wel dat er met een echt democratisch systeem heel anders was gestemd.
Ofwel ongeveer zoals Duitsland, België of Denemarken dus?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:13 schreef Montov het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat een districtenstelsel kan werken, maar alleen bij een groot land en dan met grote districten. Voor het VK zou dat een stuk of 5 districten betekenen met daarbinnen proportionele verdeling. Zoals de EU met individuele landen als districten.
Kiesdrempel houdt de AfD niet buiten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ben ik absoluut voorstander van proportionele(re) representatie, maar als ik advocaat van de duivel mag spelen, dan is het de vraag of dit de kiezer nou zoveel meer oplevert. Ja in een systeem als het Nederlandse kunnen zoals we nu zien partijen als de PVV, BBB en NSC uit het niets (nou ja de PVV draait al een tijdje mee) in een coalitie komen. We zien het resultaat ook. En we zien dat de ontevreden kiezer eigenlijk al sinds Fortuyn vooral steeds weer naar de nieuwste partij springt die het weer 'helemaal anders' gaat doen om na 4 jaar weer gedesillusioneerd ergens anders op te stemmen. Wordt de kiezer daar wel echt zoveel blijer van als wij denken?
Ik zeg ook helemaal niet dat het betere regeringen oplevert. Een-partij-regeringen zijn soms effectiever dan coalities (zeker als de partij groot genoeg is om geen rekening te houden met de flanken).quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ben ik absoluut voorstander van proportionele(re) representatie, maar als ik advocaat van de duivel mag spelen, dan is het de vraag of dit de kiezer nou zoveel meer oplevert. Ja in een systeem als het Nederlandse kunnen zoals we nu zien partijen als de PVV, BBB en NSC uit het niets (nou ja de PVV draait al een tijdje mee) in een coalitie komen. We zien het resultaat ook. En we zien dat de ontevreden kiezer eigenlijk al sinds Fortuyn vooral steeds weer naar de nieuwste partij springt die het weer 'helemaal anders' gaat doen om na 4 jaar weer gedesillusioneerd ergens anders op te stemmen. Wordt de kiezer daar wel echt zoveel blijer van als wij denken?
Gelukkig mag Larry wel blijvenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:59 schreef Tijger_m het volgende:
De verhuizers zijn al gearriveerd bij #10 Downing Street![]()
Echt hoor, het is ook een theater daar. Sunak moet zijn "huis" uit zodra hij om 10:30 zijn ontslag aangeboden heeft en Starmer trekt er om 12:00 in.
Haha ze slaan inderdaad wat door in hun tradities en rituelenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:59 schreef Tijger_m het volgende:
Echt hoor, het is ook een theater daar. Sunak moet zijn "huis" uit zodra hij om 10:30 zijn ontslag aangeboden heeft en Starmer trekt er om 12:00 in.
Misschien kan hij zijn koffers wel bij de balie afgeven en nog even een ochtend de stad in?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:59 schreef Tijger_m het volgende:
Mwuah, kan de eenheid wel versterken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:01 schreef VoMy het volgende:
[..]
Behalve dat je vervokgens in het Lagerhuis amper aan het woord kan komen en maar 2 dagen per jaar voorstellen mag indienen. En het gaat niet om regio's maar om ideologische vertegenwoordiging.
Zowel de Randstad als de Provincie zijn geen homogene entiteiten. Het is een democratisch tekort om te doen alsof dat wel zo is.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:07 schreef Mikeytt het volgende:
M
[..]
Mwuah, kan de eenheid wel versterken.
Zie Nederland bijvoorbeeld en de afstand tussen de randstad en de provincie...
Gemeenschappen willen zeggenschap.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |