The Western Supremacy bias. Opvallend is dat landen in ZA of Azie (ZO) laag scorenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vooral met jonge meiden gaat het helemaal niet zo goed in NL.
Toch scoorde NL altijd vrij hoog in meten van geluk bij kinderen. We zullen nog steeds wel vrij hoog staan, maar snap niet zo goed wat dat met hoofddoekjes te maken heeft.
Fresia!!quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:02 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ehh, nee wij hebben hier vrouwen die steeds meer naarvoetbal zijn gaan kijken. Komt trouwens door mannen, die hun vriendinnetje al meenamen, als er voetbal gekeken werd.
Doordat er steeds meer vrouwen voetbal kijken, komen ook steeds meer vrouwelijke analysten, die worden beter en uit eindelijk komen die ook op tv.
Je post rijmt niet met hetgeen er hier gepost wordt door tegenstanders van de hoofddoek. De collectieve sociale druk neigt eerder naar het moeten afdoen van de hoofddoek ipv andersom. Het is dus vooral individuele vrijheid als het in lijn is met de eigen visie. Anders vooral en liever niet. In dat opzicht zijn we dus helemaal niet zo individualistisch.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is inderdaad verschrikkelijk. Er zijn daarnaast veel vrouwen die op subtiele manieren onder druk worden gezet. En dat gebeurt ook de andere kant op, bij dochters van feministen die zich loyaal voelen aan hun tradities maar zich onder druk gezet voelen om daar afstand van te maken.
Je zou ook kunnen zeggen dat een hoofddoek een symptoom is van een cultuur die collectivistischer is dan de onze. Wij hechten (nu) veel waarde aan individuele vrijheid. Je ouders kunnen nog zoveel wensen voor je hebben, bijvoorbeeld dat je advocaat of dokter wordt, maar je kiest zélf. Ik vind dat een grote verworvenheid. Niet voor niets is in statistieken terug te zien dat onze kinderen en jongeren al vele jaren tot de gelukkigste ter wereld behoren.
Maar de minderheid die het wel belangrijk vind zijn meestal de geestelijken die het meeste te vertellen hebben.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De wereld draait niet om Iran of Iraanse vrouwen.
Zij zijn niet het referentiepunt voor hoe het Westen de samenleving moet inrichten of met vrijheden moet omgaan.
In vele Arabische staten boeit het overigens veel mensen niet of je een hoofddoek draagt of niet. Dat lijkt me de beste benadering.
Of met zijn allen in de sauna.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:00 schreef Origami94 het volgende:
Finland scoort echt super hoog maar volgens mij is iedereen daar depressief en zit de helft daar aan de pillen
Je weet dat de geestelijken in de meeste Arabische landen op een blaadje gepresenteerd krijgen wat ze moeten zeggen? Daar zit een zeer strakke controle op.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar de minderheid die het wel belangrijk vind zijn meestal de geestelijken die het meeste te vertellen hebben.
Niet mee eens. Ik ben voor de vrijheid om een hoofddoek te mogen dragen, uiteraard. Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij zich kleedt, zolang het binnen de wettelijke regels is. Alleen die vrijheid is er niet vanuit de islam. En dat is waar iedereen moeite mee heeft. Een moslima die beweert dat ze haar geloof verloochent als ze even haar hoofdoek af moet doen om zich te legitimeren. Ook bij mannelijke agenten, want wat is er mis mee? Het is maar haar, geen blote tiet of zo.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je post rijmt niet met hetgeen er hier gepost wordt door tegenstanders van de hoofddoek. De collectieve sociale druk neigt eerder naar het moeten afdoen van de hoofddoek ipv andersom. Het is dus vooral individuele vrijheid als het in lijn is met de eigen visie. Anders vooral en liever niet. In dat opzicht zijn we dus helemaal niet zo individualistisch.
In het christendom en jodendom is het eerbied aan God, maar die gekke moslima’s doen het om een zo lelijk mogelijke bakkes te krijgen om al die geile moslims op afstand te houden.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:47 schreef Gia het volgende:
[..]
En die rol is over het algemeen het hoofd bedekken tijdens het gebed uit respect voor God.
In de islam is de hoofddoek verworden tot het onaantrekkelijk maken van vrouwen, voor mannen.
Ik had meer het idee, dat zij in veel islamitische landen de wet schrijven.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je weet dat de geestelijken in de meeste Arabische landen op een blaadje gepresenteerd krijgen wat ze moeten zeggen? Daar zit een zeer strakke controle op.
Het is een glijdende schaal. Vandaag je hoofddoek af en morgen je bh. De schoonheid van een vrouw zit in eerste instantie in haar gezicht en haar.quote:
Dat is een volstrekt onlogische redenering. Veel moslima's lopen rond zonder hoofddoek. Omdat hun interpretatie daarvan is dat het hun zonde is of omdat ze menen dat het gewoon kan binnen de interpretatie van hun religie. Dit geldt andersom voor moslimas die er voor kiezen wel een hoofddoek te dragen. Zij vinden het horen bij hun religie of traditie. Ze kiezen ervoor om op die manier hun religie uit te dragen. Die vrijheid is er dus wel degelijk. Jij geeft je eigen interpretatie aan de islam en claimt vervolgens dat moslimas zich maar moeten conformeren aan de wijze waarop jij hun religie ziet.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ik ben voor de vrijheid om een hoofddoek te mogen dragen, uiteraard. Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij zich kleedt, zolang het binnen de wettelijke regels is. Alleen die vrijheid is er niet vanuit de islam. En dat is waar iedereen moeite mee heeft. Een moslima die beweert dat ze haar geloof verloochent als ze even haar hoofdoek af moet doen om zich te legitimeren. Ook bij mannelijke agenten, want wat is er mis mee? Het is maar haar, geen blote tiet of zo.
Als er vrijheid is om een hoofddoek te dragen dan is er geen probleem als het ergens niet wenselijk is, of echt niet mag.
Maar die vrijheid is er absoluut niet. In huis loopt een moslima westers gekleed rond, zonder hoofddoek. Maar owee als er aangebeld wordt er en er niemand anders is om de deur open te doen. Dan is het vlug, vlug een wijd kleed over de kleding en de hoofddoek op en dan naar de deur.
Dat slaat toch nergens op!! Dan is er toch ingepompt dat mannen slecht zijn en je je goed moet bedekken.
Waarom?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:13 schreef Gia het volgende:
Alleen die vrijheid is er niet vanuit de islam.
Ik vrees dat ik je dan moet teleurstellen. Dat zal in een land als Afghanistan of Iran het geval kunnen zijn. Maar in de veel gevallen hebben islamitische landen een ministerie van religieuze zaken. En daaronder vallen bijv. de moskeeën, opleidingsinstituten van geestelijken etc. Zo'n ministerie wordt doorgaans niet door geestelijken gerund, maar hangen vast aan het regime.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik had meer het idee, dat zij in veel islamitische landen de wet schrijven.
Hoeveel islamitische landen zijn echt democratisch?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik je dan moet teleurstellen. Dat zal in een land als Afghanistan of Iran het geval kunnen zijn. Maar in de veel gevallen hebben islamitische landen een ministerie van religieuze zaken. En daaronder vallen bijv. de moskeeën, opleidingsinstituten van geestelijken etc. Zo'n ministerie wordt niet door geestelijken gerund.
Ik vind de vrijheid om een hoofddoek te dragen prima. Ik vind het afdwingen om een hoofddoek te mogen dragen niet okay. Als je beweert dat het van je geloof moet, is dat geen vrijheid.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is een volstrekt onlogische redenering. Veel moslima's lopen rond zonder hoofddoek. Omdat hun interpretatie daarvan is dat het hun zonde is of omdat ze menen dat het gewoon kan binnen de interpretatie van hun religie. Dit geldt andersom voor moslimas die er voor kiezen wel een hoofddoek te dragen. Zij vinden het horen bij hun religie of traditie. Ze kiezen ervoor om op die manier hun religie uit te dragen. Die vrijheid is er dus wel degelijk. Jij geeft je eigen interpretatie aan de islam en claimt vervolgens dat moslimas zich maar moeten conformeren aan de wijze waarop jij hun religie ziet.
Een beperkt aantal. Beetje de vraag wat echt democratisch is natuurlijk, meeste zijn een constitutionele monarchie, of een militair dictatoriaal regime.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel islamitische landen zijn echt democratisch?
Nee, natuurlijk niet, omdat het niet in de koran staat! Er staat nergens in de koran dat het dragen van een hoofddoek verplicht is. Maar toch bezweren moslima's dat ze die hoofddoek dragen omdat het een religieuze plicht is. Ze leggen zichzelf dus een plicht op, die feitelijk nergens op gebaseerd is, want het staat niet in de koran dat het verplicht is.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:18 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Waarom?
Kan je refereren naar teksten in de koran die dat verplicht stellen
Dat wil je niet. Sommigen westerse leiders willen in die landen ook geen democratie zien. Als moslimlanden democratisch zouden zijn zouden in veel gevallen islamitische partijen de grootste worden. Krijg je allemaal Erdogan's, Morsi's, Hamas, FIS, etc. aan de macht.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel islamitische landen zijn echt democratisch?
Afdwingen door een ander is nooit oke. Ervoor kiezen omdat je vindt dat het hoort bij je religie en de regels die daarbij horen, is gewoon vrijheid. Joodse vrouwen dragen doorgaans een pruik, omdat ze vinden dat het bij jun religie hoort. Nonnen dragen hele specifieke gewaden. Omdat ze vinden dat het bij hun geloof hoort. Allemaal hun eigen keuze.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind de vrijheid om een hoofddoek te dragen prima. Ik vind het afdwingen om een hoofddoek te mogen dragen niet okay. Als je beweert dat het van je geloof moet, is dat geen vrijheid.
Nou en Gia. Laat ze lekker.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet, omdat het niet in de koran staat! Er staat nergens in de koran dat het dragen van een hoofddoek verplicht is. Maar toch bezweren moslima's dat ze die hoofddoek dragen omdat het een religieuze plicht is. Ze leggen zichzelf dus een plicht op, die feitelijk nergens op gebaseerd is, want het staat niet in de koran dat het verplicht is.
De Koran van Gia:quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet, omdat het niet in de koran staat! Er staat nergens in de koran dat het dragen van een hoofddoek verplicht is. Maar toch bezweren moslima's dat ze die hoofddoek dragen omdat het een religieuze plicht is. Ze leggen zichzelf dus een plicht op, die feitelijk nergens op gebaseerd is, want het staat niet in de koran dat het verplicht is.
Eens. Het wordt tijd voor assimilatie.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 00:14 schreef BansheeBoy het volgende:
Dat geijl over vrijheid moet echt kappen als er mee wordt bedoeld dat deze alleen geldt als je assimileert.²
Interessant gezichtspunt. Maar dan is het dus weer de godsdienst die het land regeert en de wetten maakt.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:29 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Dat wil je niet. Sommigen westerse leiders willen in die landen ook geen democratie zien. Als moslimlanden democratisch zouden zijn zouden in veel gevallen islamitische partijen de grootste worden. Krijg je allemaal Erdogan's, Morsi's, Hamas, FIS, etc. aan de macht.
Check mijn ondertitel eens zou ik zeggen. Op een betere manier kan ik écht niet antwoorden. Ik zou er 2 zaken aan willen toevoegen:quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:34 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eens. Het wordt tijd voor assimilatie.
Je benoemt nu de specifieke situatie in Iran. Zo werkt dat dus specifiek daar. In andere landen werkt dat dus niet zo.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant gezichtspunt. Maar dan is het dus weer de godsdienst die het land regeert en de wetten maakt.
Je ziet vaak ook dat de religieuze leiders eerst op de televisie een preek geven wat er gaat veranderen en dat een minister dan later met een nieuwe wet komt die dat invult. En ik weet niet of hun rechterlijke macht erg zelfstandig is.
Het is ook vooral een sociale plicht. Makkelijk zeggen dat je het uit vrije wil draagt. Misschien doen er een paar dat ook hoor. De lol start pas als ze het opeens niet meer willen dragen. Kijken hoe hun familie en omgeving daar dan op reageertquote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie kan dat nou beter weten dat Moslims zelf. Ik wil niet heel intelligent doen hoor, maar Mutant en ik zijn Moslims. Vraag het ons.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Het is ook vooral een sociale plicht. Makkelijk zeggen dat je het uit vrije wil draagt. Misschien doen er een paar dat ook hoor. De lol start pas als ze het opeens niet meer willen dragen. Kijken hoe hun familie en omgeving daar dan op reageert
Met dat verschil dat Joden en nonnen er niet moeilijk over doen om ook zonder gewaad of pruik in het openbaar te treden. Nonnen dragen hun habijt vaak alleen tijdens gebeden. Daarbuiten werken ze, vaak in zorg beroepen en dragen ze geen habijt. Ik heb vroeger een juf gehad die non was en die stond in normale kleren voor de klas.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Afdwingen door een ander is nooit oke. Ervoor kiezen omdat je vindt dat het hoort bij je religie en de regels die daarbij horen, is gewoon vrijheid. Joodse vrouwen dragen doorgaans een pruik, omdat ze vinden dat het bij jun religie hoort. Nonnen dragen hele specifieke gewaden. Omdat ze vinden dat het bij hun geloof hoort. Allemaal hun eigen keuze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |