Zolang proportionaliteit vast ligt (en dat kan enkel met een grondwetswijziging veranderen volgens mij) worden we hiervan gespaard gelukkig.quote:Op zondag 23 juni 2024 15:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moet Omtzigt hier nog even naar kijken voordat hij in Nederland ook een districtenstelsel in gaat voeren. Of zijn kiezers.
Omtzigt wil toch geen 100% FPTP? Dacht dat hij iets Duitserigs wilde.quote:Op zondag 23 juni 2024 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, PVV had hier misschien wel 2/3e meerderheid kunnen scoren. En de verkiezingen daar voor was dat de VVD geweest.
Klopt, iets in die richting of wellicht meer het Belgische systeem. De invloed op de daadwerkelijke verdeling van de zetels is daarmee niet zo groot.quote:Op zondag 23 juni 2024 17:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omtzigt wil toch geen 100% FPTP? Dacht dat hij iets Duitserigs wilde.
Kijk anders naar Trump die met 62,984,828 stemmen won van Clinton’s 65,853,514quote:Op zondag 23 juni 2024 15:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moet Omtzigt hier nog even naar kijken voordat hij in Nederland ook een districtenstelsel in gaat voeren. Of zijn kiezers.
Hij wil iets districterigs en dat is wat mij betreft ten allen tijden een verslechtering, hoe je het ook invult.quote:Op zondag 23 juni 2024 17:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een federale staat is natuurlijk wel wat anders.quote:Op zondag 23 juni 2024 18:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kijk anders naar Trump die met 62,984,828 stemmen won van Clinton’s 65,853,514
Minder stemrecht omdat je in een wat dichter bevolkt gebied woont is in mijn ogen altijd een slecht idee.quote:Op zondag 23 juni 2024 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wil iets districterigs en dat is wat mij betreft ten allen tijden een verslechtering, hoe je het ook invult.
Je bent wel een optimist als je denkt dat Omtzigt van zijn idee fixe af zal stappen omdat ze het in andere landen dramatisch slecht doen met dat systeem.quote:Op zondag 23 juni 2024 15:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het Duitse systeem lijkt me best prima, afgezien van de kiesdrempel. Ik zie alleen niet zo wat het nou moet toevoegen in een land zo klein als het onze.quote:Op zondag 23 juni 2024 21:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je bent wel een optimist als je denkt dat Omtzigt van zijn idee fixe af zal stappen omdat ze het in andere landen dramatisch slecht doen met dat systeem.
Doe maar niet, de verbouwing van het Tweede Kamergebouw wordt nu al veel te duur.quote:Op zondag 23 juni 2024 21:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het Duitse systeem lijkt me best prima, afgezien van de kiesdrempel. Ik zie alleen niet zo wat het nou moet toevoegen in een land zo klein als het onze.
En dat is toch exact het probleem? Wat voegt dit toe in Nederland?quote:Op zondag 23 juni 2024 21:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het Duitse systeem lijkt me best prima, afgezien van de kiesdrempel. Ik zie alleen niet zo wat het nou moet toevoegen in een land zo klein als het onze.
Ik denk dat hij denkt dat het de politiek dichter bij de burger moet brengen en zo het vertrouwen zou vergroten. Maar zo lust ik nog wel wat:quote:Op zondag 23 juni 2024 21:44 schreef Cyan9 het volgende:
Ik snap ook niet zo goed waarom Omtzigt dit zo graag wil, eerlijk gezegd.
Een Scandinavisch model. In zijn boek stelt hij 110 districtszetels voor, in meervoudige districten, ongeveer samenvallend met de provinciegrenzen. De overige 40 worden toegewezen om de evenredige vertegenwoordiging te handhaven.quote:Op zondag 23 juni 2024 17:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Precies. Elke stem is nu evenveel waard. Dat beleid niet altijd evenredig uitpakt is iets anders. Dat willen corrigeren door stemmen dan maar meer/minder zwaarte toe te kennen is absurd in veel opzichten. Omtzigt is een grotere bedreiging voor evenredige democratie dan de oplossing.quote:Op zondag 23 juni 2024 21:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Minder stemrecht omdat je in een wat dichter bevolkt gebied woont is in mijn ogen altijd een slecht idee.
Niet op de beste kandidaat kunnen stemmen als die ergens anders woont vind ik al zeer slecht, zelfs als het wel perfect evenredig blijft.quote:Op zondag 23 juni 2024 21:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Minder stemrecht omdat je in een wat dichter bevolkt gebied woont is in mijn ogen altijd een slecht idee.
Dat is zeker voor kleine partijen dan een groot probleem, lijkt mijquote:Op zondag 23 juni 2024 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet op de beste kandidaat kunnen stemmen als die ergens anders woont vind ik al zeer slecht, zelfs als het wel perfect evenredig blijft.
Of meer inzetten op de regionale verkiezingen.quote:Op zondag 23 juni 2024 21:59 schreef trein2000 het volgende:
Als je de band tussen kiezer en gekozene wilt versteken kun je ook de voorkeursdrempel halveren.
Dat werkt in een gedecentraliseerde eenheidsstaat maar beperkt natuurlijk. Mooiste voorbeeld is het stikstofgebeuren, een thema waar de provincies zelfs nog over gaan. Bij de Statenverkiezingen BBB veruit de grootste maar Den Haag bleef op koers.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of meer inzetten op de regionale verkiezingen.
Dan moet je van provincies bundeslander gaan maken, dat lijkt mij echt ridicuul in een land als Nederland.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat werkt in een gedecentraliseerde eenheidsstaat maar beperkt natuurlijk. Mooiste voorbeeld is het stikstofgebeuren, een thema waar de provincies zelfs nog over gaan. Bij de Statenverkiezingen BBB veruit de grootste maar Den Haag bleef op koers.
Dan moet je echt het halve staatsbestel gaan ombouwen waarbij lokale overheden eigen domeinen krijgen waar het landelijke gezag niet (of slechts bij uitzondering) in kan treden. Dat kan, Duitsland heeft dat bijvoorbeeld. Maar is wel een hele fundamentele verandering.
Ik zou daar ook niet voor zijn. Maar anders is inzetten op regionale verkiezingen zinloos. De grote thema's worden in Nederland op landelijk niveau afgekaart.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moet je van provincies bundeslander gaan maken, dat lijkt mij echt ridicuul in een land als Nederland.
Wat ook volkomen logisch is gegeven het formaat van Nederland.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou daar ook niet voor zijn. Maar anders is inzetten op regionale verkiezingen zinloos. De grote thema's worden in Nederland op landelijk niveau afgekaart.
Nou ja las je verkiezingen houdt dan moet die bestuurslaag natuurlijk ook wel iets te zeggen hebben. Dat dreigt wel in de knel te komen met de bezuinigingen op het gemeentefonds. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat ook volkomen logisch is gegeven het formaat van Nederland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |