abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213951469
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:00 schreef MoreDakka het volgende:
Moet je nagaan wat er zou gebeuren als een VVD minister ofzo dit kunstje zou flikken in Europa, dit topic zou ontploffen :')
Van der Wal had het wellicht uit overtuiging ook kunnen doen als ze van een partij was die niet in de nieuwe coalitie terug komt want die was ook helemaal niet te spreken over de kamermotie.
pi_213951473
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:03 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Net al toen met Wopke Hoekstra die de stikstofdoelen niet heilig vond.
Dat is dan nog een interne coalitie-kwestie, maar goed voorbeeld inderdaad.
pi_213951491
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:03 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Van der Wal had het wellicht uit overtuiging ook kunnen doen als ze van een partij was die niet in de nieuwe coalitie terug komt want die was ook helemaal niet te spreken over de kamermotie.
Je snapt het punt niet echt, het gaat om de hypocrisie. Democratie en je aan coalitieakkoorden houden is van levensbelang, behalve als je dat even kunt omzeilen om draconische wetgeving goed te keuren waar je toevallig voor bent.
pi_213951521
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat maakt het ineens goed? :?
Het is politieke zelfmoord maar ergens is het politiek ook niet zo veel anders dan bijvoorbeeld het Tegen van Wiegel waarmee hij de coalitieafspraak over het correctief referendum om zeep hielp. Juridisch zitten hier mogelijk alleen meer haken en ogen aan.
pi_213951523
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je snapt het punt niet echt, het gaat om de hypocrisie. Democratie en je aan coalitieakkoorden houden is van levensbelang, behalve als je dat even kunt omzeilen om draconische wetgeving goed te keuren waar je toevallig voor bent.
Wat is er precies draconisch aan deze wetgeving?
pi_213951543
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is politieke zelfmoord maar ergens is het politiek ook niet zo veel anders dan bijvoorbeeld het Tegen van Wiegel waarmee hij de coalitieafspraak over het correctief referendum om zeep hielp. Juridisch zitten hier mogelijk alleen meer haken en ogen aan.
Dat is geen antwoord op de vraag. Je vindt het blijkbaar een goede actie, alleen maar omdat dit mens zwaar overtuigd is van haar gelijk. Dat is toch absurd?
pi_213951645
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Je vindt het blijkbaar een goede actie, alleen maar omdat dit mens zwaar overtuigd is van haar gelijk.
Dat zegt hij toch helemaal niet?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_213951661
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Je vindt het blijkbaar een goede actie, alleen maar omdat dit mens zwaar overtuigd is van haar gelijk. Dat is toch absurd?
Ik kan zo legio voorbeelden noemen van politieke afspraken die met voeten getreden zijn. En dat gaat bijna altijd over politieke overtuigingen. In die zin is dit geen unicum of zo. Enige verschil is dat dit vanuit een andere positie gebeurd. Het is niet zo dat ik daar in algemeenheid een sterke mening over heb, het is een fact of life wat bij politiek beoefenen hoort.

Dat ze het specifiek bij deze wet doet, kan ik vervolgens vanuit mijn eigen overtuigingen erg waarderen.
pi_213951721
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik kan zo legio voorbeelden noemen van politieke afspraken die met voeten getreden zijn. En dat gaat bijna altijd over politieke overtuigingen. In die zin is dit geen unicum of zo. Enige verschil is dat dit vanuit een andere positie gebeurd.
Die positie hier is nogal een verschil. Zij drukt expliciet haar eigen wens door, tegen de wens van de democratisch gekozen regering. Dat is niet zomaar een politieke afspraak, democratisch gezien is dat altijd een doodzonde.

Zoals gezegd, het blijft stuitend hoezeer authoritaire handelingen zomaar goedgekeurd worden.

Stel we draaien de situatie om, de Kamer komt met een motie om voor te stemmen en vd Wal stemt tegen, had je dan ook gereageerd met "Van der Wal _O_"? Natuurlijk niet, dat weet je zelf ook wel.
pi_213951738
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:12 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Dat zegt hij toch helemaal niet?
Dat is exact wat hij zegt. Er is geen enkel ander argument voor gegeven.
pi_213951779
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is exact wat hij zegt. Er is geen enkel ander argument voor gegeven.
Nou, laten we het 'm vragen. Hij gaat over zijn eigen woorden, lijkt me.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_213951986
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:20 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Nou, laten we het 'm vragen. Hij gaat over zijn eigen woorden, lijkt me.
Ik heb mijn positie al redelijk duidelijk gemaakt. En verder wordt het interessant te zien hoe dit juridisch beoordeeld wordt.
pi_213952167
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:16 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die positie hier is nogal een verschil. Zij drukt expliciet haar eigen wens door, tegen de wens van de democratisch gekozen regering. Dat is niet zomaar een politieke afspraak, democratisch gezien is dat altijd een doodzonde.

Zoals gezegd, het blijft stuitend hoezeer authoritaire handelingen zomaar goedgekeurd worden.

Stel we draaien de situatie om, de Kamer komt met een motie om voor te stemmen en vd Wal stemt tegen, had je dan ook gereageerd met "Van der Wal _O_"? Natuurlijk niet, dat weet je zelf ook wel.
Vanuit mijn persoonlijke overtuiging niet inderdaad. De algemene stelling dat politieke afspraken met regelmaat geschonden worden, staat denk ik ook niet ter discussie. Politiek draait om vertrouwen en dat wordt regelmatig geschonden. Ben met je eens dat dit een special is hoewel het ook vaker gebeurt is dat er in Europa iets uit een top komt wat buiten het mandaat valt van de betreffende bestuurder. Vaak is er dan echter nog een wetgevings- of ratificatietraject te gaan.

Het juridisch beoordelen van deze casus en dus of ze dit mocht doen binnen de Oostenrijkse en Europese wet is voor mij niet mogelijk en heb al aangegeven dat dit politieke zelfmoord is van Leonore. Dus fraai is dit procedureel zeker niet en begrijp donders goed dat dit verregaande implicaties kan hebben.

Mijn _O_ gaat dan ook over dat ze gezorgd heeft dat de wet er (voorlopig) door is.
pi_213952268
quote:

[..]

Het negeren van een motie uit de kamer komt vaak voor en is wat mij betreft geen enkel probleem, dat is een belangrijk onderdeel van hun baan, die belangen afwegen. Ik vind het erger als ze blind moties uitvoeren, als uitvoeringsrobots die niet zelf nadenken. Is de Kamer daar boos om, geven ze maar een motie van watrouwen. Het wordt wel wat anders als een minister de ministerraad gaat negeren.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2024 20:51:43 ]
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 20:55:06 #90
236264 crew  capricia
pi_213952339
quote:

[..]

Lees dit eens, legio voorbeelden waarin moties niet uitgevoerd worden:
quote:
Oppositie boos dat kabinet veel moties niet uitvoert, maar er worden er ook veel meer ingediend
https://eenvandaag.avrotr(...)veel-meer-ingediend/

Een motie is geen dienstbevel aan de regering hè.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 17 juni 2024 @ 20:58:37 #91
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_213952440
quote:

[..]
Dat is echt létterlijk wat er gebeurt. Moties die worden ingediend, maar volgens het kabinet niet in lijn zijn met de ideeën van de regering en daarom niet klakkeloos worden uitgevoerd. Waar heb je het over?
Dit, dus.
  maandag 17 juni 2024 @ 21:03:55 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213952588
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:00 schreef MoreDakka het volgende:
Moet je nagaan wat er zou gebeuren als een VVD minister ofzo dit kunstje zou flikken in Europa, dit topic zou ontploffen :')
Laatst was er nog een Christenunie minister met glyfosaat . Maar viel wel mee met die boze reacties.
pi_213952675
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Laatst was er nog een Christenunie minister met glyfosaat . Maar viel wel mee met die boze reacties.
Wat bedoel je hiermee? Stemde die ook anders dan afgesproken jn de EU
  maandag 17 juni 2024 @ 21:07:45 #94
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213952690
https://www.parlement.com(...)en_de_motie_niet_uit

Een columnpje op parlement.com over omgang met moties
pi_213952735
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wat bedoel je hiermee? Stemde die ook anders dan afgesproken jn de EU
Anders dan de Kamer wilde, niet anders dan de ministerraad wilde.
https://nos.nl/artikel/24(...)ingsmiddel-glyfosaat

Kamer wilde een tegenstem, hij onthield zich van stemming. Zoals afgesproken in de ministerraad.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2024 21:10:28 ]
pi_213952754
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
https://www.parlement.com(...)en_de_motie_niet_uit

Een columnpje op parlement.com over omgang met moties
Ja, maar goed, moties zijn wat anders dan afspraken in de ministerraad.
  maandag 17 juni 2024 @ 21:10:54 #97
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213952774
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:09 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ja, maar goed, moties zijn wat anders dan afspraken in de ministerraad.
Zeker, wat hier gebeurt gaat zeker een stapje verder. Kan me goed voorstellen dat er een kabinetscrisis is daar nu.
  maandag 17 juni 2024 @ 21:11:39 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213952795
Doet een beetje denken aan de redding van Vitesse in de jaren 80. Waarbij een dissident stemmende PvdA'er toch een meerderheid aan het plan gaf.
pi_213952808
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:10 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Zeker, wat hier gebeurt gaat zeker een stapje verder. Kan me goed voorstellen dat er een kabinetscrisis is daar nu.
Die is er dus niet, kabinet blijft zitten maar er zijn sowieso verkiezingen in september en beide regeringspartijen dreigen te worden gedecimeerd.
  maandag 17 juni 2024 @ 21:12:36 #100
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213952826
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die is er dus niet, kabinet blijft zitten maar er zijn sowieso verkiezingen in september en beide regeringspartijen dreigen te worden gedecimeerd.
Ja nou ja, ze gaan niet vallen zo te lezen maar het zal vertrouwen geen goed doen daar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')