Lekker boeiend.quote:Op zondag 16 juni 2024 09:48 schreef superniger het volgende:
En wie moet dat allemaal betalen?
Jij en ik.
Die mensen stapten dus op doordat ze zich niet meer veilig voelden door het onderzoek dat uitgevoerd werd.quote:Het presidium, waarin ook Bosma zat, besloot op basis van twee anonieme brieven opdracht tot het onderzoek te geven. Niet alleen Arib vertrok daarop uit de Tweede Kamer. Behalve de griffier stapte het hoofd huisvesting op, het hoofd personeelszaken, het hoofd communicatie en de concernjurist. Zij gaven aan zich ,,niet meer veilig te voelen.’’
Jij denkt dat Arib dat proces tegen Arib begonnen is ja?quote:Op zondag 16 juni 2024 10:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want jij weet wel even van de hoed en de rand hoe het gegaan is?
Dat het een showproces zou zijn.quote:Op zondag 16 juni 2024 10:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij denkt dat Arib dat proces tegen Arib begonnen is ja?
Fijn dat jij een andere mening hebt, jammer van dat typische gestrekte been.quote:
Hoe kun je er als leek nou een duidelijke mening over zaken die ergens binnen een ambtelijke organisatie afspelen waar je nooit komt?quote:Op zondag 16 juni 2024 10:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fijn dat jij een andere mening hebt, jammer van dat typische gestrekte been.
ja, dat snap ik wel. Lekker veilig voor NSC. Janken over ouwe meuk waar je 100% niets mee te maken hebt als partij (uiteraard omdat je toen nog niet bestond)quote:NSC wil onderste steen boven
quote:Op zondag 16 juni 2024 11:40 schreef Cilantro het volgende:
Oja, Bergkamp... Zo'n beetje de meest incompetente Kamervoorzitter van de afgelopen decennia
Als ik me goed herinner stapte de griffier juist op omdat ze vond dat de klachten tegen Arib niet serieus genoeg werden genomen.quote:Op zondag 16 juni 2024 10:28 schreef Leandra het volgende:
Dit is een van de meest opvallende zaken in dit verhaal:
[..]
Die mensen stapten dus op doordat ze zich niet meer veilig voelden door het onderzoek dat uitgevoerd werd.
Dus niet omdat de werksfeer onder Arib hun gevoel van veiligheid aantastte, maar die onder Bergkamp.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-onderzoek-naar-arib
Ik denk dat je dat niet zo makkelijk kan zeggen.quote:Op zondag 16 juni 2024 10:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die mensen stapten dus op doordat ze zich niet meer veilig voelden door het onderzoek dat uitgevoerd werd.
Dus niet omdat de werksfeer onder Arib hun gevoel van veiligheid aantastte, maar die onder Bergkamp.
Jij maakt van meer, tussen haakjes, het belangrijkste stuk.quote:"Als werkgever moet ik een sociaal veilige werkomgeving kunnen bieden, ook, of misschien zelfs juist, in een complexe werkomgeving als de Tweede Kamer. Mijn conclusie is dat dit niet (meer) mogelijk is."
Volgens Roos is het ‘zelfs niet meer mogelijk om mee te doen aan een feitenonderzoek naar aanleiding van meldingen over sociale veiligheid’. Daarmee doelt ze op het onderzoek naar het gedrag van Arib. "Ik kan en wil hier niet langer verantwoordelijkheid voor dragen. Mijn eigen integriteit is hierbij leidend en ik ben niet bereid hierin mijn morele grenzen op te rekken."
laat mij radenquote:Op zondag 16 juni 2024 11:40 schreef Cilantro het volgende:
Oja, Bergkamp... Zo'n beetje de meest incompetente Kamervoorzitter van de afgelopen decennia
Is ook niet haar echte naam, ze heet eigenlijk: Firouz Alida Chaouquiquote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:28 schreef StateOfMind het volgende:
Een rondje Google leert dat het vermogen van Dennis Bergkamp op 26 miljoen euro wordt geschat, dus dat mag ie dan mooi terugbetalen![]()
Well apart dat er aldoor telefoontaps opduiken van toen er nog geen reden was om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen. Wordt alles afgeluisterd of zo?quote:
Vera of Dennis?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:44 schreef TLC het volgende:
Scoorde wel ooit een prachtgoal tegen Newcastle![]()
Dat je al de Engelstalige Wikipediapagina nodig hebt om je bewijs te leveren is een beetje triest, maar ook daar staat simpelweg dat ze op haar 20ste de naam van haar moeder heeft aangenomen, dat is haar naam dus.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Is ook niet haar echte naam, ze heet eigenlijk: Firouz Alida Chaouqui
Nee dit is geen grap.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vera_Bergkamp
Kennelijk doet ze er zelf heel geheimzinnig over, ik vind het absoluut geen issue, en haat op buitenlanders heb ik al helemaal niet, sterker nog het merendeel van mijn vriendenkring is buitenlanders.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat je al de Engelstalige Wikipediapagina nodig hebt om je bewijs te leveren is een beetje triest, maar ook daar staat simpelweg dat ze op haar 20ste de naam van haar moeder heeft aangenomen, dat is haar naam dus.
Nou vind ik Vera Bergkamp ook een intens incompetente tuthola, maar als ik moet gaan miepen over het feit dat ze de naam van haar moeder heeft aangenomen dan heb ik kennelijk niets anders te melden dan een stukje buitenlanderhaat, je kunt echt beter dan dit.
En je mag haar gewoon een intens incompetente tuthola vinden zonder te gaan zeiken over haar naam, die ze al bijna 34 jaar geleden heeft laten veranderen.
Nee, ze doet er helemaal niet geheimzinnig over, haar NL Wikipediapagina verwijst zelfs naar 2 artikelen waarin het genoemd wordt, in het een wat uitgebreider dan in het ander.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kennelijk doet ze er zelf heel geheimzinnig over, ik vind het absoluut geen issue, en haat op buitenlanders heb ik al helemaal niet, sterker nog het merendeel van mijn vriendenkring is buitenlanders.
https://www.nouveau.nl/pe(...)-van-de-tweede-kamerquote:Zij is het kind van een Marokkaanse vader en een autochtoon Nederlandse moeder, geboren en getogen in Amsterdam. Op haar 20ste heeft zij de familienaam van haar moeder aangenomen omdat de achternaam van haar vader ‘ingewikkeld’ was ‘om uit te spreken en te schrijven’.
https://www.nouveau.nl/pe(...)-hou-dus-van-vrouwenquote:Bergkamp had in haar jeugd last van de moeilijke achternaam van haar Marokkaanse vader. Toen ze begin 20 was, wilde ze een keukentafeloverleg met haar ouders. 'Op de middelbare school had ik die moeilijke achternaam, dat ervoer ik als een last. Leraren, de huisarts, niemand kon mijn achternaam uitspreken en schrijven. Ik zei tegen mijn ouders: ik zou een andere naam willen. We kwamen uit op de naam van mijn moeder. Mijn vader begreep het. Mijn ouders waren hun tijd ver vooruit. In de Kamer heb ik me ingezet voor naamrecht, voor dubbele achternamen. Het moet je eigen keuze kunnen zijn. Dat is wie je bent.'
Hard, gelachen, haar naam veranderd omdat het te moeilijk uit te spreken en schrijven was, maar goed we gaan hier offtopic.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ze doet er helemaal niet geheimzinnig over, haar NL Wikipediapagina verwijst zelfs naar 2 artikelen waarin ze het zelf benoemt, in het een wat uitgebreider dan in het ander.
https://www.nouveau.nl/pe(...)-van-de-tweede-kamer
https://www.nouveau.nl/pe(...)-hou-dus-van-vrouwen
Allesbehalve geheimzinnig, maar het steeds terugkerende "ze heet dus eigenlijk bla bla bla" is echt gewoon dieptriest.
Haar beschuldigen van geheimzinnigheid erover ook trouwens.
Ja, we gaan off-topic, vooral omdat je compleet onnodig weer eens over haar naamsverandering van 34 jaar geleden (!!!) begon.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hard, gelachen, haar naam veranderd omdat het te moeilijk uit te spreken en schrijven was, maar goed we gaan hier offtopic.
Dan heb ie flink wat uitgegeven de afgelopen jaren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:28 schreef StateOfMind het volgende:
Een rondje Google leert dat het vermogen van Dennis Bergkamp op 26 miljoen euro wordt geschat, dus dat mag ie dan mooi terugbetalen![]()
Dennis kon niet lelijk scoren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:44 schreef TLC het volgende:
Scoorde wel ooit een prachtgoal tegen Newcastle![]()
Ik vind het vooral klinken alsof die K. de katvanger is die voor het karretje van anderen is gespannen die nu buiten schot blijven.quote:
quote:Ook oud-Kamervoorzitter Bergkamp speelt een bijzondere rol bij het lek. Hoewel zij direct nadien bezwoer hierdoor volledig te zijn overvallen, blijkt uit telefoongegevens dat zij vlak voor de publicatie is gebeld door Sonja K. De rol van Bergkamp of andere Kamerleden is verder niet onderzocht, omdat de rechtbank daartoe geen onderzoeksbevoegdheid heeft.
Het is zo klaar als een klontje.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:53 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vind het vooral klinken alsof die K. de katvanger is die voor het karretje van anderen is gespannen die nu buiten schot blijven.
Twee Marokkanen die elkaar de tent uitvechten. Alle twee uitzetten naar Istanbul.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Is ook niet haar echte naam, ze heet eigenlijk: Firouz Alida Chaouqui
Nee dit is geen grap.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vera_Bergkamp
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)b-blijkt-veel-groterquote:
quote:Bergkamp, Sonja K., Roos en Van R. verklaren allen dat zij volledig overvallen waren door de publicatie van NRC, maar uit hun telefoongegevens blijkt dat zij kort daarvoor onderling intensief contact hadden:
quote:Sonja K. zegt die dag, zo is te lezen in het dossier, dat ze eerder weg moet van het overleg vanwege een sportblessure van haar kind. Maar uit telefoongegevens blijkt dat K. die middag niet naar Utrecht maar naar Amsterdam reist. Haar telefoon peilt uit in de buurt van de redactie van NRC in Amsterdam. Voor de rijksrecherche staat vast dat Sonja K. daar één of twee NRC-journalisten ontmoette.
Maar de rijksrecherche denkt dat meer mensen op de hoogte waren van het plan om informatie te lekken. Ook Van R. is door het OM als verdachte aangemerkt. Uit zijn telefoongegevens blijkt dat hij voorafgaand aan het lek al contact had met de betreffende journalist. Het OM denkt bovendien dat R. een naaste medewerker op de hoogte bracht van het besluit tot onderzoek naar Arib.
Als Bergkamp aangifte doet van het lek, ontbreekt de naam van Sonja K. op het lijstje van namen dat toegang had tot de gelekte informatie, onthulde Follow The Money een paar weken geleden. Ook als het OM Bergkamp een paar dagen later vraagt om een concretisering van de aangifte, blijft de naam van Sonja K. buiten de aangifte.
Nu blijkt uit het dossier dat Simone Roos de naam van Sonja K. van de lijst liet halen. Zij zegt dat ze Bergkamp daarvan vooraf op de hoogte heeft gesteld.
Hoquote:De rijksrecherche, zo lezen we in het Bremen-dossier, vermoedt dat Roos en Van R. 'bewust berichtenverkeer hebben verwijderd gelieerd aan het onderwerp van het onderzoek van de rijksrecherche'. En: 'Er bestaat het vermoeden dat men bewust is gaan bellen via de applicatie Signal om te voorkomen dat gesprekken afgeluisterd konden worden'.
quote:Daarnaast stelt oud-griffier Roos ook dat Bergkamps secretaresse documenten moest wissen van Bergkamp. "Ze verwijderde altijd heel veel." Dat zou volgens Roos zijn om te voorkomen dat documenten openbaar zouden worden via de Wet open overheid.
Het D66 dat altijd met het moralistische vingertje loopt te wapperen blijkt nu zelf anti-rechtsstatelijk te zijn. De hypocrisie is echt stuitend.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)b-blijkt-veel-groter
[..]
[..]
[..]
Ho
Ly
Shit.
We vermoeden het al, maar holy shit wat een wespennest dat d66.
A gift that keeps on giving.quote:
Zeker en dit mag van mij wel de opener van het 8 uur journaal zijn vanavond wat mij betreft.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:19 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het D66 dat altijd met het moralistische vingertje loopt te wapperen blijkt nu zelf anti-rechtsstatelijk te zijn. De hypocrisie is echt stuitend.
Het is geen machtsstrijd maar een politieke afrekening. Deze hele kwestie kwam pas na Arib's voorzitterschap aan het licht.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Twee vrouwen vechten om een machtspositie. Ze doen dat schijnbaar op een andere manier dan mannen.
quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:34 schreef RotatoR het volgende:
Het is geen machtsstrijd maar een politieke afrekening.
I do not agree. Bergkamp wilde Arib's stoeltje.quote:In 2022 ontving Kamervoorzitter Bergkamp een anonieme brief waarin haar voorganger Arib werd beschuldigd van "machtsmisbruik", een "schrikbewind" en een "onveilige werkomgeving". Het bestuur van de Tweede Kamer - het presidium - besloot daarop een onderzoek in te stellen naar Arib. Dat besluit, en het advies van de landsadvocaat daarover, lekten via NRC uit, nog voordat Arib zelf op de hoogte was gebracht.
Bergkamp had Arib's stoeltje al. Arib was voorzitter t/m 2021.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
I do not agree. Bergkamp wilde Arib's stoeltje.
Nu nog bewijs dat haarms is aangestuurd / aangemoedigd is om die brief te schrijven via hoger hand. Dan is het hele cirkeltje rond.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:14 schreef Mylene het volgende:
Naam anonieme briefschrijver bekend
De affaire-Arib begon met een anonieme brief in 2022, waarin Arib werd beschuldigd van ‘machtsmisbruik’ en een ‘schrikbewind’. Het vormde de aanleiding tot het onderzoek.
Tot nu toe was onduidelijk wie de schrijver was van de brief. Dat blijkt Ruud Haarms te zijn, het voormalige ‘diensthoofd’ van het Tweede Kamer-restaurant. Haarms – die als getuige in de zaak van Sonja K werd verhoord – noemt Arib ‘een heks’ en de ‘slechtste vrouw ter wereld’.
Reden voor zijn grieven lijken te zijn gelegen in het feit dat Arib opdracht gaf aan oud-griffier Roos om met Haarms te spreken over een anonieme melding. Hierin werd hij in 2018 beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag. Follow the Money heeft deze melding ingezien. Gevolgen bleven uit, want volgens de regels van de Kamer worden anonieme meldingen niet in behandeling genomen.
Dat Haarms de briefschrijver is, blijkt uit het verhoor van Jaap van R. Hij was diens directe leidinggevende. Ze hadden veelvuldig contact toen Haarms ziek thuis zat. Van R. gaf Haarms naar eigen zeggen advies bij het schrijven van de brief.
Op 20 mei was er een ingelaste spoedvergadering van het presidium, mede naar aanleiding van onthullingen over Bergkamp door FTM. Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) sprak van ‘verontrustende’ berichten. ‘We nemen dit heel serieus. Het aanzien van de Tweede Kamer staat op het spel.’
Vera Bergkamp wiste appgesprekken in aanloop naar strafproces Arib-affaire
Zeker.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Zeker en dit mag van mij wel de opener van het 8 uur journaal zijn vanavond wat mij betreft.
Dat was vanaf het begin al duidelijk eigenlijk maar het bewijs ontbrak.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:28 schreef RotatoR het volgende:
Zoals het er nu naar uitziet is Arib juist het slachtoffer. Wat een onrecht is haar aangedaan. En het moralistische deugpubliek dat haar heeft gedemoniseerd mag zich kapot schamen.
Het is fijn voor Arib dat ze nu haar gelijk krijgt.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat was vanaf het begin al duidelijk eigenlijk maar het bewijs ontbrak.
Nu is het er grotendeels.
Vraag me af of Haarms soms een fokker is. Vrouwelijke politici een heks noemen is wel een lichte hint.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:14 schreef Mylene het volgende:
Naam anonieme briefschrijver bekend
De affaire-Arib begon met een anonieme brief in 2022, waarin Arib werd beschuldigd van ‘machtsmisbruik’ en een ‘schrikbewind’. Het vormde de aanleiding tot het onderzoek.
Tot nu toe was onduidelijk wie de schrijver was van de brief. Dat blijkt Ruud Haarms te zijn, het voormalige ‘diensthoofd’ van het Tweede Kamer-restaurant. Haarms – die als getuige in de zaak van Sonja K werd verhoord – noemt Arib ‘een heks’ en de ‘slechtste vrouw ter wereld’.
Reden voor zijn grieven lijken te zijn gelegen in het feit dat Arib opdracht gaf aan oud-griffier Roos om met Haarms te spreken over een anonieme melding. Hierin werd hij in 2018 beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag. Follow the Money heeft deze melding ingezien. Gevolgen bleven uit, want volgens de regels van de Kamer worden anonieme meldingen niet in behandeling genomen.
Dat Haarms de briefschrijver is, blijkt uit het verhoor van Jaap van R. Hij was diens directe leidinggevende. Ze hadden veelvuldig contact toen Haarms ziek thuis zat. Van R. gaf Haarms naar eigen zeggen advies bij het schrijven van de brief.
Op 20 mei was er een ingelaste spoedvergadering van het presidium, mede naar aanleiding van onthullingen over Bergkamp door FTM. Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) sprak van ‘verontrustende’ berichten. ‘We nemen dit heel serieus. Het aanzien van de Tweede Kamer staat op het spel.’
Vera Bergkamp wiste appgesprekken in aanloop naar strafproces Arib-affaire
Jammer dat de coronacommissie van de baan is.quote:Op woensdag 11 juni 2025 14:32 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is fijn voor Arib dat ze nu haar gelijk krijgt.
Uit die link:quote:Op woensdag 11 juni 2025 15:39 schreef tong80 het volgende:
Hier de beginning of then end...............https://www.ad.nl/politie(...)faire-arib~a6e471ea/
Heerlijk.
Gruwelijk toch ?quote:Op woensdag 11 juni 2025 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit die link:
Uit het strafdossier zou ook blijken dat Van R. een beslissend duwtje gaf in het presidium om een onderzoek naar Arib te laten instellen. Toen er twee anonieme brieven met beschuldigingen op tafel kwamen, stelde Van R. dat hij het beeld van de beschuldigingen herkende. Wat Van R. niet meldde aan het presidium, was dat hij zelf een van de meeschrijvers van een anonieme brief was.
![]()
![]()
Ik moet mijn post van vorig jaar even quoten en herzien, ze stapten dus ook niet op omdat ze zich onder Bergkamp onveilig zouden voelen, maar omdat ze dit hele smerige spelletje met Bergkamp speelden.quote:Op zondag 16 juni 2024 10:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja idd, met zijn "ik herken het beeld wel" terwijl hij zelf een van de brieven heeft helpen schrijven en ten minste een brief geschreven was door iemand die was aangesproken op zijn seksueel ontoelaatbare gedrag, en daar boos over was.quote:
Die gaat met een vette financiële handdruk weg en duikt ala Jorritsma Kamp of Hermans gewoon weer in een publieke functie op Worden vaste gast bij WNL. Maar oh wee, Femke en Frans.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja idd, met zijn "ik herken het beeld wel" terwijl hij zelf een van de brieven heeft helpen schrijven en ten minste een brief geschreven was door iemand die was aangesproken op zijn seksueel ontoelaatbare gedrag, en daar boos over was.
Wel een aparte obsessie.quote:
Nou ja, dat is waarschijnlijk idd wat ze gedaan hebben, met een vette vertrekpremie vertrekken.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:05 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die gaat met een vette financiële handdruk weg en duikt ala Jorritsma Kamp of Hermans gewoon weer in een publieke functie op Worden vaste gast bij WNL. Maar oh wee, Femke en Frans.
En ndaarna ongegeneerd weer bij WNL aanschuiven zoals Kamp afleopen zondag.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, dat is waarschijnlijk idd wat ze gedaan hebben, met een vette vertrekpremie vertrekken.
Nah, ik verwacht niet dat het hoofd huishoudelijke dienst van de tweede kamer van het kaliber is dat interessant genoeg is, idem voor de griffier. En na deze onthullingen al helemaal niet meer, het is duidelijk dat dit een stel slangen is.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:13 schreef tong80 het volgende:
[..]
En ndaarna ongegeneerd weer bij WNL aanschuiven zoals Kamp afleopen zondag.
D66 -5 zetels is echt een zege voor dit landquote:Op woensdag 11 juni 2025 15:55 schreef probeer het volgende:
Dus ... Bergkamp strafrechtelijk vervolgen, en D66 -5 zetels? Lijkt me wel terecht eerlijk gezegd, gestraft door rechter én kiezer.
Ja, je herkent het beeld van de beschuldigingen beter als je die zelf geschreven hebt. Feitelijk juist dusquote:Op woensdag 11 juni 2025 15:57 schreef Leandra het volgende:
stelde Van R. dat hij het beeld van de beschuldigingen herkende. Wat Van R. niet meldde aan het presidium, was dat hij zelf een van de meeschrijvers van een anonieme brief was.
Uit dat beloverzicht blijkt dat Bergkamp de nare eigenschap heeft mensen te bellen en weer op te hangen zodat zij haar terugbellen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Was dit al gepost? Rol oud-Kamervoorzitter Bergkamp in affaire-Arib blijkt veel groter - https://nos.nl/l/2570748
Dan zou ze bij mij pech hebben. Je spreekt de voicemail maar in, zo niet dan zal het wel niet belangrijk zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit dat beloverzicht blijkt dat Bergkamp de nare eigenschap heeft mensen te bellen en weer op te hangen zodat zij haar terugbellen.
Ik denk dat het protocol was: Bel mij op Signal.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:53 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan zou ze bij mij pech hebben. Je spreekt de voicemail maar in, zo niet dan zal het wel niet belangrijk zijn.
Ja logische uitspraak, het kan inderdaad zijn dat iemand anders het gelekt heeft.quote:
Podcast vanmorgen gehoord , bizar verhaal .quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:42 schreef Mylene het volgende:
Lees en huiver, walgelijke lui.
Tranen, leugens en manipulatie: hoe topambtenaren Khadija Arib ten val brachten
Oud-voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib verliet de politiek na een gecoördineerde campagne van topambtenaren die haar wilden beschadigen. Dat blijkt uit het strafdossier in de zaak tegen de voormalige woordvoerder van de Tweede Kamer, die verdacht wordt van lekken naar de pers. ‘Wij moesten voorkomen dat Arib als een slachtoffer als eerste naar buiten zou gaan.’
Op 14 september 2022 leidde toenmalig voorzitter Vera Bergkamp (D66) een vergadering van het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, het zogeheten presidium. Het was de eerste bijeenkomst sinds de zomervakantie en er stond een pijnlijke kwestie op de agenda.
Negen Kamerleden en drie hoge ambtenaren kregen een uitgeprinte brief, die vanwege de gevoelige inhoud niet digitaal gedeeld kon worden.
Het was een anonieme klacht over Khadija Arib (PvdA), waarin de populaire politica beschuldigd werd van machtsmisbruik en het voeren van een schrikbewind in haar periode als Kamervoorzitter.
Tijdens de zitting liepen de emoties hoog op.
Zowel griffier Simone Roos als hoofd huisvesting Jaap van R. barstte in tranen uit; zelf waren ze ook slachtoffer van dit gedrag, vertelden ze de aanwezigen. Ze pleitten voor een extern onderzoek naar Arib.
Zo’n onderzoek heeft grote gevolgen voor een gekozen volksvertegenwoordiger. Toch besloot het presidium twee weken later om Arib te laten onderzoeken. Dat kwam naar buiten via NRC, nog voordat Arib geïnformeerd was. Zij sprak van ‘een dolkstoot in de rug’ en ‘een politieke afrekening’, en stapte op.
Inmiddels zijn we drie jaar verder. De persoonlijke persvoorlichter van toenmalig voorzitter Bergkamp, Sonja K., stond in mei voor de rechter. Volgens het Openbaar Ministerie is bewezen dat zij informatie lekte aan NRC, wat een schending zou zijn van haar beroepsgeheim. Op 12 juni volgt uitspraak in deze zaak.
Voor dit strafrechtelijk onderzoek ondervroegen rechercheurs Bergkamp en de volledige ambtelijke top van de Tweede Kamer, waaronder oud-griffier Simone Roos, die tegenwoordig werkt in de korpsleiding van de politie.
Follow the Money had inzage in het strafdossier van ruim duizend pagina’s. Hieruit blijkt dat hooggeplaatste ambtenaren alles uit de kast hebben gehaald om Arib te beschadigen. Waaronder een door een van hen georkestreerd media-offensief via NRC, nog voordat het onderzoek überhaupt was begonnen. Daarmee lieten de ambtenaren zien meer belang te hechten aan beeldvorming dan aan zorgvuldig onderzoek.
En toen er vervolgens een strafrechtelijk onderzoek kwam naar het lek naar NRC deinsden diezelfde ambtenaren er niet voor terug om de Rijksrecherche op het verkeerde been te zetten.
Om gebeurtenissen die leidden tot de val van Arib te begrijpen, moeten we terug naar de zomer van 2022.
De anonieme brief
In juli dat jaar ging Ruud Haarms aan zijn bureau zitten om een brisante brief te schrijven. Hij was destijds ‘diensthoofd’ van het restaurant van de Tweede Kamer, zeg maar de baas van de horeca in het Kamergebouw.
Arib was niet lang daarvoor benoemd tot voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona, en dat zinde Haarms niet. Ze was volgens hem een gevaar voor de ambtenaren die met haar moesten samenwerken.
Haarms ziet de politica als ‘een heks’ en ‘met afstand de allerslechtste vrouw die in de wereld rondloopt’, zo verklaarde hij tijdens een verhoor. ‘Zij heeft ervoor gezorgd dat mijn huwelijk bijna ten gronde is gericht. Zij heeft mij beschuldigd van de meest idiote bizarre dingen.’
Maar Arib had hem nergens van beticht. Het was een anonieme medewerker van de Kamer die Haarms in 2018 in een brief beschuldigde van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Arib overhandigde de aanklacht aan griffier Roos, de leidinggevende van circa 600 ambtenaren in de Kamer, die de zaak met Haarms besprak.
Gevolgen bleven uit, want volgens de regels van de Kamer worden anonieme meldingen niet in behandeling genomen. Toch ontwikkelde Haarms een afkeer van Arib.
Op 27 juli plofte zijn anonieme epistel over Arib op de mat van het secretariaat van griffier Roos, die het aan voorzitter Bergkamp gaf. De brief werd vanwege de gevoelige inhoud in een kluis bewaard.
Betrokken topambtenaar
Opmerkelijk is dat Haarms uitgebreid ingaat op de contacten tussen Arib en haar naaste collega’s. Hoe kan de baas van het restaurant daar gedetailleerde kennis over hebben? Die kreeg hij van zijn collega Jaap Van R., directeur huisvesting en inmiddels (evenals Sonja K.) verdachte wegens het lekken van ambtsgeheimen.
Ook Van R. – ooit succesvol leidinggevende in de vastgoedwereld – had een appeltje te schillen met Arib. Als Kamervoorzitter wilde ze de macht en invloed van topambtenaren in de Tweede Kamer beperken, en dat was Van R. in het verkeerde keelgat geschoten.
Zo was bij het presidium de gewoonte ontstaan dat Van R. vergaderingen bijwoonde. Dat was in strijd met het Reglement van Orde, en dat ging Arib handhaven. En dus werd R. alleen binnen geroepen als het ging over zaken die hem direct aangingen, zoals de renovatie van het Kamergebouw, zo blijkt uit een reconstructie in de Volkskrant. Van R. was not amused en de zaak liep hoog op.
‘Koop morgen NRC maar, er komt iets groots aan á la The Voice’
Van R. en Haarms hadden in die periode nauw contact. Toen Haarms met een burn-out thuis zat, kwam Van R. een aantal keren bij hem op bezoek. Ze liepen dan samen met de honden in het bos.
Een medewerker van Van R. vertelde de rijksrecherche dat Van R. Arib had ‘zwartgemaakt’ bij Haarms, omdat hij zelf problemen had met de oud-voorzitter. ‘Jaap wilde niet dat Khadija opnieuw voorzitter werd.’
Van R. speelt – zo blijkt uit het dossier – een centrale rol. Hij adviseerde bij het schrijven van de anonieme brief, zat aan tafel bij cruciale vergaderingen en had intensief contact met journalisten van NRC, zo blijkt uit door justitie opgevraagde belgegevens. Dat deed hij voorafgaand aan de publicatie van het nieuwsverhaal over Arib op 28 september, en ook voor een tweede artikel op 3 oktober had hij contact met de journalisten.
Dat verhaal – met de kop ‘Onder bejubeld Kamervoorzitter Khadija Arib knakte de ene na de andere ambtenaar’ – was vernietigend. Van R. zei tegen een collega in de aanloop naar de publicatie: ‘Koop morgen NRC maar, er komt iets groots aan á la The Voice.’
volledige tekst klik linkje
Meh. 1 van die spelers waarvan mensen uit pure nostalgie zeggen dat het een gigant was, maar ik vond het maar een momentenvoetballer. Idem voor Ronaldinho. Wel voetballers waarvoor je naar het stadion komt, maar behoorlijk ver verwijderd van de grootsten der aarde.quote:
quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:44 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Meh. 1 van die spelers waarvan mensen uit pure nostalgie zeggen dat het een gigant was, maar ik vond het maar een momentenvoetballer. Idem voor Ronaldinho. Wel voetballers waarvoor je naar het stadion komt, maar behoorlijk ver verwijderd van de grootsten der aarde.
Wat een speler was dat! Mijn favorite.quote:
Dit wordt een grote doofpot.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:57 schreef Red_85 het volgende:
'Was daar om te ontspannen', jaaaaaaaaaaaaaaja.
Allemaal te toevallig en een beetje tegenstrijdig met het sportverhaal van die koter.
Ze hebben er te goed over nagedacht dat het er duidelijk bovenop ligt. Daarbij nog een paar vriendjes binnen het gerecht en je bent er.
Please, iemand, kom naar voren en pak haar ook voor meineed.
Dit zooitje stinkt zo als de neten dat een stinkdier er nog jaloers op is.
Ja, en het kan zijn dat water nat is en dat ijs koud is, maar ja... het hoeft niet hèquote:Op donderdag 12 juni 2025 14:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja logische uitspraak, het kan inderdaad zijn dat iemand anders het gelekt heeft.
Deed ik vroeger ook om beltegoed te besparen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit dat beloverzicht blijkt dat Bergkamp de nare eigenschap heeft mensen te bellen en weer op te hangen zodat zij haar terugbellen.
Daarom is het ook van belang dat er bovenop gezeten gaat worden.quote:
Dat denk ik eigenlijk wel. Macht en status trekt toch bepaalde types aan. En wat je bij iedere ideologische organisatie ziet, is dat het voortbestaan van de organisatie uiteindelijk belangrijker wordt dan de idealen waarvoor de organisatie is opgericht.quote:Op woensdag 11 juni 2025 16:08 schreef probeer het volgende:
D66, ooit een anti-regenten partij, nu niet vies van bedrog, grensoverschrijdend gedrag en integriteitskwesties. Is dat dan het natuurlijk verloop van elke politieke partij die door de jaren heen enige macht vergaart?
Het verwijderen van berichten en het gebruik van Signal lijkt me sowieso al een strafbare handeling.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:31 schreef Mylene het volgende:
Vrijspraak Sonja K. plaatst Tweede Kamer voor dilemma in affaire-Arib
Ik begrijp het dilemma eigenlijk niet. Het presidium had toen toch vrij snel besloten dat er een onderzoek moest komen naar het grensoverschrijdende gedrag van Arib. Nu kan men dus niet anders doen om toestemming te geven aan de Hoge Raad om de rol van politici in deze kwestie strafrechtelijk te onderzoeken. Dit is toch veel ernstiger. Kom op nou zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |