Verwarming heb je in de winter nodig en dan doen die waterstofpanelen niet veel.quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Voor een auto moet dat gas in vloeistof onder hoge druk bewaard worden.
Om te koken en of te verwarmen wanneer je het nodig heb .
Dan hoef dat niet aangezien je gelijk bij de bron kan doen.
Kwestie van een ketel in huis die je vult.
Een warmtepomp verbruikt ook minimaal 3,5x minder energie (of 2x minder gas als je stroom maakt van aardgas).quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat om het vervangen van en moeten overstappen naar een andere oplossing die een x veel kost in vergelijking met een CV ketel.
Snap je dat?
100.000 te weinig vakmensen hebben om de montages uit te voeren is onwil en niet een realistisch probleem? En dit is nog los van de steeds hoger wordende kosten en onze ontoereikende infrastructuur op het elektranet die ook moet worden uitgebreid?quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou daar wordt gewoon aan gewerkt hoor. Met zowel windmolens als te bouwen kerncentrales. Maar omdat het niet door de gasleiding je huis binnen komt, zullen huizen van het gas af moeten.
Het kan ook allemaal gewoon. De OP bestaat vooral uit onwil.
Toen de Limburgse mijnen sloten. Een hele industrietak opgeblazen. Limburg is het nog steeds niet te boven.quote:
Modern spul kan best geluidsarm zijn. Op m'n werk staat sinds dit jaar een nieuwe compressor. De oude stond op een zolder verstopt, maar deze staat gewoon in de werkruimte. Je hoort hem soms ruizen. Als je de radio uit zet.quote:
Dat geloof ik wel. M'n oude luchcompressor maakte ook een kabaal. Ik heb nu een Stanley olievrije compressor en dat ding hoor je amper.quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Modern spul kan best geluidsarm zijn. Op m'n werk staat sinds dit jaar een nieuwe compressor. De oude stond op een zolder verstopt, maar deze staat gewoon in de werkruimte. Je hoort hem soms ruizen. Als je de radio uit zet.
Misschien moet je eens gaan kijken naar de aanschafwaarde en initiële investering. Een vervanging van een CV is 1500-2000 euro. Installatie van een warmtepomp is een veelvoud daarvan en zeker als je je huis nog hier en daar moet aanpassen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp verbruikt ook minimaal 3,5x minder energie (of 2x minder gas als je stroom maakt van aardgas).
Je rekent alleen met de nadelen, niet met de voordelen.
Snap je dat? Daar gaat het om.
Je geeft dus aan dat ik gelijk heb. Bij windkracht 4 of 5 heb je serieuze wind en met een paar bomen in de buurt overstemt dat een hele hoop geluid. De 57dB die ik aangeef is letterlijk de data die Mitsubishi zelf publiceert.quote:Op woensdag 12 juni 2024 23:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, serieus niet.
Als het gewoon een beetje waait (windkracht 4 of 5) dan komt m'n warmtepomp al niet eens meer boven het geruis van de bladeren uit als ik er op 5 meter vanaf sta.
[..]
Niet overdrijven, dat is als je met je oor er tegenaan gaat liggen.
Op 1 meter afstand gemeten is het:
[..]
Daarnaast zijn er nog geluiddempende omkastingen te krijgen voor warmtepompen, als je toch moeite hebt om ze ergens te plaatsen.
Olie uit Qatar vinden we toch ook geen probleem? Waarom zou dat voor LNG dan wel gelden?quote:Op woensdag 12 juni 2024 20:48 schreef Glazenmaker het volgende:
Het eigen gas is bijna op en in de rest van Europa is er ook niet genoeg te vinden. We waren daarom afhankelijk geworden van schurkenstaat Rusland en worden dat met LNG van prachtige landen zoals Qatar.
Voor wie?quote:Ja deze switch gaat pijn doen, maar hij is noodzakelijk.
In discussie gaan met @TheFreshPrince hierover. Je bent een held.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:10 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Je geeft dus aan dat ik gelijk heb. Bij windkracht 4 of 5 heb je serieuze wind en met een paar bomen in de buurt overstemt dat een hele hoop geluid. De 57dB die ik aangeef is letterlijk de data die Mitsubishi zelf publiceert.
Op 5 meter is elke warmtepomp een stuk stiller, dat heeft gewoon met de afstand te maken. Niet met het geluid van de warmtepomp zelf. Een gemiddelde rijtjeswoning heeft een perceelbreedte van 5,4 meter dus je moet bij de buren midden in de tuin gaan staan om hem amper te horen volgens jouw redenering. Een geluiddempende omkasting kost bovendien een paar duizend euro extra en zul je voor jouw merk letterlijk altijd nodig hebben.
Voor de geluidsberekeningen moet je overigens het brongeluid gebruiken. De 57dB dus. Daar kom je zonder geluidsomkasting niet mee weg in een normale tussenwoning.
AmosL is inderdaad in staat om een discussie te voeren op argumenten en niet op basis van persoonlijke aanvallen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In discussie gaan met @:TheFreshPrince hierover. Je bent een held.
Het is inderdaad een uitdagende klus. Zal ik nergens ontkennen. Gelukkig hebben we nog ruimte voor tegenslag. De discussie is echter willen we een toekomst zonder gas verzekeren of niet.quote:Op donderdag 13 juni 2024 11:46 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
100.000 te weinig vakmensen hebben om de montages uit te voeren is onwil en niet een realistisch probleem? En dit is nog los van de steeds hoger wordende kosten en onze ontoereikende infrastructuur op het elektranet die ook moet worden uitgebreid?
Dat het onder aan de streep kan twijfelt niemand aan. Of het ook kan in de beoogde tijdspanne is de hamvraag. Ik zie niet in hoe we dit voor elkaar zouden kunnen boxen zonder massale import van mensen met een technische achtergrond (andere landen hebben deze mensen ook nodig voor exact dezelfde reden als wij, en dan beginnen we nog niet eens over het huisvestingsprobleem). Of grootschalige omscholing van onze eigen inwoners, maar dan zal er wel animo moeten zijn en moet er een goed salaris worden beloofd, wat de kosten alleen maar verder zal doen toenemen. Zeker inclusief opleiding.
Zeg jij het maar. Hoe gaan we het aanpakken? Als het allemaal onwil is heb je het vast zo voor ogen.
5 meter en windkracht 4/5 is misschien wat overdreven, maar als het een beetje waait hoor je hem al niet meer.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:10 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Je geeft dus aan dat ik gelijk heb. Bij windkracht 4 of 5 heb je serieuze wind en met een paar bomen in de buurt overstemt dat een hele hoop geluid. De 57dB die ik aangeef is letterlijk de data die Mitsubishi zelf publiceert.
Op 5 meter is elke warmtepomp een stuk stiller, dat heeft gewoon met de afstand te maken. Niet met het geluid van de warmtepomp zelf. Een gemiddelde rijtjeswoning heeft een perceelbreedte van 5,4 meter dus je moet bij de buren midden in de tuin gaan staan om hem amper te horen volgens jouw redenering. Een geluiddempende omkasting kost bovendien een paar duizend euro extra en zul je voor jouw merk letterlijk altijd nodig hebben.
Voor de geluidsberekeningen moet je overigens het brongeluid gebruiken. De 57dB dus. Daar kom je zonder geluidsomkasting niet mee weg in een normale tussenwoning.
5500 - 2000 (investering van een nieuwe CV ketel) = 3500 euro duurder dan een CV ketel aanschaffen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Misschien moet je eens gaan kijken naar de aanschafwaarde en initiële investering. Een vervanging van een CV is 1500-2000 euro. Installatie van een warmtepomp is een veelvoud daarvan en zeker als je je huis nog hier en daar moet aanpassen.
Daarbij kan je dwepen met ervaringen en berekeningen. Maar jouw ervaringen gelden niet voor iedereen.
Zeker. Inclusief dak- en vloerisolatie (dus ook nieuwe plafonds inclusief stuccen en waarschijnlijk nieuwe vloeren) en het vervangen (lees verdubbelen) van alle radiatoren. Ik denk dat je zo maar 40 ruggen achteruit bent. Is toch net iets andere koek dan de nieuwe cv-ketel voor E2000,-.quote:Op woensdag 12 juni 2024 22:29 schreef Abrikozentaart het volgende:
warmtepomp is een prima alternatief
Warmtepompen zijn m'n werk, vandaar dat het prima lukt om er op basis van argumenten een discussie over te voerenquote:Op donderdag 13 juni 2024 12:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In discussie gaan met @:TheFreshPrince hierover. Je bent een held.
Dan heb je net mazzel. Voor de miljoenen tussenwoningen is het daadwerkelijk een probleem om van het gas af te gaan.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
5 meter en windkracht 4/5 is misschien wat overdreven, maar als het een beetje waait hoor je hem al niet meer.
Mijn perceel is een stuk breder dus dat maakt plaatsen ook wat makkelijker.
Voor mijn 2e woning (verhuur) heb ik de buitenunit van de warmtepomp helemaal achter in de tuin laten plaatsen. Daarvoor moest wel wat meer leidingwerk en kabel gebruikt worden maar het is een hoekwoning dus aan die kant stoort het niemand. Het gaat om een SUZ-SWM80 overigens.
Spreek voor jezelf.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Olie uit Qatar vinden we toch ook geen probleem? Waarom zou dat voor LNG dan wel gelden?
[..]
Jou, mij en de meeste andere Nederlanders.quote:Voor wie?
Extra isolatie is niet perse nodig voor een warmtepomp maar je hebt dan mogelijk wel een zwaardere warmtepomp nodig.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker. Inclusief dak- en vloerisolatie (dus ook nieuwe plafonds inclusief stuccen en waarschijnlijk nieuwe vloeren) en het vervangen (lees verdubbelen) van alle radiatoren. Ik denk dat je zo maar 40 ruggen achteruit bent. Is toch net iets andere koek dan de nieuwe cv-ketel voor E2000,-.
En dan zeg je tegen mij dat ik voor mezelf moet spreken.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:51 schreef Glazenmaker het volgende:
Spreek voor jezelf.
Jou, mij en de meeste andere Nederlanders.
Grappig. Echt letterlijk elk bedrijf dat warmtepompen installeert zegt iets anders.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Extra isolatie is niet perse nodig voor een warmtepomp maar je hebt dan mogelijk wel een zwaardere warmtepomp nodig.
Convectoren en vloerverwarming zijn geen optie. Wandverwarming heel beperkt. Komt er op neer dat ik mijn hele woonkamer moet volplempen met LTV-radiatoren.quote:Dat kan met LTV radiatoren/convectoren of vloer-/wandverwarming.
Van het verschil in éénmalige kosten kan ik waarschijnlijk wel 20 jaar op gas stoken.quote:Dat zijn wel kosten die je éénmalig maakt,
Ja, en dat zeg ik, als het gas duurder wordt (en dat wordt het ook), dan lijkt het me sowieso verstandig om te isoleren, los van welke warmte-oplossing je uiteindelijk kiest.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker. Inclusief dak- en vloerisolatie (dus ook nieuwe plafonds inclusief stuccen en waarschijnlijk nieuwe vloeren) en het vervangen (lees verdubbelen) van alle radiatoren. Ik denk dat je zo maar 40 ruggen achteruit bent. Is toch net iets andere koek dan de nieuwe cv-ketel voor E2000,-.
Ik weet niet zo goed wat je met ouderwetse radiatoren bedoeld, maar ik heb "gewone" radiatoren en daar van die ventilatoren ondergezet (kun je los kopen en vastklikken met magneten). Werkt prima in mijn jaren 30 huis, krijg het goed warm op lage temperatuur. En bijkomend voordeel; in de zomer stroomt er koud water doorheen en waait er vanuit de radiatoren een koel briesje door het huis... al heb ik dit jaar vaker de verwarming aan in juni dan de koelingquote:Op donderdag 13 juni 2024 12:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat wel een heel goed punt is zijn de radiatoren. Als je bij 35 of desnoods 45 graden aanvoer die 8kW warmte kwijt wil kunnen dan zijn ouderwetse radiatoren vaak niet voldoende. Dat kan met LTV radiatoren/convectoren of vloer-/wandverwarming.
Het is verstandig om te isoleren. Maar als jij nu bijvoorbeeld 1.100m3 aardgas verstookt, dan kan je met een (1.100 x 8) / 1.650 = afgerond 6kW warmtepomp de boel warm krijgen, met de huidige staat van de isolatie.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Grappig. Echt letterlijk elk bedrijf dat warmtepompen installeert zegt iets anders.
[..]
"Volplempen" is wat overdreven. Ik heb in beide (!) woningen LTV-radiatoren die hetzelfde formaat hebben als de oude radiatoren maar dan geschikt voor LTV. Het neemt dus niet meer (maar ook niet minder) ruimte in.quote:Convectoren en vloerverwarming zijn geen optie. Wandverwarming heel beperkt. Komt er op neer dat ik mijn hele woonkamer moet volplempen met LTV-radiatoren.
Maar dan blijf je toch gewoon gas stoken? Ik hoef jouw gasrekening niet te betalen.quote:[..]
Van het verschil in éénmalige kosten kan ik waarschijnlijk wel 20 jaar op gas stoken.
Met fans (geforceerde confectie) kan zeker helpen, overigens hebben die LTV-radiatoren ook vaak fans. Jaga heeft bijvoorbeeld DBH (voorheen DBE). Dat werkt heel efficiënt.quote:Op donderdag 13 juni 2024 13:03 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed wat je met ouderwetse radiatoren bedoeld, maar ik heb "gewone" radiatoren en daar van die ventilatoren ondergezet (kun je los kopen en vastklikken met magneten). Werkt prima in mijn jaren 30 huis, krijg het goed warm op lage temperatuur. En bijkomend voordeel; in de zomer stroomt er koud water doorheen en waait er vanuit de radiatoren een koel briesje door het huis... al heb ik dit jaar vaker de verwarming aan in juni dan de koeling
Dakisolatie gaat er echt wel komen, maar pas als het (platte) dak vervangen moet worden. Dat kan volgend jaar zijn of over 10 jaar.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:59 schreef zatoichi het volgende:
Ja, en dat zeg ik, als het gas duurder wordt (en dat wordt het ook), dan lijkt het me sowieso verstandig om te isoleren, los van welke warmte-oplossing je uiteindelijk kiest.
Hoe zeer ik het ook met je eens ben, het is niet zo dat als de gemeente even naar je straat toe komt en het aanwijst als gasloos, je dat maar moet doen omdat de gemeente dat wil.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:31 schreef zatoichi het volgende:
[..]
5500 - 2000 (investering van een nieuwe CV ketel) = 3500 euro duurder dan een CV ketel aanschaffen.
Kijk ik naar een gemiddeld huishouden qua gas en energieverbruik, dan bespaar ik 1500,- per jaar aan gaskosten (volgens laatste jaarnota).
Wat is die 3500,- euro dan nog?
En je kunt het wel hebben over aanpassen van de woning, maar dat lijkt me ongeacht of je een ketel op gas, of op elektra hebt sowieso een goede investering. Een simpele spouwmuurisolatie alleen al verdien je binnen no-time terug.
Logisch gezien wil je hier juist geld aan uit geven, want als je dat niet doet, dan ben je straks afhankelijk van de gasprijzen en die gaan op een gegeven moment ook gewoon kosten wat het kost om in jouw huis te krijgen. De subsidie die daar nu op zit houdt ook een keer op, dus zorg ervoor dat je daar minder afhankelijk van bent.
Split airco met verwarming heb je voor 500 euroquote:Op donderdag 13 juni 2024 12:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Misschien moet je eens gaan kijken naar de aanschafwaarde en initiële investering. Een vervanging van een CV is 1500-2000 euro. Installatie van een warmtepomp is een veelvoud daarvan en zeker als je je huis nog hier en daar moet aanpassen.
Daarbij kan je dwepen met ervaringen en berekeningen. Maar jouw ervaringen gelden niet voor iedereen.
idd, het wetsvoorstel is ingediend in 2023 en zl in 2025 in werking treden.. als dat een gemeente een plan gaat schrijven en dit goedgekeurd is, zijn we makkelijk 1,5 tot 2 jar verder en daarna duurt het dus ook nog eens 8 jaar voordat een wijk werkelijk van het gas afgesloten mag worden...quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:38 schreef bianconeri het volgende:
Echt wat een gejank om niets.
Gemeenten moeten eerst bepalen welke wijken het worden, dan een heel plan schrijven en dan duurt het nog 8 jaar.
En dan janken ze om de levensduur van een CV-ketel van 15 jaar?
Dat is echt totale onzin.quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:47 schreef machtpen het volgende:
[..]
Alles wordt duizenden en duizenden euro's duurder door de subsidies. Als burger zijnde zie je geen cent terug van die subsidies daar hebben lobbygroepen wel voor gezorgd.
Besparing op je rekening moet je ook afwachten de afschrijving van de installatie moet ook worden meegenomen.
Precies.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
idd, het wetsvoorstel is ingediend in 2023 en zl in 2025 in werking treden.. als dat een gemeente een plan gaat schrijven en dit goedgekeurd is, zijn we makkelijk 1,5 tot 2 jar verder en daarna duurt het dus ook nog eens 8 jaar voordat een wijk werkelijk van het gas afgesloten mag worden...
Mensen die nu een gasinstallatie kopen (terwijl ze volledig weten dat die wet ingevoerd gaat worden) weten gewoon dat ze een zeker risico aangaan.. en die lopen dus een kans dat ze na 2035 mogelijk deze moeten vervangen, over 11, 12 jaar _als_ hun gemeente toevallig hun wijk aanwijst voor die ontkoppeling.
Dat is helemaal geen 'financiele strop' maar gewoon zelf welbewust dat risico aangegaan zijn en daardoor 12 jaar later misschien in enige wijken wat eerder over vervanging na moeten denken, wat je ook op het moment van aanschaf hebt geweten.
Ja, dat kan de overheid dus wel.quote:Op donderdag 13 juni 2024 13:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe zeer ik het ook met je eens ben, het is niet zo dat als de gemeente even naar je straat toe komt en het aanwijst als gasloos, je dat maar moet doen omdat de gemeente dat wil.
Je huis isoleren en hoe je dat doet, ligt toch echt aan jezelf. De overheid kan jou niet verplichten zomaar een bak geld te gaan uitgeven. Helemaal niet als personen die het niet hebben, zomaar even in 1000'en euro's schuld in te jagen.
Vanaf 2035 verkopen we alleen nog nieuwe auto's zonder directe uitstoot.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
Gas is schoon, benzine niet, gas moet weg ivm Rusland, benzine niet ivm maatjes in S-A en extreem hoge winstmarge. Dat maakt klimaat en milieuclaims vanuit de overheid minder geloofwaardig.
Sim-pel bekeken
Goede zaak dat het uitgefaseerd wordt, hopelijk is er dan een goede energie oplossing.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vanaf 2035 verkopen we alleen nog nieuwe auto's zonder directe uitstoot.
Dus benzine in nieuwe auto's is dan toch ook echt afgelopen.
Over 10 jaar is het elektriciteitsnet nipt voldoende uitgebreid om aan de vraag van vandaag te voldoen. Laat staan dat het kan voorzien in de stroomvoorziening van het aantal jaarlijkse autoverkopen. Bedenk dat Nederland één van de koplopers is in Europa. Vergeet 2035.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanaf 2035 verkopen we alleen nog nieuwe auto's zonder directe uitstoot.
Dus benzine in nieuwe auto's is dan toch ook echt afgelopen.
Extra lening.. schiet je lekker mee op als je al krap bij kas zit.quote:Op donderdag 13 juni 2024 14:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, dat kan de overheid dus wel.
En isoleren bespaart je dus geld, dus als je al krap zit is isoleren juist een zeer goed idee.
Duizenden euro's in de schuld slaat ook nergens op. Er zijn zo ongelofelijk veel subsidies en ook rentevrije leningen die je kunt gebruiken waar je financieel heel veel aan hebt.
Dit.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:02 schreef MMaRsu het volgende:
Laat ze eerst maar met een alternatief komen.
Oh nee die is er niet
Complete utopie inderdaad.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Over 10 jaar is het elektriciteitsnet nipt voldoende uitgebreid om aan de vraag van vandaag te voldoen. Laat staan dat het kan voorzien in de stroomvoorziening van het aantal jaarlijkse autoverkopen. Bedenk dat Nederland één van de koplopers is in Europa. Vergeet 2035.
Die hebben ze waarschijnlijk allang opgevist uit octrooien, genomen naar claim in plaats van consensus, en uitgewerkt.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:02 schreef MMaRsu het volgende:
Laat ze eerst maar met een alternatief komen.
Oh nee die is er niet
Daar gaan we toch wel heen, alleen, jij snapt ook, dat mag best 15 jaar duren en je mag ook best die 15 jaar nog gas oppompen uit Groningen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 09:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Maar dan moeten huizen dus van het gas af. Wat TS en Syp Wynia dus niet willen.
Die auto's gaan het net stabiliseren, dat maakt eigenlijk de vraag stuurbaar...quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Over 10 jaar is het elektriciteitsnet nipt voldoende uitgebreid om aan de vraag van vandaag te voldoen. Laat staan dat het kan voorzien in de stroomvoorziening van het aantal jaarlijkse autoverkopen. Bedenk dat Nederland één van de koplopers is in Europa. Vergeet 2035.
Dat mag en kan zonder gas uit Groningen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar gaan we toch wel heen, alleen, jij snapt ook, dat mag best 15 jaar duren en je mag ook best die 15 jaar nog gas oppompen uit Groningen.
Mee eens. Kleine correctie: 7,43 kernreactoren. Een centrale heeft tussen de 1 en de 5 reactoren. Dus ongeveer twee kerncentrales.quote:Op donderdag 13 juni 2024 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
250 liter waterstof is niets, waterstof weegt 0,0896 gram per liter dus dat is 22,4 gram waterstof per dag.
Je hebt voor 600km range in een auto bijvoorbeeld ~5kg waterstof nodig, je zou dus om dagelijks één auto vol te tanken al 225 van die panelen neer moeten zetten.
[..]
Waterstof is geen oplossing, ook niet met kernenergie.
Een gemiddelde woning heeft zo'n 1.100m3 aardgas per jaar nodig.
Er zijn zo'n 7 miljoen woningen aangesloten op het aardgasnet.
Dat betekent dat je 1.100m3 aardgas x 9,77kWh = 10.747kWh aan waterstof per woning nodig hebt en dat voor 7 miljoen woningen. Dat is 7.000.000 x 10.747 = 75.229.000.000kWh aan waterstof, ofwel 75,23TWh afgerond.
Om 75,23TWh aan waterstof te produceren, heb je 107,47TWh aan stroom nodig.
Één hypermoderne 1.650MWe kerncentrale kan 14,46TWh per jaar aan stroom produceren als deze het hele jaar voluit draait.
Dat betekent dat je in het meest optimistische geval al 107,47 / 14,46 = 7,43 kerncentrales nodig hebt voor alleen de gasaansluitingen van huishoudens.
En warmtepompen dan? Die kunnen met ((1.100m3 x 8,5) / 3,5) x 7.000.000 = 18,7TWh toe, ofwel 1,29 kerncentrale.
Waterstof in woningen is letterlijk energie verspillen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |