Voor 23 worden er nog geen definitieve aanslagen opgelegd voor beleggers afaik, maar wél voor spaarders. Die moeten dus alsnog bezwaar indienen om rechtsherstel te kunnen krijgen. Wat ze uiteindelijk met beleggers gaan doen: geen idee (al is 23 wel een klotejaar om bezwaar te maken, want het werkelijk rendement zal veelal hoger liggen dan forfaitair).quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat moet de BD nu met de aangifte uit 2023want ze moeten er wel iets mee bij aanslagen die vanaf nu opgelegd worden. En het werkelijke rendement is onbekend.
Je moet ook nog maar minder rendement gemaakt hebben dan waarvoor je aan geslagen bent en dat stukje kun je dan terug krijgen. Nou ja, voor veel mensen zal dat vast niet om enorme bedragen gaan.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor 23 worden er nog geen definitieve aanslagen opgelegd voor beleggers afaik, maar wél voor spaarders. Die moeten dus alsnog bezwaar indienen om rechtsherstel te kunnen krijgen. Wat ze uiteindelijk met beleggers gaan doen: geen idee (al is 23 wel een klotejaar om bezwaar te maken, want het werkelijk rendement zal veelal hoger liggen dan forfaitair).
VVD en BBB vertegenwoordigen het kapitaalkrachtiger deel der natie en de PVV vertegenwoordigt in principe alleen zichzelf. En Pieter weet zelf niet wie hij precies vertegenwoordigt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:40 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af wie er gaat schikken want met PVV, NSC en VVD vertegenwoordig je toch respectievelijk de sociaal-economische maatschappij van onder tot boven.
Gezien de punten die de PVV heeft moeten laten schieten zal die arme vrouw in het SBS debat wel weer de lul zijn denk ik.
Je weet wel, die vrouw die zo bang was voor Timmermans
Edit: misschien kunnen ze de BBB nog een keer foppen en de boeren extra belasten
Dit hebben ze in 22 ook al gedaan. Het punt is dat er geen rendementsgegevens uitgevraagd zijn dus er is niets op basis waarvan een aanslag opgelegd kan worden.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor 23 worden er nog geen definitieve aanslagen opgelegd voor beleggers afaik, maar wél voor spaarders. Die moeten dus alsnog bezwaar indienen om rechtsherstel te kunnen krijgen. Wat ze uiteindelijk met beleggers gaan doen: geen idee (al is 23 wel een klotejaar om bezwaar te maken, want het werkelijk rendement zal veelal hoger liggen dan forfaitair).
Ik ken de precieze details ook niet, maar volgens mij heeft het hof ook gewezen dat niet-gerealiseerde resultaten niet belast mogen worden. Dus dan kan het wel hard gaan.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je moet ook nog maar minder rendement gemaakt hebben dan waarvoor je aan geslagen bent en dat stukje kun je dan terug krijgen. Nou ja, voor veel mensen zal dat vast niet om enorme bedragen gaan.
Dus ook geen waardering van aandelen tegen marktwaarde? Dan kunnen ze vele honderdduizenden bezwaren tegemoet zienquote:Op donderdag 6 juni 2024 12:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ken de precieze details ook niet, maar volgens mij heeft het hof ook gewezen dat niet-gerealiseerde resultaten niet belast mogen worden. Dus dan kan het wel hard gaan.
Ja zo is het nu. Alleen mensen die bezwaar hebben ingediend worden gecompenseerd. Maar ik hoop met deze uitspraak dat het voor iedere spaarder geldt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:38 schreef nostra het volgende:
[..]
IB is een aanslagbelasting, dus dat zal wel heel rigide opgepakt worden. Geen bezwaar =/= geen vergoeding.
Hm, in dat geval zou het wel heel hard gaan ja. Maar zou men dan niet spreken over meer dan 2 miljard?quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ken de precieze details ook niet, maar volgens mij heeft het hof ook gewezen dat niet-gerealiseerde resultaten niet belast mogen worden. Dus dan kan het wel hard gaan.
Tot nu toe gold de herberekening/compensatie alleen voor mensen die bezwaar hadden gemaakt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dit is van toepassing op iedereen die in Box 3 zit, het is een uitspraak over de validiteit van de berekening van de BD en dat is van toepassing op alle betalers.
Totale opbrengst box 3 is zo'n dikke 4 miljard per jaar, dus 2 is al best veel, relatief.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hm, in dat geval zou het wel heel hard gaan ja. Maar zou men dan niet spreken over meer dan 2 miljard?
Alleen kon je nog geen bezwaar maken vanaf 2022 omdat box 3 beleggers geen definitieve aanslag hebben ontvangen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Tot nu toe gold de herberekening/compensatie alleen voor mensen die bezwaar hadden gemaakt.
Ik ben vooral benieuwd naar het hoe. Als het net zo gaat als bij de toeslagenellende, dan kost het teruggeven van 4 miljard ongeveer 20 miljard.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja zo is het nu. Alleen mensen die bezwaar hebben ingediend worden gecompenseerd. Maar ik hoop met deze uitspraak dat het voor iedere spaarder geldt.
Het zou mij niet verbazen als ze noodgedwongen de hele box 3 belasting moeten laten vallen totdat werkelijk rendement belast kan worden. Dit wordt een uitvoerings nachtmerrie.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd naar het hoe. Als het net zo gaat als bij de toeslagenellende, dan kost het teruggeven van 4 miljard ongeveer 20 miljard.
Het is ook maar de vraag wat "werkelijk rendement" is. Als het zo is, zoals nostra opmerkte, dat het er naar uit ziet dat het pas het rendement is als je aandelen/etf's/weetikhet verkocht hebt, ben je 100% te veel belast op dat deel van je vermogen dat je niet liquide hebt gemaakt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als ze noodgedwongen de hele box 3 belasting moeten laten vallen totdat werkelijk rendement belast kan worden. Dit wordt een uitvoerings nachtmerrie.
Ze weten dit natuurlijk al wel een paar jaar, dat deze kans er was. En Van Rij is een prima bestuurder, die heeft echt wel voor elk scenario zijn plannen klaar liggen. Nadeel is natuurlijk dat het in een demissionare periode is, maar waarschijnlijk kunnen ze wel vrij snel aan de slag.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als ze noodgedwongen de hele box 3 belasting moeten laten vallen totdat werkelijk rendement belast kan worden. Dit wordt een uitvoerings nachtmerrie.
Dit betekent dan nogal wat voor je beleggingsstrategie want winst nemen betekent dan belasting betalen. En daarmee raak je 1/3 van je rendement kwijt. Heeft op lange termijn flink effect als je zonder dat verlies door kunt gaan met rendement maken.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het is ook maar de vraag wat "werkelijk rendement" is. Als het zo is, zoals nostra opmerkte, dat het er naar uit ziet dat het pas het rendement is als je aandelen/etf's/weetikhet verkocht hebt, ben je 100% te veel belast op dat deel van je vermogen als je niks liquide hebt gemaakt.
Nou ja ik denk dat PvdA er Jeroenquote:Op donderdag 6 juni 2024 12:28 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het is vooral de vraag welke belastingbetaler. Want die zijn er nogal wat.
Zal wel weer de midden-onderklasse worden. Gelukkig kun je de schuld daarvan weer mooi op links afschuiven.
Mja, als het anders zou hebben gekund, bedenk je niet iets waarvan je weet dat de HR het af gaat knallen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze weten dit natuurlijk al wel een paar jaar, dat deze kans er was. En Van Rij is een prima bestuurder, die heeft echt wel voor elk scenario zijn plannen klaar liggen. Nadeel is natuurlijk dat het in een demissionare periode is, maar waarschijnlijk kunnen ze wel vrij snel aan de slag.
Nee, belasting op vermogen kan niet anders momenteel. Maar hij heeft echt al wel plannen liggen om de schade te beperken en hoe precies het bedrag alsnog kan worden opgehaald.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, als het anders zou hebben gekund, bedenk je niet iets waarvan je weet dat de HR het af gaat knallen.
Belasting op vermogen kan wettelijk niet. Werkelijk rendement belasting kan de Belastingdienst in de praktijk niet. Ben erg benieuwd wat hij nu uit de hoed tovert, wat wettelijk kan, wat niet af wordt geknald door de HR en wat de fiscus ook nog eens uit kan voeren.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, belasting op vermogen kan niet anders momenteel. Maar hij heeft echt al wel plannen liggen om de schade te beperken en hoe precies het bedrag alsnog kan worden opgehaald.
Waarom niet, eigenlijk? Ik ben echt een leek op dit gebied.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:26 schreef Halcon het volgende:
Belasting op vermogen kan wettelijk niet.
Omdat de wet op de vermogensbelasting (in 2001) is ingetrokken. Je kunt nu dus niet meer belasting heffen op sec vermogen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom niet, eigenlijk? Ik ben echt een leek op dit gebied.
Ik denk omdat dit strijdig is met het eigendomsrecht.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom niet, eigenlijk? Ik ben echt een leek op dit gebied.
Dat wordt een totale crime natuurlijk, omdat het begrip realisatie al niet eens gedefinieerd is.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat de wet op de vermogensbelasting (in 2001) is ingetrokken. Je kunt nu dus niet meer belasting heffen op sec vermogen.
De omweggetjes om het via fictieve rendementen te doen zijn allemaal afgeschoten. Dan zal men toch aan werkelijk gerealiseerd rendement moeten. Maar dat kan de fiscus blijkbaar niet uitvoeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |