Vraag mij ook af welke groepen juist meer naar de stembus gaan en welke minder.quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Voor veel mensen is het anti Europa en vooral de (nu inderdaad ijskast gezette) anti Oekraïne steun genoeg om niet op pvv te stemmen denk ik.
De twee die ik ken wel in ieder geval
Om 21:00 weet je meerquote:Op donderdag 6 juni 2024 19:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Als de echte exitpoll er uitziet als die momenteel in dit topic dan ben ik dik tevreden.
Van GLPVdA naar Volt, want ik vind Volt de betere partij voor Europese aangelegenheden.quote:Op donderdag 6 juni 2024 10:25 schreef Momo het volgende:
Best wat mensen die op een andere partij hebben gestemd als in november. Welke switch heb je gemaakt en waarom?
vind je niet dat ze teveel aan nationaliteit willen weggeven aangezien ze allemaal t zelfde programma hebben?quote:Op donderdag 6 juni 2024 19:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Van GLPVdA naar Volt, want ik vind Volt de betere partij voor Europese aangelegenheden.
Als je % Fok en % Nederland uit 2023 vertaalt naar nu, dan wordt het ongeveer:quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:36 schreef Momo het volgende:
[..]
VKZ / De officiele Fok! Exit Poll [stem hier] #1
Dit was vorig jaar
En daarom stemmen we niet meer met de stemcomputerquote:Op donderdag 6 juni 2024 11:00 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik wilde de PVDD aanklikken, klikte ik per ongeluk op FVD
Dit was een peiling gisterenquote:Op donderdag 6 juni 2024 19:42 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als je % Fok en % Nederland uit 2023 vertaalt naar nu, dan wordt het ongeveer:
PVV - 7 zetels
PvdA-GL - 6 zetels
D66 - 3 zetels
CDA/CU - 3 zetels
BBB - 3 zetels
NSC - 2 zetels
VVD - 2 zetels
Volt - 1 zetel
SP - 1 zetel
FvD - 1 zetel
Maar de opkomst is totaal anders, dus waarschijnlijk slaat dit nergens op
Dan is er wat verkeerd gegaan. Je moet het bolletje er voor hebben.quote:Op donderdag 6 juni 2024 19:13 schreef Hexagon het volgende:
Zojuist het bolletje achter Brigitte van den Berg van D66 roodgekleurd.
Toch niet onaardig. Buiten een zeteltje meer of minder zou dan vooral de VVD het slechter doen dan verwacht. Er zijn heel weinig BBB-ers op Fok! dus de getallen daarvoor zijn dubieus. SP zou toch een zeteltje krijgen met 'onze' peiling.quote:Op donderdag 6 juni 2024 19:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit was een peiling gisteren
[ afbeelding ]
Hield het stembiljet onderstebovenquote:Op donderdag 6 juni 2024 19:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan is er wat verkeerd gegaan. Je moet het bolletje ervoor hebben.
Ah, ok, dan is het goed.quote:
Zijn ze het aantal nog aan het tellen of gaat echt 8% van het electoraat in het laatste uurtje nog even snel naar de stembus?quote:
In 2019 had je nog dat Geenstijl stemmen tellen, mooie actiequote:Op donderdag 6 juni 2024 18:50 schreef Momo het volgende:
[..]
We krijgen wel een exit poll om 21:00. Die zit meestal best dichtbij.
kdacht dat ze bij 60 bureaus zatenquote:Op donderdag 6 juni 2024 20:29 schreef Momo het volgende:
20:00 • nieuwe update
Stembureaus sluiten over een uur
Nog een uur en dan sluiten alle stembureaus. Dan komt direct de eerste exitpoll van Ipsos I&O in opdracht van de NOS.
Hiervoor werden zo'n 20.000 tot 30.000 stemmers bij 35 stembureaus gevraagd op welke partij zij gestemd hadden. Zij vormen een representatieve groep, waardoor er uiteindelijk een uitslag uitkomt die een goede indicatie geeft van het resultaat.
Jawel, ik moet over 12 minuten present zijn.quote:Op donderdag 6 juni 2024 11:06 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ze tellen de lijsten en daarna ook de kandidaten. Je kunt namelijk ook met voorkeursstemmen gekozen worden als je niet op een verkiesbare plaats staat. Meestal tellen ze 's-avonds de lijsten voor de uitslag en de dag erna ook op kandidaatniveau. Aangezien er bij deze verkiezing pas zondag een uitslag is, kan ik me voorstellen dat er vanavond helemaal niet geteld wordt en ze dat morgen in één keer doen.
Nou nee, want een democratie werkt alleen als een representatieve deel gaan stemmen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
misschien moet NL minder druk maken om de opkomst. Gewoon blij zijn met iedereen die het doet
Dan vinden de mensen het blijkbaar prima/niet geïnteresseerd zijn als het anders zal gaan worden. Dan moet je voor stemplicht zijn.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:45 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Nou nee, want een democratie werkt alleen als een representatieve deel gaan stemmen.
Dat word pas zondag bekend gemaakt, dan is het de echte uitslag en ook per gemeente.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:46 schreef Magister_Artium het volgende:
Maar er wordt dus ook per gemeente nog niets bekend?
nee, wat dan kan je het allemaal bij elkaar brengen en heb je uiteindelijk alsnog ene uitkomstquote:Op donderdag 6 juni 2024 20:46 schreef Magister_Artium het volgende:
Maar er wordt dus ook per gemeente nog niets bekend?
fok is verre van representatiefquote:Op donderdag 6 juni 2024 20:52 schreef Magister_Artium het volgende:
Wat me hier opvalt: PvdA/GL, NSC en Volt op Fok boven de nationale peilingen, BBB en FvD eronder.
Van mij ook. Ik kan het niet uitstaan als ik moet wachten, zelfs als ik een pizza bak in de oven. Die haal ik er nog liever halfgaar uit dan dat ik nog langer moet wachten. Kun je nagaan hoe ik me voel bij deze uitslagenavond.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
nee, wat dan kan je het allemaal bij elkaar brengen en heb je uiteindelijk alsnog ene uitkomst![]()
nou ja van mij mag het hoor
Nah als blanco stemmer vind ik het allemaal wel prima maar ik ben ook wel heel benieuwdquote:Op donderdag 6 juni 2024 20:53 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Van mij ook. Ik kan het niet uitstaan als ik moet wachten, zelfs als ik een pizza bak in de oven. Die haal ik er nog liever halfgaar uit dan dat ik nog langer moet wachten. Kun je nagaan hoe ik me voel bij deze uitslagenavond.
Die zijn elders, geloof ik. Ik denk dat ze bang zijn dat als ze in POL meedoen ze mischien besmet worden met linksigheid.quote:Op donderdag 6 juni 2024 20:54 schreef xpompompomx het volgende:
Had eigenlijk wel meer pvv'erts verwacht hier op fok eigenlijk.
dat ze spontaan mee zullen gaan doen op een pride-evenement ofzoquote:Op donderdag 6 juni 2024 20:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die zijn elders, geloof ik. Ik denk dat ze bang zijn dat als ze in POL meedoen ze mischien besmet worden met linksigheid.
quote:
Nsc is niet zo verrassend, ondanks het geklungel tijdens de formatie. Dat cda zich handhaaft vind ik wel bijzonder want die waren echt onzichtbaar imoquote:
EP = geen Eerste kamer natuurlijkquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:
En coalitie geen meerderheid meer in deze verkiezing
Nee, maar de polls van de laatste maanden gaven dat al aan, winst voor PVV maar dik verlies voor de rest van de coalitie.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:
En coalitie geen meerderheid meer in deze verkiezing
Natuurlijk maar toch: van ca. 85/150 naar 14/31 is een flinke teruggangquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
EP = geen Eerste kamer natuurlijk
Zondagavond pasquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:06 schreef Zorro het volgende:
Komen er ook nog uitslagen of moet dat wachten tot elk land gestemd heeft?
Daar was ik al bang voor.quote:
Zondag om 23:00 komen de echte uitslagen pas.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:06 schreef Zorro het volgende:
Komen er ook nog uitslagen of moet dat wachten tot elk land gestemd heeft?
Met die marge kunnen er dus nog 4 partijen op 0 uitkomenquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
Wat overzichtelijker:
[ afbeelding ]
Gezien het aantal leden zouden ze er wel tenminste 1 moeten halen zou je denken...quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:14 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
X zal wel ontploffen van de complotten…
Waren ook geen volle zalen marktpleinen en voetbalvelden. Elke keer enkele tientallen bezoekers die enthousiast bleven plakken. De rest was nieuwsgierig of liep toevallig langs. En dan nog soms iemand met mobiele camera op het podium gericht en zelfs FvD niet vertrouwen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Gezien het aantal leden zouden ze er wel tenminste 1 moeten halen zou je denken...
Vredeskaravaan misschien niet helemaal zijn doel behaalt.
Kzat voor de grap weleens te kijken, maar het leek idd groter dan het is.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:17 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Waren ook geen volle zalen marktpleinen en voetbalvelden. Elke keer enkele tientallen bezoekers die enthousiast bleven plakken. De rest was nieuwsgierig of liep toevallig langs. En dan nog soms iemand met mobiele camera op het podium gericht en zelfs FvD niet vertrouwen.
Van de laatste peiling voor de verkiezing hebben ze dat wel gepubliceerd op hun site, voor wat het waard is:quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:17 schreef VoMy het volgende:
Ipsos moet gewoon de puntpercentages hier weergeven ipv de zetels, dat geeft een veel beter beeld van de te verwachten uitslag.
Het aantal werkelijke leden of het aantal leden dat ze hebben zonder de opzeggingen te verweken?quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Gezien het aantal leden zouden ze er wel tenminste 1 moeten halen zou je denken...
Vredeskaravaan misschien niet helemaal zijn doel behaalt.
O ja dat was wel een dingetje iddquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het aantal werkelijke leden of het aantal leden dat ze hebben zonder de opzeggingen te verweken?
Van 1 naar ~7, denk ik.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:27 schreef Paljasso het volgende:
Waarom zeggen ze dat PVV de grote winnaar is? Terwijl PVDA/GL aan kop gaat?
Ik vond het bij de gezamenlijke GL/PvdA lijst wel vervelend dat er niet bij stond van welke partij de verkiesbaren waren, want GL en PvdA zitten in Brussel in verschillende partijen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 14:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alles? Het stembiljet is enorm vereenvoudigd, heeft het logo van de partij naast het bolletje en geen namen van kandidaten meer op het eigenlijke stembiljet.
Omdat GL-PvdA van 9 naar 8 zetels gaan (-1). En PVV van 1 naar 7 zetels (+6).quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:27 schreef Paljasso het volgende:
PVV heeft + 6 zetelsquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:27 schreef Paljasso het volgende:
Als je van 1 naar 7 gaat ben je een grotere winnaar dan wanneer de grootste partij van 9 naar 8 gaat, of zelfs die 9 zou weten te behouden.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:27 schreef Paljasso het volgende:
Ja, dat is inderdaad nogal krom maar hangt vooral samen met hoe het EUP werkt, PvdA en GL apart is daarentegen weer erg vreemd in mijn optiekquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vond het bij de gezamenlijke GL/PvdA lijst wel vervelend dat er niet bij stond van welke partij de verkiesbaren waren, want GL en PvdA zitten in Brussel in verschillende partijen.
Verder miste ik die Europese partijen waar de NL partijen onder vallen ook.
Want D66 en de VVD zitten in Brussel gewoon bij hetzelfde clubje.
Net zoals GL en Volt.
Het is prima dat het EUP zo werkt, maar zet dat dan duidelijk op de stembiljetten.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad nogal krom maar hangt vooral samen met hoe het EUP werkt, PvdA en GL apart is daarentegen weer erg vreemd in mijn optiek
Hm, ja, dat vind ik dan weet niet want VVD of D66 kan ervoor kiezen om zich ergens anders bij aan te sluiten, dat zijn geen fusiepartijen, GL en PvdA zijn dat wel.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is prima dat het EUP zo werkt, maar zet dat dan duidelijk op de stembiljetten.
En er zijn nog wel verschillen tussen de beide fracties. Beter idd dat ze ook apart op het biljet staan en dat ze dan later samen optrekkenquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is prima dat het EUP zo werkt, maar zet dat dan duidelijk op de stembiljetten.
Dat kan, maar dat neemt niet weg dat je prima duidelijk kunt maken waar ze nu staan.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, ja, dat vind ik dan weet niet want VVD of D66 kan ervoor kiezen om zich ergens anders bij aan te sluiten, dat zijn geen fusiepartijen, GL en PvdA zijn dat wel.
Daar hebben ze een programma voor. Ik vind de PvdA - GL situatie wel erg krom, als een partij campagne voeren en dan eigenlijk uit elkaar gaan vind ik toch een beetje kiezersbedrog.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat neemt niet weg dat je prima duidelijk kunt maken waar ze nu staan.
Duidelijk maken als in "bij welke EUP partij ze zitten".quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Daar hebben ze een programma voor. Ik vind de PvdA - GL situatie wel erg krom, als een partij campagne voeren en dan eigenlijk uit elkaar gaan vind ik toch een beetje kiezersbedrog.
Omdat een partij die het in zijn eentje doet indrukwekkender is dan wanneer je twee partijtjes op moet tellen om 1 zeteltje meer te krijgenquote:Op donderdag 6 juni 2024 21:27 schreef Paljasso het volgende:
1 zetel minderquote:Op donderdag 6 juni 2024 22:17 schreef Zorro het volgende:
[..]
Omdat een partij die het in zijn eentje doet indrukwekkender is dan wanneer je twee partijtjes op moet tellen om 1 zeteltje meer te krijgen
Nee dat lees je niet goedquote:
Nee, want ik zie de rechtsere partijen niets doen om Europa sterker te maken tegen de krachten die de EU het liefst in elkaar zien storten noch iets doen aan de allergrootste crisis van de mensheid ooit: de door onszelf veroorzaakte ontzagwekkende klimaatopwarmingquote:Op donderdag 6 juni 2024 19:28 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
vind je niet dat ze teveel aan nationaliteit willen weggeven aangezien ze allemaal t zelfde programma hebben?
Sterke mening, maar goed, als je achter je keuze staat is het goed.quote:Op donderdag 6 juni 2024 22:50 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee, want ik zie de rechtsere partijen niets doen om Europa sterker te maken tegen de krachten die de EU het liefst in elkaar zien storten noch iets doen aan de allergrootste crisis van de mensheid ooit: de door onszelf veroorzaakte ontzagwekkende klimaatopwarming
Hangt van je definitie van winnaar af denk. De een vind de grootste partij de winnaar, de ander met de hoogste zetelwinst. Voor beide valt wat te zeggen, alhoewel je vaker wel de grootste partij als winnaar aanduid dan de andere situatie.quote:Op donderdag 6 juni 2024 21:27 schreef Paljasso het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |