Dat is een algemeen euvel bij de weinige 'linkse' media die er nog zijn (de Volkskrant is overigens centrum-rechts geworden, naar internationale verhoudingen, het is de Suddeutsche of The Guardian niet).quote:Op zondag 13 oktober 2024 20:39 schreef quo_ het volgende:
[..]
Maar wel achter de betaalmuur van het GL huiskrantje
Nou, vertel dan eens wanneer en geleid door wie de PvdA nog wel oké was. Wanneer was het wel sociaal-democratisch?quote:Op zondag 13 oktober 2024 20:39 schreef quo_ het volgende:
Als voormalig pvda stemmer ben ik overigens erg voor een fusie. De sociaal democratie binnen de partij is al een hele tijd terminaal en het fuseren met GL betekent definitief het einde.
Met deze euthanasie kan de definitieve begrafenis plaatsvinden en ontstaat er ruimte voor een echte sociaal democratische partij die dan uiteraard een gouden toekomst voor zich heeft.
Wanneer was de PvdA wel sociaal-democratisch, zeg het eens. In jouw ogen is dat gehalte al tijden terminaal. Wanneer was dat niet zo?quote:
lazer op joh. met jou valt niet te discussieren, als je iemands mening niet aanstaat begin je met schelden.quote:Op zondag 13 oktober 2024 21:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wanneer was de PvdA wel sociaal-democratisch, zeg het eens. In jouw ogen is dat gehalte al tijden terminaal. Wanneer was dat niet zo?
Wie begint hier nu met schelden, haha. Nou, prima verder...quote:Op zondag 13 oktober 2024 21:04 schreef quo_ het volgende:
[..]
lazer op joh. met jou valt niet te discussieren, als je iemands mening niet aanstaat begin je met schelden.
Nee, daarmee bedoelt men "komt op voor ieders belangen zonder allerlei diversiteitsinclusie-gereutel dat mensen juist weer in hokjes zet"...quote:Op maandag 14 oktober 2024 18:55 schreef Hexagon het volgende:
Met "echt sociaaldemocratisch" bedoelt men vooral "komt alleen op voor mijn eigen belangen".
Dat tweede is een terecht punt maar het eerste al veel minder.quote:Op maandag 14 oktober 2024 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, daarmee bedoelt men "komt op voor ieders belangen zonder allerlei diversiteitsinclusie-gereutel dat mensen juist weer in hokjes zet"...
Oh en natuurlijk een PvdA die niet komt met participatiesamenleving-hersenspinsels.
Links draait sowieso ten eerste om inclusie, om de universaliteit van mensenrechten. Dat het later de kant werd die opkwam voor arbeiders is voortgevloeid uit die ' first principles', maar links betekent ten principale 'woke'.quote:Op maandag 14 oktober 2024 23:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat tweede is een terecht punt maar het eerste al veel minder.
Al snel na de oprichting van de PvdA waren ze bezig met wat je nu inclusie en feminisme noemt. Bijvoorbeeld de parlementarier Corry Tendeloo (en de naar haar genoemde moties).
Je moet inderdaad wel oppassen voor hokjesdenken en hoe dat kan doorwerken in discriminerend beleid.
Ik denk dat het met name afhangt van hoe woke gedefinieerd wordt. Neiman heeft een boekje geschreven met de titel "left is not woke".quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 00:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Links draait sowieso ten eerste om inclusie, om de universaliteit van mensenrechten. Dat het later de kant werd die opkwam voor arbeiders is voortgevloeid uit die ' first principles', maar links betekent ten principale 'woke'.
Ik hoor echt nooit linkse mensen zich omschrijven als woke. Het is meer een stok om mee te slaan voor conservatieven. Oh nee wilde je opkomen voor gemarginaliseerde groepen, dat is woke bah. Wat dat betreft heb je inderdaad gelijk dat het min of meer de basis is van links denken.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 00:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Links draait sowieso ten eerste om inclusie, om de universaliteit van mensenrechten. Dat het later de kant werd die opkwam voor arbeiders is voortgevloeid uit die ' first principles', maar links betekent ten principale 'woke'.
Het tegenovergestelde is eerder waar. Als dan van daaruit een vergelijking naar nazisme wordt getrokken bega je wel gigantisch ver van de rails.quote:For Neiman, to be woke is to hold a tribal worldview, one that says that the in-group (defined by skin color, or gender, or nationality, or indeed even those who identify as “progressive”) is “good” and the out-group is “bad.”
Ja logisch vrijwel niemand identificeert zich als woke en als je dat al doet waarom zou je je bezig houden met het weerleggen van een of andere wap die niet eens in de buurt komt van een redelijke analyse.quote:One reason it’s so hard to make sense of the thing is that defenders of wokeness almost never substantially engage with critics like Neiman.
https://lareviewofbooks.o(...)ns-left-is-not-woke/quote:Because the concept is so ridiculous, most serious thinkers haven’t wasted much energy on it (leaving aside the reactionary centrists who have turned complaining about “the woke revolution” into a veritable cottage industry). Until now, that is. Enter Susan Neiman, an American philosopher who directs the Einstein Forum in Berlin and has authored numerous acclaimed volumes.
While Neiman is a serious scholar, her latest book, Left Is Not Woke, is a cringe-inducing screed against a group she terms “the woke”—without ever telling us whom, exactly, she is talking about. In a series of essays that often border on parody, Neiman argues that “woke” progressives have abandoned core values of the traditional Left in favor of a mélange of pessimistic relativism that reduces everyone to their identity. Pleading with “the woke left” to change course, Neiman insists that its adherents must entertain “doubt” about their view of politics, but at the same time refuses to countenance any doubt about her own.
https://www.thephilosophe(...)u-love-has-gone-wokequote:The looming danger of an ephemeral enemy of the people – the “woke” – has been a financial boon to traditional print media. Anti-woke headlines sell. While profitable, the term “woke” is also a galvanising force to push specific right-wing narratives into the public consciousness. It moulds our worldviews, shaping our categories and judgments.
In other words, Neiman alleges that the “woke” are not interested in any real emancipatory struggle. Again, I wish that Neiman had listed some examples of “woke” thinkers doing this, but she doesn’t. I imagine they must exist – the church of self-identified leftism is so broad, after all, that some “woke” people somewhere must surely be doing this too, and not just all the centrist and right-wing thinkers and organisations she explicitly names throughout her book.
Ik schreef het ook niet voor niets tussen aanhalingtekens. Met 'woke' bedoel ik een progressieve waardenverzameling, wil je dat mensenrechten eerbiedigd worden dan ben je tegenwoordig al 'woke'. De mensen die denken dat 'iedereen een klein plusje in de portemonnee 'het echte, oorspronkelijke links' zou zijn kan ik aanraden zich eerst eens wat in politieke theorieen te verdiepen en dan als serieuzere discussiepartner terug te komen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 04:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik hoor echt nooit linkse mensen zich omschrijven als woke
Precies, maar daar gaat het vrijwel nooit over. Ook het Israel-Palestina conflict wordt bijna (nooit) meer naar het metaniveau van mensenrechten getrokken en waarom ook voor Nederlanders belangrijk is dat zo goed en kwaad als het kan dit geen dode letters zijn.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 07:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik schreef het ook niet voor niets tussen aanhalingtekens. Met 'woke' bedoel ik een progressieve waardenverzameling, wil je dat mensenrechten eerbiedigd worden dan ben je tegenwoordig al 'woke'. De mensen die denken dat 'iedereen een klein plusje in de portemonnee 'het echte, oorspronkelijke links' zou zijn kan ik aanraden zich eerst eens wat in politieke theorieen te verdiepen en dan als serieuzere discussiepartner terug te komen.
Met welk "diversiteitsinclusie-gereutel" is Timmermans sinds hij er zit bezig geweest? En in hoeverre heb je daar nu echt last van?quote:Op maandag 14 oktober 2024 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, daarmee bedoelt men "komt op voor ieders belangen zonder allerlei diversiteitsinclusie-gereutel dat mensen juist weer in hokjes zet"...
Dat is iets van tien jaar geleden uit een imiddels vervlogen tijd. Je kan beter met de toekomst bezig zijn.quote:Oh en natuurlijk een PvdA die niet komt met participatiesamenleving-hersenspinsels.
Bovendien was participatiesamenleving een idee gemunt door het CDA. Vervolgens gingen een Klijnsma e.d. daar wel wat te enthousiast mee aan de slag.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Dat is iets van tien jaar geleden uit een imiddels vervlogen tijd. Je kan beter met de toekomst bezig zijn.
De "participatiesamenleving" was gewoon een soort quasi-ideologisch schaamdoekje voor simpele bezuinigingen in die tijd. Ik denk dat als ze gezegd hadden "We hebben even niet zoveel geld, dus het is allemaal even wat minder" ze er beter vanaf waren gekomn.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bovendien was participatiesamenleving een idee gemunt door het CDA. Vervolgens gingen een Klijnsma e.d. daar wel wat te enthousiast mee aan de slag.
Het is inderdaad een verschrikkelijke wet die de samenleving ook veel geld kost (en het potentieel van mensen schaadt - het is een soort strafwet in sommige aspecten).
Wie denkt dat met PVV en een hard-rechts kabinet op die stoel de soep minder heet zou zijn opgediend leeft in dromenland. Iets waar vele criticasters vaak niet aan denken.
Ja ik was het ook met je eens, ik zag laatst een interessante stelling daarover. Dat je kan nagaan of iemand links is door te vragen; wat is belangrijker mensenrechten of eigendomsrechten. Als iemand dan zegt eigendomsrechten zijn mensenrechten is die persoon niet links. Niet omdat eigendomsrechten helemaal niet passen in linkse filosofie maar omdat mensenrechten op 1 komen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 07:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik schreef het ook niet voor niets tussen aanhalingtekens. Met 'woke' bedoel ik een progressieve waardenverzameling, wil je dat mensenrechten eerbiedigd worden dan ben je tegenwoordig al 'woke'. De mensen die denken dat 'iedereen een klein plusje in de portemonnee 'het echte, oorspronkelijke links' zou zijn kan ik aanraden zich eerst eens wat in politieke theorieen te verdiepen en dan als serieuzere discussiepartner terug te komen.
Ja natuurlijk moest er bezuinigd worden maar achteraf (en ook vooraf) kun je stellen dat dit veel te extreem was en blijvende schade heeft veroorzaakt - zoals een Bas Jacobs ook heeft betoogd. Nederland was één van de laatste Europese landen dat klom uit het dal. Het CPB en MinFin baseerde zich op een controversieel Reinhart-Rogoff werkje. Achteraf zei zelfs een Eric Wiebes: dat was niet verstandig en economisch schadelijk.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De "participatiesamenleving" was gewoon een soort quasi-ideologisch schaamdoekje voor simpele bezuinigingen in die tijd. Ik denk dat als ze gezegd hadden "We hebben even niet zoveel geld, dus het is allemaal even wat minder" ze er beter vanaf waren gekomn.
Verder had Jetta Klijnsma sowieso de tact van een goederentrein, dus dat hielp ook niet.
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen (de propaganda is vrij sterk; je moet iig niet deze mensen van je vervreemden).quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ik was het ook met je eens, ik zag laatst een interessante stelling daarover. Dat je kan nagaan of iemand links is door te vragen; wat is belangrijker mensenrechten of eigendomsrechten. Als iemand dan zegt eigendomsrechten zijn mensenrechten is die persoon niet links. Niet omdat eigendomsrechten helemaal niet passen in linkse filosofie maar omdat mensenrechten op 1 komen.
Ik had het niet over de kiezer winnen maar over de politieke filosofie. Iemand die alleen geinteresseerd is wat er overblijft aan het einde van de maand kun je ook verwelkomen als stemmer. Je hoeft niet links te zijn om op PvdA te stemmen. Net zoals mensen niet rechts hoeven te zijn om op VVD te stemmen. De koopkrachtplaatjes van PvdA zijn al beter dan die van VVD voor mensen met een kleine portemonnee.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen (de propaganda is vrij sterk; je moet iig niet deze mensen van je vervreemden).
Je kunt ook denken dat eigendomsrechten onderdeel zijn van bredere mensenrechten; een deel van een geheel. Als mensen dan (impliciet) redeneren vanuit Maslow en het onderscheid tussen 'klassieke grondrechten' vs 'sociale grondrechten' kun je tot zo een antwoord komen. Dat je niet teveel hooi op je vork moet nemen; het handhaven van een smalle definitie is al lastig genoeg.
Dat je niet kapot geschoten wordt door een IDF soldaat (of Hamas strijder) is ook onderdeel van eigendomsrechten hč? Het menselijk lijf is het meest fundamentele eigendomsrecht. Tata Steel en Chemours hebben niet het recht dat te verpesten.
Hoe dan ook: mensen die het 'verkeerde' antwoord geven moet je niet van je vervreemden en zijn voor een deel vast voor rede en nuance vatbaar (om het zo maar uit te drukken).
Het is heel simpel hoor Lord; woke definieer je door intersectionaliteit te ontleden; dat heb ik ook talloze keren gedaan, en daaruit blijkt het gelijk van Neiman.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 04:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik hoor echt nooit linkse mensen zich omschrijven als woke. Het is meer een stok om mee te slaan voor conservatieven. Oh nee wilde je opkomen voor gemarginaliseerde groepen, dat is woke bah. Wat dat betreft heb je inderdaad gelijk dat het min of meer de basis is van links denken.
Als ik dan zon lovende kritiek over Neiman lees vraag ik me af wat die reviewer heeft gerookt.
[..]
Het tegenovergestelde is eerder waar. Als dan van daaruit een vergelijking naar nazisme wordt getrokken bega je wel gigantisch ver van de rails.
Als zon reviewtje zich afvraagt
[..]
Ja logisch vrijwel niemand identificeert zich als woke en als je dat al doet waarom zou je je bezig houden met het weerleggen van een of andere wap die niet eens in de buurt komt van een redelijke analyse.
Er zijn ook wat kritischer reviews te vinden.
[..]
https://lareviewofbooks.o(...)ns-left-is-not-woke/
[..]
https://www.thephilosophe(...)u-love-has-gone-woke
Moet zeggen dat Neiman eerder klinkt als Etto die een woke boek schrijft dan als iets wat ik wil lezen of iets waarvan ik denk dat het enige waarde heeft.
Nee hoor. Integendeel.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 07:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
We merken er echter nog steeds de gevolgen van, en hoe.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De "participatiesamenleving" was gewoon een soort quasi-ideologisch schaamdoekje voor simpele bezuinigingen in die tijd. Ik denk dat als ze gezegd hadden "We hebben even niet zoveel geld, dus het is allemaal even wat minder" ze er beter vanaf waren gekomn.
Verder had Jetta Klijnsma sowieso de tact van een goederentrein, dus dat hielp ook niet.
Dat zullen we niet weten. Er staat me bijvoorbeeld bij dat het CDA de kosteldelersnorm in Rutte I nog afschoot, maar in Rutte II mevrouw Klijnsma die vrolijk doorvoerde.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Ik ben het niet met je oneens maar degenen die denken dat een kabinet zonder PvdA (laten we zeggen: met de PVV en CDA erin) een minder schadelijke en hardvochtige wet had opgeleverd leeft in dromenland. Dan zou het straf- en opsluitingselement alleen maar verder zijn versterkt.
En mensenrechten beginnen met mensen te zien als individuen, los van hun ras, geslacht, seksuele voorkeur, leeftijd of validiteit, vaststaande eigenschappen aldus, en hen te beoordelen op grond van hun karakter, ideeën en gedrag.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ik was het ook met je eens, ik zag laatst een interessante stelling daarover. Dat je kan nagaan of iemand links is door te vragen; wat is belangrijker mensenrechten of eigendomsrechten. Als iemand dan zegt eigendomsrechten zijn mensenrechten is die persoon niet links. Niet omdat eigendomsrechten helemaal niet passen in linkse filosofie maar omdat mensenrechten op 1 komen.
Maar wat voor verschrikkelijke woke-dingen heeft de PvdA de afgelopen jaren precies gesteund?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Integendeel.
Mensen als individuen blijven zien - wat woke per definitie niet doet - is juist opkomen voor universele rechten van de mens.
De verbintenis met GroenLinks; net als D66 een wereldvreemde, elitaire, kosmopolitische, grachtengordeliaanse entiteit die geen enkele binding heeft met het leven van Jan Modaal.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat voor verschrikkelijke woke-dingen heeft de PvdA de afgelopen jaren precies gesteund?
Nee je hebt vaak genoeg aangetoond niets interessants te zeggen te hebben over woke. Je kritieken zijn heel vaak en heel makkelijk weerlegd. Je hebt nooit iets gedaan met de uitleg die je krijgt waarom je ernaast zit.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is heel simpel hoor Lord; woke definieer je door intersectionaliteit te ontleden; dat heb ik ook talloze keren gedaan, en daaruit blijkt het gelijk van Neiman.
Natuurlijk wil je dat niet lezen. Er moet inderdaad een stok zijn om mee te slaan: iedereen die niet meegaat in je waanzinnige, verdelende, polariserende intersectioneel gereutel afserveren als racist, homofoob of conservatief.
Verder ben ik niet iemand die voor de doodstraf is, zoals 'progressieven' als jij.
Je hebt alleen niets weerlegd, nog nooit. Kan ook niet, want mijn 'oeuvre' hierover is gestoeld op de primaire bronnen. Jeweetwel, Di'Angelo, Wekker, al die echte 'grote denkers'.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je hebt vaak genoeg aangetoond niets interessants te zeggen te hebben over woke. Je kritieken zijn heel vaak en heel makkelijk weerlegd. Je hebt nooit iets gedaan met de uitleg die je krijgt waarom je ernaast zit.
Als er dan een filosoofje of whatever komt die dezelfde simplistische denktrant gebruikt hoef ik daar niet meer aan te beginnen. Boomer filosofie over woke. Misschien komt ze iets verder dan jij, wat zou betekenen niet ver. Het ongelijk van Neiman blijkt meteen al uit de eerste stelling die ze probeert. Blijkbaar denkt ze er even lui over na, dat vind ik inderdaad niet boeiend zeker niet na het lezen van jouw oeverloze oevre erover.
Nu kun je verder op de man proberen te spelen over een standpunt dat je niet met me deelt dat compleet irrelevant is.
Maar wat voor verschrikkelijke woke voorstellen die het leven van Jan Modaal enorm aantasten. heeft dat nou voortgebracht?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De verbintenis met GroenLinks; net als D66 een wereldvreemde, elitaire, kosmopolitische, grachtengordeliaanse entiteit die geen enkele binding heeft met het leven van Jan Modaal.
Hoe eerder dat onzalig huwelijk strandt, hoe beter.
Polarisatie, Hexagon.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat voor verschrikkelijke woke voorstellen die het leven van Jan Modaal enorm aantasten. heeft dat nou voortgebracht?
Jan Modaal heeft er meer aan om diversiteit als vloek te zien en daardoor zich telkens te beseffen dat die diversiteit er nou eenmaal is en onwenselijk is?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Polarisatie, Hexagon.
Maar dit uitleggen aan een D66'er is water naar de zee dragen.
Vooral verschillen tussen mensen op basis van vaststaande eigenschappen blijven benadrukken. Vooral hele volkstammen verdelen in slachtoffers en daders. Vooral blijven roepen dat 'diversiteit onze kracht is' zonder die slogan ooit daadwerkelijk te onderbouwen.
Niet wanneer je er al automatisch vanuit gaat dat een bepaald ras, een bepaald geslacht of een bepaalde seksuele voorkeur per definitie gepriviligeerd is dan wel onderdrukt wordt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:33 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb er ook niet zoveel mee maar er wordt nogal een karikatuur gemaakt van intersectioneel denken en het vermeernde polariserende karakter. De kern van het gedachtegoed is juist integratief en niet eenzijdig twee groepen tegenover elkaar zetten (bijv. de blanke arbeider vs de nieuwkomer).
Intersectionaliteit (ook wel intersectioneel denken[1] of kruispuntdenken[1][2]) is maatschappelijke ongelijkheid die zich voordoet langs verschillende, elkaar snijdende assen; volgens het kruispuntdenken hangen verschillende vormen van maatschappelijk onrecht en maatschappelijke ongelijkheid met elkaar samen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intersectionaliteit
'Kruispuntdenken' lijkt me inderdaad een betere term en meer de lading dekken. In de kern lijkt het me juist niet polariserend maar eerder verbindend (met als gevolg weer het risico dat het onderscheidend vermogen en gronden voor falsificatie verliest).
Het is sowieso wel typerend dat de cancelcultuur roepers zelf met plannen komen om critical race theory te verbieden (bij wet) of op zijn minst niet meer te financieren (plan van de VVD; sowieso moet alleen dat wat het bedrijfsleven onmiddelijk geld op levert gefinancierd worden).
Nee, Jan Modaal - en de rest - heeft er meer aan als we mensen gewoon weer eens als individuen zien met eigen gedragingen, karakters en ideeën die niet één op één te herleiden zijn tot de kleur van het velletje erom heen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Jan Modaal heeft er meer aan om diversiteit als vloek te zien en daardoor zich telkens te beseffen dat die diversiteit er nou eenmaal is en onwenselijk is?
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt iemand zien als individu en daarna kun je ook bedenken dat zulke labeltjes als waar jij mee komt invloed hebben op dat individu. Dat jij denkt dat zodra je een labeltje gebruikt dat het zien van individuen uitsluit bewijst als dat je weinig begrijpt van waar je nou zo boos over wordt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En mensenrechten beginnen met mensen te zien als individuen, los van hun ras, geslacht, seksuele voorkeur, leeftijd of validiteit, vaststaande eigenschappen aldus, en hen te beoordelen op grond van hun karakter, ideeën en gedrag.
Dat willen de intersectionele 'denkers' met hun 'witte fragiliteit', 'zwarte pijn', 'heteronormativiteit', 'wit privilege', 'cultuursensitief werken' en al die andere zelfbedachte termen waarmee ze hun toxisch systeem uitgerust hebben liever niet zien, met hun diversiteitscirkels en wheels of power en DEI managers en trainingen.
Maar als jij denkt dat dat een heel gezonde manier van redeneren is, dat reduceren van mensen tot hun vaststaande eigenschappen om op basis daarvan uitspraken te doen over 'de maatschappelijke orde', go nuts. Als je verder zoals alle grote woke 'denkers' meent dat iedereen, maar natuurlijk vooral de witte heteroman, behept is met een onbewust maar haast genetisch aanwezige afkeer van 'de ander', zou ik niet vreemd opkijken wanneer steeds minder mensen je serieus nemen.
Maar op dat niveau is dus diversiteit juist toe te juichen en een gegeven. Juist het anti-woke gedachtengoed is er op gespitst om juist die individuele vrijheid (in specifieke gevallen) in te dammen, en mensen juist aan te pakken op hun eigen gedragingen als deze gedragingen niet door de groep gedeeld worden.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Jan Modaal - en de rest - heeft er meer aan als we mensen gewoon weer eens als individuen zien met eigen gedragingen, karakters en ideeën die niet één op één te herleiden zijn tot de kleur van het velletje erom heen.
Dat wisten we allemaal een tijdje, al ver voor Wekker haar diversiteitscirkel uit de VS importeerde om hier Nederlanders mee lastig te vallen, vooral polarisatie versterkte en een heel blik dikbetaalde DEI-managers opentrok om bedrijven, universiteiten en media 'bewustwording' aan te leren.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt iemand zien als individu en daarna kun je ook bedenken dat zulke labeltjes als waar jij mee komt invloed hebben op dat individu. Dat jij denkt dat zodra je een labeltje gebruikt dat het zien van individuen uitsluit bewijst als dat je weinig begrijpt van waar je nou zo boos over wordt.
Zo gek is het echt niet om je te bedenken dat een jong iemand over het algemeen andere obstakels heeft dan een oud iemand. Dat stopt jonge en oude mensen niet direct in aparte hokjes die een soort strijd tegen elkaar moeten voeren ofzo. Zoals jij of zon Neiman blijkbaar graag willen betogen. Dat reduceren tot enkel bestaande eigenschappen is helemaal niet wat woke is. Ja in jouw foutieve interpretatie ervan. 'Grote woke denkers' wie dan, Gloria wekker zon super fringe mevrouwtje die je als soort zwarte duivel ziet?
We hoeven dit echt niet nog een keer over te doen.
Niet echt; zeker op universiteiten lopen zowel docenten als studenten op hun tenen om DEI-taskforcemanagers niet tegen het hoofd te stoten.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar op dat niveau is dus diversiteit juist toe te juichen en een gegeven. Juist het anti-woke gedachtengoed is er op gespitst om juist die individuele vrijheid in te dammen, en mensen juist aan te pakken op hun eigen gedragingen als deze gedragingen niet door de groep gedeeld worden.
Tja ik heb Frans Timmermans of Jesse Klaver niet bezig gehoord over 'witte fragiliteit', 'zwarte pijn', 'heteronormativiteit', 'wit privilege' en 'cultuursensitief werken'. Dat is meer iets van Bij1, die partij die in zijn hoogtijdagen 1 zeteltje had.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Polarisatie, Hexagon.
Maar dit uitleggen aan een D66'er is water naar de zee dragen.
Vooral verschillen tussen mensen op basis van vaststaande eigenschappen blijven benadrukken. Vooral hele volkstammen verdelen in slachtoffers en daders. Vooral blijven roepen dat 'diversiteit onze kracht is' zonder die slogan ooit daadwerkelijk te onderbouwen.
Niet echt, aangezien ikzelf progressief ben en met Wekker en haar consorten niets te maken wil hebben. Laatsgenoemde zijn dan ook voornamelijk regressief.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja ik heb Frans Timmermans of Jesse Klaver niet bezig gehoord over 'witte fragiliteit', 'zwarte pijn', 'heteronormativiteit', 'wit privilege' en 'cultuursensitief werken'. Dat is meer iets van Bij1, die partij die in zijn hoogtijdagen 1 zeteltje had.
Eigenlijk stop je vooral iedereen die zich in het progressieve spectrum bevind in een hokje met mevrouw Wekker.
Wij hadden het over diversiteit toejuichen jij kwam met dat je juist weer naar het individu wilt kijken. En ik denk dat hetzelfde is. Of wil je heel specifiek naar bepaalde individuen kijken?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt; zeker op universiteiten lopen zowel docenten als studenten op hun tenen om DEI-taskforcemanagers niet tegen het hoofd te stoten.
Daar kan ook @:Claudia_x genoeg over vertellen.
Of kijk gewoon naar voorstanders van dat denken hier. In no time ben je reduceerd tot 'conservatieve homofobe racist met vrouwenhaat'.
Als woke iets niet stimuleert, is het vrij denken en vrij debatteren.
Zeker in de VS - waar dit vandaan komt - zijn voorbeelden van studenten die EISEN dat bepaalde sprekers geboycot worden legio.
Dan stop je dus een hele hoop mensen behalve jezelf in dat hokje.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt, aangezien ikzelf progressief ben en met Wekker en haar consorten niets te maken wil hebben. Laatsgenoemde zijn dan ook voornamelijk regressief.
Diversiteit is er al, altijd geweest.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wij hadden het over diversiteit toejuichen jij kwam met dat je juist weer naar het individu wilt kijken. En ik denk dat hetzelfde is. Of wil je heel specifiek naar bepaalde individuen kijken?
Even los van de discussie waar je het met deze post weer naartoe draait.
Maar ik zit ook maar half in dit topic. Moet me maar eens beter inlezen in wat nou het gezamelijke programma behelst.
Die mensen die termen als 'wit privilege' serieus nemen? Of 'zeven vinkjes'? Of 'dekolonisering van het onderwijs'? Ja.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan stop je dus een hele hoop mensen behalve jezelf in dat hokje.
Met alle respect, 95% van de zelfbenoemde libertariërs zijn precies dat, net als al die grote denkers waar ze naar verwijzen (Rothbard, Hoppe, Rand met haar 'wilden hebben geen eigendomsrechten, die kun je afknallen').quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 11:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt; zeker op universiteiten lopen zowel docenten als studenten op hun tenen om DEI-taskforcemanagers niet tegen het hoofd te stoten.
Daar kan ook @:Claudia_x genoeg over vertellen.
Of kijk gewoon naar voorstanders van dat denken hier. In no time ben je reduceerd tot 'conservatieve homofobe racist met vrouwenhaat'.
Libertarisme heb ik dan ook niets mee, geen idee waarom die erbij gesleept worden.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 12:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met alle respect, 95% van de zelfbenoemde libertariërs zijn precies dat, net als al die grote denkers waar ze naar verwijzen (Rothbard, Hoppe, Rand met haar 'wilden hebben geen eigendomsrechten, die kun je afknallen').
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |