Ah ik dacht dat je weer was ingedutquote:
Ja, persoonlijk geholpen worden ad balie enzo toch? Dus meer balie's etc.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dezelfde partij die wil dat de burger eenvoudig contact kan krijgen met een ambtenaar, overigens.
Mischien bedoelen ze daarmee eenvoudig contact met een werkeloze ambtenaar?
Mooi verhaal als je tegelijkertijd 22% minder ambtenaren wil, toch?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, persoonlijk geholpen worden ad balie enzo toch? Dus meer balie's etc.
We steunen Oekraïne niet omdat Geert een andere mening heeft dan Caroline. Soms heeft Frans best goede punten, en soms slaat hij de plank echt totaal mis.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 10:31 schreef trein2000 het volgende: [..] Beetje cynisch om nou juist Oekraïne politiek te maken. PvdAGL, de tegenpartij.
Ze steunen wel, maar dan is een nieuwe verkiezing het wisselgeld.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We steunen Oekraïne niet omdat Geert een andere mening heeft dan Caroline. Soms heeft Frans best goede punten, en soms slaat hij de plank echt totaal mis.
En dus maken ze Oekraïne door en door politiek.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:42 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ze steunen wel, maar dan is een nieuwe verkiezing het wisselgeld.
De coalitie zorgt maar dat ze op een lijn zitten wat betreft Oekraine.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dus maken ze Oekraïne door en door politiek.
Overigens ben ik heel benieuwd hoe Frans vervolgens nieuwe verkiezingen gaat afdwingen. Gaat hij dan toch niet steunen?
Zoals hij het zegt gaan ze dan niet steunen, hoewel ik me afvraag of ze dat echt zouden doen... Maar goed, het is geen issue toch, want de PVV doet mee en misschien genoeg van de oppositie anders? Het lijkt me nochtans vrij normaal dat als een coalitiepartij zich niet aan de afspraken houdt er nieuwe verkiezingen komen...quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dus maken ze Oekraïne door en door politiek.
Overigens ben ik heel benieuwd hoe Frans vervolgens nieuwe verkiezingen gaat afdwingen. Gaat hij dan toch niet steunen?
Inderdaad. Én minder inhuurquote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mooi verhaal als je tegelijkertijd 22% minder ambtenaren wil, toch?
Mwah, dat is wel erg kort door de bocht: "VVD = bedrijfs- c.q. rijkenbelangen -> fiscaal knijpen we ook snel een oogje dicht". Het vrij grote grijze gebied van fiscale optimalisatie grenst natuurlijk wel tussen moreel juist handelen en ronduit strafbaar handelen, nog even los van al het geld dat met andere strafbare feiten wordt verkregen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:26 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ik wil niks insinueren, maar het lijkt me eerlijk gezegd dat vooral de VVD niet staat te springen om de aanpak van witteboordencriminaliteitHet doet me een beetje denken aan de Inspectie VZW en NVWA die na de eerste twee kabinetten Rutte ook op apegapen lagen.
Ja ik vind dat ook niet heel sterk. Ik begrijp waar het vandaan komt. Frans wil niet zoals Job Cohen de gedoogpoedel worden genoemd.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We steunen Oekraïne niet omdat Geert een andere mening heeft dan Caroline. Soms heeft Frans best goede punten, en soms slaat hij de plank echt totaal mis.
En dat moet hij dan net op dit punt gaan verkondigen terwijl een dergelijke onenigheid helemaal niet aan de orde is? Wetende dat elke twijfel over de Nederlandse positie tbv Oekraïne door Poetin met gejuich begroet wordt?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zoals hij het zegt gaan ze dan niet steunen, hoewel ik me afvraag of ze dat echt zouden doen... Maar goed, het is geen issue toch, want de PVV doet mee en misschien genoeg van de oppositie anders? Het lijkt me nochtans vrij normaal dat als een coalitiepartij zich niet aan de afspraken houdt er nieuwe verkiezingen komen...
Hoe hij dat zou 'afdwingen' is door een afspraak te maken met VVD en NSC. Dat kunnen ze negeren, maar dan is elke toekomstige deal ook onmogelijk gemaakt.
Juist sterk. Dwing de PVV hierover maar stelling te nemen. Nergens voor nodig om dit soort onderwerpen vrije stemkeuze te laten dus hierover maakt de coalitie maar afspraken en als ze elkaar daarin niet kunnen vinden of vertrouwen, begin er dan niet aan.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dat moet hij dan net op dit punt gaan verkondigen terwijl een dergelijke onenigheid helemaal niet aan de orde is? Wetende dat elke twijfel over de Nederlandse positie tbv Oekraïne door Poetin met gejuich begroet wordt?
Natuurlijk mag hij het doen. Maar ik vind het cynisch, onverantwoordelijk en zelfs grenzend aan Baudet-gedrag.
Tja dus laten we Oekraïne maar vallen en stellen we de Europese veiligheid in de waagschaal. Het grenst echt aan Baudet-gedrag dit. Heel onverantwoordelijkquote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:29 schreef -XOR- het volgende:
Misschien moet de coalitie niet beginnen voordat
[..]
Juist sterk. Dwing de PVV hierover maar stelling te nemen. Nergens voor nodig om dit soort onderwerpen vrije stemkeuze te laten dus hierover maakt de coalitie maar afspraken en als ze elkaar daarin niet kunnen vinden of vertrouwen, begin er dan niet aan.
Blijkbaar is bij de VVD de negerangst groter dan de afkeer van de Russische invasie.
Oekraine wordt niet afgevallen. Als de PVV zich niet aan de afspraken houdt heb je -zoals je zou verwachten?!- een regeringscrisis en verkiezingen (of een nieuwe coalitie op basis van de huidige samenstelling, maar dat klinkt wel erg onwaarschijnlijk) en zullen ze steunen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja dus laten we Oekraïne maar vallen en stellen we de Europese veiligheid in de waagschaal. Het grenst echt aan Baudet-gedrag dit. Heel onverantwoordelijk
Waarmee hij dit onderwerp politiek maakt en zijn steun conditioneel. Dat is al Poetin in de kaart spelen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:38 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oekraine wordt niet afgevallen. Als de PVV zich niet aan de afspraken houdt heb je -zoals je zou verwachten?!- een regeringscrisis en verkiezingen (of een nieuwe coalitie op basis van de huidige samenstelling, maar dat klinkt wel erg onwaarschijnlijk) en zullen ze steunen.
Niemand laat Oekraine vallen? De PvdA heeft gewoon steun toegezegd. Het is dan aan de VVD de keuze om deze aan te nemen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja dus laten we Oekraïne maar vallen en stellen we de Europese veiligheid in de waagschaal. Het grenst echt aan Baudet-gedrag dit. Heel onverantwoordelijk
Ja, steun aan Oekraïne moet gewoon onvoorwaardelijk zijn. Niet 'als jullie er niet uit komen steunen we Oekraïne alleen als het kabinet valt". Dat is voorwaardes stellen en dat vind ik op dit onderwerp echt not done.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarmee hij dit onderwerp politiek maakt en zijn steun conditioneel. Dat is al Poetin in de kaart spelen.
Hij kan elk onderwerp uitkiezen en hij kiest deze. Ik vind dat bizar.
Hij speelt Putin juist niet in de kaart. Eerder omgekeerd. Hierdoor heb je een meer eensgezinde uitstraling. Stel je voor dat een van de regeringspartijen tegen steun stemt, wat zegt dat over de coalitie?! Wel met je eens dat het politiek en cynisch is, maar goed, dat had ik al eerder geschreven.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarmee hij dit onderwerp politiek maakt en zijn steun conditioneel. Dat is al Poetin in de kaart spelen.
Hij kan elk onderwerp uitkiezen en hij kiest deze. Ik vind dat bizar.
Ik vind het not done om een coalitie aan te gaan met een partij die je op zo'n belangrijk onderwerp niet vertrouwt.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, steun aan Oekraïne moet gewoon onvoorwaardelijk zijn. Niet 'als jullie er niet uit komen steunen we Oekraïne alleen als het kabinet valt". Dat is voorwaardes stellen en dat vind ik op dit onderwerp echt not done.
Dat is een afweging van een andere partij. Als mijn partij voorwaardes gaat stellen voor de steun aan Oekraïne krijgen ze van mij eerst een brief en als er dan niks verandert gaat echt de opzegging van mijn lidmaatschap de deur uit. De steun voor Oekraïne voorwaardelijk maken kan echt niet, nooit.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik vind het not done om een coalitie aan te gaan met een partij die je op zo'n belangrijk onderwerp niet vertrouwt.
Maar als die regeringspartij tegen blijft en ze het kabinet niet laten vallen? Timmermans zegt dat hij dan Oekraïne niet meer steunt. Dat kan gewoon echt niet.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hij speelt Putin juist niet in de kaart. Eerder omgekeerd. Hierdoor heb je een meer eensgezinde uitstraling. Stel je voor dat een van de regeringspartijen tegen steun stemt, wat zegt dat over de coalitie?! Wel met je eens dat het politiek en cynisch is, maar goed, dat had ik al eerder geschreven.
Nee, de VVD zegt dat.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als die regeringspartij tegen blijft en ze het kabinet niet laten vallen? Timmermans zegt dat hij dan Oekraïne niet meer steunt. Dat kan gewoon echt niet.
Timmermans zegt dat:quote:
Kortom: als BBB of PVV tegen de steun aan Oekraïne is en de 4 partijen het kabinet niet laten vallen, dan steunt Nederland Oekraïne niet meer wat betreft Timmermans. Dan gaat hij tegen die steun stemmen. Ongekend.quote:Timmermans (GL/PvdA) heeft in het debat over weerbaarheid van Nederland aangegeven dat hij coalitiepartijen niet aan een meerderheid helpt op gevoelige onderwerpen als Oekraïne, zolang de coalitie blijft zitten.
Dan wil de coalitie dus Oekraine niet steunen, in weerwil van de gemaakte afspraken in hun hoofdlijnenakkoord. Lijkt me dat je de VVD en NSC dat zwaar zou moeten aanrekenen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als die regeringspartij tegen blijft en ze het kabinet niet laten vallen? Timmermans zegt dat hij dan Oekraïne niet meer steunt. Dat kan gewoon echt niet.
VVD kan dan het kabinet laten vallen en dan komt er een soort Kunduz-coalitie, Oekraine-editie.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Timmermans zegt dat:
[..]
Kortom: als BBB of PVV tegen de steun aan Oekraïne is en de 4 partijen het kabinet niet laten vallen, dan steunt Nederland Oekraïne niet meer wat betreft Timmermans. Dan gaat hij tegen die steun stemmen. Ongekend.
Ook VVD en NSC neem ik dat dan kwalijk, maar die stemmen dan dus wel voor de steun. Ik reken elke partij die tegen de steun aan Oekraïne stemt of die dat dreigt te doen zeer zwaar aan. Deze opmerking is echt een cadeautje voor Poetin: "onze binnenlandse ruzies zijn belangrijker dan de steun aan Oekraïne".quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan wil de coalitie dus Oekraine niet steunen, in weerwil van de gemaakte afspraken in hun hoofdlijnenakkoord. Lijkt me dat je de VVD en NSC dat zwaar zou moeten aanrekenen.
En als VVD het kabinet niet laat vallen is de steun voor Oekraïne dus weg, dankzij tegenstemmen van Timmermans. Dat kan en mag geen optie zijn, dat mag je zelfs niet suggereren.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD kan dan het kabinet laten vallen en dan komt er een soort Kunduz-coalitie, Oekraine-editie.
Dus de schuld van VVD/NSC want dit is klaarblijkelijk niet zo belangrijk dat het niet is dichtgetimmerd in het 'programakkoord'.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook VVD en NSC neem ik dat dan kwalijk, maar die stemmen dan dus wel voor de steun. Ik reken elke partij die tegen de steun aan Oekraïne stemt of die dat dreigt te doen zeer zwaar aan. Deze opmerking is echt een cadeautje voor Poetin: "onze binnenlandse ruzies zijn belangrijker dan de steun aan Oekraïne".
De schuld van iedere tegenstemmer. Punt. Daar is geen speld tussen te krijgen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dus de schuld van VVD/NSC want dit is klaarblijkelijk niet zo belangrijk dat het niet is dichtgetimmerd in het 'programakkoord'.
Goed gezegdquote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook VVD en NSC neem ik dat dan kwalijk, maar die stemmen dan dus wel voor de steun. Ik reken elke partij die tegen de steun aan Oekraïne stemt of die dat dreigt te doen zeer zwaar aan. Deze opmerking is echt een cadeautje voor Poetin: "onze binnenlandse ruzies zijn belangrijker dan de steun aan Oekraïne".
Ja, goed, dat zie ik dus omgekeerd, omdat regeringspartijen die tegen steun zijn, maar wel door mogen blijven gaan met regeren denk ik juist Putin in de hand speelt. Maar goed, daar gaan we niet uit komen zo te zien.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 14:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat mag hij op elk ander onderwerp doen. Sterker nog dat verwacht ik van de oppositieleider.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:00 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Het is gewoon een politieke powerplay van Timmermans. Natuurlijk gaat hij de luier van deze coalitie niet gratis voor ze verschonen.
Gewoon afdekken in het regeerakkoord, punt.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
De schuld van iedere tegenstemmer. Punt. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Je kunt niet zulke politieke spelletjes spelen met de steun aan Oekraïne. Timmermans vind de steun aan Oekraïne blijkbaar niet écht belangrijk.
Inderdaad. Desnoods roep je het over de begroting van justitie waardoor alle agenten zonder salaris komen te zitten. Of welk ander onderwerp ook. Maar de steun aan Oekraïne is geen politiek speeltje, die moet onvoorwaardelijk zijn.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dat mag hij op elk ander onderwerp doen. Sterker nog dat verwacht ik van de oppositieleider.
Maar ik verwacht ook van een verantwoordelijk politicus dat hij Poetin niet in de kaart speelt.
Bij een extreme noodsituatie (Rusland valt Polen aan ofzo) zal er een regering van nationale eenheid geformeerd worden wanneer PVV loopt te kutten. Dat zal wel de stok achter de deur zijn.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dat mag hij op elk ander onderwerp doen. Sterker nog dat verwacht ik van de oppositieleider.
Maar ik verwacht ook van een verantwoordelijk politicus dat hij Poetin niet in de kaart speelt.
Ja, dat verwacht ik van VVD en NSC, maar dat ontslaat Timmermans niet van de verplichting deze steun volledig onvoorwaardelijk uit te spreken.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gewoon afdekken in het regeerakkoord, punt.
Of er minimaal niet actief twijfel over te zaaien.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat verwacht ik van VVD en NSC, maar dat ontslaat Timmermans niet van de verplichting deze steun volledig onvoorwaardelijk uit te spreken.
Hij laat de VVD even peentjes zweten, het is tijd dat PvdA/GL eens de tanden laat zien ipv altijd de constructieve oppositie uithangt en als dank dan wordt benoemd tot het ergste dat Nederland zou kunnen overkomen. Er is een motie aangenomen dat rechts nu aan het woord mag zijn, laat ze er dan maar samen uitkomen.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat verwacht ik van VVD en NSC, maar dat ontslaat Timmermans niet van de verplichting deze steun volledig onvoorwaardelijk uit te spreken.
Dit lijk me echt sterkquote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ingehuurd personeel zijn geen ambtenaren en tellen dus ook niet mee in die reductie.
Nee, je moet als ambtenaar sowieso eerst ingezworen worden.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:08 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit lijk me echt sterk
Als je op welke manier voor de overheid werkt ben je gewoon ambtenaar
Waarom niet? Het kabinet moet gewoon zijn ware gezicht laten zien als het menens wordt. We zijn toch geen stel kleine kinderenquote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:08 schreef Janneke141 het volgende:
Timmermans gaat echt niet tegen steun voor Oekraïne stemmen. En dat weet de rest ook wel, dus hij overspeelt hier zijn hand.
quote:Op zaterdag 1 juni 2024 15:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, je moet als ambtenaar sowieso eerst ingezworen worden.
Ik ben nooit ambtenaar geweestquote:Externe inhuur
Behalve de groei van het aantal medewerkers in vaste dienst, steeg ook de externe inhuur. Volgens de zogeheten Roemer-norm zouden de uitgaven aan externe inhuur onder de 10 procent van de totale personele uitgaven moeten blijven, maar die norm is overschreden: in 2022 bedroegen de totale uitgaven aan externe inhuur 2,68 miljard euro, 14,2 procent van de totale personele uitgaven. Bij acht ministeries deden de normoverschrijdingen zich voor, waaronder Algemene Zaken en Binnenlandse Zaken. De externen worden vooral ingehuurd voor IT-klussen.
quote:Een op de vijf rijksambtenaren moet eruit
In het hoofdlijnenakkoord staat dat het aantal rijksambtenaren structureel met ruim een vijfde moet worden verminderd.
Wouter Boonstra
16 mei 2024
ambtenaar.jpg
Eén op de vijf rijksambtenaren moet de overheid verlaten. Dat staat in de budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord dat vier partijen gisteren sloten. Vanaf 1 januari 2026 gaat ook een nullijn gelden voor rijksambtenaren én politieke ambtsdragers voor één jaar. De nullijn moet de loonontwikkeling van rijksambtenaren matigen.
Teammanager Grondzaken
JS Consultancy
Afdelingshoofd HRM
Geerts & Partners
Een jaar nullijn
De nullijn moet een bezuiniging van 600 miljoen opleveren, verwachten de vier partijen PVV, VVD, NSC en BBB. Ze wijzen erop dat recent een nieuwe cao rijk is afgesloten voor de periode van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025. ‘Onderdeel daarvan is een gemiddelde loonstijging van 9,7 procent. Deze cao blijft in stand.’ Maar daarna gaat de nullijn dus gelden voor één jaar.
Groei ambtenaren 'meer dan teruggedraaid'
De partijen schrijven in het hoofdlijnenakkoord dat de groei van het aantal ambtenaren en de inzet van consultants bij (kern-)departementen van de afgelopen jaren ‘meer dan teruggedraaid’ wordt, ‘waarbij uitvoerende diensten worden ontzien’. De bezuiniging moet structureel 1 miljard opleveren en loopt op van 239 miljoen in 2025 tot 904 miljoen in 2028. Deze ‘taakstelling’ moet wel worden gekoppeld aan het verminderen van regels en administratieve lasten voor de samenleving en de uitvoering.
Duidelijke keuzes in kerntaken
Tussen 2018 en 2022 kwamen er ongeveer 25.000 fte aan rijksambtenaren bij, een toename van 22 procent, memoreren de partijen. ‘Het doel is de apparaatsuitgaven structureel te verminderen met 22 procent.’ Zij noemen dit een ‘stevige ingreep op het ambtelijk apparaat’ die ‘niet is op te vangen door efficiënter te gaan werken, maar vraagt om duidelijke keuzes in kerntaken van de rijksoverheid’.
Door nu nog eens keihard te snoeien, gaat een overheid niet beter functioneren
FNV-voorzitter Tuur Elzinga
Roemernorm hanteren
In de budgettaire bijlage staat dat vooral de kerndepartementen, externe inhuur en communicatie de bezuiniging zullen merken. Voor externe inhuur zal rijksbreed de Roemernorm worden gehanteerd. Volgens die norm moeten uitgaven aan externe inhuur onder de 10 procent van de totale personele uitgaven blijven. Verder worden ‘werkzaamheden voor communicatie’ teruggebracht tot het niveau van 2018. Er worden wel extra middelen uitgetrokken voor onderdelen van de rijksdienst die aan de NAVO-doelstellingen werken en de NCTV, AIVD en MIVD.
Geen enkele noodzaak
Vakbond FNV is erg ontstemd over de voorgenomen bezuinigingen op het ambtelijk apparaat. ‘Een op de vijf ambtenaren moet eruit. Een absurde operatie die tot nog veel meer problemen in de uitvoering zal leiden’, aldus voorzitter Tuur Elzinga. De vakbond ziet mede de aangekondigde nullijn voor ambtenaren als ‘rechtstreekse aanval op de vakbeweging’. ‘Er is daarvoor geen enkele noodzaak, de overheidsfinanciën zijn kerngezond.’ Het noodzakelijk herstel van publieke diensten blijft uit, want ‘daarop wordt juist snoeihard bezuinigd’. De overheid loopt telkens vast, ‘onder andere door de vele bezuinigingen’. ‘Door nu nog eens keihard te snoeien, gaat een overheid niet beter functioneren.’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |