abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213847298
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 16:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat ze voor ¤60 miljoen aan Megapacks neerzetten zonder plan en doorberekening?
Ik ben er van overtuigd, dat de overgrote meerderheid van alle accu's (en ook de grootste capaciteit) lukraak neer worden gezet. De mensen die de beslissingen nemen over de grotere projecten zijn meestal politici die het doen voor hun achterban, niet omdat het daardoor beter gaat werken. "Het is groen!"
pi_213847376
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 17:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben er van overtuigd, dat de overgrote meerderheid van alle accu's (en ook de grootste capaciteit) lukraak neer worden gezet. De mensen die de beslissingen nemen over de grotere projecten zijn meestal politici die het doen voor hun achterban, niet omdat het daardoor beter gaat werken. "Het is groen!"
Ik ben er niet van overtuigd.
pi_213847395
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben er niet van overtuigd.
Dat is prima. We zullen het wel zien :)

Maar zo is het ook gebeurd met bijvoorbeeld de meeste windmolens op land.

[ Bericht 3% gewijzigd door SymbolicFrank op 09-06-2024 19:45:20 ]
pi_213848910
Ja toch maar een 3 jarig contract gedaan bij Essent, voor de kortingen die ik heb is het max 30 eu per maand, maar in werkelijkheid is het eerder richting nul.
  maandag 10 juni 2024 @ 09:06:06 #207
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213855733
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat ding van Bol.com is alleen de kale accu, daar moet nog apparatuur bij om het aan het stroomnet in je woning te hangen.

De Tesla Powerwall is compleet.
Wat voor apparatuur zou daarbij moeten?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213857494
quote:
Batterijen spelen grote rol op stroomnet Californië: gaat Nederland volgen?

Inwoners van de Amerikaanse staat Californië die hun lampen aanzetten of op inductie koken, gebruiken steeds vaker stroom uit enorme batterijparken. Die slaan overdag zonne-energie op en geven de stroom 's avonds weer terug. Een voorproefje van het Nederlandse energiesysteem van de toekomst?
Californië is een zuidelijke staat van de VS, in Nederland zal het minder snel renderen omdat de nuttingsgraad en afschrijvingstermijn verschillen vanwege de sterke seizoensinvloeden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_213860043
quote:
5s.gif Op maandag 10 juni 2024 09:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Wat voor apparatuur zou daarbij moeten?
Dat hangt er van af wat je er mee wilt doen. Als je hem op wilt laden met je zonnepanelen: een oplader die op de spanning van de zonnepanelen werkt. Als je hem gewoon wilt aansluiten met een tijdklok of zo: een oplader die werkt op 230 volt. En natuurlijk nog een omvormer die van de gelijkspanning in de accu weer 230 volt maakt. Plus nog een aantal elektronische schakelaars.

Omdat dat best ingewikkeld is, kun je het beste een accu kopen waar dat allemaal al in zit als je niet weet hoe het werkt.

En als hij het ook moet doen bij een stroomstoring of op de camping, moet hij ook "off-grid" kunnen werken.

[ Bericht 3% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-06-2024 17:39:08 ]
pi_213860089
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 12:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Californië is een zuidelijke staat van de VS, in Nederland zal het minder snel renderen omdat de nuttingsgraad en afschrijvingstermijn verschillen vanwege de sterke seizoensinvloeden.
Ja in Californië is het meer dan 300 dagen per jaar heel zonnig.
  maandag 10 juni 2024 @ 19:54:36 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213861614
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 17:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja in Californië is het meer dan 300 dagen per jaar heel zonnig.
en daar staan de hele dag dikke aircos te loeien , dus dan heb je niet gauw een batterij nodig

Maar dat kan hier ook komen als de natuur opwarmt

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2024 19:31:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213943035
quote:
Ook in 2023 legden Nederlanders massaal zonnepanelen op hun dak

Ondanks het einde van de salderingsregeling en de invoering van terugleverkosten is het aantal zonnepanelen vorig jaar opnieuw hard gestegen. Eind vorig jaar lagen er 22 procent meer panelen op daken dan een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Er is inmiddels in ons land voor 23,9 miljoen gigawatt aan vermogen opgesteld, verspreid over 2,8 miljoen installaties. 2,5 miljoen ervan liggen op daken van woningen, de rest ligt op bedrijfspanden.

De stijging van 22 procent is iets kleiner dan de groei van een jaar eerder. Dat de groei iets is afgezwakt, komt mogelijk doordat het rendement op panelen vorig jaar onder druk kwam te staan.

Zo zijn vorig jaar al enkele leveranciers gestart met het in rekening brengen van kosten voor wie zonnestroom wil terugleveren aan het net. Ook gingen er vorig jaar al geluiden op om de salderingsregeling af te schaffen. Een maatregel die het nieuwe kabinet inderdaad in zijn plannen heeft opgenomen.
Ondanks de terugleverkosten en het voornemen de saldering af te schaffen zijn er toch flink meer zonnepanelen geinstalleerd.
  maandag 17 juni 2024 @ 08:42:45 #213
456828 viceversa
graag verwijderen
pi_213943360
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 22:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er bestaat nog geen rendabele opslag voor die stroom om de seizoens invloed te kunnen overbruggen, nu gebruikt men daar vooral fossiele energie voor, maar dat vervangen door kerncentrales die vooral veel stroom zullen gaan leveren gedurende de donkere maanden is een CO2 arme, zeer kostbare oplossing imo.
Batterijen zijn nog te duur maar door het stoppen van de salderingsregeling kan daar ook schot in komen.
graag verwijderen
pi_213943593
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 08:42 schreef viceversa het volgende:

[..]
Batterijen zijn nog te duur maar door het stoppen van de salderingsregeling kan daar ook schot in komen.
De saldering maakt thuisbatterijen onrendabel omdat het stroomnet als 'batterij' wordt benut, zelfs over de seizoenen heen. Thuisbatterijen worden steeds goedkoper, tegen de tijd dat saldering verdwijnt zullen panelen installateurs de combi gaan aanbieden omdat ze anders zonder werk komen zitten ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-06-2024 09:28:16 ]
  maandag 17 juni 2024 @ 10:36:07 #215
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213944133
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 07:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ondanks de terugleverkosten en het voornemen de saldering af te schaffen zijn er toch flink meer zonnepanelen geinstalleerd.
En toch ook recent heel veel installateurs / leveranciers over de kop gegaan door onduidelijkheid over de salderingsregeling.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_213944161
Ik heb sinds kort zonnepanelen.
Toen ik de installateur vroeg naar de toekomstige terugleverkosten zei hij dat dit vooral de randstad betreft. En dat dit in andere regio's van nederland vaak niet van toepassing is.
Weet iemand daar het fijne van?
pi_213944181
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:36 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
En toch ook recent heel veel installateurs / leveranciers over de kop gegaan door onduidelijkheid over de salderingsregeling.
Nu is er wat meer duidelijk over het afschaffen van de saldering dan vorig jaar, terwijl er vorig jaar desondanks veel panelen geplaatst zijn. Bedrijven die zwak staan zijn omgevallen, maar dat is ook de bedoeling. Installateurs kunnen nu bijscholen mbt de kennis over het installeren van thuisaccu's, omdat een combi straks meer gevraagd gaat worden.
pi_213944243
quote:

[..]
De teruglever kosten en afschaffen saldering speelden vorig jaar toch helemaal nog niet? Zeker het afschaffen van de saldering is iets uit het regeerakkoord, dat is pas een maand oud ofzo.
pi_213944255
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:40 schreef Xylos het volgende:
Ik heb sinds kort zonnepanelen.
Toen ik de installateur vroeg naar de toekomstige terugleverkosten zei hij dat dit vooral de randstad betreft. En dat dit in andere regio's van nederland vaak niet van toepassing is.
Weet iemand daar het fijne van?
Het is afhankelijk van het energiebedrijf. Als je gaat shoppen zal je daar dus goed op moeten letten als je panelen hebt ;)
pi_213944283
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:50 schreef Niek92 het volgende:

[..]
De teruglever kosten en afschaffen saldering speelden vorig jaar toch helemaal nog niet? Zeker het afschaffen van de saldering is iets uit het regeerakkoord, dat is pas een maand oud ofzo.
Dan moet je je beklag doen bij Nu.nl die beweren wat anders.

quote:
Ook in 2023 legden Nederlanders massaal zonnepanelen op hun dak

Ondanks het einde van de salderingsregeling en de invoering van terugleverkosten is het aantal zonnepanelen vorig jaar opnieuw hard gestegen. Eind vorig jaar lagen er 22 procent meer panelen op daken dan een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Er is inmiddels in ons land voor 23,9 miljoen gigawatt aan vermogen opgesteld, verspreid over 2,8 miljoen installaties. 2,5 miljoen ervan liggen op daken van woningen, de rest ligt op bedrijfspanden.

De stijging van 22 procent is iets kleiner dan de groei van een jaar eerder. Dat de groei iets is afgezwakt, komt mogelijk doordat het rendement op panelen vorig jaar onder druk kwam te staan.

Zo zijn vorig jaar al enkele leveranciers gestart met het in rekening brengen van kosten voor wie zonnestroom wil terugleveren aan het net. Ook gingen er vorig jaar al geluiden op om de salderingsregeling af te schaffen. Een maatregel die het nieuwe kabinet inderdaad in zijn plannen heeft opgenomen.
pi_213944315
Tot voor kort zou de salderingsregeling vanaf dit jaar afgebouwd worden en in 2027 stoppen. Veel installateurs beloofden dat dat genoeg was om ze terug te verdienen.

Het nieuwe voorstel is om er meteen mee te stoppen, maar dat moet nog goedgekeurd worden.
pi_213945678
quote:

[..]
Maar dat ging toch uit van (langzaam) afschaffen salderen tot 2027 oid? En niet een verhoging per jaar van de elektraboer?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2024 13:36:49 ]
pi_213945679
Ze kunnen beter met een alternatief komen.

De kritiek op het afschaffen is dat we bij de omschakeling naar zonnepanelen eindelijk aangekomen zijn bij de sociale woningbouw.
Mensen met een krappe beurs die niet de middelen hebben om te investeren in zonnepanelen, of die middels een hogere huur moeten betalen. Die groep valt nu buiten de boot.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_213945730
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:36 schreef Wantie het volgende:

De kritiek op het afschaffen is dat we bij de omschakeling naar zonnepanelen eindelijk aangekomen zijn bij de sociale woningbouw.
Mensen met een krappe beurs die niet de middelen hebben om te investeren in zonnepanelen, of die middels een hogere huur moeten betalen. Die groep valt nu buiten de boot.
De kosten die de energieleveranciers gaan rekenen gelden toch altijd als je zonnepanelen hebt, niet alleen wanneer je teruglevert? Ik dacht eerder gelezen te hebben bij mijn leverancier dat het op kunnen wekken van x kWh inhield dat je een bepaald bedrag per jaar moet betalen.
pi_213945737
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar dat ging toch uit van (langzaam) afschaffen salderen tot 2027 oid? En niet een verhoging per jaar van de elektraboer?
Het in rekening brengen van leveringskosten voor panelenbezitters is al langer aan de gang.
pi_213945767
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het in rekening brengen van leveringskosten voor panelenbezitters is al langer aan de gang.
Maar zover ik me kan herinneren vorig jaar nog niet, al kan ik dat mis hebben.
  maandag 17 juni 2024 @ 13:44:51 #227
456828 viceversa
graag verwijderen
pi_213945771
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tot voor kort zou de salderingsregeling vanaf dit jaar afgebouwd worden en in 2027 stoppen. Veel installateurs beloofden dat dat genoeg was om ze terug te verdienen.

Het nieuwe voorstel is om er meteen mee te stoppen, maar dat moet nog goedgekeurd worden.
Dan nog kan het wel uit maar de terugverdientijd is langer.
graag verwijderen
pi_213945788
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:36 schreef Wantie het volgende:

Sociale huurders zijn geen eigenaar, het lijkt me iets wat de woningstichting dan zou moeten doen. Nu is het sowieso geen goede periode, vanwege de visieloosheid en impulsiviteit van de politiek. Die risico's kunnen mensen met centen wel dragen maar minima en woonstichtingen moeten daar verre van wegblijven.
pi_213945857
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:44 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar zover ik me kan herinneren vorig jaar nog niet, al kan ik dat mis hebben.
Als dat niet zo is dan hebben ze het bij Nu.nl fout en kan je daar een beklag doen ;)
pi_213946036
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:40 schreef chratnox het volgende:

[..]
De kosten die de energieleveranciers gaan rekenen gelden toch altijd als je zonnepanelen hebt, niet alleen wanneer je teruglevert? Ik dacht eerder gelezen te hebben bij mijn leverancier dat het op kunnen wekken van x kWh inhield dat je een bepaald bedrag per jaar moet betalen.
Ze gelden alleen bij teruglevering.

Hoe meer je terug levert, des te meer je betaalt.

Onderaan de streep houd je dan nog wel geld over. Maar de terugverdientijd is een stukkie langer.

Heb je precies genoeg panelen, evt met een thuisbatterij, om het salderen onder een bepaald minimum te houden, dan betaal je geen terugleverkosten
pi_213946059
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sociale huurders zijn geen eigenaar, het lijkt me iets wat de woningstichting dan zou moeten doen.
De Woningstichting schiet er niets mee op.
Die installeert nu zonnepanelen, zodat ze meer huur kunnen vragen, en de huurder wordt nu gecompenseerd door de saldering.

quote:
Nu is het sowieso geen goede periode, vanwege de visieloosheid en impulsiviteit van de politiek. Die risico's kunnen mensen met centen wel dragen maar minima en woonstichtingen moeten daar verre van wegblijven.
Waardoor dus degenen met een krappe beurs de dupe zijn, terwijl de rijken wèl profiteren.
pi_213946527
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is afhankelijk van het energiebedrijf. Als je gaat shoppen zal je daar dus goed op moeten letten als je panelen hebt ;)
Bedankt.
Maar dat was mijn vraag niet :)
  maandag 17 juni 2024 @ 16:21:25 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213947468
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
dat kan toch tegelijk? Het een bijt het ander niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213947671
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat kan toch tegelijk? Het een bijt het ander niet
In mijn geval gaat het me naar verwachting 500,- per jaar meer kosten dan nu, puur de terugleverkosten. Dat is een hoop geld voor veel mensen, zeker aangezien ze daar geen rekening mee gehouden hebben tijdens hun aanschaf. Hoe konden ze ook, er werd overal geroepen dat je echt zonnepanelen moest nemen.

Ik begrijp heel goed dat het net een stuk complexer is dan 10 jaar geleden, dat is dan ook waarom de netbeheerders er al jaren mee bezig zijn. De "schuld" wordt hiermee volledig bij de particulier gelegd, terwijl de overheid en het bedrijfsleven ook een flinke rol spelen.
  maandag 17 juni 2024 @ 16:41:40 #235
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213947767
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
In mijn geval gaat het me naar verwachting 500,- per jaar meer kosten dan nu, puur de terugleverkosten. Dat is een hoop geld voor veel mensen, zeker aangezien ze daar geen rekening mee gehouden hebben tijdens hun aanschaf. Hoe konden ze ook, er werd overal geroepen dat je echt zonnepanelen moest nemen.

Ik begrijp heel goed dat het net een stuk complexer is dan 10 jaar geleden, dat is dan ook waarom de netbeheerders er al jaren mee bezig zijn. De "schuld" wordt hiermee volledig bij de particulier gelegd, terwijl de overheid en het bedrijfsleven ook een flinke rol spelen.
zo werkt een markt , subsidie gaat prima tot het markttechnisch helemaal niet meer gaat

een zonnepanelen klant kost een energie bedrijf een enorme bak geld jaarlijks, en dat komt omdat de overheid op iedere school en schuur en gebouw en weiland zonnepanelen heeft gelegd

op een zonnige dag komt er een gruwelijk hoeveelheid gratis stroom het net op , in de winter op een koude dag staat de gasgestookte centrale te 100% blazen om dat te compenseren

we hebben meer kernenergie en wind nodig om dat mee te compenseren

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-06-2024 06:59:45 ]
pi_213985248
quote:
Greenchoice rekent voortaan ook kosten voor het terugleveren van zonnestroom

In navolging van onder andere Eneco, Vattenfall en Essent brengt nu ook energieleverancier Greenchoice kosten in rekening voor het terugleveren van zonnestroom. Maar het bedrijf doet dat op een manier die gunstiger uitpakt voor zonnepaneelbezitters.
Zonnepaneelbezitters die vanaf 20 juni een vast energiecontract afsluiten bij Greenchoice, krijgen te maken met terugleverkosten. Vanaf augustus is dat ook het geval voor mensen die kiezen voor een variabel contract.

De energieleverancier rekent een teruglevertarief van 11,6 cent per kWh bij variabele en eenjarige contracten. Bij een langere contractduur geldt een teruglevertarief van 12,7 cent per kWh.

Terugleverkosten beperken voordeel van salderen
Daardoor kunnen drie situaties ontstaan. Klanten die minder opwekken dan ze verbruiken betalen 11,6 tot 12,9 cent per kWh dat ze salderen. Voor het overige stroomverbruik betalen zij het normale leveringstarief van rond de 25 cent per kWh.

Mensen die evenveel opwekken als dat ze verbruiken, betalen over de stroom die zij salderen - afhankelijk van het contract - tussen de 11,6 en 12,9 cent.

Zonnepaneelbezitters die meer opwekken dan dat ze verbruiken betalen ook tussen de 11,6 en 12,9 cent per kWh voor het deel dat zij salderen. Voor de netto teruglevering (dus wat je meer teruglevert dan je verbruikt) geeft Greenchoice een terugleververgoeding van 14,5 cent.

De terugleververgoeding is hoger dan de terugleverkosten. Daardoor krijgen zonnepaneelbezitters onder de streep voor netto teruglevering een vergoeding van tussen de 1,8 en 2,9 cent per kWh uitbetaald.
Het ziet ernaar uit dat binnenkort alle energie leveranciers behalve de dynamische flinke terugleverkosten in rekening gaan brengen.
pi_213985394
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 15:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het ziet ernaar uit dat binnenkort alle energie leveranciers behalve de dynamische flinke terugleverkosten in rekening gaan brengen.
Dus als je NU voor die keuze staat gewoon een modelcontract nemen. Daar zitten geen terugleverkosten in, dus daar werkt salderen nog zoals vóór de boetes er waren.
  woensdag 26 juni 2024 @ 17:51:35 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214060833
https://www.telegraaf.nl/(...)uden-krijgt-geld-toe

deze zomer overdag de was doen, de auto opladen en de airco op 8

das geld verdienen
dikke accu kopen

quote:
Dynamisch stroomcontract profiteert
Stroomprijs schiet ook op werkdagen ver onder nul: huishouden krijgt geld toe
THEO BESTEMAN

Aangepast: 1 uur geleden2 uur geledenin GELD

11
AMSTERDAM - Door het enorm snel groeiende aanbod van zon- en windenergie dalen de prijzen steeds vaker onder de nul euro.

Voor eigenaren van dynamische stroomcontracten, die een dag vooruit het gunstigste tarief zien, is het ook door de week kassa.

pi_214060982
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

das geld verdienen
De 1e 3 weken van juni waren nogal bewolkt, maar nu is het een stuk minder bewolkt en dan gaan de stroomprijzen in de middag inderdaad negatief, zelfs midden in de week. Volgende week wordt meer bewolking voorspelt.
  woensdag 26 juni 2024 @ 18:10:50 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214061032
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De 1e 3 weken van juni waren nogal bewolkt, maar nu is het een stuk minder bewolkt en dan gaan de stroomprijzen in de middag inderdaad negatief, zelfs midden in de week. Volgende week wordt meer bewolking voorspelt.
de overheid had subsidie op batterijen moeten geven ipv op zonnepanelen

nog beter helemaal geen subsidie, waar is de veelgeprezen VVD marktwerking als je die nodig hebt
  woensdag 26 juni 2024 @ 19:23:37 #241
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214062065
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

das geld verdienen
dikke accu kopen
[..]

Vandaag waren de prijzen negatief, maar door de energiebelasting wordt het toch weer positief (voor de staatskas).
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_214065342
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2024 19:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Vandaag waren de prijzen negatief, maar door de energiebelasting wordt het toch weer positief (voor de staatskas).
Om serieus geld toe te krijgen moet de prijs flink beneden de -15 cent gaan. Dat is dit jaar tot nu toe een zeldzaamheid, met name vanwege de bewolking naar mijn inschatting. Afwachten wat juli en augustus nog te brengen hebben :)
pi_214065600
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de overheid had subsidie op batterijen moeten geven ipv op zonnepanelen

nog beter helemaal geen subsidie, waar is de veelgeprezen VVD marktwerking als je die nodig hebt
Toch gek dat een lage stroomprijs als negatief wordt ervaren.
pi_214066056
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hangt van je situatie af ;)
Ik ervaar het als positief, maar bezit dan ook geen zonnepanelen en heb een dynamisch contract. Daarnaast is mijn verbruik anticyclisch dwz 's zomers meer verbruik dan gedurende de koudere, donkere maanden.
pi_214066293
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hangt van je situatie af ;)
Ik ervaar het als positief, maar bezit dan ook geen zonnepanelen en heb een dynamisch contract. Daarnaast is mijn verbruik anticyclisch dwz 's zomers meer verbruik dan gedurende de koudere, donkere maanden.
Kijk, zo kan het ook 👍
pi_214067319
quote:

[..]
Het hangt van het niveau waarop je het bekijkt.

Consument: prima, maar een groot risico (want dynamisch contract).
Consument met zonnepanelen: waardeloos!
Consument met zonnepanelen en thuisaccu: kijken of ik het terug kan verdienen.
Consument met zonnepanelen in een buurt met veel zonnepanelen: de omvormer valt uit, dus het kost me niets.
Stroomleveranciers: er valt geen cent meer aan te verdienen.
Lokale netbeheerders: shit, we moeten alles verzwaren. Wie gaat dat betalen?
Nationale netbeheerder: over vijf jaar ben je de eerste, maar alle prijzen moeten fors omhoog.
Nederlandse staat: binnen vier jaar is er een grote kans op storingen en dan hebben wij het gedaan!
EU: ga zo door, jullie zijn er nog lang niet.

En de klimaatactivisten zijn het met de EU eens.
  donderdag 27 juni 2024 @ 07:20:55 #247
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214067696
quote:

[..]
niet door de mensen met een dynamisch contract die geld willen verdienen door een wasje te draaien
pi_214068100
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 07:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niet door de mensen met een dynamisch contract die geld willen verdienen door een wasje te draaien
Ja, dat inderdaad. Denken in mogelijkheden.
pi_214068689
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, dat inderdaad. Denken in mogelijkheden.
En hoe hoog wordt de prijs in de winter bij somber weer?
pi_214068834
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En hoe hoog wordt de prijs in de winter bij somber weer?
Geen idee, maar je hoeft niet voor een dynamisch of variabel contract te kiezen.
pi_214068978
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Geen idee, maar je hoeft niet voor een dynamisch of variabel contract te kiezen.
Maar dan heb je ook geen negatieve prijs rond de middag in de zomer.
pi_214069019
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dan heb je ook geen negatieve prijs rond de middag in de zomer.
Klopt, je hebt de keuze.
pi_214069089
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, je hebt de keuze.
Best frappant ook dat (niet jij) als mensen met zonnepanelen wél een voordeel hebben en anderen niet, mensen op hun achterste poten staan, maar als ze dan zélf voordeel hebben, het ineens geweldig is.
pi_214069109
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Best frappant ook dat (niet jij) als mensen met zonnepanelen wél een voordeel hebben en anderen niet, mensen op hun achterste poten staan, maar als ze dan zélf voordeel hebben, het ineens geweldig is.
Spreek voor jezelf. Ik kijk naar het grote plaatje.
pi_214069113
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Spreek voor jezelf. Ik kijk naar het grote plaatje.
Ja, dat is leuk dat jij daar naar kijkt, maar de beste stuurlui staan zoals altijd aan wal.
pi_214069155
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat is leuk dat jij daar naar kijkt, maar de beste stuurlui staan zoals altijd aan wal.
Het probleem is, dat als iedereen wetten wil in hun voordeel, dan moet je iedereen in een keurslijf dwingen of alles goedkeuren en in dit geval belonen met gratis geld.

Kees wil dit: maak een wet die het subsidieert.
Jan wil het tegenovergestelde: maak een wet die het subsidieert.

En dan moet je de belastingen natuurlijk afschaffen, want dat wil niemand.
  donderdag 27 juni 2024 @ 11:15:05 #257
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_214069188
quote:

[..]
Lage stroomprijzen zijn vervelend voor niet duurzame exploitanten. Die leggen het altijd af tegen zon en wind.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_214069226
quote:
2s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:15 schreef Falco het volgende:

[..]
Lage stroomprijzen zijn vervelend voor niet duurzame exploitanten. Die leggen het altijd af tegen zon en wind.
Lage stroomprijzen die veroorzaakt worden door zonnepanelen zijn vervelend voor exploitanten van zonnepanelen, want die moeten zo betalen als de opbrengst hoog is. Hetzelfde met windenergie, zeker als de twee nieuwe, hele grote windparken klaar zijn.

Waarom zou je energie produceren waar je niet aan kunt verdienen? Omdat de regering je een prijsgarantie aanbied.
pi_214074402
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Lage stroomprijzen die veroorzaakt worden door zonnepanelen zijn vervelend voor exploitanten van zonnepanelen, want die moeten zo betalen als de opbrengst hoog is. Hetzelfde met windenergie, zeker als de twee nieuwe, hele grote windparken klaar zijn.

Waarom zou je energie produceren waar je niet aan kunt verdienen? Omdat de regering je een prijsgarantie aanbied.
Die zouden kunnen investeren in energie opslag, zodat ze kunnen leveren op het moment dat de stroomprijs rendabel is.
pi_214074447
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 22:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die zouden kunnen investeren in energie opslag, zodat ze kunnen leveren op het moment dat de stroomprijs rendabel is.
De opslag is altijd duurder dan de productie en je wilt het verkopen als de prijs hoog is. In de zomer is de prijs nooit erg hoog, in de winter wel, zeker als meer mensen een warmtepomp en EV hebben. Dus je kunt het eigenlijk alleen terugverdienen door je eigen verbruik in de zomer te verminderen.

Daarom roept ook al lang iedereen: Waterstof! Dat is de oplossing! En op zich kun je dat zelf ook maken, dat is niet moeilijk. Maar je krijgt het niet opgeslagen en je moet een hoop dure apparatuur kopen om daar in de winter weer (een beetje) stroom van te maken.
pi_214077717
quote:
Eneco gaat zonnepanelen van bedrijven op afstand dimmen of uitzetten

Eneco gaat de zonnepanelen van bedrijven met meer dan honderd panelen op afstand aansturen. Zo kan het energiebedrijf ervoor kiezen de panelen te dimmen of zelfs uit te zetten op momenten dat het druk is op het stroomnet.
Eneco geeft zakelijke klanten met meer dan honderd panelen een zogeheten stuurbox. Daarmee kunnen niet alleen de klanten zelf, maar ook Eneco de zonnepanelen op afstand aansturen.

Compensatie voor niet opgewekte stroom
Zakelijke klanten worden volgens Eneco volledig gecompenseerd voor de zonnestroom die ze hadden kunnen opwekken als hun panelen niet waren uitgezet. "De klant behoudt het financiële voordeel", schrijft Eneco.

Ook krijgen deze zakelijke klanten een extra terugleververgoeding van 1 cent per kilowattuur voor alle stroom die ze wel hebben teruggeleverd.

In de afgelopen maanden kwamen netbeheerders al met plannen om energieverbruik van bedrijven beter op elkaar af te stemmen. En voor huishoudens werden door veel energieleveranciers, waaronder Eneco, extra terugleverkosten geïntroduceerd. Hiermee willen ze de kosten van de onbalans op het stroomnet ook verhalen op de klanten met zonnepanelen.
Eigenlijk wel jammer dat die zonnestroom niet benut kan worden omdat het stroomnet dreigt overbelast te raken en er daarnaast nog onvoldoende batterij opslag is om de zonnestroom op te kunnen slaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 28-06-2024 11:04:31 ]
pi_214078362
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 10:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Eigenlijk wel jammer dat die zonnestroom niet benut kan worden omdat het stroomnet dreigt overbelast te raken en er daarnaast nog onvoldoende batterij opslag is om de zonnestroom op te kunnen slaan.

Hoe veel van die accu's heb je nodig voor 100 zonnepanelen?

Maar dit is natuurlijk ook weer een subsidie, die het bovendien onrendabel maakt om die accu's te installeren.

Het is wachten op een installatie waarbij je thuis waterstof kunt maken en opslaan, en dan naderhand weer kunt omzetten in elektriciteit met een brandstofcel. Ok, je kunt thuis net een tank installeren waar ~10 liter waterstof in kan en meer dan 1 KW aan vermogen zal er niet uitkomen, maar er zijn ongetwijfeld vele duizenden mensen die dat gaan kopen, want: groen! En om lekker kunnen opscheppen bij de koffieautomaat (en op forums), natuurlijk.
pi_214078460
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Maar dit is natuurlijk ook weer een subsidie, die het bovendien onrendabel maakt om die accu's te installeren.

Het is wachten op een installatie waarbij je thuis waterstof kunt maken en opslaan, en dan naderhand weer kunt omzetten in elektriciteit met een brandstofcel. Ok, je kunt thuis net een tank installeren waar ~10 liter waterstof in kan en meer dan 1 KW aan vermogen zal er niet uitkomen, maar er zijn ongetwijfeld vele duizenden mensen die dat gaan kopen, want: groen! En om lekker kunnen opscheppen bij de koffieautomaat (en op forums), natuurlijk.
De getoonde accu is relatief goedkoop voor thuisgebruik o.a. omdat je geen installateur nodig heb en direct met een stekker kan aansluiten. Er zit echter geen app bij voor het laden en ontladen aan de hand van de stroomprijs op de markt. Waterstof langdurig opslaan onder druk of vloeibaar acht ik onrendabel voor huishoudens.
pi_214078540
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De getoonde accu is relatief goedkoop voor thuisgebruik o.a. omdat je geen installateur nodig heb en direct met een stekker kan aansluiten. Er zit echter geen app bij voor het laden en ontladen aan de hand van de stroomprijs op de markt. Waterstof langdurig opslaan onder druk of vloeibaar acht ik onrendabel voor huishoudens.
Maar hoeveel van die accu's heb je nodig voor 100 zonnepanelen? Want daar ging het over.
pi_214078634
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Mwah, ik zie een accu niet als middel om te handelen. Ik zie het vooral als middel om elke kWh die je minder kunt terugleveren maar ook minder uit het stopcontact hoeft te trekken te maximaliseren. Ik heb nu de airco aan en die loopt gratis, maar in de nacht niet. Nou, met een 10 kWh accu lopen de airco's boven in de nacht op stroom die ik overdag heb opgewekt in plaats van dat ik 'm dan alsnog uit het stopcontact moet trekken, en dan zijn die 10 kWh nog steeds niet op (maar goed, sluipverbruik van het huis wordt dan ook opgevangen natuurlijk).

Ik vind de rendabiliteit dus van ondergeschikt belang aan de genoegdoening dat er minder geld naar de energieleverancier gaat. Dat me dat dan dus wat geld kost, dat neem ik dan op de koop toe.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2024 12:22:19 ]
pi_214079980
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hangt er vanaf hoeveel stroom uit zonnepanelen je dagelijks overhoudt.

quote:
Wat voor subsidie bedoel je?

quote:
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:44:56 #267
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214080297
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar hoeveel van die accu's heb je nodig voor 100 zonnepanelen? Want daar ging het over.
de energie die je inde avond en nacht gebruikt , de zonnepanelen zijn niet jouw baas

de maatstaf voor de groootte van de batterij is hoeveel energie heb jij savonds en snacht nodig +20%

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 28-06-2024 16:13:37 ]
pi_214637982
quote:
Zonnepanelen waren vorig jaar niet aan te slepen, nu wil niemand ze

Huishoudens en bedrijven hebben in de eerste helft van dit jaar maar half zoveel zonnepanelen geplaatst als vorig jaar. Over de eerste zes maanden bleef de teller steken op 188.000 nieuwe installaties met zonnepanelen. Dat waren er een jaar eerder nog 371.000.
Dat blijkt uit cijfers van Energie Data Services Nederland (EDSN). De afname lijkt voorlopig niet te stoppen. In juli werd zelfs 63 procent minder geïnstalleerd vergeleken met vorig jaar. Daarbij tellen bijvoorbeeld vijf panelen achter dezelfde omvormer als één installatie.

De harde daling komt niet als een verrassing. Het rendement staat al enige tijd onder druk, onder meer door onduidelijkheid over de salderingsregeling. Zo gingen eerder dit jaar vier verkopers en installateurs op de fles omdat er nauwelijks nog panelen worden verkocht.

Toch is de onduidelijkheid over de regeling volgens Martien Visser, energiedeskundige van de Hanzehogeschool Groningen, niet de belangrijkste reden dat de interesse in zonnepanelen zo is gekelderd. "Het komt vooral door de terugleverkosten", stelt hij.

Daarmee doelt hij op het feit dat veel energieleveranciers kosten in rekening brengen als je elektriciteit teruglevert aan het stroomnet. Vandebron kwam daar vorig jaar als eerste mee en sindsdien volgden veel andere leveranciers. De kosten variëren van enkele euro's tot enkele tientjes per maand, afhankelijk van hoeveel je teruglevert.

De maatregel zorgt ervoor dat het minder aantrekkelijk is om panelen op je dak te leggen, waardoor velen zijn gaan twijfelen of het nog de moeite waard is.
Dat de installatie van zonnepanelen afneemt is prima, het stroomnet kan de aanwas vaak nauwelijks aan en de saldering gaat vooral ten laste van de lagere inkomens en investeringen door energiemaatschapijen renderen erdoor niet langer, wat op middellange termijn grote gevolgen kan gaan hebben, zoals blackouts.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 18:25:57 #269
24533 ACT-F
pi_214722316
Waakhond doet extra onderzoek nu terugleverkosten voor zonnestroom oplopen

Huishoudens met zonnepanelen zijn steeds wat duurder uit. Sinds toezichthouder ACM heeft gezegd dat de terugleverkosten bij vier grote energieleveranciers niet onredelijk zijn, hebben andere leveranciers hun kosten verhoogd. Soms moeten klanten zelfs betalen voor hun opgewekte stroom.

In het afgelopen jaar voerden vrijwel alle energieleveranciers terugleverkosten in. Opwekkers van zonnestroom betalen zo extra kosten voor de teruglevering. Soms gaat dat per kilowattuur geleverde stroom, soms via hogere vaste kosten op de energierekening. Op jaarbasis kan dat huishoudens met zonnepanelen honderden euro's extra kosten.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzocht afgelopen voorjaar of deze terugleverkosten wel in verhouding staan tot de kosten die energieleveranciers hiervoor maken. Dat was volgens de toezichthouder bij de vier onderzochte energieleveranciers wel het geval, liet de ACM in mei weten.

Nu constateert de concurrentiewaakhond dat sinds het onderzoek bij allerlei leveranciers de terugleverkosten zijn gestegen. "Dat mag, als de kosten maar niet onredelijk zijn", schrijft de ACM. De toezichthouder gaat de hoogte van die terugleverkosten toch extra in de gaten houden.

Soms zijn de terugleverkosten zelfs hoger dan de vergoeding die klanten krijgen voor de geleverde stroom. Huishoudens moeten dus bij enkele leveranciers geld toeleggen op hun teruggeleverde stroom. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dit gaan verbieden via een nieuwe energiewet. De ACM gaat naar aanleiding van dat aangekondigde verbod met leveranciers in gesprek over die negatieve terugleververgoeding.

Waarom terugleverkosten?

Energieleveranciers zeggen kosten te maken als klanten met zonnepanelen veel stroom leveren op momenten dat er al veel stroom beschikbaar is en het verbruik laag is. Dat gebeurt bijvoorbeeld op zonnige weekenddagen.

Dat zet extra druk op het overvolle stroomnet. Energieleveranciers moeten die stroom soms met verlies verkopen. Ook is het voor hen door die opwek lastig en duurder om voldoende stroom in te kopen. Via terugleverkosten berekenen ze de extra kosten alleen door aan klanten met zonnepanelen.

Modelcontracten krijgen mogelijk ook terugleverkosten

Ook wordt onderzocht of modelcontracten nog wel aantrekkelijk zijn voor klanten. Alle energieleveranciers moeten een basiscontract aanbieden dat voor iedereen beschikbaar is, ongeacht of je zonnepanelen hebt. De ACM bepaalt daarvoor de voorwaarden.

Maar omdat leveranciers bij die modelcontracten geen terugleverkosten mogen rekenen, hebben ze voor iedereen de vaste kosten bij deze contracten fors verhoogd. Dat maakt de modelcontracten onaantrekkelijk en duur voor iedereen.

De ACM gaat nu onderzoeken of de voorwaarden van modelcontracten moeten worden aangepast om ze aantrekkelijk te houden. Het zou kunnen dat ook voor die contracten terugleverkosten gaan gelden.

https://www.nu.nl/economi(...)estroom-oplopen.html

Al die verontwaardigde mensen die het principe van vraag en aanbod niet begrijpen hangen weer in de gordijnen :')
pi_214722450
nog jaren lang een vast contract zonder terugleverkosten. _O_
  donderdag 15 augustus 2024 @ 19:08:45 #271
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_214723029
quote:
80s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 19:08 schreef Mano_ het volgende:
Analoge meter _O_
Wij ook, maar helaas staat die op de lijst om vervangen te worden en de brief van liander hierover is al binnen gekomen :'( :'( .
  donderdag 15 augustus 2024 @ 20:42:56 #273
24533 ACT-F
pi_214723883
quote:
Analoge meter _O_
Die ben je kwijt voordat de salderingsregeling afgeschaft wordt.
pi_214723926
quote:
6s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Die ben je kwijt voordat de salderingsregeling afgeschaft wordt.
Je lijkt bijna niet te kunnen wachten.
  donderdag 15 augustus 2024 @ 20:46:25 #275
24533 ACT-F
pi_214723949
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je lijkt bijna niet te kunnen wachten.
Ik verheug me er al decennia op.
pi_214723977
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 18:42 schreef CoolGuy het volgende:
nog jaren lang een vast contract zonder terugleverkosten. _O_
Geen spijt van. _O_
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_214724053
quote:
10s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik verheug me er al decennia op.
Je zult het maar zó erg niet kunnen hebben dat iemand anders een voordeeltje heeft.
pi_214724088
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Geen spijt van. _O_
Dat bedoel ik. En nu met de EV laden wordt wat ik teruglever drastisch minder. Ik ben nu met teugwerkende kracht globaal aan het kijken welk deel van de stroom naar de EV afkomstig was/is van de panelen.

I like so far :D
pi_214724168
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat bedoel ik. En nu met de EV laden wordt wat ik teruglever drastisch minder. Ik ben nu met teugwerkende kracht globaal aan het kijken welk deel van de stroom naar de EV afkomstig was/is van de panelen.

I like so far :D
Ik wilde niet over onze EV beginnen, maar ik ben erg gelukkig met de combinatie. O+
- Goethe, “Faust”
pi_214724234
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik wilde niet over onze EV beginnen, maar ik ben erg gelukkig met de combinatie. O+
En het mooie is, als ik in de buurt kom van dat ik te weinig heb om het hele jaar weg te salderen ga ik hier letterlijk aan de overkant van de straat laden. :P
pi_214724265
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En het mooie is, als ik in de buurt kom van dat ik te weinig heb om het hele jaar weg te salderen ga ik hier letterlijk aan de overkant van de straat laden. :P
Die kWh krijg je toch gewoon vergoed door je wg?

Nog een leuke: De druppel om te laden van de zaak deed het ook gewoon in het buitenland op vakantie. _O_
- Goethe, “Faust”
pi_214724342
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 21:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Die kWh krijg je toch gewoon vergoed door je wg?

Nog een leuke: De druppel om te laden van de zaak deed het ook gewoon in het buitenland op vakantie. _O_
Ja natuurlijk krijg ik dat, maar ik vind het bijna een sport om alleen mijn overschot waar ik dus iets van 5ct voor krijg ofzo, om die 33ct per kwh waard te laten zijn. :')
  donderdag 15 augustus 2024 @ 21:29:22 #283
24533 ACT-F
pi_214724554
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 20:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je zult het maar zó erg niet kunnen hebben dat iemand anders een voordeeltje heeft.
Zolang de salderingsregeling bestaat is er geen voordeel ten opzichte van een digitale meter. Dat mag ook niet omdat er rechtsongelijkheid ontstaat. Dat is de reden waarom de salderingsregeling is ingevoerd en niet als subsidieregeling zoals velen, zelfs politici, denken.
pi_215329609
Ben benieuwd of deze tariefwijziging zal worden ingevoerd. Ik heb nog meegemaakt dat men van mening was dat de "vervuiler betaalt", maar dat bleek al snel een doodgeboren kindje.
quote:
Stroomtarief gaat mogelijk op de schop: zuinig huishouden goedkoper uit

De beheerders van het elektriciteitsnet willen hun tarieven op de schop gooien. Nu betaalt iedereen nog hetzelfde voor toegang tot het net. Mogelijk worden de nettarieven straks voordeliger voor zuinige huishoudens en mensen die vooral elektriciteit gebruiken als de zon schijnt.
Zo'n nieuw tariefsysteem is rechtvaardiger en efficiënter, concludeert onderzoeksbureau Berenschot maandag in een studie voor brancheorganisatie Netbeheer Nederland. Maar het maakt de energierekening ook ingewikkelder.

Die energierekening is nu al best lastig te begrijpen. De factuur bestaat in feite uit drie delen: het tarief van je energieleverancier, belastingen en de kosten van het elektriciteitsnet. Voor de toegang tot het stroomnet betalen huishoudens dit jaar zo'n 350 euro.

Dat nettarief is gelijk voor elke aansluiting. Het maakt niet uit hoeveel stroom je verbruikt, en of dat tijdens de spits of daluren op het stroomnet is. De nettarieven lopen de komende jaren flink op als gevolg van miljardeninvesteringen in de uitbreiding van het stroomnet. In 2030 betaalt elk huishouden vermoedelijk ruim 600 euro per jaar.

Door het groeiende aantal warmtepompen, inductiekookplaten en e-auto's dreigt overbelasting van het stroomnet ondertussen een groter probleem te worden. Netbeheerders willen huishoudens daarom aanmoedigen om vooral 's middags of 's nachts stroom te verbruiken, in plaats van tijdens de avondpiek.

Toezichthouder moet nog oordeel vellen
Het is nog onzeker of het nieuwe tariefsysteem ook echt ingevoerd gaat worden. De netbeheerders gaan hiervoor een voorstel uitwerken en indienen bij toezichthouder ACM. Die moet er uiteindelijk over oordelen.

Als de ACM groen licht geeft, zal het nog een tijd duren om technische aanpassingen te doen bij alle leveranciers. Dat kost ook nog eens miljoenen euro's. In totaal zal het vier à zes jaar duren om het nieuwe tariefstelsel in te voeren, denkt Berenschot.
pi_216723661
quote:
Rendement zonnepanelen verder onder druk: Eneco verhoogt terugleverkosten

Eneco verhoogt de terugleverkosten voor bezitters van zonnepanelen. Het gaat om huishoudens met een variabel contract die per 20 maart nieuwe energietarieven krijgen. Deze klanten betalen vanaf dat moment 0,173 euro per kilowattuur stroom die ze terugleveren.
Dat is 3 cent meer dan hun huidige tarief. Het hogere tarief is bovendien exclusief btw.

De verhoging is volgens Eneco nodig omdat het bedrijf zelf hogere kosten maakt. Het gaat om zogeheten onbalanskosten, die samenhangen met onzekerheid over hoeveel stroom het elektriciteitsnet moet verwerken.

Ook klanten met een variabel contract die recent al nieuwe tarieven hebben gekregen, betalen mogelijk meer voor het terugleveren. Uiteindelijk krijgen alle panelenbezitters met een variabel contract bij Eneco hiermee te maken. Andere leveranciers hebben onlangs hun terugleverkosten ook verhoogd.

Veel huishoudens die panelen op het dak hebben liggen, leveren stroom terug aan het net. Sinds enige tijd moeten ze daar geld voor betalen. Dat maakt de panelen minder rendabel.
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait :P
pi_216728788
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 20:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In de zomer overdag levert stroom geen 17 cent op, dus dat komt er mijns inziens op neer dat het goedkoper is je panelen uit te zetten als je een overschot hebt. Zelfs in de winter is de stroom regelmatig goedkoper dan 17 cent Kwh, mits het flink waait :P
In de zomer levert me dat 30ct per kwh op als ik het in de auto stop, dus prima. ^O^

Net als in de rest van het jaar trouwens :P

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2025 09:53:50 ]
pi_216729284
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 09:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In de zomer levert me dat 30ct per kwh op als ik het in de auto stop, dus prima. ^O^

Net als in de rest van het jaar trouwens :P
Niet alle bezitters van panelen hebben een EV, maar ik kan me voorstellen dat het de keuze voor een EV ipv een plofmotor-auto gaat beïnvloeden.
pi_216729395
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 10:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet alle bezitters van panelen hebben een EV, maar ik kan me voorstellen dat het de keuze voor een EV ipv een plofmotor-auto gaat beïnvloeden.
Ja, dat is hier inderdaad een van de redenen geweest. Daarmee red je het ook niet hoor, om geen terugleverkosten te hebben op termijn, maar het scheelt wel behoorlijk in de hoeveelheid die terug geleverd wordt, is mijn ervaring nu in 3kwart jaar.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 16:12:26 #289
24533 ACT-F
pi_216733837
17 cent terugleverkosten :') Dan kun je beter een dynamisch contract afsluiten.
  dinsdag 18 februari 2025 @ 23:43:16 #290
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_216741183
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 19:43 schreef Sorella het volgende:

[..]
Wij ook, maar helaas staat die op de lijst om vervangen te worden en de brief van liander hierover is al binnen gekomen :'( :'( .
Hier ook, ding is krap 20 jaar oud maar in ‘23 wel heel toevallig afgekeurd…
Dus ergens dit jaar vervangen, oktober lijkt me wel prima, nog even flink salderen zonder teruglever kosten.

En als ik de bedragen zo eens bekijk gaan de panelen dan gewoon uit in de zomer
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_216742336
Jaarafrekening ontvangen. 13 euro betalen, maar, sinds dik half jaar een EV, zakelijk, en die stroom krijg ik wel aangeslagen logischerwijs maar die krijg ik vergoed en dat was aan kosten 460 euro maar de vergoeding was 533 euro én een groot deel daarvan was laden via de zonnepanelen dus gratis voor mij. Oftewel, aangezien die kosten niet voor mij zijn kan ik ze zien als niet bestaand en dus kun je zeggen dat 520 euro heb terug gekregen in totaal *O*

Op naar het volgende jaar :7
pi_216742360
Helaas moest ik verlengen, wel in de zomermaanden van 2024 gedaan voor de meer gunstige tarieven op dat moment.. hoewel als ik goed kijk lijkt het net alsof alleen nog variabel bestaat qua tarieven of ik lees dat verkeerd.
Wat volgens mij niet kan met een langdurig contract zonder dat je dit maandelijks moet kunnen opzeggen.

Maar goed, door die lijpe terugleveringkosten, wat een vast bedrag per dag is zo te zien a 1,55.. vieze oplichters.

Kost mij dit sowieso 400eu per jaar, wat ik ook doe.

Dat hele terugleverkosten gedoe, is in het leven geroepen vanwege salderen wat inderdaad oneerlijk werd voor energiemaatschappijen.

Maar uh.. dat word afgeschaft.. dus worden die terugleverkosten dan ook afgeschaft? Nee dit kan volgens Den Haag opeens niet verboden worden..
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:39:04 #293
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216742646
Doen ze dat ook voor hun eigen zonneparken? Anders lijkt me dat een gevalletje van valse concurrentie.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:49:02 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216742767
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 07:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Helaas moest ik verlengen, wel in de zomermaanden van 2024 gedaan voor de meer gunstige tarieven op dat moment.. hoewel als ik goed kijk lijkt het net alsof alleen nog variabel bestaat qua tarieven of ik lees dat verkeerd.
Wat volgens mij niet kan met een langdurig contract zonder dat je dit maandelijks moet kunnen opzeggen.

Maar goed, door die lijpe terugleveringkosten, wat een vast bedrag per dag is zo te zien a 1,55.. vieze oplichters.

Kost mij dit sowieso 400eu per jaar, wat ik ook doe.

Dat hele terugleverkosten gedoe, is in het leven geroepen vanwege salderen wat inderdaad oneerlijk werd voor energiemaatschappijen.

Maar uh.. dat word afgeschaft.. dus worden die terugleverkosten dan ook afgeschaft? Nee dit kan volgens Den Haag opeens niet verboden worden..
Je mag de BBB in de eerste kamer bedanken, die hebben tegen het afschaffen van de salderingsregeling gestemd waardoor dat niet volgens schema verliep, toen zijn de leveranciers de terugleverkosten gaan invoeren om hun kosten te dekken.

Uiteraard bleek het niet afschaffen van de salderingsregeling niet houdbaar en wordt die in 2027 toch in één keer afgeschaft, en ja, de terugleverkosten blijven dan uiteraard, want daar hebben ze immers een argument voor.

Dus bedankt BBB, die niet verder kan kijken dan hun neus lang is en op die manier wederom meer kapotmaakt voor de Burger waar ze voor staat dan die burger werkelijk te helpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 19 februari 2025 @ 09:00:17 #295
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216742883
quote:
Analoge meter _O_
Terugdraaien O+ Slechts een week oid van mogen genieten in de eerste weken dat de panelen er lagen.
pi_216743149
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 16:12 schreef ACT-F het volgende:
Die ze vervolgens weer ergens voor 35ct verkopen.
Dubbel vangen!

'Maar we hebben kosten hoooooooooooooooor!'

Vuile oplichters.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216743186
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 16:12 schreef ACT-F het volgende:
Er zullen ook wel providers zijn die minder terugleverkosten in rekening brengen. Met een dynamisch contract is het wel van belang je panelen uit te schakelen als de energieprijs negatief is, daar zal je dan op moeten letten.
pi_216743231
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er zullen ook wel providers zijn die minder terugleverkosten in rekening brengen. Met een dynamisch contract is het wel van belang je panelen uit te schakelen als de energieprijs negatief is, daar zal je dan op moeten letten.
Heb jij er een commercieel belang bij?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216743251
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die ze vervolgens weer ergens voor 35ct verkopen.
Dubbel vangen!

'Maar we hebben kosten hoooooooooooooooor!'

Vuile oplichters.
De kans dat je 35 cent kan vragen overdag in de zonnige maanden is vrijwel nihil ;)
pi_216743262
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb jij er een commercieel belang bij?
Ik profiteer van de onbalansmarkt als anticyclisch (hoger verbruik 's zomers&lente dan herfst & 's winter) dynamisch gebruiker.
pi_216743343
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: