abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213945767
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het in rekening brengen van leveringskosten voor panelenbezitters is al langer aan de gang.
Maar zover ik me kan herinneren vorig jaar nog niet, al kan ik dat mis hebben.
  maandag 17 juni 2024 @ 13:44:51 #227
456828 viceversa
graag verwijderen
pi_213945771
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tot voor kort zou de salderingsregeling vanaf dit jaar afgebouwd worden en in 2027 stoppen. Veel installateurs beloofden dat dat genoeg was om ze terug te verdienen.

Het nieuwe voorstel is om er meteen mee te stoppen, maar dat moet nog goedgekeurd worden.
Dan nog kan het wel uit maar de terugverdientijd is langer.
graag verwijderen
pi_213945788
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:36 schreef Wantie het volgende:
Ze kunnen beter met een alternatief komen.

De kritiek op het afschaffen is dat we bij de omschakeling naar zonnepanelen eindelijk aangekomen zijn bij de sociale woningbouw.
Mensen met een krappe beurs die niet de middelen hebben om te investeren in zonnepanelen, of die middels een hogere huur moeten betalen. Die groep valt nu buiten de boot.
Sociale huurders zijn geen eigenaar, het lijkt me iets wat de woningstichting dan zou moeten doen. Nu is het sowieso geen goede periode, vanwege de visieloosheid en impulsiviteit van de politiek. Die risico's kunnen mensen met centen wel dragen maar minima en woonstichtingen moeten daar verre van wegblijven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_213945857
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:44 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar zover ik me kan herinneren vorig jaar nog niet, al kan ik dat mis hebben.
Als dat niet zo is dan hebben ze het bij Nu.nl fout en kan je daar een beklag doen ;)
pi_213946036
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:40 schreef chratnox het volgende:

[..]
De kosten die de energieleveranciers gaan rekenen gelden toch altijd als je zonnepanelen hebt, niet alleen wanneer je teruglevert? Ik dacht eerder gelezen te hebben bij mijn leverancier dat het op kunnen wekken van x kWh inhield dat je een bepaald bedrag per jaar moet betalen.
Ze gelden alleen bij teruglevering.

Hoe meer je terug levert, des te meer je betaalt.

Onderaan de streep houd je dan nog wel geld over. Maar de terugverdientijd is een stukkie langer.

Heb je precies genoeg panelen, evt met een thuisbatterij, om het salderen onder een bepaald minimum te houden, dan betaal je geen terugleverkosten
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_213946059
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sociale huurders zijn geen eigenaar, het lijkt me iets wat de woningstichting dan zou moeten doen.
De Woningstichting schiet er niets mee op.
Die installeert nu zonnepanelen, zodat ze meer huur kunnen vragen, en de huurder wordt nu gecompenseerd door de saldering.

quote:
Nu is het sowieso geen goede periode, vanwege de visieloosheid en impulsiviteit van de politiek. Die risico's kunnen mensen met centen wel dragen maar minima en woonstichtingen moeten daar verre van wegblijven.
Waardoor dus degenen met een krappe beurs de dupe zijn, terwijl de rijken wèl profiteren.
pi_213946527
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is afhankelijk van het energiebedrijf. Als je gaat shoppen zal je daar dus goed op moeten letten als je panelen hebt ;)
Bedankt.
Maar dat was mijn vraag niet :)
  maandag 17 juni 2024 @ 16:21:25 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213947468
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar dat ging toch uit van (langzaam) afschaffen salderen tot 2027 oid? En niet een verhoging per jaar van de elektraboer?
dat kan toch tegelijk? Het een bijt het ander niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213947671
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat kan toch tegelijk? Het een bijt het ander niet
In mijn geval gaat het me naar verwachting 500,- per jaar meer kosten dan nu, puur de terugleverkosten. Dat is een hoop geld voor veel mensen, zeker aangezien ze daar geen rekening mee gehouden hebben tijdens hun aanschaf. Hoe konden ze ook, er werd overal geroepen dat je echt zonnepanelen moest nemen.

Ik begrijp heel goed dat het net een stuk complexer is dan 10 jaar geleden, dat is dan ook waarom de netbeheerders er al jaren mee bezig zijn. De "schuld" wordt hiermee volledig bij de particulier gelegd, terwijl de overheid en het bedrijfsleven ook een flinke rol spelen.
  maandag 17 juni 2024 @ 16:41:40 #235
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213947767
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:36 schreef chratnox het volgende:

[..]
In mijn geval gaat het me naar verwachting 500,- per jaar meer kosten dan nu, puur de terugleverkosten. Dat is een hoop geld voor veel mensen, zeker aangezien ze daar geen rekening mee gehouden hebben tijdens hun aanschaf. Hoe konden ze ook, er werd overal geroepen dat je echt zonnepanelen moest nemen.

Ik begrijp heel goed dat het net een stuk complexer is dan 10 jaar geleden, dat is dan ook waarom de netbeheerders er al jaren mee bezig zijn. De "schuld" wordt hiermee volledig bij de particulier gelegd, terwijl de overheid en het bedrijfsleven ook een flinke rol spelen.
zo werkt een markt , subsidie gaat prima tot het markttechnisch helemaal niet meer gaat

een zonnepanelen klant kost een energie bedrijf een enorme bak geld jaarlijks, en dat komt omdat de overheid op iedere school en schuur en gebouw en weiland zonnepanelen heeft gelegd

op een zonnige dag komt er een gruwelijk hoeveelheid gratis stroom het net op , in de winter op een koude dag staat de gasgestookte centrale te 100% blazen om dat te compenseren

we hebben meer kernenergie en wind nodig om dat mee te compenseren

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-06-2024 06:59:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213985248
quote:
Greenchoice rekent voortaan ook kosten voor het terugleveren van zonnestroom

In navolging van onder andere Eneco, Vattenfall en Essent brengt nu ook energieleverancier Greenchoice kosten in rekening voor het terugleveren van zonnestroom. Maar het bedrijf doet dat op een manier die gunstiger uitpakt voor zonnepaneelbezitters.
Zonnepaneelbezitters die vanaf 20 juni een vast energiecontract afsluiten bij Greenchoice, krijgen te maken met terugleverkosten. Vanaf augustus is dat ook het geval voor mensen die kiezen voor een variabel contract.

De energieleverancier rekent een teruglevertarief van 11,6 cent per kWh bij variabele en eenjarige contracten. Bij een langere contractduur geldt een teruglevertarief van 12,7 cent per kWh.

Terugleverkosten beperken voordeel van salderen
Daardoor kunnen drie situaties ontstaan. Klanten die minder opwekken dan ze verbruiken betalen 11,6 tot 12,9 cent per kWh dat ze salderen. Voor het overige stroomverbruik betalen zij het normale leveringstarief van rond de 25 cent per kWh.

Mensen die evenveel opwekken als dat ze verbruiken, betalen over de stroom die zij salderen - afhankelijk van het contract - tussen de 11,6 en 12,9 cent.

Zonnepaneelbezitters die meer opwekken dan dat ze verbruiken betalen ook tussen de 11,6 en 12,9 cent per kWh voor het deel dat zij salderen. Voor de netto teruglevering (dus wat je meer teruglevert dan je verbruikt) geeft Greenchoice een terugleververgoeding van 14,5 cent.

De terugleververgoeding is hoger dan de terugleverkosten. Daardoor krijgen zonnepaneelbezitters onder de streep voor netto teruglevering een vergoeding van tussen de 1,8 en 2,9 cent per kWh uitbetaald.
Het ziet ernaar uit dat binnenkort alle energie leveranciers behalve de dynamische flinke terugleverkosten in rekening gaan brengen.
pi_213985394
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 15:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het ziet ernaar uit dat binnenkort alle energie leveranciers behalve de dynamische flinke terugleverkosten in rekening gaan brengen.
Dus als je NU voor die keuze staat gewoon een modelcontract nemen. Daar zitten geen terugleverkosten in, dus daar werkt salderen nog zoals vóór de boetes er waren.
  woensdag 26 juni 2024 @ 17:51:35 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214060833
https://www.telegraaf.nl/(...)uden-krijgt-geld-toe

deze zomer overdag de was doen, de auto opladen en de airco op 8

das geld verdienen
dikke accu kopen

quote:
Dynamisch stroomcontract profiteert
Stroomprijs schiet ook op werkdagen ver onder nul: huishouden krijgt geld toe
THEO BESTEMAN

Aangepast: 1 uur geleden2 uur geledenin GELD

11
AMSTERDAM - Door het enorm snel groeiende aanbod van zon- en windenergie dalen de prijzen steeds vaker onder de nul euro.

Voor eigenaren van dynamische stroomcontracten, die een dag vooruit het gunstigste tarief zien, is het ook door de week kassa.

pi_214060982
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

das geld verdienen
De 1e 3 weken van juni waren nogal bewolkt, maar nu is het een stuk minder bewolkt en dan gaan de stroomprijzen in de middag inderdaad negatief, zelfs midden in de week. Volgende week wordt meer bewolking voorspelt.
  woensdag 26 juni 2024 @ 18:10:50 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214061032
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De 1e 3 weken van juni waren nogal bewolkt, maar nu is het een stuk minder bewolkt en dan gaan de stroomprijzen in de middag inderdaad negatief, zelfs midden in de week. Volgende week wordt meer bewolking voorspelt.
de overheid had subsidie op batterijen moeten geven ipv op zonnepanelen

nog beter helemaal geen subsidie, waar is de veelgeprezen VVD marktwerking als je die nodig hebt
  woensdag 26 juni 2024 @ 19:23:37 #241
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214062065
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:

das geld verdienen
dikke accu kopen
[..]

Vandaag waren de prijzen negatief, maar door de energiebelasting wordt het toch weer positief (voor de staatskas).
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_214065342
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2024 19:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Vandaag waren de prijzen negatief, maar door de energiebelasting wordt het toch weer positief (voor de staatskas).
Om serieus geld toe te krijgen moet de prijs flink beneden de -15 cent gaan. Dat is dit jaar tot nu toe een zeldzaamheid, met name vanwege de bewolking naar mijn inschatting. Afwachten wat juli en augustus nog te brengen hebben :)
pi_214065600
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de overheid had subsidie op batterijen moeten geven ipv op zonnepanelen

nog beter helemaal geen subsidie, waar is de veelgeprezen VVD marktwerking als je die nodig hebt
Toch gek dat een lage stroomprijs als negatief wordt ervaren.
pi_214066056
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hangt van je situatie af ;)
Ik ervaar het als positief, maar bezit dan ook geen zonnepanelen en heb een dynamisch contract. Daarnaast is mijn verbruik anticyclisch dwz 's zomers meer verbruik dan gedurende de koudere, donkere maanden.
pi_214066293
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hangt van je situatie af ;)
Ik ervaar het als positief, maar bezit dan ook geen zonnepanelen en heb een dynamisch contract. Daarnaast is mijn verbruik anticyclisch dwz 's zomers meer verbruik dan gedurende de koudere, donkere maanden.
Kijk, zo kan het ook 👍
pi_214067319
quote:

[..]
Het hangt van het niveau waarop je het bekijkt.

Consument: prima, maar een groot risico (want dynamisch contract).
Consument met zonnepanelen: waardeloos!
Consument met zonnepanelen en thuisaccu: kijken of ik het terug kan verdienen.
Consument met zonnepanelen in een buurt met veel zonnepanelen: de omvormer valt uit, dus het kost me niets.
Stroomleveranciers: er valt geen cent meer aan te verdienen.
Lokale netbeheerders: shit, we moeten alles verzwaren. Wie gaat dat betalen?
Nationale netbeheerder: over vijf jaar ben je de eerste, maar alle prijzen moeten fors omhoog.
Nederlandse staat: binnen vier jaar is er een grote kans op storingen en dan hebben wij het gedaan!
EU: ga zo door, jullie zijn er nog lang niet.

En de klimaatactivisten zijn het met de EU eens.
  donderdag 27 juni 2024 @ 07:20:55 #247
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_214067696
quote:

[..]
niet door de mensen met een dynamisch contract die geld willen verdienen door een wasje te draaien
pi_214068100
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 07:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niet door de mensen met een dynamisch contract die geld willen verdienen door een wasje te draaien
Ja, dat inderdaad. Denken in mogelijkheden.
pi_214068689
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, dat inderdaad. Denken in mogelijkheden.
En hoe hoog wordt de prijs in de winter bij somber weer?
pi_214068834
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En hoe hoog wordt de prijs in de winter bij somber weer?
Geen idee, maar je hoeft niet voor een dynamisch of variabel contract te kiezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')