abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217890367
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Sommige zaken zoals bewegening, riolering, spoorlijnen, dijken en watervoorziening leiden al snel en vrijwel noodzakelijk tot monopolisme. Daar lijkt een public/private partnership goed te kunnen werken, optimaal zal het nooit worden omdat het nogal tegen de natuur van mens ingaat, maar een redelijke balans lijkt haalbaar in een land met een behoorlijk stabiele sociale cohesie.
Er zijn ook mensen die niet alleen op eigen gewin uit zijn, maar ook die anderen willen helpen. De zorg zit er vol mee.
pi_217890488
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er zijn ook mensen die niet alleen op eigen gewin uit zijn, maar ook die anderen willen helpen. De zorg zit er vol mee.
Het een sluit het andere niet uit, je kunt ook een goede boterham willen verdienen en tegelijkertijd anderen willen helpen. In Nederland gaat het (nog) zelden bijna alleen om geld, dat is in de cultuur van de VS totaal anders.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217890608
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het een sluit het andere niet uit, je kunt ook een goede boterham willen verdienen en tegelijkertijd anderen willen helpen. In Nederland gaat het (nog) zelden bijna alleen om geld, dat is in de cultuur van de VS totaal anders.
Dus mensen wel, maar bedrijven niet? Die zijn er alleen voor de winstmaximalisatie van de aandeelhouders? En als je die aandeelhouders nou weghaalt? Door het door ambtenaren te laten doen? Of minimaal de aandelen eerlijk verdeelt over alle werknemers? En dus niet dat het management team de grote meerderheid heeft en de rest maar een symbolisch aandeeltje.

Het zou ook helpen als bedrijven niet streven naar een monopolie, zodat ze zich niets meer van de markt aan hoeven te trekken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen bereiken door democratische besluiten te nemen, zodat de baas niet onevenredig veel macht heeft en gemakkelijk in verleiding gebracht kan worden.

Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad en vond jij het belangrijk dat iedereen achter rijkdom aan kon gaan. Rijkdom als keuze. Net zoals dakloosheid.
pi_217890644
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 23:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus mensen wel, maar bedrijven niet? Die zijn er alleen voor de winstmaximalisatie van de aandeelhouders? En als je die aandeelhouders nou weghaalt? Door het door ambtenaren te laten doen? Of minimaal de aandelen eerlijk verdeelt over alle werknemers? En dus niet dat het management team de grote meerderheid heeft en de rest maar een symbolisch aandeeltje.

Het zou ook helpen als bedrijven niet streven naar een monopolie, zodat ze zich niets meer van de markt aan hoeven te trekken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen bereiken door democratische besluiten te nemen, zodat de baas niet onevenredig veel macht heeft en gemakkelijk in verleiding gebracht kan worden.

Maar volgens mij hebben we het daar al eens over gehad en vond jij het belangrijk dat iedereen achter rijkdom aan kon gaan. Rijkdom als keuze. Net zoals dakloosheid.
Veel bedrijven hier zijn (nog) niet uit op winstmaximalisatie, dat de veramerikanisering hier toeslaat zal ik niet ontkennen, maar ik ben er geen voorstander van. Communisme werkt ook niet. De middenweg bewandelen lijkt me het meeste aan welzijn op te leveren voor de doorsnee burger. En ja, mensen mogen van mij de keuze hebben of ze rijk willen worden en dat nastreven of in een hutje op de hei willen wonen.
pi_218195497
2025 solar bodemprijzen
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Wat doen de solar prijzen op de markt in 2025? En heeft het nog zin om zonnepanelen te leggen met de blik voorbij het einde van de salderingsregeling in 2027?
pi_218316159
twitter

twitter
pi_218316248
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:49 schreef QAnonn het volgende:
[ x ]
[ x ]
De energiebedrijven zouden inkomensafhankelijke prijzen moeten vragen voor hun producten, dan zouden zij tenminste sociaal bezig zijn.
Maar zoals alle bedrijven zijn ook zij slechts tevreden als zij veel meer winst krijgen dan de gewone arbeider.
pi_218367675
quote:
Miljoen zonnepaneeleigenaren zijn uit de kosten, maar terugverdientijd loopt op

Zo'n miljoen Nederlanders die hun zonnepanelen voor 2020 hebben gekocht, hebben die inmiddels terugverdiend, meldt Milieu Centraal. Volgens het kenniscentrum gaat het om ongeveer een derde van alle zonnepaneelbezitters in Nederland.

De meeste leveranciers rekenen inmiddels ook terugleverkosten voor de weg te strepen stroom. Je moet dus betalen voor de stroom die je met je zonnepanelen opwekt en teruglevert aan het elektriciteitsnet. De tijd van snel terugverdienen lijkt voorbij wanneer de salderingsregeling in 2027 stopt en leveranciers zelf de terugleververgoeding mogen bepalen.

Toch blijven zonnepanelen volgens Milieu Centraal een goede investering. Je eigen opgewekte stroom verbruiken is namelijk altijd goedkoper dan die van het stroomnet. Bovendien zijn zonnepaneelbezitters minder afhankelijk van de energiemarkt, waar prijzen door bijvoorbeeld geopolitieke onrust beïnvloed kunnen worden.
pi_218368093
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik heb zelfs de panelen die in begin 2023 heb geplaatst al terugverdiend... Dus het is wel ruimer dan vóór 2020.
pi_218368208
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:51 schreef Digi2 het volgende:
2025 solar bodemprijzen
Bekijk deze YouTube-video
[..]

Dus een paneel van 400 Wp kost nog 28 Euro? Waar kan ik die kopen?
pi_218368247
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]

"Hallo, dynamische contracten." De jaarcontracten hebben hun langste tijd gehad. En dan krijg je voor die energie van je zonnepanelen niets meer terug. De saldering was ook maar een overbrugging, totdat we allemaal een slimme meter hadden. Die wilden ze twee jaar geleden al afschaffen. We hebben dus een paar jaar uitstel gekregen. Als je de panelen voor eind volgend jaar niet terug hebt verdiend, dan gaat dat moeilijk worden.
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:08:00 #262
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218368267
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
https://www.solarloods.nl/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:19:47 #263
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218368346
quote:
quote:
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er na 2031 met de salderingsregeling?
Na 2031 wordt de regeling volledig afgebouwd en zul je voor de volledige hoeveelheid teruggeleverde energie een vergoeding ontvangen die lager ligt dan de huidige salderingsvergoeding.
2031 ?? was toch 2027?

Ja
dan moet ik overdag de wasmachine aandoen en dan de droger erna
quote:
AI-overzicht
De salderingsregeling voor zonnepanelen stopt per 1 januari 2027.
Dit betekent dat je vanaf dat moment de stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet niet meer mag wegstrepen tegen de stroom die je verbruikt.
In plaats daarvan krijg je een terugleververgoeding voor de stroom die je teruglevert, maar die zal lager zijn dan de huidige saldering.
Wat betekent dit concreet?
Geen saldering meer:
Je kunt de opgewekte stroom van je zonnepanelen niet meer verrekenen met je verbruik.
Terugleververgoeding:
Je ontvangt een vergoeding voor de stroom die je teruglevert aan het net, maar deze zal lager zijn dan de huidige saldering.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218368355
quote:
Interessant. De markt is dus ingestort en ze zijn hun voorraden aan het verkopen. Of is dat een gangbare prijs?
  woensdag 30 juli 2025 @ 10:22:51 #265
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218368366
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant. De markt is dus ingestort en ze zijn hun voorraden aan het verkopen. Of is dat een gangbare prijs?
nee het gaat nu echt tegen bodem prijzen ,maar wie heeft er nu nog panels nodig ? Iedere varkensschuur ligt vol
breng ze maar naar Afrika daar kan men nog heel veel van die dingen gebruiken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218368369
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee het gaat nu echt tegen bodem prijzen ,maar wie heeft er nu nog panels nodig ? Iedere varkensschuur ligt vol
Dat bedoel ik.
pi_218368443
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 10:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Sterk vermoeden in China :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')