abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213752100
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
EV is wel duurzaam en een thuisbartterij niet >??
Of een EV duurzaam is staat ook ter discussie.

Voor stroom aan huis zijn wel duurzame oplossingen in ontwikkeling, bijvoorbeeld verliesloze warmte opslag in zoutbatterijen.
Dat kan ook per huizenblok of wijk, of per woning.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:37:31 #152
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213752103
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
1 op de 40 huishoudens heeft eentje.
Is meer dan hier, maar gemeengoed?

Het is sowieso niet duurzaam.
CO2 terugverdientijd van batterijen bedraagt circa 4 jaar, ietsje langer dan bij zonnepanelen. Maar alsnog een uitstekend duurzaam middel om CO2 te besparen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_213752113
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De komende 10 jaar gaat dat echt veranderen, dat wordt de business van de komende10 jaar
Zeker. Alleen energiemaatschappijen gaan echt niet zomaar akkoord met minder inkomsten. Zie terugleververgoeding panelen nu. Als je denkt dat het goedkoper etc gaat worden dat is echt een utopie. Hun winkeltje moet blijven draaien, ongeacht "duurzaamheid".
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:38:59 #154
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752117
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:38 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Zeker. Alleen energiemaatschappijen gaan echt niet zomaar akkoord met minder inkomsten. Zie terugleververgoeding panelen nu. Als je denkt dat het goedkoper etc gaat worden dat is echt een utopie. Hun winkeltje moet blijven draaien, ongeacht "duurzaamheid".
daar hebben we de concurrentie voor, marktwerking zou de VVD zeggen

Ik denk dat met batterijen ipv saldering de energiemaatschappijen meer gaan verdienen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:40:51 #155
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213752139
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:38 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Leg mij eens uit hoe een energieleverancier gaat bepalen wat er achter de meter gebeurt en daar zijn prijsbeleid op denkt aan te passen :')?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_213752140
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren. Zie nu het feit dat ze allemaal terugleverkosten rekenen. Allemaal gaan ze overstag.
pi_213752149
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik denk dat met batterijen ipv saldering de energiemaatschappijen meer gaan verdienen
Ik denk dat je een soort "opslag geld" mag gaan betalen voor je opgeslagen stroom. Je neemt immers minder af, zoiets dergelijks
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:43:54 #158
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213752174
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:41 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik denk dat je een soort "opslag geld" mag gaan betalen voor je opgeslagen stroom. Je neemt immers minder af, zoiets dergelijks
Hoe kan een energieleverancier dat beoordelen?
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:45:53 #159
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752196
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:40 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren. Zie nu het feit dat ze allemaal terugleverkosten rekenen. Allemaal gaan ze overstag.
concurrentie hebben we nu ook, waarom zou dat anders worden als er meer batterijen bij de klanten komen

ze krijgen minder electra aangeleverd waar ze niets mee kunnen en verkopen meer electra die geld oplevert
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213752219
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:43 schreef Falco het volgende:

[..]
Hoe kan een energieleverancier dat beoordelen?
De batterij koppelen aan de meter bijvoorbeeld verplicht stellen zodat ze hem kunnen uitlezen? Ik hoop toch dat je niet zo naïef bent om te denken batterij is gratis geld. Laten ze nooit gebeuren. Overigens ben ik voor thuisbatterijen laat dat duidelijk zijn, maar ze gaan echt wel wat verzinnen om de inkomsten op peil te houden. Of de stroom wordt nog veel duurder etc.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:53:16 #161
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752275
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:48 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
De batterij koppelen aan de meter bijvoorbeeld verplicht stellen zodat ze hem kunnen uitlezen? Ik hoop toch dat je niet zo naïef bent om te denken batterij is gratis geld. Laten ze nooit gebeuren. Overigens ben ik voor thuisbatterijen laat dat duidelijk zijn, maar ze gaan echt wel wat verzinnen om de inkomsten op peil te houden. Of de stroom wordt nog veel duurder etc.
een batterij hoeft niet aan de meter gekoppeld te worden , dat slaat nergens op , dat is nergens zo

het gaat om de stroom die jij aan hen levert , niet de stroom die jij thuis zelf opslaat

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:41 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
je moet geld betalen voor de stroom van je zonnepanelen die jij zelf thuis opslaat in je eigen batterij ??
Als hier de saldering eraf is dan gaan er gigantisch veel batterijen geplaatst worden

pi_213752307
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een batterij hoeft niet aan de meter gekoppeld te worden , dat slaat nergens op , dat is nergens zo

het gaat om de stroom die jij aan hen levert , niet de stroom die jij thuis zelf opslaat
[..]
je moet geld betalen voor de stroom van je zonnepanelen die jij zelf thuis opslaat in je eigen batterij ??

[ afbeelding ]
Je moet nu ook betalen voor stroom die JIJ opwekt. Dat is net zo belachelijk toch? Ik zie het wel gebeuren ja.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 10:57:39 #163
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752314
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:57 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je moet nu ook betalen voor stroom die JIJ opwekt. Dat is net zo belachelijk toch? Ik zie het wel gebeuren ja.
nee voor de stroom die jij LEVERT , ,of jij thuis de stroom opslaat in je EV of in je thuisbatterij dat moet je zelf weten
pi_213752402
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee voor de stroom die jij LEVERT , ,of jij thuis de stroom opslaat in je EV of in je thuisbatterij dat moet je zelf weten
Levert inderdaad, maar jij wekt die stroom op. Waarom kopen ze het niet van je in zoals het hoort? Dat ze geen capaciteit etc hebben dat is toch niet ons probleem?
  zaterdag 1 juni 2024 @ 11:07:35 #165
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752417
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:05 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Levert inderdaad, maar jij wekt die stroom op.
Waarom kopen ze het niet van je in zoals het hoort? Dat ze geen capaciteit etc hebben dat is toch niet ons probleem?
Ja dat is handel , verkoop die overtollige stroom zelf zou ik zeggen , aan je buurman
pi_213752431
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja dat is handel , verkoop die stroom zelf zou ik zeggen , aan je buurman
Exact mijn punt. Die "handel" gaat ook op een bepaalde manier met batterijen gebeuren. Enexis wil mensen met panelen, warmtepomp etc al dubbel gaan belasten koekoek :')
  zaterdag 1 juni 2024 @ 11:24:20 #167
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213752586
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 10:48 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je bent duidelijk niet op de hoogte van deze materie.

Een energieleverancier heeft geen zeggenschap over jouw elektriciteitsmeter en apparaten achter de meter. Energieleveranciers zijn juist blij met deze ontwikkeling omdat er minder overschot van goedkope stroom zal zijn tijdens de zomer. Eneco België is trouwens al bezig met de verkoop van thuisbatterijen: https://eneco.be/nl/energieoplossingen/thuisbatterij
pi_213752664
Wanneer die thuisbatterijen effectiever en goedkoper zijn dan schaf ik er meteen 1 aan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 1 juni 2024 @ 11:50:52 #169
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752710
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:44 schreef Montagui het volgende:
Wanneer die thuisbatterijen effectiever en goedkoper zijn dan schaf ik er meteen 1 aan.
zo duur zijn ze juist niet, als wij niet met die saldering waren begonnen dan waren we nu net zover als duitsland met iedereen een eigen thuisbatterij

zelfs Ikea en BOL verkopen ze al
pi_213752717
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:44 schreef Montagui het volgende:
Dat wordt het vanzelf zodra het salderen stopt. Salderen berust op de fictie dat het stroomnet zelf een batterij zou zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zaterdag 1 juni 2024 @ 11:53:24 #171
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213752735
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat wordt het vanzelf zodra het salderen stopt. Salderen berust op de fictie dat het stroomnet zelf een batterij zou zijn.
Dat had wel gekund maar de energiebedrijven dachten in 2010 al dat salderen dat is snel afgelopen en we blijven maar rekken
https://www.bol.com/nl/nl(...)lxzllVRoCqnoQAvD_BwE
quote:
Productbeschrijving
LPBA 5.0KWH Lifepo4 Power Wall 100ah 48V Lithium Battery van Felicity Solar voor de opslag van eigen opgewekte energie.

Wees goed voorbereid voor de toekomst.
De vraag naar energie zal de aankomende tijd nog aanzienlijk stijgen en daarmee de vraag naar thuisbatterijen ook.
als de overheid constructief gedacht had dan was men toen met megapacks begonnen en waren de thuisbatterijjen gesubsideerd ipv het salderen
pi_213752791
Gepost in verkeerde topic

[ Bericht 49% gewijzigd door Digi2 op 01-06-2024 12:20:51 ]
pi_213752923
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:57 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Zoetwatertekort steeds nijpender
[..]

Ja, leuk, maar ook gelul, want je kunt van zout water zoet water maken. Alleen kost dat meer geld dan water per schip importeren uit een of ander ver weg gelegen land, dus het is niet een 'tekort', het is gewoon (zoals alles) een kwestie van geld.
pi_213752946
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, leuk, maar ook gelul, want je kunt van zout water zoet water maken. Alleen kost dat meer geld dan water per schip importeren uit een of ander ver weg gelegen land, dus het is niet een 'tekort', het is gewoon (zoals alles) een kwestie van geld.
Zeker, drinkwater wordt veel te goedkoop aangeboden en beprijzing is de beste manier om in te grijpen.
Met de opbrengsten kan dan ook meer water retentie worden gefinancierd.
pi_213753045
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Met het tekort wordt niet drinkwater bedoeld .
pi_213753086
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:21 schreef Wantie het volgende:

[..]
Met het tekort wordt niet drinkwater bedoeld .
Ik had binnen het verkeerde topic gepost, echter opslag en beprijzings problemen spelen bij zowel zoetwater als energie uit stroom.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 12:35:04 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213753178
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik had binnen het verkeerde topic gepost, echter opslag en beprijzings problemen spelen bij zowel zoetwater als energie uit stroom.
zouden we weer eens nieuwe wijken gaan bouwen dan zouden ze volledig zonder externe infrastructuur kunnen

geen riolering , alleen externe stroom als backup mogelijkheid en geen externe water voorziening
ik heb etn compound in africa en daar is geen externe stroom, water of riolering nodig
totaal NIETS, maar soms, kan zijn, is er geen electra meer , so what
schoon water zat en vuur ook

septic tanks, daar zou groen links moeite mee hebben denk ik , alhoewel beesten ook in de natuur schijten
en boreholes idem dito
pi_213753180
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Maar het artikel gaat over het bestrijden van verzilting.
pi_213754080
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar het artikel gaat over het bestrijden van verzilting.
NWS / Vitens: Bedrijven krijgen geen drinkwater: Nieuwbouwwijken volgen
pi_213836362
quote:
Miljoenen kozen te snel voor vast energiecontract en waren zo duur uit

De meeste huishoudens hebben vorig jaar hun energieprijzen te vroeg vastgezet. Zij betaalden zo tot honderden euro's te veel omdat stroom en gas sindsdien goedkoper werd. Zonnepanelenklanten profiteren wél, doordat ze langer de gevreesde terugleverkosten voor opgewekte zonnestroom ontlopen.
Nadat het bijna een jaar niet mogelijk was om energieprijzen vast te zetten, kozen huishoudens in de tweede helft van 2023 massaal voor de zekerheid van 1 tot 3 jaar lang vaste prijzen. Zodoende verdubbelde het aantal huishoudens in het afgelopen jaar met een vast energiecontract tot bijna 4,3 miljoen begin mei.

Energie werd toch goedkoper
Maar dat kon dus toch. Door een milde winter en volle gasopslagen werd energie sinds de herfst flink goedkoper. Voor stroom was de laagst beschikbare prijs in de periode van september tot december ongeveer 34 cent per kilowattuur. Nu is die nog maar 23 cent, blijkt uit gegevens van vergelijkingssites Independer . Dat is 32 procent minder

Ook hogere kortingen
En dat zijn alleen nog de prijzen van verbruik. Volgens vergelijker Gaslicht.com zijn de bonussen om je energiecontract vast te zetten nu veel hoger dan in de herfst van 2023. Nu kun je gemiddeld kortingen krijgen tot ruim 300 euro. In september en oktober vorig jaar was dat nog de helft.

Al met al was je dus een stuk duurder uit als je je energiecontract in de tweede helft van 2023 hebt vastgezet. Achteraf bekeken was een variabel contract voordeliger geweest. En dan is dit voorjaar een veel gunstiger moment om prijzen voor een jaar of langer vast te zetten.

Het verschil in timing bij het vastzetten van je energieprijzen kan op jaarbasis volgens Kerkhof tot honderden euro's schelen. Wel is het daarbij de vraag wat prijzen in de komende maanden gaan doen.
Soms is het beter de kat ff uit de boom te kijken ;)
pi_213838544
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 18:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Soms is het beter de kat ff uit de boom te kijken ;)

Wat een bullshit.
Van achteren een koe in de kont kijken noemen we dat.
pi_213838846
Als je ziet dat hartje winter fors reclame wordt gemaakt om je contract vast te zetten weet je dat je moet wachten tot mei/juni. Dat was erg voorspelbaar.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213839076
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 21:46 schreef Akkerdjie het volgende:
Als je ziet dat hartje winter fors reclame wordt gemaakt om je contract vast te zetten weet je dat je moet wachten tot mei/juni. Dat was erg voorspelbaar.
Er komt vanuit de VS en Qatar steeds meer LNG beschikbaar en ik heb daarom nog steeds een dynamisch contract. De chinese economie bevindt zich in een langdurige stagnatie en van daaruit verwacht ik geen sterke toename aan LNG verbruik.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 22:02:04 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213839148
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 21:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er komt vanuit de VS en Qatar steeds meer LNG beschikbaar en ik heb daarom nog steeds een dynamisch contract. De chinese economie bevindt zich in een langdurige stagnatie en van daaruit verwacht ik geen sterke toename aan LNG verbruik.
sowieso zal ook het aanlegen van zonnepanelen toenemen en men zal meer electra opslaan in de EV en huisaccus zullen gemeengoed gaan worden

Ook de diesel wordt steeds goedkoper , en een oudere wereldbevolking heeft minder energie nodig , de kolenmijnen zullen als eerste gaan sluiten
pi_213839188
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 21:46 schreef Akkerdjie het volgende:
Nou nee, de prijzen voor vaste contracten waren in februari veel gunstiger dan nu.
pi_213839293
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 22:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
sowieso zal ook het aanlegen van zonnepanelen toenemen en men zal meer electra opslaan in de EV en huisaccus zullen gemeengoed gaan worden

Ook de diesel wordt steeds goedkoper , en een oudere wereldbevolking heeft minder energie nodig , de kolenmijnen zullen als eerste gaan sluiten
Dat kan zelfs tot een LNGcrash gaan leiden.

IEEFA: Tidal wave of new LNG supply to flood market amid demand uncertainty

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 08-06-2024 22:17:47 ]
pi_213839446
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 22:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Nou nee, de prijzen voor vaste contracten waren in februari veel gunstiger dan nu.
Misschien voor zonnepaneel eigenaren. Maar ik kan nu 1 jaar vast krijgen, goedkoper dan dynamisch vanwege de overstapkortingen. Niet dat ik ga overstappen voor 1 jaar ;)
pi_213839561
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 22:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Misschien voor zonnepaneel eigenaren. Maar ik kan nu 1 jaar vast krijgen, goedkoper dan dynamisch vanwege de overstapkortingen. Niet dat ik ga overstappen voor 1 jaar ;)
Nee, voor niet-zonnepaneel bezitters waren de tarieven gunstiger in februari. Overstapkortingen meegenomen in de prijs.
pi_213839959
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 22:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Nee, voor niet-zonnepaneel bezitters waren de tarieven gunstiger in februari. Overstapkortingen meegenomen in de prijs.
Ja, wij hadden mazzel.
Nieuw contract in februari, en in mei zonnepanelen.
  zondag 9 juni 2024 @ 09:12:16 #190
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213842803
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat had wel gekund maar de energiebedrijven dachten in 2010 al dat salderen dat is snel afgelopen en we blijven maar rekken
https://www.bol.com/nl/nl(...)lxzllVRoCqnoQAvD_BwE
[..]
als de overheid constructief gedacht had dan was men toen met megapacks begonnen en waren de thuisbatterijjen gesubsideerd ipv het salderen
Thanks. Ik dacht altijd dat die dingen 8000,- moesten kosten, maar dat was de Tesla variant.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zondag 9 juni 2024 @ 09:17:18 #191
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213842841
quote:
2s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:12 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Thanks. Ik dacht altijd dat die dingen 8000,- moesten kosten, maar dat was de Tesla variant.
Ja Nederland heeft door die saldering de boot met thuisbatterijen een beetje gemist

Ik heb het idee dat we dat de komende jaren gaan inhalen, de overheid moet eens stoppen met al die subsides , totaal overbodige subsidies, marktverstorende subsidies

quote:
Duitsland installeert recordaantal van 573.000 thuisbatterijen

Consumenten met zonnepanelen hebben in Duitsland vorig jaar 573.000 thuisbatterijen geïnstalleerd, waarmee de verkoop met 172 procent gegroeid is.
De oosterburen zijn de grens van 1 miljoen thuisbatterijen voorbij.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2024 09:37:33 ]
pi_213845060
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja Nederland heeft door die saldering de boot met thuisbatterijen een beetje gemist

Ik heb het idee dat we dat de komende jaren gaan inhalen, de overheid moet eens stoppen met al die subsides , totaal overbodige subsidies, marktverstorende subsidies
[..]

In Duitsland heeft ongeveer 1 op de 20 huishoudens zonnepanelen, in Nederland 1 op de 3.

1 op de 40 huishoudens in Duitsland heeft een thuisbatterij.

Op zich biedt het einde van de saldering kansen voor de thuis batterij markt in Nederland, dankzij de hogere dichtheid aan zonnepanelen, en het feit dat een groot deel daarvan is terugverdiend.
Dat maakt investeren in een batterij aantrekkelijker.
Alleen is het abrupt stoppen van de saldering en alle onzekerheden daaromheen marktverstorend voor de zonnepanelen zelf.
De eerste installatiebedrijven zijn inmiddels failliet gegaan en de ordeportefeuille is met 95% gedaald.
  zondag 9 juni 2024 @ 13:18:45 #193
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213845510
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 12:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
In Duitsland heeft ongeveer 1 op de 20 huishoudens zonnepanelen, in Nederland 1 op de 3.

1 op de 40 huishoudens in Duitsland heeft een thuisbatterij.

Op zich biedt het einde van de saldering kansen voor de thuis batterij markt in Nederland, dankzij de hogere dichtheid aan zonnepanelen, en het feit dat een groot deel daarvan is terugverdiend.
Dat maakt investeren in een batterij aantrekkelijker.
Alleen is het abrupt stoppen van de saldering en alle onzekerheden daaromheen marktverstorend voor de zonnepanelen zelf.
De eerste installatiebedrijven zijn inmiddels failliet gegaan en de ordeportefeuille is met 95% gedaald.
uiteraard , de saldering is de oorzaak van de netcongestie die we nu hebben, steeds maar heen en weer pompen van electra

dat met het failliet gaan van de zonpaneelbedrijven dat komt best goed
het zijn de paar cowboys die failliet gaan , dat geeft niet

wie nu failiet gaat die heeft geen vertrouwen van de bank en geen klanten , over 6 maand dan hebben ze weer werk zat
ze hebben toch best wel een buffer een waardevolle vooraad aan zonnepanelen, iedere bank geeft ze geld

Het is de schuld van de overheid die moet stoppen met die marktverstorende subsidies, men had beter dat subsidie geld kunnen steken in megapacks in iedere dorp

quote:
Zonnepanelen installateurs stunten met prijzen:
Een set zonnepanelen kan momenteel tot wel 50% goedkoper zijn dan een jaar geleden.
Door deze bizarre prijzen verdien je de zonnepanelen razendsnel terug. Je moet wel de juiste installateur vinden, want de prijzen lopen flink uiteen.

"Wat er ook gebeurt met de regels rondom het terugleveren van stroom, met deze prijzen ben je gek als je nog geen zonnepanelen hebt" zeggen experts.
Doordat je de zonnepanelen nu zo goedkoop kan aanschaffen, zit je de komende jaren altijd goed.
Een set gaat minimaal 30 jaar mee, dus het blijft een verstandige investering.
Wees er wel snel bij, want de prijzen gaan aankomende zomer naar verwachting weer stijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2024 14:05:25 ]
pi_213845905
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
uiteraard , de saldering is de oorzaak van de netcongestie die we nu hebben, steeds maar heen en weer pompen van electra

dat met het failliet gaan van de zonpaneelbedrijven dat komt best goed
het zijn de paar cowboys die failliet gaan , dat geeft niet

wie nu failiet gaat die heeft geen vertrouwen van de bank en geen klanten , over 6 maand dan hebben ze weer werk zat
ze hebben toch best wel een buffer een waardevolle vooraad aan zonnepanelen, iedere bank geeft ze geld

Het is de schuld van de overheid die moet stoppen met die marktverstorende subsidies, men had beter dat subsidie geld kunnen steken in megapacks in iedere dorp
[..]

Megapacks zijn bizar duur en lossen geen probleem op. Leuk voor de winst van Tesla, weggegooid geld voor de burger.
pi_213846070
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 14:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Megapacks zijn bizar duur en lossen geen probleem op. Leuk voor de winst van Tesla, weggegooid geld voor de burger.
CATL gaat ze ook leveren en volgens mij kunnen megapacks gedurende de zonnige maanden wel degelijk bijdragen aan het verplaatsen van de zonne-stroom naar de avond.

CATL unveils Tesla Megapack competitor, claims zero degradation and more capacity
pi_213846130
quote:

[..]
Megapacks zijn bizar duur en lossen geen probleem op.
Dat is echt gezwets.

Nu zal het niet overal hetzelfde zijn maar in Australië verdienen ze zichzelf in ongeveer 3 jaar terug.
Dat betekent dat ze niet "bizar duur" zijn, anders kon dat niet.

Ze vervangen daar peaker plants, ofwel: ze slaan stroom op als de vraag laag en kunnen dat leveren als de vraag hoog is. En die "piek" kWh's zijn nu eenmaal duurder, soms tot wel enkele Euro's of zelfs tientjes (!) per kWh. En die kosten brengt Tesla fors omlaag.

In Nederland staan ook diverse centrales 24/7 standby (zoals bij Burgum) om bij te kunnen schakelen als er vraag is. Dat betekent dat de ketel 24/7 op temperatuur gehouden moet worden om vlot (in ~15 minuten) bij te kunnen schakelen.

Zo'n Megapack (of welke variant van welk merk dan ook) kan in enkele milliseconden bij- en afschakelen.
pi_213846156
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 14:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
CATL gaat ze ook leveren en volgens mij kunnen megapacks gedurende de zonnige maanden wel degelijk bijdragen aan het verplaatsen van de zonne-stroom naar de avond.

CATL unveils Tesla Megapack competitor, claims zero degradation and more capacity
CATL levert die cellen overigens ook aan Tesla.

edit: dat staat ook min of meer in het artikel :@
pi_213846211
quote:
2s.gif Op zondag 9 juni 2024 09:12 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat ding van Bol.com is alleen de kale accu, daar moet nog apparatuur bij om het aan het stroomnet in je woning te hangen.

De Tesla Powerwall is compleet.
  zondag 9 juni 2024 @ 15:08:54 #199
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213846430
quote:

[..]
die hoef jij niet te betalen
en er zullen wel meer fabrikanten zijn van die dingen
https://nieuws.eneco.nl/g(...)t-het-licht-in-2024/
het stroomnet moet toch weer vrijkomen ,

https://soly.nl/thuisbatt(...)BZIrgyUaAgj5EALw_wcB
TATA staal weg doen dat zal ook helpen
quote:
Tata steel betaalt 94 keer minder dan huishouden
Maar het verschil kan nog veel groter, met name voor de hele grote bedrijven.
Neem een bedrijf als Tata Steel. Volgens recente kerncijfers verbruikt het bedrijf jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.

Stop je dit getal in de belastingmolen.
Dan komt het gemiddelde belastingtarief uit op 0,13 cent per kWh.
Dat is 94 keer minder dan wat een huishouden per kWh betaalt.

[ Bericht 20% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2024 15:14:59 ]
pi_213847072
Ja, een Megapack op een strategische locatie kan een verschil maken. Maar gewoon die gingen maar overal neerzetten omdat iedereen vind dat we aan de accu's moeten, gaat de zaak niet verbeteren. En dan ga je ze niet terug verdienen. Vooral dat laatste is belangrijk.

Ik bedoel, we zitten nu in de problemen door het overal maar lukraak neerzetten van windmolens en zonnepanelen. Ga nu eerst eens rekenen en maak een plan dat ook werkt. Daar ontbreekt het aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')