Israël is nu de grote splijtzwam die voor veel gedoe zal zorgen, wat er ook beslist wordt.quote:Op maandag 20 mei 2024 12:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Toch denk ik dat niet. Denk dat er achter de schermen nog wel een en ander bezig is qua omroepen met vragen en klachten. En wacht maar tot ze aankondigen dat Israël volgend jaar gewoon weer meedoet. Dit gaat niet meer 'gewoon' door de komende jaren. Dit worden enorm moeizame edities met nog veel meer boe.
Oh echt wel hoor. Want de EBU heeft een contractuele verplichting niet nagekomen, en het is alleszins de vraag of het incident ernstig genoeg was om dat te doen. Een boete (als het al tot vervolging komt) betekent nog steeds dat het geen ernstige kwestie is geweest. Dus wellicht ook dan nog onvoldoende rechtvaardiging van de opgelegde sancties. Het contract met de artiesten lijkt ook nogal wat worgartikelen te bevatten die bij rechterlijke toetsing niet te handhaven zijn.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:35 schreef Em31 het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook, maar ik heb geen idee of dat dan nog kans van slagen heeft.
Zoals? Oprechte vraag, ik heb het niet echt meer gevolgd en nu even 100 topics teruglezen is me wat te veel van het goedequote:Op maandag 20 mei 2024 11:30 schreef Electric_Eye het volgende:
Wat mij na 1,5 week nog het meest stoort is de hele houding van EBU. Dat arrogante, misplaatste en hautaine gedrag, alsof het een geweldig feestje was. Nergens iets wat lijkt op een excuus moet lijken.
Zomaar een jaartje overslaan geloof ik niet in. Nederland moet een keihard statement naar buiten maken en eisen:
- dat het publiek en de fans openheid van zaken wordt gegeven
- significante verbeteringen voor de artiesten en de pers
- opstappen van Martin en zijn vriendjes
En zolang dat allemaal niet gebeurd, niet meer meedoen. Alles wat we nu weten over hoe het er achter de schermen aan toe gaat, welke contractuele verplichtingen de delegaties aangaan, het is Russisch beleid wat er gevoerd wordt. Stoppen met het entertainment over de rug van artiesten.
Ook de hoofdsponsor mag wat mij betreft aftreden. Ik kan er niet meer in zien dan een propaganda machine.
En daarop antwoorden ze dan glashard met nee en gaan verder met waar ze mee bezig zijn.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Omdat er al landen vragen hebben gesteld over of de hoofdsponsor invloed heeft op hoe een land behandeld wordt.
Je kunt de twee zaken niet helemaal los van elkaar zien. De diskwalificatie van Joost is vooral in contrast met de overigens allesbehalve non zero tolerance policy zo controversieel. Het feit dat er regels zijn die soms gevolgen hebben en soms niet is voor alle deelnemers relevant. Zeker als ze geen grote vijf zijn.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:43 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Israël is nu de grote splijtzwam die voor veel gedoe zal zorgen, wat er ook beslist wordt.
Voor andere landen is Joost toch heel wat minder relevant, zeker als hij straks ook nog een strafje krijgt. Dan is het voor genoeg niet-betrokkenen toch een gevalletje “als je niet gediskwalificeerd wil worden, moet je maar normaal doen”. En solidariteit van andere omroepen als de BBC of VRT ofzo zou ik al helemaal niet verwachten.
Na refresh van wat?quote:Op maandag 20 mei 2024 12:21 schreef Giggio het volgende:
mmm... zag net nog 12 landen die toegezegd hebben in 2025 mee te doen
na refresh bleven er nog 10 over - was te laat met screenshot
welke landen zijn er weer afgevallen?
Ja, misschien ben ik te cynisch, maar zeker als hij wordt "gestraft" verwacht ik weinig bijval van andere landen en omroepen. Voorafgaand aan de finale waren er ook allemaal geruchten over landen die niet meer mee zouden doen, nou dat hebben we gezien. Wel twee of drie voorzichtige steunbetuigingen aan Joost, maar dat was het dan.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:43 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Israël is nu de grote splijtzwam die voor veel gedoe zal zorgen, wat er ook beslist wordt.
Voor andere landen is Joost toch heel wat minder relevant, zeker als hij straks ook nog een strafje krijgt. Dan is het voor genoeg niet-betrokkenen toch een gevalletje “als je niet gediskwalificeerd wil worden, moet je maar normaal doen”. En solidariteit van andere omroepen als de BBC of VRT ofzo zou ik al helemaal niet verwachten.
het is een relatief klein bedrijfquote:Op maandag 20 mei 2024 13:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Omdat er al landen vragen hebben gesteld over of de hoofdsponsor invloed heeft op hoe een land behandeld wordt.
Goede samenwerking tussen de drie Talpa programma'squote:Tijdens de uitzending van De Oranjezondag schakelde Hélène Hendriks verschillende keren vanuit de studio naar Vahle om haar te vragen hoe het ervoor stond. Hoewel Klein wél kwam opdagen, zat een interview er niet in. Na zijn optreden, kwam Vahle weer in beeld. ,,Nou, Joost is weg en ik heb Joost ook niet gesproken”, zei ze met venijnig glimlachje, wat weer op veel gelach in de studio kon rekenen.
Deze uitkomst had de verslaggeefster al van mijlenver zien aankomen en ze gaf in de uitzending dan ook toe dat ze niet stond te springen toen ze hoorde dat ze naar Enschede werd gestuurd. ,,Jullie kunnen het je ook wel voorstellen dat ik als sportverslaggever, op de dag dat er een ontknoping is in de Premier League en de laatste speelronde en de Eredivisie, het echt heel erg leuk vind om af te reizen naar Enschede”, zei ze. ,,Om te kijken naar Joost Klein en vervolgens geen vraag te kunnen stellen. Dus een geslaagde dag, moet ik zeggen", concludeerde ze sarcastisch.
,,Ik was zeker niet de enige hier, want de persvrouw van het festival wist niet wat haar overkwam. Ongelooflijk veel pers uit binnen- en buitenland”, ging Vahle verder. ,,Talpa heeft heel efficiënt drie ploegen gestuurd, dus wij, Hart van Nederland en Shownieuws”, zegt Vahle.
Uiteindelijk besloot ze de journalisten die Joost Klein probeerden te strikken maar te interviewen over hun verwoede pogingen om Joost Klein te strikken, en zo kon ze er tóch nog een beetje om lachen.
Humor met de commerciëlen.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:06 schreef Nizno het volgende:
Noa Vahle moet tegen haar zin in live op tv achter Joost Klein aan: ‘Ik sta hier vast voor Jan Lul’
[..]
Goede samenwerking tussen de drie Talpa programma's
Er ging wel meer mis dan alleen Joost he.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:11 schreef quirina het volgende:
Weet je EBU gaat niks verder doen of zeggen. Gewoon net als op het songfestival zelf boegeroep gewoon negeren.
Ze hebben volgens hun protocollen gehandeld, uitingen van geweld worden niet getolereerd en verder gaan ze het er niet meer over hebben.
En straks hebben wij het er ook niet meer over en kan zo’n organisatie lekker doorgaan.
Lange Frans is wel een goede. Die ziet in alles complotten.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:08 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik ben inmiddels ook voorstander van een protestlied in 2025. Want anders gaat het feestje gewoon zonder ons door en denkt niemand meer aan wat er met Joost is gebeurd. Ergste dat kan gebeuren is dat ze onze inzending afkeuren, maar dan ben je wel daar weer nieuws mee. De vraag is alleen welke artiest zich wil lenen hiervoor?
Ja maar stiekem pesten ( wat dat groepje van Israël deed) valt niet onder geweld.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Er ging wel meer mis dan alleen Joost he.
- Bannen van vlaggen
- Zaalgeluid veranderen
- Zero tolerance niet laten gelden voor anderen
- Producers Choice invoeren
- Favorieten op slechte plekken zetten zoals Oekraïne en NL
- Klachten van artiesten niet serieus nemen
Etc.
Ik heb werkelijk geen flauw idee wie Noa Vahle is.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:06 schreef Nizno het volgende:
Noa Vahle moet tegen haar zin in live op tv achter Joost Klein aan: ‘Ik sta hier vast voor Jan Lul’
[..]
Goede samenwerking tussen de drie Talpa programma's
Houwe zo. Gevalletje inteelt-tv.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:34 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee wie Noa Vahle is.
De lieve dochter van Linda de Mol.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:34 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
nichtje van John de Mol, dochter van Linda de Mol en Sander.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:34 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Dit is genoeg stof voor discussie, maar de vraag is natuurlijk in hoeverre dit bijvoorbeeld de Oostenrijkse TV en gemiddelde Oostenrijker boeit. Daar is het ESF gewoon relatief goedkope en goed bekeken televisie, en veel van de problemen hooguit aandachtspunten bij de volgende HOD-meeting. Israël staat hier nog wel buiten, want dat is in het verhaal het enige waar Jan-met-de-Pet ook iets van vindt.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Er ging wel meer mis dan alleen Joost he.
- Bannen van vlaggen
- Zaalgeluid veranderen
- Zero tolerance niet laten gelden voor anderen
- Producers Choice invoeren
- Favorieten op slechte plekken zetten zoals Oekraïne en NL
- Klachten van artiesten niet serieus nemen
Etc.
Nepobaby. Dochter van Linda de Mol. Maar ze doet het best aardig.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:34 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Wat een onzin allemaal joh. Je grote held Nemo trad als 5e op in de semi, en werd 4e (!) in de uitslag. Op vrij ruime afstand van Israël en Nederland. Trek dit door naar de finale en hen had nooit gewonnen als hen was geplaatst op de positie waar Joost nu zou staan. Probeer die oogkleppen eens af te doen.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:21 schreef quirina het volgende:
[..]
Ja maar stiekem pesten ( wat dat groepje van Israël deed) valt niet onder geweld.
Pesten kan je negeren.
Non binaire vlag en Europese vlag staat naar naar andere overtuigingen en landen die meedoen buiten Europa zoals Israël en Australië en Azerbeidzjan bijvoorbeeld.
Producers choice… moet niet uitmaken, televotes kunnen daar overheen stemmen.
Slechte plekken geven, hoeft niet perse uit te maken als de performance en song goed is.
Klachten niet serieus nemen…tsja .. wat ze nu al doen hè . Negeren en het er niet over hebben. Want mensen vergeten het toch wel.
En de zoon van Linda de Mol heeft Sugardaddy van Roxy Dekker geproduceerdquote:Op maandag 20 mei 2024 15:55 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Nepobaby. Dochter van Linda de Mol. Maar ze doet het best aardig.
Noa Vahle is gruwelijk. Maar daar gaat het niet eens om. Het nepotisme is stuitend. Een 20-jarige scholiere naar het WK in Quatar sturen. Daar moet je normaal je sporen voor hebben verdiend.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:58 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
En de zoon van Linda de Mol heeft Sugardaddy van Roxy Dekker geproduceerdZe hebben een stevige kruiwagen, maar toegegeven, ze doen er wel wat mee.
Er zijn dagen dat ik niet naar Veronica Inside kijkquote:Op maandag 20 mei 2024 16:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
Noa Vahle is gruwelijk. Maar daar gaat het niet eens om. Het nepotisme is stuitend. Een 20-jarige scholiere naar het WK in Quatar sturen. Daar moet je normaal je sporen voor hebben verdiend.
Nogmaals, het doet er niet toe hoe ze het doet.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:15 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Er zijn dagen dat ik niet naar Veronica Inside kijkdus ik kan het niet helemaal beoordelen, maar wat ik van haar heb gezien vind ik niet per se slechter dan wat je bij Studio Sport voorbij ziet komen. Dus tja...
Of je bent het nichtje van de grote baas. Helpt ook, hè!quote:Op maandag 20 mei 2024 16:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
Noa Vahle is gruwelijk. Maar daar gaat het niet eens om. Het nepotisme is stuitend. Een 20-jarige scholiere naar het WK in Quatar sturen. Daar moet je normaal je sporen voor hebben verdiend.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat de AVROTROS hier ondertussen ook al mee bezig is.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh echt wel hoor. Want de EBU heeft een contractuele verplichting niet nagekomen, en het is alleszins de vraag of het incident ernstig genoeg was om dat te doen. Een boete (als het al tot vervolging komt) betekent nog steeds dat het geen ernstige kwestie is geweest. Dus wellicht ook dan nog onvoldoende rechtvaardiging van de opgelegde sancties. Het contract met de artiesten lijkt ook nogal wat worgartikelen te bevatten die bij rechterlijke toetsing niet te handhaven zijn.
Precies.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:45 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Of je bent het nichtje van de grote baas. Helpt ook, hè!
En zwaar gecensureerd. Het lijkt wel alsof de moderatie in China zit.quote:Op maandag 20 mei 2024 15:27 schreef quirina het volgende:
Maar we kunnen ze wel weer even reminden als ze een nieuw songfestival volgend jaar organiseren.. Reddit wordt erg goed gelezen hoor
quote:Op maandag 20 mei 2024 13:06 schreef Aadrianus het volgende:
Het wordt voor de EBU toch lastig om voor volgend jaar het festival te verkopen onder het motto van United by Music na wat er dit jaar allemaal gespeeld heeft. Er zal een aanzienlijk aantal landen sceptisch afwachten of Israël wel of niet wordt toegelaten. En pas dan besluiten of ze wel of niet mee willen doen.
Wat mij betreft zegt AvroTros: we stoppen er voorlopig mee, met meedoen en met uitzenden. We zijn een van de founders van het festival, zijn altijd solidair geweest, hebben altijd keurig in de pas gelopen en hebben altijd volgehouden ook in de jaren dat we niet door de kwalificaties kwamen en we zijn nu gewoon als een outcast behandeld. De delegatie, met nota bene Twan die drie jaar een belangrijke sleutelrol heeft gehad, heeft geen voet aan de grond gekregen, naar geen enkele argumentatie is geluisterd.
De glans van het festival is er voor mij wel van af. Wat heeft het nog voor zin om mee te doen, als bullying beloond wordt en de real spirit voor het het muziekfeest (Joost) wordt weggezet als een halve crimineel en geen enkele moeite wordt gedaan om alle vage insinuaties uit de wereld te nemen. Zo ga je niet met mensen om. Zo ga je niet met delegaties om. Zo ga je niet met artiesten om. Zo ga je niet met kijkers om. United by Music my ass.
Zo, dat moest er even uit.
Joost Klein krijg je niet klein. Kwetsbaar als hij is, hij is een vechter pur sang. Hij was groots gisteren.
Ze zouden dom zijn als ze het niet zouden doen. Die zaak zou een enorme leverage geven bij onderhandelingen over veranderingen bij de EBU. De EBU heeft er gewoon een ongekend zootje van gemaakt. En voor Avrotros ligt er daardoor een schade in de vorm van een paar miljoen minder kijkers en god mag weten hoeveel minder stemmen dan gebruikelijk.quote:Op maandag 20 mei 2024 16:45 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat de AVROTROS hier ondertussen ook al mee bezig is.
Ik vind dat ook zoiets vreemds ja, je steekt er tonnen in en ze flikkeren je er zo uit. Dat kan toch niet, daar moet je toch echt gegronde redenen voor hebben. Niet iemand die wel of niet een telefoon uit iemands hand slaat.quote:Op maandag 20 mei 2024 17:10 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ze zouden dom zijn als ze het niet zouden doen. Die zaak zou een enorme leverage geven bij onderhandelingen over veranderingen bij de EBU. De EBU heeft er gewoon een ongekend zootje van gemaakt. En voor Avrotros ligt er daardoor een schade in de vorm van een paar miljoen minder kijkers en god mag weten hoeveel minder stemmen dan gebruikelijk.
Voor Joost is er minder te winnen afgezien van de voldoening van gelijk krijgen. Materieel is die diskwalificatie gewoon een enorme boost in monetaire zin.
Joostquote:Op maandag 20 mei 2024 15:08 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik ben inmiddels ook voorstander van een protestlied in 2025. Want anders gaat het feestje gewoon zonder ons door en denkt niemand meer aan wat er met Joost is gebeurd. Ergste dat kan gebeuren is dat ze onze inzending afkeuren, maar dan ben je wel daar weer nieuws mee. De vraag is alleen welke artiest zich wil lenen hiervoor?
Ik zou, als ik hem was, lekker verder gaan met m’n leven. Positive vibes only.quote:
Ze zijn een contractuele verplichting niet nagekomen, maar in hun reglement staat kennelijk dat je iemand volgens hun regels gewoon kunt diskwalificeren en dat dat niet terug te draaien is. Dus dat met die contractuele verplichting hebben ze vast het excuus voor dat 'ze hem nou eenmaal mochten diskwalificeren omdat hij zich niet aan het zero tolerance gebeuren hield'.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:46 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh echt wel hoor. Want de EBU heeft een contractuele verplichting niet nagekomen, en het is alleszins de vraag of het incident ernstig genoeg was om dat te doen. Een boete (als het al tot vervolging komt) betekent nog steeds dat het geen ernstige kwestie is geweest. Dus wellicht ook dan nog onvoldoende rechtvaardiging van de opgelegde sancties. Het contract met de artiesten lijkt ook nogal wat worgartikelen te bevatten die bij rechterlijke toetsing niet te handhaven zijn.
Je moet je ook realiseren dat de overeenkomst met Joost niet per se dezelfde is als die met Avrotros. En ook die rare bepaling dat je je niet mag verweren tegen hun beslissing verhoudt zich slecht met het Europese rechtsstelsel. Ze hebben alleen in hun eigen hoofden een sterke zaak.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:16 schreef Greys het volgende:
[..]
Ze zijn een contractuele verplichting niet nagekomen, maar in hun reglement staat kennelijk dat je iemand volgens hun regels gewoon kunt diskwalificeren en dat dat niet terug te draaien is. Dus dat met die contractuele verplichting hebben ze vast het excuus voor dat 'ze hem nou eenmaal mochten diskwalificeren omdat hij zich niet aan het zero tolerance gebeuren hield'.
'Ja maar zij hielden zich ook niet aan de gemaakte afspraken door hem toch te filmen'.
Klopt helemaal. Alleen weten we niet of die afspraak/toezegging op papier is gezet. En ga dat dan maar eens bewijzen.
Ik geloof AvroTros absoluut dat er onder andere twee keer een klacht is ingediend over de onveiligheid enzo, alleen was die eerste klacht van voor het incident mondeling als ik het goed begreep. En de tweede schriftelijk. Na het incident.
Kortom, zelfs als Joost z'n gebeuren geseponeerd wordt heeft EBU vast wel een goor trucje om onder schadevergoeding en excuses uit te komen. ()
Goede reden voor AvroTros om te zeggen: Als dit de houding van EBU is, kiezen we ervoor om voorlopig niet meer mee te doen. Wij als organisatie willen dat onze artiesten zich veilig kunnen voelen, en niet vanwege een scheet die bij iemand binnen de EBU dwarszit, hetzelfde trauma hoeven mee te maken als onze talentvolle en respectvolle artiest Joost Klein is overkomen.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:16 schreef Greys het volgende:
[..]
Ze zijn een contractuele verplichting niet nagekomen, maar in hun reglement staat kennelijk dat je iemand volgens hun regels gewoon kunt diskwalificeren en dat dat niet terug te draaien is. Dus dat met die contractuele verplichting hebben ze vast het excuus voor dat 'ze hem nou eenmaal mochten diskwalificeren omdat hij zich niet aan het zero tolerance gebeuren hield'.
'Ja maar zij hielden zich ook niet aan de gemaakte afspraken door hem toch te filmen'.
Klopt helemaal. Alleen weten we niet of die afspraak/toezegging op papier is gezet. En ga dat dan maar eens bewijzen.
Ik geloof AvroTros absoluut dat er onder andere twee keer een klacht is ingediend over de onveiligheid enzo, alleen was die eerste klacht van voor het incident mondeling als ik het goed begreep. En de tweede schriftelijk. Na het incident.
Kortom, zelfs als Joost z'n gebeuren geseponeerd wordt heeft EBU vast wel een goor trucje om onder schadevergoeding en excuses uit te komen. ()
Ik las toevallig laatst dat 1 van die landen in Europa die het uitzendt ook alles ondertiteld.quote:Op maandag 20 mei 2024 18:35 schreef Sandrie het volgende:
Eurovision Vietnam (blijkbaar bestaat dat 😁) kanaal kwam net in mijn FB feed.
Met uiteraard Europapa met de ondertiteling van het hele nummer.
Zou dat gebruikelijk zijn en ook in andere landen? Dat zou een verklaring zijn dat een niet-Engelstalig nummer zo wijd wordt opgepakt..
[edit: ik kom er niet uit hoe hier een direct link te plaatsen, sorry]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |