Verassend dat je dit zegt, maar vervolgens er een hele filosofie op na houdt hoe het allemaal volgens jouw werkt.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jouw mening veranderd niks aan de realiteit. De realiteit heeft geen boodschap aan wat je denkt, wat je gelooft en wat je vindt.
Als je niks verzint dat niet bestaat, als je niks verzint waarvan je niet weet of het bestaat, dan hou je de realiteit over.quote:Op maandag 1 juli 2024 17:38 schreef dop het volgende:
[..]
Verassend dat je dit zegt, maar vervolgens er een hele filosofie op na houdt hoe het allemaal volgens jouw werkt.
You can't have your cake and eat it
Dat zijn slechts jouw ideeën, als je geen invloed hebt op de realiteit dan is het dus niet meer dan je geloof.quote:Op maandag 1 juli 2024 20:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je niks verzint dat niet bestaat, als je niks verzint waarvan je niet weet of het bestaat, dan hou je de realiteit over.
Bijvoorbeeld: een externe God verzinnen, of een puur objectief universum verzinnen. Er is geen reden om dat te doen, het geeft alleen verwarring.
Ik heb vastgesteld dat het bewustzijn de realiteit is. Het bewustzijn is subjectief. Wat geeft dan de doorslag als het over waarheidsvinding gaat?
Subjectieve ervaringen geven de doorslag. Mystieke ervaringen, zoals die opgetekend zijn in de hindoeïstische geschriften. Als leek heb je dit soort ervaringen niet, dus dan komt het neer op ''geloof''. Dan ''geloof'' je de hindoeïsitische geschriften, je vertrouwt op de mystieke ervaringen van anderen.
Maar het is volgens het boeddhisme en hindoeïsme wel mogelijk voor ieder mens om de fundamentele aard van de realiteit te kennen. Dat heet 'verlichting' en dat kan het beste bereikt worden door meditatie.
Maar als je er een puur objectief wereldbeeld op nahoudt, dan ga je dit soort dingen zeggen: ''je kunt het niet weten, niemand kan het weten. Geloof is een mening....etc"
Het universum is groot en wij zijn klein, dus je hebt wel invloed maar die is relatief klein. Iedereen wil dingen, en iedereen wil wat anders.quote:Op maandag 1 juli 2024 21:01 schreef dop het volgende:
[..]
Dat zijn slechts jouw ideeën, als je geen invloed hebt op de realiteit dan is het dus niet meer dan je geloof.
Gewauwel over niets.
Nogmaals
You can't have your cake and eat it!
Je vertelt hier boven namelijk net zo makkelijk dat je er wel invloed op hebt.
daar kunnen we het snel over eens zijn, staat verder los van de discussie.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het universum is groot en wij zijn klein, dus je hebt wel invloed maar die is relatief klein. Iedereen wil dingen, en iedereen wil wat anders.
Conflicterende belangen
Is dat een reden om elkaar de hersenen in te slaan? Nee, geweld is verboden.
En vervolgens fantaseer je er weer op los. De realiteit is niet het zelfde als jouw rijke fantasie.quote:Hier moet ook vermeld worden wat we bedoelen met 'ik' of 'je'. Je echte identiteit is puur bewustzijn. Als puur bewustzijn heb je vrije wil, als geconditioneerde geest (''ik ben Libertarisch'') heb je geen vrije wil en dus geen invloed.
Ik denk dat je de tekst verkeerd interpreteert.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:00 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
[..]
De aangehaalde tekst uit de Upanishad spreekt in het Sanskriet over de jiva, wat vertaald is als "individual soul". Commentaar op deze teksten geven aan dat de jiva geen vorm heeft, niet mannelijk noch vrouwelijk noch geslachtloos is. Het identificeert zich met het lichaam waarin het incarneert.
Ik denk dat je niet goed leest:quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat je de tekst verkeerd interpreteert.
Het kenmerkloze (noch mannelijk noch vrouwelijk noch onzijdig) past bij het universele, de aanwezigheid van kenmerken past bij het individuele.
De Brahman/Atman is noch mannelijk noch vrouwelijk noch onzijdig, de jiva is juist wel mannelijk of vrouwelijk.
quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:00 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
[..]
De aangehaalde tekst uit de Upanishad spreekt in het Sanskriet over de jiva, wat vertaald is als "individual soul". Commentaar op deze teksten geven aan dat de jiva geen vorm heeft, niet mannelijk noch vrouwelijk noch geslachtloos is. Het identificeert zich met het lichaam waarin het incarneert.
Als je alle upanishads en de gita leest, dan zie je keer op keer herhaald worden dat het kenmerkloze betrekking heeft op de Atman/Brahman. Als je dan iets leest zoals: ''noch mannelijk noch vrouwelijk noch onzijdig'', dan gaat meteen een belletje rinkelen. ''Het gaat over Brahman'', denk je dan.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 12:51 schreef Tobias19xx het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet goed leest:
[..]
Ik begrijp de verwarring hierover, aangezien er verschillende opvattingen bestaan tussen de verschillende subscholen in Vedanta over de jiva en de relatie met Brahman/Atman.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je alle upanishads en de gita leest, dan zie je keer op keer herhaald worden dat het kenmerkloze betrekking heeft op de Atman/Brahman. Als je dan iets leest zoals: ''noch mannelijk noch vrouwelijk noch onzijdig'', dan gaat meteen een belletje rinkelen. ''Het gaat over Brahman'', denk je dan.
Hoe moet de bovenstaande tekst in de Svetasvatara Upanishad geïnterpreteerd worden?
De fundamentele realiteit is non-duaal. Er is in essentie geen onderscheid tussen jiva en brahman, maar dat is alleen op het absolute niveau. Relatief gezien is er wel een verschil. Dit is dus een bijkomende complicerende factor. Eigenlijk wat jij zegt met jouw interpretatie: ''het individu is het universele''
Technisch gezien kun je verdedigen dat het individu het universele is, dus dan kun je opschrijven dat de jiva geen kenmerken heeft. Op het relatieve niveau (''Ik ben Libertarisch'') zijn er wel kenmerken en dat uit zich ook in de wereld.
''De ziel identificeert zich met het lichaam waarin het incarneert'' kun je trouwens veel breder interpreteren dan ''ik ben man of vrouw''. Je kunt het interpreteren als: ''ik ben mijn lichaam, waneer mijn lichaam sterft sterf ik''.
Zoals ik al zei, je haalt een heel technisch punt aan
In ieder geval is een vrouwelijke ziel het gevolg van karma en vele reïncarnaties en hetzelfde geldt voor een mannelijke ziel.
Niet zo direct en letterlijk nee. Wat ik kan vinden op wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Jivaquote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:00 schreef Tobias19xx het volgende:
De door mij aangehaalde tekst spreekt van jiva die niet mannelijk of vrouwelijk of onzijdig is. Kan je een duidelijke tekst uit de Upanishads of Gita aanhalen die aangeeft dat de jiva mannelijk of vrouwelijk kan zijn?
Bewustzijn bestaat zeker wel. Ik kan het definiëren als subjectiviteit of als het subject.quote:Op woensdag 10 juli 2024 01:47 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het rammelt bij het begrijpen, bewustzijn an sich bestaat niet, daar gaat het dus al mis.
Je maakt er op deze manier weer een dualistisch spelletje van, zonder de prikkels is er helemaal geen sprake van bewust worden of bewust zijn.quote:Op woensdag 10 juli 2024 01:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bewustzijn bestaat zeker wel. Ik kan het definiëren als subjectiviteit of als het subject.
Een steen is niet bewust, een mens wel en het verschil is subjectiviteit.
We weten zeker, zonder enige twijfel, dat het bestaat. En ja de wetenschap kan er niks mee omdat de wetenschap ontworpen is op pure objectiviteit. Hoe objectiever (onafhankelijker van bewustzijn) hoe wetenschappelijker. De achilleshiel van de wetenschap is natuurlijk dat alles wat met subjectiviteit te maken heeft ontoegankelijk en onverklaarbaar is.
Nee, ik speel geen dualistisch spelletje. De redenaties zijn even accuraat en geldig als E=mc2quote:Op woensdag 10 juli 2024 02:11 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Je maakt er op deze manier weer een dualistisch spelletje van, zonder de prikkels is er helemaal geen sprake van bewust worden of bewust zijn.
Zo buiten zo binnen, zo hoger zo lager, totaal verweven en dus is er niet werkelijk sprake van subjectiviteit.
Ja, je kunt je los wanen van het geheel maar volgens mij is dat juist wat men ook in het hindoeïsme afwijst.
Dank voor het onderstrepen van mijn punt, zonder deze prikkel was je je niet van de tekst bewust.quote:Op woensdag 10 juli 2024 02:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik speel geen dualistisch spelletje. De redenaties zijn even accuraat en geldig als E=mc2
Subjectiviteit bestaat want jij kunt mijn gedachtes niet lezen, objectiviteit bestaat want wij zien beiden dezelfde tekst op deze pagina.
Je kunt taal niet onbruikbaar maken, het is gestoeld op de realiteit
jij denkt zeker te weten dat het bestaat, want jij gelooft daar in.quote:Op woensdag 10 juli 2024 01:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bewustzijn bestaat zeker wel. Ik kan het definiëren als subjectiviteit of als het subject.
Een steen is niet bewust, een mens wel en het verschil is subjectiviteit.
We weten zeker, zonder enige twijfel, dat het bestaat. En ja de wetenschap kan er niks mee omdat de wetenschap ontworpen is op pure objectiviteit. Hoe objectiever (onafhankelijker van bewustzijn) hoe wetenschappelijker. De achilleshiel van de wetenschap is natuurlijk dat alles wat met subjectiviteit te maken heeft ontoegankelijk en onverklaarbaar is.
Nee, ik geloof er niet in. Het bestaat gewoonquote:Op woensdag 10 juli 2024 06:16 schreef dop het volgende:
[..]
jij denkt zeker te weten dat het bestaat, want jij gelooft daar in.
jij gelooft dat bewustzijn een opzichzelfstaand iets is.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik geloof er niet in. Het bestaat gewoon
Het enige dat sterft is het lichaam, het lichaam is slechts het omhulsel. Er gaat feitelijk helemaal niks verloren. De dood is een transitie naar een andere levensvorm, niet het einde.quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is het thema dat van Genesis tot Openbaringen centraal staat in de gehele bijbel: de mens heeft gezondigd en sterft daardoor, en God redt zijn leven.
Het punt is niet dat het bewustzijn een opzichzelfstaand iets is, het punt is dat het bewustzijn de voorwaarde is voor iets om te bestaan.quote:Op woensdag 10 juli 2024 14:34 schreef dop het volgende:
[..]
jij gelooft dat bewustzijn een opzichzelfstaand iets is.
Gedachten en emoties bestaan ook, ze zijn alleen geen opzichzelfstaand iets net als bewustzijn.
Je maakt er onwetend en gemakzuchtig een mooi cirkeltje van.
Maar de prikkel is ook bewustzijn, want alles is bewustzijn. Het bewustzijn is de realiteit. Je zou kunnen zeggen dat de wereld gemaakt is van bewustzijn, het bestaat namelijk uit kwaliteiten. De bord pasta die je 's avonds opeet bestaat ook uit kwaliteiten, niet uit objectieve materie.quote:Op woensdag 10 juli 2024 02:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dank voor het onderstrepen van mijn punt, zonder deze prikkel was je je niet van de tekst bewust.![]()
Natuurlijk is er sprake van objectief en subjectief, maar beide zijn totaal verweven en je kunt ze dus niet zomaar scheiden.
Je houdt daar een geheel eigen redenatie op na die in het beginsel al niet klopt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 22:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het punt is niet dat het bewustzijn een opzichzelfstaand iets is, het punt is dat het bewustzijn de voorwaarde is voor iets om te bestaan.
Bewustzijn - zijn - bestaan zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Bestaat een tafel buiten bewustzijn? Nee, want dan is er geen vorm waaruit je kunt opmaken dat er een tafel is.
Om iets te ervaren moet je bewust zijn, dat betekent dat niks in de realiteit buiten het bewustzijn valt.
Buiten bewustzijn is synoniem voor niet bestaand, binnen bewustzijn is synoniem voor bestaand.
Nu kun je dit counteren door te zeggen dat er in theorie iets buiten bewustzijn zou kunnen zijn, maar dan zijn er de volgende tegenargumenten:
1) je kunt niet weten of verifiëren dat er iets buiten bewustzijn is
2) buiten bewustzijn is er geen vorm,geur,kleur,tast of geluid dus is er geen sprake van 'bestaan'
Door die prikkel word je bewust maar is geen bewustzijn op zich want dat bestaat simpelweg niet.quote:Op woensdag 10 juli 2024 22:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar de prikkel is ook bewustzijn, want alles is bewustzijn. Het bewustzijn is de realiteit. Je zou kunnen zeggen dat de wereld gemaakt is van bewustzijn, het bestaat namelijk uit kwaliteiten. De bord pasta die je 's avonds opeet bestaat ook uit kwaliteiten, niet uit objectieve materie.
Op het moment dat je iets buiten het bewustzijn plaatst (prikkels, materie, een vliegend spaghettimonster, een externe god) maak je simpelweg een denkfout. Er is niets buiten het bewustzijn.
Ja, water is droogquote:Op donderdag 11 juli 2024 00:07 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Door die prikkel word je bewust maar is geen bewustzijn op zich want dat bestaat simpelweg niet.
Het bewustzijn is inderdaad de scheppende, goddelijke, kracht. En bijvoorbeeld evolutie is gedreven door bewustzijn, niet door toevallige mutaties.quote:Op donderdag 11 juli 2024 00:07 schreef bedachtzaam het volgende:
Nou ok, laten we iets genuanceerder kijken..
Ja, onze realiteit kun je toeschrijven aan bewustzijn, de wereld gemaakt van bewustzijn, niet omdat het uit kwaliteiten zou bestaan maar omdat wij onze realiteit scheppen en vormgeven.
Dan hebben we het over het menselijk bewustzijn waar het gros van de mens misschien maar een paar procentjes van meekrijgt, we kunnen immers maar zoveel doen en weten, bovendien zijn we ook weer dingen vergeten omdat ze niet meer van de tijd waren.
Voor de duidelijkheid, ik spreek dan over menselijk bewustzijn.quote:Op donderdag 11 juli 2024 00:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, water is droog
[..]
Het bewustzijn is inderdaad de scheppende, goddelijke, kracht. En bijvoorbeeld evolutie is gedreven door bewustzijn, niet door toevallige mutaties.
Hoezo bestaat het 'an sich' niet? En wat bestaat er dan wel?quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:31 schreef bedachtzaam het volgende:
Dat er bewustzijn vooraf gaat aan biologische evolutie is naar mijn mening dan weer niet mogelijk omdat het an sich niet bestaat.
Ja, dat zeg ik. Mijn geloof is gebaseerd op het bewustzijn, het bewustzijn is iets dat zonder twijfel bestaat. Sterker nog, het is het fundament van onze realiteit.quote:
dit klinkt net zo dom als, mijn geloof is gebaseerd op geloof, geloof is iets dat zonder twijfel bestaat, sterker nog het is het fundament van mijn realiteitquote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik. Mijn geloof is gebaseerd op het bewustzijn, het bewustzijn is iets dat zonder twijfel bestaat. Sterker nog, het is het fundament van onze realiteit.
Het is dus veel en veel beter onderbouwd dan bijvoorbeeld het christendom, want het christendom heeft het bewustzijn niet als basis. Het christendom is feitelijk waardeloos, omdat het niet op de realiteit gebaseerd is.
Nee, wat ik zeg is geen mening. Wat ik zeg is gebaseerd op de feiten.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:22 schreef dop het volgende:
[.
Filosofisch en ook wetenschappelijk gezien kun je alle kanten op met je idee, over zowel geloof als bewustzijn bestaan vele verschillende opvattingen. jouw uitgangspunt is niets anders dan het uitgangspunt van een gelovige. Je werkt van uit een bepaalde aanname waar van jij gelooft dat die juist is.
Wederom een aanname, en daar plak jij zonder blikken of blozen jou persoonlijke geloof aan vast. Je hebt niet eens door dat het niet meer is dan een concept. De kwaliteiten die jij bewustzijn toedicht zijn geen vaststaande feiten.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, wat ik zeg is geen mening. Wat ik zeg is gebaseerd op de feiten.
Als we even bij materie blijven. Waar is materie van gemaakt? Het is gemaakt van kwaliteiten. De fundamentele realiteit is dus kwalitatief.
Nee, het is niet mijn geloof dat het zo in elkaar steekt.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:54 schreef dop het volgende:
[..]
Wederom een aanname, en daar plak jij zonder blikken of blozen jou persoonlijke geloof aan vast. Je hebt niet eens door dat het niet meer is dan een concept. De kwaliteiten die jij bewustzijn toedicht zijn geen vaststaande feiten.
Het is hoe jij geloofd dat het in elkaar steekt.
Jij verwart jouw ideeën, gedachten en geloof, met realiteit.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het is niet mijn geloof dat het zo in elkaar steekt.
Onze realiteit is intersubjectief, en dat kun je accepteren of ontkennen.
Jij ontkent de realiteit.
Ik heb betere gesprekken met een halfsteens muur gehad dan met Libertarisch. Heb hem op alle vlakken weerlegt, maar dat komt niet door bij hem.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:01 schreef dop het volgende:
[..]
Jij verwart jouw ideeën, gedachten en geloof, met realiteit.
Jouw gedachten/geloof zijn niet intersubjectief.
Als het over de realiteit gaat, geef ik even veel mee als een muur inderdaad.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik heb betere gesprekken met een halfsteens muur gehad dan met Libertarisch. Heb hem op alle vlakken weerlegt, maar dat komt niet door bij hem.
Uiteraard. Het probleem is echter datquote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als het over de realiteit gaat, geef ik even veel mee als een muur inderdaad.
De realiteit is bewustzijn, zoals E=mc2. Feiten zijn feiten.
Dat denk ik niet, ik heb er al heel wat uren meditatie op zitten. Ik ben een expert op het gebied van het bewustzijn.quote:Op zondag 21 juli 2024 10:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Uiteraard. Het probleem is echter dat
Jouw begrip van bewustzijn niets met de realiteit te maken heeft.
Je verwart wat bewustzijn inhoudt en het bewust ergens van zijn met elkaar waardoor je een geheel verkeerd wereldbeeld hebt.quote:Op zondag 21 juli 2024 12:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, ik heb er al heel wat uren meditatie op zitten. Ik ben een expert op het gebied van het bewustzijn.
Je creëert een valse dualiteit. "Ik ben me ergens van bewust" impliceert een subject en een object. Maar die staan niet los van elkaar.quote:Op zondag 21 juli 2024 12:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je verwart wat bewustzijn inhoudt en het bewust ergens van zijn met elkaar waardoor je een geheel verkeerd wereldbeeld hebt.
Heb je zelf door hoe je gevangenzit in allerlei concepten?quote:Op zondag 21 juli 2024 14:44 schreef Panterjong het volgende:
Ik ga niet weer de discussie aan over de drol die nog steeds bestaat als bewustzijn niet meer ervaren kan worden. Wees mijn gast als je wilt blijven hangen in dat op het ego gerichte wereld verziekende geloof van je.
Onzin. Zie eerdere reacties, verwijderde reacties en reacties van anderen.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Heb je zelf door hoe je gevangenzit in allerlei concepten?
'Bewustzijn' is niet iets dat 'ervaren' wordt. Dan ga je er al vanuit dat 'bewustzijn' een fenomeen is, dat er objecten en subjecten zijn, en dat er een realiteit is buiten het bewustzijn. Dat zijn allemaal ongesubstantieerde aannames.
Het bewustzijn is geen fenomeen, er zijn geen objecten en subjecten, en er is geen realiteit buiten het bewustzijn.
Het kan als onzin overkomen, als je zelf geen ervaring hebt. Daarom is het zo belangrijk voor iedereen om te mediteren.quote:Op zondag 21 juli 2024 21:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Onzin. Zie eerdere reacties, verwijderde reacties en reacties van anderen.
Ik mediteer regelmatig. Maar dat betekent niet dat ik m'n ogen sluit voor de werkelijkheid, een vals wereldbeeld aanvaard en een op het ego gericht geloof aanhang met aanhangers die de wereld naar de galemiezen helpen.quote:Op zondag 21 juli 2024 21:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het kan als onzin overkomen, als je zelf geen ervaring hebt. Daarom is het zo belangrijk voor iedereen om te mediteren.
Maar ja, wie wil er nou mediteren?
Hoezo ervaring volgens jouw stelling is alles bewustzijn, en is het geen ding wat je aan en uit zet, dat maakt dat iedereen even bewust is, en jouw ervaringen niet meer of minder zijn dan die van een ander.quote:Op zondag 21 juli 2024 21:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het kan als onzin overkomen, als je zelf geen ervaring hebt. Daarom is het zo belangrijk voor iedereen om te mediteren.
Maar ja, wie wil er nou mediteren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door dop op 22-07-2024 06:48:32 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Iedereen heeft hetzelfde bewustzijn, maar niet iedereen is even bewust. Voorbeeld: een kind dat goed oplet in de klas is bewuster dan een kind dat zit te dagdromen.quote:Op maandag 22 juli 2024 06:43 schreef dop het volgende:
[..]
Hoezo ervaring volgens jouw stelling is alles bewustzijn, en is het geen ding wat je aan en uit zet, dat maakt dat iedereen even bewust is, en jouw ervaringen niet meer of minder zijn dan die van een ander.
Nou nee, de persoon verdwijnt niet. De geestelijke kenmerken (persoonlijkheid en dergelijken) reïncarneren. Alle karma die je had voordat je stierf, neem je mee naar je volgende leven.quote:Op maandag 22 juli 2024 02:44 schreef Mijk het volgende:
Goed, als je denkt dat het voorbij is na de dood, wat het ook is voor de persoon an sich natuurlijk, want de persoon, dat lichaam en dat karakter wat je nu bent, is weg idd, dan kan ik me voorstellen dat reincarnatie een heel ver van je bed show is.
Boeddha is een ego tripper door z'n gezin te verlaten. Daarom is het christelijk geloof beter. Daar kijkt men nog naar elkaar om. Sommigen zeggen zelfs dat God liefde is. Dat is toch wel even beter concept dan God vergelijken met bewustzijn. Dat is dan maar een miezerig godje met aanhangers die alleen maar met zichzelf bezig zijn, met het eigen ego, en lak hebben aan de natuur en de medemens. Alleen maar ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Kijk maar naar India met hun vervloekte kastensysteem en de vele vieze steden die de aarde naar de klote helpen.quote:Op maandag 22 juli 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Iedereen heeft hetzelfde bewustzijn, maar niet iedereen is even bewust. Voorbeeld: een kind dat goed oplet in de klas is bewuster dan een kind dat zit te dagdromen.
Je kunt je concentratieniveau oneindig ver opkrikken door te mediteren. Het is simpelweg een kwestie van ''je aandacht erbij houden'', waardoor je aandacht steeds sterker en intenser wordt.
Bijvoorbeeld: je let op je ademhaling, en elke keer als je wegglijdt in je gedachtes keer je terug naar je ademhaling. Zo wordt je concentratie steeds sterker.
Iedereen heeft dezelfde potentie als een Boeddha, maar in de dagelijkse praktijk hebben de meeste moderne mensen een lager bewustzijnsniveau dan dieren.
Mijn kat staat dichter bij God (bewustzijn) dan mijn moeder.
Wat is die obsessie met de aarde naar de kloten helpen? Nederlanders zijn veel vervuilender dan Indiërs.quote:Op maandag 22 juli 2024 12:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Boeddha is een ego tripper door z'n gezin te verlaten. Daarom is het christelijk geloof beter. Daar kijkt men nog naar elkaar om. Sommigen zeggen zelfs dat God liefde is. Dat is toch wel even beter concept dan God vergelijken met bewustzijn. Dat is dan maar een miezerig godje met aanhangers die alleen maar met zichzelf bezig zijn, met het eigen ego, en lak hebben aan de natuur en de medemens. Alleen maar ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Kijk maar naar India met hun vervloekte kastensysteem en de vele vieze steden die de aarde naar de klote helpen.
De echte God is het bewustzijn, elke andere god is een miezerig godje.quote:Op maandag 22 juli 2024 12:23 schreef Panterjong het volgende:
Dat is toch wel even beter concept dan God vergelijken met bewustzijn. Dat is dan maar een miezerig godje met aanhangers die alleen maar met zichzelf bezig zijn,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |