Ambtenaren weten wel hoe ze langdurig tegen kunnen werken, efficiente procedures kunnen traineren en de boel kunnen saboteren tot de bureaus weer gevuld zijn.quote:
Jij schrijft dus graag blanco checks en wil geen ongeliefde maatregelen nemen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja volgens mij heb ik het daar nergens over. Los van dat het nogal moeilijk te meten is wat het rendement van iemand is. Het levenspad kan ook na je studie erg grillig zijn
Mijn insteek is vooral dat een rigide termijn stellen van 5 jaar na je startdatum een visieloze slechte maatregel is. Zeker wanneer studenten tussentijds geen gebruik maken van faciliteiten omdat ze besturen, ondernemen of wat anders verbredends doen. Er mag wat ruimte voor risico en fouten zijn bij jonge mensen.
Dat afstraffen is een soort oude mannen denken.
De raad haalt een publicatie aan van Bas Jacobs en Dinand Webbink uit 2006. Daaruit blijkt dat een extra jaar onderwijs zich vertaalt in een gemiddelde loonstijging van ongeveer 5 á 10 procent. Zo'n hoger inkomen in de loop van iemands leven betekent ook een hogere belastingopbrengst voor de overheid. Pquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Juist, het hele argument dat en grosse investeren in studenten en studies een investering is snijdt geen hout.
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027quote:Nieuw kabinet schrapt salderingsregeling zonnepanelen per 1 januari 2027
De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt per 1 januari 2027 volledig geschrapt. Dat schrijven in PVV, NSC, VVD en BoerBurgerBeweging (BBB) die het nieuwe kabinet vormen in hun hoofdlijnenakkoord.
Waar de 4 partijen in het hoofdlijnenakkoord ‘Hoop, lef en trots’ met geen woord reppen over de toekomst van de salderingsregeling voor zonnepanelen, schrijven ze in de budgettaire bijlage de salderingsregeling per 1 januari 2027 volledig te willen schrappen.
Het is een boekhoudtruc. Meer niet.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daar vrees ik dus ook voor. Het lijkt meer een roep van 'kleinere overheid' icm 'we moeten ergens geld vandaan halen' te zijn voor mijn gevoel. Gezien ze o.a. het toeslagenstelsel helemaal overhoop willen halen, gaat daar ook véél extra personeel naar toe. Dat is een gigantische klus zo op het eerste oog. Bij klimaat zal dan weer een deel wegvallen.
Volgens mij zei Van Mierlo niet: "Er moeten tigduizend ambtenaren uit, maar we zeggen lekker niet welk werk wel en niet moet worden gedaan."quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je beticht wijlen van Mierlo van luchtfietserij?
Dit. Het zal gedeeltelijk afgedwongen moeten worden met KPI's en formatieve herstructureringen. En dáár kan de overheid wel een consultancy bureau voor gebruiken.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ambtenaren weten wel hoe ze langdurig tegen kunnen werken, efficiente procedures kunnen traineren en de boel kunnen saboteren tot de bureaus weer gevuld zijn.
Dan moet die ROI er wel zijn. Recentelijk onderzoek heeft echter uitgewezen dat de huidige generatie twintigers en dertigers ondanks aanzienlijk hoger opleidingsniveau niet substantieel meer verdient dan 20 jaar geleden:quote:Op donderdag 16 mei 2024 08:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je studiekosten als een investering ziet, die veel geld oplevert, dan zal je voor studenten ook een ROI kunnen invoeren. Hoe meer een student later oplevert, hoe beter, toch? En als iemand een studie kiest die in doorsnee dat veel minder doet is dat niet goed.
Kortom, beter quotas stellen aan studies die niet veel opleveren, filosofie, sociale geografie, geschiedenis?
quote:In vergelijking met hun voorgangers zijn de huidige jongvolwassenen veel hoger opgeleid, vaker en meer uren actief op de arbeidsmarkt en zelden werkloos. Toch betaalt deze ijver zich (nog) niet uit in andere economische voordelen. Integendeel, vergeleken met de jongvolwassenen van tien of twintig jaar geleden neemt de huidige generatie jongvolwassenen op veel vlakken een meer kwetsbare economische positie in. Zo hebben zij vaker een flexibele arbeidsrelatie, zijn hun inkomens nauwelijks gestegen, hebben zij vaker een studieschuld en wonen zij minder vaak in een koopwoning en vaker in een dure private huurwoning.
Ik kan geen beter antwoord geven dan dit.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou volgens mij valt het wel mee met die enorme kosten. We hebben het immers over de bestaande situatie.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij schrijft dus graag blanco checks en wil geen ongeliefde maatregelen nemen.
Hoe ga je studiekosten op de begroting dan in toom houden en waar ga je geld vandaan halen? Waar bezuinig je op?
GESchiedenis is een ander subforum.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
quote:De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij met de aanleg wordt gestart in Groningen
indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is.
Ja, dat werd net ook al genoemd. Lijkt momenteel onhaalbaar, maar ik vind het een terechte maatregel als ze tegelijk de terugleverkosten verbieden. En het liefst batterijen subsideren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:25 schreef capricia het volgende:
Hey, dit is ook wel nieuw. Net nog verworpen door de EK:
[..]
https://solarmagazine.nl/(...)n-per-1-januari-2027
Haha, ja.. wat een farce.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Vooral dat er niks schokkends in staat. En dat hadden velen niet verwacht. Ik zie altijd liever een middenkabinet maar ik had een stuk erger verwacht.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:03 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, dat het hier nu al zo lang over de langstudeerboete gaat geeft wel aan dat het eigenlijk een behoorlijk inhoudsloos pakket is.
Ik denk dat de arbeidsproductiviteit in dit kader een zinvoller variabele is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:26 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dan moet die ROI er wel zijn. Recentelijk onderzoek heeft echter uitgewezen dat de huidige generatie twintigers en dertigers ondanks aanzienlijk hoger opleidingsniveau niet substantieel meer verdient dan 20 jaar geleden:
Economische positie jongvolwassenen afgelopen twintig jaar verslechterd
https://nidi.nl/demos/eco(...)g-jaar-verslechterd/
[..]
Dat wordt een gaaf staaltje symptoombestrijding neem ik aan jaquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Snijden in het aantal ambtenaren is prima als je eerst het takenpakket aanpast. Maar dat zal er wel bij inschieten, wat dit tot een kansloze missie maakt.
Het gaat eigenlijk vooral om wat er niet in staat dat zorgwekkend is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:29 schreef fetX het volgende:
[..]
Vooral dat er niks schokkends in staat. En dat hadden velen niet verwacht. Ik zie altijd liever een middenkabinet maar ik had een stuk erger verwacht.
Deze neoliberale agenda wordt dus voortgezet. Het is immers al een tijdje de praktijk dat de overheid liever dure consultants inhuurt dan extra ambtenaren aanneemt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik zie inderdaad een forse bezuiniging op het ambtenarenbestand. Echter was er ook een nieuwsbericht dat het huidige kabinet veel zaken niet geregeld kreeg door een tekort aan ambtenaren.
Nu zal dat vast een pak efficiënter kunnen werken, maar als je nu 'te weinig' man hebt, dan moet je zorgen dat die efficiënter aan de slag gaan. Niet nog een fors deel extra gaan wegsnijden. Dan blijf je - ook al gaan ze efficiënter te werk - alsnog achter de feiten aanlopen.
Tenzij je natuurlijk met je plannen überhaupt weinig ambtenaren nodig hebt. Maar dat kan ik niet zeggen vanuit mijn luie stoel.
Er valt wel degelijk gigantisch veel te bezuinigen op de ambtenarij. Het probleem is dat je daarbij aan taakafbakening moet gaan doen en dat is in zichzelf al zo'n gruwelijke megaklus dat het in eerste instantie vooral weer heel veel externe extra capaciteit zal kosten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Daar vrees ik dus ook voor. Het lijkt meer een roep van 'kleinere overheid' icm 'we moeten ergens geld vandaan halen' te zijn voor mijn gevoel. Gezien ze o.a. het toeslagenstelsel helemaal overhoop willen halen, gaat daar ook véél extra personeel naar toe. Dat is een gigantische klus zo op het eerste oog. Bij klimaat zal dan weer een deel wegvallen.
De huidige EK met BBB heeft het nog maar net weggestemd. Wat is dit? Net zolang doordrammen tot je wel je zin krijgt(en dan doel ik niet op jouquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat werd net ook al genoemd. Lijkt momenteel onhaalbaar, maar ik vind het een terechte maatregel als ze tegelijk de terugleverkosten verbieden. En het liefst batterijen subsideren.
Ze zijn bang dat Groningen, dat al 7 jaar in puin ligt door werkzaamheden aan de ring, er aan gaat wennen dat er straks geen bouwwerkzaamheden zijn die het verkeer ernstig hinderen? De ring moet eind dit jaar ongeveer af zijn, mooi moment om aan het volgende grote project te beginnen...quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:28 schreef GlennQuagmire het volgende:
Wat is het nut van deze onnodig specifieke bijzin in iets wat een hoofdlijnenakkoord heet?Uiteindelijk gaat de aannemer toch over de uitvoering?
[..]
30% klinkt veel, maar een procent of 10% moet kunnen. En dat is ook normaal en goed in een arbeidsmarkt die zo krap is, en een sector waar al heel lang niet meer is gesaneerd. Je hoort ook om de zoveel te saneren, en in de opvolgende jaren weer eventueel formatie aan te trekken. Elk bedrijf werkt zo.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Er valt wel degelijk gigantisch veel te bezuinigen op de ambtenarij. Het probleem is dat je daarbij aan taakafbakening moet gaan doen en dat is in zichzelf al zo'n gruwelijke megaklus dat het in eerste instantie vooral weer heel veel externe extra capaciteit zal kosten.
Maar ik durf de stelling wel aan dat we wat werk betreft met 30 procent ambtenaren teveel zitten en dan zit ik nog aan de lage kant. Een groot deel zit muurvast in bureaucratische bullshitjobs.
Voor het geval dat het project opgedeeld wordt in meerdere delen en de laatste delen niet uitgevoerd worden door bezuinigingen ofzo. Op deze manier ligt het deel in de noordelijke regio er dan al, in tegenstelling tot het deel in Flevoland/meer richting randstad.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:28 schreef GlennQuagmire het volgende:
Wat is het nut van deze onnodig specifieke bijzin in iets wat een hoofdlijnenakkoord heet?Uiteindelijk gaat de aannemer toch over de uitvoering?
[..]
Nu je het zegt: nee. Omtzigt heeft daar gelukkig verloren. De stelselwijziging gaat gewoon door. Dat is wel een enorme meevaller.quote:
Beide opties zijn zinloos. Begin gewoon eens met een totale wervingsstop van zowel ambtenaren als externe inhuur. En ga dan binnen je eigen personeel maar eens op zoek naar een effectievere inzet, dan zul je zien dat enorme aantallen mensen vooral op hun handen zitten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:29 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Deze neoliberale agenda wordt dus voortgezet. Het is immers al een tijdje de praktijk dat de overheid liever dure consultants inhuurt dan extra ambtenaren aanneemt.
Haha lol. Zolang ik mij kan herinneren is het een rommel als ik Groningen binnenrijd, alleen maar omwegen en borden voor alternatieve routes.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn bang dat Groningen, dat al 7 jaar in puin ligt door werkzaamheden aan de ring, er aan gaat wennen dat er straks geen bouwwerkzaamheden zijn die het verkeer ernstig hinderen? De ring moet eind dit jaar ongeveer af zijn, mooi moment om aan het volgende grote project te beginnen...
Nou als je er zo'n ambitie in zet ben ik toch wel even benieuwd welk werk de overheid niet meer zelf gaat doen. Dat lijkt me wel zodanig groot dat het bij een hoofdlijnenakkoord past.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is een hoofdlijnen akkoord he. Niet 378 uitgewerkte wetsvoorstellen.
Had wel verwacht van jou dat je dat zou snappen. En dat denk ik ook wel dat je het snapt, alleen is het heerlijk om je onderbuikje even leeg te laten lopen.
Ook binnen de Rechtspraak en bij de Belastingdienst? Zo ja, noemen eens voorbeelden van bullshitjobs bij die instanties?quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Er valt wel degelijk gigantisch veel te bezuinigen op de ambtenarij. Het probleem is dat je daarbij aan taakafbakening moet gaan doen en dat is in zichzelf al zo'n gruwelijke megaklus dat het in eerste instantie vooral weer heel veel externe extra capaciteit zal kosten.
Maar ik durf de stelling wel aan dat we wat werk betreft met 30 procent ambtenaren teveel zitten en dan zit ik nog aan de lage kant. Een groot deel zit muurvast in bureaucratische bullshitjobs.
Het is wel een heel mooi project. Nog even doorbijten dan is het klaar.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha lol. Zolang ik mij kan herinneren is het een rommel als ik Groningen binnenrijd, alleen maar omwegen en borden voor alternatieve routes.
Word er serieus soms gestrest van omdat je continu moet opletten.
Maar wel een extra investering in defensie. Of zijn dat geen ambtenaren?quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou als je er zo'n ambitie in zet ben ik toch wel even benieuwd welk werk de overheid niet meer zelf gaat doen. Dat lijkt me wel zodanig groot dat het bij een hoofdlijnenakkoord past.
Dus ja, wie moeten eruit? En welke taken vervallen dan?
Wat weinig mensen weten is dat de uitvoering van een aanzienlijk deel van de plannen is voorzien in de periode na de installatie van een nieuwe EK medio 2027 en het demissionair gaan van het kabinet eind 2027. Tot die tijd zoeken ze iemand die in afwachting hiervan op zijn handen wil zitten; vandaar dat Ronald Plasterk ook zo prominent in beeld is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan. Hoop dat ze dan eens klaar zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:33 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Het is wel een heel mooi project. Nog even doorbijten dan is het klaar.
Communicatieadviseurs, administratieve banen, banen waar nauwelijks gedigitaliseerd is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ook binnen de Rechtspraak en bij de Belastingdienst? Zo ja, noemen eens voorbeelden van bullshitjobs bij die instanties?
Raketten zijn geen ambtenarenquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar wel een extra investering in defensie. Of zijn dat geen ambtenaren?
En ik zie de wachtlijsten bij het UWV nog wel oplopen.
Staan gigantisch veel vacatures uit, ook.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Raketten zijn geen ambtenaren
Wat gaat er netto veranderen in Nederland denk je?quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:35 schreef StephanL het volgende:
Statushouders geen voorrang meer. Waar ze dan moeten leven weet ik ook niet, maar op zich een goed punt.
Liberaal volgens de Tquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:35 schreef Starhopper het volgende:
Tering man. Dit is echt kneiterrechts
Amtenaren willen zelf ook gewoon lekker hun werk doen maar hebben zelf ook te maken met allemaal procedures waardoor alles een eeuwigheid duurt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ambtenaren weten wel hoe ze langdurig tegen kunnen werken, efficiente procedures kunnen traineren en de boel kunnen saboteren tot de bureaus weer gevuld zijn.
Meer doorstroming bij de sociale huurwoningenquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:35 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat gaat er netto veranderen in Nederland denk je?
Er zitten wellicht een handjevol communicatieadviseurs binnen de Rechtspraak en zonder griffie medewerkers (administratie) loopt de hele rechtspraak vastquote:Op donderdag 16 mei 2024 09:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Communicatieadviseurs, administratieve banen, banen waar nauwelijks gedigitaliseerd is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |