Dus omdat je je er niet in verdiept is dat een reden voor nexit?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 08:29 schreef Origami94 het volgende:
Daarom Nexit
De afstand tussen Den Haag en Dokkum is groter dan Den Haag en Wassenaar maar tussen Brussel en Den Haag is die nog groter.
Lubach's satire met AI of volksvertegenwoordiger zat ik er wel eens naast en dan ben ik best politiek georiėnteerd.
Volgens mij kan je alles gewoon live mee en terug kijken. Net als debatdirect in nederland.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 08:33 schreef Hanca het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat dit een extreem ver van je bed parlement is, waar gewoon geen enkele controle op zit. Er is geen pers die verslag doet van hun vergaderingen. Dat betekent ook dat de parlementariėrs niet worden afgerekend op hun daden. Ik gok dat minstens 90% op een partij stemt vanwege hun landelijke standpunten en daden, niet om wat ze doen in Brussel. En dit is inmiddels al decennia hetzelfde probleem.
Wat mij betreft moeten ze of extreem snel wat gaan doen aan deze totaal oncontroleerbare puinhoop (debatten van het Europees Parlement zijn ook onnavolgbaar, ik heb het wel eens geprobeerd). Of ze schaffen de hele bende af en leggen de macht bij de Europese Raad en de Raad van Ministers, aangezien daar mensen in zitten die wel worden gecontroleerd (door een parlement en door de pers) en worden afgerekend op hun daden. Die Europese Raad en de Raad van Ministers kunnen ook best de Europese Commissie controleren. Het huidige systeem is niet houdbaar en enorm gevoelig voor lobbyen.
Inderdaad fijn dat dat geen onderwerp is waar Facebook-Ria's zich mee gaan lopen bemoeien.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Ook het overgrote deel van de bevolking heeft geen intersse in energie-politieke, regels over welke stoffen wel of niet in consumptie-producten toegelaten zijn of omgang met verpakkingsmaterialen of regels voor verzkeringsproducten ...
Ik verdiep mij erin. Zo ken ik bijvoorbeeld Agnes Jongerius deels persoonlijk. Maar ik neem aan dat Jan met de pet helemaal niemand kent en te druk bezig is met zijn baanquote:Op dinsdag 7 mei 2024 10:47 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Dus omdat je je er niet in verdiept is dat een reden voor nexit?
Nexit is echt bija het meest domme wat je kan doen.
fijn voor je dat je Agnes kent. Maar als je je erin verdiept is het des te vreemder dat je voor een nexit pleitquote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:52 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ik verdiep mij erin. Zo ken ik bijvoorbeeld Agnes Jongerius deels persoonlijk. Maar ik neem aan dat Jan met de pet helemaal niemand kent en te druk bezig is met zijn baan
It takes two to tango. Het Europese congress mag zich ook aan de voorgrond melden. Check bijv hoe ze dat in de VS doen
Verklaarquote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:56 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
fijn voor je dat je Agnes kent. Maar als je je erin verdiept is het des te vreemder dat je voor een nexit pleit
Wie betaald zijn subsidies denk je?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:58 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Verklaar
Zoals ik al zei de afstand tussen Brussel en Nederland is relationeel gezien erg groot. Een boer uit Emmen heeft er totaal niks mee. En dat mag je best de EU aanrekenen. Als je wetten bedenkt mag je best alles afwegen en de mensen die het betreft gaan raadplegen
Die belanden meestal in de zakken van het grootkapitaal.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wie betaald zijn subsidies denk je?
Ja, ik noemde de debatten ook 'onnavolgbaar', niet dat je ze niet kunt kijken. Je kunt ze alleen praktisch met geen mogelijkheid goed volgen, al is het maar omdat ze vaak genoeg in verschillende talen door elkaar praten. En inderdaad , 99% van het politieke handwerk is daar in achterkamertjes.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:26 schreef 111210 het volgende:
[..]
Volgens mij kan je alles gewoon live mee en terug kijken. Net als debatdirect in nederland.
Maar eens dat er daar buiten die debatten veel in achterkamertjes gebeurt, het een ver van mn bed show is en ondanks dat ik de politiek aardig volg (mede door werk) ik totaal geen idee heb wie er in brussel zitten en waar ze voor staan.
Wat ook mee zal spelen is dat voor mijn gevoel je kan stemmen wat je wil maar als er iets doorgedrukt moet worden vanuit europa dit toch wel gebeurt.
Bron?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:04 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Die belanden meestal in de zakken van het grootkapitaal.
Des te meer reden om eruit te stappen
Hoe Orban en vriendjes rijk worden door EU geld waarvan een deel bestemd is voor de landbouwquote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bron?
Want ik lees juist dat boeren rechtstreeks betaald worden door de EU.
https://agriculture.ec.eu(...)support-explained_nl
Voor een gebied met 440 miljoen inwoners is er wel echt weinig media die de Europese politiek volgt hoor. De grootst organisatie qua onderzoeksjournalistiek in de EU is Follow the Money met 5 FTE. De eerste FTE, Lize Witteman, heeft er na veel verwondering zelfs een boek over geschreven.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 11:10 schreef RM-rf het volgende:
Of je wat over het europese parlement hoort, ligt niet enkel aan de Media en dat je moet zlef als burger passief moet wachten op welke voorstellen daar besproken worden.
Informatie is vrij en zeker het internet bied je voldoende platformen om ook zelf aktief informatie in te winnen zonder dat je passief thuis moet blijven wachten tot iemand een pamfletjes in je brievenbus duwt.
Dat ligt aan de inkomsten die media berichtgeving hierover oplevert ... en dat ligt weer aan het gebrek aan intersse bij lezers.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor een gebied met 440 miljoen inwoners is er wel echt weinig media die de Europese politiek volgt hoor. De grootst organisatie qua onderzoeksjournalistiek in de EU is Follow the Money met 5 FTE. De eerste FTE, Lize Witteman, heeft er na veel verwondering zelfs een boek over geschreven.
[ afbeelding ]
Dat is trouwens wel een interessant idee.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:06 schreef Hanca het volgende:
Laat anders minstens 1 keer per maand de Nederlandse parlementariėrs, eventueel samen met de Europese commissaris van Nederland, een hele dag in debat gaan met de Tweede Kamer en zo uitleggen wat er daar gebeurt, welke standpunten ze innemen en wat hun overwegingen zijn.
je bedoeld een van deze, regelmatig plaatsvindende initiatieven?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is trouwens wel een interessant idee.
Dat Staat van de Unie debat heb ik wel vaak gekeken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
je bedoeld een van deze, regelmatig plaatsvindende initiatieven?
IPEX
IPEX, het InterParliamentary EU information eXchange, is een platform voor uitwisseling van informatie over de Europese Unie tussen de nationale Parlementen en het Europees Parlement.
COSAC
COSAC is een samenwerkingsvorm tussen de verschillende commissies voor Europese Zaken van de nationale parlementen van de EU-lidstaten en leden van het Europees Parlement.
Voorzittersconferentie
Elk jaar komen de voorzitters van de nationale parlementen van de EU-lidstaten en van het Europees Parlement bij elkaar tijdens de voorzittersconferentie.
Contacten met (Nederlandse) Europarlementariėrs
Leden van de Tweede Kamer en leden van het Europees Parlement spreken elkaar geregeld is wisselende samenstelling en over uiteenlopende onderwerpen. Zo worden eenmaal per jaar de Nederlandse Europarlementariėrs uitgenodigd in de plenaire zaal van de Tweede Kamer om met Kamerleden in gesprek te gaan over Europese onderwerpen, het zogenoemde Staat van de Unie-debat.
Overige interparlementaire conferenties
Ieder halfjaar organiseert het voorzittend land van de Europese Unie een aantal interparlementaire conferenties. Vanuit Nederland neemt telkens een wisselende delegatie van een aantal Kamerleden hieraan deel, bestaande uit woordvoerder voor de onderwerpen die op de conferentie besproken worden.
https://www.tweedekamer.n(...)aste_activiteiten_eu
Ik kan eventjes helemaal geen FOK!-topics vinden over dat enorm interssante 'Staat van de Unie'-debat...
ook op twitter lijkt niemand zich ermee bezig te houden.... en de media doet er geen enkele moeite het te vermelden.
waarom denken mensen dat daar wel een enorme vraag naar is?
Als je als politici er achter komt dat er te weinig mediacontrole op je werk is, moet je dat toegankelijker maken en desnoods mee financieren, zoals de gemeenteraden ook plaatselijke kranten en tv overeind houden.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 14:02 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat ligt aan de inkomsten die media berichtgeving hierover oplevert ... en dat ligt weer aan het gebrek aan intersse bij lezers.
Als jij vind dat er veel geld te verdienen valt bij een goede onafhankelijke berichtgeving, moet je dat zelf financieren.
niet meer of minder dan dat nederlandse tweede kamerleden de regering controleren...quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:05 schreef Hanca het volgende:
Al dat andere lijkt er niet op en is geen verantwoording door het parlement. Waarom jij niet wil toegeven dat europarlementariėrs totaal geen enkele controle hebben is me een raadsel.
We moeten nou ook niet doen dat alleen orban slapen rijk wordt, de fransen kunnen er met hun landbouw subsidies ook wat van.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Hoe Orban en vriendjes rijk worden door EU geld waarvan een deel bestemd is voor de landbouw
https://www.reuters.com/i(...)ngary-orban-balaton/
Duidelijk, jij volgt alleen de grote debatten met lijsttrekkers (die zijn voor de bühne) en niet de kleine. Zelfs een debat over een belangrijk onderwerp als mest, daar werd echt de beslissing genomen in de debatten.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
debatten zijn leuk theater en voor veel toeschouwers een makkelijk volgbaar spekatkelstuk en misschien dat zij denken dat dat dan 'politiek' is.... maar helaas is dat eerder een soort van entertainment gedachte, die uitgaat van het idee bestuurspolitiek in de openbaarheid plaats moet vinden.
dat gebeurd ook door middel van verkiezingen. Verder eems dat de afstand groot is, maar dat is verder totaal geen argument voor een nexitquote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:58 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Verklaar
Zoals ik al zei de afstand tussen Brussel en Nederland is relationeel gezien erg groot. Een boer uit Emmen heeft er totaal niks mee. En dat mag je best de EU aanrekenen. Als je wetten bedenkt mag je best alles afwegen en de mensen die het betreft gaan raadplegen
Van wie krijgt de EU hun geld denk je?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 13:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bron?
Want ik lees juist dat boeren rechtstreeks betaald worden door de EU.
https://agriculture.ec.eu(...)support-explained_nl
Dat lobbyen gebeurt eerder via nationale overheden in de Europese raad dan direct bij het Europarlement of de Europese Commissie. Als je daar iets aan wil veranderen zou je eerder de commissie of het Europarlement machtiger moeten maken dan zwakker.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 08:33 schreef Hanca het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat dit een extreem ver van je bed parlement is, waar gewoon geen enkele controle op zit. Er is geen pers die verslag doet van hun vergaderingen. Dat betekent ook dat de parlementariėrs niet worden afgerekend op hun daden. Ik gok dat minstens 90% op een partij stemt vanwege hun landelijke standpunten en daden, niet om wat ze doen in Brussel. En dit is inmiddels al decennia hetzelfde probleem.
Wat mij betreft moeten ze of extreem snel wat gaan doen aan deze totaal oncontroleerbare puinhoop (debatten van het Europees Parlement zijn ook onnavolgbaar, ik heb het wel eens geprobeerd). Of ze schaffen de hele bende af en leggen de macht bij de Europese Raad en de Raad van Ministers, aangezien daar mensen in zitten die wel worden gecontroleerd (door een parlement en door de pers) en worden afgerekend op hun daden. Die Europese Raad en de Raad van Ministers kunnen ook best de Europese Commissie controleren. Het huidige systeem is niet houdbaar en enorm gevoelig voor lobbyen.
Zeer zeker wel. Waarom heb je verkiezingen, volksvertegenwoordigers, met macht en actief kiesrecht als bijna niemand ze kent.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 15:51 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat gebeurd ook door middel van verkiezingen. Verder eems dat de afstand groot is, maar dat is verder totaal geen argument voor een nexit
dan leer je ze kennen, lees je jezelf in en neem je een weloverwogen beslissing. Of verwacht je dat ze elke inwoner van NL een persoonlijk bezoekje komen brengen om kennis te maken?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:02 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zeer zeker wel. Waarom heb je verkiezingen, volksvertegenwoordigers, met macht en actief kiesrecht als bijna niemand ze kent.
Dat is alsof je iemand random de sleutel van het torentje geeft in Den Haag. Of beter nog van het witte huis (als leider van het vrije westen) doe er maar iets leuks mee.
Macht zonder tegenmacht is een hele gevaarlijke precedent. Dat heeft de overheid en alle "hoofdpijndossiers" wel laten zien de afgelopen 1,5 decennia.
quote:Op dinsdag 7 mei 2024 08:29 schreef Origami94 het volgende:
Daarom Nexit
De afstand tussen Den Haag en Dokkum is groter dan Den Haag en Wassenaar maar tussen Brussel en Den Haag is die nog groter.
Lubach's satire met AI of volksvertegenwoordiger zat ik er wel eens naast en dan ben ik best politiek georiėnteerd.
Denken dat ik dit letterlijk bedoeldequote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:12 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Brussel ligt het dichter bij Den Haag dan Dokkum
Volgens mij doet alleen Wilders steden nog bezoeken. Rob Jetten heb ik vorige verkiezingen nog in Utrecht flyers zien uitdelen maar voor de rest is het tv debatten, reclame op social media etcquote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:06 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dan leer je ze kennen, lees je jezelf in en neem je een weloverwogen beslissing. Of verwacht je dat ze elke inwoner van NL een persoonlijk bezoekje komen brengen om kennis te maken?
Dat 2e kamer gedoe ff weggelaten. Tuurlijk staan de europese verkiezingen verder weg. Maar dat puur bij hun neerleggen is gewoon veel te simpel. Ik kan er 0 opnoemen, maar ga me wel inlezen en maak dan een weloverwogen keuze.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 20:05 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Oh ja ik raaskalk want het ging over Euro papa. Ja sorry voor iemand die bij drie partijen heeft gezeten zou ik echt niet vijf volksvertegenwoordigers kunnen opnoemen. En als je mij kan uitleggen dat dit niet geldt voor de overgrote meerderheid in Nederland en dat zij wel vijf volksvertegenwoordigers van de EU kunnen opnoemen uit het hoofd dan zit ik mis
Wat doe je nou eigenlijk zelf om die mensen beter te leren kennen?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:02 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zeer zeker wel. Waarom heb je verkiezingen, volksvertegenwoordigers, met macht en actief kiesrecht als bijna niemand ze kent.
Dat is alsof je iemand random de sleutel van het torentje geeft in Den Haag. Of beter nog van het witte huis (als leider van het vrije westen) doe er maar iets leuks mee.
Macht zonder tegenmacht is een hele gevaarlijke precedent. Dat heeft de overheid en alle "hoofdpijndossiers" wel laten zien de afgelopen 1,5 decennia.
Het Europees Parlement staat juist bekend om de hoeveelheid lobbyisten dat er omheen zwerft, zie oa hier: https://www.bnr.nl/nieuws(...)g-europees-parlementquote:Op dinsdag 7 mei 2024 17:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat lobbyen gebeurt eerder via nationale overheden in de Europese raad dan direct bij het Europarlement of de Europese Commissie. Als je daar iets aan wil veranderen zou je eerder de commissie of het Europarlement machtiger moeten maken dan zwakker.
Beide. De media kunnen zich er meer in verdiepen, maar het lijkt ook wel bewust zo opgetuigd dat het zo slecht mogelijk te doen is. En als je een echte democraat bent, dan organiseer je als politicus dat je gecontroleerd wordt als je merkt dat dat weinig gebeurt. Maar dat is wel een probleem bij europarlementariėrs: als er al één geļnterviewd wordt klinkt daar vaak zo'n verheven "jullie snappen toch niet wat wij doen, laat het maar aan ons over en dan komt het wel goed" in door.quote:Op woensdag 8 mei 2024 10:04 schreef Hexagon het volgende:
Maar is het de schuld van het parlement dat ze niet voldoende worden gecontroleerd of eerder van media die zich er niet in wensen te verdiepen.
Nou, nee. Het gaat hier niet om simpel vermaak, maar om democratie. Dat is niet alleen een ongelofelijk belangrijk recht, maar het draagt ook een impliciete verplichting met zich mee: verdiep je erin. Zorg dat je in staat bent om te kiezen. Snap de kaders tenminste enigszins. Natuurlijk ontslaat dat politici niet van de verplichting om duidelijk te maken wat ze doen en vinden, maar het is beslist niet zo eenzijdig.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:34 schreef BEFEM het volgende:
Hanca verwoordt het goed in dit topic.
En al die mensen met een reactie 'wat doe jij er nu zelf aan om het te leren'. Alsof een Indiase cricketer boos wordt dat er buiten 3 landen om niet naar cricket wordt gekeken.
Je bewijst precies mijn punt.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:45 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, nee. Het gaat hier niet om simpel vermaak, maar om democratie. Dat is niet alleen een ongelofelijk belangrijk recht, maar het draagt ook een impliciete verplichting met zich mee: verdiep je erin. Zorg dat je in staat bent om te kiezen. Snap de kaders tenminste enigszins. Natuurlijk ontslaat dat politici niet van de verplichting om duidelijk te maken wat ze doen en vinden, maar het is beslist niet zo eenzijdig.
En dat laatste is ook gewoon waar.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:48 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je bewijst precies mijn punt.
Het is veel te ingewikkeld, ondoorzichtig, ver van bed show, duurt veel te lang, zijn veel meer andere belangrijkere verkiezingen etc. En het enige wat de 'voorstanders' roepen is: Het is belangrijk, verdiep je er maar in.
Ik wil niet lullig doen maar dat is wel zo'n beetje het hele eiereten van een democratie, als je als kiezer niet bereid bent om je zelfs maar te informeren dan stort de democratie aardig in elkaar, denk ik.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:48 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je bewijst precies mijn punt.
Het is veel te ingewikkeld, ondoorzichtig, ver van bed show, duurt veel te lang, zijn veel meer andere belangrijkere verkiezingen etc. En het enige wat de 'voorstanders' roepen is: Het is belangrijk, verdiep je er maar in.
Jullie draaien het om. Er wordt iets slechts opgetuigd en dan ga je tegen de kiezer zeggen dat ze zich maar beter moet inlezen want 'dat hoort bij democratie'.quote:Op woensdag 8 mei 2024 14:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig doen maar dat is wel zo'n beetje het hele eiereten van een democratie, als je als kiezer niet bereid bent om je zelfs maar te informeren dan stort de democratie aardig in elkaar, denk ik.
Maar de verplichting om je als kiezer te verdiepen in de politiek ontslaat de politiek toch niet van de verplichting om goed en transparant te functioneren?quote:Op woensdag 8 mei 2024 14:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Jullie draaien het om. Er wordt iets slechts opgetuigd en dan ga je tegen de kiezer zeggen dat ze zich maar beter moet inlezen want 'dat hoort bij democratie'.
Zo ken ik ook nog wel een paar.
Blijkbaar zijn die lijsten vandaag gepubliceerd.quote:Op woensdag 8 mei 2024 01:00 schreef Vincent_student het volgende:
Eens met TS. Ik heb internet zitten zoeken wie alle kandidaten zijn, nergens te vinden. Vind ik echt een blamage. Over een maand is het al zover. En we weten nog helemaal niets. Je kunt geen informatie over de Europese partijen vinden, het is zo schimmig als het maar kan.
Valt me echt tegen. Als je naar stembiljet zoekt, krijg je alleen maar lege biljetten te zien.
Maar dan moet het wel te volgen zijn, dat is momenteel toch nauwelijks mogelijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 14:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig doen maar dat is wel zo'n beetje het hele eiereten van een democratie, als je als kiezer niet bereid bent om je zelfs maar te informeren dan stort de democratie aardig in elkaar, denk ik.
Dank je! Jammer dat Frans Timmermans daar niet meer bij staat.quote:Op woensdag 8 mei 2024 15:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn die lijsten vandaag gepubliceerd.
https://www.kiesraad.nl/a(...)mentsverkiezing-2024
Je kunt het op de meeste sites van de partijen wel vinden, maar definitief komt het pas na de verkiezingen. Je ziet soms ook nog later verschuivingen, bijvoorbeeld omdat ze niet met een bepaalde partij in een fractie willen.quote:Op maandag 13 mei 2024 10:46 schreef Nober het volgende:
Is het al bekend waar de Nederlandse partijen in welke Europese fracties zitten?
Op de wikipedia staan wel de fracties van de periode 2019-2024.
https://nl.m.wikipedia.or(...)en_2024_in_Nederland
Inderdaad, op deze manier gaan we op een recordlage opkomst af... en die opkomst was al nooit best.quote:Op maandag 13 mei 2024 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Er is wel nog opvallend weinig aandacht voor de komende Europese verkiezingen. Ervan uitgaande dat het al over 3 weken plaatsvindt.
Israel is emotie en clickbait, Europa niet.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:08 schreef Hexagon het volgende:
Ja blijkbaar is Israel belangrijker dan Europa
Ja, en die gaat ten koste van het midden. Voor wat daar nog van over is.quote:Op maandag 13 mei 2024 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, op deze manier gaan we op een recordlage opkomst af... en die opkomst was al nooit best.
Hoeft niet. Het midden heeft juist ook een trouwe groep mensen die altijd opkomen omdat stemrecht een voorrecht is. De flankstemmers zijn vaak minder trouw.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en die gaat ten koste van het midden. Voor wat daar nog van over is.
De flankstemmers zijn vooral minder trouw aan een partij. Maar die, of hun partijen, kunnen zich wel gaan verenigen. We hebben hier nu ook gezien hoe het dan fout kan gaan voornamelijk op rechts.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoeft niet. Het midden heeft juist ook een trouwe groep mensen die altijd opkomen omdat stemrecht een voorrecht is. De flankstemmers zijn vaak minder trouw.
Ik hoop met je mee.quote:Op maandag 13 mei 2024 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Een lage opkomt is meestal niet goed voor extreme partijen. Vaak stemmen mensen met verantwoordelijkheidsgevoel toch wel.
Ach Jezus. De Oplossing der Oplossingen: Nexit. Denk gvd toch eens na. Als Nederland winnen we niks, noppes, nada bij een Nexit, we verliezen alleen maar. En we verliezen op een gargantueske schaal. Waarom denk je dat Nederland direct na de oorlog is begonnen met de Benelux en hard heeft gewerkt om die te laten evolueren in een breed samenwerkingsverband van Europese landen? Omdat het dan slechter met ons zou gaan of zo en dat precies is wat iedereen wilde na 5 jaar oorlogsellende en een continent in puin?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 08:29 schreef Origami94 het volgende:
Daarom Nexit
Ja veiligheid is een goede reden om de EU te behouden. Alhoewel daarvoor hebben we ook de NAVO waar we 2% van de begroting naar moeten betalen.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 18:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ach Jezus. De Oplossing der Oplossingen: Nexit. Denk gvd toch eens na. Als Nederland winnen we niks, noppes, nada bij een Nexit, we verliezen alleen maar. En we verliezen op een gargantueske schaal. Waarom denk je dat Nederland direct na de oorlog is begonnen met de Benelux en hard heeft gewerkt om die te laten evolueren in een breed samenwerkingsverband van Europese landen? Omdat het dan slechter met ons zou gaan of zo en dat precies is wat iedereen wilde na 5 jaar oorlogsellende en een continent in puin?
Dat zijn verschillende soorten veiligheid. Voor militaire doeleinden hebben we de NAVO, voor economische veiligheid, zo kan je het wel noemen denk ik, hebben we de EU.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 21:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja veiligheid is een goede reden om de EU te behouden. Alhoewel daarvoor hebben we ook de NAVO waar we 2% van de begroting naar moeten betalen.
Maar veiligheid boven het verraden voor onze soevereiniteit?
Economische veiligheid tegen het neoliberalisme en 14 jaar Ruttequote:Op zondag 19 mei 2024 00:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat zijn verschillende soorten veiligheid. Voor militaire doeleinden hebben we de NAVO, voor economische veiligheid, zo kan je het wel noemen denk ik, hebben we de EU.
Rutte regeerde dankzij meerderheden. Kan je het mee oneens zijn maar dat is de realiteit, de Nederlandse kiezer is degene die het beleid mogelijk maakte.quote:Op zondag 19 mei 2024 00:30 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Economische veiligheid tegen het neoliberalisme en 14 jaar Rutte
rutte was/is een symptoom waar zelfs de sp mee wou meeregeren.quote:Op zondag 19 mei 2024 00:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rutte regeerde dankzij meerderheden. Kan je het mee oneens zijn maar dat is de realiteit, de Nederlandse kiezer is degene die het beleid mogelijk maakte.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 19% gewijzigd door Frikandelbroodje op 25-05-2024 14:37:11 ]Incelfrikandel
Wat hebben we daaraan als we volledig failliet gaan?quote:Op zaterdag 18 mei 2024 21:37 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja veiligheid is een goede reden om de EU te behouden. Alhoewel daarvoor hebben we ook de NAVO waar we 2% van de begroting naar moeten betalen.
Maar veiligheid boven het verraden voor onze soevereiniteit?
Ja een Nexit betekent faillissement?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat hebben we daaraan als we volledig failliet gaan?
Nexit is echt het domste wat je kunt willen voor Nederland; onbegrijpelijk dat men daar nog voor ijvert.
Dat is de facto failliet, allen nog niet de iure.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:33 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ja een Nexit betekent faillissement?
En het VK?
quote:Op zaterdag 25 mei 2024 16:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is de facto failliet, allen nog niet de iure.
Het VK heeft een enorme klap gehad van Brexit en het VK was vooral afhankelijk van de EU voor zijn import, niet zozeer zijn export.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:33 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En het VK?
Geen land profiteert zoveel van de EU als Nederland.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:33 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En het VK?
Je kan prima handel bedrijven zonder een lidmaatschap zoals de rest van de wereld doet.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het VK heeft een enorme klap gehad van Brexit en het VK was vooral afhankelijk van de EU voor zijn import, niet zozeer zijn export.
Nederland drijft economisch vrijwel volledig op ons EU lidmaatschap, 70% van onze export (grotendeels doorvoer) gaat naar andere EU landen, de reden dat we die doorvoer hebben is ons lidmaatschap van de EU.
Het is echt allemaal niet zo moeilijk.
Dezelfde onzin hoorden we in de aanloop naar Brexit en dat blijkt dus gewoon een lulverhaal te zijn in de echte wereld.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:43 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Je kan prima handel bedrijven zonder een lidmaatschap zoals de rest van de wereld doet.
Zeker maar als je dat tegen een beetje gunstige voorwaarden wilt doen dan is lid zijn van een groot blok, zoals de EU, wel erg prettig. We kunnen allicht prima zonder maar dan leveren we fors in op onze welvaart. Die keuze kan je maken maar doe dat dan wel bewust (en bewuster dan de Britten…).quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:43 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Je kan prima handel bedrijven zonder een lidmaatschap zoals de rest van de wereld doet.
De rest van de wereld is nooit lid van de EU geweest en heeft dus op natuurlijke wijze een economie ontwikkeld die daar geen banden mee heeft. Als je lid bent heb je wortels in de EU en die voeden en handhaven je economische processen. Als je die ineens losscheurt gebeurt er hetzelfde als wanneer je een struik ineens uit de grond rukt. Hij gaat dood.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:43 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En de rest moet daar dan ook maar onder lijden?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:48 schreef -XOR- het volgende:
Overigens ben ik op zich wel voor een Nexit. Het wordt echt tijd dat het 'Wij zijn het volk"-volk eens wordt geconfronteerd met de eigen domheid.
Nederland verliest veel meer dan het VK dat deed, wij hebben geen opt-outs om te beginnen dus mogen we dan ook de kosten nemen van het verlies van de Euro en Nexit zonder Schengen exit zie ik ook niet gebeuren.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker maar als je dat tegen een beetje gunstige voorwaarden wilt doen dan is lid zijn van een groot blok, zoals de EU, wel erg prettig. We kunnen allicht prima zonder maar dan leveren we fors in op onze welvaart. Die keuze kan je maken maar doe dat dan wel bewust (en bewuster dan de Britten…).
Dat is wel een beetje jammer inderdaad.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En de rest moet daar dan ook maar onder lijden?
Ja, het is een bar slecht idee.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nederland verliest veel meer dan het VK dat deed, wij hebben geen opt-outs om te beginnen dus mogen we dan ook de kosten nemen van het verlies van de Euro en Nexit zonder Schengen exit zie ik ook niet gebeuren.
Je lijkt aan een bias. Het gaat goed met de VK. De FTSE 100 is het afgelopen jaar met 9% gegroeid.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dezelfde onzin hoorden we in de aanloop naar Brexit en dat blijkt dus gewoon een lulverhaal te zijn in de echte wereld.
En nee, DAT KAN NIET want INVOERRECHTEN. Gesloten grenzen. Eindeloos papierwerk. Veel extra kosten en klap op de vuurpijl, je doorvoer klanten gaan elders hun producten de EU inbrengen.
Ok, je snapt er dus gewoon geen fuck van. Prima. Dan besteed ik hier verder geen moeite aan.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:59 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Je lijkt aan een bias. Het gaat goed met de VK. De FTSE 100 is het afgelopen jaar met 9% gegroeid.
De economie in het VK laat na Brexit jaar op jaar goede groei zien. Maar ik lees het graag waar ik verkeerd zit.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, je snapt er dus gewoon geen fuck van. Prima. Dan besteed ik hier verder geen moeite aan.
Verdiep je eerst maar eens.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:24 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De economie in het VK laat na Brexit jaar op jaar goede groei zien. Maar ik lees het graag waar ik verkeerd zit.
https://www.london.gov.uk(...)answer/cost-brexit-0quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:24 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De economie in het VK laat na Brexit jaar op jaar goede groei zien. Maar ik lees het graag waar ik verkeerd zit.
Als je dit leest wil je toch als de sodemieter een Nexit? Verbranden dat geld!quote:Last month, the National Institute of Economic and Social Research published a report that suggested that after the end of the transition period, the UK’s real GDP is 2%-3% lower than it would have been without Brexit, with that impact increasing to 6% by 2035.
Leuk feitje. Michael Bloomberg de eigenaar van Bloomberg LP tevens miljardair en ex burgemeester van New York is een donor van de DNC en ging voor het presidentschap van de VS voor de democraten.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
https://www.london.gov.uk(...)answer/cost-brexit-0
Briljant. Een combinatie van wapisme en het aanvallen van de boodschapper.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:21 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Leuk feitje. Michael Bloomberg de eigenaar van Bloomberg LP tevens miljardair en ex burgemeester van New York is een donor van de DNC en ging voor het presidentschap van de VS voor de democraten.
En laat de DNC nou net zijn voor het globalisme, open grenzen en zoveel mogelijk handel en minder soevereiniteit.
Een artikel van Bloomberg over Brexit is net zo serieus te nemen als een artikel over asielzoekers van de Telegraaf of van Derksen
En als het nou niet Bloomberg is maar Cambirdge Econometrics?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:21 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Leuk feitje. Michael Bloomberg de eigenaar van Bloomberg LP tevens miljardair en ex burgemeester van New York is een donor van de DNC en ging voor het presidentschap van de VS voor de democraten.
En laat de DNC nou net zijn voor het globalisme, open grenzen en zoveel mogelijk handel en minder soevereiniteit.
Een artikel van Bloomberg over Brexit is net zo serieus te nemen als een artikel over asielzoekers van de Telegraaf of van Derksen
https://www.london.gov.uk(...)dependent%20analysis.quote:The Mayor of London, Sadiq Khan, will use a speech at Mansion House in the City of London tonight to reveal that the cost of Brexit to the UK’s economy is £140billion, according to new independent analysis.
The new report, by Cambridge Econometrics commissioned by City Hall (1), also shows that London’s economy has shrunk by more than £30billion.
Leuk, al met al laten de beurzen groei zien en laat dat nou belangrijker zijn dan een onderzoek naar de economie van een stadquote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En als het nou niet Bloomberg is maar Cambirdge Econometrics?
[..]
https://www.london.gov.uk(...)dependent%20analysis.
Je hebt het niet gelezen he?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Leuk, al met al laten de beurzen groei zien en laat dat nou belangrijker zijn dan een onderzoek naar de economie van een stad
Waarover? Met wie? Waar?quote:
Ja precies, het is een terechte vraag, er zijn geneens debatten of verkiezings personen die langs komen om te zeggen waar ze voor staan het is alleen. Hier is uw stembiljet , ga stemmen.quote:
De campagne zal nog wel wat op gang komen. Hiervoor houd je niet weken de aandacht vast…quote:Op zondag 26 mei 2024 15:48 schreef zetalore het volgende:
[..]
Ja precies, het is een terechte vraag, er zijn geneens debatten of verkiezings personen die langs komen om te zeggen waar ze voor staan het is alleen. Hier is uw stembiljet , ga stemmen.
Je ziet ze niet, je hoort ze niet, je kent ze waarschijnlijk ook niet. Het lijkt wel alsof ik op een spook moet gaan stemmen.
Ja, op 05/06 NOS Europa Kiest. Verder op tv volgens mij niet echt, er zijn al wel wat debatten geweest, zoals in het huis van de provincies. En morgen is er een debat op de RUG.quote:
In andere landen is de campagne volop bezig.quote:Op zondag 26 mei 2024 17:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De campagne zal nog wel wat op gang komen. Hiervoor houd je niet weken de aandacht vast…
Gaan we eens even vergelijkenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Leuk, al met al laten de beurzen groei zien en laat dat nou belangrijker zijn dan een onderzoek naar de economie van een stad
Komt allemaal door ASMLquote:Op zondag 26 mei 2024 20:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Gaan we eens even vergelijken
AEX
3 jan 2020 611, inmiddels 915: groei 49,75%
FTSE 100
3 jan 2020 7622, inmiddels 8317: groei 9,11%
Echt een denderend succes die beursgroei daar sinds de Brexit!
DAX 40(Duitsland)quote:
Ach zo'n beurs zegt niks behalve dat de rijken rijker worden en de armen armer. Geef mij maar een soevereine politiek klimaat dat echte problemen van de burger verhelpt dan een politiek voor het groot kapitaal zoals Goldman Sachsquote:Op zondag 26 mei 2024 21:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
DAX 40(Duitsland)
3 jan 2020 13219, inmiddels 18693: groei 41,41%
CAC 40(Frankrijk)
3 jan 2020 6044, inmiddels 8095: groei 33,93%
IBEX 35(Spanje)
3 jan 2020 9646, inmiddels 11246: groei 16,59%
FTSE-MIB(Italie)
1 jan 2020 21984, inmiddels 34490: groei 56,89%
Ook op andere Europese landen blijft de FTSE 100 redelijk achter, maar heb wel alleen de globalisme, open grenzen en zoveel mogelijk handel en minder soevereiniteit minnende beursindexen gepakt.
Waarom gebruik je het dan als argument als het onderzoek je niet uitkomt?quote:Op zondag 26 mei 2024 22:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ach zo'n beurs zegt niks behalve dat de rijken rijker worden en de armen armer. Geef mij maar een soevereine politiek klimaat dat echte problemen van de burger verhelpt dan een politiek voor het groot kapitaal zoals Goldman Sachs
quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Omdat de stelling van @Tijger_m was dat de economie van het VK een klap heeft gehad en dat je geen handel kan bedrijven zonder uniequote:Op zondag 26 mei 2024 22:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom gebruik je het dan als argument als het onderzoek je niet uitkomt?
[..]
Zoals de beurs bevestig?quote:Op zondag 26 mei 2024 22:44 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Omdat de stelling van @:tijger_m was dat de economie van het VK een klap heeft gehad en dat je geen handel kan bedrijven zonder unie
Wou je dat ontkennen dan?quote:Op zondag 26 mei 2024 22:44 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Omdat de stelling van @:tijger_m was dat de economie van het VK een klap heeft gehad en dat je geen handel kan bedrijven zonder unie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |