abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213050819
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk
Verslag van informateur Putters

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
De Hond
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_213050831
Zijn er eigenlijk gegevens over hoeveel van die studenten hier na hun studie een carriere opbouwen?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  maandag 1 april 2024 @ 18:03:19 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213050849
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2024 17:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Door in het Nederlands les te geven, is de communis opinio. Over jezelf terug de jaren '80 in smijten gesproken.
Overigens is men daar in Denemarken ook op teruggekomen:

https://advalvas.vu.nl/en(...)-students-after-all/
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213050864
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:02 schreef SnertMetChoco het volgende:
Zijn er eigenlijk gegevens over hoeveel van die studenten hier na hun studie een carriere opbouwen?
https://www.volkskrant.nl(...)scheikunde~b19f2e8d/
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 1 april 2024 @ 18:04:53 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213050881
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands. Overigens vind ik het wel belangrijk dat Universiteiten ook gewoon Nederlandstalig onderwijs blijven aanbieden, zeker in de Bachelorfase en van studenten mag best inspanning verwacht worden om een beetje Nederlands te kunnen. Op Reddit lees ik regelmatig posts van buitenlandse hbo-scholieren aan Nederlandse universiteiten die geen woord Nederlands kunnen en daar ook geen enkele behoefte aan hebben, dat vind ik ook tamelijk bizar.

[ Bericht 30% gewijzigd door -XOR- op 01-04-2024 18:10:47 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 1 april 2024 @ 18:07:34 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213050914
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
Vijf jaar na afstuderen woont ongeveer een kwart van de internationale studenten nog steeds in Nederland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213051098
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands. Overigens vind ik het wel belangrijk dat Universiteiten ook gewoon Nederlandstalig onderwijs blijven aanbieden, zeker in de Bachelorfase en van studenten mag best inspanning verwacht worden om een beetje Nederlands te kunnen. Op Reddit lees ik regelmatig posts van buitenlandse hbo-scholieren aan Nederlandse universiteiten die geen woord Nederlands kunnen en daar ook geen enkele behoefte aan hebben, dat vind ik ook tamelijk bizar.
Inderdaad. Geef gewoon in het Nederlands college of stel eisen qua Nederlands in een toets vooraf, de mensen die hier willen blijven werken hebben daar ook hun hele leven profijt van. De mensen die hier alleen snel Engelstalig willen studeren en dan weer wegwezen hou je zo meer buiten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213051387
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Heel veel internationale studenten zijn trouwens ook Duitsers en die spreken echt wel behoorlijk Nederlands.
In Kleve misschien, voor de rest denk ik dat de kennis andersom hoger ligt (en die is al vrij middelmatig op vwo-niveau, beetje Das Parfum lezen).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
  maandag 1 april 2024 @ 18:46:48 #9
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213051479
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2024 18:41 schreef nostra het volgende:

[..]
In Kleve misschien, voor de rest denk ik dat de kennis andersom hoger ligt (en die is al vrij middelmatig op vwo-niveau, beetje Das Parfum lezen).
Niet zozeer dat ze het op de middelbare school hebben geleerd, maar de meeste in Nederland studerende Duitse studenten die ik heb ontmoet hebben het Nederlands behoorlijk opgepikt, meer dan studenten uit andere landen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213051525
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet zozeer dat ze het op de middelbare school hebben geleerd, maar de meeste in Nederland studerende Duitse studenten die ik heb ontmoet hebben het Nederlands behoorlijk opgepikt, meer dan studenten uit andere landen.
Oh zo ja, ongetwijfeld. Denen vast ook. Angelsaksen boeit het over het algemeen een stuk minder en zijn sowieso vaak geneigd tot een baan bij een corporate, waar Nederlandse taalvaardigheid misschien een pré is, maar niet meer dan dat (als is die gevestigd in NL).
  maandag 1 april 2024 @ 18:51:56 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213051561
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh zo ja, ongetwijfeld. Denen vast ook. Angelsaksen boeit het over het algemeen een stuk minder en zijn sowieso vaak geneigd tot een baan bij een corporate, waar Nederlandse taalvaardigheid misschien een pré is, maar niet meer dan dat (als is die gevestigd in NL).
Ik merkte ook altijd dat de interesse vanuit Duitsers in Nederland veel groter was dan van Anglo-Amerikanen en Zuid-Europeanen. Velen van die laatste groep vinden het hier eigenlijk verschrikkelijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_213051674
Kan een cultuurdingetje zijn. Ik ken juist weer relatief veel Spanjaarden die hier zijn komen werken, veelal in de tandheelkunde. $$$ waarschijnlijk doorslaggevend. Spreken dan weer wel Nederlands. Maar N=weinig wat dat betreft.

Aan de andere kant: als ik een recruiter inschakel voor een nieuwe baan (zoals nu), dan kom ik daar pas op partnerniveau Nederlanders tegen - en dat is dan voor een goede, maar echt geen exceptionele, baan bij in dit geval Eneco (van Japannners tegenwoordig). Zelfde geldt voor een broodje bestellen in de hele Randstad, de gemiddelde kledingzaak, de Albert bezorger, of de KPN glasvezelmonteur. Dat draai je niet meer terug.
pi_213052454
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:58 schreef nostra het volgende:
Zelfde geldt voor een broodje bestellen in de hele Randstad, de gemiddelde kledingzaak, de Albert bezorger, of de KPN glasvezelmonteur. Dat draai je niet meer terug.
Dat kun je natuurlijk best terugdraaien. Het komt vooral door de internationale studenten. En in Amsterdam is dat prima, als je daar woont kies je daar ook wat voor. Al vind ik trouwens het idee dat we steeds meer Engelssprekenden hier krijgen die de lokale gebruiken niet kennen en het lokale of landelijke nieuws niet lezen best zorgwekkend.

Bijvoorbeeld echt iets voor POL: Geen Nederlands kunnen en wel stemmen voor de Tweede Kamer is bijvoorbeeld al een vreemde zaak: hoe ga je je echt verdiepen in je keus? Hoe controleer je of wat ze beweren ook klopt als je geen Nederlandse krant kunt lezen? De mensen die hier willen blijven moeten dus toch Nederlands leren om echt te functioneren in de maatschappij.

Ik vind echt dat iedereen die hier studeert een toets op een bepaald niveau Nederlands moet afleggen voor je begint, zoals je in Engeland ook een toets Engels moet doen voor je studie begint. Dan kunnen college's, ivm internationale docenten, af en toe best in het Engels zijn.

Het 'samenwerken met internationale top' vind ik trouwens geen argument om buitenlandse studenten binnen te halen, dan kun je beter samenwerkingsverbanden hebben met zoveel mogelijk topuniversiteiten en daarmee uitwisselen voor bijvoorbeeld een half jaar. Dat werkt veel beter en efficiënter dan iedereen hier binnenlaten omdat studeren hier goedkoop is en de kosten daarvan op de samenleving af te wentelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213052526
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld echt iets voor POL: Geen Nederlands kunnen en wel stemmen voor de Tweede Kamer is bijvoorbeeld al een vreemde zaak: hoe ga je je echt verdiepen in je keus? Hoe controleer je of wat ze beweren ook klopt als je geen Nederlandse krant kunt lezen? De mensen die hier willen blijven moeten dus toch Nederlands leren om echt te functioneren in de maatschappij.
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?
pi_213052595
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 19:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hoeveel Nederlanders verdiepen zich echt in hun keus en lezen een Nederlandse krant?
Een minderheid. Maar als je de taal echt niet spreekt dan zing je nog op een ander niveau van niet-betrokken zijn. Dan heb je ook geen benul van wat er leeft buiten je beperkte internationale bubbel.
zie email 27 oktober
  maandag 1 april 2024 @ 19:55:15 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213052596
Een derde komt laaggeletterd van school. Zullen we die dan ook maar uitsluiten van stemrecht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213052639
twitter

Volt heeft ook een nieuw stokpaardje gevonden?
zie email 27 oktober
pi_213052695
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 19:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Bijna iedereen volgt het nieuws iig iets, iemand die geen Nederlands spreekt krijgt helemaal niks mee. Daarbij vind ik de groep ongeïnformeerden vergroten met mensen die zich niet kunnen verdiepen niet bepaald een verbetering.
  maandag 1 april 2024 @ 20:01:29 #19
346939 Janneke141
pi_213052707
Blijkbaar werkt Google Translate niet op websites van politieke partijen. Nooit geweten.
pi_213052716
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
Een derde komt laaggeletterd van school. Zullen we die dan ook maar uitsluiten van stemrecht?
Ik heb niet gezegd dat iemand moet worden uitgesloten. Maar zoals we ons best moeten doen om de laaggeletterden te leren hoe je je wel kunt verdiepen, moeten we dat ook met de groep Engelstaligen doen. Als je geen woord Nederlands spreekt, ben je in feite ongeletterd op een heleboel onderwerpen, nog minder dan laaggeletterd.
pi_213052760
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:01 schreef Janneke141 het volgende:
Blijkbaar werkt Google Translate niet op websites van politieke partijen. Nooit geweten.
Natuurlijk kun je zo wat standpunten lezen. Maar blijkbaar doe je alsof je het niet begrijpt of wil je het niet begrijpen, want je begrijpt het punt best: iemand die de taal van zijn omgeving niet spreekt is niet betrokken, zo simpel is dat.

De Engelsen stellen Engels verplicht, de Fransen volgens mij ook het Frans voor elke studie. Er is geen enkele goede reden om dat hier niet te doen met Nederlands: doe maar een toets voor je begint aan de studie. Gaat ook op voor de mensen die altijd al in Nederland wonen, trouwens. Er lopen op de universiteiten ook veel te veel Nederlanders rond die geen Nederlands kunnen op een niveau dat je op de universiteit verwacht.
  maandag 1 april 2024 @ 20:06:22 #22
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213052775
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:55 schreef Janneke141 het volgende:
Serieus wel een goed idee, hoor :+
  maandag 1 april 2024 @ 20:06:44 #23
346939 Janneke141
pi_213052783
Oh, maar ik ben het wel met je eens dat we de meeste studies weer in het Nederlands moeten gaan aanbieden. Ik vind je argumentatie alleen nogal onzinnig.
pi_213052826
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Voor Volt komen de belangrijkste verkiezingen er aan, die zijn duidelijk vol in campagnestand.
pi_213052868
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:06 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, maar ik ben het wel met je eens dat we de meeste studies weer in het Nederlands moeten gaan aanbieden. Ik vind je argumentatie alleen nogal onzinnig.
Verkiezingen waren maar een voorbeeld, het gaat me om de totale betrokkenheid bij je omgeving als je blijkbaar al niet genoeg Nederlands meer kunt leren dat iemand een kopje koffie bij je kan bestellen in het Nederlands. Dan interesseert je leefomgeving je blijkbaar helemaal niets en daar zitten we hier inderdaad niet op te wachten, dat signaal mag je best afgeven.
pi_213053102
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verkiezingen waren maar een voorbeeld, het gaat me om de totale betrokkenheid bij je omgeving als je blijkbaar al niet genoeg Nederlands meer kunt leren dat iemand een kopje koffie bij je kan bestellen in het Nederlands. Dan interesseert je leefomgeving je blijkbaar helemaal niets en daar zitten we hier inderdaad niet op te wachten, dat signaal mag je best afgeven.
Nou ja dat dus. En dan hebben we het niet over mensen die hier 1, 2 jaar komen om dan weer uit te vliegen naar de volgende klus. Maar als je je hier langdurig wil vestigen mag je als samenleving best een inspanning vragen om basis-Nederlands te leren.
zie email 27 oktober
  maandag 1 april 2024 @ 20:32:14 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213053223
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:57 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Lijkt me een uitstekend stokpaardje dat permanent opgepookt mag worden.
pi_213053342
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 19:48 schreef Hanca het volgende:
Dat kun je natuurlijk best terugdraaien. Het komt vooral door de internationale studenten. En in Amsterdam is dat prima, als je daar woont kies je daar ook wat voor. Al vind ik trouwens het idee dat we steeds meer Engelssprekenden hier krijgen die de lokale gebruiken niet kennen en het lokale of landelijke nieuws niet lezen best zorgwekkend.
Hm, ik vind het dan weer vrij bijzonder dat je dat een probleem vindt, maar dat bij asielzoekers niet noemt.

quote:
Ik vind echt dat iedereen die hier studeert een toets op een bepaald niveau Nederlands moet afleggen voor je begint, zoals je in Engeland ook een toets Engels moet doen voor je studie begint. Dan kunnen college's, ivm internationale docenten, af en toe best in het Engels zijn.
De hele wereld, laat staan de wetenschap, is geïnternationaliseerd. Alle papers, bijna alle wetenschappelijke literatuur is in het Engels. In het vakgebied van de meeste wetenschappelijke studies, op misschien iets als Nederlands arbeidsrecht na, is de voertaal - of in ieder geval de terminologie - Engels. Om je daar in te redden als je losgelaten wordt van de uni en het bedrijfsleven ingaat, dan moet je gewoon Engels op C1-niveau beheersen. Dit is totaal de omgekeerde beweging.
pi_213053388
quote:
Kabinet wil geen namen politici noemen in affaire rond vermeende Russische omkoping: ‘Kan werk AIVD schaden’
https://www.ad.nl/politie(...)vd-schaden~a84f41f8/

Als de Tsjechen geen bewijzen kunnen overleggen van Nederlandse politici die geld ontvangen, dan is het beter dat het kabinet namen van verdachten niet noemt.
Noemen de Tsjechen mensen die duidelijk pro-poetinterreur zijn dan zullen ze wel bewijzen hebben of de Nederlandse media hebben dat al gemeld. Die namen kan het kabinet wel noemen
pi_213053410
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Hm, ik vind het dan weer vrij bijzonder dat je dat een probleem vindt, maar dat bij asielzoekers niet noemt.
Die moeten ook gewoon inburgeren. En terecht. Die moeten Nederlands leren.

quote:
[..]
De hele wereld, laat staan de wetenschap, is geïnternationaliseerd. Alle papers, bijna alle wetenschappelijke literatuur is in het Engels. In het vakgebied van de meeste wetenschappelijke studies, op misschien iets als Nederlands arbeidsrecht na, is de voertaal - of in ieder geval de terminologie - Engels. Om je daar in te redden als je losgelaten wordt van de uni en het bedrijfsleven ingaat, dan moet je gewoon Engels op C1-niveau beheersen. Dit is totaal de omgekeerde beweging.
Totaal irrelevant. Ik zeg niet dat ze geen Engels mogen kunnen (mijn dochter gaat nota bene naar TTO), ik zeg dat zo ook Nederlands moeten kunnen. En anders kun je in Engeland studeren, maar dat vinden ze dan weer te duur (de keus voor Nederland is meestal puur financieel).
pi_213053418
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lijkt me een uitstekend stokpaardje dat permanent opgepookt mag worden.
Vooralsnog niet aan de orde. Volkomen prematuur. En het bij voorbaat politiseren van een dergelijke procedure doet ook vrezen voor Amerikaanse praktijken. Moeten we niet hebben.
zie email 27 oktober
pi_213053425
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:45 schreef Hanca het volgende:
Totaal irrelevant. Ik zeg niet dat ze geen Engels mogen kunnen (mijn dochter gaat nota bene naar TTO), ik zeg dat zo ook Nederlands moeten kunnen.
Daar is een hele studie in het Nederlands voor geven, met misschien wat gastcolleges in het Engels, wel een wat overtrokken instrument voor.
pi_213053436
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:40 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]
Je kunt nog altijd een studie recht halen zonder maar een woord Engels te spreken hoor ;)
zie email 27 oktober
pi_213053440
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar is een hele studie in het Nederlands voor geven, met misschien wat gastcolleges in het Engels, wel een wat overtrokken instrument voor.
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat je gewoon net als in Engeland en volgens mij Frankrijk een toelatingstoets moet houden voor de universiteit in de taal van het land, hier dus Nederlands.
pi_213053444
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Je moet wel. Omwille van EU-regelgeving mag je maar heel beperkt aan de poort selecteren op dit soort criteria.
zie email 27 oktober
pi_213053451
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2024 16:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het over gedegen onderzoek hebben en dan willekeurige, niet onderbouwde cijfers van zeker-wonen.nl in je betoog gooien.
Terecht punt, kreeg bezoek dus was het even aan het afraffelen.
quote:
En niets wat ik hier verder heb gezegd is op basis van de onderbuik. Het is een feit dat er grote tekorten zijn aan werknemers als het gaat om de meer praktisch gerichte beroepen. Zie bijvoorbeeld:

Nederland loopt mogelijk vast door tekort aan vakmensen: ‘Als je slim bent, werk je met je handen’
Mbo’ers gezocht: duizenden openstaande vacatures voor praktijkberoepen
Gezocht: verpleegkundigen, loodgieters en leraren. Hoe fiksen we het tekort aan vakmensen?
Groot tekort aan vakmensen, opleidingen naarstig op zoek naar studenten

Dit staat ook in het rapport dat je zelf linkt:
[..]
Maar als ik sommigen hier moet geloven, zou de instroom van deze groep juist beperkt moeten worden. Dat is raar, want hoe ga je deze tekorten dan opvullen? Kijkende naar de jongere generaties wordt het steeds meer de norm dat deze hoogopgeleid zijn. Kortom, je kunt dit tekort zelf niet aanvullen, waar dat met hoogopgeleiden juist wel kan. Daar komen er steeds meer van.
Tegelijk is het natuurlijk ook een farce dat de 1 miljoen arbeidsmigranten het tekort aan zorgmedewerkers en docenten, 88 % werkt in de logistiek, tuinbouw, voedingsindustrie, metaal en landbouw. Veel van deze sectoren zitten hier om twee redenen nl. onze ligging (Rotterdam en Schiphol) en goedkoop Nederlands gas. Het goedkope gas is op en we hebben tekort aan personeel, tekort aan (millieu)ruimte, tekort aan woningen en netcongestie.

Derhalve denk ik dat zowel het aannemen van arbeidsmigranten en expats nodig zal zijn, maar is het wat mij betreft wel een politieke discussie over arbeid. Welke sector hebben we hier nodig en welke sector moeten we hier ontmoedigen. Dit zijn moeilijke keuzes, maar we willen de lonen ook niet kunstmatig laag houden om in een klein Nederland maar grote hoeveelheden laaggeschoolde arbeiders binnen te kunnen halen.

De SER zegt over dit onderwerp dan ook terecht:
De overheid moet het arbeidsmigratievraagstuk niet aan de markt overlaten, maar zelf de regie nemen op arbeidsmigratie. Ze moet de arbeidsmarkt actief reguleren, bijvoorbeeld door eisen te stellen aan de kwaliteit van werk en aan de randvoorwaarden: huisvesting, zorg en onderwijs. Dit voorkomt dat we met kortetermijnoplossingen op de langere termijn vooral nieuwe problemen creëren.”

Ik ga mij nu niet laven aan wat laaghangend fruit is, of wat laaghangend fruit zou moeten zijn. We kunnen bijvoorbeeld heel gemakkelijk zeggen dat de tekorten qua hoogopgeleiden heel gemakkelijk zelf opgepikt kunnen worden maar toch komt 12,5% van de artsen uit het buitenland en zo zijn er nog veel meer sectoren te vinden.

Als ik hier op 1 dag dan PostNL, DHL Parcel, DPD, GLS UPS, Tring Tring, Coolblue, Picnic AH, Jumbo, Getir Flink, Ubereats, Deliveroo etc. door de straat zie komen dan kan ik mij alleen maar afvragen of de last mile delivery niet enorm inefficient is. Maar of de winst nu te halen is bij communicatie specialisten, glastuinbouw, programmeurs voor booking.com of distributiecentra dat kan ik niet beoordelen vanachter mijn computer.
pi_213053653
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat je gewoon net als in Engeland en volgens mij Frankrijk een toelatingstoets moet houden voor de universiteit in de taal van het land, hier dus Nederlands.
Nou ja, dat vond je eerder wel, vandaar.

quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:08 schreef Hanca het volgende:
Het gewoon weren van buitenlandse EU studenten kan niet, de enige oplossing is juist om de studies in het Nederlands te geven. Dus jij geeft hier zelf al aan dat het noodzakelijk is, aangezien jij ook de buitenlandse studenten wil weren.
pi_213053911
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 21:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, dat vond je eerder wel, vandaar.
[..]

Ja, sindsdien heb ik me hier laten overtuigen dat teveel docenten geen Nederlands kunnen of er teveel vertaald moet worden en ben ik dus opgeschoven naar 'toets Nederlands voor Engelstalige studies of Nederlandse colleges, universiteit mag kiezen'.

Buitenlanders die hier willen komen wonen en werken kunnen dan nog steeds hier komen studeren. Voor studenten die hier alleen langs komen voor de goedkope studies zal het teveel moeite zijn, maar die hoeven we hier dan ook niet. Aangezien het maatschappelijk aanzienlijke problemen oplevert.
pi_213054896
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 18:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik merkte ook altijd dat de interesse vanuit Duitsers in Nederland veel groter was dan van Anglo-Amerikanen en Zuid-Europeanen. Velen van die laatste groep vinden het hier eigenlijk verschrikkelijk.
Herkenbaar van met name Italianen. Ik heb er in Luxemburg en Duitsland mee samengewerkt en ze deden niks anders dan zeuren over het eten, over het weer en over hoe vervelend de Luxemburgers/Duitsers wel niet waren. Ik neem aan dat het in Nederland niet veel anders is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2024 22:11:59 ]
pi_213054938
quote:
Het kabinet heeft desgevraagd geen concrete informatie van de Tsjechische autoriteiten gekregen waaruit blijkt dat Nederlandse personen of organisaties geld hebben gekregen om Russische propaganda te verspreiden. Dat meldt demissionair binnenlandminister Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer
https://www.nu.nl/politie(...)ici-zou-betalen.html
  maandag 1 april 2024 @ 22:30:41 #41
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213055160
quote:
Prima zaak uiteraard om het aan AIVD over te laten. Als je zelf geen officiele info krijgt van Tsjechische autoriteiten kan je verder ook weinig doen.

Wel aparte berichtgeving want nu wordt er een bommetje gedropt daar en komen ze verder met niets. Alhoewel mensen wakker schudden natuurlijk ook winst is.

Wordt wel moddergooien naar FvD bij het debat.
  dinsdag 2 april 2024 @ 08:28:40 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213056542
FvD is wel een lekker makkelijke scapegoat. Even de Drie van Baudet onderuit de zak geven en alles is gladgestreken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 2 april 2024 @ 08:57:27 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213056784
Hopelijk maken de Tsjechen dat zo snel mogelijk bekend. Die Russische handpopjes mogen er niet mee wegkomen.
  Moderator dinsdag 2 april 2024 @ 09:07:09 #44
236264 crew  capricia
pi_213056902
Dat gaan ze toch nooit bekend maken. De Tsjechen niet. En de AIVD niet.

Zou ook heel raar zijn als dat opeens openbaar bekend werd.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 2 april 2024 @ 09:11:16 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213056955
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2024 09:07 schreef capricia het volgende:

Dus dan mag je de Russen helpen en verder gebeurt er dan eigenlijk niets?
  dinsdag 2 april 2024 @ 09:11:47 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213056958
quote:

Dan wordt er bewust gelekt.
  dinsdag 2 april 2024 @ 09:15:00 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213057002
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Hopelijk maken de Tsjechen dat zo snel mogelijk bekend. Die Russische handpopjes mogen er niet mee wegkomen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 09:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus dan mag je de Russen helpen en verder gebeurt er dan eigenlijk niets?
Ja, laten we vooral de normale gang van zaken en niet afwachten en dit via "Trail by Media" gaan doen. De AIVD moet gewoon onderzoek doen, dan de zaak aan Justitie overhandigen als er wat strafbaars is gebeurd.
Zo hoor je dat te doen in een rechtsstaat.
Maar gezien jouw post geschiedenis is een beschuldiging genoeg om iemand direct publiekelijk te veroordelen zonder wederhoor, nietwaar?
pi_213057125
quote:

Dat zei ik ook gelijk. We krijgen een heel slap debat en dat is het laatste wat we er ooit van horen. Zo werkt dat nou eenmaal.
pi_213057140
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 09:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
Ja, laten we vooral de normale gang van zaken en niet afwachten en dit via "Trail by Media" gaan doen. De AIVD moet gewoon onderzoek doen, dan de zaak aan Justitie overhandigen als er wat strafbaars is gebeurd.
Zo hoor je dat te doen in een rechtsstaat.
Maar gezien jouw post geschiedenis is een beschuldiging genoeg om iemand direct publiekelijk te veroordelen zonder wederhoor, nietwaar?
In het geval van een kamerlid of bewindspersoon moet het niet naar justitie, maar naar de Tweede Kamer. Alleen die kunnen beslissen of een kamerlid of bewindspersoon wordt vervolgd voor een ambtsmisdrijf, daar zit het OM niet tussen: https://www.volkskrant.nl(...)an-de-aivd~bc9e3707/

quote:
De leden van de Staten-Generaal, de ministers en de staatssecretarissen staan wegens ambtsmisdrijven in die betrekkingen gepleegd, ook na hun aftreden terecht voor de Hoge Raad. De opdracht tot vervolging wordt gegeven bij koninklijk besluit of bij een besluit van de Tweede Kamer.
https://www.denederlandse(...)_119_ambtsmisdrijven

Waarschijnlijker is dat de AIVD langs gaat en een gesprek voert (met de politicus en evt zijn of haar partijleider) en het daar bij blijft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 02-04-2024 09:30:28 ]
  dinsdag 2 april 2024 @ 09:29:51 #50
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_213057181
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2024 09:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
In het geval van een kamerlid of bewindspersoon moet het niet naar justitie, maar naar de Tweede Kamer. Alleen die kunnen beslissen of een kamerlid of bewindspersoon wordt vervolgd voor een ambtsmisdrijf, daar zit het OM niet tussen: https://www.volkskrant.nl(...)an-de-aivd~bc9e3707/

Waarschijnlijker is dat de AIVD langs gaat en een gesprek voert (met de politicus en evt zijn of haar partijleider) en het daar bij blijft.
Niet helemaal waar, er is ook een route via het OM waarbij de vervolging via de Hoge Raad gaat. Er is een protocol hoe dit kan verlopen.https://www.hogeraad.nl/o(...)personen-kamerleden/
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')