Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP • Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] rare link wel, deeplink met jouw(/een?) investeerdersnummer.
Werkt het op deze manier wel?
De link werkt wel. Bij het investeringsproces niets vreemd met deze link. Mijn investeringen is keurig bijgewerkt voor Puur Badkamers op mijn eigen account.
[..] De link werkt wel. Bij het investeringsproces niets vreemd met deze link. Mijn investeringen is keurig bijgewerkt voor Puur Badkamers op mijn eigen account.
Je moet sowieso eerst inloggen voordat je überhaupt verder kunt.
[..] rare link wel, deeplink met jouw(/een?) investeerdersnummer.
Werkt het op deze manier wel?
Dit is een link naar de pagina die je krijgt als je op de oranje "Nu investeren" knop drukt (toen die nog zichtbaar was). Je komt dan op het inlogscherm terecht. Dus inderdaad anders dan de linkjes van CCF die je hier normaal ziet.
Ik heb deze link gekopieerd van een tabblad dat nog open stond met de knop nog zichtbaar. Het nummer dat je ziet is het projectnummer.
Het zou raar zijn als mijn investeerdersnummer erin zou staan, ik was op dat moment niet eens ingelogd.
Wat ik me afvraag of iemand al duidelijkheid heeft gekregen van Collin aangaande het vertrek van de hoedenzaak met een huur van 31000 euro per maand. Ik meen me te herinneren dat hier een post was dat de hoedenzaak al vertrokken was en dat mevrouw een restaurant ging vestigen in de onderkant. Hier in de pitch wordt gesproken van een mogelijk vertrek van de hoedenzaak en extra hotelkamers in de onderkant. Vind dit toch wel een wezenlijk verschil als de post hier waar was staat er een essentiële fout in de pitch.
[..] Dit is een link naar de pagina die je krijgt als je op de oranje "Nu investeren" knop drukt (toen die nog zichtbaar was). Je komt dan op het inlogscherm terecht. Dus inderdaad anders dan de linkjes van CCF die je hier normaal ziet.
Ik heb deze link gekopieerd van een tabblad dat nog open stond met de knop nog zichtbaar. Het nummer dat je ziet is het projectnummer.
Het zou raar zijn als mijn investeerdersnummer erin zou staan, ik was op dat moment niet eens ingelogd.
Weer een schitterende mail gehad van MAX Crowdfund inzake investering 884887. Er wordt even gevraagd om wat geld te storten om de advocaat te kunnen betalen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb net het Collin Jaarverslag doorgelezen. Kwam dit tegen over een oude bekende dat jullie misschien interessant vinden.
Daarnaast onderzoeken wij een samenwerking met het platform Investormatch. Investormatch is een platform dat financieringen biedt middels private equity. Daarbij ontvangen investeerders, anders dan bij Collin, aandelen in ruil voor hun investering. Collin onderzoekt daarnaast samen met Investormatch of er op meerdere fronten een samenwerking kan worden aangegaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan co-financieringen, zoals wij deze al met verschillende andere platformen hebben gerealiseerd. Hiermee denken wij een nog grotere groep ondernemers en investeerders in hun behoefte te kunnen voorzien. Naast co-financieringen denken wij ook op een ander front elkaar te kunnen versterken. Investormatch heeft inmiddels een aantal jaren ervaring met een investeerdersfonds. De oprichting van een Collin-fonds is een veelgehoorde vraag vanuit onze investeerders, en zonder toezeggingen op succes, willen wij graag met u delen dat wij uw vraag hebben gehoord en aan het onderzoeken zijn hoe in deze behoefte te voorzien
[..] Oke, die had ik nog niet voorbij zien komen. Is dat al definitief? Het project ken ik even niet uit mijn hoofd maar hier zijn blijkbaar meerdere lening delen. Zelf zit ik in de 1e lening (23836)
alleen smulhuisje deel 2 wordt afgelost, deel 1 blijft lopen
Op donderdag 28 maart 2024 10:07 schreef darktower het volgende: Op duurzaaminvesteren.nl staat nu Trio Solar 10. Die loopt totaal niet vol en de rente is nu verhoogd. Wat is de reden waarom mensen zo terughoudend zijn bij deze?
Wellicht omdat nr. 9 nog maar net een paar weken geleden tot stand gekomen is. Twee keer achterelkaar bij hetzelfde bedrijf investeren zullen niet zoveel mensen doen.
Op dinsdag 26 maart 2024 13:34 schreef Gustaf86 het volgende: Er is een email verzonden aan de aandeelcertificaathouders van een max entiteit. Uit het gebrek aan consternatie hier maak ik op dat jullie slimmer waren dan ik en die dingen niet gekocht hebben.
Lang verhaal kort: max komt binnenkort zelf als projectje op KoM voor een overbruggingskrediet om de boel solvent te houden. Totdat Blu*t**ch en C*rb*llo betalen.
Gaan de heren van KoM hun collega's van Max achter de broek aanzitten als het mis loopt? Beetje belangenverstrengeling?
Op donderdag 28 maart 2024 17:19 schreef quepos het volgende: Weer een schitterende mail gehad van MAX Crowdfund inzake investering 884887. Er wordt even gevraagd om wat geld te storten om de advocaat te kunnen betalen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit ook klein in deze lening, heb m mentaal al afgeboekt. Stel je stort een bijdrage en MCF valt volgende maand om als de convertible een sof wordt, wat dan?
[..] Ik zit ook klein in deze lening, heb m mentaal al afgeboekt. Stel je stort een bijdrage en MCF valt volgende maand om als de convertible een sof wordt, wat dan?
[..] Wat ik me afvraag of iemand al duidelijkheid heeft gekregen van Collin aangaande het vertrek van de hoedenzaak met een huur van 31000 euro per maand. Ik meen me te herinneren dat hier een post was dat de hoedenzaak al vertrokken was en dat mevrouw een restaurant ging vestigen in de onderkant. Hier in de pitch wordt gesproken van een mogelijk vertrek van de hoedenzaak en extra hotelkamers in de onderkant. Vind dit toch wel een wezenlijk verschil als de post hier waar was staat er een essentiële fout in de pitch.
In de pitch spreken de 1e en 3e regel de 2e tegen:
quote:
Op de begane grond was jarenlang een hoedenzaak gevestigd die jaarlijks ¤ 31.000,- huur betaalde.
Mocht de hoedenzaak op de begane grond in de toekomst de huur opzeggen, dan kan het hotel worden uitgebreid met extra kamers op de begane grond.
Het pand heeft na verbouwing naast de ruimte waar de hoedenwinkel zat 11 hotelkamers en een totale VVO van 394 m2.
Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2706072[quote] [b]Op donderdag 28 maart 2024 17:19 schreef quepos het volgende: Weer een schitterende mail gehad van MAX Crowdfund inzake investering 884887. Er wordt even gevraagd om wat geld te storten om de advocaat te kunnen betalen.
SPOILER
Ik vind 'Liegenschaften' wel een toepasselijke naam.
Doet me denken aan het bedrijf MMWOPS uit de RSV enquete. Benieuwd of er nog mensen zijn die de betekenis daarvan weten (paas quiz vraag, zonder te googlen).
[..] Ik zit ook klein in deze lening, heb m mentaal al afgeboekt. Stel je stort een bijdrage en MCF valt volgende maand om als de convertible een sof wordt, wat dan?
Voor zover ik het begrijp is een platform niet meer dan een doorgeefluik. Je hebt geen claim bij het platform maar bij de uiteindelijke leningnemer. De meeste platformen hebben een stichting zekerheden die zou moeten blijven bestaan als een platform failliet gaat. Ik neem aan dat het bij MAX gaat om de bovengenoemde Stichting Max Crowdfund Escrow Foundation. Die stichting heeft als het goed is de hypotheekrechten en zal dan de procedures moeten voortzetten. Hoe dat in de praktijk uitpakt is afwachten, vooral als bestuur van de stichting en platform dezelfde personen zijn en de stichting zelf geen inkomsten heeft. Anders zou elke crowdfunder voor zichzelf achter de leningnemer aan moeten.
[..] Ik vind 'Liegenschaften' wel een toepasselijke naam.
Doet me denken aan het bedrijf MMWOPS uit de RSV enquete. Benieuwd of er nog mensen zijn die de betekenis daarvan weten (paas quiz vraag, zonder te googlen).
Jazeker weet ik dat nog! En 'the people who where asleep' werkten helaas allemaal bij Max....
Veel leningnemers bij MaxCF zijn uit hetzelfde soort hout gesneden, dat kan geen toeval zijn.
Op donderdag 28 maart 2024 21:37 schreef lykkefund het volgende: Ik denk het niet, want mijn bedrag ziet er "gewoon" uit. Tenzij ik nog een (tweede) betaling mis.
WVJG is de meest chaotische site van allemaal. Ik heb geen aansluiting meer met mijn 'schaduwadministratie'. Te lage betalingen. Betalingen die ik niet kan duiden. Dat is verergerd door dat gedoe met die hogere kosten en met dat nieuwe betalingsplatform. Zwaar irritant.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 29-03-2024 06:21:51 ]
Op vrijdag 22 maart 2024 12:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Het lijkt erop dat WvjG project Van Zetten lastechniek volgende week gaat worden afgelost (volgens het betaalschema althans).
Je hebt gelijk. Ik weet niet of ze dit aangekondigd hebben. Ik zie het nergens, ook niet met een zoekopdracht in mijn mailbox. Ik wist niet beter dan dat hij volgens het schema dat ik destijds heb genoteerd ergens in 2026 klaar zou zijn.
[..] Zelf ben ik verbaasd dat die zo snel vol is gelopen. [..] Het vorige project heb ik niet gelezen dus weet niet of dit al vermeld stond in die pitch maar anders had dat toch zeker wel gemogen... maar goed mensen kunnen nu natuurlijk nog wel annuleren (of WvjG daarom denkt met deze snelle publicatie is dan weer een ander verhaal, zou wel geinig zijn als het eerste project daarom niet meer vol komt maar zal wel niet)
In de EBI van het eerste project staat wel iets over de toekomstige financiering van het bedrijfspand. Het wordt zelfs als vorm van zekerheid genoemd, maar de investeerders van project 1 krijgen geen 2e hypotheek, wat natuurlijk makkelijk had gekund.
Valt me nog mee dat er een boedel opbrengst is bij infra project CCF
quote:
Inmiddels heeft de curator namens Collin de niet bodemzaken verkocht en de verpande vorderingen geïncasseerd.
Onder aftrek van de boedelbijdrage hebben wij een bedrag ontvangen van ¤ 23.699,95. Na aftrek van de door ons gemaakte incassokosten zullen wij een bedrag ter hoogte van ¤ 21.279,95 pro rato uw investering op uw rekening courant bijschrijven. Van dit bedrag wordt eerst de achterstallige rente voldaan en het restant zal worden afgelost op de nog openstaande hoofdsom.
Daarnaast 2e hypotheek op woonhuis welke nog 1 jaar de tijd heeft het huis onderhands te verkopen. De restschuld is 53k met een overwaarde van +/- 100k
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met een beetje geluk gaat het toch allemaal nog iets sneller dan bovenstaande mail doet vermoeden aangezien het pand al te koop is gezet en klaarblijkelijk al is verkocht onder voorbehoud. Gezien de vraagprijs en snelheid van de verkoop o.v. komen we hier vermoedelijk aardig mee weg. Onder aan de streep blijven een dergelijke situaties natuurlijk in en in triest.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met een beetje geluk gaat het toch allemaal nog iets sneller dan bovenstaande mail doet vermoeden aangezien het pand al te koop is gezet en klaarblijkelijk als is verkocht onder voorbehoud. Gezien de vraagprijs en snelheid van de verkoop o.v. komen we hier vermoedelijk aardig mee weg. Onder aan de streep blijven een dergelijke situaties natuurlijk in en in triest.
Heeft iemand informatie/communicatie van CCF gezien over project 33453 (N*v*g)? Schijnbaar vandaag/gisteren met een maand verlengd zonder verdere communicatie/afstemming met de investeerders. Complete aflossing stond oorspronkelijk op 30/4/2024.
Wat mij betreft wel een zéér lage rente, zeker omdat het ook bedrijfsmatig o.g. is. Aan de andere kant zijn de zekerheden m.i. erg sterk. Als iemand een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen
Op vrijdag 29 maart 2024 14:29 schreef tnhb het volgende: Heeft iemand informatie/communicatie van CCF gezien over project 33453 (N*v*g)? Schijnbaar vandaag/gisteren met een maand verlengd zonder verdere communicatie/afstemming met de investeerders. Complete aflossing stond oorspronkelijk op 30/4/2024.
Bij mij staat aflossing nog op morgen (in de app)
[ Bericht 13% gewijzigd door KrekelJapie op 29-03-2024 15:09:09 ]
Op vrijdag 29 maart 2024 14:29 schreef tnhb het volgende: Heeft iemand informatie/communicatie van CCF gezien over project 33453 (N*v*g)? Schijnbaar vandaag/gisteren met een maand verlengd zonder verdere communicatie/afstemming met de investeerders. Complete aflossing stond oorspronkelijk op 30/4/2024.
In 2019 heeft u ingeschreven op de investeringskans ********* met leningnummer 33453. De algehele aflossing zou plaatsvinden op 30 maart 2024 middels een slottermijn. De ondernemer staat al een geruime tijd met Collin in contact. De ondernemer heeft onroerend goed buiten de financiering van Collin verkocht, waarbij de levering mogelijk in april plaatsvindt. Uit deze inkomsten wenst ondernemer de lening af te lossen.
Indien er niet geleverd zal worden dan zullen we in overleg met de klant alsnog een financieringsaanvraag starten teneinde de slottermijn te herfinancieren.
De ondernemer wil u als investeerder tegemoetkomen voor de verlate aflossing van de restant hoofdsom. Hiervoor zal buiten de contractdatum op dagbasis een verhoogde rente voldaan worden van 8.5% (op jaarbasis) in de plaats van de huidige 6.5%. Op 30 maart zal er ook een aflossing plaatsvinden van ¤ 4.500,-.
Het oorspronkelijke leenbedrag bedroeg ¤ 1.350.000,- per december 2019. Het openstaande leenbedrag bedraagt na betaling van de termijn van 30-03-2024 ¤ 1.158.000,00. Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.
Op vrijdag 29 maart 2024 15:03 schreef optrandje het volgende: In 2019 heeft u ingeschreven op de investeringskans ********* met leningnummer 33453. De algehele aflossing zou plaatsvinden op 30 maart 2024 middels een slottermijn. De ondernemer staat al een geruime tijd met Collin in contact.
Communicatie 1 dag voor aflossing is wel erg laat.
[..] Communicatie 1 dag voor aflossing is wel erg laat.
Klopt, zeker als (quote) "de ondernemer al geruime tijd in contact staat".
Maar wat mij betreft een prima oplossing. Dat een ondernemer pro-actief contact zoekt en communiceert en het er niet op aan laat komen is bij mij al 10 pluspunten.
[..] Klopt, zeker als (quote) "de ondernemer al geruime tijd in contact staat".
Maar wat mij betreft een prima oplossing. Dat een ondernemer pro-actief contact zoekt en communiceert en het er niet op aan laat komen is bij mij al 10 pluspunten.
Zeker. Al is de verkoopvoorwaarden wat vaag (mogelijk in april). En als de ondernemer nu 4,5k kan aflossen op een schuld van 1,16 miljoen, dan is er waarschijnlijk weinig vet.
[..] In 2019 heeft u ingeschreven op de investeringskans ********* met leningnummer 33453. De algehele aflossing zou plaatsvinden op 30 maart 2024 middels een slottermijn. De ondernemer staat al een geruime tijd met Collin in contact. De ondernemer heeft onroerend goed buiten de financiering van Collin verkocht, waarbij de levering mogelijk in april plaatsvindt. Uit deze inkomsten wenst ondernemer de lening af te lossen.
Indien er niet geleverd zal worden dan zullen we in overleg met de klant alsnog een financieringsaanvraag starten teneinde de slottermijn te herfinancieren.
De ondernemer wil u als investeerder tegemoetkomen voor de verlate aflossing van de restant hoofdsom. Hiervoor zal buiten de contractdatum op dagbasis een verhoogde rente voldaan worden van 8.5% (op jaarbasis) in de plaats van de huidige 6.5%. Op 30 maart zal er ook een aflossing plaatsvinden van ¤ 4.500,-.
Het oorspronkelijke leenbedrag bedroeg ¤ 1.350.000,- per december 2019. Het openstaande leenbedrag bedraagt na betaling van de termijn van 30-03-2024 ¤ 1.158.000,00. Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.
Inmiddels mail ook gezien, wel belachelijk laat (en ze lezen hier ook mee ) Oplossing lijkt niet verkeerd, maar als je als ccf aangeeft al geruime tijd in contact te staan met geldnemer dan is één dag voor de aflossing pas communiceren belachelijk laat en weten we helaas weer waar we als investeerders op de rangijst staan .
Daarnaast nog een nette overwaarde op de privé woning maar hier krijgen we geen 2e hypotheek op dus als puntje bij paaltje komt hebben we daar vermoedelijk weinig aan. Aan het onderpand moet zo te zien wel het e.e.a. gebeuren verder m.i. geen onaardig project.
Daarnaast nog een nette overwaarde op de privé woning maar hier krijgen we geen 2e hypotheek op dus als puntje bij paaltje komt hebben we daar vermoedelijk weinig aan. Aan het onderpand moet zo te zien wel het e.e.a. gebeuren verder m.i. geen onaardig project.
Dus wegblijven van deze financiering. Lijkt verdacht veel op geweld dat gebruikt wordt in het drugshandel circuit. Ik zou als Collin deze financiering ook weigeren. Men leest hier mee dus men kan nog in actie komen en deze alsnog van de lijst met toekomstige projecten halen. Collin als gerenommeerd bedrijf zou hier zijn handen niet aan moeten branden.
[ Bericht 7% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-03-2024 17:06:10 ]
[..] Zeker. Al is de verkoopvoorwaarden wat vaag (mogelijk in april). En als de ondernemer nu 4,5k kan aflossen op een schuld van 1,16 miljoen, dan is er waarschijnlijk weinig vet.
Aan die 4.500 euro kan je naar mijn idee niets afleiden van de hoeveelheid vet op de botten van de ondernemer. Dit is het vaste bedrag aan aflossing geweest per maand de afgelopen jaren (zie ook pitch), en lijkt nu ook te worden aangehouden als maandbedrag nu er uitstel plaatsvindt van het aflossen van de slotsom.
SPOILER
[..] In de EBI van het eerste project staat wel iets over de toekomstige financiering van het bedrijfspand. Het wordt zelfs als vorm van zekerheid genoemd, maar de investeerders van project 1 krijgen geen 2e hypotheek, wat natuurlijk makkelijk had gekund.
Voor alle duidelijkheid en volledigheid: dat staat allen in de (later) aangepast versie. De versie die ik gedownload heb nadat de lening was aangekondigd en het project in de voorpublicatie fase was stond die info niet in de gepubliceerde EBI, die is later toegevoegd (evenals andere info).
[..] Voor alle duidelijkheid en volledigheid: dat staat allen in de (later) aangepast versie. De versie die ik gedownload heb nadat de lening was aangekondigd en het project in de voorpublicatie fase was stond die info niet in de gepubliceerde EBI, die is later toegevoegd (evenals andere info).
Dat is niet best en min of meer het failliet van de goedbedoelde EBI's om investeerders vooraf goed te informeren.