quote:
Op dinsdag 2 april 2024 09:13 schreef Knipoogje het volgende:[..]
Maar social media is ook belangrijk omdat dit eco-systeem heel veel journalisten en opiniemakers voedt. Ik zou me juist tot de grote onderwerpen beperken en de culture wars (waar hij overigens aan de juiste kant staat) negeren. En al helemaal de wedge issues wat vaak belachelijk onbelangrijke neuzelpuntjes betreft. Uiteindelijk verliezen de conservatieven culture wars toch wel op de lange termijn. Ze verloren de strijd om segregatie, vrouwenrechten, homohuwelijk etc etc.
Met 'Roe vs Wade' is ook lange tijd gedacht dat men abortus niet qua wetgeving hoefde te tackelen want dat zou alleen maar een wedge issue zijn op een onderwerp dat allang gewonnen was. Totdat genoeg conservatieven de macht hadden in de Supreme Court.
En het 'laten we er nou niet teveel over praten' riedeltje is de laatste 100 jaar altijd al gebruikt bij elke maatschappelijk onderwerp maar verbeteringen op dat vlak zijn niet gekomen door te wachten maar door er actief mee bezig te gaan. Verbetering komt niet vanzelf door maar te dromen dat het op langere termijn wel goed komt.
Ik heb indrukwekkende speeches en beelden gezien van MLK rondom Civil Rights movement in de jaren 60, waarin precies dezelfde afwachtende houding werd bekritiseerd. Dezelfde 'laten we het niet op scherp zetten' en 'later komt het beter uit' die vanuit een beschermde positie heel makkelijk is. De mensen die beschimpt en bespuugd worden voor hun afkomst/huidskleur/geslacht/seksuele voorkeur hebben die luxe niet.
Ik zie nu steeds meer hoe transgenders wordt gelijk gesteld aan kinderverkrachters. Hoe onmenselijk ze zijn, hoe ziek ze zijn. Dat gaat onderhand veel verder dan een apathische 'zolang ik het maar niet zie' houding. Het wordt steeds belangrijker om transgenders als mensen te behandelen en daar voor uit te komen. We hoeven niet weg te lopen voor boze reacties van fascisten.