abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212828199
quote:
2s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:26 schreef Tijn het volgende:

[..]
Zo raar is dat niet, vind ik. Het is in Nederland al zeker sinds de 2e wereldoorlog, maar ik denk nog langer dan dat, gebruikelijk dat partijen coalities aangaan, een regeerakkoord schrijven, ministers benoemen en op die manier een regering vormen.

Waarom moet dat nu opeens anders?
Omdat men al langere tijd weet dat het niet meer goed werkt. Dit is niet de eerste keer dat een ellenlange formatie dreigt. En ik denk ook niet dat dat in de toekomst plots gaat veranderen. Als je ellenlange formaties wil voorkomen, dan is een andere vorm dan de huidige nodig.
  donderdag 14 maart 2024 @ 20:34:03 #52
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212828225
En wat is er dan nu precies anders? Dat er geen regeerakkoord is, maar wel een "beknopt akkoord op hoofdlijnen, met daarin de grote doelen en kaders van het beleid". Klinkt als een regeerakkoord, of niet?
pi_212828232
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:28 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zeg maar gerust dat niemand dat wil.

Ik zou bijna gaan opteren voor een getrapt systeem dat wanneer binnen 3 maanden er geen regeerakkoord voor meerderheidskabinet is, er sws opnieuw gestemd gaat worden waarbij bij elke ronde er minder lijstkeuze is.

Voorbeeld nu deden 26 partijen mee, de volgende wordt een soort afvalronde waaruit zeg de helft overblijft om op te stemmen. De resterende 13 die mee willen doen vormen dan maar noodgedwongen (stem)allianties. Lukt het dan nog steeds niet, is er weer in een nieuwe ronde helft totdat we een soort zwart/wit (Rep/Dem cq Rechts/Links) stemsituatie overhouden en dan het grootste blok het 4 jaar gaat proberen.
De diversiteit en pluriformiteit daarin zoekt men daarbinnen in maar uit. Bescherming tegen willekeur in die constructie wordt dan naast de grondwet, de verhouding tussen EK<->TK en bij voorkeur een bindend referendum wanneer meer dan 250,0000 mensen dat aanvragen.

In de aanloop tot elke verkiezing worden partijen dan al gedwongen vooraf aan te geven wat hun samenwerkende voorkeuren gaan zijn. Mijn broek zakt ieder keer af dat je hier gelukkig wel mag stemmen en daarna al kiezer niets mee in te brengen hebt wat het als uitkomst niet gaat worden.
Wat een ontzettend slecht en ondemocratisch idee. Grote partijen gaan dan regeerakkoorden tegenhouden om de stemmen van de kleintjes af te snoepen. En dan krijg je uiteindelijk van die walgelijk grote partijen zoals in de VS en het VK die geen besluiten kunnen nemen omdat ze altijd wel een eigen flank tegen zich in het harnas jagen (en een compromis naar een andere partij is altijd beter uit te leggen dan een compromis naar een eigen flank).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212828244
quote:
2s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:34 schreef Tijn het volgende:
En wat is er dan nu precies anders? Dat er geen regeerakkoord is, maar wel een "beknopt akkoord op hoofdlijnen, met daarin de grote doelen en kaders van het beleid". Klinkt als een regeerakkoord, of niet?
We gaan zien wat er nu anders is, we wachten af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 14 maart 2024 @ 20:37:33 #55
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212828275
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan zien wat er nu anders is, we wachten af.
Ik probeer de gang van zaken aan buitenlandse vrienden van me uit te leggen, maar ik ben zelf nog niet veel wijzer, laat staan zij :+
pi_212828295
Ondertussen helpt de artsenfederatie denk ik de nieuwe wet voltooid leven definitief om zeep: https://www.volkskrant.nl(...)tsvoorstel~b7bafb69/
Er was al niet echt meer een meerderheid te vinden en als de artsen tegen zijn zal een partij als de VVD ook waarschijnlijk tegen blijven.
pi_212828331
quote:
2s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:37 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik probeer de gang van zaken aan buitenlandse vrienden van me uit te leggen, maar ik ben zelf nog niet veel wijzer, laat staan zij :+
De kern is vrij simpel: er gaat een akkoord komen op wat hoofdpunten, waarbij de partijen waarschijnlijk makkelijker op andere punten af kunnen wijken van elkaar en waarbij de bedoeling is dat de helft van de bewindspersonen (ik denk incl de premier) niet uit 1 van de politieke partijen komt.

De vraag is: gaat dit kunnen worden uitgevoerd? Blijft het bij hoofdpunten, kunnen ze bewindspersonen vinden?
pi_212828384
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:32 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Omdat men al langere tijd weet dat het niet meer goed werkt. Dit is niet de eerste keer dat een ellenlange formatie dreigt. En ik denk ook niet dat dat in de toekomst plots gaat veranderen. Als je ellenlange formaties wil voorkomen, dan is een andere vorm dan de huidige nodig.
Kennelijk wil de kiezer dit. Uiteindelijk zijn ze dan weer ontevreden dat er niks gebeurt en dan lopen hele volksstammen weer naar de volgende laaielichter die veel belooft en weinig presteert.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2024 20:46:17 ]
  donderdag 14 maart 2024 @ 20:52:22 #59
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_212828534
Nu lees ik veel boze 'Omtzigt-stemmers'. Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat men naar eigen zeggen eigenlijk op Wilders wilden stemmen, maar die te extreem vonden of bang waren dat ze op hun werk daar problemen mee zouden krijgen. Vervolgens heeft Omtzigt moeite met het beleid van Wilders en dan is dat de fout van Omtzigt. Dat fascineert mij op zoveel vlakken...

1. Wilders is extreem wegens zijn ideeën, dus als je hem zo extreem vindt, waarom wil je dan via een omweg dat de plannen alsnog worden uitgevoerd.

2. Blijkbaar is er toch een besef dat het eigenlijk helemaal niet kan wat Wilders wil, en schaamt men zich om direct op hem te stemmen of voelt men juist aan dat dit moreel wat onhandig is, maar nogmaals dat heeft weinig met Wilders als persoon te maken, maar meer met zijn beleid en onuitvoerbare ideeën. Daarnaast is je stem privé en hoeft verder niemand die te weten, of dat nu een vriend, familielid of baas is.

3. Nu is Omtzigt de verrader, de Judas en wordt regelmatig autistisch genoemd omdat ie niet naar het volk wil luisteren. Maar 'het volk' heeft dan wel op hem gestemd, maar dan moet ie wel het programma van Wilders goedkeuren. Maar de kiezer is dan net zo goed een Judas, een 'verrader', want dan als je het programma van Wilders wil, dan stem je op Wilders. De VVD zou ook enorm evil zijn en uit zijn op een dictatuur tijdens corona, maar op het moment dat Wilders met hen aan tafel gaat zitten, laat men dat allemaal vallen om maar te kunnen regeren. Mits ze wel alleen maar in dienst zijn van Wilders.

4. Omtzigt zou een soort CDA zijn, ja, duh, daar komt ie vandaan.

5. Zijn dit dan ook de mensen die nu zo hard roepen om nieuwe verkiezingen, want dan wordt de PVV groter? Dat dan ook nog zonder andere opties te bekijken, want ze weten zeker dat de PVV groter wordt. Het is geen gokken, toch? Dan had je meteen op Wilders moeten stemmen! Als deze formatie stuk loopt en als daarna alle andere opties bekeken worden, dan pas komen er nieuwe verkiezingen.

6. Nu lijkt men dan koste wat het kost die andere opties niet bekeken laten worden en gaat men dus met elkaar in zee om een kabinet te vormen die nu al op omvallen staat. Wilders had inmiddels al overal geroepen dat hij MP zou worden en blijkt dus ook al te ver op de zaken vooruit te zijn gelopen.

Hoe dan ook, wát een poppenkast en dit gaat niet lang stand houden. Wilders wil nieuwe verkiezingen en andere opties krijgen de kans niet, al zullen die er ook vast niet uitkomen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 14 maart 2024 @ 20:57:41 #60
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_212828620
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:28 schreef Vallon het volgende:
Mijn broek zakt ieder keer af dat je hier gelukkig wel mag stemmen en daarna al kiezer niets mee in te brengen hebt wat het als uitkomst niet gaat worden.
We leven met 17 miljoen mensen, als wij er al niet uitkomen, waarom de partijen wel? Wat het vooral laat zien is dat er enorm veel verschillende meningen zijn in Nederland en we niet willen dat een iemand de totale macht heeft en dat de rest van Nederland dan maar pijn moet lijden.
pi_212828733
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:52 schreef Vis1980 het volgende:
Nu lees ik veel boze 'Omtzigt-stemmers'. Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat men naar eigen zeggen eigenlijk op Wilders wilden stemmen, maar die te extreem vonden of bang waren dat ze op hun werk daar problemen mee zouden krijgen. Vervolgens heeft Omtzigt moeite met het beleid van Wilders en dan is dat de fout van Omtzigt. Dat fascineert mij op zoveel vlakken...

1. Wilders is extreem wegens zijn ideeën, dus als je hem zo extreem vindt, waarom wil je dan via een omweg dat de plannen alsnog worden uitgevoerd.

2. Blijkbaar is er toch een besef dat het eigenlijk helemaal niet kan wat Wilders wil, en schaamt men zich om direct op hem te stemmen of voelt men juist aan dat dit moreel wat onhandig is, maar nogmaals dat heeft weinig met Wilders als persoon te maken, maar meer met zijn beleid en onuitvoerbare ideeën. Daarnaast is je stem privé en hoeft verder niemand die te weten, of dat nu een vriend, familielid of baas is.

3. Nu is Omtzigt de verrader, de Judas en wordt regelmatig autistisch genoemd omdat ie niet naar het volk wil luisteren. Maar 'het volk' heeft dan wel op hem gestemd, maar dan moet ie wel het programma van Wilders goedkeuren. Maar de kiezer is dan net zo goed een Judas, een 'verrader', want dan als je het programma van Wilders wil, dan stem je op Wilders. De VVD zou ook enorm evil zijn en uit zijn op een dictatuur tijdens corona, maar op het moment dat Wilders met hen aan tafel gaat zitten, laat men dat allemaal vallen om maar te kunnen regeren. Mits ze wel alleen maar in dienst zijn van Wilders.

4. Omtzigt zou een soort CDA zijn, ja, duh, daar komt ie vandaan.

5. Zijn dit dan ook de mensen die nu zo hard roepen om nieuwe verkiezingen, want dan wordt de PVV groter? Dat dan ook nog zonder andere opties te bekijken, want ze weten zeker dat de PVV groter wordt. Het is geen gokken, toch? Dan had je meteen op Wilders moeten stemmen! Als deze formatie stuk loopt en als daarna alle andere opties bekeken worden, dan pas komen er nieuwe verkiezingen.

6. Nu lijkt men dan koste wat het kost die andere opties niet bekeken laten worden en gaat men dus met elkaar in zee om een kabinet te vormen die nu al op omvallen staat. Wilders had inmiddels al overal geroepen dat hij MP zou worden en blijkt dus ook al te ver op de zaken vooruit te zijn gelopen.

Hoe dan ook, wát een poppenkast en dit gaat niet lang stand houden. Wilders wil nieuwe verkiezingen en andere opties krijgen de kans niet, al zullen die er ook vast niet uitkomen.
Ik las deze net in een zeker ander topic. :D

Ik vroeg me toen hierbij af of je niet als extra puntje neer moet zetten dat het raar is dat Wilders niet wordt afgestraft omdat hij ongeveer 80% van zijn punten heeft laten vallen.

Ik denk dat het antwoord op de meeste punten is, dat men gewoon een zeer rechts kabinet wil die ophoudt met moeilijke regeltjes ala stikstof en dat men even stopt met migratie. Veel meer inhoud zoekt de gemiddelde “Wilders”stemmer gewoon niet.
  donderdag 14 maart 2024 @ 21:13:11 #62
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_212828923
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 21:05 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Ik vroeg me toen hierbij af of je niet als extra puntje neer moet zetten dat het raar is dat Wilders niet wordt afgestraft omdat hij ongeveer 80% van zijn punten heeft laten vallen.

Ik denk dat het antwoord op de meeste punten is, dat men gewoon een zeer rechts kabinet wil die ophoudt met moeilijke regeltjes ala stikstof en dat men even stopt met migratie. Veel meer inhoud zoekt de gemiddelde “Wilders”stemmer gewoon niet.
Dan snap ik dat men de overheid niet vertrouwt. Ik zou juist een overheid niet vertrouwen die doet wat het wil, zonder daarbij regels, verdragen en wetten in acht te nemen. Die zijn er ook om de stemmers te beschermen, want met zulk beleid kun je iedereen waarvan het hoofd je niet aan staat het land uitgooien. En dat vind men prachtig, totdat ze zelf aan de beurt zijn.

Ik ben overigens met je eens dat het gek is dat Wilders niet boos wordt aangekeken en het laat maar eens zien hoeveel mensen makkelijk in verhalen van iemand trappen als ze maar hun zin krijgen. 'Het volk' is nooit eens iemand die het niet met je eens is, terwijl 'het volk' nogal verschilt qua mening op vrijwel alle gebieden en dus ook moet samenwerken.
  donderdag 14 maart 2024 @ 21:22:01 #63
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_212829158
Overigens zou je ook nog kunnen stellen dat het vreemd is dat Wilders blijkbaar akkoord gaat met (bijna) alle eisen van de andere partijen, zijn programma bijna compleet laat vallen en meegaat met dat hij dan geen MP wordt. Vervolgens gaat ie zielig doen in de media en dat het oneerlijk is. Ja, ga dan niet akkoord.

Blijkbaar zijn alle partijen zo ontzettend desperate dat ze nu toch dit gedrocht willen voortzetten en laten ze allemaal hun principes vallen om maar te kunnen regeren. Nergens heb je het idee dat dit een lange samenwerking gaat worden.
pi_212829272
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 21:13 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dan snap ik dat men de overheid niet vertrouwt. Ik zou juist een overheid niet vertrouwen die doet wat het wil, zonder daarbij regels, verdragen en wetten in acht te nemen. Die zijn er ook om de stemmers te beschermen, want met zulk beleid kun je iedereen waarvan het hoofd je niet aan staat het land uitgooien. En dat vind men prachtig, totdat ze zelf aan de beurt zijn.

Ik ben overigens met je eens dat het gek is dat Wilders niet boos wordt aangekeken en het laat maar eens zien hoeveel mensen makkelijk in verhalen van iemand trappen als ze maar hun zin krijgen. 'Het volk' is nooit eens iemand die het niet met je eens is, terwijl 'het volk' nogal verschilt qua mening op vrijwel alle gebieden en dus ook moet samenwerken.
Dat hele samenwerken mis je ook enorm bij ze ja.
Het concept “politiek bedrijven” zien ze ook heel anders. Consessies doen zijn lastig. Door dit verschil van opvatting ontstaan ook de meeste frustraties.
“Links” zou, denk ik, bij volgende verkiezingen ook het beste heel hard roepen dat ze de rechtse stemmer horen en hier rekening mee gaan houden. Na het roepen moet je ook luisteren natuurlijk. Nu was het antwoord op “weg met migranten” over het algemeen “we hebben migranten nodig”. Vervolgens schoot men over en weer nog meer in de kramp.
pi_212829478
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 21:22 schreef Vis1980 het volgende:
Overigens zou je ook nog kunnen stellen dat het vreemd is dat Wilders blijkbaar akkoord gaat met (bijna) alle eisen van de andere partijen, zijn programma bijna compleet laat vallen en meegaat met dat hij dan geen MP wordt. Vervolgens gaat ie zielig doen in de media en dat het oneerlijk is. Ja, ga dan niet akkoord.

Blijkbaar zijn alle partijen zo ontzettend desperate dat ze nu toch dit gedrocht willen voortzetten en laten ze allemaal hun principes vallen om maar te kunnen regeren. Nergens heb je het idee dat dit een lange samenwerking gaat worden.
Dat huilen om het opgeven van het mpschap vond ik erg typisch ja. Wat de eisen en het opgeven betreft geloof ik dat de PVV een goede vertolking is van de stemmer op de PVV. de standpunten worden allemaal erg makkelijk geroepen. De meeste punten uit het programma zijn natuurlijk op puur conservatisme gericht, de schreeuw naar vroeger, guldens en minder regels die niet uitkomen. Maar men kijkt het meest naar de zaken die tegenwoordig aan de oppervlakte liggen: migratie en de “domme” regeltjes die maar snel weg moeten. Hieraan hangt men zoveel mogelijk problemen zoals woningnood. Nou ja en dat is hoe NL weer erbovenop gaat komen.
De verdere punten die hij vallen laat boeien gewoon niet of nauwelijks, ze klonken wel leuk.
  donderdag 14 maart 2024 @ 21:49:45 #66
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212829804
quote:

[..]

Een stem op Wilders is dan ook een tegenstem. Putters ziet het gelukkig zelf ook dat de overheid voor een deel van de bevolking niet werkt, contraproductief zelfs en gecorrumpeerd is.

En de gemiddelde PVV stemmer wilt gewoon klagen. Of het nou over stikstof is of over migratie. Als de PVV stemmer maar zijn stem kan laten horen. Een democratie dat niet werkt verwerft zich tot plat populisme van de PVV, FvD, BBB tot JA21.
pi_212830022
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 21:49 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Een stem op Wilders is dan ook een tegenstem. Putters ziet het gelukkig zelf ook dat de overheid voor een deel van de bevolking niet werkt, contraproductief zelfs en gecorrumpeerd is.

En de gemiddelde PVV stemmer wilt gewoon klagen. Of het nou over stikstof is of over migratie. Als de PVV stemmer maar zijn stem kan laten horen. Een democratie dat niet werkt verwerft zich tot plat populisme van de PVV, FvD, BBB tot JA21.
Ja en nee. Falend overheidsbeleid zal populisme inderdaad aanwakkeren, maar met veel zaken hoeft de overheid of de democratie niet eens te falen wil men tegen zijn. Mensen doen het gewoon niet zo goed met tegenslagen en zoeken maar wat graag een zondebok.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:05:11 #68
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212830065
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:02 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ja en nee. Falend overheidsbeleid zal populisme inderdaad aanwakkeren, maar met veel zaken hoeft de overheid of de democratie niet eens te falen wil men tegen zijn. Mensen doen het gewoon niet zo goed met tegenslagen en zoeken maar wat graag een zondebok.
Iedereen verwacht maar dat de overheid de gebraden kippetjes wel levert elke avond.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:05:13 #69
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212830066
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 21:49 schreef Origami94 het volgende:

[..]

Neuh wildersstemmers hebben gewoon een hekel aan allochtonen, een falende overheid interesseert ze echt geen flikker en daar snappen ze ook niet zoveel van.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:06:28 #70
38496 Perrin
pi_212830090
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh wildersstemmers hebben gewoon een hekel aan allochtonen, een falende overheid interesseert ze echt geen flikker en daar snappen ze ook niet zoveel van.
Ze merken ook wel dat de tijden van steeds meer, meer, meer een beetje voorbij aan het gaan zijn.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:07:58 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212830115
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ze merken ook wel dat de tijden van steeds meer, meer, meer een beetje voorbij aan het gaan zijn.
Maar ze waren toch juist voor minder, minder, minder?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:10:48 #72
38496 Perrin
pi_212830165
quote:
8s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar ze waren toch juist voor minder, minder, minder?
Minder, minder, minder boodschappen.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:25:29 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212830422
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat interesseert ze ook niet. Al hebben ze geen pepernoot om op te kauwen, als de Surinaamse buurman maar gewoon zwarte piet genoemd mag blijven worden vinden ze het best. De PVV-kiezer is niet 'verweesd', dat is de grootst denkbare onzin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212830488
Het hele rapport van putters leest als 'meer voor ons eigen'. De opstelling van Omtzigt met strikte afspraken over de onderwerpen die hij belangrijk vindt is tekenend.

De politiek organiseert de volgende teleurstelling voor het teleurgestelde deel van de bevolking zodat ze achter de volgende Redder kunnen lopen. De samenleving heeft behoefte aan partijen die durven wat in te leveren ten behoeve van het collectief. Meer loopholes creëren om de verantwoordelijkheid van pijnlijke maatregelen te omzeilen gaat alleen maar meer teleurstelling opleveren.
pi_212830505
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat interesseert ze ook niet. Al hebben ze geen pepernoot om op te kauwen, als de Surinaamse buurman maar gewoon zwarte piet genoemd mag blijven worden vinden ze het best. De PVV-kiezer is niet 'verweesd', dat is de grootst denkbare onzin.
Liever iedereen even arm inderdaad.
pi_212830560
Wie ook heeft bedacht dat men beter gaat samenwerken door minder verbinding met elkaar te hebben verdiend ook een paarse broek award.

Misschien kunnen we ook politieke partijen verspreiden over heel Europa. Zit men minder op elkaars lip en kan er minder frictie ontstaan.
pi_212830574
quote:

[..]
Mwa, dat heb je niet helemaal juist denk ik. Dat type heeft vaak over meerdere zaken een sterke mening. Zwarte Piet, woke, de euro, stikstof, asielzoekers en ja de overheid. Het allemaal snappen is wel een tweede ja.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:33:45 #78
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212830597
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Liever iedereen even arm inderdaad.
In principe komt de financiele paragraaf van het PVV-programma neer op "Geen gezeik, iedereen rijk" en "Met ze alle voor ons eige". Het is Rugop '81 in de 21e eeuw.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212830610
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Iedereen verwacht maar dat de overheid de gebraden kippetjes wel levert elke avond.
En 1 keer per week is meer dan genoeg.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:35:15 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212830615
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:32 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Mwa, dat heb je niet helemaal juist denk ik. Dat type heeft vaak over meerdere zaken een sterke mening. Zwarte Piet, woke, de euro, stikstof, asielzoekers en ja de overheid. Het allemaal snappen is wel een tweede ja.
De overheid is kut want onder leiding van minister-president Yasser Klaver is heel Afrika hier binnengekomen, veel meer is het niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212830643
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
In principe komt de financiele paragraaf van het PVV-programma neer op "Geen gezeik, iedereen rijk" en "Met ze alle voor ons eige". Het is Rugop '81 in de 21e eeuw.
Dat zeker. Het hele geneuzel van Omtzigt over een extraparlementair kabinet had ook een typetje van Jacobse en van Es kunnen zijn.
pi_212830733
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De overheid is kut want onder leiding van minister-president Yasser Klaver is heel Afrika hier binnengekomen, veel meer is het niet.
Hehe, die is wel het meest grijpbaar voor ze ja.

En gelukkig voor ze wonen die Afrikanen net in de woningen die we tekort komen en gaat er allemaal geld heen wat ook naar den Hollander kan gaan. Sterker nog dat moet het ! Gelukkig is daar Wilders.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:48:31 #83
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212830841
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:02 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Als je leest dat burgers in de randstad soms tot meer dan 20 jaar moeten wachten op een sociale huurhuis en de Telegraaf kopt dat de asielzoeker om de hoek een huis krijgt (wat niet eens klopt want ze moeten eerst een status hebben) is dat toch niet zo raar.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:50:07 #84
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212830865
quote:

[..]
Het lijkt mij sterk om meer dan twee miljoen stemmers op Wilders af te schilderen als racisten. Ook in de politiek wordt daarvoor gewaakt.
pi_212830976
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:48 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als je leest dat burgers in de randstad soms tot meer dan 20 jaar moeten wachten op een sociale huurhuis en de Telegraaf kopt dat de asielzoeker om de hoek een huis krijgt (wat niet eens klopt want ze moeten eerst een status hebben) is dat toch niet zo raar.
Tja, de opkomst van de sociale media heeft de nieuwsmedia geen goed gedaan.

Natuurlijk mag je het oneens zijn met zaken en zelfs boos zijn. Maar ik zou, zodra ik op partijen wil gaan stemmen die er extreme standpunten op na houden, me eerst eens willen verdiepen in de reden voor die standpunten en de gevolgen van de standpunten. En echt wel raar vind ik de opvatting “ik stem uit protest op dat extreem geschreeuw omdat dingen anders moeten”. Stem dan blanco.
pi_212831019
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:50 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Het lijkt mij sterk om meer dan twee miljoen stemmers op Wilders af te schilderen als racisten. Ook in de politiek wordt daarvoor gewaakt.
Erg snugger zijn ze niet
pi_212831029
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 22:50 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Tja, 20 jaar Wilders roept die gevoelens over zijn partij natuurlijk wel af. Natuurlijk een hoop verontwaardiging als je ze racistisch noemt, maar die bijsmaak hebben ze natuurlijk wel.
  donderdag 14 maart 2024 @ 23:01:37 #88
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212831069
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een ontzettend slecht en ondemocratisch idee. Grote partijen gaan dan regeerakkoorden tegenhouden om de stemmen van de kleintjes af te snoepen. En dan krijg je uiteindelijk van die walgelijk grote partijen zoals in de VS en het VK die geen besluiten kunnen nemen omdat ze altijd wel een eigen flank tegen zich in het harnas jagen (en een compromis naar een andere partij is altijd beter uit te leggen dan een compromis naar een eigen flank).
Strikt genomen is dat nu toch ook ?

Uiteindelijk, bottom line heb je altijd coalitie versus oppositie. Waar het coalitie blok de macht heeft.
En nee, ook in VS/US heb je heen en weer jumpende elementen die soms wel en soms niet een bepaald voorstel steunen. Wat we hier in de Kamer natuurlijk niet moeten hebben is partijdiscipline die op een voorgeschreven knopje moeten drukken.

Definieer hier wat nu gebeurd zg wel democratisch zou zijn. Ik kan mij niet herinneren dat op het stembiljet deze botertrage "plasterk-e & s-putterende" constructie stond.
Wat nu gebeurd vind ik qua daadkracht alleen maar slecht. En ja ik kan democratisch er mee leven wanneer mijn gedachten niet worden gerealiseerd (mits de grondrechtern te allen tijden in stand blijven).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 14 maart 2024 @ 23:05:21 #89
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212831119
quote:

Zo simpel is verzuiling eigenlijk waarbij het generaliseren net zo op gaat op andere punten voor ander partijen.
Geen gedoe in onze tuin hier en laat ons in NL als baasje in Frankrijk onze gang gaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212831233
twitter

https://www.parlement.com(...)r_l_marcel_de_graaff
Voormalig PVV'er , Nu FvD in EP
pi_212831803
quote:
12s.gif Op donderdag 14 maart 2024 23:01 schreef Vallon het volgende:

[..]
Strikt genomen is dat nu toch ook ?

Uiteindelijk, bottom line heb je altijd coalitie versus oppositie. Waar het coalitie blok de macht heeft.
En nee, ook in VS/US heb je heen en weer jumpende elementen die soms wel en soms niet een bepaald voorstel steunen. Wat we hier in de Kamer natuurlijk niet moeten hebben is partijdiscipline die op een voorgeschreven knopje moeten drukken.

Definieer hier wat nu gebeurd zg wel democratisch zou zijn. Ik kan mij niet herinneren dat op het stembiljet deze botertrage "plasterk-e & s-putterende" constructie stond.
Wat nu gebeurd vind ik qua daadkracht alleen maar slecht. En ja ik kan democratisch er mee leven wanneer mijn gedachten niet worden gerealiseerd (mits de grondrechtern te allen tijden in stand blijven).
Het huidige systeem is inderdaad wel perfect democratisch. Sterker, volgens mij hebben wij het beste, meest democratische systeem ter wereld en doet elke wijziging daar afbreuk aan. Hoe hardgrondig ik het ook oneens ga zijn met de komende coalitie, dat verandert daar niks aan.
pi_212832025
quote:

[..]
Heel veel 'nieuwe' Wilders-stemmers vragen zich af hoe het kan dat importlui joden mogen bedreigen en een terreurbeweging verheerlijken zonder dat er strenge straffen op volgen.
Ik discrimineer niet, voor mij zijn alle mensen met een rare mening gelijk
  vrijdag 15 maart 2024 @ 06:49:38 #93
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_212832105

Lol.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_212832188
Het speculeren is nu echt begonnen: https://www.ad.nl/politie(...)-gaan-rond~ae7a8df5/

Wim Voermans vindt dat de premier uit de Kamer moet komen, dat vind ik dan weer enorm onwaarschijnlijk en volgens mij heeft hij ook helemaal geen punt dat dat 'geen porum' zou zijn. Die man is zelf gewoon een PVV stemmer die graag een PVV'er premier ziet worden, maar ik denk dat zelfs Wilders zelf dat niet wil. Alleen al omdat Wilders zijn kans dan helemaal verdwenen is, ook na de volgende verkiezingen.

Maar goed, namen die worden genoemd zijn Putters (maar die heeft gezegd dat hij het niet gaat worden), Remkes, Teeven en Hoogervorst. De laatste 2 lijken me trouwens misschien wel kansrijk voor een ministerspost, maar niet voor premier.

Ook RTL en WNL komen met Remkes, blijkbaar de grootste kandidaat:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)tie-kabinet-torentje
https://wnl.tv/2024/03/15(...)allend-vaak-genoemd/
pi_212832299
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 07:24 schreef Hanca het volgende:
Het speculeren is nu echt begonnen: https://www.ad.nl/politie(...)-gaan-rond~ae7a8df5/

Wim Voermans vindt dat de premier uit de Kamer moet komen, dat vind ik dan weer enorm onwaarschijnlijk en volgens mij heeft hij ook helemaal geen punt dat dat 'geen porum' zou zijn. Die man is zelf gewoon een PVV stemmer die graag een PVV'er premier ziet worden, maar ik denk dat zelfs Wilders zelf dat niet wil. Alleen al omdat Wilders zijn kans dan helemaal verdwenen is, ook na de volgende verkiezingen.

Maar goed, namen die worden genoemd zijn Putters (maar die heeft gezegd dat hij het niet gaat worden), Remkes, Teeven en Hoogervorst. De laatste 2 lijken me trouwens misschien wel kansrijk voor een ministerspost, maar niet voor premier.

Ook RTL en WNL komen met Remkes, blijkbaar de grootste kandidaat:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)tie-kabinet-torentje
https://wnl.tv/2024/03/15(...)allend-vaak-genoemd/
Wim Voermans komt uit leiden en kan leuk kletsen. Inhoudelijk is hij echter volstrekt niet serieus te nemen.
zie email 27 oktober
  Moderator vrijdag 15 maart 2024 @ 07:43:45 #96
236264 crew  capricia
pi_212832318
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 07:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wim Voermans komt uit leiden en kan leuk kletsen. Inhoudelijk is hij echter volstrekt niet serieus te nemen.
Of dat je dan van die rondes krijgt in de TK waarbij mensen zich kandidaat stellen en er steeds iemand afvalt. Tot iemand de meerderheid haalt. Zoals de voorzitter gekozen wordt. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_212832341
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2024 21:22 schreef Vis1980 het volgende:

Ik vind dit wel lachen. De grootste partij worden en dan aankondigen dat je premier van alle Nederlanders wordt. Om vervolgens met twee linkse formateurs een soort zakenkabinet te vormen waarin je eigen partij helemaal uitgeschaakt wordt.

Maar hij kan nu wel lekker oppositie voeren zoals hij wenste, alhoewel dat ook niet echt kan bij iets waaraan je zelf hebt gewerkt.

Wat een kutpositie voor Wilders.
pi_212832350
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 07:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Of dat je dan van die rondes krijgt in de TK waarbij mensen zich kandidaat stellen en er steeds iemand afvalt. Tot iemand de meerderheid haalt. Zoals de voorzitter gekozen wordt. :D
En dat er dan een meerderheid gezocht wordt buiten de coalitie?

Er gaat niemand zo gek zijn om zich te kandideren voor zo'n openbare sollicitatieronde.
pi_212832356
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 07:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hij heeft wel veel kennis over de geschiedenis van het Nederlands staatsrecht.
Ik discrimineer niet, voor mij zijn alle mensen met een rare mening gelijk
pi_212832432
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 07:49 schreef Erik_Groen het volgende:

[..]
Hij heeft wel veel kennis over de geschiedenis van het Nederlands staatsrecht.
Ja, maar het interpreteren voor nu, daar slaat hij echt regelmatig de plank mis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')