Inderdaad. Omtzigt zijn afbreken van de gesprekken is op een verkeerde manier gebeurd. Het lijkt er op dat hij in paniek was na een lek in de fractie, ook was de fractie die dag langdurig zonder hem in gesprek, wie weet dreigden er een aantal weg te lopen. Omtzigt was in elk geval op dat moment de leiding over zijn fractie deels kwijt. Maar dat vreemde afbreken van de gesprekken maakt niet dat hij inhoudelijk veranderlijk is.quote:Op maandag 4 maart 2024 06:25 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Inhoudelijk is hij vrij consistent eigenlijk. Nog voordat de gesprekken met Plasterk begonnen heeft hij een brief gestuurd waarin hij opsomt waarom ze een samenwerking met de PVV in een meerderheidskabinet niet zien zitten. https://bijlagen.nos.nl/artikel-19169958/briefnsc.pdf
Tijdens de gesprekken met Plasterk heeft hij volgehouden dat hij die variant niet zien zitten. En op dat standpunt staat hij nog steeds.
De manier waarop ie de gesprekken afbrak was wel echt enorm knullig, maar hij is veel betrouwbaarder geweest in zijn standpunten dan bijvoorbeeld de VVD.
'Nu' is het het keyword.quote:Op maandag 4 maart 2024 06:45 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Al met al ziet de NSC-fractie nu geen basis om onderhandelingen te starten met de PVV over een meerderheidsregering of een minderheidsregering.
Indien het vormen van een parlementaire meerderheidsregering met de PVV op basis van de verkenning en het vervolgproces niet mogelijk blijkt, dan komen varianten in beeld zoals een minderheidsregering met partijen die de PVV niet hebben uitgesloten (VVD, BBB), een zakenkabinet of een extraparlementair kabinet.
Echter, zou mr. Frank Visser zeggen, en dan volgt een limitatieve lijst met bezwaren tegen de PVV.quote:Het ligt voor de hand om eerst met alle partijen te verkennen of en onder welke voorwaarden een parlementaire meerderheidsregering kan worden gevormd, waarvan de PVV als grootste partij deel uitmaakt.
En constateert datquote:moet er eerst helderheid komen over de vraag of en hoe de PVV een verbindende rol gaat spelen in de samenleving en in een mogelijk samenwerkingsverband
Dat is niet 'duidelijk: ik ga niet in een kabinet met de PVV, ik herhaal: ik ga niet in een kabinet met de PVV', zoals Hanca hieronder beweert. Dat is: dat is de meest logische optie, maar dan moet er van de zijde van Wilders wel héél veel gebeuren. En dat laatste geschiedde.quote:Wel zien we raakvlakken op punten als houdbare migratie, bestaanszekerheid en landbouw/voedselzekerheid. Op het gebied van volkshuisvesting, klimaat en energie, financieel-economisch
Je hebt blijkbaar het debat toen gemist. Daar maakte Omtzigt al zeer duidelijk dat hij aan verkenner Plasterk heeft gemeld dat het toetreden tot een kabinet met de PVV geen optie is. Dat staat ook in het verslag van Plasterk:quote:Op maandag 4 maart 2024 07:11 schreef nostra het volgende:
[..]
'Nu' is het het keyword.
[..]
Echter, zou mr. Frank Visser zeggen, en dan volgt een limitatieve lijst met bezwaren tegen de PVV.
Wat doet Wilders: die komt letterlijk elk bezwaar tegemoet, van Nexit tot Oekraïne tot de rechtsstaat. Een tactische meesterzet. Hoe ongeloofwaardig je het ook moge vinden.
Omtzigt heeft in zijn brief ook over
[..]
En constateert dat
[..]
Dat is niet 'duidelijk: ik ga niet in een kabinet met de PVV, ik herhaal: ik ga niet in een kabinet met de PVV', zoals Hanca hieronder beweert. Dat is: dat is de meest logische optie, maar dan moet er van de zijde van Wilders wel héél veel gebeuren. En dat laatste geschiedde.
Dus kon Omtzigt om die reden zich niet terugtrekken en sleurt hij er een onzinverhaal bij en dan hebben we het nog niet eens over de manier waarop.
Dat maakt de man onbetrouwbaar.
Als BNR zei dat Wilders heeft ingestemd met steun aan Oekraïne, dan zitten ze verkeerd. Wilders heeft gezegd dat er over steun aan Oekraïne valt te praten, dat zijn "nee" niet hard is. Maar het is ook zeker nog geen "ja" zonder dat er gesprekken zijn geweest, die conclusie is veel te kort door de bocht.quote:Op maandag 4 maart 2024 07:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Net op BNR (ochtendnieuws) hoorde ik dat Geert Wilders weliswaar heeft ingestemd met steun aan Oekraine, maar vervolgens stemde PVV in de eerste kamer juist tegen en ik bemerk meer tegenstrijdigheden in standpunten
Er valt gewoon niet samen te werken met ze.
Feit blijft dat de eerste kamerfractie van PVV tegen heeft gestemd en dat maakt eea nogal lastig voor de mogelijke coalitiepartners.quote:Op maandag 4 maart 2024 07:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als BNR zei dat Wilders heeft ingestemd met steun aan Oekraïne, dan zitten ze verkeerd. Wilders heeft gezegd dat er over steun aan Oekraïne valt te praten, dat zijn "nee" niet hard is. Maar het is ook zeker nog geen "ja" zonder dat er gesprekken zijn geweest, die conclusie is veel te kort door de bocht.
Tja, die gesprekken zijn ook niet geweest. Dat partijen niet zonder gesprekken en er iets voor terug te krijgen van standpunt wisselen, puur om eventuele mogelijke gesprekspartners te plezieren, is logisch.quote:Op maandag 4 maart 2024 07:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Feit blijft dat de eerste kamerfractie van PVV tegen heeft gestemd en dat maakt eea nogal lastig voor de mogelijke coalitiepartners.
quote:Op maandag 4 maart 2024 07:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Net op BNR (ochtendnieuws) hoorde ik dat Geert Wilders weliswaar heeft ingestemd met steun aan Oekraine, maar vervolgens stemde PVV in de eerste kamer juist tegen en ik bemerk meer tegenstrijdigheden in standpunten
Dat er over iets valt te onderhandelen betekent niet dat je meteen meestemt met de onderhandelende partijen. Mocht je dit wel doen dan ben je meteen je onderhandelingspositie kwijt toch?quote:Op maandag 4 maart 2024 07:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als BNR zei dat Wilders heeft ingestemd met steun aan Oekraïne, dan zitten ze verkeerd. Wilders heeft gezegd dat er over steun aan Oekraïne valt te praten, dat zijn "nee" niet hard is. Maar het is ook zeker nog geen "ja" zonder dat er gesprekken zijn geweest, die conclusie is veel te kort door de bocht.
VVD was tegen de spreidingswet, maar stemde in de eerste kamer voor. Hoe is dat anders?quote:Op maandag 4 maart 2024 07:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
De spreidingswet is nota bene ingediend door een VVD-staatssecretaris die valt onder de VVD-minister van J&V in een kabinet met een VVD-premier. De Eerste Kamerfractie van de VVD heeft hier correct gehandeld, het gemarchandeer van Yesilgöz in de media (in de rol van partijleider, dus niet in de rol van minister) was hier nogal hypocriet.quote:Op maandag 4 maart 2024 09:52 schreef Gia het volgende:
[..]
VVD was tegen de spreidingswet, maar stemde in de eerste kamer voor. Hoe is dat anders?
De VVD was natuurlijk nooit echt tegen de spreidingswet, Yeşilgöz was tegen. Dat is wel wat anders. De VVD is altijd verdeeld geweest over deze wet.quote:Op maandag 4 maart 2024 09:52 schreef Gia het volgende:
[..]
VVD was tegen de spreidingswet, maar stemde in de eerste kamer voor. Hoe is dat anders?
Dat kan, maar de partijleider steunde het niet. Er was ook in eerste instantie gezegd dat ze in de eerste kamer tegen zouden stemmen, maar ze draaiden.quote:Op maandag 4 maart 2024 09:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD was natuurlijk nooit echt tegen de spreidingswet, Yeşilgöz was tegen. Dat is wel wat anders. De VVD is altijd verdeeld geweest over deze wet.
Het is juist Dilan die draaide door opeens tegen haar, nota bene eigen, wet te zijn.quote:Op maandag 4 maart 2024 09:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan, maar de partijleider steunde het niet. Er was ook in eerste instantie gezegd dat ze in de eerste kamer tegen zouden stemmen, maar ze draaiden.
Maar Omtzigt heeft altijd gezegd niet te willen regeren met de PVV, hij was bereid om te praten over een oplossing. Dat lijkt mij zoals het hoort.quote:Op maandag 4 maart 2024 01:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Tijger, jij kunt zelf ook nadenken. Omtzigt is de formatie ingestapt, maar tegelijk wil hij niet met de PVV regeren. De andere partijen in het overleg staan open voor een regeerakkoord. Omtzigt weet het niet. Denk je dan links nu staat te trappelen om een kabinet te vormen met Omtzigt? Hij is onbetrouwbaar.
Er is nooit door Schippers of de EK leden gezegd dat ze tegen gingen stemmen. Sterker: ze wisten ten tijde van die motie die de EK op riep om tegen te stemmen al dat minstens een deel van de fractie voor ging stemmen.quote:Op maandag 4 maart 2024 09:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan, maar de partijleider steunde het niet. Er was ook in eerste instantie gezegd dat ze in de eerste kamer tegen zouden stemmen, maar ze draaiden.
Steun aan Oekraine weegt mijns inziens wat meer.quote:Op maandag 4 maart 2024 09:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan, voor BBB weegt die steun aan het afschaffen van de bio-industrie vast meer. En voor PVV weegt juist die spreidingswet meer.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Steun aan Oekraine weegt mijns inziens wat meer.
Het wordt weer teruggedraaid: https://www.ad.nl/politie(...)odige-fout~a83331c1/quote:Op maandag 4 maart 2024 07:52 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)tsvoorstel~a83331c1/
Nu kan ik me in 99,9% van de gevallen echt niet druk maken over dit soort zaken, maar de term moeder is zelfs te beladen anno 2024?
Toch ben ik heel erg benieuwd wat hier nu mis is gegaan. Iemand heeft dit onzalige plan toch op enig moment op papier gezet.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt weer teruggedraaid: https://www.ad.nl/politie(...)odige-fout~a83331c1/
Blijkbaar zijn eigen wetsvoorstel niet goed gelezen, goed dat de SGP dat wel heeft gedaan.
Misschien wilde Hugo een soort gezamenlijk ongenoegen bij de 4 partijen bewerkstelligen en op deze manier de formatie rechttrekken.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch ben ik heel erg benieuwd wat hier nu mis is gegaan. Iemand heeft dit onzalige plan toch op enig moment op papier gezet.
Dit voorstel kwam jaren geleden al uit het ministerie, om alles genderneutraal te maken. Blijkbaar heeft die ambtenaar het hierin weten te proppen of is het ooit blijven staan in het systeem als noodzakelijke tekstuele wijziging voor de volgende verzamelwet.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch ben ik heel erg benieuwd wat hier nu mis is gegaan. Iemand heeft dit onzalige plan toch op enig moment op papier gezet.
CTRL+H 'moeder' -> 'persoon uit wie kind is geboren'?quote:Op maandag 4 maart 2024 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat we eigenlijk ook gaan krijgen als Geert premier wordt. Wordt wel lachen.quote:
Ik vind het wel een interessante kwestie, want enerzijds zijn er dus blijkbaar mensen die dat een goed plan vinden. Oké, wonderlijk. Anderzijds kan er daardoor dus ophef ontstaan, het haalt zelfs de media, waarna een minister ingrijpt.quote:Op maandag 4 maart 2024 07:52 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)tsvoorstel~a83331c1/
Nu kan ik me in 99,9% van de gevallen echt niet druk maken over dit soort zaken, maar de term moeder is zelfs te beladen anno 2024?
Maar de fophef brigade is weer een dagje blij dat ze iets hebben om over te schreeuwen en, heel belangrijk, zich een slachtoffer ergens van te voelen. Zie het NWS topic hierover.quote:Op maandag 4 maart 2024 17:29 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind het wel een interessante kwestie, want enerzijds zijn er dus blijkbaar mensen die dat een goed plan vinden. Oké, wonderlijk. Anderzijds kan er daardoor dus ophef ontstaan, het haalt zelfs de media, waarna een minister ingrijpt.
Die 'beste reizigers'-ophef was nog net een tikkie vreemder, maar deze scoort ook aardig wat waargáátditover-punten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |