Het stuk geeft ook wel interessante historische info over de Nederlandse situatie. Tot ver in de jaren '80, waren gewone lineaire hypotheken van enige tienduizenden (omgerekend) euro's gewoon die in 30 jaar werden afgelost. Juist door de HRA werden er systemen als aflossingsvrije- en spaarhypothekenconstructies verzonnen; eigenlijk een oneigenlijke manier om gebruik van de HRA te maken. Daarmee werd er steeds meer geld in de huizenmarkt gepompt en juist veel minder afgelost. Dat is het momentum geweest dat de huizenprijzen ongebreideld gingen stijgen en de hypotheekschuld de grootste ter wereld werd.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Hier vind je meer achtergrond. Ik blijk het wel verkeerd in mijn hoofd te hebben gehad: ik dacht dat het ineens totaal werd afgeschaft, maar het is daar ook stapsgewijzer gegaan - van kunnen aftrekken tegen 80% marginaal tarief () naar max tegen 30%.
De samenleving?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja, je kunt het ook als een kans zien. Er is voor de overheid enorm veel geld te halen waar de samenleving ook weer van kan profiteren.
Door aflossen en hogere EWF loopt hij al sterk af.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:05 schreef Janneke141 het volgende:
We moeten inderdaad van de HRA af, maar tijdens het spel de regels veranderen is een schoolvoorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Te veel huishoudens hebben de HRA (helaas) ook nodig, die kun je moeilijk allemaal hun huis uit gaan jagen. Dus de HRA zo snel mogelijk afschaffen voor alle nieuwe hypotheken is de beste optie.
EWF-% is juist sterk gedaald, bijna gehalveerd. Maar i.d.d. door de enorm gestegen huizenprijzen, is wat je bijtelt, sterk gestegen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Door aflossen en hogere EWF loopt hij al sterk af.
Tevens is het percentage gemaximaliseerd.
Belasting over overwaarde? Want er word nog niet genoeg belasting betaald?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Om maar wat te noemen. Overigens ook weer een prijsopdrijvend effect, niet wezenlijk anders dan de HRA.
Geef het een minister te doen om de hele huizenmarkt incl. hypotheken in een nieuw jasje te hijsen:
1) HRA herzien,
2) belasting over (over)waarde,
3) transport- en notariskosten (die groep mag ook wel eens aangepakt worden)
etc.
Spaargeld en beleggingen worden toch ook belast? Het eigen huis daarvan vrijstellen, geeft een enorme impuls aan de hoeveelheid geld die vanuit spaar- en beleggingen daar naar toe vloeien. 3x raden wat het effect is.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:17 schreef Bouke-p het volgende:
Belasting over overwaarde? Want er word nog niet genoeg belasting betaald?
Overwaarde belasten is geld belasten wat er feitelijk niet is, dat is natuurlijk wel een probleem. Of je moet het pas doen bij verkoop (dat zou ik dan wel weer logischer vinden).quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Spaargeld en beleggingen worden toch ook belast? Het eigen huis daarvan vrijstellen, geeft een enorme impuls aan de hoeveelheid geld die vanuit spaar- en beleggingen daar naar toe vloeien. 3x raden wat het effect is.
Heb je een linkje?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:19 schreef Hanca het volgende:
Er gaat gewoon een enorme stelselwijziging komen van de complete inkomstenbelasting. Zie ook dat rapport wat laatst is verschenen (interessant leesvoer, trouwens) met allerlei opties.
Ik ben daar ook niet voor hoor. Eigen huis is gewoon elementaire levensbehoefte zoals drinkwater, groenten, aardappelen en brood.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:20 schreef Hanca het volgende:
Overwaarde belasten is geld belasten wat er feitelijk niet is, dat is natuurlijk wel een probleem.
De mensen die toeslagen ontvangen.quote:
En dan kom je weer in een doorrolcircus voor ongerealiseerde winsten die je in je nieuwe huis stopt. Op zich kan het wel, de VS doet het op die manier volgens mij. Gevolg is wel dat de (super)rijken enorme latente verplichtingen hebben, maar goed, die komen ooit wel liquide.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Overwaarde belasten is geld belasten wat er feitelijk niet is, dat is natuurlijk wel een probleem. Of je moet het pas doen bij verkoop (dat zou ik dan wel weer logischer vinden).
Hier: https://www.tweedekamer.n(...)02283&did=2024D05237quote:
Hartelijk dank!!quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier: https://www.tweedekamer.n(...)02283&did=2024D05237
Vooral de fichebundel is erg interessant, met allerlei opties om het complete belastingstelsel om te gooien.
Tja. Er zijn wel lichtpuntjes als je in Pekela, Heerlen of Kerkrade wil wonenquote:Twee keer modaal niet meer genoeg voor ‘gemiddelde’ woning: eigen geld vereiste
Voor een gemiddelde koopwoning in Nederland is inmiddels een inkomen van bijna een ton vereist. Dat blijkt uit berekeningen van databedrijf Calcasa, dat de huidige woningwaardes heeft afgezet tegen de nieuwe leennormen. ‘Eigen geld is belangrijker dan ooit.’
De prijs van een gemiddelde woning lag aan het einde van 2023 op 452.000 euro. Calcasa becijfert dat om daar een hypotheek voor te krijgen, volgens de nieuwe leennormen een jaarinkomen van 95.000 euro nodig is. Kortom: zelfs twee modale inkomens (à 44.000 euro) zijn dan niet genoeg. Starters die wat lager willen (of moeten) instappen hebben voor de financiering van een appartement ook al 80.000 euro aan inkomen nodig. Alleenstaanden of eenverdieners hebben dus al snel het nakijken.
https://www.ad.nl/wonen/t(...)d-vereiste~aefc26d2/quote:Hoewel de huizenmarkt in het hele land overspannen is, tonen de berekeningen van Calcasa nog wel de grote verschillen tussen gemeenten aan. De minst betaalbare gemeenten zijn Bloemendaal, Laren en Blaricum. Om daar een gemiddelde woning te kopen is een inkomen van meer dan 200.000 euro nodig. De gemiddelde woningwaarde ligt daar dan ook boven de 1 miljoen euro. Betaalbare woningen zijn nog te vinden in Pekela, Heerlen of Kerkrade. Daar is een inkomen van 60.000 euro voldoende voor een gemiddelde woning, toch nog altijd bovenmodaal.
Tjah, groot deel is kostenstijgingen en inflatie.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:06 schreef Doedezemaar het volgende:
De volgende fase van onze nieuwbouwwijk gaat ergens de komende maanden in de verkoop en er staan nu de eerste prijsindicaties online. Voor de tweekappers wordt nu zeker ¤200.000 meer gevraagd dan toen wij het in het najaar van 2020 kochten. Stevige prijzen, ook voor de rijtjeswoningen met postzegeltuintjes.
Er komen ook een paar kleinere rijtjeswoningen om ze in de categorie ‘betaalbare koop’ te laten vallen en die vraagprijs is hoger dan waarvoor wij onze tweekapper met ruim perceel hebben gekocht
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, groot deel is kostenstijgingen en inflatie.
Vergeet de woekerwinst niet!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 10:06 schreef Doedezemaar het volgende:
De volgende fase van onze nieuwbouwwijk gaat ergens de komende maanden in de verkoop en er staan nu de eerste prijsindicaties online. Voor de tweekappers wordt nu zeker ¤200.000 meer gevraagd dan toen wij het in het najaar van 2020 kochten. Stevige prijzen, ook voor de rijtjeswoningen met postzegeltuintjes.
Er komen ook een paar kleinere rijtjeswoningen om ze in de categorie ‘betaalbare koop’ te laten vallen en die vraagprijs is hoger dan waarvoor wij onze tweekapper met ruim perceel hebben gekocht
Maar dat is ook pure inflatie,quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Overwaarde belasten is geld belasten wat er feitelijk niet is, dat is natuurlijk wel een probleem. Of je moet het pas doen bij verkoop (dat zou ik dan wel weer logischer vinden).
Ik zei ook niet per sé dat het belasten van winst bij verkoop van een huis een enorm goed idee is, maar in elk geval beter dan het belasten van een papieren winst, geld dat er niet is. Bij verkoop is het geld er in elk geval.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar dat is ook pure inflatie,
De overheid moet kleiner en het aantal belastingen drastisch naar beneden.
Maar wat ga je belasten dan, of ga je degenen die afgelost hebben wederom harder straffen dan degenen die een aflossingsvrije hypotheek hebben en daarmee hun schuld zoveel mogelijk in stand gehouden hebben en minder overwaarde hebben?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei ook niet per sé dat het belasten van winst bij verkoop van een huis een enorm goed idee is, maar in elk geval beter dan het belasten van een papieren winst, geld dat er niet is. Bij verkoop is het geld er in elk geval.
Ik ben het overigens met je tweede zin totaal niet eens, maar dat hoort in POL, niet hier.
Als je het zou doen, zou ik het verschil tussen aanschafprijs en verkoopprijs belasten. Dat is de winst, in principe. Moet je verbouwingskosten nog kunnen aftrekken, zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar wat ga je belasten dan, of ga je degenen die afgelost hebben wederom harder straffen dan degenen die een aflossingsvrije hypotheek hebben en daarmee hun schuld zoveel mogelijk in stand gehouden hebben en minder overwaarde hebben?
Bij nieuwbouw dus alle bonnetjes goed bewaren...quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je het zou doen, zou ik het verschil tussen aanschafprijs en verkoopprijs belasten. Dat is de winst, in principe. Moet je verbouwingskosten nog kunnen aftrekken, zou ik zeggen.
Allemaal ook niet ideaal, maar beter dan het belasten van fictieve winst.
Niet alleen bij nieuwbouw, ook bij verbouw. Als de waarde een ton stijgt doordat je voor 75k de woonkamer hebt verdubbelt, is dat natuurlijk geen ton winst.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij nieuwbouw dus alle bonnetjes goed bewaren...
Gelukkig heb ik een Excel waar alle kosten in staan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |