Ik ben benieuwd. En ach, een certificaat om eens te 'bewijzen' wat ik weet is ook welkom. Wie weet is het ooit handig.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:50 schreef Loj het volgende:
Vorig jaar nog een cursus dubbel bijzonder gevolgd, vond ik niet zoveel toevoegen…
Wat voor onderzoek zou je dan doen?quote:Zelfs al zitten we met Js nu in dubio of we verder onderzoek moeten gaan laten doen. Het gaat gewoon niet lekker met hem en zijn meester is fantastisch, maar heeft geen tijd en kennis voor en over hb.
Mijn jongste zit sinds een paar maanden in groep1/2 van een SterQ-school.quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:35 schreef Tink89 het volgende:
Intake bij Senzai voor peergroup gepland. Ik vind het spannend, maar ben ook zo ontzettend benieuwd hoe onze prul zich gaat voelen bij een clubje kinderen-zoals-zij...
Ik zou willen dat we hier zoiets hadden, maar de dichtstbijzijnde Leonardo is 40 minuten rijden ofzo.quote:Op woensdag 28 februari 2024 14:06 schreef avotar het volgende:
[..]
Mijn jongste zit sinds een paar maanden in groep1/2 van een SterQ-school.
Het scheelt zoveel als je niet de enige bent, wat hij op z'n vorige school was.
Het is zo'n ander kind.
Ik hoop dat ze het naar haar zin gaat hebben!quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:35 schreef Tink89 het volgende:
Intake bij Senzai voor peergroup gepland. Ik vind het spannend, maar ben ook zo ontzettend benieuwd hoe onze prul zich gaat voelen bij een clubje kinderen-zoals-zij...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga die podcast eens opzoeken!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:45 schreef Phaidra het volgende:
Kennen jullie Hoogbegaafd de podcast? Daarin kwam ook ter sprake hoe het kan dat HB-kinderen het toch niet altijd goed met elkaar kunnen vinden, want peers zijn toch zo belangrijk? Maar als je bedenkt dat er binnen de populatie maar 2% HB is, dan is er dus een behoorlijke kans dat die kleine groep kinderen niet precies dezelfde interesses hebben. Natuurlijk is herkenning fijn, de manier van denken is waarschijnlijk wel voor een groot deel hetzelfde. Maar het wil niet zeggen dat ze gelijk vrienden voor het leven zijn.
Dat viel op zich mee, toen O eenmaal bedacht had dat hij van het VSO af wilde wist hij ook precies wat hij daarvoor moest doen, namelijk zich niet meer mee laten slepen in de gekte van de rest van zijn klasgenoten. Er is een knop omgegaan en die is nooit meer uitgegaan en bij het intake gesprek op het VO vroeg de zorgcoordinator: wat is er nu dan anders dan vroeger en toen zei hij: Als ik heel eerlijk ben had iedereen toch wel gelijk en gedroeg ik me gewoon stomvervelend.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:45 schreef Phaidra het volgende:
Oef, dat klink ook niet gemakkelijk @:BE al die schoolwissels en een nare periode achter de rug. Fijn dat hij nu beter in zijn vel zit met leuke vrienden. Was het lastig om voor elkaar te krijgen dat hij weer naar regulier zou gaan?
Beide kinderen liggen eigenlijk ook altijd wel goed in de groep. Altijd gezellig kletsen in de klas, niet per se sociaal awkward nee. Maar waar de oudste goede vrienden heeft onder alle verschillende intelligentieniveaus, heeft de jongste weinig échte vrienden. Hij mist het ook niet echt, het is een bewuste keuze om na school niet met vriendjes te spelen (hij wordt wel regelmatig gevraagd). Of hij past zich enorm aan en heeft zijn 'match' nog niet gevonden. Dat speelt volgens de HB-specialist misschien ook wel mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat was dus 3 jaar lang het normaal, tot wij doorkregen wat daar gebeurde en toen hebben we hem naar een reguliere school gedaan en dat was heel fijn, alleen hielden zij vast aan dat VSO advies (volgens hen had O de hele dag door 1-op-1 begeleiding nodig) en als dat op je OKR staat, dan kom je gewoon nergens anders binnen.
En... eerlijk is eerlijk, dat kwartje moest toch ook echt eerst bij O vallen, ik denk dat hij het niet gered had als hij niet toch die 2 jaar op het VSO had gezeten. Aan het eind van het eerste jaar viel het kwartje, het tweede jaar was er ter voorbereiding op de overstap.***
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 17:02 schreef BE het volgende:
[..]
Dat viel op zich mee, toen O eenmaal bedacht had dat hij van het VSO af wilde wist hij ook precies wat hij daarvoor moest doen, namelijk zich niet meer mee laten slepen in de gekte van de rest van zijn klasgenoten. Er is een knop omgegaan en die is nooit meer uitgegaan en bij het intake gesprek op het VO vroeg de zorgcoordinator: wat is er nu dan anders dan vroeger en toen zei hij: Als ik heel eerlijk ben had iedereen toch wel gelijk en gedroeg ik me gewoon stomvervelend.13 jaar oud!
![]()
En op het VSO zagen ze dus ook toen die knop om was dat hij echt niet daar thuis hoorde en die plekken zijn natuurlijk duur en schaars, dus zij werkten zonder problemen mee aan een overstap. (O zat in een klas van 10 met 7 leerlingen met ASS en 2 met andere gedragsproblemen).
Maar hij kon daar eigenlijk niet veel aan doen, die HB school was echt de grootste fout die we hebben kunnen maken, het afvoerputje van HB-ers met dubbel of triple diagnoses (en voor hen moet er ook heus een plek zijn), echt de gekte voorbij, schelden, pesten, meubels door de klas gooien, het kon niet op.Mooi dat de knop bij O om is gegaan! Soms moet er inderdaad eerst een kwartje vallen. Ondanks de nare ervaring toch een eye-opener voor hemSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat was dus 3 jaar lang het normaal, tot wij doorkregen wat daar gebeurde en toen hebben we hem naar een reguliere school gedaan en dat was heel fijn, alleen hielden zij vast aan dat VSO advies (volgens hen had O de hele dag door 1-op-1 begeleiding nodig) en als dat op je OKR staat, dan kom je gewoon nergens anders binnen.
En... eerlijk is eerlijk, dat kwartje moest toch ook echt eerst bij O vallen, ik denk dat hij het niet gered had als hij niet toch die 2 jaar op het VSO had gezeten. Aan het eind van het eerste jaar viel het kwartje, het tweede jaar was er ter voorbereiding op de overstap..
Venus in pocketformaat
© loveli
Hier hangt gedrag wel grotendeels samen met HB. Slecht tegen onrechtvaardigheid kunnen bijvoorbeeld, wat zich uit in direct overal vol op aanslaan. De jongste is altijd heel luid en druk met spelen (rent de kamer door, maakt veel geluid, vorm van (ont)prikkelen). Ik snap dat hij dat nodig heeft, maar het past gewoon niet altijd in de woonkamer. Daar is ruimte voor iedereen, niet alleen voor hem. Dus aan de ene kant moeten ze zichzelf kunnen zijn en zich kunnen uiten, maar in een gezin moet je soms ook gewoon rekening met elkaar houden. Dat is soms een lastige scheidslijn...quote:Op zondag 3 maart 2024 08:39 schreef Groofskenhonderdtwee het volgende:
Irritant is niet het woord dat ik zou kiezen, maar ja, ik geloof wel dat ik het zo bedoel.
Maar misschien staat dat los van de hb, bedenk ik me nu. En heeft dat gewoon te maken met het bijbrengen van normen en waarden. Daar ben ik nauwgezet in. En ik weet niet of dat altijd helpend is, voor ze.
Mooi plan Tink! Heel fijn dat je een steuntje in de rug krijgt nu!quote:Op maandag 4 maart 2024 13:06 schreef Tink89 het volgende:
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.
Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:
1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.
2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.
3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.
Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken
Dat klinkt heel fijn!quote:Op maandag 4 maart 2024 13:06 schreef Tink89 het volgende:
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.
Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:
1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.
2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.
3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.
Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken
Wat fijn!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden.![]()
![]()
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan.![]()
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.
En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+
Fijn BE!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden.![]()
![]()
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan.![]()
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.
En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+
Fijn dat ze hem echt zien!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden.![]()
![]()
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan.![]()
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.
En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+
Wat fijn zeg, dan is het onderzoek echt op het juiste moment gedaan! Onze oudste had ook een minder goede uitslag van de doorstroomtoets en was daar best even verdrietig en onzeker over.quote:Op maandag 1 april 2024 15:14 schreef Clubsoda het volgende:
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoekhij kwam helemaal opgetogen naar buiten, had het heel interessant en uitdagend gevonden en zich ook echt hard ingezet. Het had hem een boost gegeven want hij was door die doorstroomtoets gaan geloven dat het vwo niet zijn plek was
dat is nu weer over. Ik hoop dat het gymnasium hem gaat brengen want hij zoekt (maar dat kan ook projectie zijn want ik vond het zelf vroeger zo'n verademing
)
Onderzoeksbureau, indiv onderzoeksmens?quote:Op maandag 1 april 2024 15:14 schreef Clubsoda het volgende:
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek
Individueel onderzoeksmens, big-geregistreerd, gepromoveerd. Wel zelf betalen, natuurlijk. Ik app je wel even?quote:Op zondag 14 april 2024 10:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Onderzoeksbureau, indiv onderzoeksmens?
Aanrader dus en tip die je wil delen voor ons jongmens in de seminabije toekomst?
quote:Op zondag 14 april 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:
Jammer, is een premiumartikel, kan het niet lezen. Was wel benieuwd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Shine bright like a diamond.
Heftig is dat hè, om je kind zo te zien. Ik denk oprecht dat (vaker) thuis houden zal helpen, maar ik weet ook wat dat allemaal inhoudt voor ouders.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:59 schreef Phaidra het volgende:
Het gaat hier even echt prut. Er zijn zoveel nare woede-uitbarstingen bij de jongste. Hij is dan niet te bereiken, maar even afstand nemen lukt ook niet (als ik zeg dat ik even de kamer uitga, loopt hij gewoon achter me aan bijv). Het duurt zo een half uur en eindigt altijd met veel verdriet. We weten het even niet meer. Afgelopen vrijdag is het voor het eerst niet gelukt om hem op school te krijgen. Vandaag wel, maar ten koste van veel (iig veel energie). We overwegen of het helpend zou zijn om hem dan toch maar wat vaker thuis te houden, maar we zijn ook bang dat het dan alleen maar erger wordt om naar school te gaan en hoe moeten we dat praktisch inregelen, en en en.![]()
Zijn juf is overigens fantastisch. Ze denkt heel goed mee en vindt het ook rot dat het ineens zo achteruit gaat.
Volgende week is een didactisch onderzoek gepland, hopelijk biedt dat meer inzicht in wat hij nodig heeft en hoe we hem beter kunnen helpen. De uitwerking volgt na de meivakantie, en dan zitten we alweer heel rap richting de zomer.
Ik weet het oprecht niet. Hij praat niet echt over school met ons. Het is niet dat het voor ons duidelijk is waar het probleem precies zit. Hij wordt aan alle kanten geholpen. Het afgelopen half jaar heeft hij met lezen enorme stappen gezet, dat gaat zoveel beter en daar is hij zelf ook wel trots op. Sinds september zit hij bij een peergroup op dinsdagochtend waar ze vooral bezig zijn met psycho-educatie en jezelf mogen zijn. Maar ook: hoe kan je goed samenwerken en soms eigen ideeën loslaten. Ze zeggen daar ook dat hij ontzettend vooruit gaat op dat vlak. Hij heeft een juf die 1000x fijner is dan die van voorgaande jaren. Maar het lijkt of hij thuis alleen maar slechter in zijn vel komt te zitten en ik snap het gewoon niet.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Heftig is dat hè, om je kind zo te zien. Ik denk oprecht dat (vaker) thuis houden zal helpen, maar ik weet ook wat dat allemaal inhoudt voor ouders.
Los van alle praktische bezwaren, wat denk jij dat het beste voor hem is op dit moment?
Wat heftig! Veel sterkte, het is enorm rot als je je kind zo moet zien.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik weet het oprecht niet. Hij praat niet echt over school met ons. Het is niet dat het voor ons duidelijk is waar het probleem precies zit. Hij wordt aan alle kanten geholpen. Het afgelopen half jaar heeft hij met lezen enorme stappen gezet, dat gaat zoveel beter en daar is hij zelf ook wel trots op. Sinds september zit hij bij een peergroup op dinsdagochtend waar ze vooral bezig zijn met psycho-educatie en jezelf mogen zijn. Maar ook: hoe kan je goed samenwerken en soms eigen ideeën loslaten. Ze zeggen daar ook dat hij ontzettend vooruit gaat op dat vlak. Hij heeft een juf die 1000x fijner is dan die van voorgaande jaren. Maar het lijkt of hij thuis alleen maar slechter in zijn vel komt te zitten en ik snap het gewoon niet.
Meer thuis zijn zou misschien wel lucht geven, maar ik weet niet hoe we hem nóg meer kunnen ondersteunen dan nu al wordt gedaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
quote:Op woensdag 17 april 2024 13:41 schreef Phaidra het volgende:
Dat PMT klinkt als iets wat ook wel zou kunnen werken. Hij heeft vooral beweging nodig om rustig te worden, hij is het best gehumeurd als hij de hele dag met lego kan spelen en ondertussen door de kamer heen en weer kan rennen. Dát is zijn uitlaatklep meestal (ook dat maakt herrie, hij maakt dan ongearticuleerde geluiden, is hij zich zelf niet echt van bewust). Hij wil (helaas) niet op een sport, of althans, hij heeft nog niks gevonden wat hij leuk vindt. Dus therapie op beweging lijkt voor hem een geschikte vorm.Via het wijkteam kan je een indicatie krijgen voor bv PMT (valt dan denk ik onder psychische hulp).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien kan je de onafhankelijk cliëntondersteuner (hier is dat via MEE) eens benaderen, die kunnen je ook helpen met het doen van een aanvraag.Fake it till you make it...
De HB-specialist zei ook al: als we moeten wachten tot spelling ook op hetzelfde niveau is, kan je nooit versnellen. Daar kan hij niet op wachten, dat is niet realistisch als je dyslectisch bent.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:44 schreef Deepfreeze het volgende:
Het klinkt idd spannend, maar er is ook goed over nagedacht.
Nu in praktijk nog zorgen dat de hiaten weggewerkt worden. Maar daar is hij vast slim genoeg voor
Hier ook, dus ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen van andere ouders in dit topic.quote:Op woensdag 29 mei 2024 21:20 schreef Tink89 het volgende:
Omdat - aldus de huidige juf - we echt een veel beter plan nodig hebben dan beginnen met letters leren en 1+1=2.
We hebben het nog niet met hem gedeeld. Ik wil voorkomen dat hij het al zou gaan vertellen aan vriendjes en het zo in de wandelgangen toch al bij de leerkracht terecht komt voordat we een gesprek hebben. Ik denk dat hij er wel ok mee is. Hij gaat straks met een aantal vriendjes naar de bovenbouw, daar zou hij dan in 2 jaar doorheen gaan ipv 3 jaar. Daar valt het dan nog niet zo heel erg op dat hij versnelt. Hij ziet nu bovendien dat zijn broer in groep 8 zich best wel verveelt, die verkondigt ook vaak dat hij in groep 8 toch niks meer leert. Aan de hand daarvan zei hij zelf al dat voor hem groep 8 niet hoeftquote:Op woensdag 29 mei 2024 20:48 schreef Loj het volgende:
Spannend hoor, versnellen Phaidra. Wat vindt hij er zelf van? Js wil zelf echt niet, maar die is nog zo jong in zijn doen en laten.
Trouwens, dat zeg ik wel. Maar Js vertelde vandaag hoe hij zijn Cito rekenen heeft gedaan hij schreef het antwoord op door naar de som te kijken en ging daarna de berekening bedenken voor op zijn (verplichte) kladblaadje… hij had vier fouten uit zijn kladblaadje gehaald, maar geen fouten uit zijn eerste berekeningen uit zijn hoofd
groep 6-7-8? Dan is het versnellen helemaal minder ingrijpend. Een deel van de klasgenoten blijft toch hetzelfde.quote:Op donderdag 30 mei 2024 16:28 schreef Phaidra het volgende:
Hij ziet nu bovendien dat zijn broer in groep 8 zich best wel verveelt, die verkondigt ook vaak dat hij in groep 8 toch niks meer leert. Aan de hand daarvan zei hij zelf al dat voor hem groep 8 niet hoeft .
Ja, ook Montessori, dus het zal relatief weinig impact hebben op de klassamenstelling.quote:Op donderdag 30 mei 2024 17:21 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
groep 6-7-8? Dan is het versnellen helemaal minder ingrijpend. Een deel van de klasgenoten blijft toch hetzelfde.
Groep 8 was hier ook saai. Alle uitleg is wel gehad. Vooral dingetjes bijschaven (handschrift, projectwerk/planning) en verder was het een kwestie van groter groeien
Dank voor je nuchtere benaderingquote:Op donderdag 30 mei 2024 19:43 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DorothyGale
Als het over mijn kind zou gaan dan denk ik: Waarom zou je moeilijk doen als je iemand anders het kan laten doen![]()
Dat gebeurde bij hem ook nogal eens bij de plusklas als er werd samengewerkt. Dat is niet lui, dat is hartstikke slim![]()
Ze zijn nog zo jong, dat zij zelf echt niet overzien dat dit gedrag ze niet helpt. Als je wil dat ze zelf moeilijkere dingen gaan maken, dan moet je zorgen dat ze dat ook echt zelf moeten doen. Sommige kinderen, zoals de mijne, hebben daar gewoon meer begeleiding in nodig. En geen maatje dat van nature de leiding neemt (zoals het beste vriendje van D destijds).
Ik voel me erg ongemakkelijk bij deze termen. Het klinkt inderdaad niet erg gepast. Maar na verder onderzoek kwam ik er wel achter dat dit typisch mijn zoon is. Elke keer als er een ‘nee’ komt van onze kant dan weet hij er op zo’n creatieve manier mee om te gaan dat je je best moet doen om bij je standpunt te blijven. Hij is er heel goed in om de situatie naar zijn hand te zetten.quote:Op donderdag 30 mei 2024 21:50 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind lui wel een gekke term voor een kind dat qua leeftijd in groep 2 zou moeten zitten en werk van groep 4 voor z'n neus krijgt. Inzet tonen.. kom op zeg, spreek hem eerst maar even op het goede niveau aan. Wat wel lastig is natuurlijk maar woordkeus zegt wel veel over hoe iemand naar (zulke) kinderen kijkt. Wordt de juf hierin begeleid?
Wat een nare reactie van de juf. Het lijkt me goed als deze juf wat meer leert over de (andere) kenmerken van HB. De hogere gevoeligheid en rechtvaardigheidsgevoel. En daarnaast vind ik het echt kwalijk dat kinderen niet worden aangesproken op vervelend (grensoverschrijdend) gedrag. Ongeacht je intelligentie gaat dat toch gewoon over prettig met elkaar omgaan?quote:Op zondag 2 juni 2024 08:07 schreef Ninedarts het volgende:
Veel herkenbare dingen lees ik
Mijn zoon vaak "buikpijn" dus niet naar school (dus geen zin in)
Hij vertelt vaak niet hoe het was op school.
Van de week had mijn zoon ruzie op school, een meisje pakte hem van achteren bij buitenspelen en mijn zoon moest naar binnen toe.
Mijn zoon kwam huilend naar buiten toe toen schooldag afgelopen was, ik vroeg wat er gebeurd was etc. Toevallig hadden we die dag gesprek met juf een uurtje later
Omdat mijn zoon HB is en dat meisje niet moest de juf mijn zoon wel straffen omdat meisje dat toch niet snapte..
Dat vertelde ze me..
Dat vond ik wel raar... Want mijn zoon had toen heel veel woede vanwege onrecht..
Dus dom meisje word niet gestraft maar "beloond"
Dat is toch geen goede ontwikkeling zo?
Daar had ik nog niet aan gedacht! Het zou fijn zijn als we inderdaad iemand hebben om mee te overleggen en die meekijkt. Ik heb even gekeken en ook in onze regio zijn er ook peergroepen. Fijne tip, ik ga contact opnemen.quote:Op zondag 2 juni 2024 07:16 schreef Tink89 het volgende:
Je zou hulp kunnen inschakelen. Wij hebben bijvoorbeeld hulp van senzai (alleen in Limburg). Prul gaat daar naar de peergroup en de psycholoog die die groep begeleidt, gaat met ons mee naar de gesprekken op school en denkt mee over oplossingen/richtingen. En onze juf was de bijscholing al aan het doen, de ib'er doet m nu ook. En de leerkracht van volgend jaar is nog niet bekend, maar die gaat ook 'moeten' scholen. Ook is er vanuit de stichting waar de school onder valt een hb-specialist in huis.
Als jullie school klein is en niet onder een grotere koepel valt en de expertise niet in huis heeft, schroom dan echt niet om (eventueel met een verwijzing van de huisarts, hebben wij ook gedaan, de gemeente betaalt dan) om hulp en een extra paar ogen te vragen.
Ik ga rondneuzenquote:Op zondag 2 juni 2024 10:08 schreef SaskiaR het volgende:
Dorothy, er zijn ook oudercursussen zoals Peers4parents. Of Facebookgroepen waar je meer kan lezen.
Ik had al ge-edit hierboven.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 16:12 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Welkom bij de club..
Hoe was het gesprek?
Wel fijn dat ze goed in haar vel zit!
Dat is ook wel fijn. Zeker als ze er ook een klik mee heeft (in ieder geval genoeg voor het samen werken)quote:Op dinsdag 18 juni 2024 16:25 schreef Nolita het volgende:
Ze zijn dus met 3-4 kinderen in de klas die voor lopen dus fijn dat ze daarin niet de enige is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |