abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212572992
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..





Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, onze dank is groot :*
pi_212573039
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:50 schreef Loj het volgende:
Vorig jaar nog een cursus dubbel bijzonder gevolgd, vond ik niet zoveel toevoegen…
Ik ben benieuwd. En ach, een certificaat om eens te 'bewijzen' wat ik weet is ook welkom. Wie weet is het ooit handig.

quote:
Zelfs al zitten we met Js nu in dubio of we verder onderzoek moeten gaan laten doen. Het gaat gewoon niet lekker met hem en zijn meester is fantastisch, maar heeft geen tijd en kennis voor en over hb.
Wat voor onderzoek zou je dan doen?
  zaterdag 24 februari 2024 @ 22:22:04 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212573355
hoogbegaafdheid moet je ten eerste beschermen tegen 't jaloerse mavo-volk
ten tweede moet je de talenten ontwikkelen en dat kunnen er veel zijn
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212577369
Wij hebben er ook in ieder geval 1 (mogelijk 3). Over nr 2 hebben we binnenkort een gesprek op school en de 3e is nog veel te jong maar laat dezelfde tekenen zien. Zou graag een school zien waar ze vakken op verschillende niveau's mogen volgen. Gelukkig hebben we nog een goede 2j basisonderwijs te volgen. Wel volgend jaar een dag in de week meedraaien in een klas met HB. Nu merk je dat school er te weinig mee om kan gaan en hij prima scoort maar alles veel te makkelijk vind en de echte uitdagingen uit de weg gaat.
  woensdag 28 februari 2024 @ 11:35:24 #5
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212617917
Intake bij Senzai voor peergroup gepland. Ik vind het spannend, maar ben ook zo ontzettend benieuwd hoe onze prul zich gaat voelen bij een clubje kinderen-zoals-zij...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 28 februari 2024 @ 14:06:58 #6
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_212619425
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:35 schreef Tink89 het volgende:
Intake bij Senzai voor peergroup gepland. Ik vind het spannend, maar ben ook zo ontzettend benieuwd hoe onze prul zich gaat voelen bij een clubje kinderen-zoals-zij...
Mijn jongste zit sinds een paar maanden in groep1/2 van een SterQ-school.
Het scheelt zoveel als je niet de enige bent, wat hij op z'n vorige school was.
Het is zo'n ander kind.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 28 februari 2024 @ 15:43:33 #7
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212620283
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 14:06 schreef avotar het volgende:

[..]
Mijn jongste zit sinds een paar maanden in groep1/2 van een SterQ-school.
Het scheelt zoveel als je niet de enige bent, wat hij op z'n vorige school was.
Het is zo'n ander kind.
Ik zou willen dat we hier zoiets hadden, maar de dichtstbijzijnde Leonardo is 40 minuten rijden ofzo.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212620820
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:35 schreef Tink89 het volgende:
Intake bij Senzai voor peergroup gepland. Ik vind het spannend, maar ben ook zo ontzettend benieuwd hoe onze prul zich gaat voelen bij een clubje kinderen-zoals-zij...
Ik hoop dat ze het naar haar zin gaat hebben!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212644855
Kennen jullie Hoogbegaafd de podcast? Daarin kwam ook ter sprake hoe het kan dat HB-kinderen het toch niet altijd goed met elkaar kunnen vinden, want peers zijn toch zo belangrijk? Maar als je bedenkt dat er binnen de populatie maar 2% HB is, dan is er dus een behoorlijke kans dat die kleine groep kinderen niet precies dezelfde interesses hebben. Natuurlijk is herkenning fijn, de manier van denken is waarschijnlijk wel voor een groot deel hetzelfde. Maar het wil niet zeggen dat ze gelijk vrienden voor het leven zijn.

Onze jongste vindt het heel fijn in de peergroup, in ieder geval gaat hij er met plezier heen en is het zeker leuker dan school (maar die lat ligt laag, want de 9-jaarsvaccinaties waren ook leuker dan school :')). Maar hij heeft er geen dikke vriendschappen aan overgehouden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212644979
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 10:45 schreef Phaidra het volgende:
Kennen jullie Hoogbegaafd de podcast? Daarin kwam ook ter sprake hoe het kan dat HB-kinderen het toch niet altijd goed met elkaar kunnen vinden, want peers zijn toch zo belangrijk? Maar als je bedenkt dat er binnen de populatie maar 2% HB is, dan is er dus een behoorlijke kans dat die kleine groep kinderen niet precies dezelfde interesses hebben. Natuurlijk is herkenning fijn, de manier van denken is waarschijnlijk wel voor een groot deel hetzelfde. Maar het wil niet zeggen dat ze gelijk vrienden voor het leven zijn.
Ik ga die podcast eens opzoeken!

D was ook 1 van de jongsten bij de plusklas, met een nogal speelse instelling dat scheelt nogal, zeker als je richting de puberteit gaat en de rest liever stoer loopt te doen. En dan zat hij op randje UHB, dat de kinderen daar hem ook niet altijd konden volgen in zijn denkpartoon (zeker niet als hij weer eens 3 stappen uitleg oversloeg).
1 van die kinderen waar hij in groep 7 bij zat en niks mee had is nu wel 1 van zijn vriendgroepje. D is flink gegroeid in zijn ontwikkeling. Nu past het als 2 pubers weer wel.

Hij heeft op school ook de eerste echt peergroep gehad. Daar heeft hij zich prima vermaakt, met 2 vrienden uit zijn vriendengroepje. De eerste paar zijn verplicht, zodat iedereen het in ieder geval probeert. Maar daar zijn 11 van de 15 uit zijn eigen klas. Dus dat is bekend volk. Volgende keer gaan ze spelletjes spelen of kletsen of wat ze nog meer verzonnen hebben.
Het wordt inmiddels de appelgroep genoemd :|W
pi_212644984
Hier verschilt het enorm; met sommige andere hb'ers klikt het wel, met andere niet. N is niet zo'n typische geleerde die constant over wetenschap of rekenen praat of van programmeren houdt, dus met dat soort kinderen klikt het niet echt. Sommige (de meeste ;) ) hb'ers kunnen ook nogal eigenwijs zijn, maar dan krijg je ook al gauw ruzie.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 11:06:42 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212645145
Daar ben ik altijd heel dankbaar voor geweest, dat O eigenlijk altijd bij iedereen wel lekker lag.
Je merkt wel dat hij de neiging heeft om naar de wat slimmere kinderen te trekken, maar hij ligt overal altijd wel lekker. Hij is totaal geen type geleerde idd (we hadden ooit een klasgenootje van de HB school van een jaar of 7 die over atoomsplitsing begon en toen vroeg 'wat wil jij later eigenlijk worden' waarop O zei: 'treinmachinist, hoezo?' O+ ) en ik denk eigenlijk ook wel dat als je hem nu test dat dat IQ mss wel een heel stuk lager ligt vanwege allerlei gaten in basis-leerstof, maar who cares, hij gaat gewoon heerlijk op sociaal vlak en dat vind ik toch wel het allerbelangrijkst. Hij was diep-diep ongelukkig op het speciaal onderwijs en dolblij dat hij nu op een reguliere school zit.
Superslechte cijfers, heel veel tekorten dus we vrezen dat hij moet blijven zitten en dat zouden we op zich geen probleem vinden, hij is 14 en zit in 3 havo dus wat dat betreft is hij niet de oudste van de klas. Wel veruit de grootste met bijna 1.90. :0
Alleen hij heeft al zo ontzettend veel scholen en klassen gewisseld, dan zou hij weer opnieuw moeten beginnen en dat gun ik hem gewoon niet zeg maar. En hij landt heus wel weer op zijn pootjes, daar ben ik van overtuigd, maar hij heeft nu hele leuke vrienden en het zou fijn zijn als hij bij ze kon blijven.
***
pi_212646365
Oef, dat klink ook niet gemakkelijk @BE al die schoolwissels en een nare periode achter de rug. Fijn dat hij nu beter in zijn vel zit met leuke vrienden O+. Was het lastig om voor elkaar te krijgen dat hij weer naar regulier zou gaan?

Beide kinderen liggen eigenlijk ook altijd wel goed in de groep. Altijd gezellig kletsen in de klas, niet per se sociaal awkward nee. Maar waar de oudste goede vrienden heeft onder alle verschillende intelligentieniveaus, heeft de jongste weinig échte vrienden. Hij mist het ook niet echt, het is een bewuste keuze om na school niet met vriendjes te spelen (hij wordt wel regelmatig gevraagd). Of hij past zich enorm aan en heeft zijn 'match' nog niet gevonden. Dat speelt volgens de HB-specialist misschien ook wel mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 1 maart 2024 @ 17:02:01 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212649727
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:45 schreef Phaidra het volgende:
Oef, dat klink ook niet gemakkelijk @:BE al die schoolwissels en een nare periode achter de rug. Fijn dat hij nu beter in zijn vel zit met leuke vrienden O+. Was het lastig om voor elkaar te krijgen dat hij weer naar regulier zou gaan?

Beide kinderen liggen eigenlijk ook altijd wel goed in de groep. Altijd gezellig kletsen in de klas, niet per se sociaal awkward nee. Maar waar de oudste goede vrienden heeft onder alle verschillende intelligentieniveaus, heeft de jongste weinig échte vrienden. Hij mist het ook niet echt, het is een bewuste keuze om na school niet met vriendjes te spelen (hij wordt wel regelmatig gevraagd). Of hij past zich enorm aan en heeft zijn 'match' nog niet gevonden. Dat speelt volgens de HB-specialist misschien ook wel mee.
Dat viel op zich mee, toen O eenmaal bedacht had dat hij van het VSO af wilde wist hij ook precies wat hij daarvoor moest doen, namelijk zich niet meer mee laten slepen in de gekte van de rest van zijn klasgenoten. Er is een knop omgegaan en die is nooit meer uitgegaan en bij het intake gesprek op het VO vroeg de zorgcoordinator: wat is er nu dan anders dan vroeger en toen zei hij: Als ik heel eerlijk ben had iedereen toch wel gelijk en gedroeg ik me gewoon stomvervelend. O+ 13 jaar oud! O+ _O_ En op het VSO zagen ze dus ook toen die knop om was dat hij echt niet daar thuis hoorde en die plekken zijn natuurlijk duur en schaars, dus zij werkten zonder problemen mee aan een overstap. (O zat in een klas van 10 met 7 leerlingen met ASS en 2 met andere gedragsproblemen).

Maar hij kon daar eigenlijk niet veel aan doen, die HB school was echt de grootste fout die we hebben kunnen maken, het afvoerputje van HB-ers met dubbel of triple diagnoses (en voor hen moet er ook heus een plek zijn), echt de gekte voorbij, schelden, pesten, meubels door de klas gooien, het kon niet op.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat was dus 3 jaar lang het normaal, tot wij doorkregen wat daar gebeurde en toen hebben we hem naar een reguliere school gedaan en dat was heel fijn, alleen hielden zij vast aan dat VSO advies (volgens hen had O de hele dag door 1-op-1 begeleiding nodig 8)7 ) en als dat op je OKR staat, dan kom je gewoon nergens anders binnen.
En... eerlijk is eerlijk, dat kwartje moest toch ook echt eerst bij O vallen, ik denk dat hij het niet gered had als hij niet toch die 2 jaar op het VSO had gezeten. Aan het eind van het eerste jaar viel het kwartje, het tweede jaar was er ter voorbereiding op de overstap.
***
pi_212670668
Heftig BE. Ik ben blij dat die van mij op regulier onderwijs hun weg vinden.

Middelste is bijzonder, maar ook gewoon lief en sociaal. Hij vindt goed zijn draai overal en weet veel autonomie te creëren voor zichzelf. Dat doet hem goed en hij maakt grote sprongen in de muziek. Sociaal met iedereen en leuke vaste vrienden (die volgens mij allemaal erg pienter zijn ook) waar hij mee sport en afspreekt om bv te gamen of schaken.

Oudste heeft veel drive, maar kent op de een of andere onverklaarbare wijze bijna geen school-prestatiemotivatie. Ze kan zichzelf verliezen in allerhande hobbies (vnl handwerk) en daarbij vergeten dat school ook nog eisen stelt. Haar schools functioneren is heel wisselend. Als ik haar zo ver krijg dat ze wat doet dan gaat het goed en met hetzelfde gemak haalt ze daarna voor hetzelfde vak een 4. Ze heeft verder een leuke, vaste club vriend(inn)en, waar ze ook echt leuke dingen mee onderneemt (ook bv kerstdiner met surprises enzo, regelmatig logeren). Maar ze is wisselend in hoe ze daar mee omgaat. Soms is haar alles te veel en soms is ze heel sociaal. Zoekend naar een balans in wat ze sociaal nodig heeft en fijn vindt, denk ik.

Jongste lijkt op beiden. Aan het begin meer zoals de oudste en nu langzaamaan meer zoals de middelste. Ze speelt met iedereen, spreekt ook veel af, met meerdere kinderen. Ik merk wel dat ze overbewust is en geneigd is om alle verhaallijnen te verzinnen en bepalen in het spel (herken ik van de andere twee ook). Ik corrigeer dan op het ruimte laten voor de ander. Maar goed, haar hoofd gaat snel en de vriendjes vinden het tot nu toe leuk spel, dat ze creëert...

Op de basisschool alledrie geen echte opvallendheden, en in mijn ogen eigenlijk ook gewoon ongezien. Ik heb daar wel soms een lastig gevoel over.

De jongste is wel uit een screening naar voren gekomen, door hoe ze is (het zijnsluik).

Zelf vind ik het moeilijk om voor de kids te vechten, op school bv. Zeker met de oudste twee, toen wisten we het nog niet, dat er sprake was van (extreme) hb.

Alledrie liggen ze goed, maar ook alledrie zijn ze 'anders in gedrag'. Dat vind ik zelf het moeilijkst om te zien en ik corrigeer, merk ik, ook zeer streng op dat stuk. Hoewel ik me er van bewust ben dat ik daarmee veel van ze vraag, en me ook afvraag of ik daar niet eigenlijk verkeerd aan doe. Wanneer gaat het ze opbreken, zo aangepast te moeten zijn? Dat soort zorgen heb ik wel, zeker bij de meisjes.

Ik ben blij dat de jongste gesignaleerd is vanuit school. Dat stelt me iets gerust. Blijkbaar worden ook mijn kinderen (die helemaal niet zo excelleren of opvallen) toch herkend in dat aspect.

[ Bericht 2% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 03-03-2024 07:00:32 ]
  zondag 3 maart 2024 @ 06:47:44 #16
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_212670743
Hee Groofsken! :) :W .

Wat bedoel je met dat je ze corrigeert op anders in gedrag? Doe je dat alleen elders of ik thuis? En hoe reageerden ze erop?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_212670751
hey Lemijn, long time no see.

Ik bedoel dat ik streng ben op hoe ze zich gedragen. Te streng, denk ik soms.

Dat heeft voordelen, ze kunnen zich goed aanpassen en weten wat er van ze verwacht wordt (wat ik van ze verwacht). Maar dat heeft ook nadelen, zeker met het oog op de hb. Ze zijn zich dus ws constant behoorlijk extreem aan het aanpassen in sociale context. De middelste het minst, denk ik, omdat ik van veel vrienden van hem vermoed dat ze ook hb zijn (gymnasiumklas 3) of in elk geval in die richting. De meisjes hebben wat meer variatie om zich heen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 03-03-2024 06:58:19 ]
pi_212671131
Bedoel je dan dat je ze terechtwijst als ze irritant gedrag vertonen ofzo? Ik ben daar ook best streng in; N heeft bijv. de neiging om bij onderprikkeling rare geluiden te maken, en dat druk ik dan meteen de kop in. Of als ze niet opschiet met aankleden omdat ze duizend andere dingen in haar hoofd heeft, kan ik ook best streng zijn, van ‘ga je nu eens aankleden!!’

N zit ook op veel clubjes, omdat ze dat graag wil en de input nodig heeft. Als ze dan eens niet wil gaan, vind ik ook dat dat gewoon wel moet, tenzij ze echt ziek is natuurlijk. Is dat pushy? Misschien wel….

Dit vind ik echt wel lastig van opvoeden, in hoeverre je je kind moet stimuleren en in hoeverre ze het zelf moeten uitzoeken.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_212671217
Irritant is niet het woord dat ik zou kiezen, maar ja, ik geloof wel dat ik het zo bedoel.

Maar misschien staat dat los van de hb, bedenk ik me nu. En heeft dat gewoon te maken met het bijbrengen van normen en waarden. Daar ben ik nauwgezet in. En ik weet niet of dat altijd helpend is, voor ze.

Misschien heeft het te maken met dat ik mezelf 'anders' voel en dat te veel op hen projecteer (niet letterlijk, maar gewoon mijn eigen issues zeg maar).

Hier hebben ze sport en muziekles en daar mogen ze ook niet zomaar voor spijbelen. Ik werk hard om alles te betalen, ik zie graag dat ze daar zorgvuldig mee om (leren) gaan.
pi_212671219
Maar stimuleren is naar mijn idee iets anders dan ze zich laten aanpassen.

Stimuleren is: als je kiest voor een clubje, hoort daarbij dat je dus ook gaat tenzij je ziek bent.

Aanpassen omdat je anders niet geaccepteerd wordt is iets heel anders.
En dan heb je nog aanpassen omdat bepaald gedrag gewoon niet kan (neuspeuteren in gezelschap bijvoorbeeld) of omdat de wereld je niet begrijpt (niet meer praten over je hobby omdat mensen het niet begrijpen of je raar vinden).
In dat laatste geval denk ik dat je gaandeweg jezelf een beetje kwijt kan raken. Omdat je steeds bezig bent met wat anderen van je verwachten.
Fake it till you make it...
pi_212671241
Ja, dat verwoord je mooi, Nijna.

Ze kunnen alledrie bv doordraven, en dat rem ik af. Of alles zeggen wat ze denken (op zoek naar houvast of afstemming?).

[ Bericht 4% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 03-03-2024 08:47:28 ]
pi_212671492
N past zich inderdaad soms aan op de verkeerde manier, als ze zich geen houding weet geven. Bijv. praten als een klein kind, vieze dingen zeggen, een heel verhaal ophangen over iets wat niet relevant is, of te dichtbij andere kinderen gaan staan en dan tegen ze praten of heel hard knuffelen. Ik zie dat die anderen (kinderen of volwassenen) dat raar vinden, maar N merkt het zelf blijkbaar niet op.
Ik weet echt niet hoe ik dat zou moeten veranderen. Als ik het zie, haal ik haar uit de situatie of wijs er soms op dat de ander het niet leuk vindt (voor als een ander kind zijn grenzen niet kan aangeven), maar ik begin er niet achteraf over tegen N waarom dit soort gedrag niet handig is. Ik wil haar niet het gevoel geven dat ze iets fout doet. Hopelijk gaat het vanzelf over als ze mensen tegenkomt waarbij ze wel zichzelf kan zijn (of misschien is dit soort gedrag ook een deel van haar zelf?).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 4 maart 2024 @ 13:06:56 #23
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212688095
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.

Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:

1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.

2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.

3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.

Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212688838
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 17:02 schreef BE het volgende:

[..]
Dat viel op zich mee, toen O eenmaal bedacht had dat hij van het VSO af wilde wist hij ook precies wat hij daarvoor moest doen, namelijk zich niet meer mee laten slepen in de gekte van de rest van zijn klasgenoten. Er is een knop omgegaan en die is nooit meer uitgegaan en bij het intake gesprek op het VO vroeg de zorgcoordinator: wat is er nu dan anders dan vroeger en toen zei hij: Als ik heel eerlijk ben had iedereen toch wel gelijk en gedroeg ik me gewoon stomvervelend. O+ 13 jaar oud! O+ _O_ En op het VSO zagen ze dus ook toen die knop om was dat hij echt niet daar thuis hoorde en die plekken zijn natuurlijk duur en schaars, dus zij werkten zonder problemen mee aan een overstap. (O zat in een klas van 10 met 7 leerlingen met ASS en 2 met andere gedragsproblemen).

Maar hij kon daar eigenlijk niet veel aan doen, die HB school was echt de grootste fout die we hebben kunnen maken, het afvoerputje van HB-ers met dubbel of triple diagnoses (en voor hen moet er ook heus een plek zijn), echt de gekte voorbij, schelden, pesten, meubels door de klas gooien, het kon niet op.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat was dus 3 jaar lang het normaal, tot wij doorkregen wat daar gebeurde en toen hebben we hem naar een reguliere school gedaan en dat was heel fijn, alleen hielden zij vast aan dat VSO advies (volgens hen had O de hele dag door 1-op-1 begeleiding nodig 8)7 ) en als dat op je OKR staat, dan kom je gewoon nergens anders binnen.
En... eerlijk is eerlijk, dat kwartje moest toch ook echt eerst bij O vallen, ik denk dat hij het niet gered had als hij niet toch die 2 jaar op het VSO had gezeten. Aan het eind van het eerste jaar viel het kwartje, het tweede jaar was er ter voorbereiding op de overstap.
Mooi dat de knop bij O om is gegaan! Soms moet er inderdaad eerst een kwartje vallen. Ondanks de nare ervaring toch een eye-opener voor hem :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212689912
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 08:39 schreef Groofskenhonderdtwee het volgende:
Irritant is niet het woord dat ik zou kiezen, maar ja, ik geloof wel dat ik het zo bedoel.

Maar misschien staat dat los van de hb, bedenk ik me nu. En heeft dat gewoon te maken met het bijbrengen van normen en waarden. Daar ben ik nauwgezet in. En ik weet niet of dat altijd helpend is, voor ze.
Hier hangt gedrag wel grotendeels samen met HB. Slecht tegen onrechtvaardigheid kunnen bijvoorbeeld, wat zich uit in direct overal vol op aanslaan. De jongste is altijd heel luid en druk met spelen (rent de kamer door, maakt veel geluid, vorm van (ont)prikkelen). Ik snap dat hij dat nodig heeft, maar het past gewoon niet altijd in de woonkamer. Daar is ruimte voor iedereen, niet alleen voor hem. Dus aan de ene kant moeten ze zichzelf kunnen zijn en zich kunnen uiten, maar in een gezin moet je soms ook gewoon rekening met elkaar houden. Dat is soms een lastige scheidslijn...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212690117
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:06 schreef Tink89 het volgende:
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.

Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:

1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.

2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.

3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.

Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken O+
Mooi plan Tink! Heel fijn dat je een steuntje in de rug krijgt nu!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212690126
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:06 schreef Tink89 het volgende:
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.

Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:

1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.

2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.

3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.

Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken O+
Dat klinkt heel fijn!
Niet alles zelf hoeven bedenken, maar ook een professional naast je! En in mijn ervaring wordt daar vaak beter naar geluisterd dan naar een ouder (helaas).
Fake it till you make it...
  dinsdag 26 maart 2024 @ 18:27:41 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212968168
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden. _O_ *O*
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan. :o
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.

En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+ :+
***
  woensdag 27 maart 2024 @ 09:37:31 #29
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212974618
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden. _O_ *O*
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan. :o
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.

En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+ :+
Wat fijn!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212974664
@BE wat fijn dat ze naar het kind kijken ipv alleen de cijfers.
  woensdag 27 maart 2024 @ 10:12:08 #31
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_212975051
Fijn dat ze cito gebruiken en geen IEP.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 27 maart 2024 @ 15:35:23 #32
35189 Troel
scherp en bot
pi_212979238
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden. _O_ *O*
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan. :o
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.

En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+ :+
Fijn BE!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212979896
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden. _O_ *O*
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan. :o
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.

En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+ :+
Fijn dat ze hem echt zien!
Fake it till you make it...
pi_213047922
Wij hebben net een nieuw intelligentieonderzoek laten doen en het geeft zoveel meer informatie en inzicht dan het vodje wat destijds door het CJG is afgeleverd ^O^ (althans, ik haalde dit er zelf wel uit maar het stond niet op papier en daarmee dus niet goed over te dragen naar de betrokkenen). Maar deze psycholoog heeft een mooi, compleet en vooral ook positief beeld van 'm geschetst, met allerlei adviezen om het leren makkelijker te laten lopen.

Dat kan dus mooi mee naar de middelbare school volgend jaar. Ik ben vooral ook blij dat zijn schooladvies goed aansluit bij het onderzoek (in tegenstelling tot de doorstroomtoets, die was niet zo best :X )
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_213049057
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek O+ hij kwam helemaal opgetogen naar buiten, had het heel interessant en uitdagend gevonden en zich ook echt hard ingezet. Het had hem een boost gegeven want hij was door die doorstroomtoets gaan geloven dat het vwo niet zijn plek was ;( dat is nu weer over. Ik hoop dat het gymnasium hem gaat brengen want hij zoekt (maar dat kan ook projectie zijn want ik vond het zelf vroeger zo'n verademing :D )
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_213052974
Fijn @Clubsoda Dat zo'n toets dan zo'n negatieve invloed heeft, is wel jammer. Gelukkig nu met opgeheven hoofd verder.
pi_213083553
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 15:14 schreef Clubsoda het volgende:
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek O+ hij kwam helemaal opgetogen naar buiten, had het heel interessant en uitdagend gevonden en zich ook echt hard ingezet. Het had hem een boost gegeven want hij was door die doorstroomtoets gaan geloven dat het vwo niet zijn plek was ;( dat is nu weer over. Ik hoop dat het gymnasium hem gaat brengen want hij zoekt (maar dat kan ook projectie zijn want ik vond het zelf vroeger zo'n verademing :D )
Wat fijn zeg, dan is het onderzoek echt op het juiste moment gedaan! Onze oudste had ook een minder goede uitslag van de doorstroomtoets en was daar best even verdrietig en onzeker over.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213195954
Vandaag in het AD een stukje over een 19 jarige die als 9 jarige naar de middelbare ging. Weer niet of iemand een link kan plaatsen naar het volledige artikel.
Met een meidenkwartet
  zondag 14 april 2024 @ 08:43:02 #40
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213202328
Jammer, is een premiumartikel, kan het niet lezen. Was wel benieuwd.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213203570
Ik ben ook benieuwd, maar kan het helaas ook niet lezen.

En ergens denk ik ook: ach, het is voor iedereen anders. Ik was net zo oud als mijn klasgenoten en had altijd het gevoel dat ik er niet bij hoorde. Mijn zoon is 4 jaar jonger dan zijn klasgenoten en heeft vrienden en voelt zich fijn op school. Wie heeft het dan beter?
pi_213203642
Ik was niet zo extreem, werd net 11 in de zomer voor de brugklas maar scheelde daarmee alsnog behoorlijk met mijn klasgenoten. Ik vond de hele middelbare school een fantastische tijd, inclusief meer dan genoeg vrienden van mavo tot gymnasium.

Na een jaar of twee besloten mijn ouders (na een stevige onderhandeling) dat ze mij qua regels en afspraken zouden behandelen naar de klassenleeftijd en niet naar mijn echte leeftijd. Dat hielp wel in het sociaal leven, met uitgaan etc.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213203664
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 15:14 schreef Clubsoda het volgende:
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek
Onderzoeksbureau, indiv onderzoeksmens?
Aanrader dus en tip die je wil delen voor ons jongmens in de seminabije toekomst?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213203700
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 10:34 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Onderzoeksbureau, indiv onderzoeksmens?
Aanrader dus en tip die je wil delen voor ons jongmens in de seminabije toekomst?
Individueel onderzoeksmens, big-geregistreerd, gepromoveerd. Wel zelf betalen, natuurlijk. Ik app je wel even?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 14 april 2024 @ 14:39:54 #45
208890 June.
Seriously?
pi_213206884
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:
Jammer, is een premiumartikel, kan het niet lezen. Was wel benieuwd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Shine bright like a diamond.
  zondag 14 april 2024 @ 16:14:18 #46
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213207896
Als ik dit artikel zo lees, zie ik van alles dat misgegaan is. Met als factoren denk ik niet per se enkel de leeftijd, maar misschien ook ook karakter, de samenstelling van de groep, hoe school dit aangepakt heeft, de begeleiding of het gebrek daaraan etc...

Bovendien was mijn middelbare school echt heel kut in ongeveer de helft van de jaren en ik was precies even oud als de rest. Toch paste ik er niet tussen. Of dat komt door hb, door een beroerde thuissituatie of sociale onhandigheid/karakter aan mijn kant? Geen idee.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213234847
Het gaat hier even echt prut. Er zijn zoveel nare woede-uitbarstingen bij de jongste. Hij is dan niet te bereiken, maar even afstand nemen lukt ook niet (als ik zeg dat ik even de kamer uitga, loopt hij gewoon achter me aan bijv). Het duurt zo een half uur en eindigt altijd met veel verdriet. We weten het even niet meer. Afgelopen vrijdag is het voor het eerst niet gelukt om hem op school te krijgen. Vandaag wel, maar ten koste van veel (iig veel energie). We overwegen of het helpend zou zijn om hem dan toch maar wat vaker thuis te houden, maar we zijn ook bang dat het dan alleen maar erger wordt om naar school te gaan en hoe moeten we dat praktisch inregelen, en en en. -O-

Zijn juf is overigens fantastisch. Ze denkt heel goed mee en vindt het ook rot dat het ineens zo achteruit gaat.

Volgende week is een didactisch onderzoek gepland, hopelijk biedt dat meer inzicht in wat hij nodig heeft en hoe we hem beter kunnen helpen. De uitwerking volgt na de meivakantie, en dan zitten we alweer heel rap richting de zomer.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213235006
Wat naar :'( Hoe oud is hij en in welke groep zit hij?

En als hij boos is, misschien het beste om gewoon naast hem te blijven zitten zonder wat te zeggen? Weglopen is ook zo pijnlijk voor hem, maar blijkbaar kan hij er ook niet over praten. Als je erbij blijft laat je zien dat je er bent voor hem als hij je nodig heeft.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_213235096
Hij is 9 en zit in groep 5. Naast hem blijven zitten trek ik niet zo lang. Hij schreewt dan continu en door een oorafwijking komt dat bij mij juist extra hard binnen. Na 5 minuten ben ik overprikkeld en dat is niet bevordelijk voor de situatie zeg maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213235123
Hmm dat is niet fijn...

Wat zegt hij zelf over school, waarom wil hij niet?

Er zijn trouwens op Facebook een aantal nuttige groepen over hb, misschien vind je daar meer ideeën (al zal het didactische onderzoek de meeste inzichten geven). Deze bijv. https://www.facebook.com/groups/225835630956648
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_213235174
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 09:59 schreef Phaidra het volgende:
Het gaat hier even echt prut. Er zijn zoveel nare woede-uitbarstingen bij de jongste. Hij is dan niet te bereiken, maar even afstand nemen lukt ook niet (als ik zeg dat ik even de kamer uitga, loopt hij gewoon achter me aan bijv). Het duurt zo een half uur en eindigt altijd met veel verdriet. We weten het even niet meer. Afgelopen vrijdag is het voor het eerst niet gelukt om hem op school te krijgen. Vandaag wel, maar ten koste van veel (iig veel energie). We overwegen of het helpend zou zijn om hem dan toch maar wat vaker thuis te houden, maar we zijn ook bang dat het dan alleen maar erger wordt om naar school te gaan en hoe moeten we dat praktisch inregelen, en en en. -O-

Zijn juf is overigens fantastisch. Ze denkt heel goed mee en vindt het ook rot dat het ineens zo achteruit gaat.

Volgende week is een didactisch onderzoek gepland, hopelijk biedt dat meer inzicht in wat hij nodig heeft en hoe we hem beter kunnen helpen. De uitwerking volgt na de meivakantie, en dan zitten we alweer heel rap richting de zomer.
Heftig is dat hè, om je kind zo te zien. Ik denk oprecht dat (vaker) thuis houden zal helpen, maar ik weet ook wat dat allemaal inhoudt voor ouders.

Los van alle praktische bezwaren, wat denk jij dat het beste voor hem is op dit moment?
pi_213235180
Vrijdag had hij niet goed geslapen (veel nachtmerries ook de laatste tijd) en op vrijdag doen ze nieuwsbegrip. Dat vind hij lastig (wegens dyslexie) en is niet leuk. Die combinatie was net te veel. Vandaag was hij boos over iets anders (hij moest minecraft afsluiten om te gaan ontbijten en daar was hij het niet mee eens). Maar vervolgens was het na een half uur schreeuwen al best laat geworden en was hij er heilig van overtuigd dat hij toch nooit meer op tijd kon komen en wilde hij er dus ook geen moeite meer voor doen (uiteindelijk was hij als 3e in de klas, dus dat viel best mee ;) ).

De FB-groepen ken ik inderdaad, daar lees ik al een tijdje mee :).

[ Bericht 11% gewijzigd door Phaidra op 17-04-2024 10:42:36 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213235305
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Heftig is dat hè, om je kind zo te zien. Ik denk oprecht dat (vaker) thuis houden zal helpen, maar ik weet ook wat dat allemaal inhoudt voor ouders.

Los van alle praktische bezwaren, wat denk jij dat het beste voor hem is op dit moment?
Ik weet het oprecht niet. Hij praat niet echt over school met ons. Het is niet dat het voor ons duidelijk is waar het probleem precies zit. Hij wordt aan alle kanten geholpen. Het afgelopen half jaar heeft hij met lezen enorme stappen gezet, dat gaat zoveel beter en daar is hij zelf ook wel trots op. Sinds september zit hij bij een peergroup op dinsdagochtend waar ze vooral bezig zijn met psycho-educatie en jezelf mogen zijn. Maar ook: hoe kan je goed samenwerken en soms eigen ideeën loslaten. Ze zeggen daar ook dat hij ontzettend vooruit gaat op dat vlak. Hij heeft een juf die 1000x fijner is dan die van voorgaande jaren. Maar het lijkt of hij thuis alleen maar slechter in zijn vel komt te zitten en ik snap het gewoon niet.

Meer thuis zijn zou misschien wel lucht geven, maar ik weet niet hoe we hem nóg meer kunnen ondersteunen dan nu al wordt gedaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 17 april 2024 @ 11:13:43 #54
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213235504
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik weet het oprecht niet. Hij praat niet echt over school met ons. Het is niet dat het voor ons duidelijk is waar het probleem precies zit. Hij wordt aan alle kanten geholpen. Het afgelopen half jaar heeft hij met lezen enorme stappen gezet, dat gaat zoveel beter en daar is hij zelf ook wel trots op. Sinds september zit hij bij een peergroup op dinsdagochtend waar ze vooral bezig zijn met psycho-educatie en jezelf mogen zijn. Maar ook: hoe kan je goed samenwerken en soms eigen ideeën loslaten. Ze zeggen daar ook dat hij ontzettend vooruit gaat op dat vlak. Hij heeft een juf die 1000x fijner is dan die van voorgaande jaren. Maar het lijkt of hij thuis alleen maar slechter in zijn vel komt te zitten en ik snap het gewoon niet.

Meer thuis zijn zou misschien wel lucht geven, maar ik weet niet hoe we hem nóg meer kunnen ondersteunen dan nu al wordt gedaan.
Wat heftig! Veel sterkte, het is enorm rot als je je kind zo moet zien.

Heeft hij naast een peergroup nog andere ondersteuning? Iemand met wie hij één op één kan praten of speltherapie, creatieve therapie of bewegingsgerichte therapie bijvoorbeeld? Mijn man werkt op het VSO en heeft leerlingen die bijvoorbeeld door boksen, hardlopen, tekenen of muziek hun emoties en frustraties beter kunnen uiten (onder begeleiding dan, er worden anders instrumenten gesloopt of ze slaan bijvoorbeeld hun polsen aan gort). En ik merk bij prul dat een slechte dag vaak al beter te handelen is als ze een tijdje piano gespeeld heeft (dan wel iets makkelijks of gewoon op de toetsen rammen) of trampoline heeft gesprongen tot ze helemaal 'leeg' is. Is voor jullie misschien ook iets beter te doen dan keihard geschreeuw...

Misschien heb je hier allang aan gedacht of is het een gekke suggestie, maar misschien helpt het. Je kunt daar misschien ook wat makkelijker daarnaar verwijzen. Als prul compleet dichtslaat/hyper wordt/kwaad is/niet meer kan stoppen met gillen, heeft het soms zin om te kunnen zeggen 'lieverd, ik weet dat je hier even niks aan kunt doen nu, maar ik ook niet. Dus ik stel voor dat je een andere manier gebruikt om uit te razen, zoals de trampoline of de piano of.... En dan ben ik hier als je me daarna nodig hebt, ik ga nergens heen. '. Daar kun je natuurlijk op een rustig moment van tevoren al afspraken over maken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213235842
Hij heeft vorig jaar een aantal 1-op-1 gesprekken gehad met een HB-begeleider die ook specialist is op gebied van HSP. Dat ging ook over emotieregulatie. We hebben een tijdje zo'n emotieladder geprobeerd in huis, maar hij wil dat eigenlijk niet echt serieus proberen. Sowieso geeft hij in 1-op-1 settings alsnog vaak de sociaal wenselijke antwoorden (en deze mensen zijn zelf ook HB of hebben hier gedegen kennis van, dus daar ligt het niet aan). Via de Davis-methode heeft hij ook wel tools aangeleerd, waaronder de mogelijkheid om je energie te reguleren, maar als hij helemaal opgaat in zijn bui dan kan hij dat ook niet meer. Het voorkomen is key, maar ja. Split second enzo.

We proberen voor het slapen altijd te gaan wandelen of fietsen. Dat helpt hem wel om zijn hoofd leeg te maken (zegt hij zelf ook). Dus beweging helpt zeker! Ik bedenk me dat het de afgelopen dagen steeds rotweer was en we dus niet zijn gegaan... oO<
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213236321
Lastig die emoties. D heeft veel gehad aan PMT. Juist even geen HB-ondersteuning. Ze had ook nog niet eerder hb-ers gehad. Maar het werkt wel. Sindsdien kan hij veel beter zijn lijf en hoofd linken. Dingen als honger en kou komen ook eindelijk door naar boven. En hij kan handelen door zijn emoties heen.

Vooral toen ze er 'samen' achterkwamen dat de initiële emotie maar 90 seconden duurt. Dan kun je in die 90 seconden doen wat nodig is. Gooi het eruit (bij D vooral huilen, soms boos/gefrustreerd). Maar na die 90 seconden kan je hoofd&lijf ondanks die emotie wel weer handelen.

Maar vooral het niet alleen met je hoofd bezig zijn. Lekker ondersteboven in het klimrek de therapeut vertellen over je week of leren naar je lijf te luisteren met fysieke oefeningen.

Die emotie ladders werkten hier ook niet, omdat zijn hoofd dan maar 1 modus had. Het was of groen of rood, alle kleuren ertussenin sloeg hij over. Dat is daarna beter geworden. Niet alleen met een beetje boos. Maar eten is ook opeens een beetje vies of hij heeft een beetje last van spierpijn na gymles.
pi_213236603
Ik herken het erg Phaidra, zo rot. Wat mij heeft geholpen is ontdekken dat hij écht niet weet wat er gebeurt als hij zo overstuur is (hij is een keer woedend naar sport gefietst met de mededeling dat ik hem vooral niet moest komen halen. En kwam een uur later thuis met de vraag waarom ik hem niet gehaald had :? Stomverbaasd, hadden we ruzie dan?). Nou ja, en met iemand die niet voor rede vatbaar is, moet ik vooral niet proberen iets nuttigs proberen te bereiken.


We zijn ook begonnen met PMT maar dat kwam niet van de grond (o.a. door een slechte klik) maar het lijkt toch wel iets gedaan te hebben. Wat in ieder geval hielp, was ontdekken hoe hij wel kan reguleren (springen op een trampoline, of zachte dingen vasthouden). Dat kan je thuis natuurlijk sowieso proberen, ontdekken wat fijn voelt (wiebelen, springen, balanceren, verschillende texturen, temperaturen etc).

De thermometer heeft hem (en mij) ook wel geleerd waar zijn window of tolerance ligt en hij verdraagt het nu beter als ik hem daarop wijs als ik aanvoel dat hij eruit gaat vliegen (want dat merkt hij zelf niet).
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_213236940
Dat PMT klinkt als iets wat ook wel zou kunnen werken. Hij heeft vooral beweging nodig om rustig te worden, hij is het best gehumeurd als hij de hele dag met lego kan spelen en ondertussen door de kamer heen en weer kan rennen. Dát is zijn uitlaatklep meestal (ook dat maakt herrie, hij maakt dan ongearticuleerde geluiden, is hij zich zelf niet echt van bewust). Hij wil (helaas) niet op een sport, of althans, hij heeft nog niks gevonden wat hij leuk vindt. Dus therapie op beweging lijkt voor hem een geschikte vorm.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213237885
Wij hebben de PMT via de gemeente vergoed gekregen. Was via school->samenwerkingsverband->gemeente/sociaal wijkteam. Maar dat ging met moeite als je alleen een HB diagnose had.
Anders moesten we via een grotere psychologische stichting en dan jeugdtherapie daar krijgen, wat dan gegeven zou kunnen worden door een PMT-er. Maar hij had met deze een hele goede klik..
pi_213238330
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 13:41 schreef Phaidra het volgende:
Dat PMT klinkt als iets wat ook wel zou kunnen werken. Hij heeft vooral beweging nodig om rustig te worden, hij is het best gehumeurd als hij de hele dag met lego kan spelen en ondertussen door de kamer heen en weer kan rennen. Dát is zijn uitlaatklep meestal (ook dat maakt herrie, hij maakt dan ongearticuleerde geluiden, is hij zich zelf niet echt van bewust). Hij wil (helaas) niet op een sport, of althans, hij heeft nog niks gevonden wat hij leuk vindt. Dus therapie op beweging lijkt voor hem een geschikte vorm.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Via het wijkteam kan je een indicatie krijgen voor bv PMT (valt dan denk ik onder psychische hulp).
Misschien kan je de onafhankelijk cliëntondersteuner (hier is dat via MEE) eens benaderen, die kunnen je ook helpen met het doen van een aanvraag.
Fake it till you make it...
pi_213239969
Het ligt echt aan je gemeente, hier vergoeden ze om geen enkele reden PMT voor kinderen. Helaas.
Voor kinderen kan het echt goed werken om te bewegen (en praten en ervaren) in plaats van te zitten praten.
pi_213241995
PMT O+
pi_213251206
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 20:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
PMT O+
Dat was een goede tip van je idd O+
  dinsdag 21 mei 2024 @ 12:03:56 #64
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213635673
https://boekenmetgevoel.n(...)846Tc45GXapDbl590bOS

Heeft iemand dit boek al gelezen met een slim kind? Ik ben benieuwd of het fijn is...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213655164
Ik ken het boek niet. Klinkt wel leuk!

Al zou mijn kind er niks mee kunnen. Als hij zich niet 99% herkend in zo'n boek dan kan hij er niet echt iets mee. En in zijn geval waren de pauzes geweldig en had hij zat vriendjes. School was prima, sociaal gezien. We hebben nog geen hb-boek gevonden dat echt past. En de klassieke problemen van vorig jaar zijn redelijk verdwenen.
Hij heeft ook niet echt die leerhonger die past bij de schoolse stof.

Hij heeft inmiddels een HB-project. Hij mag 2 uur snipperen en in die uren leert hij zichzelf programmeren. Hij was begonnen met Lua, maar dat bleek toch wel te beperkt. Dus nu gaat hij een game maken in Unity. Als het zo doorgaat heb ik straks 3 mannen die alledrie in een andere taal kunnen programmeren(man PHP, oudste Processing, jongste c#). Man en oudste hebben al eens AI-wedstrijdjes gedaan om te kijken wie het beste een AI kon bouwen om een spelletje te winnen. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 23-05-2024 13:19:47 ]
  donderdag 23 mei 2024 @ 11:05:04 #66
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213655374
Wat cool deepfreeze!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213712305
Vandaag hadden wij met de HB-specialist een gesprek over de uitkomst van het didactisch onderzoek. Met rekenen en begrijpend lezen zit hij op niveau eind groep 6 tot begin groep 7 (hij zit nu in groep 5). Op spelling loopt hij nog 9 maanden achter door zijn dyslexie, maar deze achterstand was in oktober 2023 nog 1,5 jaar. Hij loopt door fijne begeleiding dus wel in op die achterstand. Het advies is nu vrij duidelijk: versnellen. Hoe precies zullen we moeten gaan bespreken met school. Er zijn nog wat hiaten, uiteraard op spelling maar ook wat betreft automatiseren.

Met heel goede begeleiding op verbreden/verdiepen zou het ook mogelijk zijn om hem niet te laten versnellen, maar daar hebben we niet zoveel vertrouwen in. Dat wordt nu al 2 jaar geprobeerd, zonder veel succes. A. gaat de laatste maanden met steeds meer tegenzin naar school, hij heeft echt perspectief nodig.

Ik vind het wel heel spannend eerlijk gezegd. Maar dit onderzoek geeft wel even het zetje dat hij nodig heeft, denk ik.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213712914
Het klinkt idd spannend, maar er is ook goed over nagedacht.

Nu in praktijk nog zorgen dat de hiaten weggewerkt worden. Maar daar is hij vast slim genoeg voor :P
  woensdag 29 mei 2024 @ 09:20:03 #69
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213720225
Zeker spannend, maar klinkt alsof er heel goed over nagedacht is en hij fijne begeleiding krijgt. Fijn!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213720563
Ik wist niet dat deze forum bestond :)

Mijn zoon is 9 jaar en zit in groep 6, in september wordt hij pas 10 jaar als hij al in groep 7 zit.
Gister een gesprek gehad op school over zijn ontwikkeling en ze willen hem 1 keer per week in het nieuwe schooljaar met andere HB kinderen zitten op een andere school. Dit is voor ons allemaal nieuw.
Naast zijn gewone lessen heeft hij ook Levelwerk op school maar blijkbaar is dat voor hem niet voldoende

Ik herken bij anderen vooral het gedrag van onrechtvaardigheid, daar kan mijn zoon ook niet tegen, dan kan hij heel boos worden

Hij is zeer gevoelig voor alles. Daarnaast is hij een rekenwonder, hij kan zeer snel de rekensommen uit zijn hoofd doen etc. Hij vind het nu heel saai op school, hij zit al op niveau groep 8 of verder terwijl hij vroege leerling is in groep 6.

Deze week gaan we beslissen of hij meedoet met de project Xpeer

We wonen trouwens in Tilburg, omgeving Reeshof
pi_213721089
@Ninedarts welkom!

Mijn jongste moest ook nog 10 worden toen hij in groep 7 kwam. Maar qua leren kon hij echt geen klas lager blijven. En niet hoger vanwege de leeftijd. (Als het echt niet gaat is het anders, maar hij zat sociaal op zijn plek, dus hebben hem daar gelaten)

Vanaf groep 5 ging hij een dagdeel in de week naar een klas met andere hb-ers. Het was soms erg stom, maar dat is logisch als je ineens werk op niveau krijgt ipv al dat makkelijke schoolwerk. Dus voor zijn leren-leren heeft het goed geholpen.

Nu op het VO is het opeens weer makkelijk, omdat de stof niet uitdagend genoeg is. Gelukkig kan hij een project doen onder schooltijd om zo weer wat uitdagingen te krijgen.
pi_213724061
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 15:44 schreef Deepfreeze het volgende:
Het klinkt idd spannend, maar er is ook goed over nagedacht.

Nu in praktijk nog zorgen dat de hiaten weggewerkt worden. Maar daar is hij vast slim genoeg voor :P
De HB-specialist zei ook al: als we moeten wachten tot spelling ook op hetzelfde niveau is, kan je nooit versnellen. Daar kan hij niet op wachten, dat is niet realistisch als je dyslectisch bent.

De meest voor de hand liggende optie is tot de kerst groep 6, eerste maanden nog de tijd om hiaten weg te werken, daarna doorstromen naar groep 7. Maar goed, eerst een zien hoe school erin staat.

Welkom @Ninedarts ! Onze zoon gaat nu een halve dag in de week naar een HB peergroup. Dat is geen schools leren, maar nadruk op samenwerken en creatief denken. Ontdekken waar je kracht ligt. Het is een heel fijne plek. Hij heeft er al ontzettend veel geleerd. Veel succes voor jouw zoon! Het is al een heel fijn startpunt als school hem ziet en hem helpt :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213726554
Welkom ninedarts!
Mijn boys hebben ook in zo’n wekelijks extra klasje in een andere school gezeten (eentje zit er nog). Ze vonden/vinden het zo fijn!
Helaas is het maar voor twee jaar en heb ik niet nog een half jaar extra erbij kunnen smokkelen. We maken ons nog wel zorgen nu om Ow. Hij wil zo graag nog door… hij staat nu onderaan de reservelijst, mocht er een plekje overblijven…

verder heeft Ow zijn advies gehad: havo/vwo. Prima natuurlijk, maar ik vind het wel een bijzonder advies met alleen een 1 op Cito rekenen en de rest allemaal 1+ (al vanaf groep 3). Ook zijn executieve functies, werkhouding en motivatie zijn bovengemiddeld goed. De reden voor havo/vwo… hij moet meer voor zichzelf opkomen (Ow roept: wil ik niet in deze klas), hij mag zich meer laten horen bij presentaties en samenwerkopdrachtrn (klopt, het kind is zeer verlegen) en rekenen moet beter (niet mee eens… functioneringsniveau M8 is nog altijd een half jaar voorsprong.
Maar goed, hij mag dus niet naar de alvast plusgroepjes op middelbare scholen en niet naar de basisschool plusgroep. Ik weet niet zo goed, waar we nu goed aan doen ;) Zijn juf nu is prima, maar snapt hem niet zo goed. Dat kan, maar is dus nu even voor hem een nadeel.

Spannend hoor, versnellen Phaidra. Wat vindt hij er zelf van? Js wil zelf echt niet, maar die is nog zo jong in zijn doen en laten.
Trouwens, dat zeg ik wel. Maar Js vertelde vandaag hoe hij zijn Cito rekenen heeft gedaan hij schreef het antwoord op door naar de som te kijken en ging daarna de berekening bedenken voor op zijn (verplichte) kladblaadje… hij had vier fouten uit zijn kladblaadje gehaald, maar geen fouten uit zijn eerste berekeningen uit zijn hoofd ;)
  woensdag 29 mei 2024 @ 20:57:46 #74
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213726673
Maar Loj, dat is toch zowel dikke vette onzin als zielig voor Ow, dat hij nu door dit suffe dubbele advies niet naar die leuke dingen kan? En hoezo mag een plusklas maar 2 jaar, daarna zijn zijn behoeften vervuld of zo? Stomme regel. Maak jezelf maar niet klein door te zeggen dat dit advies 'prima natuurlijk' is want het gaat niet om om hoog te scoren maar om het advies te krijgen dat bij je past. En op basis van de Cito-scores durf ik dat wel te betwijfelen. Tijd voor een gesprekje met de ib'er?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 29 mei 2024 @ 21:20:49 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213727069
Ik zou je ook niet hierbij neerleggen op basis van deze argumentatie idd (al is dat soms makkelijk roepen vanaf de zijlijn).

Wij hoorden deze week van de juf, de turnjuf én de peergroup-juf dat prul steeds vaker uit zichzelf doorzet en vooral op het fysieke vlak zichzelf hoef uitdaagt en blijft oefenen, ook als het niet lukt. Zo fijn! Onze aanpak lijkt voor nu te werken.

Half juni een gesprek over het plan voor volgend schooljaar, met de peergroup-juf, huidige juf, nieuwe leerkracht en de schoolbegeleider en ib'er (het is nogal een team geworden...). Omdat - aldus de huidige juf - we echt een veel beter plan nodig hebben dan beginnen met letters leren en 1+1=2.

Pianoles gaan we in de koelkast zetten. Prul vindt het niet leuk, zit niet (meer) uit zichzelf achter de piano en geeft duidelijk aan dat ze niet meer wilt. Ik combinatie met een extra dag school volgend jaar (vanaf groep 3 gaan ze hier ook op vrijdag naar school) vinden we het wel even goed zo. Oppakken kan altijd weer, maar misschien is het dan handiger om even te wachten tot we van zwemles af zijn en er wat ruimte in de week ontstaat.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213728709
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 21:20 schreef Tink89 het volgende:
Omdat - aldus de huidige juf - we echt een veel beter plan nodig hebben dan beginnen met letters leren en 1+1=2.
Hier ook, dus ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen van andere ouders in dit topic.

Wat kan ik verwachten van groep 3 met een kind dat al kan lezen (sowieso voorbij AVI E3, er wordt nog gekeken of het zinvol is om het leesniveau nu al verder te testen) en met rekenen een flink eind verder is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 30-05-2024 08:39:08 ]
pi_213729304
De twee jaar regel van onze externe plusklas snap ik wel :) er zijn maar 30 plekjes (groepen van max 10) en ze willen wel graag dat ook alle kinderen de kans krijgen. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar dus waarschijnlijk voor Ow niet. Hij heeft ook echt wel heel veel doelen bereikt daar.
We wachten nu wel even de Cito af en dan volgend jaar maar weer in gesprek.

Voor Tink en Elleska, Js kwam dus lezend en al heel goed rekenend groep 3 binnen. Hij heeft het eerste blok bij rekenen en lezen meegedaan (om te wennen aan werkboekjes etc) en daarna is hij over gegaan op een volledig eigen programma. Hij werd 3 keer per week uit de klas gehaald voor instructie en had een eigen werkboek voor lezen (leeskrakers, begrijpend lezen en leeropdrachten) en voor rekenen (reken xl, sudoku’s en rekentijgers). Spelling is hij halverwege groep 3 wel gewoon gaan meedoen, ivm fijne motoriek. Zijn werk lag ook gewoon op de nakijkstapel en de gewone juffen keken dit na, alleen gaf de plusklasjuf de instructie. Ze deden niet echt aan voortoetsen, want dat was niet nodig. Alleen soms met de plusklasjuf om strategieën te controleren.
Oh en ze hebben dus begin 4 zijn iq getest om te bevestigen wat ze zagen..
pi_213729442
@Loj juist dat introverte was voor de leerkracht bij mijn oudste de reden om wel een vol vwo advies te laten geven. Als ze op niveau worden uitgedaagd zitten ze beter in hun vel. Maar ook omdat gemiddeld gezien vwo klassen net iets netter zijn dan een niveau lager. En er meer kans is op soortgelijke kinderen. Dus kunnen juist de verlegen kinderen hun plekje vinden

Natuurlijk geeft dat geen garantie. C zijn klas was vanaf het begin af aan heerlijk voor hem. De parallel klas was lastiger.
Maar je kunt toch moeilijk van een introvert kind, dat zich niet helemaal 100% oke voelt in de klas, verwachten dat ze vooraan gaan staan.
Ik zou deze echt bij de ib-er aankaarten als de juf niet mee wil.
pi_213730919
Oef ja, groep 3… Sjaak is met 5,5 in november begonnen in groep 3. Hij las toen al 2 jaar en rekende op groep 5 niveau. De klas waar hij in zat, was groep 1/2/3. Hij kreeg Rekentijgers bij rekenen en er waren best veel smartgames voor hem om te doen.
Voor taal kreeg hij de zon-lijn, die ook nog wel te simpel was, maar hij vond het net zo leuk om alle letters met zijn klasgenoten mee te leren en in februari was hij trots op zijn letterdiploma.
Hij heeft, volgens mij, ook meer tijd besteed aan oefenen met schrijven, omdat hij motorisch wel echt pas 5 was. Ook heeft hij nog veel met groep 2 gespeeld. Hij mocht ook veel lezen (juf liet hem zelf boeken kiezen en het maakte haar niet uit wat hij las, als hij het maar leuk vond).

Hij ging 4 dagen in de week naar school, dus hij miste een deel van de stof. Daar heeft hij verder geen last van gehad, want hij pikte alles snel genoeg op.

Ik had iedere 6 weken overleg met juf/ib-er (zij had beide functies, kleine school) en hb-specialiste om te kijken of we iets aan moesten passen. Korte lijntjes, snel schakelen, kind volgen. Dat deden ze heel goed.
pi_213733651
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 20:48 schreef Loj het volgende:
Spannend hoor, versnellen Phaidra. Wat vindt hij er zelf van? Js wil zelf echt niet, maar die is nog zo jong in zijn doen en laten.
Trouwens, dat zeg ik wel. Maar Js vertelde vandaag hoe hij zijn Cito rekenen heeft gedaan hij schreef het antwoord op door naar de som te kijken en ging daarna de berekening bedenken voor op zijn (verplichte) kladblaadje… hij had vier fouten uit zijn kladblaadje gehaald, maar geen fouten uit zijn eerste berekeningen uit zijn hoofd ;)
We hebben het nog niet met hem gedeeld. Ik wil voorkomen dat hij het al zou gaan vertellen aan vriendjes en het zo in de wandelgangen toch al bij de leerkracht terecht komt voordat we een gesprek hebben. Ik denk dat hij er wel ok mee is. Hij gaat straks met een aantal vriendjes naar de bovenbouw, daar zou hij dan in 2 jaar doorheen gaan ipv 3 jaar. Daar valt het dan nog niet zo heel erg op dat hij versnelt. Hij ziet nu bovendien dat zijn broer in groep 8 zich best wel verveelt, die verkondigt ook vaak dat hij in groep 8 toch niks meer leert. Aan de hand daarvan zei hij zelf al dat voor hem groep 8 niet hoeft :{w _O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213734089
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 16:28 schreef Phaidra het volgende:
Hij ziet nu bovendien dat zijn broer in groep 8 zich best wel verveelt, die verkondigt ook vaak dat hij in groep 8 toch niks meer leert. Aan de hand daarvan zei hij zelf al dat voor hem groep 8 niet hoeft .
groep 6-7-8? Dan is het versnellen helemaal minder ingrijpend. Een deel van de klasgenoten blijft toch hetzelfde.

Groep 8 was hier ook saai. Alle uitleg is wel gehad. Vooral dingetjes bijschaven (handschrift, projectwerk/planning) en verder was het een kwestie van groter groeien :P
pi_213734774
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 17:21 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
groep 6-7-8? Dan is het versnellen helemaal minder ingrijpend. Een deel van de klasgenoten blijft toch hetzelfde.

Groep 8 was hier ook saai. Alle uitleg is wel gehad. Vooral dingetjes bijschaven (handschrift, projectwerk/planning) en verder was het een kwestie van groter groeien :P
Ja, ook Montessori, dus het zal relatief weinig impact hebben op de klassamenstelling.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213735353
Begin februari is mijn zoon versneld van groep 2 naar groep 3 gegaan. Hij had eerder wat hij allemaal kon verborgen, maar toen de school dit eenmaal oppikte hebben ze snel geschakeld.

Het gaat tot nu toe heel erg goed in groep 3. Hij vond meteen aansluiting met de klas en pakte het leren schrijven best goed op. Maar in de meivakantie gaf hij aan school niet meer leuk te vinden, hij had buikpijn. Het was te makkelijk. Zijn juffen hebben dat ook gezien dus heeft hij pluswerk gekregen. Ook dat was te makkelijk voor hem, dus nu zit in hij in de plusklas, doet hij rekentijgers met een kind uit groep 4 en met taal krijgt hij ook andere werkboeken. Het pluswerk gaat dan voor. Daarnaast krijgt hij ook smartgames. We zijn echt enorm blij hoe de school dit oppakt :)

Nu sprak ik de juf van zijn klas vanmiddag even tussendoor. Zij gaf aan dat hij in zijn houding 'lui' overkomt. Bij Rekentijgers het andere kind manipuleert zodat hij niks hoeft te doen en zij dus alles voor hem doet. Het is wel de bedoeling dat hij zelf meer inzet toont.

Dus misschien zit hij nu wel aan zijn max en is dit gewoon te moeilijk. We krijgen het echt niet uit hem, ik hoor amper van hem wat er op school gebeurt. Of is er dan in de aanpak iets wat anders moet? Ik merk dat ik dit enorm lastig vind...
pi_213735457
@DorothyGale
Als het over mijn kind zou gaan dan denk ik: Waarom zou je moeilijk doen als je iemand anders het kan laten doen :D
Dat gebeurde bij hem ook nogal eens bij de plusklas als er werd samengewerkt. Dat is niet lui, dat is hartstikke slim :X

Ze zijn nog zo jong, dat zij zelf echt niet overzien dat dit gedrag ze niet helpt. Als je wil dat ze zelf moeilijkere dingen gaan maken, dan moet je zorgen dat ze dat ook echt zelf moeten doen. Sommige kinderen, zoals de mijne, hebben daar gewoon meer begeleiding in nodig. En geen maatje dat van nature de leiding neemt (zoals het beste vriendje van D destijds).
  donderdag 30 mei 2024 @ 21:50:47 #85
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213737362
Ik vind lui wel een gekke term voor een kind dat qua leeftijd in groep 2 zou moeten zitten en werk van groep 4 voor z'n neus krijgt. Inzet tonen.. kom op zeg, spreek hem eerst maar even op het goede niveau aan. Wat wel lastig is natuurlijk maar woordkeus zegt wel veel over hoe iemand naar (zulke) kinderen kijkt. Wordt de juf hierin begeleid?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 31 mei 2024 @ 18:03:50 #86
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_213745369
https://www.2doc.nl/documentaires/2022/02/door-de-bomen.html

Interessante docu, misschien al eerder gedeeld, dan sorry voor t nogmaals delen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_213761869
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 19:43 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DorothyGale
Als het over mijn kind zou gaan dan denk ik: Waarom zou je moeilijk doen als je iemand anders het kan laten doen :D
Dat gebeurde bij hem ook nogal eens bij de plusklas als er werd samengewerkt. Dat is niet lui, dat is hartstikke slim :X

Ze zijn nog zo jong, dat zij zelf echt niet overzien dat dit gedrag ze niet helpt. Als je wil dat ze zelf moeilijkere dingen gaan maken, dan moet je zorgen dat ze dat ook echt zelf moeten doen. Sommige kinderen, zoals de mijne, hebben daar gewoon meer begeleiding in nodig. En geen maatje dat van nature de leiding neemt (zoals het beste vriendje van D destijds).
Dank voor je nuchtere benadering O+
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 21:50 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind lui wel een gekke term voor een kind dat qua leeftijd in groep 2 zou moeten zitten en werk van groep 4 voor z'n neus krijgt. Inzet tonen.. kom op zeg, spreek hem eerst maar even op het goede niveau aan. Wat wel lastig is natuurlijk maar woordkeus zegt wel veel over hoe iemand naar (zulke) kinderen kijkt. Wordt de juf hierin begeleid?
Ik voel me erg ongemakkelijk bij deze termen. Het klinkt inderdaad niet erg gepast. Maar na verder onderzoek kwam ik er wel achter dat dit typisch mijn zoon is. Elke keer als er een ‘nee’ komt van onze kant dan weet hij er op zo’n creatieve manier mee om te gaan dat je je best moet doen om bij je standpunt te blijven. Hij is er heel goed in om de situatie naar zijn hand te zetten.

De school is heel erg begaand, maar volgens mij nog vrij nieuw hierin. Ze zijn net gestart met een plusklas en hebben onlangs trainingen gehad van een bureau dat gespecialiseerd is in begaafdheid.

Mijn zoon is het eerste kind dat een klas overslaat, dat is nog nooit eerder gebeurd. De huidige directeur werkt hier een jaar of tien, dus het zal om die periode gaan. Bij mij gingen er toen wel wat alarmbellen af. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen andere kinderen zijn die in ieder qua intelligentie en op sociaal-emotioneel gebied een klas over kunnen slaan. Het is wel een kleine school dus wie weet heeft het daar mee te maken? Mijn zoon is slim, maar ik zie hem niet als hoogbegaafd. Eerder als meerbegaafd :)

Het lastige vind ik dat mijn man en ik hier ook geen enkele ervaring in hebben. We zijn in ieder geval beiden niet begaafd. We krijgen ook vragen van andere ouders en leerklachten van wie onze zoon dit heeft :')

Soms heb ik de neiging om hem te laten testen. Alsof ik dan ieder geval een handleiding heb hoe hier mee om te gaan met school. Of wellicht moet ik mezelf veel meer gaan inlezen ;)
  zondag 2 juni 2024 @ 07:16:01 #88
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213762009
Je zou hulp kunnen inschakelen. Wij hebben bijvoorbeeld hulp van senzai (alleen in Limburg). Prul gaat daar naar de peergroup en de psycholoog die die groep begeleidt, gaat met ons mee naar de gesprekken op school en denkt mee over oplossingen/richtingen. En onze juf was de bijscholing al aan het doen, de ib'er doet m nu ook. En de leerkracht van volgend jaar is nog niet bekend, maar die gaat ook 'moeten' scholen. Ook is er vanuit de stichting waar de school onder valt een hb-specialist in huis.


Als jullie school klein is en niet onder een grotere koepel valt en de expertise niet in huis heeft, schroom dan echt niet om (eventueel met een verwijzing van de huisarts, hebben wij ook gedaan, de gemeente betaalt dan) om hulp en een extra paar ogen te vragen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213762163
Veel herkenbare dingen lees ik

Mijn zoon vaak "buikpijn" dus niet naar school (dus geen zin in)
Hij vertelt vaak niet hoe het was op school.

Van de week had mijn zoon ruzie op school, een meisje pakte hem van achteren bij buitenspelen en mijn zoon moest naar binnen toe.

Mijn zoon kwam huilend naar buiten toe toen schooldag afgelopen was, ik vroeg wat er gebeurd was etc. Toevallig hadden we die dag gesprek met juf een uurtje later

Omdat mijn zoon HB is en dat meisje niet moest de juf mijn zoon wel straffen omdat meisje dat toch niet snapte..
Dat vertelde ze me..

Dat vond ik wel raar... Want mijn zoon had toen heel veel woede vanwege onrecht..

Dus dom meisje word niet gestraft maar "beloond"
Dat is toch geen goede ontwikkeling zo?
pi_213763041
Dat klinkt echt heel naar Ninedarts, zo ga je toch niet met een kind om? Die juf snapt er zo te horen niets van.

Dorothy, er zijn ook oudercursussen zoals Peers4parents. Of Facebookgroepen waar je meer kan lezen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_213793890
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 08:07 schreef Ninedarts het volgende:
Veel herkenbare dingen lees ik

Mijn zoon vaak "buikpijn" dus niet naar school (dus geen zin in)
Hij vertelt vaak niet hoe het was op school.

Van de week had mijn zoon ruzie op school, een meisje pakte hem van achteren bij buitenspelen en mijn zoon moest naar binnen toe.

Mijn zoon kwam huilend naar buiten toe toen schooldag afgelopen was, ik vroeg wat er gebeurd was etc. Toevallig hadden we die dag gesprek met juf een uurtje later

Omdat mijn zoon HB is en dat meisje niet moest de juf mijn zoon wel straffen omdat meisje dat toch niet snapte..
Dat vertelde ze me..

Dat vond ik wel raar... Want mijn zoon had toen heel veel woede vanwege onrecht..

Dus dom meisje word niet gestraft maar "beloond"
Dat is toch geen goede ontwikkeling zo?
Wat een nare reactie van de juf. Het lijkt me goed als deze juf wat meer leert over de (andere) kenmerken van HB. De hogere gevoeligheid en rechtvaardigheidsgevoel. En daarnaast vind ik het echt kwalijk dat kinderen niet worden aangesproken op vervelend (grensoverschrijdend) gedrag. Ongeacht je intelligentie gaat dat toch gewoon over prettig met elkaar omgaan?

Nog even over wat je zegt over buikpijn. Het kan echt zo zijn dat een kind lichamelijke klachten krijgt vanwege niet-passend onderwijs. Zeker als ik lees dat hij eigenlijk al een klas heeft overgeslagen en alsnog op niveau zit van 2 leergroepen hoger. Is hij ook al getest? Wat ik fijn vond: na de test kregen wij een enorm verslag mee met niet alleen de cijfertjes, maar ook over hoe hij denkt en op welke manier school daarop kan aansluiten. Aangezien onze school nog niet zo bekend was met HB-onderwijs, heeft dat erg geholpen. Weet je inmiddels al meer over de peergroep?

[ Bericht 15% gewijzigd door Phaidra op 05-06-2024 09:28:23 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213794196
Eerder deze week hebben wij met school gesproken. In de aanloop kregen we al de cito-uitslag van vorige week, voor het eerst heeft A. daarbij ook gescoord op het niveau dat uit het didactisch onderzoek kwam. Begrijpend lezen en rekenen op E6/M7 niveau. Toch kwam het voor de juf en IB'er als een verrassing dat er voorgesteld werd om te gaan versnellen. Zij hebben wel zorgen omdat hij soms nog zo onzeker kan zijn over zijn eigen kunnen. Hij vraagt niet snel om hulp, maar heeft het soms wel nodig om op weg geholpen te worden. Zijn huidige juf pikt die kleine signalen inmiddels wel op, maar je ziet het makkelijk over het hoofd. Zij hadden daarom wel wat twijfels of hij het dan wel gaat redden met moeilijkere stof.

Dat zijn precies wel de dingen die behandeld worden in de peergroep waar hij heen gaat. Daar zit hij nog tot de zomervakantie. Daarna houdt dat op (wordt maximimaal 2 periodes vergoed), maar individuele begeleiding is nog wel mogelijk. Dat lijkt ons wel heel fijn als hij gaat versnellen. Hij komt zichzelf ongetwijfeld tegen omdat hij nog niet vaak echt is uitgedaagd.

Natuurlijk hebben wij deze zorgen ook wel. Maar we hebben ook heel duidelijk aangegeven dat het geen optie is om niks te veranderen. Dan gaat hij volgend jaar heel rap vastlopen.We hopen dat de onzekerheid voor een deel ook voortkomt uit juist te moeilijk denken voor de stof die je voor je neus krijgt. Thuis hebben we het plan besproken en de juf heeft dat gister op school ook gedaan. Zelf ziet hij het wel zitten. Hij kon wel begrijpen dat hij eerst een paar maanden groep 6 zou doen, om te voorkomen dat je dingen mist. Nu nog duimen voor een goede match met een nieuwe leerkracht in de bovenbouw.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213805836
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 07:16 schreef Tink89 het volgende:
Je zou hulp kunnen inschakelen. Wij hebben bijvoorbeeld hulp van senzai (alleen in Limburg). Prul gaat daar naar de peergroup en de psycholoog die die groep begeleidt, gaat met ons mee naar de gesprekken op school en denkt mee over oplossingen/richtingen. En onze juf was de bijscholing al aan het doen, de ib'er doet m nu ook. En de leerkracht van volgend jaar is nog niet bekend, maar die gaat ook 'moeten' scholen. Ook is er vanuit de stichting waar de school onder valt een hb-specialist in huis.

Als jullie school klein is en niet onder een grotere koepel valt en de expertise niet in huis heeft, schroom dan echt niet om (eventueel met een verwijzing van de huisarts, hebben wij ook gedaan, de gemeente betaalt dan) om hulp en een extra paar ogen te vragen.
Daar had ik nog niet aan gedacht! Het zou fijn zijn als we inderdaad iemand hebben om mee te overleggen en die meekijkt. Ik heb even gekeken en ook in onze regio zijn er ook peergroepen. Fijne tip, ik ga contact opnemen.
De school is trouwens aangesloten bij een koepel van 12 basisscholen :)

quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 10:08 schreef SaskiaR het volgende:

Dorothy, er zijn ook oudercursussen zoals Peers4parents. Of Facebookgroepen waar je meer kan lezen.
Ik ga rondneuzen ^O^
pi_213812856
Vandaag officieel aangemeld voor de project Xpeer voor onze zoon

Het is volgend schooljaar wel even omschakelen

Onze dochter gaat naar het VO en onze zoon gaat dus ook naar een andere school voor 1 dag in de week.

Onze kinderen zitten nu samen op de basisschool (groep 6 en 8), en volgend jaar 2 scholen erbij.

Maar onze zoon wilt de uitdaging aangaan, we gaan het wel zin hoe het loopt

Nu afwachten op de uitslagen van de cito toetsen van mijn zoon
pi_213815512
Bedankt @Loj en @MevrouwCactus
De zon-lijn is genoemd. Bij de bieb werd al aangeraden om die boeken over te slaan want ookal is het te makkelijk dan is het in iedergeval nog nieuw en kan hij dat gedeelte met de klas meedoen. Schrijven doen ze in de kleuterklas met blokletters en in groep 3 aan elkaar dus dat zal hij wel gewoon meedoen verwacht ik. Smartgames doet hij nu ook al regelmatig, deels met begeleiding deels zelfstandig met een voortgangsmapje. Alleen met rekenen heb ik geen flauw idee wat het plan gaat zijn.
Elke zoveel weken overleg hebben we ook al en via de scholenkoepel zijn er diverse specialisten beschikbaar. Dus ik denk dat we voor nu wel op het goede spoor zitten.
pi_213959694
Ik blijf het ingewikkeld vinden hoor. Zometeen rapportgesprek, ze heeft achten en negens en op de Cito onderdelen scoort ze van >E4 t/m E5. Ze is nu E3 dus minimaal 1 jaar verschil, volgend jaar gaat ze naar groep 4.
Ze zit verder prima in haar vel, maar als ouder vind ik het lastig om echt zicht te hebben op hoe het in de klas gaat.
Ben benieuwd wat ze zeggen zometeen.

Edit: gesprek gehad. Ze zijn met een groepje wat fijn is voor ze en vanaf groep 4 gaat de ib-er intensiever betrokken worden bij hen. Dus ben benieuwd volgend jaar!

[ Bericht 10% gewijzigd door Nolita op 18-06-2024 16:22:27 ]
pi_213960811
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 14:00 schreef Nolita het volgende:
Ik blijf het ingewikkeld vinden hoor.
Welkom bij de club..
Hoe was het gesprek?

Wel fijn dat ze goed in haar vel zit!
pi_213960957
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:12 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Welkom bij de club..
Hoe was het gesprek?

Wel fijn dat ze goed in haar vel zit!
Ik had al ge-edit hierboven. :)
Gesprek was alleen met de huidige juf. Ze zegt dat ze de verbreding van het werk goed oppakt. Voor nu dus afwachten wie ze volgend jaar heeft en ik vind het wel fijn dat IB-er nu sowieso betrokken zal worden in groep 4 en niet steeds alleen maar op onze vraag.
Ze zijn dus met 3-4 kinderen in de klas die voor lopen dus fijn dat ze daarin niet de enige is.
pi_213961071
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 16:25 schreef Nolita het volgende:
Ze zijn dus met 3-4 kinderen in de klas die voor lopen dus fijn dat ze daarin niet de enige is.
Dat is ook wel fijn. Zeker als ze er ook een klik mee heeft (in ieder geval genoeg voor het samen werken)
  dinsdag 18 juni 2024 @ 18:43:06 #100
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213963038
Corrigeer me als ik het mis heb, maar volgens mij moet je een andere conclusie uit die Cito letters trekken. De score E4 betekent de score van de gemiddelde leerling eind groep 4, dus de leerling die dan een 3 (= gemiddeld op de 1 tot 5 score) haalt. En gemiddeld is vmbo-t. Dus het is logisch dat kinderen met de potentie om naar havo of vwo te gaan hoger scoren dan die 3 en dat vertaalt zich dan als voorlopen. Maar dat vind ik niet helemaal kloppen. Dan loopt 40% van de leerlingen voor.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')