abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212690117
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:06 schreef Tink89 het volgende:
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.

Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:

1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.

2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.

3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.

Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken O+
Mooi plan Tink! Heel fijn dat je een steuntje in de rug krijgt nu!
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212690126
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 13:06 schreef Tink89 het volgende:
Mooi verwoord Nijna! Ik probeer bij prul vooral mee te geven dat ze ook moet luisteren naar wat anderen willen en dat je dan samen een oplossing kunt bedenken. Dus als een vriendinnetje zegt dat ze moet stoppen met praten over...iets? Dat ze dan mag aangeven dat ze het er heel graag over wil hebben en dat ze dan (zoals de juf op school bijv. ook doet als ze allemaal tegelijk op die ene toffe fiets willen tijdens het buitenspelen) misschien zoiets als een wekkertje kunnen gebruiken om om en om te doen. Ofzo. Soms helpt dat. En dan gaat het niet om 'jij moet iets niet doen omdat de ander dat niet wil', maar om 'de ander zou iets anders fijn vinden, hoe kunnen jullie het samen zo aanpakken dat je allebei een leuke tijd hebt'? Werkt niet altijd overigens.

Ik had vanochtend het intakegesprek bij Senzai. Wat een verademing als iemand je meteen snapt! Er zijn drie concrete punten uit naar voren gekomen waar we meteen mee aan de slag gaan:

1. Prul gaat meedoen aan een peergroup voor groep 1-2. 10 keer is dat. Betekent dat ze tien dagen niet op school is. School heeft al toestemming gegeven.

2. Na de zomervakantie gaat ze naar de peergroup voor 3-4-5.

3. De psycholoog van Senzai gaat fysiek aansluiten bij onze gesprekken met school om te helpen/adviseren bij het bepalen van de route op school. Zij hebben natuurlijk een enorme expertise op dit gebied en helpen en denken graag mee om het onderwijs zo passend mogelijk voor prul te laten zijn Ook kunnen ze handvaten bieden waar de leerkracht van groep 3 straks mee aan de slag kan gaan of bijv. tips geven over verdiepend materiaal etc.

Ze gaven daarnaast ook aan dat ze benieuwd zijn naar wie de leerkracht in groep 3 wordt en dat ze het ook eerlijk zullen aangeven als ze denken dat die leerkracht niet in staat is om het verschil in pruls intelligentieprofiel (ze zei zoiets als cognitief versus operationeel) op de juiste manier te handelen. Ben benieuwd, maar vooral voor nu even gerustgesteld. Ik hoef het niet meer allemaal zelf te bedenken O+
Dat klinkt heel fijn!
Niet alles zelf hoeven bedenken, maar ook een professional naast je! En in mijn ervaring wordt daar vaak beter naar geluisterd dan naar een ouder (helaas).
Fake it till you make it...
  dinsdag 26 maart 2024 @ 18:27:41 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212968168
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden. _O_ *O*
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan. :o
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.

En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+ :+
  woensdag 27 maart 2024 @ 09:37:31 #29
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212974618
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 18:27 schreef BE het volgende:
O's huiswerkbegeleiding heeft een gesprek gehad met de mentor en hoewel zij geen toezeggingen kon doen kon ze wel vertellen dat school besloten heeft de beslissing of O over gaat of niet pas op het aller-allerlaatste moment genomen wordt en dat ze dat voor het grootste deel af gaan laten hangen van zijn inzet en dan met name de laatste paar maanden. _O_ *O*
Hij staat er echt belabberd voor, maar ze zien ook zeker zijn potentie (zoals de mentor het zei: 'zijn cito-score is echt kneiterhoog'), ze denken dat zijn cijfers voornamelijk zo slecht zijn vanwege de overstap en het wennen aan de nieuwe situatie en ze vinden eigenlijk zelf ook dat hij gebaat zou zijn bij gewoon overgaan. :o
Dus duimen-duimen-duimen! En voor O zich nog even keihard inzetten de komende maanden.

En die cito's waren voor ons best een opluchting, of nou ja, hoe zeg ik dat, ik dacht de laatste tijd 'benieuwd of hij nu nog zo hoog zou scoren als destijds' want door al het gelazer en gedoe mist hij toch hier en daar wat basisdingen en ergens vond ik dat toch ook wel zonde van zijn potentie zeg maar. Nou... dat loopt dus wel los want ondanks dramatische cijfers had hij op zijn cito gemiddeld VWO+ :+
Wat fijn!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212974664
@BE wat fijn dat ze naar het kind kijken ipv alleen de cijfers.
  woensdag 27 maart 2024 @ 10:12:08 #31
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_212975051
Fijn dat ze cito gebruiken en geen IEP.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  Redactie Frontpage woensdag 27 maart 2024 @ 15:35:23 #32
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_212979238
quote:

Fijn BE!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212979896
quote:

Fijn dat ze hem echt zien!
Fake it till you make it...
pi_213047922
Wij hebben net een nieuw intelligentieonderzoek laten doen en het geeft zoveel meer informatie en inzicht dan het vodje wat destijds door het CJG is afgeleverd ^O^ (althans, ik haalde dit er zelf wel uit maar het stond niet op papier en daarmee dus niet goed over te dragen naar de betrokkenen). Maar deze psycholoog heeft een mooi, compleet en vooral ook positief beeld van 'm geschetst, met allerlei adviezen om het leren makkelijker te laten lopen.

Dat kan dus mooi mee naar de middelbare school volgend jaar. Ik ben vooral ook blij dat zijn schooladvies goed aansluit bij het onderzoek (in tegenstelling tot de doorstroomtoets, die was niet zo best :X )
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_213049057
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek O+ hij kwam helemaal opgetogen naar buiten, had het heel interessant en uitdagend gevonden en zich ook echt hard ingezet. Het had hem een boost gegeven want hij was door die doorstroomtoets gaan geloven dat het vwo niet zijn plek was ;( dat is nu weer over. Ik hoop dat het gymnasium hem gaat brengen want hij zoekt (maar dat kan ook projectie zijn want ik vond het zelf vroeger zo'n verademing :D )
pi_213052974
Fijn @Clubsoda Dat zo'n toets dan zo'n negatieve invloed heeft, is wel jammer. Gelukkig nu met opgeheven hoofd verder.
pi_213083553
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 15:14 schreef Clubsoda het volgende:
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek O+ hij kwam helemaal opgetogen naar buiten, had het heel interessant en uitdagend gevonden en zich ook echt hard ingezet. Het had hem een boost gegeven want hij was door die doorstroomtoets gaan geloven dat het vwo niet zijn plek was ;( dat is nu weer over. Ik hoop dat het gymnasium hem gaat brengen want hij zoekt (maar dat kan ook projectie zijn want ik vond het zelf vroeger zo'n verademing :D )
Wat fijn zeg, dan is het onderzoek echt op het juiste moment gedaan! Onze oudste had ook een minder goede uitslag van de doorstroomtoets en was daar best even verdrietig en onzeker over.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213195954
Vandaag in het AD een stukje over een 19 jarige die als 9 jarige naar de middelbare ging. Weer niet of iemand een link kan plaatsen naar het volledige artikel.
Met een meidenkwartet
  zondag 14 april 2024 @ 08:43:02 #40
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213202328
Jammer, is een premiumartikel, kan het niet lezen. Was wel benieuwd.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213203570
Ik ben ook benieuwd, maar kan het helaas ook niet lezen.

En ergens denk ik ook: ach, het is voor iedereen anders. Ik was net zo oud als mijn klasgenoten en had altijd het gevoel dat ik er niet bij hoorde. Mijn zoon is 4 jaar jonger dan zijn klasgenoten en heeft vrienden en voelt zich fijn op school. Wie heeft het dan beter?
pi_213203642
Ik was niet zo extreem, werd net 11 in de zomer voor de brugklas maar scheelde daarmee alsnog behoorlijk met mijn klasgenoten. Ik vond de hele middelbare school een fantastische tijd, inclusief meer dan genoeg vrienden van mavo tot gymnasium.

Na een jaar of twee besloten mijn ouders (na een stevige onderhandeling) dat ze mij qua regels en afspraken zouden behandelen naar de klassenleeftijd en niet naar mijn echte leeftijd. Dat hielp wel in het sociaal leven, met uitgaan etc.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213203664
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 15:14 schreef Clubsoda het volgende:
Het allerleukste was trouwens dat hij zo'n lol gehad had in het onderzoek
Onderzoeksbureau, indiv onderzoeksmens?
Aanrader dus en tip die je wil delen voor ons jongmens in de seminabije toekomst?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213203700
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2024 10:34 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Onderzoeksbureau, indiv onderzoeksmens?
Aanrader dus en tip die je wil delen voor ons jongmens in de seminabije toekomst?
Individueel onderzoeksmens, big-geregistreerd, gepromoveerd. Wel zelf betalen, natuurlijk. Ik app je wel even?
  zondag 14 april 2024 @ 14:39:54 #45
208890 June.
Seriously?
pi_213206884
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 08:43 schreef Tink89 het volgende:
Jammer, is een premiumartikel, kan het niet lezen. Was wel benieuwd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Shine bright like a diamond.
  zondag 14 april 2024 @ 16:14:18 #46
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213207896
Als ik dit artikel zo lees, zie ik van alles dat misgegaan is. Met als factoren denk ik niet per se enkel de leeftijd, maar misschien ook ook karakter, de samenstelling van de groep, hoe school dit aangepakt heeft, de begeleiding of het gebrek daaraan etc...

Bovendien was mijn middelbare school echt heel kut in ongeveer de helft van de jaren en ik was precies even oud als de rest. Toch paste ik er niet tussen. Of dat komt door hb, door een beroerde thuissituatie of sociale onhandigheid/karakter aan mijn kant? Geen idee.
pi_213234847
Het gaat hier even echt prut. Er zijn zoveel nare woede-uitbarstingen bij de jongste. Hij is dan niet te bereiken, maar even afstand nemen lukt ook niet (als ik zeg dat ik even de kamer uitga, loopt hij gewoon achter me aan bijv). Het duurt zo een half uur en eindigt altijd met veel verdriet. We weten het even niet meer. Afgelopen vrijdag is het voor het eerst niet gelukt om hem op school te krijgen. Vandaag wel, maar ten koste van veel (iig veel energie). We overwegen of het helpend zou zijn om hem dan toch maar wat vaker thuis te houden, maar we zijn ook bang dat het dan alleen maar erger wordt om naar school te gaan en hoe moeten we dat praktisch inregelen, en en en. -O-

Zijn juf is overigens fantastisch. Ze denkt heel goed mee en vindt het ook rot dat het ineens zo achteruit gaat.

Volgende week is een didactisch onderzoek gepland, hopelijk biedt dat meer inzicht in wat hij nodig heeft en hoe we hem beter kunnen helpen. De uitwerking volgt na de meivakantie, en dan zitten we alweer heel rap richting de zomer.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213235006
Wat naar :'( Hoe oud is hij en in welke groep zit hij?

En als hij boos is, misschien het beste om gewoon naast hem te blijven zitten zonder wat te zeggen? Weglopen is ook zo pijnlijk voor hem, maar blijkbaar kan hij er ook niet over praten. Als je erbij blijft laat je zien dat je er bent voor hem als hij je nodig heeft.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_213235096
Hij is 9 en zit in groep 5. Naast hem blijven zitten trek ik niet zo lang. Hij schreewt dan continu en door een oorafwijking komt dat bij mij juist extra hard binnen. Na 5 minuten ben ik overprikkeld en dat is niet bevordelijk voor de situatie zeg maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_213235123
Hmm dat is niet fijn...

Wat zegt hij zelf over school, waarom wil hij niet?

Er zijn trouwens op Facebook een aantal nuttige groepen over hb, misschien vind je daar meer ideeën (al zal het didactische onderzoek de meeste inzichten geven). Deze bijv. https://www.facebook.com/groups/225835630956648
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')