Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.quote:Op zondag 25 februari 2024 00:16 schreef investeerdertje het volgende:
@:sigme
Hoe kom je aan de verhalen🤣
Vond ze leuk geschreven, dus dacht misschien heb je een professioneel dagboek.quote:Op zondag 25 februari 2024 00:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.
Rare verhalen, maar daar staat tegenover dat er nog nooit ruzie is geweest over erfenissen in mijn (schoon)familie.
Ouch. Waardoor komt dat, denk je? Slecht/niet opgesteld testament?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:57 schreef halfway het volgende:
Ik wil er alleen over kwijt dat sinds de erfenis de hele familie met elkaar overhoop ligt.
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
https://lexquire.nl/blog-(...)ap%20te%20vereffenen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabsquote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:08 schreef capricia het volgende:
[..]
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.
Ik denk dat geen van de nabestaanden opdracht aan een notaris gaan geven.
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://lexquire.nl/blog-(...)ap%20te%20vereffenen.
Als echt iedereen verwerpt:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.
In mijn casus niet. Wat als de erfgenamen gewoon verwerpen? Wie handelt dan af?
De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.quote:Wat als iedereen de erfenis verwerpt?
Bij schulden of bijvoorbeeld een familieruzie, kan het voorkomen dat alle erfgenamen de erfenis verwerpen. Wat gebeurt er dan met de erfenis? Wanneer er een testament is zal er worden gekeken wat in het testament staat opgenomen over wat er dan met de nalatenschap moet gebeuren. Als er geen testament is, en geen erfgenamen, dan gaat de erfenis naar de Staat. De Staat erft alleen de bezittingen, niet de schulden. De erfenis wordt afgewikkeld door het Rijksvastgoedbedrijf onbeheerde nalatenschappen.
Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.
In mijn casus niet. Wat als de erfgenamen gewoon verwerpen? Wie handelt dan af?
De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
Dat zijn enkel de griffiekosten voor het verwepen. Die ken ik. 150 euro of zo was dat (jaren geleden al eens gedaan).quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabs
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?
Dank je!!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als echt iedereen verwerpt:
[..]
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.
Zit ik nog met het volgende:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.quote:
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Zit ik nog met het volgende:
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?
Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Ja.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.
Ja. Die grens zoek ik.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.
Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?
Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Nee, dat kan niet.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Kan die beestjes toch moeilijk laten verhongeren.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zullen dit toch wel weten?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Kan die beestjes toch moeilijk laten verhongeren.
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:29 schreef Lienekien het volgende:
Zijn er buren die een sleutel hebben? Die inschakelen?
Als ze nu de buren zou waarschuwen dat bij overlijden geen van de erfgenamen komt om voor de dieren te zorgen en de buren zouden dan bij overlijden de dierenbescherming/dierenambulance/asiel inschakelen zou dat als aanvaarding van de erfenis worden gezien?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.
https://www.wanted.law/nl(...)-te-worden-beschouwdquote:In het geval van het uitzetten van krakers of het verzorgen van dieren is het duidelijk dat dit kadert in het tijdelijk voorlopig beheer en dus niet gezien kan worden als een aanvaarding van de nalatenschap.
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou er toch een notaris over bellen.
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.
Zou zoiets kunnen?
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.
Zou zoiets kunnen?
We hebben als kinderen (en kleinkinderen en zelfs namens de ongeboren vrucht) de erfenis van mijn vader in 2019 volledig verworpen dus ik ken de rechtbank procedure. Nu is alles bij mijn moeder want gemeenschap van goederen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.
Maar of jij daar over mag beslissen weet ik niet, je mag nog geen fotoalbum of plant mee nemen als je verwerpt.
Was het maar een paar duizend euro.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?
Als je zekerheid wilt: notaris.
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben alleen wel benieuwd of ik iemand op de hoogte moet stellen dat wij het niet gaan afhandelen en alles verwerpen en dat het rijk het dan maar uit moet zoeken.
Dat mag hoor!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.
Ik begin wel nieuwsgierig te worden hoe iets zo ingewikkeld kan worden als er geen bezittingen zijn...
Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk?![]()
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.
Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent..
Dat is een mooie ja.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging.
Niet in alle gemeenten is de hondenbelasting afgeschaft.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk?![]()
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.
Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent..
Ja. Ik wil gewoon dat de dieren goed terecht komen. Liefst bij mij.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:36 schreef Serinde het volgende:
[..]
Niet in alle gemeenten is de hondenbelasting afgeschaft.
Wij hebben de chip van onze hond geregistreerd bij NDG. Of dat juridisch maakt dat wij eigenaar zijn, dat weet ik niet zeker. Wij staan daar in ieder geval als eigenaar geregistreerd
Weet je dit topic nog? Staat ook goede info in.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik wil gewoon dat de dieren goed terecht komen. Liefst bij mij.
Zal het binnenkort eens overleggen met mijn moeder.
Tegen de tijd dat het zo ver is, open ik ongetwijfeld wel weer wat topics.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet je dit topic nog? Staat ook goede info in.
WGR / Negatieve erfenis
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:02 schreef sigme het volgende:
Overleden erfgenaam
Vader overleed keurig zoals het hoort: in bed. Er zal wel een dokter bij geroepen zijn en een tijdstip van overlijden ingevuld. Minstens een dag van overlijden. Ik weet eigenlijk niet hoe precies dat gedaan wordt als er niks bijzonder is te melden.
Hoe dan ook, zeer korte tijd later werd zijn (volwassen) zoon dood aangetroffen. Heel ergens anders. Die was toen al eventjes dood, maar wanneer precies was niet bekend. Min of meer gelijktijdig met de dood van zijn vader.
Vader had wel wat na te laten. Diens zoon niet. Vader had geen bijzonder testament, overleden zoon was ‘gewoon’ een van de erfgenamen (naast nieuwe echtgenote van vader, (half-)broers & zussen).
Maar als zoon overleden was vóór zijn vader, erfde zoon niks. Als zoon overleden was ná vader ging erfenis van vader via de zoon naar diens erfgenamen (bij gebrek aan partner & kinderen: z’n broers en zussen).
De gezamenlijke erfgenamen hebben toen besloten dat vader & zoon tegelijkertijd gestorven zijn en niet van elkaar erfden.
Ja, dat mag wel:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, klopt maar in dit voorbeeld van Sigme staat niet vast dat de zoon na de vader is overleden, en dat maakt wel uit, vooral voor de erfbelasting.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 08:43 schreef BE het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.
(Zo was het ooit 20 jaar geleden bij ons wel. Tante overleed, later overleden haar ouders en dus ging haar deel van de erfenis door naar haar dochter.).
Hier ging het dus om gelijktijdig overlijden, wat nogal een andere situatie isquote:Op zaterdag 2 maart 2024 08:43 schreef BE het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.
(Zo was het ooit 20 jaar geleden bij ons wel. Tante overleed, later overleden haar ouders en dus ging haar deel van de erfenis door naar haar dochter.).
quote:Als de volgorde van overlijden niet kan worden bepaald, dan wordt verondersteld dat de erflater en de erfgenaam tegelijkertijd zijn overleden. Deze bepaling wordt de commoriëntenregel genoemd.
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:23 schreef BE het volgende:
Maar het ligt vast aan het weekend in mijn hoofd, in weze maakt het toch niet uit?
Vader overlijdt eerst, zoon erft. Zoon overlijdt 1 dag later: erfgenamen van zoon erven.
Zoon overlijdt, vader overlijdt 1 dag later, erfdeel van zoon gaat over naar diens erfgenamen.
Of zie ik iets over het hoofd?(Vast wel als er een specifieke regel voor gemaakt is.
)
*ping* zegt het lampje boven mijn hoofd!quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.
Als erfgenamen van zoon direct van vader erven betalen ze maar 1 keer erfbelasting.
Er was niet lang geleden toch ook een zaak met een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis overleden na een vergiftiging. Zij kwam uit een vermogende familie, en was vermogend, zijn familie niet. Toen was de vraag wie er eerst overleden was. Als zij eerst overleden was, zou hij alles erven, en nadat hij overleden was, zijn familie. Als hij eerst overleden was bleef het vermogen van haar bij haar familie. Volgens mij bleek uiteindelijk dat zij eerst overleden was, en dus haar vermogen (minus belasting) naar zijn familie ging.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 09:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, klopt maar in dit voorbeeld van Sigme staat niet vast dat de zoon na de vader is overleden, en dat maakt wel uit, vooral voor de erfbelasting.
Van je vader of opa erven is belastingtechnisch veel prettiger dan van je broer of oom erven.
Klopt, hele rechtszaak tussen de families ook, schaamteloos.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er was niet lang geleden toch ook een zaak met een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis overleden na een vergiftiging. Zij kwam uit een vermogende familie, en was vermogend, zijn familie niet. Toen was de vraag wie er eerst overleden was. Als zij eerst overleden was, zou hij alles erven, en nadat hij overleden was, zijn familie. Als hij eerst overleden was bleef het vermogen van haar bij haar familie. Volgens mij bleek uiteindelijk dat zij eerst overleden was, en dus haar vermogen (minus belasting) naar zijn familie ging.
Edit: mss niet de meest relevant post gekozen voor de quote.
En veel minder ook.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.
Als erfgenamen van zoon direct van vader erven betalen ze maar 1 keer erfbelasting.
ja 1 keer ipv twee keerquote:
Als je van je vader of opa erft is dat een veel gunstiger percentage dan van je broer of oom.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja 1 keer ipv twee keer
of betaal je ook minder percentage als je als kleinkind erft dan dat je als kind erft?
ah oke duidelijkquote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je van je vader of opa erft is dat een veel gunstiger percentage dan van je broer of oom.
100.000 van vader: ¤ 7.481 erfbelasting:
100.000 van opa: ¤ 13.466 erfbelasting
100.000 van broer: ¤ 29.202 erfbelasting
100.000 van oom (= anders): ¤ 29.202 erfbelasting
Dit is met ¤ 100.000, als je met ¤ 10.000 of ¤ 34.567 gaat rekenen zijn de verschillen echt wel groter (in verhouding vooral).quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
ah oke duidelijk
ja dan is rechtstreeks van opa erven in dit geval beter.
Hoewel het niet zo veel scheelt als ik dacht.
Serieus? Kan het me echt niet voorstellen dat het enkele verzorgen van een huisdier als aanvaarding wordt gezien en dat stand houdt voor een rechter gezien het levende have is. Ook al is een huisdier voor de wet inderdaad maar een voorwerp, je kan ze moeilijk laten verhongeren.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.
Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
Er is ook nog wel wat meer levende have dan alleen een hondje.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:30 schreef Inbox het volgende:
[..]
Serieus? Kan het me echt niet voorstellen dat het enkele verzorgen van een huisdier als aanvaarding wordt gezien en dat stand houdt voor een rechter gezien het levende have is. Ook al is een huisdier voor de wet inderdaad maar een voorwerp, je kan ze moeilijk laten verhongeren.
Waarbij ik me tevens afvraag of het een verschil uitmaakt of dat dier dan een hamster is, een hond of een duur paard als het huisdier meegenomen wordt.
Daarom dus. Zoiets als verzorgen kan toch niet zomaar tot aanvaarding leiden. Zou wat zijn zeg, krijg je de keuze tussen vervolging wegens dierenverwaarlozing/mishandeling of de erfenis aanvaarden. Asiel bellen zou ook niet mogen, want dan haal je ook het beestje uit de boedel.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Er is ook nog wel wat meer levende have dan alleen een hondje.
Het zal toch verzorgd moeten worden.
In het AD staat elke woensdag een waarvan akte artikel belevenissen van notarissen met anonieme erfgenamen.quote:Op zondag 25 februari 2024 00:16 schreef investeerdertje het volgende:
@:sigme
Hoe kom je aan de verhalen🤣
Volgens mij mag dat foto meenemen mag volgens mij ook die zijn waardeloos in geldelijke zin.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar komen deze er uitquote:Op zondag 3 maart 2024 15:29 schreef vipergts het volgende:
[..]
In het AD staat elke woensdag een waarvan akte artikel belevenissen van notarissen met anonieme erfgenamen.
Meestal wel soms niet het zijn dezelfde verhalen als je hier leest. Verraad, afgunst, diefstal onbekende familieleden net een soap.quote:
Na 2 jaar? Dat is toch niet zo lang?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:41 schreef MadMaster het volgende:
Na 2 jaar (met soms tussenpozen van maanden) gaan we in augustus eindelijk naar de notaris om onze testamenten, incl. levenstestamenten, te laten vastleggen.
Aangezien we geen kinderen hebben, wilden we toch wel iets geregeld hebben.
Het heeft zo lang geduurd, omdat we ieder ons eigen wensen hebben als eventueel langstlevende en de persoon die e.e.a. in concept had opgetekend (een erfrecht specialist van Vereniging Eigen Huis) het kennelijk een dusdanig ingewikkelde situatie (erfgenamen, legaten én schenkingen) vond dat hij steeds alles door elkaar haalde.
Straks dus naar de notaris en dan de betrokken personen informeren, waaronder onze zaakbehartigers voor als die testamenten van toepassing zijn. We hebben wel al alles vooraf met ze afgestemd/doorgesproken, maar die notariële aktes zijn geen lekker begrijpelijk leesvoer en dus moeten we die nog wel even met ze doornemen/terugvertalen naar Jip en Janneke taal.
Ik ben blij als dit formele gedoe achter de rug is, 2 jaar bezig zijn met je toekomstige overlijden en eventuele onbekwaamheden in geval van ziekte, ongelukken en dergelijke is niet mijn hobby…
Hij is 2 jaar bezig geweest met het opstellenquote:Op zaterdag 29 juni 2024 17:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Na 2 jaar? Dat is toch niet zo lang?
Oooh ik dacht al hahah.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 17:09 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hij is 2 jaar bezig geweest met het opstellen
Waarom 2 jaar?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:41 schreef MadMaster het volgende:
Ik ben blij als dit formele gedoe achter de rug is, 2 jaar bezig zijn met je toekomstige overlijden en eventuele onbekwaamheden in geval van ziekte, ongelukken en dergelijke is niet mijn hobby…
Waarom heb je de erfgenamen geschrapt dan?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom 2 jaar?
Wij hebben de oude testamenten erbij gehaald, de erfgenamen eruit geschrapt en aan de notaris doorgegeven naar welke goede doelen de erfenis als laatste gaat, na van elkaar ge-erfd te hebben.
Paar uur werk. De onzinnige notariskosten vind ik het ergst, de familieleden op de hoogte brengen van de onterving, het leukst.
Omdat het simpelweg niet sneller ging, de expert bleek iets minder expert te zijn dan verwacht…quote:
We hadden geen referentiemateriaal en zijn dus van scratch af begonnen.quote:Wij hebben de oude testamenten erbij gehaald, de erfgenamen eruit geschrapt en aan de notaris doorgegeven naar welke goede doelen de erfenis als laatste gaat, na van elkaar ge-erfd te hebben.
De hoge notariskosten zijn altijd idioot…quote:Paar uur werk. De onzinnige notariskosten vind ik het ergst, de familieleden op de hoogte brengen van de onterving, het leukst.
We weten amper wie het zijn.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 17:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Waarom heb je de erfgenamen geschrapt dan?
Waarom breng je ze dan überhaupt op de hoogte van de onterving?quote:
Wist dat de vraag zou komen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 20:57 schreef Lienekien het volgende:
Waarom breng je ze dan überhaupt op de hoogte van de onterving?
Wat kan het jou schelen of en hoe ze over je praten?quote:Op zaterdag 29 juni 2024 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Wist dat de vraag zou komen.
Welnu, ooit had ik diverse rijke familieleden (ongetrouwde ooms) en er werd al ver voor hun dood volop gespeculeerd, wie wat en hoeveel zou erven. Zo willen we niet als "casus accusatiev" besproken worden. Nu is het voor wettelijke erfgenamen duidelijk: de erfenis gaat naar goede doelen: Rode Kruis, Leger des Heils, Hersenstichting etc. Die hebben er meer aan dan familieleden.
Misschien is dit iets voor jequote:Op zaterdag 29 juni 2024 21:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Wist dat de vraag zou komen.
Welnu, ooit had ik diverse rijke familieleden (ongetrouwde ooms) en er werd al ver voor hun dood volop gespeculeerd, wie wat en hoeveel zou erven. Zo willen we niet als "casus accusatiev" besproken worden. Nu is het voor wettelijke erfgenamen duidelijk: de erfenis gaat naar goede doelen: Rode Kruis, Leger des Heils, Hersenstichting etc. Die hebben er meer aan dan familieleden.
Geen aannames doen. Niet over waaraan mensen hun geld willen nalaten en ook niet directeuren over één kam scheren.quote:Op zondag 30 juni 2024 08:38 schreef RamboDirk het volgende:
Aan goede doelen schenkenspek dan de lokale economie en zorg dat er niks te erven valt.
Gaat dat directeurtje van het goede doel met jouw hard verdiende centjes er vandoor
Ik lees rode kruis, leger des heils etc. Je weet wel die goede doelen die donateurs verwerven via commerciele bureaus met agressieve verkoop trucs. Van de zieligheidsindustrie waar een hoop geld in omgaat en in de verkeerde handen beland. Niet de lokale hospice.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Serinde het volgende:
[..]
Geen aannames doen. Niet over waaraan mensen hun geld willen nalaten en ook niet directeuren over één kam scheren.
Wij hebben ook legaten voor goede doelen opgenomen. Eén van de (mijn) legaten gaat naar het hospice waar ik nu vrijwilligerswerk doe.
Zorgen dat er niks te erven valt is moeilijker gezegd dan gedaan. Althans: als ik vandaag dood ga, is er wat te erven. Wil ik dat voorkomen en geef ik alles uit, zal je zien dat ik de dag gewoon weer overleef maar dan heb ik geen geld meer voor mezelf. Ook niet handig
En toch zit er tussen dit zwart en wit nog een heel groot grijs gebied.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:36 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik doneer toch liever aan een grote stichting met ANBI-status, dan aan Carolientje van om de hoek die 10 jaar geleden op vakantie naar Gambia/Kaap Verdië/Sri Lanka met haar eigen ogen gezien heeft hoe errug het daar allemaal was en sindsdien 3x per jaar daarheen vliegt om een paar schriftjes en potloden uit te delen.
Die heb ik speciaal gekozen vanwege de ANBI-status. Dan heft de fiscus geen erfbelasting. Idem onze giften: > drempel zijn fiscaal aftrekbaar.quote:Op zondag 30 juni 2024 11:34 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik lees rode kruis, leger des heils etc. J
Heb je wel eens gezien hoeveel de directeuren van die organisaties al verdienen? Het merendeel vangt over een ton per jaar.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:36 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik doneer toch liever aan een grote stichting met ANBI-status, dan aan Carolientje van om de hoek die 10 jaar geleden op vakantie naar Gambia/Kaap Verdië/Sri Lanka met haar eigen ogen gezien heeft hoe errug het daar allemaal was en sindsdien 3x per jaar daarheen vliegt om een paar schriftjes en potloden uit te delen.
Je vererft toch niet aan een ANBI zodat de directeur een salarisverhoging kan krijgen?quote:Op zondag 30 juni 2024 20:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb je wel eens gezien hoeveel de directeuren van die organisaties al verdienen? Het merendeel vangt over een ton per jaar.
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?quote:Op zondag 30 juni 2024 20:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vererft toch niet aan een ANBI zodat de directeur een salarisverhoging kan krijgen?
Effectieve organisaties draaien op goede mensen, en goede mensen kosten geld.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?
Ik heb (klein)kinderen om aan na te laten, dus het is niet nodig, maar als ik die niet had en mijn zusje zou ook geen kinderen hebben dan zou ik niet weten waarom niet.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?
Ik krijg van die Hugo-de-Jonge gaat naar Rotterdam visioenen: zet er maar een hotemetoot neer.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Effectieve organisaties draaien op goede mensen, en goede mensen kosten geld.
Ik snap die obsessie nooit zo goed met die salarissen eigenlijk. Liever een goede organisatie met wat meer overhead dan eentje die van goede bedoelingen aan elkaar hangt.
Zie mijn reactie hierboven.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb (klein)kinderen om aan na te laten, dus het is niet nodig, maar als ik die niet had en mijn zusje zou ook geen kinderen hebben dan zou ik niet weten waarom niet.
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik krijg van die Hugo-de-Jonge gaat naar Rotterdam visioenen: zet er maar een hotemetoot neer.
Als ik geld nalaat aan een goed doel dan wil ik niet het salaris van de hotemetoot financieren maar wil ik dat het grootste gedeelte van mijn geld besteed wordt daar waar het nodig is.
Directeuren van ANBI's verzuipen in het bedrijfsleven maar willen wel het salaris uit het bedrijfsleven. Het is vooral spielerei met geld van anderen. Tot het genante af.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik snap die obsessie nooit zo goed met die salarissen eigenlijk. Liever een goede organisatie met wat meer overhead dan eentje die van goede bedoelingen aan elkaar hangt.
Werkelijk, een TON of meer opstrijken, ik zou me groen schamen.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:25 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.
Iedereen wil altijd veel verdienen, maar mensen bij goede doelen moeten maar onder een brug wonen in een schapenvacht en alles voor niets doen blijkbaar.
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:25 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.
Iedereen wil altijd veel verdienen, maar mensen bij goede doelen moeten maar onder een brug wonen in een schapenvacht en alles voor niets doen blijkbaar.
Dat klinkt als fraude.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.
Een ANBI moet de binnenkomende gelden, waaronder dus ook erfenissen en legaten, wel besteden aan het doel waarvoor de ANBI is opgericht.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.
Zoveel is dat niet eens voor een goede manager van een middelgrote organisatie, laat staan een arts of anders gekwalificeerde deskundige....quote:Op zondag 30 juni 2024 21:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Werkelijk, een TON of meer opstrijken, ik zou me groen schamen.
Www.deondernemer.nlquote:Op woensdag 3 juli 2024 02:16 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zoveel is dat niet eens voor een goede manager van een middelgrote organisatie, laat staan een arts of anders gekwalificeerde deskundige....
Wtf... Dat wil je dan echt niet.quote:Op zondag 30 juni 2024 08:22 schreef shazaam het volgende:
Geen erfenis verhaal, wel een van de meer bizarre dingen die ik ooit rond een overlijden meegemaakt heb.
Mijn schoonvader is een paar maanden geleden overleden. Dus mijn vrouw is naar Duitsland afgereisd om afscheid te nemen.
De man zou gecremeerd worden, en daarna zou de urn bijgezet worden in het familiegraf waar ook zijn broer begraven lag.
Het bijzetten zou een ceremonie zijn, familie erbij. Priester erbij. Etc.
Relevante noot: in Duitsland is de wet op lijkbezorging een stuk strenger, alles moet gedaan worden door een begrafenisondernemer.
En die kwam dus niet opdagen met de urn. Ze hebben daar 2 uur gewacht bij het graf.
Na vele telefoontjes, en ongekend verdriet en boosheid, gaf de ondernemer aan dat ze de urn later zelf later, zonder plechtigheid en gelegenheid, bijgezet hebben.
Enige probleem: het graf ziet er ongeroerd uit.
Krijgt vast ooit nog een staartje...
Ik begreep van een uitvaartcentrum in de Achterhoek dat ze veel Duitsers kregen omdat ze dan wel de urn mee mochten nemen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:22 schreef Hojdhopper het volgende:
Wtf... Dat wil je dan echt niet.
Heb nog wel een (toekomstige) anekdote:
Mijn vader is Duits en woont daar ook (ik inmiddels ook). Hij is op leeftijd en heeft dus alles omtrent zijn uitvaart al geregeld. Dit voorjaar wilde hij dit met mij bespreken omdat ik er ook een rol in ga spelen.
Hij wil gecremeerd worden en heeft de wens dat de as ergens op een mooie bergweide in Zuid Duitsland wordt uitgestrooid. Maar zoals @:shazaam ook al aangaf, wet op lijkbezorging hier is heel strikt. M.a.w. je mag bijv. niet zoals in Nederland zelf de urn behouden, laat staan zelf uitstrooien.
Zijn begrafenisondernemer heeft dus een "omweg" achter de hand: na crematie wordt de as naar Zwitserland gestuurd (naar een soort partner-begrafenisondernemer). Dit is dan officieel toegestaan. Die Zwitserse ondernemer stuurt de urn dan als verzekerd DHL pakketje terug naar Duitsland (mijn adres) zodat ik met mijn vaders vrouw (en andere nabestaanden) een datum kan prikken om die as (weliswaar illegaal dus) ergens in de bergen te verstrooien.Blijkbaar wordt dit dus door meerdere begrafenisondernemers aangeboden en gaat vrijwel altijd goed. Ik moet het nog bezien, misschien rij ik liever zelf naar Zwitserland en haal die urn t.z.t. op.
Maar goed, mijn vader is altijd heel erg van de regeltjes, dus toen ie vertelde wat gepland was vond ik het eigenlijk wel tof.
Ja Duitsers worden dan wel creatief met de regeltjesquote:
Ik ook niet natuurlijk is het veel geld maar ook een goed doel is een grote organisatie en tja daar hoort een directeur bij met dito salaris.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nee daar heb je idd gelijk in. Je kan het officieel natuurlijk niet zomaar ergens neerplempen (al vermoed ik dat dat in de meeste gevallen wel gewoon gebeurt).quote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:27 schreef Leandra het volgende:
Overigens mag je in NL ook niet zomaar overal de as verstrooien, dat mag eigenlijk alleen op strooivelden.
Dat het wel gebeurt en dat er niet zoiets als een urnpolitie is die komt kijken of opa nog wel bij je op de schoorsteenmantel staat doet daar niets aan af.
Mijn zusje heeft wat as van mijn moeder en vader in potjes op de schoorsteenmantel staan, het restant van de as is hier op een plek van haar keuze en dat gaat met de as van mijn vader ook gebeuren.
Daar sta ik niet van te kijken idd.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 17:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik begreep van een uitvaartcentrum in de Achterhoek dat ze veel Duitsers kregen omdat ze dan wel de urn mee mochten nemen.
Beijeren is over het algemeen heel streng met regeltjes, dus dat verbaast me ook niet haha.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 17:34 schreef shazaam het volgende:
[..]
Ja Duitsers worden dan wel creatief met de regeltjes
Ik meen mij te herinneren dat 1 van de deelstaten (NRW dacht ik) je de urn wel mee kan krijgen, dat is dan een soort leen constructie waarbij je iets moet tekenen dat de urn later weer bij de begrafenisondernemer bijgezet wordt.
Uiteraard is er daar dan weer niemand die daar op controleert, en men gaat er voor zover ik weet ook vanuit dat die urn ook nooit meer terugkomt.
Beijeren is dan weer een stuk strenger, daar ging zoiets niet.
On topic advies: goed uitkijken met het erfrecht in Duitsland, het is ook daar een stuk meer ingekaderd en strenger, zeker qua termijnen mocht verwerpen belangrijk zijn voor je.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |