abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212572810
Vreemde of bevreemdende verhalen over mogelijke erfenissen ; er zijn er in WGR wel een paar te vinden.
In mijn familie wordt niet veel gestorven, maar desondanks heb zelfs ik wel een paar rare zaken meegemaakt rondom erfenissen. Die zal ik delen, ter lering en vermaak; je weet maar nooit wanneer iets nog eens van pas komt.

Wie heeft er nog meer eens een interessante casus bij de hand gehad? En hoe liep het af?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212572835
Ik wil er alleen over kwijt dat sinds de erfenis de hele familie met elkaar overhoop ligt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212572949
Overleden erfgenaam
Vader overleed keurig zoals het hoort: in bed. Er zal wel een dokter bij geroepen zijn en een tijdstip van overlijden ingevuld. Minstens een dag van overlijden. Ik weet eigenlijk niet hoe precies dat gedaan wordt als er niks bijzonder is te melden.
Hoe dan ook, zeer korte tijd later werd zijn (volwassen) zoon dood aangetroffen. Heel ergens anders. Die was toen al eventjes dood, maar wanneer precies was niet bekend. Min of meer gelijktijdig met de dood van zijn vader.

Vader had wel wat na te laten. Diens zoon niet. Vader had geen bijzonder testament, overleden zoon was ‘gewoon’ een van de erfgenamen (naast nieuwe echtgenote van vader, (half-)broers & zussen).
Maar als zoon overleden was vóór zijn vader, erfde zoon niks.
Als zoon overleden was ná vader ging erfenis van vader via de zoon naar diens erfgenamen (bij gebrek aan partner & kinderen: z’n broers en zussen).

De gezamenlijke erfgenamen hebben toen besloten dat vader & zoon tegelijkertijd gestorven zijn en niet van elkaar erfden.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212573159
Vanwege privacy van de betrokkenen kan ik er hier verder niks over kwijt, maar van dichtbij meegemaakt dat er kostbaarheden werden verdonkeremaand en er zelfs een rechtszaak aan te pas kwam. Da’s de notendopversie
pi_212573167
Onwaardige erfgenaam
Vader was vervreemd van zijn kinderen. En liefhebber van jenever.
Toen hij langzamerhand hulpbehoevend werd wierp zich een reddende engel op. Die deed wat huishoudelijkheden en wat boodschappen. Met zijn pinpas. Een ruime portie drank deed wonderen en pa prees zich schathemelrijk met z’n engel en liet zich gewillig meetronen naar een notaris alwaar hij tekende voor het nalaten van alle aardse bezittingen aan de engel in kwestie. Daarna was de engel nog veel scheutiger met de drank en op zeker moment werd pa in deerniswekkende toestand uit zijn huis gehaald door hulpinstanties, gewaarschuwd door buren ofzo.
Eenmaal in bureaucratisch veilig handen moest iemand pa’s boekhouding overnemen. Een bewindvoerder werd aangesteld. Die ontdekte vele onrechtmatigheden en deed aangifte tegen de engel.

Beroofd van een dagelijkse fles jenever knapte pa lichamelijk zienderogen op en bleef, weliswaar bedlegerig maar toch, nog jaren in leven. Contact met zijn kinderen werd zelfs mondjesmaat hersteld. Maar hij weigerde ooit nog ergens voor te tekenen - ook niet voor intrekking van het opgestelde testament.
Toen hij overleed was de reddende engel volgens testament de enige erfgenaam. Ambtelijke molens draaien langzaam. De strafzaak tegen de engel bleek toevallig net te zijn afgerond, en de engel veroordeeld wegens haar behandeling van pa. Veroordeeld tot het terugbetalen van gestolen geld en een schadevergoeding. Wat dan nu natuurlijk betaald zou moeten worden aan de erfgenamen - en dat was zij zelf.

Maar de veroordeling was zwaar genoeg voor een extra gevolg: het volstond om haar te laten verklaren tot ‘onwaardige erfgenaam’. Waarna de erfenis alsnog over de kinderen verdeeld werd en de gevallen engel aan de kinderen genoegdoening moest betalen.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 22:48:29 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212573958
ik ken 'n verhaal over 'n erfenis van 'n huis en de familie komt er niet uit en dat huis staat al meer dan 10 jaar leeg
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212573987
De administratief maar niet overleden dode

Meneer was vroeger in zonde samenlevend met een vrouw. Zij deelden lief en leed en inkomsten. Hij had een ruim pensioen in het vooruitzicht en liet het pensioenfonds weten dat, mocht hij overlijden, zij aanspraak kon maken op zijn nabestaandenpensioen.
De liefde ging over, hij ging de schimmel van zijn stramme voeten wassen in eenig ander land. Niet al te ver weg hoor, gewoon EU. De toekomstige pensioenaanspraak van de vrouw bleef staan, zij ontving zeer prozaïsch elk jaar een UPO waarin haar dit bevestigd werd.

In dat ander land kwam hij uiteindelijk terecht bij mensen die hem echt begrepen, en die de wereld afgezworen hadden en niets te maken wilden hebben met autoriteiten en andere onbenulligheden.
Toen hij daar zijn laatste adem had uitgeblazen waren ze nog net attent genoeg om een handvol mensen een kaartje te sturen met een doodstijding. Zonder adres, zonder datum.

De vrouw ontving zo’n kaartje. Navraag bij broers en zussen van haar exgeliefde leerde dat zij niet op de hoogte waren gebracht - ja nu dan, door haar. Navraag bij het pensioenfonds leerde dat zij bij hun geen vragen mocht stellen over andere mensen, ook niet of ze misschien dood waren en dat zij dat haar zéker niet aan haar neus zouden hangen en dat als ze nabestaandenpensioen uitgekeerd kreeg ze dan wel zou weten hoe laat het was. Maar daarvan kreeg ze geen bericht.

Navraag bij de Sociale Verzekeringsbank leerde dat daar ongeveer hetzelfde gold, en dat die weliswaar ook niks mochten zeggen maar dat die eens zouden gaan informeren bij de ambtenarij in het ander’ land, of daar misschien reden zou zijn om de AOW stop te zetten.
Een maandje later belden ze terug om te zeggen dat ze nog steeds niks mochten zeggen maar dat het prettig was dat ze maar beperkt onterecht gestorte AOW hoefden terug te vorderen.
Een paar dagen later kwam bericht van het pensioenfonds over het nabestaandenpensioen.
pi_212574225
2 erfgenamen hebben een andere erfgenaam van de overledene altijd beticht van ‘inpikken van het geld’ bij leven maar toen de notaris ze na het overlijden aanschreef om de erfenis te verdelen hebben ze zich nooit meer gemeld, notaris heeft het dossier na jaren uiteindelijk afgesloten.
pi_212575726
@sigme
Hoe kom je aan de verhalen🤣
pi_212575785
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 00:16 schreef investeerdertje het volgende:
@:sigme
Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.
Rare verhalen, maar daar staat tegenover dat er nog nooit ruzie is geweest over erfenissen in mijn (schoon)familie.
pi_212575807
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 00:20 schreef sigme het volgende:

[..]
Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.
Rare verhalen, maar daar staat tegenover dat er nog nooit ruzie is geweest over erfenissen in mijn (schoon)familie.
Vond ze leuk geschreven, dus dacht misschien heb je een professioneel dagboek.

Hoewel je reactie dit niet uit sluit
pi_212579158
Oom van mij overleed (2015), was ongetrouwd en had kapitaal in O.G. en eigen bedrijf.

Dus wij neven en nichten erven, maar ook een andere, jongere oom, met een vorm van autisme. Gevolg: er mocht van die erf-autist-oom, niets aan het huis veranderen of weggehaald worden.

Echter huis werd verkocht en moest dus leeggehaald worden, spullen naar de neven en nichten.

Wilde ik de tuinslang meenemen, mocht niet van die oom, want hij wilde van de zomer de tuin besproeien (huis zou in april verkocht worden).

Gevolg: ik aan het ene einde van de tuinslang trekken, oom aan het andere. Helaas trok ik aan het kortste eind. Later via bol.com zelf een Gardenaoprolslang gekocht.

Mooi gereedschap (Makita) van overleden oom: mocht niet weg. Gevolg: alles in de afvalcontainer toen het huis leeggeruimd werd. Autistische oom was daarbij en is huilend door crisis interventieteam van de GGZ afgevoerd.

Na de lunch een andere anekdote

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-02-2024 11:49:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212579254
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:57 schreef halfway het volgende:
Ik wil er alleen over kwijt dat sinds de erfenis de hele familie met elkaar overhoop ligt.
Ouch. Waardoor komt dat, denk je? Slecht/niet opgesteld testament?
"Pools are perfect for holding water"
pi_212579348
Hier geen enkel probleem met de erfenis van mijn vader.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212581076
Zo, lunch afgerond, volgende "erfgenamen story".

Mijn grootmoeder overleed rel. jong in juli 1971 (familiedrama). Grootvader bleef thuis met nog 4 van de 9 kinderen thuis (o.a. die ongetrouwde O.G-bezitter- en die autisten-oom). Verre vrouwelijke bekende bood aan als huishoudster in huis te komen "om het gezin draaiende te houden".

In die tijd werd ook de erfenis van oma afgehandeld, d.w.z. opa kocht het kindsdeel bij de kinderen (waaronder mijn moeder) af, voor hfl2000,- per kind. Ik zag voor het eerst groene briefjes van 1000 gulden op de eetkamertafel thuis:

Toen had mijn grootvader dus de hele boedel. Maand later komt ie met de mededeling "de huishoudster en ik gaan trouwen". In februari 1972, dus binnen 7 maanden na overlijden oma. Vervolgens schopte ze de 4 kinderen het huis uit om voor henzelf te gaan zorgen.

Tja, beweegredenen van die huishoudster (zelf 1x weduwe en 1x gescheiden) waren duidelijk. In 1980 overleed opa, en wie bleef er in het ouderlijke huis achter....z'n tweede vrouw. Ze bleef het vruchtgebruik houden over het (heren-)huis terwijl de kinderen erfgenaam waren. Die heeft daar nog jaren gewoond totdat ze naar het bejaardenhuis ging (of zo).

Toen kwam het dus in handen van de 9 kinderen en wie ging er mee vandoor?? De autist-oom die weer terug wilde naar het huis waar ie geboren en opgegroeid was. En zit er nu anno 2024 nog steeds.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212581387
Het AD heeft hier een langlopende serie over, Waarvan Akte. Met elke week een nieuw verhaal: https://www.ad.nl/dossier(...)8-9e1e-5a4797292773/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 12:57:38 #17
236264 crew  capricia
pi_212646513
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212646630
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:05:10 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646645
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
https://lexquire.nl/blog-(...)ap%20te%20vereffenen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:08:11 #20
236264 crew  capricia
pi_212646696
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.
Ik denk dat geen van de nabestaanden opdracht aan een notaris gaan geven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212646757
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:08 schreef capricia het volgende:

[..]
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.
Ik denk dat geen van de nabestaanden opdracht aan een notaris gaan geven.
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabs
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:13:20 #22
236264 crew  capricia
pi_212646764
quote:
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.
In mijn casus niet. Wat als de erfgenamen gewoon verwerpen? Wie handelt dan af?

De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:15:35 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646795
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:

[..]

De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
Als echt iedereen verwerpt:

quote:
Wat als iedereen de erfenis verwerpt?

Bij schulden of bijvoorbeeld een familieruzie, kan het voorkomen dat alle erfgenamen de erfenis verwerpen. Wat gebeurt er dan met de erfenis? Wanneer er een testament is zal er worden gekeken wat in het testament staat opgenomen over wat er dan met de nalatenschap moet gebeuren. Als er geen testament is, en geen erfgenamen, dan gaat de erfenis naar de Staat. De Staat erft alleen de bezittingen, niet de schulden. De erfenis wordt afgewikkeld door het Rijksvastgoedbedrijf onbeheerde nalatenschappen.
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.
pi_212646796
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:17:10 #25
236264 crew  capricia
pi_212646808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabs
Dat zijn enkel de griffiekosten voor het verwepen. Die ken ik. 150 euro of zo was dat (jaren geleden al eens gedaan).
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:17:50 #26
236264 crew  capricia
pi_212646822
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212646835
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:21:04 #28
236264 crew  capricia
pi_212646870
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als echt iedereen verwerpt:
[..]
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.
Dank je!!
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:22:56 #29
236264 crew  capricia
pi_212646892
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).
Zit ik nog met het volgende:
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?

Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:23:28 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646902
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je!!
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:26:33 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646941
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?

Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.

Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:04 #32
236264 crew  capricia
pi_212646948
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.
Ja.
Zover is me duidelijk. Zit alleen ook te zoeken naar de grens wat ik wel en niet mag.

De uitvaart kan gewoon van de rekening van de overledene betaald worden. Dat staat los van het accepteren van de erfenis.
En verders trek ik dan de deur achter me dicht?
Asiel bellen voor de huisdieren. Maar ja, die zijn ook niet van mij.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:39 #33
236264 crew  capricia
pi_212646962
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.

Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
Ja. Die grens zoek ik.
Kan die beestjes toch moeilijk laten verhongeren. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212646971
quote:

[..]

Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.

Maar of jij daar over mag beslissen weet ik niet, je mag nog geen fotoalbum of plant mee nemen als je verwerpt.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:28:38 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646977
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Nee, dat kan niet.
pi_212646983
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zullen dit toch wel weten?
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:29:39 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646988
Zijn er buren die een sleutel hebben? Die inschakelen?
pi_212647004
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:29 schreef Lienekien het volgende:
Zijn er buren die een sleutel hebben? Die inschakelen?
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:33:06 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647045
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.
Als ze nu de buren zou waarschuwen dat bij overlijden geen van de erfgenamen komt om voor de dieren te zorgen en de buren zouden dan bij overlijden de dierenbescherming/dierenambulance/asiel inschakelen zou dat als aanvaarding van de erfenis worden gezien?

Ik denk het niet.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:34:02 #40
236264 crew  capricia
pi_212647060
Ik lees wel dat als je de dieren van een overledene verzorgt je niet automatisch de erfenis accepteert.

https://www.uitvaart.nl/n(...)-en-huisdieren/57085

Mooie titel ook 'Mag ik de koeien op stal zetten zonder als erfgenaam te worden beschouwd?'
quote:
In het geval van het uitzetten van krakers of het verzorgen van dieren is het duidelijk dat dit kadert in het tijdelijk voorlopig beheer en dus niet gezien kan worden als een aanvaarding van de nalatenschap.
https://www.wanted.law/nl(...)-te-worden-beschouwd
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:35:18 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647069
Ik zou er toch een notaris over bellen.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:38:27 #42
236264 crew  capricia
pi_212647095
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou er toch een notaris over bellen.
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.

Zou zoiets kunnen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:40:18 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647127
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.

Zou zoiets kunnen?
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?

Als je zekerheid wilt: notaris.
pi_212647155
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Zou zoiets kunnen?
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:47:26 #45
236264 crew  capricia
pi_212647233
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.

Maar of jij daar over mag beslissen weet ik niet, je mag nog geen fotoalbum of plant mee nemen als je verwerpt.
We hebben als kinderen (en kleinkinderen en zelfs namens de ongeboren vrucht) de erfenis van mijn vader in 2019 volledig verworpen dus ik ken de rechtbank procedure. Nu is alles bij mijn moeder want gemeenschap van goederen.
Ik denk oprecht dat ze al iets van 20.000 of 30.000 euro, of meer, kwijt geweest is aan notariskosten en fiscalisten etc. In de loop van de afgelopen jaren.
Zaken zijn nog steeds niet afgehandeld. En dat gaat ook nog járen duren. En aangezien het toch allemaal negatief is, zie ik het niet zitten om dit over te nemen. Met al die kosten.
Dus een simpel 'laat een notaris het afhandelen', gaat hem niet worden. Dat gaat me zo veel geld en sores kosten.

Vandaar mijn vraag.
Ben alleen wel benieuwd of ik iemand op de hoogte moet stellen dat wij het niet gaan afhandelen en alles verwerpen en dat het rijk het dan maar uit moet zoeken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:50:29 #46
236264 crew  capricia
pi_212647272
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.
Was het maar een paar duizend euro.
Ik zal tegen die tijd wel eens vrijblijvend een afspraak bij een notaris maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:54:39 #47
236264 crew  capricia
pi_212647319
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?

Als je zekerheid wilt: notaris.
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk? :D
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.

Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent.. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212647361
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ben alleen wel benieuwd of ik iemand op de hoogte moet stellen dat wij het niet gaan afhandelen en alles verwerpen en dat het rijk het dan maar uit moet zoeken.
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.

Ik begin wel nieuwsgierig te worden hoe iets zo ingewikkeld kan worden als er geen bezittingen zijn...
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 14:18:55 #49
236264 crew  capricia
pi_212647597
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.

Ik begin wel nieuwsgierig te worden hoe iets zo ingewikkeld kan worden als er geen bezittingen zijn...
Dat mag hoor! :D

Er zijn wel bezittingen, maar nog veel grotere schulden. :D
Van prive naar zakelijk een gigantische rekening courant positie. Dus een schuld van privé bij diverse BV's (waarvan zij niet altijd de eigenaar meer is).
Die moeten een voor een afgehandeld worden. En dat gaat via eenmalige dividenduitkeringen op papier vanuit die BV's (waar zij geen eigenaar meer van is, of soms maar 5% enzo, ligt aan welke BV het betreft). En daar heeft mijn moeder inmiddels goede afspraken over lopen met de fiscus, want die willen natuurlijk dividentbelasting innen.
Het gaat over hoge bedragen, meer dan haar koopwoning waard is. Het bedrag kan zij ieg nooit meer volledig afbetalen in haar leven.
We zijn al blij dat de fiscus geen hypotheek gevestigd heeft op haar woning. Ze mag gewoon in haar eigen woning blijven wonen, ze zetten oude mensen niet zomaar op straat.

Ik was vandaag 'rustig' even begonnen met haar belastingaangifte 2023, en toen kwam dit alles weer in mij op: 'Wat als zij komt te overlijden?'
Ik heb geen trek in deze sores en de kosten alleen al van al die fiscalisten, belastingadviseurs etc.
Het wordt nog veel complexer, want er is ook nog een stukje 'buitenland'. Ik bespaar je de verdere details.

Niemand gaat dit overnemen om af te handelen. Het is zeer complex en je blijft hoe dan ook met heel veel schulden zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 01-03-2024 14:28:33 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 maart 2024 @ 14:20:42 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647620
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.

Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging. :+
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 14:22:34 #51
236264 crew  capricia
pi_212647639
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 14:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging. :+
Dat is een mooie ja.
Zoiets kunnen we wel doen op papier. :D
Fijn dat je mee dacht..hier was ik zelf niet op gekomen. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 14:33:15 #52
236264 crew  capricia
pi_212647809
Maar goed. Ik kan natuurlijk ook t.z.t. wel naar een notaris gaan en aangeven wat ik er maximaal aan kosten aan uit wil geven.
Bedoel, iemand moet de erfgenamen langs gaan met de vraag of ze deze erfenis willen accepteren. Iemand moet iets in werking stellen, tegen die tijd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212647850
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]

Niet in alle gemeenten is de hondenbelasting afgeschaft.

Wij hebben de chip van onze hond geregistreerd bij NDG. Of dat juridisch maakt dat wij eigenaar zijn, dat weet ik niet zeker. Wij staan daar in ieder geval als eigenaar geregistreerd
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 14:42:51 #54
236264 crew  capricia
pi_212647922
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 14:36 schreef Serinde het volgende:

[..]
Niet in alle gemeenten is de hondenbelasting afgeschaft.

Wij hebben de chip van onze hond geregistreerd bij NDG. Of dat juridisch maakt dat wij eigenaar zijn, dat weet ik niet zeker. Wij staan daar in ieder geval als eigenaar geregistreerd
Ja. Ik wil gewoon dat de dieren goed terecht komen. Liefst bij mij.
Zal het binnenkort eens overleggen met mijn moeder.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:23 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647968
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 14:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Ik wil gewoon dat de dieren goed terecht komen. Liefst bij mij.
Zal het binnenkort eens overleggen met mijn moeder.
Weet je dit topic nog? Staat ook goede info in.

WGR / Negatieve erfenis
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 14:48:05 #56
236264 crew  capricia
pi_212647996
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 14:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Weet je dit topic nog? Staat ook goede info in.

WGR / Negatieve erfenis
Tegen de tijd dat het zo ver is, open ik ongetwijfeld wel weer wat topics. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 2 maart 2024 @ 08:43:39 #57
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212656011
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 22:02 schreef sigme het volgende:
Overleden erfgenaam
Vader overleed keurig zoals het hoort: in bed. Er zal wel een dokter bij geroepen zijn en een tijdstip van overlijden ingevuld. Minstens een dag van overlijden. Ik weet eigenlijk niet hoe precies dat gedaan wordt als er niks bijzonder is te melden.
Hoe dan ook, zeer korte tijd later werd zijn (volwassen) zoon dood aangetroffen. Heel ergens anders. Die was toen al eventjes dood, maar wanneer precies was niet bekend. Min of meer gelijktijdig met de dood van zijn vader.

Vader had wel wat na te laten. Diens zoon niet. Vader had geen bijzonder testament, overleden zoon was ‘gewoon’ een van de erfgenamen (naast nieuwe echtgenote van vader, (half-)broers & zussen).
Maar als zoon overleden was vóór zijn vader, erfde zoon niks.
Als zoon overleden was ná vader ging erfenis van vader via de zoon naar diens erfgenamen (bij gebrek aan partner & kinderen: z’n broers en zussen).

De gezamenlijke erfgenamen hebben toen besloten dat vader & zoon tegelijkertijd gestorven zijn en niet van elkaar erfden.
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.
(Zo was het ooit 20 jaar geleden bij ons wel. Tante overleed, later overleden haar ouders en dus ging haar deel van de erfenis door naar haar dochter.).
  zaterdag 2 maart 2024 @ 08:48:48 #58
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212656035
quote:

[..]

Ja, dat mag wel:
https://www.erfwijzer.nl/(...)-de-kat-verzorg.html

#spuit11
  zaterdag 2 maart 2024 @ 09:08:47 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212656133
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 08:43 schreef BE het volgende:

[..]
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.
(Zo was het ooit 20 jaar geleden bij ons wel. Tante overleed, later overleden haar ouders en dus ging haar deel van de erfenis door naar haar dochter.).
Ja, klopt maar in dit voorbeeld van Sigme staat niet vast dat de zoon na de vader is overleden, en dat maakt wel uit, vooral voor de erfbelasting.
Van je vader of opa erven is belastingtechnisch veel prettiger dan van je broer of oom erven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212657019
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 08:43 schreef BE het volgende:

[..]
Hier ging het dus om gelijktijdig overlijden, wat nogal een andere situatie is :)
Er is speciaal een term voor en juridisch gevolg.

quote:
Als de volgorde van overlijden niet kan worden bepaald, dan wordt verondersteld dat de erflater en de erfgenaam tegelijkertijd zijn overleden. Deze bepaling wordt de commoriëntenregel genoemd.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 15:23:57 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212660214
Maar het ligt vast aan het weekend in mijn hoofd, in weze maakt het toch niet uit? :@

Vader overlijdt eerst, zoon erft. Zoon overlijdt 1 dag later: erfgenamen van zoon erven.
Zoon overlijdt, vader overlijdt 1 dag later, erfdeel van zoon gaat over naar diens erfgenamen.

Of zie ik iets over het hoofd? :@ (Vast wel als er een specifieke regel voor gemaakt is. ;) )
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 2 maart 2024 @ 15:26:39 #62
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212660232
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 15:23 schreef BE het volgende:
Maar het ligt vast aan het weekend in mijn hoofd, in weze maakt het toch niet uit? :@

Vader overlijdt eerst, zoon erft. Zoon overlijdt 1 dag later: erfgenamen van zoon erven.
Zoon overlijdt, vader overlijdt 1 dag later, erfdeel van zoon gaat over naar diens erfgenamen.

Of zie ik iets over het hoofd? :@ (Vast wel als er een specifieke regel voor gemaakt is. ;) )
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.
Als erfgenamen van zoon direct van vader erven betalen ze maar 1 keer erfbelasting.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 2 maart 2024 @ 15:41:30 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212660403
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 15:26 schreef Nizno het volgende:

[..]
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.
Als erfgenamen van zoon direct van vader erven betalen ze maar 1 keer erfbelasting.
*ping* zegt het lampje boven mijn hoofd! :D
pi_212661410
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 09:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, klopt maar in dit voorbeeld van Sigme staat niet vast dat de zoon na de vader is overleden, en dat maakt wel uit, vooral voor de erfbelasting.
Van je vader of opa erven is belastingtechnisch veel prettiger dan van je broer of oom erven.
Er was niet lang geleden toch ook een zaak met een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis overleden na een vergiftiging. Zij kwam uit een vermogende familie, en was vermogend, zijn familie niet. Toen was de vraag wie er eerst overleden was. Als zij eerst overleden was, zou hij alles erven, en nadat hij overleden was, zijn familie. Als hij eerst overleden was bleef het vermogen van haar bij haar familie. Volgens mij bleek uiteindelijk dat zij eerst overleden was, en dus haar vermogen (minus belasting) naar zijn familie ging.

Edit: mss niet de meest relevant post gekozen voor de quote.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 18:20:58 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212662973
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er was niet lang geleden toch ook een zaak met een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis overleden na een vergiftiging. Zij kwam uit een vermogende familie, en was vermogend, zijn familie niet. Toen was de vraag wie er eerst overleden was. Als zij eerst overleden was, zou hij alles erven, en nadat hij overleden was, zijn familie. Als hij eerst overleden was bleef het vermogen van haar bij haar familie. Volgens mij bleek uiteindelijk dat zij eerst overleden was, en dus haar vermogen (minus belasting) naar zijn familie ging.

Edit: mss niet de meest relevant post gekozen voor de quote.
Klopt, hele rechtszaak tussen de families ook, schaamteloos.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 2 maart 2024 @ 18:21:30 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212662980
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 15:26 schreef Nizno het volgende:

[..]
En veel minder ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 2 maart 2024 @ 18:24:16 #67
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212663023
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 18:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
En veel minder ook.
ja 1 keer ipv twee keer

of betaal je ook minder percentage als je als kleinkind erft dan dat je als kind erft?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 2 maart 2024 @ 18:53:17 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212663302
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 18:24 schreef Nizno het volgende:

[..]
ja 1 keer ipv twee keer

of betaal je ook minder percentage als je als kleinkind erft dan dat je als kind erft?
Als je van je vader of opa erft is dat een veel gunstiger percentage dan van je broer of oom.

100.000 van vader: ¤ 7.481 erfbelasting:
100.000 van opa: ¤ 13.466 erfbelasting
100.000 van broer: ¤ 29.202 erfbelasting
100.000 van oom (= anders): ¤ 29.202 erfbelasting
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212663416
Tja, zo is mijn familie na het overlijden erg klein geworden. Van de 6 kinderen was er uiteindelijk maar één die voor de overgebleven ouder zorgde na het overlijden van de andere ouder. De rest draaide de kont ervoor weg, maar jankte het hardst toen de ouder uiteindelijk ook stierf. Natuurlijk kwam de inhaligheid ook om de hoek kijken, samen met het wantrouwen naar degene die de rest eigenlijk een grote dienst had bewezen door onvoorwaardelijk jaren voor de ouder te zorgen. Gelukkig was alles bij de notaris netjes terug te leiden op haar eerlijkheid, de wantrouwigen kregen een sneer daarover van de notaris. Ze hadden er niets van, er was zelfs een zus die meer geld eiste dan haar eigenlijke deel na de verkoop van het ouderlijk huis.
Het allerergste is nog, de overgebleven ouder heeft moeten toezien hoe een aantal van zijn kinderen eigenlijk vreselijke mensen bleken te zijn. Ik wordt na ruim 25 jaar nog verdrietig als ik eraan denk hoe hij zich moet hebben gevoeld de laatste jaren. :'( Nog los van de de valsheid die het zorgzame kind moest verdragen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 2 maart 2024 @ 19:09:34 #70
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212663468
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 18:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je van je vader of opa erft is dat een veel gunstiger percentage dan van je broer of oom.

100.000 van vader: ¤ 7.481 erfbelasting:
100.000 van opa: ¤ 13.466 erfbelasting
100.000 van broer: ¤ 29.202 erfbelasting
100.000 van oom (= anders): ¤ 29.202 erfbelasting
ah oke duidelijk :)

ja dan is rechtstreeks van opa erven in dit geval beter.
Hoewel het niet zo veel scheelt als ik dacht.
pi_212663599
Ik woonde een poosje bij een Duits gezin in Afrika. Supertoffe mensen. Die kregen op een gegeven moment een email, die ze nogal verdact vonden. Was een of andere claim dat ze een erfgenamen waren van een ver familielid uit het buitenland waar ze nog nooit van gehoord hadden. Ze hadden enkele maanden daarvoor ongeveer eenzelfde email gekregen, en keken er nu toch eens goed naar. Was van een notaris uit Duitsland, en bleek toch wel echt. Dus uiteindelijk wel gereageerd en bleek echt. Hebben ze toen hun dochter van kunnen bezoeken die op dat moment in de Filippijnen werkte.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 19:44:52 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212663895
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 19:09 schreef Nizno het volgende:

[..]
ah oke duidelijk :)

ja dan is rechtstreeks van opa erven in dit geval beter.
Hoewel het niet zo veel scheelt als ik dacht.
Dit is met ¤ 100.000, als je met ¤ 10.000 of ¤ 34.567 gaat rekenen zijn de verschillen echt wel groter (in verhouding vooral).

¤ 10.000 erfenis
Kind: ¤ 0 erfbelasting
Kleinkind ¤ 0 erfbelasting
Broer/Oom: ¤ 2.202 erfbelasting

¤ 23.456 erfenis
Kind: ¤ 0 erfbelasting
Kleinkind ¤ 0 erfbelasting
Broer/Oom: ¤ 6.239 erfbelasting

¤ 34.567 erfenis
Kind: ¤ 938 erfbelasting
Kleinkind ¤ 1.688 erfbelasting
Broer/Oom: ¤ 9.572 erfbelasting
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_212666582
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Serieus? Kan het me echt niet voorstellen dat het enkele verzorgen van een huisdier als aanvaarding wordt gezien en dat stand houdt voor een rechter gezien het levende have is. Ook al is een huisdier voor de wet inderdaad maar een voorwerp, je kan ze moeilijk laten verhongeren.

Waarbij ik me tevens afvraag of het een verschil uitmaakt of dat dier dan een hamster is, een hond of een duur paard als het huisdier meegenomen wordt.
  Moderator zaterdag 2 maart 2024 @ 21:37:34 #74
236264 crew  capricia
pi_212666792
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 21:30 schreef Inbox het volgende:

[..]
Serieus? Kan het me echt niet voorstellen dat het enkele verzorgen van een huisdier als aanvaarding wordt gezien en dat stand houdt voor een rechter gezien het levende have is. Ook al is een huisdier voor de wet inderdaad maar een voorwerp, je kan ze moeilijk laten verhongeren.

Waarbij ik me tevens afvraag of het een verschil uitmaakt of dat dier dan een hamster is, een hond of een duur paard als het huisdier meegenomen wordt.
Er is ook nog wel wat meer levende have dan alleen een hondje.
Het zal toch verzorgd moeten worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212667465
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 21:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Er is ook nog wel wat meer levende have dan alleen een hondje.
Het zal toch verzorgd moeten worden.
Daarom dus. Zoiets als verzorgen kan toch niet zomaar tot aanvaarding leiden. Zou wat zijn zeg, krijg je de keuze tussen vervolging wegens dierenverwaarlozing/mishandeling of de erfenis aanvaarden. Asiel bellen zou ook niet mogen, want dan haal je ook het beestje uit de boedel.
pi_212676658
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 00:16 schreef investeerdertje het volgende:
@:sigme
In het AD staat elke woensdag een waarvan akte artikel belevenissen van notarissen met anonieme erfgenamen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_212676727
quote:

[..]

Volgens mij mag dat foto meenemen mag volgens mij ook die zijn waardeloos in geldelijke zin.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_212678192
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 15:29 schreef vipergts het volgende:

[..]
In het AD staat elke woensdag een waarvan akte artikel belevenissen van notarissen met anonieme erfgenamen.
Maar komen deze er uit
pi_212678528
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 16:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar komen deze er uit
Meestal wel soms niet het zijn dezelfde verhalen als je hier leest. Verraad, afgunst, diefstal onbekende familieleden net een soap.
  zondag 3 maart 2024 @ 18:21:33 #80
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212679315
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 16:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar komen deze er uit?
@sigme,

Schrijf jij voor het AD in die rubriek?

If not, ik vind je schrijfstijl leuk :Y
pi_212685995
Jaren geleden mee geweest naar de begrafenis van de oma van een vriend. Oma had 9 kinderen waarvan een met zwaar down syndroom. Deze oom met down woonde in een tehuis ergens op de Veluwe, kon niet praten of ook maar iets zelfstandig doen.
Oma had een grote boerderij, de overige 8 kinderen waren ook rijke boeren en hadden zelf ook boerderijen.
Alle 9 kinderen waren voor gelijke delen erfgenaam, maar de 8 gezonde kinderen zagen allemaal af van hun erfenis zodat de broer met down syndroom levenslang verzorgd zou kunnen worden in het tehuis.
Ik vond het een heel mooi gebaar, vandaar dat dit mij bij is gebleven.
pi_212688444
Op de officiële overlijdensakte van familielid stond het verkeerde jaar (3 januari 2012 in plaats van 2013). Dit kon niet aangepast worden, alleen een zin toegevoegd met een uitleg. Familielid had bezit in het buitenland, dus akte was vertaald incl. de uitleg, maar dat wilde de overheid daar eerst niet accepteren :') Afwikkeling van het buitenlandse deel van de erfenis duurde bijna 10 jaar.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 09:41:28 #83
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_214086838
Na 2 jaar (met soms tussenpozen van maanden) gaan we in augustus eindelijk naar de notaris om onze testamenten, incl. levenstestamenten, te laten vastleggen.
Aangezien we geen kinderen hebben, wilden we toch wel iets geregeld hebben.

Het heeft zo lang geduurd, omdat we ieder ons eigen wensen hebben als eventueel langstlevende en de persoon die e.e.a. in concept had opgetekend (een erfrecht specialist van Vereniging Eigen Huis) het kennelijk een dusdanig ingewikkelde situatie (erfgenamen, legaten én schenkingen) vond dat hij steeds alles door elkaar haalde.

Straks dus naar de notaris en dan de betrokken personen informeren, waaronder onze zaakbehartigers voor als die testamenten van toepassing zijn. We hebben wel al alles vooraf met ze afgestemd/doorgesproken, maar die notariële aktes zijn geen lekker begrijpelijk leesvoer en dus moeten we die nog wel even met ze doornemen/terugvertalen naar Jip en Janneke taal.

Ik ben blij als dit formele gedoe achter de rug is, 2 jaar bezig zijn met je toekomstige overlijden en eventuele onbekwaamheden in geval van ziekte, ongelukken en dergelijke is niet mijn hobby…
pi_214091283
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:41 schreef MadMaster het volgende:
Na 2 jaar (met soms tussenpozen van maanden) gaan we in augustus eindelijk naar de notaris om onze testamenten, incl. levenstestamenten, te laten vastleggen.
Aangezien we geen kinderen hebben, wilden we toch wel iets geregeld hebben.

Het heeft zo lang geduurd, omdat we ieder ons eigen wensen hebben als eventueel langstlevende en de persoon die e.e.a. in concept had opgetekend (een erfrecht specialist van Vereniging Eigen Huis) het kennelijk een dusdanig ingewikkelde situatie (erfgenamen, legaten én schenkingen) vond dat hij steeds alles door elkaar haalde.

Straks dus naar de notaris en dan de betrokken personen informeren, waaronder onze zaakbehartigers voor als die testamenten van toepassing zijn. We hebben wel al alles vooraf met ze afgestemd/doorgesproken, maar die notariële aktes zijn geen lekker begrijpelijk leesvoer en dus moeten we die nog wel even met ze doornemen/terugvertalen naar Jip en Janneke taal.

Ik ben blij als dit formele gedoe achter de rug is, 2 jaar bezig zijn met je toekomstige overlijden en eventuele onbekwaamheden in geval van ziekte, ongelukken en dergelijke is niet mijn hobby…
Na 2 jaar? Dat is toch niet zo lang?

Ben al 11 jaar samen met vriendin (samenwonend ook) met kind.
Maar eerlijk is eerlijk er viel niet veel te verdelen.
Over een paar maanden wel naar de notaris samen omdat die situatie drastisch is veranderd en ik dat wel goed geregeld moet hebben mocht ik dood neervallen zeg maar.
pi_214091355
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Na 2 jaar? Dat is toch niet zo lang?

Hij is 2 jaar bezig geweest met het opstellen :P
pi_214091372
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:09 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Hij is 2 jaar bezig geweest met het opstellen :P
Oooh ik dacht al hahah.
pi_214091392
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:41 schreef MadMaster het volgende:
Waarom 2 jaar?

Wij hebben de oude testamenten erbij gehaald, de erfgenamen eruit geschrapt en aan de notaris doorgegeven naar welke goede doelen de erfenis als laatste gaat, na van elkaar ge-erfd te hebben.

Paar uur werk. De onzinnige notariskosten vind ik het ergst, de familieleden op de hoogte brengen van de onterving, het leukst.
pi_214091484
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom 2 jaar?

Wij hebben de oude testamenten erbij gehaald, de erfgenamen eruit geschrapt en aan de notaris doorgegeven naar welke goede doelen de erfenis als laatste gaat, na van elkaar ge-erfd te hebben.

Paar uur werk. De onzinnige notariskosten vind ik het ergst, de familieleden op de hoogte brengen van de onterving, het leukst.
Waarom heb je de erfgenamen geschrapt dan?
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:13:42 #89
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_214092330
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom 2 jaar?
Omdat het simpelweg niet sneller ging, de expert bleek iets minder expert te zijn dan verwacht…
quote:
We hadden geen referentiemateriaal en zijn dus van scratch af begonnen.
quote:
De hoge notariskosten zijn altijd idioot…
pi_214094224
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:19 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Waarom heb je de erfgenamen geschrapt dan?
We weten amper wie het zijn.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 20:57:11 #91
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214094377
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 20:45 schreef blomke het volgende:

[..]
We weten amper wie het zijn.
Waarom breng je ze dan überhaupt op de hoogte van de onterving?
pi_214094975
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 20:57 schreef Lienekien het volgende:
Waarom breng je ze dan überhaupt op de hoogte van de onterving?
Wist dat de vraag zou komen.

Welnu, ooit had ik diverse rijke familieleden (ongetrouwde ooms) en er werd al ver voor hun dood volop gespeculeerd, wie wat en hoeveel zou erven. Zo willen we niet als "casus accusatiev" besproken worden. Nu is het voor wettelijke erfgenamen duidelijk: de erfenis gaat naar goede doelen: Rode Kruis, Leger des Heils, Hersenstichting etc. Die hebben er meer aan dan familieleden.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 21:27:12 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214095128
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 21:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Welnu, ooit had ik diverse rijke familieleden (ongetrouwde ooms) en er werd al ver voor hun dood volop gespeculeerd, wie wat en hoeveel zou erven. Zo willen we niet als "casus accusatiev" besproken worden. Nu is het voor wettelijke erfgenamen duidelijk: de erfenis gaat naar goede doelen: Rode Kruis, Leger des Heils, Hersenstichting etc. Die hebben er meer aan dan familieleden.
Wat kan het jou schelen of en hoe ze over je praten?
pi_214097466
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 21:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien is dit iets voor je
pi_214099237
Geen erfenis verhaal, wel een van de meer bizarre dingen die ik ooit rond een overlijden meegemaakt heb.

Mijn schoonvader is een paar maanden geleden overleden. Dus mijn vrouw is naar Duitsland afgereisd om afscheid te nemen.
De man zou gecremeerd worden, en daarna zou de urn bijgezet worden in het familiegraf waar ook zijn broer begraven lag.
Het bijzetten zou een ceremonie zijn, familie erbij. Priester erbij. Etc.
Relevante noot: in Duitsland is de wet op lijkbezorging een stuk strenger, alles moet gedaan worden door een begrafenisondernemer.

En die kwam dus niet opdagen met de urn. Ze hebben daar 2 uur gewacht bij het graf.
Na vele telefoontjes, en ongekend verdriet en boosheid, gaf de ondernemer aan dat ze de urn later zelf later, zonder plechtigheid en gelegenheid, bijgezet hebben.
Enige probleem: het graf ziet er ongeroerd uit.

Krijgt vast ooit nog een staartje...
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
  zondag 30 juni 2024 @ 08:38:52 #96
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_214099311
Aan goede doelen schenken :') spek dan de lokale economie en zorg dat er niks te erven valt.

Gaat dat directeurtje van het goede doel met jouw hard verdiende centjes er vandoor :')
pi_214099818
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 08:38 schreef RamboDirk het volgende:
Aan goede doelen schenken :') spek dan de lokale economie en zorg dat er niks te erven valt.

Gaat dat directeurtje van het goede doel met jouw hard verdiende centjes er vandoor :')
Geen aannames doen. Niet over waaraan mensen hun geld willen nalaten en ook niet directeuren over één kam scheren.

Wij hebben ook legaten voor goede doelen opgenomen. Eén van de (mijn) legaten gaat naar het hospice waar ik nu vrijwilligerswerk doe.

Zorgen dat er niks te erven valt is moeilijker gezegd dan gedaan. Althans: als ik vandaag dood ga, is er wat te erven. Wil ik dat voorkomen en geef ik alles uit, zal je zien dat ik de dag gewoon weer overleef maar dan heb ik geen geld meer voor mezelf. Ook niet handig :N
pi_214099947
MadMaster spekt de (lokale) economie aardig hoor, kan ik je melden. Maar er blijft altijd iets over, precies opmaken lukt je nooit.
  zondag 30 juni 2024 @ 11:34:19 #99
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_214100521
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Serinde het volgende:

[..]
Geen aannames doen. Niet over waaraan mensen hun geld willen nalaten en ook niet directeuren over één kam scheren.

Wij hebben ook legaten voor goede doelen opgenomen. Eén van de (mijn) legaten gaat naar het hospice waar ik nu vrijwilligerswerk doe.

Zorgen dat er niks te erven valt is moeilijker gezegd dan gedaan. Althans: als ik vandaag dood ga, is er wat te erven. Wil ik dat voorkomen en geef ik alles uit, zal je zien dat ik de dag gewoon weer overleef maar dan heb ik geen geld meer voor mezelf. Ook niet handig :N
Ik lees rode kruis, leger des heils etc. Je weet wel die goede doelen die donateurs verwerven via commerciele bureaus met agressieve verkoop trucs. Van de zieligheidsindustrie waar een hoop geld in omgaat en in de verkeerde handen beland. Niet de lokale hospice.

Zorgen dat er niks te erven valt is natuurlijk gechargeerd, dat snap je zelf ook.
  zondag 30 juni 2024 @ 13:36:54 #100
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_214101330
Ik doneer toch liever aan een grote stichting met ANBI-status, dan aan Carolientje van om de hoek die 10 jaar geleden op vakantie naar Gambia/Kaap Verdië/Sri Lanka met haar eigen ogen gezien heeft hoe errug het daar allemaal was en sindsdien 3x per jaar daarheen vliegt om een paar schriftjes en potloden uit te delen.
pi_214102491
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 13:36 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik doneer toch liever aan een grote stichting met ANBI-status, dan aan Carolientje van om de hoek die 10 jaar geleden op vakantie naar Gambia/Kaap Verdië/Sri Lanka met haar eigen ogen gezien heeft hoe errug het daar allemaal was en sindsdien 3x per jaar daarheen vliegt om een paar schriftjes en potloden uit te delen.
En toch zit er tussen dit zwart en wit nog een heel groot grijs gebied.

Wij doneren bv regelmatig aan Signi zoekhonden, Stichting NGNG en Stichting Lekkergeven.nl .
Allemaal verschillende doelen, maar veel sterker gericht op eindresultaat. Zonder dure directeuren en zo. Het kan echt wel degelijk!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_214108782
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 11:34 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ik lees rode kruis, leger des heils etc. J
Die heb ik speciaal gekozen vanwege de ANBI-status. Dan heft de fiscus geen erfbelasting. Idem onze giften: > drempel zijn fiscaal aftrekbaar.
  zondag 30 juni 2024 @ 20:42:40 #103
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214109004
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 13:36 schreef Fietsertje70 het volgende:
Heb je wel eens gezien hoeveel de directeuren van die organisaties al verdienen? Het merendeel vangt over een ton per jaar. :N
  zondag 30 juni 2024 @ 20:45:24 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214109061
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Heb je wel eens gezien hoeveel de directeuren van die organisaties al verdienen? Het merendeel vangt over een ton per jaar. :N
Je vererft toch niet aan een ANBI zodat de directeur een salarisverhoging kan krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 30 juni 2024 @ 20:48:10 #105
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214109103
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je vererft toch niet aan een ANBI zodat de directeur een salarisverhoging kan krijgen?
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 30 juni 2024 @ 20:48:29 #106
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_214109107
Ik vind de discussie over waar je je geld aan wilt geven na je dood heel boeiend, maar daar gaat dit topic niet over.
pi_214109231
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Effectieve organisaties draaien op goede mensen, en goede mensen kosten geld.

Ik snap die obsessie nooit zo goed met die salarissen eigenlijk. Liever een goede organisatie met wat meer overhead dan eentje die van goede bedoelingen aan elkaar hangt.
  zondag 30 juni 2024 @ 21:01:59 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214109407
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik heb (klein)kinderen om aan na te laten, dus het is niet nodig, maar als ik die niet had en mijn zusje zou ook geen kinderen hebben dan zou ik niet weten waarom niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 30 juni 2024 @ 21:08:28 #109
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214109562
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:55 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Ik snap die obsessie nooit zo goed met die salarissen eigenlijk. Liever een goede organisatie met wat meer overhead dan eentje die van goede bedoelingen aan elkaar hangt.
Ik krijg van die Hugo-de-Jonge gaat naar Rotterdam visioenen: zet er maar een hotemetoot neer.
Als ik geld nalaat aan een goed doel dan wil ik niet het salaris van de hotemetoot financieren maar wil ik dat het grootste gedeelte van mijn geld besteed wordt daar waar het nodig is.
  zondag 30 juni 2024 @ 21:09:27 #110
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214109584
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb (klein)kinderen om aan na te laten, dus het is niet nodig, maar als ik die niet had en mijn zusje zou ook geen kinderen hebben dan zou ik niet weten waarom niet.
Zie mijn reactie hierboven. :)
pi_214110075
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik krijg van die Hugo-de-Jonge gaat naar Rotterdam visioenen: zet er maar een hotemetoot neer.
Als ik geld nalaat aan een goed doel dan wil ik niet het salaris van de hotemetoot financieren maar wil ik dat het grootste gedeelte van mijn geld besteed wordt daar waar het nodig is.
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.

Iedereen wil altijd veel verdienen, maar mensen bij goede doelen moeten maar onder een brug wonen in een schapenvacht en alles voor niets doen blijkbaar.
  zondag 30 juni 2024 @ 21:26:26 #112
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_214110088
quote:

[..]

Directeuren van ANBI's verzuipen in het bedrijfsleven maar willen wel het salaris uit het bedrijfsleven. Het is vooral spielerei met geld van anderen. Tot het genante af.
  zondag 30 juni 2024 @ 21:28:37 #113
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214110152
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:25 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.

Iedereen wil altijd veel verdienen, maar mensen bij goede doelen moeten maar onder een brug wonen in een schapenvacht en alles voor niets doen blijkbaar.
Werkelijk, een TON of meer opstrijken, ik zou me groen schamen.
pi_214110323
Mogen nu de rare verhalen weer aub?
  dinsdag 2 juli 2024 @ 21:56:21 #115
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214136600
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Mogen nu de rare verhalen weer aub?
Al twee hele dagen ;)
pi_214137114
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:25 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 22:40:20 #117
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214137558
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.
Dat klinkt als fraude.
pi_214138093
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een ANBI moet de binnenkomende gelden, waaronder dus ook erfenissen en legaten, wel besteden aan het doel waarvoor de ANBI is opgericht.
pi_214138729
Dan zal die loophole gedicht zijn, was ook vrij duidelijk lijkt me dat het daar niet voor was.
Overigens lijkt me dat er nog wel eens wat aan af te dingen is of ze hun binnenkomende gelden wel gebruiken waar het voor bedoeld is.
pi_214138777
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2024 21:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Werkelijk, een TON of meer opstrijken, ik zou me groen schamen.
Zoveel is dat niet eens voor een goede manager van een middelgrote organisatie, laat staan een arts of anders gekwalificeerde deskundige....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 3 juli 2024 @ 05:59:17 #121
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214138989
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 02:16 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Zoveel is dat niet eens voor een goede manager van een middelgrote organisatie, laat staan een arts of anders gekwalificeerde deskundige....
Www.deondernemer.nl

“105.250 euro is het gemiddelde jaarsalaris van een directeur van een goed doel op fulltimebasis. Het salaris varieert van gemiddeld 85.286 euro bij kleine organisaties tot gemiddeld 127.779 euro bij grote organisaties.”
pi_214167219
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 08:22 schreef shazaam het volgende:
Geen erfenis verhaal, wel een van de meer bizarre dingen die ik ooit rond een overlijden meegemaakt heb.

Mijn schoonvader is een paar maanden geleden overleden. Dus mijn vrouw is naar Duitsland afgereisd om afscheid te nemen.
De man zou gecremeerd worden, en daarna zou de urn bijgezet worden in het familiegraf waar ook zijn broer begraven lag.
Het bijzetten zou een ceremonie zijn, familie erbij. Priester erbij. Etc.
Relevante noot: in Duitsland is de wet op lijkbezorging een stuk strenger, alles moet gedaan worden door een begrafenisondernemer.

En die kwam dus niet opdagen met de urn. Ze hebben daar 2 uur gewacht bij het graf.
Na vele telefoontjes, en ongekend verdriet en boosheid, gaf de ondernemer aan dat ze de urn later zelf later, zonder plechtigheid en gelegenheid, bijgezet hebben.
Enige probleem: het graf ziet er ongeroerd uit.

Krijgt vast ooit nog een staartje...
Wtf... Dat wil je dan echt niet.

Heb nog wel een (toekomstige) anekdote:
Mijn vader is Duits en woont daar ook (ik inmiddels ook). Hij is op leeftijd en heeft dus alles omtrent zijn uitvaart al geregeld. Dit voorjaar wilde hij dit met mij bespreken omdat ik er ook een rol in ga spelen.

Hij wil gecremeerd worden en heeft de wens dat de as ergens op een mooie bergweide in Zuid Duitsland wordt uitgestrooid. Maar zoals @shazaam ook al aangaf, wet op lijkbezorging hier is heel strikt. M.a.w. je mag bijv. niet zoals in Nederland zelf de urn behouden, laat staan zelf uitstrooien.
Zijn begrafenisondernemer heeft dus een "omweg" achter de hand: na crematie wordt de as naar Zwitserland gestuurd (naar een soort partner-begrafenisondernemer). Dit is dan officieel toegestaan. Die Zwitserse ondernemer stuurt de urn dan als verzekerd DHL pakketje terug naar Duitsland (mijn adres) zodat ik met mijn vaders vrouw (en andere nabestaanden) een datum kan prikken om die as (weliswaar illegaal dus) ergens in de bergen te verstrooien. :') Blijkbaar wordt dit dus door meerdere begrafenisondernemers aangeboden en gaat vrijwel altijd goed. Ik moet het nog bezien, misschien rij ik liever zelf naar Zwitserland en haal die urn t.z.t. op.

Maar goed, mijn vader is altijd heel erg van de regeltjes, dus toen ie vertelde wat gepland was vond ik het eigenlijk wel tof. >:)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 16:27:00 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214167265
Overigens mag je in NL ook niet zomaar overal de as verstrooien, dat mag eigenlijk alleen op strooivelden.
Dat het wel gebeurt en dat er niet zoiets als een urnpolitie is die komt kijken of opa nog wel bij je op de schoorsteenmantel staat doet daar niets aan af.

Mijn zusje heeft wat as van mijn moeder en vader in potjes op de schoorsteenmantel staan, het restant van de as is hier op een plek van haar keuze en dat gaat met de as van mijn vader ook gebeuren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214168031
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:22 schreef Hojdhopper het volgende:
Wtf... Dat wil je dan echt niet.

Heb nog wel een (toekomstige) anekdote:
Mijn vader is Duits en woont daar ook (ik inmiddels ook). Hij is op leeftijd en heeft dus alles omtrent zijn uitvaart al geregeld. Dit voorjaar wilde hij dit met mij bespreken omdat ik er ook een rol in ga spelen.

Hij wil gecremeerd worden en heeft de wens dat de as ergens op een mooie bergweide in Zuid Duitsland wordt uitgestrooid. Maar zoals @:shazaam ook al aangaf, wet op lijkbezorging hier is heel strikt. M.a.w. je mag bijv. niet zoals in Nederland zelf de urn behouden, laat staan zelf uitstrooien.
Zijn begrafenisondernemer heeft dus een "omweg" achter de hand: na crematie wordt de as naar Zwitserland gestuurd (naar een soort partner-begrafenisondernemer). Dit is dan officieel toegestaan. Die Zwitserse ondernemer stuurt de urn dan als verzekerd DHL pakketje terug naar Duitsland (mijn adres) zodat ik met mijn vaders vrouw (en andere nabestaanden) een datum kan prikken om die as (weliswaar illegaal dus) ergens in de bergen te verstrooien. :') Blijkbaar wordt dit dus door meerdere begrafenisondernemers aangeboden en gaat vrijwel altijd goed. Ik moet het nog bezien, misschien rij ik liever zelf naar Zwitserland en haal die urn t.z.t. op.

Maar goed, mijn vader is altijd heel erg van de regeltjes, dus toen ie vertelde wat gepland was vond ik het eigenlijk wel tof. >:)
Ik begreep van een uitvaartcentrum in de Achterhoek dat ze veel Duitsers kregen omdat ze dan wel de urn mee mochten nemen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_214168329
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:22 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
...
Ja Duitsers worden dan wel creatief met de regeltjes ;)

Ik meen mij te herinneren dat 1 van de deelstaten (NRW dacht ik) je de urn wel mee kan krijgen, dat is dan een soort leen constructie waarbij je iets moet tekenen dat de urn later weer bij de begrafenisondernemer bijgezet wordt.
Uiteraard is er daar dan weer niemand die daar op controleert, en men gaat er voor zover ik weet ook vanuit dat die urn ook nooit meer terugkomt.
Beijeren is dan weer een stuk strenger, daar ging zoiets niet.

On topic advies: goed uitkijken met het erfrecht in Duitsland, het is ook daar een stuk meer ingekaderd en strenger, zeker qua termijnen mocht verwerpen belangrijk zijn voor je.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_214183648
quote:

[..]

Ik ook niet natuurlijk is het veel geld maar ook een goed doel is een grote organisatie en tja daar hoort een directeur bij met dito salaris.
pi_214207324
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:27 schreef Leandra het volgende:
Overigens mag je in NL ook niet zomaar overal de as verstrooien, dat mag eigenlijk alleen op strooivelden.
Dat het wel gebeurt en dat er niet zoiets als een urnpolitie is die komt kijken of opa nog wel bij je op de schoorsteenmantel staat doet daar niets aan af.

Mijn zusje heeft wat as van mijn moeder en vader in potjes op de schoorsteenmantel staan, het restant van de as is hier op een plek van haar keuze en dat gaat met de as van mijn vader ook gebeuren.
Nee daar heb je idd gelijk in. Je kan het officieel natuurlijk niet zomaar ergens neerplempen (al vermoed ik dat dat in de meeste gevallen wel gewoon gebeurt).

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 17:20 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik begreep van een uitvaartcentrum in de Achterhoek dat ze veel Duitsers kregen omdat ze dan wel de urn mee mochten nemen.
Daar sta ik niet van te kijken idd. :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 17:34 schreef shazaam het volgende:

[..]
Ja Duitsers worden dan wel creatief met de regeltjes ;)

Ik meen mij te herinneren dat 1 van de deelstaten (NRW dacht ik) je de urn wel mee kan krijgen, dat is dan een soort leen constructie waarbij je iets moet tekenen dat de urn later weer bij de begrafenisondernemer bijgezet wordt.
Uiteraard is er daar dan weer niemand die daar op controleert, en men gaat er voor zover ik weet ook vanuit dat die urn ook nooit meer terugkomt.
Beijeren is dan weer een stuk strenger, daar ging zoiets niet.

On topic advies: goed uitkijken met het erfrecht in Duitsland, het is ook daar een stuk meer ingekaderd en strenger, zeker qua termijnen mocht verwerpen belangrijk zijn voor je.
Beijeren is over het algemeen heel streng met regeltjes, dus dat verbaast me ook niet haha.

Qua erfrecht hebben we ook al eigenlijk alles besproken en schriftelijk vastgelegd - dat zou moeten helpen als het ooit zo ver is. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_214216700
Mijn vader overleed toen ik 19 was. Enkele weken later kwam een taxateur bij ons thuis die aan alles een prijskaartje moest hangen voor het bepalen van de hoogte van de erfenis.
Deze meneer vond het gepast om mijn moeder mee uit te vragen. Hij zag wat tennisrackets en vroeg of mijn moeder ook tenniste. En of ze zin had om eens wat te gaan drinken en een potje te tennissen.
Mijn zus hoorde dit en heeft zijn werkgever gebeld om een klacht in te dienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')