abonnement Unibet Coolblue
pi_212572810
Vreemde of bevreemdende verhalen over mogelijke erfenissen ; er zijn er in WGR wel een paar te vinden.
In mijn familie wordt niet veel gestorven, maar desondanks heb zelfs ik wel een paar rare zaken meegemaakt rondom erfenissen. Die zal ik delen, ter lering en vermaak; je weet maar nooit wanneer iets nog eens van pas komt.

Wie heeft er nog meer eens een interessante casus bij de hand gehad? En hoe liep het af?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212572835
Ik wil er alleen over kwijt dat sinds de erfenis de hele familie met elkaar overhoop ligt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212572949
Overleden erfgenaam
Vader overleed keurig zoals het hoort: in bed. Er zal wel een dokter bij geroepen zijn en een tijdstip van overlijden ingevuld. Minstens een dag van overlijden. Ik weet eigenlijk niet hoe precies dat gedaan wordt als er niks bijzonder is te melden.
Hoe dan ook, zeer korte tijd later werd zijn (volwassen) zoon dood aangetroffen. Heel ergens anders. Die was toen al eventjes dood, maar wanneer precies was niet bekend. Min of meer gelijktijdig met de dood van zijn vader.

Vader had wel wat na te laten. Diens zoon niet. Vader had geen bijzonder testament, overleden zoon was ‘gewoon’ een van de erfgenamen (naast nieuwe echtgenote van vader, (half-)broers & zussen).
Maar als zoon overleden was vóór zijn vader, erfde zoon niks.
Als zoon overleden was ná vader ging erfenis van vader via de zoon naar diens erfgenamen (bij gebrek aan partner & kinderen: z’n broers en zussen).

De gezamenlijke erfgenamen hebben toen besloten dat vader & zoon tegelijkertijd gestorven zijn en niet van elkaar erfden.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212573159
Vanwege privacy van de betrokkenen kan ik er hier verder niks over kwijt, maar van dichtbij meegemaakt dat er kostbaarheden werden verdonkeremaand en er zelfs een rechtszaak aan te pas kwam. Da’s de notendopversie
pi_212573167
Onwaardige erfgenaam
Vader was vervreemd van zijn kinderen. En liefhebber van jenever.
Toen hij langzamerhand hulpbehoevend werd wierp zich een reddende engel op. Die deed wat huishoudelijkheden en wat boodschappen. Met zijn pinpas. Een ruime portie drank deed wonderen en pa prees zich schathemelrijk met z’n engel en liet zich gewillig meetronen naar een notaris alwaar hij tekende voor het nalaten van alle aardse bezittingen aan de engel in kwestie. Daarna was de engel nog veel scheutiger met de drank en op zeker moment werd pa in deerniswekkende toestand uit zijn huis gehaald door hulpinstanties, gewaarschuwd door buren ofzo.
Eenmaal in bureaucratisch veilig handen moest iemand pa’s boekhouding overnemen. Een bewindvoerder werd aangesteld. Die ontdekte vele onrechtmatigheden en deed aangifte tegen de engel.

Beroofd van een dagelijkse fles jenever knapte pa lichamelijk zienderogen op en bleef, weliswaar bedlegerig maar toch, nog jaren in leven. Contact met zijn kinderen werd zelfs mondjesmaat hersteld. Maar hij weigerde ooit nog ergens voor te tekenen - ook niet voor intrekking van het opgestelde testament.
Toen hij overleed was de reddende engel volgens testament de enige erfgenaam. Ambtelijke molens draaien langzaam. De strafzaak tegen de engel bleek toevallig net te zijn afgerond, en de engel veroordeeld wegens haar behandeling van pa. Veroordeeld tot het terugbetalen van gestolen geld en een schadevergoeding. Wat dan nu natuurlijk betaald zou moeten worden aan de erfgenamen - en dat was zij zelf.

Maar de veroordeling was zwaar genoeg voor een extra gevolg: het volstond om haar te laten verklaren tot ‘onwaardige erfgenaam’. Waarna de erfenis alsnog over de kinderen verdeeld werd en de gevallen engel aan de kinderen genoegdoening moest betalen.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 22:48:29 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212573958
ik ken 'n verhaal over 'n erfenis van 'n huis en de familie komt er niet uit en dat huis staat al meer dan 10 jaar leeg
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212573987
De administratief maar niet overleden dode

Meneer was vroeger in zonde samenlevend met een vrouw. Zij deelden lief en leed en inkomsten. Hij had een ruim pensioen in het vooruitzicht en liet het pensioenfonds weten dat, mocht hij overlijden, zij aanspraak kon maken op zijn nabestaandenpensioen.
De liefde ging over, hij ging de schimmel van zijn stramme voeten wassen in eenig ander land. Niet al te ver weg hoor, gewoon EU. De toekomstige pensioenaanspraak van de vrouw bleef staan, zij ontving zeer prozaďsch elk jaar een UPO waarin haar dit bevestigd werd.

In dat ander land kwam hij uiteindelijk terecht bij mensen die hem echt begrepen, en die de wereld afgezworen hadden en niets te maken wilden hebben met autoriteiten en andere onbenulligheden.
Toen hij daar zijn laatste adem had uitgeblazen waren ze nog net attent genoeg om een handvol mensen een kaartje te sturen met een doodstijding. Zonder adres, zonder datum.

De vrouw ontving zo’n kaartje. Navraag bij broers en zussen van haar exgeliefde leerde dat zij niet op de hoogte waren gebracht - ja nu dan, door haar. Navraag bij het pensioenfonds leerde dat zij bij hun geen vragen mocht stellen over andere mensen, ook niet of ze misschien dood waren en dat zij dat haar zéker niet aan haar neus zouden hangen en dat als ze nabestaandenpensioen uitgekeerd kreeg ze dan wel zou weten hoe laat het was. Maar daarvan kreeg ze geen bericht.

Navraag bij de Sociale Verzekeringsbank leerde dat daar ongeveer hetzelfde gold, en dat die weliswaar ook niks mochten zeggen maar dat die eens zouden gaan informeren bij de ambtenarij in het ander’ land, of daar misschien reden zou zijn om de AOW stop te zetten.
Een maandje later belden ze terug om te zeggen dat ze nog steeds niks mochten zeggen maar dat het prettig was dat ze maar beperkt onterecht gestorte AOW hoefden terug te vorderen.
Een paar dagen later kwam bericht van het pensioenfonds over het nabestaandenpensioen.
pi_212574225
2 erfgenamen hebben een andere erfgenaam van de overledene altijd beticht van ‘inpikken van het geld’ bij leven maar toen de notaris ze na het overlijden aanschreef om de erfenis te verdelen hebben ze zich nooit meer gemeld, notaris heeft het dossier na jaren uiteindelijk afgesloten.
pi_212575726
@sigme
Hoe kom je aan de verhalen🤣
pi_212575785
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 00:16 schreef investeerdertje het volgende:
@:sigme
Hoe kom je aan de verhalen🤣
Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.
Rare verhalen, maar daar staat tegenover dat er nog nooit ruzie is geweest over erfenissen in mijn (schoon)familie.
pi_212575807
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 00:20 schreef sigme het volgende:

[..]
Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.
Rare verhalen, maar daar staat tegenover dat er nog nooit ruzie is geweest over erfenissen in mijn (schoon)familie.
Vond ze leuk geschreven, dus dacht misschien heb je een professioneel dagboek.

Hoewel je reactie dit niet uit sluit
pi_212579158
Oom van mij overleed (2015), was ongetrouwd en had kapitaal in O.G. en eigen bedrijf.

Dus wij neven en nichten erven, maar ook een andere, jongere oom, met een vorm van autisme. Gevolg: er mocht van die erf-autist-oom, niets aan het huis veranderen of weggehaald worden.

Echter huis werd verkocht en moest dus leeggehaald worden, spullen naar de neven en nichten.

Wilde ik de tuinslang meenemen, mocht niet van die oom, want hij wilde van de zomer de tuin besproeien (huis zou in april verkocht worden).

Gevolg: ik aan het ene einde van de tuinslang trekken, oom aan het andere. Helaas trok ik aan het kortste eind. Later via bol.com zelf een Gardenaoprolslang gekocht.

Mooi gereedschap (Makita) van overleden oom: mocht niet weg. Gevolg: alles in de afvalcontainer toen het huis leeggeruimd werd. Autistische oom was daarbij en is huilend door crisis interventieteam van de GGZ afgevoerd.

Na de lunch een andere anekdote

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-02-2024 11:49:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212579254
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 21:57 schreef halfway het volgende:
Ik wil er alleen over kwijt dat sinds de erfenis de hele familie met elkaar overhoop ligt.
Ouch. Waardoor komt dat, denk je? Slecht/niet opgesteld testament?
"Pools are perfect for holding water"
pi_212579348
Hier geen enkel probleem met de erfenis van mijn vader.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212581076
Zo, lunch afgerond, volgende "erfgenamen story".

Mijn grootmoeder overleed rel. jong in juli 1971 (familiedrama). Grootvader bleef thuis met nog 4 van de 9 kinderen thuis (o.a. die ongetrouwde O.G-bezitter- en die autisten-oom). Verre vrouwelijke bekende bood aan als huishoudster in huis te komen "om het gezin draaiende te houden".

In die tijd werd ook de erfenis van oma afgehandeld, d.w.z. opa kocht het kindsdeel bij de kinderen (waaronder mijn moeder) af, voor hfl2000,- per kind. Ik zag voor het eerst groene briefjes van 1000 gulden op de eetkamertafel thuis:

Toen had mijn grootvader dus de hele boedel. Maand later komt ie met de mededeling "de huishoudster en ik gaan trouwen". In februari 1972, dus binnen 7 maanden na overlijden oma. Vervolgens schopte ze de 4 kinderen het huis uit om voor henzelf te gaan zorgen.

Tja, beweegredenen van die huishoudster (zelf 1x weduwe en 1x gescheiden) waren duidelijk. In 1980 overleed opa, en wie bleef er in het ouderlijke huis achter....z'n tweede vrouw. Ze bleef het vruchtgebruik houden over het (heren-)huis terwijl de kinderen erfgenaam waren. Die heeft daar nog jaren gewoond totdat ze naar het bejaardenhuis ging (of zo).

Toen kwam het dus in handen van de 9 kinderen en wie ging er mee vandoor?? De autist-oom die weer terug wilde naar het huis waar ie geboren en opgegroeid was. En zit er nu anno 2024 nog steeds.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212581387
Het AD heeft hier een langlopende serie over, Waarvan Akte. Met elke week een nieuw verhaal: https://www.ad.nl/dossier(...)8-9e1e-5a4797292773/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 12:57:38 #17
236264 crew  capricia
pi_212646513
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
Definitely not CIA
pi_212646630
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:05:10 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646645
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
https://lexquire.nl/blog-(...)ap%20te%20vereffenen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:08:11 #20
236264 crew  capricia
pi_212646696
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.
Ik denk dat geen van de nabestaanden opdracht aan een notaris gaan geven.
Definitely not CIA
pi_212646757
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:08 schreef capricia het volgende:

[..]
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.
Ik denk dat geen van de nabestaanden opdracht aan een notaris gaan geven.
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabs
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:13:20 #22
236264 crew  capricia
pi_212646764
quote:
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.
In mijn casus niet. Wat als de erfgenamen gewoon verwerpen? Wie handelt dan af?

De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
Definitely not CIA
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:15:35 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646795
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:

[..]

De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
Als echt iedereen verwerpt:

quote:
Wat als iedereen de erfenis verwerpt?

Bij schulden of bijvoorbeeld een familieruzie, kan het voorkomen dat alle erfgenamen de erfenis verwerpen. Wat gebeurt er dan met de erfenis? Wanneer er een testament is zal er worden gekeken wat in het testament staat opgenomen over wat er dan met de nalatenschap moet gebeuren. Als er geen testament is, en geen erfgenamen, dan gaat de erfenis naar de Staat. De Staat erft alleen de bezittingen, niet de schulden. De erfenis wordt afgewikkeld door het Rijksvastgoedbedrijf onbeheerde nalatenschappen.
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.
pi_212646796
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:17:10 #25
236264 crew  capricia
pi_212646808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabs
Dat zijn enkel de griffiekosten voor het verwepen. Die ken ik. 150 euro of zo was dat (jaren geleden al eens gedaan).
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:17:50 #26
236264 crew  capricia
pi_212646822
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?
Definitely not CIA
pi_212646835
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:21:04 #28
236264 crew  capricia
pi_212646870
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als echt iedereen verwerpt:
[..]
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.
Dank je!!
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:22:56 #29
236264 crew  capricia
pi_212646892
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).
Zit ik nog met het volgende:
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?

Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Definitely not CIA
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:23:28 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646902
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je!!
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:26:33 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646941
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?

Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.

Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:04 #32
236264 crew  capricia
pi_212646948
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.
Ja.
Zover is me duidelijk. Zit alleen ook te zoeken naar de grens wat ik wel en niet mag.

De uitvaart kan gewoon van de rekening van de overledene betaald worden. Dat staat los van het accepteren van de erfenis.
En verders trek ik dan de deur achter me dicht?
Asiel bellen voor de huisdieren. Maar ja, die zijn ook niet van mij.
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:39 #33
236264 crew  capricia
pi_212646962
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.

Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
Ja. Die grens zoek ik.
Kan die beestjes toch moeilijk laten verhongeren. :{
Definitely not CIA
pi_212646971
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.

Maar of jij daar over mag beslissen weet ik niet, je mag nog geen fotoalbum of plant mee nemen als je verwerpt.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:28:38 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646977
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Nee, dat kan niet.
pi_212646983
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zullen dit toch wel weten?
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:29:39 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212646988
Zijn er buren die een sleutel hebben? Die inschakelen?
pi_212647004
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:29 schreef Lienekien het volgende:
Zijn er buren die een sleutel hebben? Die inschakelen?
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:33:06 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647045
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.
Als ze nu de buren zou waarschuwen dat bij overlijden geen van de erfgenamen komt om voor de dieren te zorgen en de buren zouden dan bij overlijden de dierenbescherming/dierenambulance/asiel inschakelen zou dat als aanvaarding van de erfenis worden gezien?

Ik denk het niet.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:34:02 #40
236264 crew  capricia
pi_212647060
Ik lees wel dat als je de dieren van een overledene verzorgt je niet automatisch de erfenis accepteert.

https://www.uitvaart.nl/n(...)-en-huisdieren/57085

Mooie titel ook 'Mag ik de koeien op stal zetten zonder als erfgenaam te worden beschouwd?'
quote:
In het geval van het uitzetten van krakers of het verzorgen van dieren is het duidelijk dat dit kadert in het tijdelijk voorlopig beheer en dus niet gezien kan worden als een aanvaarding van de nalatenschap.
https://www.wanted.law/nl(...)-te-worden-beschouwd
Definitely not CIA
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:35:18 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647069
Ik zou er toch een notaris over bellen.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:38:27 #42
236264 crew  capricia
pi_212647095
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou er toch een notaris over bellen.
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.

Zou zoiets kunnen?
Definitely not CIA
  vrijdag 1 maart 2024 @ 13:40:18 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647127
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.

Zou zoiets kunnen?
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?

Als je zekerheid wilt: notaris.
pi_212647155
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Zou zoiets kunnen?
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:47:26 #45
236264 crew  capricia
pi_212647233
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.

Maar of jij daar over mag beslissen weet ik niet, je mag nog geen fotoalbum of plant mee nemen als je verwerpt.
We hebben als kinderen (en kleinkinderen en zelfs namens de ongeboren vrucht) de erfenis van mijn vader in 2019 volledig verworpen dus ik ken de rechtbank procedure. Nu is alles bij mijn moeder want gemeenschap van goederen.
Ik denk oprecht dat ze al iets van 20.000 of 30.000 euro, of meer, kwijt geweest is aan notariskosten en fiscalisten etc. In de loop van de afgelopen jaren.
Zaken zijn nog steeds niet afgehandeld. En dat gaat ook nog járen duren. En aangezien het toch allemaal negatief is, zie ik het niet zitten om dit over te nemen. Met al die kosten.
Dus een simpel 'laat een notaris het afhandelen', gaat hem niet worden. Dat gaat me zo veel geld en sores kosten.

Vandaar mijn vraag.
Ben alleen wel benieuwd of ik iemand op de hoogte moet stellen dat wij het niet gaan afhandelen en alles verwerpen en dat het rijk het dan maar uit moet zoeken.
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:50:29 #46
236264 crew  capricia
pi_212647272
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.
Was het maar een paar duizend euro.
Ik zal tegen die tijd wel eens vrijblijvend een afspraak bij een notaris maken.
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:54:39 #47
236264 crew  capricia
pi_212647319
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?

Als je zekerheid wilt: notaris.
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk? :D
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.

Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent.. _O-
Definitely not CIA
pi_212647361
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ben alleen wel benieuwd of ik iemand op de hoogte moet stellen dat wij het niet gaan afhandelen en alles verwerpen en dat het rijk het dan maar uit moet zoeken.
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.

Ik begin wel nieuwsgierig te worden hoe iets zo ingewikkeld kan worden als er geen bezittingen zijn...
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 14:18:55 #49
236264 crew  capricia
pi_212647597
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.

Ik begin wel nieuwsgierig te worden hoe iets zo ingewikkeld kan worden als er geen bezittingen zijn...
Dat mag hoor! :D

Er zijn wel bezittingen, maar nog veel grotere schulden. :D
Van prive naar zakelijk een gigantische rekening courant positie. Dus een schuld van privé bij diverse BV's (waarvan zij niet altijd de eigenaar meer is).
Die moeten een voor een afgehandeld worden. En dat gaat via eenmalige dividenduitkeringen op papier vanuit die BV's (waar zij geen eigenaar meer van is, of soms maar 5% enzo, ligt aan welke BV het betreft). En daar heeft mijn moeder inmiddels goede afspraken over lopen met de fiscus, want die willen natuurlijk dividentbelasting innen.
Het gaat over hoge bedragen, meer dan haar koopwoning waard is. Het bedrag kan zij ieg nooit meer volledig afbetalen in haar leven.
We zijn al blij dat de fiscus geen hypotheek gevestigd heeft op haar woning. Ze mag gewoon in haar eigen woning blijven wonen, ze zetten oude mensen niet zomaar op straat.

Ik was vandaag 'rustig' even begonnen met haar belastingaangifte 2023, en toen kwam dit alles weer in mij op: 'Wat als zij komt te overlijden?'
Ik heb geen trek in deze sores en de kosten alleen al van al die fiscalisten, belastingadviseurs etc.
Het wordt nog veel complexer, want er is ook nog een stukje 'buitenland'. Ik bespaar je de verdere details.

Niemand gaat dit overnemen om af te handelen. Het is zeer complex en je blijft hoe dan ook met heel veel schulden zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 01-03-2024 14:28:33 ]
Definitely not CIA
  vrijdag 1 maart 2024 @ 14:20:42 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212647620
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk? :D
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.

Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent.. _O-
Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging. :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')