Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.quote:Op zondag 25 februari 2024 00:16 schreef investeerdertje het volgende:
@:sigme
Hoe kom je aan de verhalen🤣
Vond ze leuk geschreven, dus dacht misschien heb je een professioneel dagboek.quote:Op zondag 25 februari 2024 00:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit zijn gevallen waar ik zelf nauw bij betrokken was.
Rare verhalen, maar daar staat tegenover dat er nog nooit ruzie is geweest over erfenissen in mijn (schoon)familie.
Ouch. Waardoor komt dat, denk je? Slecht/niet opgesteld testament?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 21:57 schreef halfway het volgende:
Ik wil er alleen over kwijt dat sinds de erfenis de hele familie met elkaar overhoop ligt.
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
https://lexquire.nl/blog-(...)ap%20te%20vereffenen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:57 schreef capricia het volgende:
Algemeen vraagje:
Als een nalatenschap negatief is en flink ingewikkeld is, wie gaat dat dan afhandelen en hoe (en door wie) wordt dat betaald?
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
De notaris handelt dat af en moet ook gewoon betaald worden door de erfgenamen: https://www.rientjesnotar(...)ik-erf-toch-niets-53
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabsquote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:08 schreef capricia het volgende:
[..]
De nabestaanden zullen de erfenis verwerpen. Bij de rechtbank. Ook uit naam van hun kinderen.
Ik denk dat geen van de nabestaanden opdracht aan een notaris gaan geven.
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://lexquire.nl/blog-(...)ap%20te%20vereffenen.
Als echt iedereen verwerpt:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.
In mijn casus niet. Wat als de erfgenamen gewoon verwerpen? Wie handelt dan af?
De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.quote:Wat als iedereen de erfenis verwerpt?
Bij schulden of bijvoorbeeld een familieruzie, kan het voorkomen dat alle erfgenamen de erfenis verwerpen. Wat gebeurt er dan met de erfenis? Wanneer er een testament is zal er worden gekeken wat in het testament staat opgenomen over wat er dan met de nalatenschap moet gebeuren. Als er geen testament is, en geen erfgenamen, dan gaat de erfenis naar de Staat. De Staat erft alleen de bezittingen, niet de schulden. De erfenis wordt afgewikkeld door het Rijksvastgoedbedrijf onbeheerde nalatenschappen.
Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat uit van een beneficiair aanvaarde erfenis.
In mijn casus niet. Wat als de erfgenamen gewoon verwerpen? Wie handelt dan af?
De zaak is zo complex en het gaat om veel schulden. Niemand heeft zin om tienduizenden euro's aan fiscalisten en notariskosten te betalen.
Dat zijn enkel de griffiekosten voor het verwepen. Die ken ik. 150 euro of zo was dat (jaren geleden al eens gedaan).quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit verhaal wat ik link zegt toch echt wat anders, de notaris en de rechtbank (griffiekosten) moesten echt worden betaald door de erfgenaam, die niks uit de erfenis kreeg. Nou was dit benificiar aanvaard. Maar ook bij verwerpen van een erfenis moet je gewoon betalen: https://www.rechtspraak.n(...)nas/kosten.aspx#tabs
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan verwerp je de erfenis, betaal je de griffiekosten en mag een notaris op zoek naar de 2e, 3e, 4e, 5e en 6e graads erfgenamen tot die ook allemaal verworpen hebben. En daarna mag de notaris namens de overheid aan de slag.
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Welke notaris, wie geeft die opdracht dan? Als iedereen verwerpt?
Dank je!!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als echt iedereen verwerpt:
[..]
https://www.verklaringvan(...)%20de%20nalatenschap.
Zit ik nog met het volgende:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het rijksvastgoedbedrijf huurt dacht ik een notaris in (of ze hebben ze zelf in dienst).
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.quote:
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Zit ik nog met het volgende:
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?
Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Ja.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als jij verwerpt en de jouwen (kinderen) ook, dan heb je er dus echt niks meer mee te maken. Zijn er die wel beneficiair aanvaarden, dan is dat hun probleem. Zij kunnen voor niets meer bij jou aankloppen, je staat er dan helemaal buiten.
Ja. Die grens zoek ik.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.
Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Zit ik nog met het volgende:
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?
Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Nee, dat kan niet.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Kan die beestjes toch moeilijk laten verhongeren.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zullen dit toch wel weten?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die grens zoek ik.
Kan die beestjes toch moeilijk laten verhongeren.
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:29 schreef Lienekien het volgende:
Zijn er buren die een sleutel hebben? Die inschakelen?
Als ze nu de buren zou waarschuwen dat bij overlijden geen van de erfgenamen komt om voor de dieren te zorgen en de buren zouden dan bij overlijden de dierenbescherming/dierenambulance/asiel inschakelen zou dat als aanvaarding van de erfenis worden gezien?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij dat regelt kun je al best aan die erfenis vast zitten.
https://www.wanted.law/nl(...)-te-worden-beschouwdquote:In het geval van het uitzetten van krakers of het verzorgen van dieren is het duidelijk dat dit kadert in het tijdelijk voorlopig beheer en dus niet gezien kan worden als een aanvaarding van de nalatenschap.
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou er toch een notaris over bellen.
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.
Zou zoiets kunnen?
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ik registreer samen met mijn moeder dat hondje via de dierenarts al op mijn naam. Heb ik daar geen zorgen over. Kan ik alles gewoon verwerpen en het beestje meenemen naar mijn eigen huis. Wanneer het zover is.
Zou zoiets kunnen?
We hebben als kinderen (en kleinkinderen en zelfs namens de ongeboren vrucht) de erfenis van mijn vader in 2019 volledig verworpen dus ik ken de rechtbank procedure. Nu is alles bij mijn moeder want gemeenschap van goederen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Naar het asiel: https://vivamori.nl/kenni(...)t%20eventueel%20vast.
Maar of jij daar over mag beslissen weet ik niet, je mag nog geen fotoalbum of plant mee nemen als je verwerpt.
Was het maar een paar duizend euro.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou dit echt met een rechtsbijstandverzekering of een notaris bespreken. Je wil geen hondje dat je plots duizenden euro's kost, neem ik aan.
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Registratie op jouw naam bij de dierenarts: maakt dat jou eigenaar van de hond?
Als je zekerheid wilt: notaris.
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben alleen wel benieuwd of ik iemand op de hoogte moet stellen dat wij het niet gaan afhandelen en alles verwerpen en dat het rijk het dan maar uit moet zoeken.
Dat mag hoor!quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kun je niet. Jij kunt dat namelijk niet beslissen voor iedere potentiële erfgenaam op dat moment. De hele procedure van verwerpen door alle mogelijke erfgenamen zal na overlijden gewoon doorlopen moeten worden.
Ik begin wel nieuwsgierig te worden hoe iets zo ingewikkeld kan worden als er geen bezittingen zijn...
Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk?
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.
Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |