Dat is een mooie ja.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of je koopt het hondje van haar en betaalt voor zijn verzorging.
Niet in alle gemeenten is de hondenbelasting afgeschaft.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar leg je de eigenaarschap van een hondje vast dan eigenlijk?![]()
Nergens volgens mij. En de hondenbelasting is ook al afgeschaft, dus daar ook geen registratie.
Moet ik op papier zetten dat ie van mij is, en dat zij het beestje leent..
Ja. Ik wil gewoon dat de dieren goed terecht komen. Liefst bij mij.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:36 schreef Serinde het volgende:
[..]
Niet in alle gemeenten is de hondenbelasting afgeschaft.
Wij hebben de chip van onze hond geregistreerd bij NDG. Of dat juridisch maakt dat wij eigenaar zijn, dat weet ik niet zeker. Wij staan daar in ieder geval als eigenaar geregistreerd
Weet je dit topic nog? Staat ook goede info in.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik wil gewoon dat de dieren goed terecht komen. Liefst bij mij.
Zal het binnenkort eens overleggen met mijn moeder.
Tegen de tijd dat het zo ver is, open ik ongetwijfeld wel weer wat topics.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 14:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet je dit topic nog? Staat ook goede info in.
WGR / Negatieve erfenis
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 22:02 schreef sigme het volgende:
Overleden erfgenaam
Vader overleed keurig zoals het hoort: in bed. Er zal wel een dokter bij geroepen zijn en een tijdstip van overlijden ingevuld. Minstens een dag van overlijden. Ik weet eigenlijk niet hoe precies dat gedaan wordt als er niks bijzonder is te melden.
Hoe dan ook, zeer korte tijd later werd zijn (volwassen) zoon dood aangetroffen. Heel ergens anders. Die was toen al eventjes dood, maar wanneer precies was niet bekend. Min of meer gelijktijdig met de dood van zijn vader.
Vader had wel wat na te laten. Diens zoon niet. Vader had geen bijzonder testament, overleden zoon was ‘gewoon’ een van de erfgenamen (naast nieuwe echtgenote van vader, (half-)broers & zussen).
Maar als zoon overleden was vóór zijn vader, erfde zoon niks. Als zoon overleden was ná vader ging erfenis van vader via de zoon naar diens erfgenamen (bij gebrek aan partner & kinderen: z’n broers en zussen).
De gezamenlijke erfgenamen hebben toen besloten dat vader & zoon tegelijkertijd gestorven zijn en niet van elkaar erfden.
Ja, dat mag wel:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Zit ik nog met het volgende:
Wat doe je met eventuele (huis)dieren? Mag ik de hond wel te eten geven als ik de erfenis verwerp, en de vogels enzo?
Zou het erg vinden als die dan om van de honger komen omdat ik de deur achter me dicht trek.
Ja, klopt maar in dit voorbeeld van Sigme staat niet vast dat de zoon na de vader is overleden, en dat maakt wel uit, vooral voor de erfbelasting.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 08:43 schreef BE het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.
(Zo was het ooit 20 jaar geleden bij ons wel. Tante overleed, later overleden haar ouders en dus ging haar deel van de erfenis door naar haar dochter.).
Hier ging het dus om gelijktijdig overlijden, wat nogal een andere situatie isquote:Op zaterdag 2 maart 2024 08:43 schreef BE het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat het ook zo is dat als een erfgenaam overleden is zijn deel van de erfenis automatisch naar diens erfgenamen gaat.
(Zo was het ooit 20 jaar geleden bij ons wel. Tante overleed, later overleden haar ouders en dus ging haar deel van de erfenis door naar haar dochter.).
quote:Als de volgorde van overlijden niet kan worden bepaald, dan wordt verondersteld dat de erflater en de erfgenaam tegelijkertijd zijn overleden. Deze bepaling wordt de commoriëntenregel genoemd.
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:23 schreef BE het volgende:
Maar het ligt vast aan het weekend in mijn hoofd, in weze maakt het toch niet uit?
Vader overlijdt eerst, zoon erft. Zoon overlijdt 1 dag later: erfgenamen van zoon erven.
Zoon overlijdt, vader overlijdt 1 dag later, erfdeel van zoon gaat over naar diens erfgenamen.
Of zie ik iets over het hoofd?(Vast wel als er een specifieke regel voor gemaakt is.
)
*ping* zegt het lampje boven mijn hoofd!quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.
Als erfgenamen van zoon direct van vader erven betalen ze maar 1 keer erfbelasting.
Er was niet lang geleden toch ook een zaak met een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis overleden na een vergiftiging. Zij kwam uit een vermogende familie, en was vermogend, zijn familie niet. Toen was de vraag wie er eerst overleden was. Als zij eerst overleden was, zou hij alles erven, en nadat hij overleden was, zijn familie. Als hij eerst overleden was bleef het vermogen van haar bij haar familie. Volgens mij bleek uiteindelijk dat zij eerst overleden was, en dus haar vermogen (minus belasting) naar zijn familie ging.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 09:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, klopt maar in dit voorbeeld van Sigme staat niet vast dat de zoon na de vader is overleden, en dat maakt wel uit, vooral voor de erfbelasting.
Van je vader of opa erven is belastingtechnisch veel prettiger dan van je broer of oom erven.
Klopt, hele rechtszaak tussen de families ook, schaamteloos.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 16:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er was niet lang geleden toch ook een zaak met een pasgetrouwd stel die op huwelijksreis overleden na een vergiftiging. Zij kwam uit een vermogende familie, en was vermogend, zijn familie niet. Toen was de vraag wie er eerst overleden was. Als zij eerst overleden was, zou hij alles erven, en nadat hij overleden was, zijn familie. Als hij eerst overleden was bleef het vermogen van haar bij haar familie. Volgens mij bleek uiteindelijk dat zij eerst overleden was, en dus haar vermogen (minus belasting) naar zijn familie ging.
Edit: mss niet de meest relevant post gekozen voor de quote.
En veel minder ook.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 15:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
erfbelasting in elk geval. zoon erft eerst en moet betalen en daarna diens erfgenamen erven en moeten betalen.
Als erfgenamen van zoon direct van vader erven betalen ze maar 1 keer erfbelasting.
ja 1 keer ipv twee keerquote:
Als je van je vader of opa erft is dat een veel gunstiger percentage dan van je broer of oom.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja 1 keer ipv twee keer
of betaal je ook minder percentage als je als kleinkind erft dan dat je als kind erft?
ah oke duidelijkquote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je van je vader of opa erft is dat een veel gunstiger percentage dan van je broer of oom.
100.000 van vader: ¤ 7.481 erfbelasting:
100.000 van opa: ¤ 13.466 erfbelasting
100.000 van broer: ¤ 29.202 erfbelasting
100.000 van oom (= anders): ¤ 29.202 erfbelasting
Dit is met ¤ 100.000, als je met ¤ 10.000 of ¤ 34.567 gaat rekenen zijn de verschillen echt wel groter (in verhouding vooral).quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
ah oke duidelijk
ja dan is rechtstreeks van opa erven in dit geval beter.
Hoewel het niet zo veel scheelt als ik dacht.
Serieus? Kan het me echt niet voorstellen dat het enkele verzorgen van een huisdier als aanvaarding wordt gezien en dat stand houdt voor een rechter gezien het levende have is. Ook al is een huisdier voor de wet inderdaad maar een voorwerp, je kan ze moeilijk laten verhongeren.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 13:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou de dierenbescherming inlichten. Of vooraf eens hierover een notaris vragen.
Huisdieren horen ook tot de erfenis en verzorging ervan kan worden gezien als aanvaarding.
Er is ook nog wel wat meer levende have dan alleen een hondje.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:30 schreef Inbox het volgende:
[..]
Serieus? Kan het me echt niet voorstellen dat het enkele verzorgen van een huisdier als aanvaarding wordt gezien en dat stand houdt voor een rechter gezien het levende have is. Ook al is een huisdier voor de wet inderdaad maar een voorwerp, je kan ze moeilijk laten verhongeren.
Waarbij ik me tevens afvraag of het een verschil uitmaakt of dat dier dan een hamster is, een hond of een duur paard als het huisdier meegenomen wordt.
Daarom dus. Zoiets als verzorgen kan toch niet zomaar tot aanvaarding leiden. Zou wat zijn zeg, krijg je de keuze tussen vervolging wegens dierenverwaarlozing/mishandeling of de erfenis aanvaarden. Asiel bellen zou ook niet mogen, want dan haal je ook het beestje uit de boedel.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Er is ook nog wel wat meer levende have dan alleen een hondje.
Het zal toch verzorgd moeten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |