En toch zit er tussen dit zwart en wit nog een heel groot grijs gebied.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:36 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik doneer toch liever aan een grote stichting met ANBI-status, dan aan Carolientje van om de hoek die 10 jaar geleden op vakantie naar Gambia/Kaap Verdië/Sri Lanka met haar eigen ogen gezien heeft hoe errug het daar allemaal was en sindsdien 3x per jaar daarheen vliegt om een paar schriftjes en potloden uit te delen.
Die heb ik speciaal gekozen vanwege de ANBI-status. Dan heft de fiscus geen erfbelasting. Idem onze giften: > drempel zijn fiscaal aftrekbaar.quote:Op zondag 30 juni 2024 11:34 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik lees rode kruis, leger des heils etc. J
Heb je wel eens gezien hoeveel de directeuren van die organisaties al verdienen? Het merendeel vangt over een ton per jaar.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:36 schreef Fietsertje70 het volgende:
Ik doneer toch liever aan een grote stichting met ANBI-status, dan aan Carolientje van om de hoek die 10 jaar geleden op vakantie naar Gambia/Kaap Verdië/Sri Lanka met haar eigen ogen gezien heeft hoe errug het daar allemaal was en sindsdien 3x per jaar daarheen vliegt om een paar schriftjes en potloden uit te delen.
Je vererft toch niet aan een ANBI zodat de directeur een salarisverhoging kan krijgen?quote:Op zondag 30 juni 2024 20:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb je wel eens gezien hoeveel de directeuren van die organisaties al verdienen? Het merendeel vangt over een ton per jaar.
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?quote:Op zondag 30 juni 2024 20:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vererft toch niet aan een ANBI zodat de directeur een salarisverhoging kan krijgen?
Effectieve organisaties draaien op goede mensen, en goede mensen kosten geld.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?
Ik heb (klein)kinderen om aan na te laten, dus het is niet nodig, maar als ik die niet had en mijn zusje zou ook geen kinderen hebben dan zou ik niet weten waarom niet.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zou jij nalaten aan zo’n organisatie?
Ik krijg van die Hugo-de-Jonge gaat naar Rotterdam visioenen: zet er maar een hotemetoot neer.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Effectieve organisaties draaien op goede mensen, en goede mensen kosten geld.
Ik snap die obsessie nooit zo goed met die salarissen eigenlijk. Liever een goede organisatie met wat meer overhead dan eentje die van goede bedoelingen aan elkaar hangt.
Zie mijn reactie hierboven.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb (klein)kinderen om aan na te laten, dus het is niet nodig, maar als ik die niet had en mijn zusje zou ook geen kinderen hebben dan zou ik niet weten waarom niet.
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik krijg van die Hugo-de-Jonge gaat naar Rotterdam visioenen: zet er maar een hotemetoot neer.
Als ik geld nalaat aan een goed doel dan wil ik niet het salaris van de hotemetoot financieren maar wil ik dat het grootste gedeelte van mijn geld besteed wordt daar waar het nodig is.
Directeuren van ANBI's verzuipen in het bedrijfsleven maar willen wel het salaris uit het bedrijfsleven. Het is vooral spielerei met geld van anderen. Tot het genante af.quote:Op zondag 30 juni 2024 20:55 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Effectieve organisaties draaien op goede mensen, en goede mensen kosten geld.
Ik snap die obsessie nooit zo goed met die salarissen eigenlijk. Liever een goede organisatie met wat meer overhead dan eentje die van goede bedoelingen aan elkaar hangt.
Werkelijk, een TON of meer opstrijken, ik zou me groen schamen.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:25 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.
Iedereen wil altijd veel verdienen, maar mensen bij goede doelen moeten maar onder een brug wonen in een schapenvacht en alles voor niets doen blijkbaar.
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.quote:Op zondag 30 juni 2024 21:25 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dan laat je dat toch ook vastleggen? Ik weet (heb zelf voor goed doel gewerkt) dat mensen soms grote giften doen met een "oormerk": dat wordt dan ook in het jaarverslag vastgelegd, dat het aan a en niet aan b mag worden besteed.
Iedereen wil altijd veel verdienen, maar mensen bij goede doelen moeten maar onder een brug wonen in een schapenvacht en alles voor niets doen blijkbaar.
Dat klinkt als fraude.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.
Een ANBI moet de binnenkomende gelden, waaronder dus ook erfenissen en legaten, wel besteden aan het doel waarvoor de ANBI is opgericht.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het niet ook een loophole? Laat je na aan de ANBI dat is er niet of nauwelijks erfbelasting, de ANBI houdt dan een deel, en keert de rest op een of andere manier weer uit aan de erfgenamen, waardoor er uiteindelijk minder belasting is betaalt, de erfgenamen vaak meer geld krijgen, en jij je geld hebt nagelaten daar waar je je goed bij voelt.
Zoveel is dat niet eens voor een goede manager van een middelgrote organisatie, laat staan een arts of anders gekwalificeerde deskundige....quote:Op zondag 30 juni 2024 21:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Werkelijk, een TON of meer opstrijken, ik zou me groen schamen.
Www.deondernemer.nlquote:Op woensdag 3 juli 2024 02:16 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zoveel is dat niet eens voor een goede manager van een middelgrote organisatie, laat staan een arts of anders gekwalificeerde deskundige....
Wtf... Dat wil je dan echt niet.quote:Op zondag 30 juni 2024 08:22 schreef shazaam het volgende:
Geen erfenis verhaal, wel een van de meer bizarre dingen die ik ooit rond een overlijden meegemaakt heb.
Mijn schoonvader is een paar maanden geleden overleden. Dus mijn vrouw is naar Duitsland afgereisd om afscheid te nemen.
De man zou gecremeerd worden, en daarna zou de urn bijgezet worden in het familiegraf waar ook zijn broer begraven lag.
Het bijzetten zou een ceremonie zijn, familie erbij. Priester erbij. Etc.
Relevante noot: in Duitsland is de wet op lijkbezorging een stuk strenger, alles moet gedaan worden door een begrafenisondernemer.
En die kwam dus niet opdagen met de urn. Ze hebben daar 2 uur gewacht bij het graf.
Na vele telefoontjes, en ongekend verdriet en boosheid, gaf de ondernemer aan dat ze de urn later zelf later, zonder plechtigheid en gelegenheid, bijgezet hebben.
Enige probleem: het graf ziet er ongeroerd uit.
Krijgt vast ooit nog een staartje...
Ik begreep van een uitvaartcentrum in de Achterhoek dat ze veel Duitsers kregen omdat ze dan wel de urn mee mochten nemen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:22 schreef Hojdhopper het volgende:
Wtf... Dat wil je dan echt niet.
Heb nog wel een (toekomstige) anekdote:
Mijn vader is Duits en woont daar ook (ik inmiddels ook). Hij is op leeftijd en heeft dus alles omtrent zijn uitvaart al geregeld. Dit voorjaar wilde hij dit met mij bespreken omdat ik er ook een rol in ga spelen.
Hij wil gecremeerd worden en heeft de wens dat de as ergens op een mooie bergweide in Zuid Duitsland wordt uitgestrooid. Maar zoals @:shazaam ook al aangaf, wet op lijkbezorging hier is heel strikt. M.a.w. je mag bijv. niet zoals in Nederland zelf de urn behouden, laat staan zelf uitstrooien.
Zijn begrafenisondernemer heeft dus een "omweg" achter de hand: na crematie wordt de as naar Zwitserland gestuurd (naar een soort partner-begrafenisondernemer). Dit is dan officieel toegestaan. Die Zwitserse ondernemer stuurt de urn dan als verzekerd DHL pakketje terug naar Duitsland (mijn adres) zodat ik met mijn vaders vrouw (en andere nabestaanden) een datum kan prikken om die as (weliswaar illegaal dus) ergens in de bergen te verstrooien.Blijkbaar wordt dit dus door meerdere begrafenisondernemers aangeboden en gaat vrijwel altijd goed. Ik moet het nog bezien, misschien rij ik liever zelf naar Zwitserland en haal die urn t.z.t. op.
Maar goed, mijn vader is altijd heel erg van de regeltjes, dus toen ie vertelde wat gepland was vond ik het eigenlijk wel tof.
Ja Duitsers worden dan wel creatief met de regeltjesquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |