abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212506420
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 22:27 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Het probleem zit er volgens mij vooral in dat het begin van jullie discussie eigenlijk begon met iemand anders die terloops opmerkte dat het hier tot '44 gemoedelijk was met de Duitsers én er verder nauwelijks wrijving was, dat eerste valt te bepleiten, maar dat laatste klopt natuurlijk gewoon niet.
Nouja dit soort discussies worden altijd platgeslagen tot 1 narratief, dat is sowieso al vrij onmogelijk. Maar het lijkt mij gezien de cijfers (bijvoorbeeld van het Nederlandse bedrijfsleven, ariërverklaringen, NS, ambtenarenapparaat, gebrekkig verzet) geen onlogische conclusie om te zeggen dat de Nederlandse bevolking zich toch vrij aardig aanpaste aan de bezetter.

Dat er de hele oorlog nergens wat gebeurde is natuurlijk ook onzin. Staking in Amsterdam, hongerwinter, lokale bombardementen, etcetera. Die nuance wil ik ook heus wel op me nemen, het gaat mij erom dat ik de houding van Nederlanders over het algemeen niet bepaald heldhaftig zou willen noemen en vaak zelfs behoorlijk accommoderend en profiterend van de Duitsers.

Dat Nederlanders niet massaal achter Joden aangingen en op die manier collaboreerden snap ik ook wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2024 08:24:32 ]
pi_212506543
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De bedoeling is het narratief dat Nederland zo heldhaftig was tijdens de oorlog onder druk zetten. Jij en @:Hanca verdedigen dat nog vrij fanatiek en ik ga daar gewoon niet in mee.
Ik verdedig helemaal niet dat Nederland zo heldhaftig was, lees eens goed. Ik geef alleen aan dat het niet gemoedelijk was. Inderdaad, veel Nederlanders gingen niet in verzet. Maar niet omdat ze het allemaal wel best vonden en gemoedelijk om gingen met de Duitse bezetter, maar omdat ze in continue angst voor die bezetter leefden en dus niet durfden. Nogal het tegenovergestelde van gemoedelijk.

En dat is ook de strekking van dat boek dat je aan haalt, dat veel mensen uit angst niet in verzet gingen. Permanente angst is het tegenovergestelde van "het ging er nogal gemoedelijk aan toe". En dat lijk jij op een zeer gekke manier door elkaar te halen. Het ging er NIET gemoedelijk aan toe, de reden dat de meeste mensen niet in verzet gingen was uit angst, niet omdat ze alles wel best vonden. En ik geef toe: waarschijnlijk was ik ook te bang geweest voor verzet.

En ja, uit pure angst hielpen de mensen dus ook mee. Niet heldhaftig, het eigen hachje reddend. Maar dat is echt totaal wat anders dan wat jij beweert.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 20 februari 2024 @ 08:41:02 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212506544
Mijn opa verzette zich niet toen hij naar de arbeitseinsatz moest. Niet omdat hij die Duitsers zo leuk en gezellig vond, maar het was gewoon levensgevaarlijk.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 08:53:32 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212506645
quote:
Geen massale terreur
Oorlogsgraven op de Grebbeberg

In tegenstelling tot landen in Oost-Europa bleef massale terreur in Nederland uit. Alleen voor de Joden werd het leven steeds lastiger. Grootschalige terreur kwam in de eerste oorlogsjaren niet voor. Later volgde de vervolging van de Joden en vanaf 1944, toen de geallieerde opmars in Europa vanuit Frankrijk begon, vonden er wraakoefeningen plaats in bijvoorbeeld Putten.

Duitse overheersing
De Duitse soldaten hadden het na de capitulatie goed in Nederland. Na de Nederlandse overgave wilde de bezetter vertrouwen winnen. De orde en rust werden hersteld. De Duitse propaganda speelde hierbij een belangrijke rol. De bevolking moest de indruk krijgen dat de bezetting meeviel.
In de pers verschenen foto's met onderschriften waarin gewezen werd op het keurige en gedisciplineerde karakter van de Duitse soldaat. Bij voorkeur werden ze pratend afgebeeld met Nederlanders. Wij zouden niets hoeven te vrezen. In de regel was het gedrag van de Duitse soldaten correct en vriendelijk. De aanwezigheid van geüniformeerde soldaten in het straatbeeld was voor het grootste deel van de Nederlandse bevolking lange tijd het enige teken van de Duitse overheersing. Dit veranderde uiteraard toen de Jodenvervolging op gang kwam.

Rustig land
De Duitse soldaten verbleven graag in Nederland. In 1943 bestond het Duitse bezettingsleger uit 125.000 man. Het rustige Nederland werd door Duitsland ook gebruikt om de soldaten even rust te geven. Zodoende wisselden de troepen zich nogal eens af. Er was voor deze soldaten weinig te doen en er was geen gevaar. Daarom bleven de Duitse soldaten graag in Nederland.
Overplaatsing naar het Oostfront was voor velen een nachtmerrie. Liever liepen ze wacht en oefenden ze wat in Nederland, ver van het eigenlijke front. De Duitsers hielden rekening met een geallieerde landing op de Nederlandse kust, maar wisten eigenlijk wel dat de landing veel zuidelijker plaats zou vinden.

https://www.absolutefacts(...)%20nogal%20eens%20af.

De Duitsers zelf beschouwden Nederland als een recuperatie-oord. Nl valt echt niet te vergelijken met post-Soros in die periode. In Joegoslavië kwamen duizenden Duitsers om door het verzet. In Nederland maar enkelen.
The End Times are wild
pi_212506648
Gelukkig hadden we in de 2e wereld oorlog ook nog helden als Arie die Duitsers fopten met "do ist der Bahnhof".

:P
pi_212506953
quote:

[..]
De bedoeling is het narratief dat Nederland zo heldhaftig was tijdens de oorlog onder druk zetten. Jij en @:Hanca verdedigen dat nog vrij fanatiek en ik ga daar gewoon niet in mee.

De hele discussie begon overigens omdat user @:farenji aangaf dat Nederland na slechts een paar dagen verzet zich toch een paar jaar niet van zijn beste kant heeft laten zien. En dat lijkt mij terecht. Het is nogal vreemd om een klein percentage verzetslui (veel lager dan andere landen) uit te lichten en niet de enorme grijze meute die braaf deed wat de Duitsers vroegen. En deze mensen vonden ze soms nog aardig ook.
Als je joden bij jou liet onderduiken wilde je het liefst ook zo min mogelijk te maken hebben met het verzet. En dan moet je ook geluk hebben bij de bevrijding

https://www.omroepzeeland(...)in-gelukkiger-tijden
  dinsdag 20 februari 2024 @ 09:51:21 #107
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_212507335
quote:

[..]

De hele discussie begon overigens omdat user @:farenji aangaf dat Nederland na slechts een paar dagen verzet zich toch een paar jaar niet van zijn beste kant heeft laten zien. En dat lijkt mij terecht. Het is nogal vreemd om een klein percentage verzetslui (veel lager dan andere landen) uit te lichten en niet de enorme grijze meute die braaf deed wat de Duitsers vroegen. En deze mensen vonden ze soms nog aardig ook.
Ik vind het vreemd om de bevolking van een bezet land de maat te nemen. :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 20 februari 2024 @ 10:38:29 #108
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212507883
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 05:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Inderdaad; anders ga je gewoon als jij dingen roepen zonder dat je enig idee hebt waar het over gaat. Met je 'belabberd'.

Niet eens weten wat 'de dokwerker' is maar meneer heeft echt wel kijk op NL in WO 2.

Driemaal lol.
Alsof dat standbeeld een groot onderwerp is in die hele wereldoorlog.

Driemaal lol.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212509752
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Duitsers zelf beschouwden Nederland als een recuperatie-oord. Nl valt echt niet te vergelijken met post-Soros in die periode. In Joegoslavië kwamen duizenden Duitsers om door het verzet. In Nederland maar enkelen.
Goede bronnen, dit is inderdaad ook mijn indruk van de oorlog. @Hanca lees je mee?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2024 12:44:45 ]
pi_212509855
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Goede bronnen, dit is inderdaad ook mijn indruk van de oorlog. @:hanca lees je mee?
Ja, maar jij leest mijn posts blijkbaar helemaal niet, dus ik ben wel klaar met deze discussie met jou. Kom eventueel maar terug als je mijn posts wel hebt gelezen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212509865
quote:

[..]
Goede bronnen, dit is inderdaad ook mijn indruk van de oorlog. @:hanca lees je mee?
Je indruk gaat echt helemaal nergens over.
Conscience do cost.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 13:24:17 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212510262
quote:

[..]
Dat Nederlanders wellicht geen "Heroic Freedom Fighters" waren wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze het wel gezellig vonden die Duitse bezetting. En dat is wat je hier steeds loopt te suggereren.
pi_212510481
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 13:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat Nederlanders wellicht geen "Heroic Freedom Fighters" waren wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze het wel gezellig vonden die Duitse bezetting. En dat is wat je hier steeds loopt te suggereren.
Inderdaad, het enige wat je hooguit kunt concluderen is dat Nederlanders toen blijkbaar minder dan Jugoslaven oid bereid waren zich op te offeren voor het vaderland. Niet dat ze het wel prima vonden, die bezetting.
Die lagere opofferingsgezindheid voor het vaderland kan geen Nederlander verbazen, daar zijn we toch te pragmatisch voor.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 13:46:35 #114
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212510532
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 13:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, het enige wat je hooguit kunt concluderen is dat Nederlanders toen blijkbaar minder dan Jugoslaven oid bereid waren zich op te offeren voor het vaderland. Niet dat ze het wel prima vonden, die bezetting.
Die lagere opofferingsgezindheid voor het vaderland kan geen Nederlander verbazen, daar zijn we toch te pragmatisch voor.
Wat ook zal spelen is dat Joegoslavie zich qua landschap beter leent voor een guerillastrijd. In een bergachtig gebied met veel bos gaat dat wat beter dan in een dichtbebouwde polder.
pi_212510858
Kan het mischien wat meer on-topic, beste mensen?
  dinsdag 20 februari 2024 @ 14:26:23 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212510985
Laten we dat doen

Ik ben ik ieder geval van mening dat het niet straffeloos zou moeten zijn om het helpen van het Poetinregime als verdienmodel te hebben.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:21:51 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212513990
quote:

[..]

Of je leest gewoon wat er echt staat.

Heldhaftig? Het Nederlands leger was dat zeker, zoals de cijfers ook uitwijzen en zo ook uit de verslagen van de OKW blijkt. "Een beetje tegenstand"... "Voor de vorm". Dat is niet alleen een schoffering voor de meer dan 2.000 gesneuvelde Nederlandse militairen, het is je reinste geschiedvervalsing.

Dat het Nederlandse volk als geheel heldhaftig zou zijn geweest, is jouw fantasie. Misschien nog eens goed lezen wat in je eigen bron staat: men was omstander, geen dader en geen slachtoffer.

Maar dat het hier allemaal zo gemoedelijk en gezellig was en we hier gewoon een beetje net als Oostenrijk feest liepen te vieren omdat die vriendelijke Duitsers er ineens waren, is pure nonsens.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:25:55 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212514016
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat heeft waarschijnlijk een beetje te maken met het feit dat de Nazi's de Slavische volkeren als Üntermenschen zagen... denk je niet? Daar trad men dan ook al vanaf het begin zonder enige menselijkheid op. Logisch, want dat had de Führer ook bevolen: de oostvolkeren moesten plaats maken voor de Ariërs.

Nederlanders waren mede-Ariërs en Hitler heeft oprecht geloofd dat alleen daarom al Nederland wel mee zou buigen met de grote Germaanse broeder. Daarom trad men hier in het begin ook nog zo bescheiden op: Ariërs onder elkaar zouden er wel uitkomen.

Polen? Servië? De Tsjechen en USSR-volkeren? Die waren tot twee zaken veroordeeld: vernietiging, of slavernij. En gezien de miljoenen dodelijke slachtoffers, waaronder ook ca. 5 miljoen Joden, is ze dat helaas goed gelukt.

Of denk jij dat dat willekeur was, dat men dáár ongekend fel optrad en in West-Europa, in het begin, minder?

[ Bericht 3% gewijzigd door EttovanBelgie op 20-02-2024 18:31:52 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 20 februari 2024 @ 18:30:34 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212514072
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 14:12 schreef Tijger_m het volgende:
[modbreak]Kan het mischien wat meer on-topic, beste mensen?[/modbreak]
Het is on-topic.

Poetin grossiert in het herschrijven van de geschiedenis en het verspreiden van fake news.

Daar mag men hier lieden ook op aanspreken natuurlijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212540339
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 11:16 schreef PiyeReloaded het volgende:
Sommige van de zwartste bladzijdes in de geschiedenis worden veroorzaakt door de wens om "collaborateurs" aan te pakken.
Welke dan? Die paar kaalgeschoren NSB-hoeren?
  donderdag 22 februari 2024 @ 20:40:00 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212543047
quote:
6s.gif Op donderdag 22 februari 2024 18:44 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Welke dan? Die paar kaalgeschoren NSB-hoeren?
Hele Nederlandse industrie werkte voor de bezetter, maar jij weet precies wie er aangepakt diende te worden
  zondag 3 maart 2024 @ 05:14:23 #122
505887 Erik_Groen
Misantroop
pi_212670652
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 11:06 schreef Hexagon het volgende:
Nu Rusland duidelijk vijandig naar landen zoals Nederland is zie je helaas ook dat we landgenoten hebben die het een goed idee vinden om deze vijand te helpen. Door propaganda te verspreiden en onrust te stoken. En misschien ook wel spionage. Soms vanwege geld, soms omdat ze gewoon dom of gek zijn.

Ik zie eigenlijk in de politiek over hoe dat aangepakt moet worden. Het helpen van een vijand in oorlog is immers gewoon collaboratie en strafbaar. Ik vind dat er een duidelijk beleid moet komen waarmee het helpen van Rusland je zeer duur te staan komt.

Zelf ben ik ervoor gewoon het beleid te kopieren dat we hadden toen we met IS te kampen hadden. Toen werden propaganda-verspreiders ook hard aangepakt door de politie. In die zin zie ik het Russische regime niet anders dan IS.
Uiteindelijk zal landverraad worden bestraft met executie. Op de historische Waalsdorpervlakte, het duingebied bij Den Haag en Wassenaar, is nog genoeg plek.

Uit Wikipedia:
Fusillades collaborateurs
Na de oorlog werden op de vlakte zeven belangrijke collaborateurs en misdadigers gefusilleerd. Als eerste nazipropagandist Max Blokzijl op 16 maart 1946, en vervolgens Anton Mussert, leider van de NSB, op 7 mei 1946. Zij zijn begraven in een staatsgeheim graf op de Algemene Begraafplaats Den Haag.

Ik ben er van overtuigd dat o.a. Baudet en Wilders hun straf niet zullen ontlopen.
Ik discrimineer niet, voor mij zijn alle mensen met een rare mening gelijk
pi_212671013
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 05:14 schreef Erik_Groen het volgende:

[..]
Uiteindelijk zal landverraad worden bestraft met executie. Op de historische Waalsdorpervlakte, het duingebied bij Den Haag en Wassenaar, is nog genoeg plek.

Uit Wikipedia:
Fusillades collaborateurs
Na de oorlog werden op de vlakte zeven belangrijke collaborateurs en misdadigers gefusilleerd. Als eerste nazipropagandist Max Blokzijl op 16 maart 1946, en vervolgens Anton Mussert, leider van de NSB, op 7 mei 1946. Zij zijn begraven in een staatsgeheim graf op de Algemene Begraafplaats Den Haag.

Ik ben er van overtuigd dat o.a. Baudet en Wilders hun straf niet zullen ontlopen.
De doodstraf is gelukkig afgeschaft. Executeren doen we niet meer. En voor een hele zware straf moet je gelukkig ook wel wat meer doen dan een paar pro-Russische woorden uitspreken.
  zondag 3 maart 2024 @ 08:13:19 #124
505887 Erik_Groen
Misantroop
pi_212671029
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 08:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
De doodstraf is gelukkig afgeschaft.
Maar kan gelukkig ook weer worden ingevoerd.
Ik discrimineer niet, voor mij zijn alle mensen met een rare mening gelijk
pi_212671082
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 08:13 schreef Erik_Groen het volgende:

[..]
Maar kan gelukkig ook weer worden ingevoerd.
Zelfs de SGP heeft dat niet meer in het programma staan, de doodstraf komt echt niet meer terug. Zelfs niet na een bevrijding als we hier een daadwerkelijke oorlog op eigen grondgebied krijgen: het is niet voor niets dat van de 154 ter dood veroordeelden na de Tweede Wereldoorlog er maar 39 daadwerkelijk zijn geëxecuteerd en de rest levenslang heeft gekregen. En een deel daarvan heeft later zelfs gratie gekregen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')