abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 februari 2024 @ 11:06:24 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212479828
Nu Rusland duidelijk vijandig naar landen zoals Nederland is zie je helaas ook dat we landgenoten hebben die het een goed idee vinden om deze vijand te helpen. Door propaganda te verspreiden en onrust te stoken. En misschien ook wel spionage. Soms vanwege geld, soms omdat ze gewoon dom of gek zijn.

Ik zie eigenlijk in de politiek over hoe dat aangepakt moet worden. Het helpen van een vijand in oorlog is immers gewoon collaboratie en strafbaar. Ik vind dat er een duidelijk beleid moet komen waarmee het helpen van Rusland je zeer duur te staan komt.

Zelf ben ik ervoor gewoon het beleid te kopieren dat we hadden toen we met IS te kampen hadden. Toen werden propaganda-verspreiders ook hard aangepakt door de politie. In die zin zie ik het Russische regime niet anders dan IS.
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 11:10:51 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212479890
We zijn alleen niet in oorlog
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 18 februari 2024 @ 11:12:16 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212479919
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 11:10 schreef sp3c het volgende:
We zijn alleen niet in oorlog
Waren we ook niet met IS. Was geen reden om hun helpers niet stevig aan te pakken.
  zondag 18 februari 2024 @ 11:16:09 #4
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212479993
Sommige van de zwartste bladzijdes in de geschiedenis worden veroorzaakt door de wens om "collaborateurs" aan te pakken. In dit geval is Rusland ten eerste niet onze directe vijand. Ten tweede worden mensen niet geronseld om voor Rusland te strijden. Ten derde verschillen de meningen nogal over wat propaganda en onrust ten bate van de Russen is. Sommige mensen vinden je al een collaborateur als je stelt dat niet iedere Rus de vertegenwoordiger is van satan.

In deze tijd over de aanpak van collaborateurs beginnen vormt een opmaat naar zeer doorgeslagen beleid, waarvan we achteraf kunnen gaan concluderen dat er zoveel fouten zijn gemaakt. Daar ben ik dus absoluut geen voorstander van. Ja het is vervelend dat mensen domme meningen hebben en die meningen soms nogal ten bate lijken te zijn van een regime dat we niet leuk vinden. Maar dat is nou eenmaal de wereld. Je moet je hoofd ook een beetje koel houden. In Iran pakken ze ook allerlei mensen op voor het "verspreiden van propaganda". Vind je dat rechtvaardig?
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 11:21:17 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212480083
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 11:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waren we ook niet met IS. Was geen reden om hun helpers niet stevig aan te pakken.
Vertel dat doe F16 vliegers die er bommen tegenaan moesten gooien
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212480200
Nog los van de gestoorde wappies die in Rusland hun nieuwe Messias zien, is vooral geld en kapitalisme de reden om niet anti-Rusland te zijn. We voeren ook nog massaal handel met Rusland, ondanks de sancties die gelden. https://www.volkskrant.nl(...)de-winnaar~bf7e9948/ (paywall)

quote:
Het is na twee jaar oorlog nog steeds niet moeilijk in Moskou een westers leven te leiden. In de schappen van de supermarkten is nog altijd Hertog Jan-bier en Magnum-ijs verkrijgbaar, in de bouwmarkt de muurverf van AkzoNobel, voor de snelle honger liggen de Marsen voor het grijpen. Sommige vestigingen van bekende westerse ketens die wél vertrokken zijn, zijn overgenomen door Russische tegenhangers: Starbucks heet nu Stars, Crispy Cream is Crunchy Dream en bij de filialen van McDonald’s, tegenwoordig Vkoesno i totsjka geheten, zijn de hamburgers nog even in trek als voorheen. In meubelwarenhuis Swed House, net zo geel-blauw als zijn voorganger, worden Ikea-spullen verkocht.

Vlak na de Russische invasie in Oekraïne leek de keuze voor westerse bedrijven simpel: weggaan of blijven. Onder druk van de publieke opinie beloofden veel bedrijven dat zij zouden weggaan. Nu, twee jaar later, blijkt uit een database van de Kyiv School of Economics dat minder dan 10 procent dat heeft gedaan. Een deel is gewoon gebleven, maar de meerderheid heeft een derde weg gevonden: een beetje blijven en een beetje vertrekken.
  zondag 18 februari 2024 @ 11:52:46 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212480509
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 11:06 schreef Hexagon het volgende:
Nu Rusland duidelijk vijandig naar landen zoals Nederland is zie je helaas ook dat we landgenoten hebben die het een goed idee vinden om deze vijand te helpen. Door propaganda te verspreiden en onrust te stoken. En misschien ook wel spionage. Soms vanwege geld, soms omdat ze gewoon dom of gek zijn.

Ik zie eigenlijk in de politiek over hoe dat aangepakt moet worden. Het helpen van een vijand in oorlog is immers gewoon collaboratie en strafbaar. Ik vind dat er een duidelijk beleid moet komen waarmee het helpen van Rusland je zeer duur te staan komt.

Zelf ben ik ervoor gewoon het beleid te kopieren dat we hadden toen we met IS te kampen hadden. Toen werden propaganda-verspreiders ook hard aangepakt door de politie. In die zin zie ik het Russische regime niet anders dan IS.
Het is een hele dunne lijn tussen propaganda verspreiden en vrijheid van meningsuiting. Het is ook gevaarlijk om te rigide te zijn hierin, dan veranderen we in een totalitaire staat waar het hebben van dezelfde mening als de staat verplicht is.
Een sterke democratie moet wel tegen wat afwijkende meningen kunnen. Ik zou het dus eerder zoeken het versterken van de democratie van het verbieden van meningen.

Dat is natuurlijk wat anders dan werven voor het Russische leger of het leveren van wapens of technologie. Maar dat komt volgens mij niet veel voor en wordt ook vervolgd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 18 februari 2024 @ 12:09:10 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212480714
We zitten (nog) niet in een direct conflict met Rusland. Tot die tijd zou ik gewoon proberen om die mensen te overtuigen dat ze een vijandig schurkenregime helpen.

Mocht de oorlog ooit escaleren dan kun je landverraders natuurlijk oppakken en vervolgen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212480981
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 12:09 schreef Harvest89 het volgende:
We zitten (nog) niet in een direct conflict met Rusland. Tot die tijd zou ik gewoon proberen om die mensen te overtuigen dat ze een vijandig schurkenregime helpen.

Mocht de oorlog ooit escaleren dan kun je landverraders natuurlijk oppakken en vervolgen.
Dat is wel afhankelijk van wie er dan in de regering zit, als het een stiekeme putinpijper zoals Wilders is die de scepter zwaait dan zal dat misschien niet gebeuren.
pi_212481423
Het zijn eens tijd worden om die NSB'ers aan te pakken.
pi_212482279
Mwa. Gezien de 'indirecte' strijd tegen Rusland zou ik nu nog niet al te hard vooruitlopen op de feiten. De mensen die momenteel Rusland/Putin een hand boven het hoofd houden zijn toch voornamelijk de meest eenvoudige personen die per definitie tegen de stroom in willen gaan omdat hun echokamers op social media populistische shit roepen. Als in "de media" werd geroepen dat we Putin zouden moeten helpen tegen het nazistische regime in Oekraïne dan waren zij er als eerste bij om te schreeuwen om een oorlog tegen Rusland.

Hoewel dat een vervelende stoorzender is is het in principe ook niet meer dan dat. Boze doch tandloze mensen die toch wel een manier vinden om lekker te cirklejerken op internet maar als puntje bij paaltje komt dan blijft het ook daarbij.

Mocht het ooit uitlopen op daadwerkelijke, volledige oorlog is het misschien weer een ander verhaal.
Conscience do cost.
pi_212483479
Ik denk niet dat er veel echte collaborateurs zijn. Ja, er zijn misleidde mensen die Russische propaganda delen, maar die krijgen daar echt niet voor betaald. Die zitten gewoon heel diep in een tunnel van nepnieuws en/of zijn per definitie tegen alles van de overheid en van de echte media.

Daadwerkelijke spionage of bewust omdat je betaald wordt bepaalde propaganda verkondigen aanpakken is natuurlijk prima, maar mensen aanpakken omdat ze linkjes delen uit de nieuwsfuik waarin ze gezwommen zijn of omdat ze in een blog de punten uit zo'n nieuwsfuik herhalen zou ik heel voorzichtig mee zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 18-02-2024 15:59:27 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212483609
Ik vind dat we een keer moeten stoppen met Rusland als vijand te zien. Ik zie Rusland meer als een potentiële partner waarmee we internationaal samen op kunnen trekken.

Nu ben ik ook geen voorstander van het optreden van Rusland in Oekraíne, maar het is te goedkoop om de schuld eenzijdig bij Poetin te leggen. Verder vind ik ook dat we, zolang we in een militair bondgenootschap zitten met een schurkenstaat die aan de lopende band de soevereiniteit van onafhankelijke staten schendt, niet het morele recht hebben om het Russische militaire optreden in Oekraïne te veroordelen.
  zondag 18 februari 2024 @ 16:32:14 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212484812
quote:
8s.gif Op zondag 18 februari 2024 14:01 schreef ems. het volgende:
Mwa. Gezien de 'indirecte' strijd tegen Rusland zou ik nu nog niet al te hard vooruitlopen op de feiten. De mensen die momenteel Rusland/Putin een hand boven het hoofd houden zijn toch voornamelijk de meest eenvoudige personen die per definitie tegen de stroom in willen gaan omdat hun echokamers op social media populistische shit roepen. Als in "de media" werd geroepen dat we Putin zouden moeten helpen tegen het nazistische regime in Oekraïne dan waren zij er als eerste bij om te schreeuwen om een oorlog tegen Rusland.

Hoewel dat een vervelende stoorzender is is het in principe ook niet meer dan dat. Boze doch tandloze mensen die toch wel een manier vinden om lekker te cirklejerken op internet maar als puntje bij paaltje komt dan blijft het ook daarbij.

Mocht het ooit uitlopen op daadwerkelijke, volledige oorlog is het misschien weer een ander verhaal.
Sowieso zijn mensen die vol overtuiging volledig voor een kant kiezen en maximaal geweld heel simpel. Of die kant nu Rusland, Oekraïne, Palestina of Israël is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_212485039
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:22 schreef Hanca het volgende:
Ik denk niet dat er veel echte collaborateurs zijn. Ja, er zijn misleidde mensen die Russische propaganda delen, maar die krijgen daar echt niet voor betaald. Die zitten gewoon heel diep in een tunnel van nepnieuws en/of zijn per definitie tegen alles van de overheid en van de echte media.

Daadwerkelijke spionage of bewust omdat je betaald wordt bepaalde propaganda verkondigen aanpakken is natuurlijk prima, maar mensen aanpakken omdat ze linkjes delen uit de nieuwsfuik waarin ze gezwommen zijn of omdat ze in een blog de punten uit zo'n nieuwsfuik herhalen zou ik heel voorzichtig mee zijn.
Ik gok dat TS ook eerder doelt op de Raisa Blommesteijns en Joost Niemollers van deze wereld. Mensen die overduidelijk onzin (en dat weten ze maar al te goed) de wereld in slingeren om de boel hier op te naaien.
  zondag 18 februari 2024 @ 17:06:28 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212485294
Het gaat mij echt om mensen die dit tegen betaling doen en/of het als verdienmodel hebben. Dan ben je er gewoon bewust mee bezig en ben je gewoon echt een vijandig regime aan het helpen. Het is nu veel te makkelijk om je zakken te vullen hiermee.

Sjaan die per ongeluk een linkje retweet hoort daar natuurlijk niet bij.
  zondag 18 februari 2024 @ 17:10:02 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212485342
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind dat we een keer moeten stoppen met Rusland als vijand te zien. Ik zie Rusland meer als een potentiële partner waarmee we internationaal samen op kunnen trekken.

Het land Rusland misschien wel.

Maar zolang dit kwaadaardige regime nog niet uit de weg geruimd is, is het een vijandig land momenteel dat ook ons kwaad aan het doen is.
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 17:20:36 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_212485556
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind dat we een keer moeten stoppen met Rusland als vijand te zien. Ik zie Rusland meer als een potentiële partner waarmee we internationaal samen op kunnen trekken.

Nu ben ik ook geen voorstander van het optreden van Rusland in Oekraíne, maar het is te goedkoop om de schuld eenzijdig bij Poetin te leggen. Verder vind ik ook dat we, zolang we in een militair bondgenootschap zitten met een schurkenstaat die aan de lopende band de soevereiniteit van onafhankelijke staten schendt, niet het morele recht hebben om het Russische militaire optreden in Oekraïne te veroordelen.
Das war einmal. Er is geprobeerd om Rusland als een normaal land, een potentieele partner te behandelen. Het werkt niet.

Rusland toont zich keer op keer een vijand van Westerse landen en waardes, sterker nog, van menselijke waarden en rechten en het is bepaald niet goedkoop om de invasie van Oekraine op het bord van Rusland te leggen want dat is gewoon feitelijk 100% correct.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_212485681
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vind dat we een keer moeten stoppen met Rusland als vijand te zien. Ik zie Rusland meer als een potentiële partner waarmee we internationaal samen op kunnen trekken.

Nu ben ik ook geen voorstander van het optreden van Rusland in Oekraíne, maar het is te goedkoop om de schuld eenzijdig bij Poetin te leggen. Verder vind ik ook dat we, zolang we in een militair bondgenootschap zitten met een schurkenstaat die aan de lopende band de soevereiniteit van onafhankelijke staten schendt, niet het morele recht hebben om het Russische militaire optreden in Oekraïne te veroordelen.
Poetin maakt er geen geheim van dat hij - samen met Xi - de westerse hegemonie wil breken. Rusland wil simpelweg geen partnerschap met ons, het is naïef om te denken dat zoiets mogelijk is zolang Poetin de scepter zwaait.

De waarheid is dat Poetin het westen beschouwt als de vijand, wij moet stoppen met denken dat dat niet zo is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 18 februari 2024 @ 17:30:09 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212485763
Ach als dat Poetin regime ooit uit de weg geruimd wordt, dan krijgt Rusland wel weer een nieuwe kans. Maar dat is nu niet aan de orde.
pi_212486212
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:06 schreef Hexagon het volgende:
Het gaat mij echt om mensen die dit tegen betaling doen en/of het als verdienmodel hebben. Dan ben je er gewoon bewust mee bezig en ben je gewoon echt een vijandig regime aan het helpen. Het is nu veel te makkelijk om je zakken te vullen hiermee.

Sjaan die per ongeluk een linkje retweet hoort daar natuurlijk niet bij.
Maar ik denk dat dat al wel gedaan wordt, dat de AIVD het al onderzoekt als er aanwijzingen zijn van betaling door Rusland. Alleen: dat is allemaal niet zo makkelijk. We doen wel alsof de AIVD enorme bevoegdheden heeft en onze privacy zo maar kan schenden, maar dat valt in praktijk fors tegen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 18 februari 2024 @ 17:57:52 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212486227
Het bewijzen is zeker lastig. Maar ik denk dat het al kan helpen dat men weet dat je risico loopt als je hiermee geld gaat verdienen. Alleen heb ik geen idee of ze nu wel enig risico lopen.
  zondag 18 februari 2024 @ 19:23:18 #23
498131 Donaldson
'tisjeboydonnie
pi_212487127
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Das war einmal. Er is geprobeerd om Rusland als een normaal land, een potentieele partner te behandelen. Het werkt niet.

Rusland toont zich keer op keer een vijand van Westerse landen en waardes, sterker nog, van menselijke waarden en rechten en het is bepaald niet goedkoop om de invasie van Oekraine op het bord van Rusland te leggen want dat is gewoon feitelijk 100% correct.
Het is nogal pretentieus om westerse waarden als menselijke waarden en rechten te zien. Onze westerse opvattingen over dit soort onderwerpen zijn helemaal niet zo universeel. Grote delen van de wereld moeten niets hebben van gelijke rechten voor vrouwen, het homohuwelijk, een vrije markteconomie, liberale democratie en culturele diversiteit.

Het zou best kunnen dat de opvattingen van Rusland en 'het westen' te ver uiteen lopen voor samenwerking, of zelfs maar een vredige verstandhouding, maar dat werkt wel twee kanten op.
Zeer stabiel genie.
  zondag 18 februari 2024 @ 19:29:27 #24
498131 Donaldson
'tisjeboydonnie
pi_212487209
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 11:10 schreef sp3c het volgende:
We zijn alleen niet in oorlog
Volgens Rutte wel: "Het is ook onze oorlog, het gaat om onze waarden."

https://www.nu.nl/spannin(...)ekraine-steunen.html
Zeer stabiel genie.
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 19:30:07 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212487218
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 19:29 schreef Donaldson het volgende:

[..]
Volgens Rutte wel: "Het is ook onze oorlog, het gaat om onze waarden."

https://www.nu.nl/spannin(...)ekraine-steunen.html
ik heb geen actieve herinneringen aan Rutte
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212487491
Er zullen zeker mensen op betekenisvolle posities in Nederland gecorrumpeerd zijn door het Kremlin. Ik neem aan dat de AIVD ten dele ook wel weet om wie het gaat. Maar je kunt, denk ik, soms beter weten wie precies rot is, dan de rotte appels allemaal wegwerken en het overzicht kwijtraken. Bij een eventueel oplaaiend diplomatiek relletje worden dat soort mensen dan wel alsnog het land uit gegooid.

Een open democratie is kwetsbaar voor spionnen etc, maar anderzijds is een democratie krachtiger en dynamischer dan een dictatuur ooit kan worden. Daar gaan spionnen toch niets aan veranderen.

Eventuele Kamerleden die te korte lijntjes naar het Kremlin hebben zijn er denk ik ook, maar dat zal de AIVD ook wel in het vizier hebben. Ik twijfel wel of de AIVD zelf onderzoeken doet naar parlementsleden, maar anders speelt een bevriende dienst die info wel door.

/Einde speculatieve modus/
  zondag 18 februari 2024 @ 19:50:12 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212487522
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 19:28 schreef Donaldson het volgende:
Topic is een non-onderwerp, TS heeft niet aan kunnen tonen dat een significante groep Nederlanders actief en bewust Russische belangen verdedigt.

TS wil graag dat Nederland wat meer op Rusland gaat lijken in de aanpak van andersdenkenden.
Ja IS-influencers waren ook van die zielige andersdenkenden. Hadden we maar met rust moeten laten.
pi_212487557
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 19:23 schreef Donaldson het volgende:

[..]
Het is nogal pretentieus om westerse waarden als menselijke waarden en rechten te zien. Onze westerse opvattingen over dit soort onderwerpen zijn helemaal niet zo universeel. Grote delen van de wereld moeten niets hebben van gelijke rechten voor vrouwen, het homohuwelijk, een vrije markteconomie, liberale democratie en culturele diversiteit.

Het zou best kunnen dat de opvattingen van Rusland en 'het westen' te ver uiteen lopen voor samenwerking, of zelfs maar een vredige verstandhouding, maar dat werkt wel twee kanten op.
Rusland heeft wel enorm last van een braindrain momenteel
  zondag 18 februari 2024 @ 20:30:06 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212488057
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 19:29 schreef Donaldson het volgende:

[..]
Volgens Rutte wel: "Het is ook onze oorlog, het gaat om onze waarden."

https://www.nu.nl/spannin(...)ekraine-steunen.html
Dit is weer zoiets wat ik gewoon niet in staat toe ben om te geloven. Rusland en Oekraïne vechten niet om de Westers-liberale waarden zoals LHBQIT-rechten, mensenrechten, de rechtsstaat of gelijke kansen voor mensen van kleur. Ze vechten om invloed op de Krim en Donetz, wel of geen uitbreiding van de NAVO/EU naar het Oosten, Russische minderheden, macht en invloed in Oostelijk Oekraïne.

Het zou heel vervelend zijn als ik deze opvatting niet meer zou mogen hebben of verkondigen omdat dat het narratief van de toekomstige navo-baas niet ondersteund.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 23:39:14 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_212491358
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is weer zoiets wat ik gewoon niet in staat toe ben om te geloven. Rusland en Oekraïne vechten niet om de Westers-liberale waarden zoals LHBQIT-rechten, mensenrechten, de rechtsstaat of gelijke kansen voor mensen van kleur. Ze vechten om invloed op de Krim en Donetz, wel of geen uitbreiding van de NAVO/EU naar het Oosten, Russische minderheden, macht en invloed in Oostelijk Oekraïne.

Het zou heel vervelend zijn als ik deze opvatting niet meer zou mogen hebben of verkondigen omdat dat het narratief van de toekomstige navo-baas niet ondersteund.
Nee, ze vechten omdat Rusland Oekraine binnengevallen is met als doel het land in te lijven bij Rusland.

Maar jij mag jouw narratief gewoon verspreiden, natuurlijk, de toekomstige NAVO baas heeft daar niets over te zeggen en gaat daar niets over te zeggen hebben. Wat hooguit iets te zeggen heeft is de Nederlandse wet.

Anyways, zolang wij niet in oorlog zijn met Rusland is het geen collaboratie en om dat te dan te bestrijden zouden we de Oorlogswet moeten activeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogswet_voor_Nederland
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 19 februari 2024 @ 00:03:15 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212491671
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 23:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, ze vechten omdat Rusland Oekraine binnengevallen is met als doel het land in te lijven bij Rusland.

Maar jij mag jouw narratief gewoon verspreiden, natuurlijk, de toekomstige NAVO baas heeft daar niets over te zeggen en gaat daar niets over te zeggen hebben. Wat hooguit iets te zeggen heeft is de Nederlandse wet.

Anyways, zolang wij niet in oorlog zijn met Rusland is het geen collaboratie en om dat te dan te bestrijden zouden we de Oorlogswet moeten activeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogswet_voor_Nederland
We zijn min of meer wel in k oorlog met Rusland, maar ook als het een directe confrontatie wordt ( waar wel naar toe gewerkt wordt, ik zie dat ter wel van komen), dan nog moet je gewoon kunnen zeggen wat je er van vind, binnen de grenzen van s de wet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator maandag 19 februari 2024 @ 00:55:02 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_212491922
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 00:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zijn min of meer wel in k oorlog met Rusland, maar ook als het een directe confrontatie wordt ( waar wel naar toe gewerkt wordt, ik zie dat ter wel van komen), dan nog moet je gewoon kunnen zeggen wat je er van vind, binnen de grenzen van s de wet.
Zeggen wat je ervan vind is iets anders dan collaboratie of actief een vijandige natie steunen en geld aannemen van die natie voor die steun.

En sowieso, de link die ik gaf, de wet die van kracht word bij een daadwerkelijke oorlog beperkt je vrijheden om te zeggen wat je ervan denkt behoorlijk. Dus wat je mag zeggen binnen de grenzen van de wet is ook enigzins dynamisch.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_212499163
Nou, Von der Leyen heeft ook wel een zekere opvatting:
quote:
‘We moeten duidelijk maken dat onze tegenstanders, Poetin en zijn vrienden, of ze nu van de AfD zijn, of het Marine Le Pen is of Wilders of andere extremistische krachten (...), dat zij Europa kapot willen maken’
pi_212499327
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 16:59 schreef Blastbeat het volgende:
Nou, Von der Leyen heeft ook wel een zekere opvatting:
[..]

Nou ja, toen wilders won maakte putin wel een vreugdedansje hoor. Werd ook breed uitgemeten op de Russische staatstv. Dat wilders de rechtstaat en democratie af wil breken is toch ook al lang bekend, dat stond al heel lang onverbloemd in zijn partijprogramma. Geldt ook voor zijn guurrechtse vriendjes. Dus VDL heeft gewoon gelijk.
pi_212499440
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:19 schreef Farenji het volgende:

[..]
Nou ja, toen wilders won maakte putin wel een vreugdedansje hoor. Werd ook breed uitgemeten op de Russische staatstv. Dat wilders de rechtstaat en democratie af wil breken is toch ook al lang bekend, dat stond al heel lang onverbloemd in zijn partijprogramma. Geldt ook voor zijn guurrechtse vriendjes. Dus VDL heeft gewoon gelijk.
Dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Ik vond het alleen wel erg opvallend aangezien we hier in Nederland natuurlijk radicaal rechts heel voorzichtig benaderen en vooral doen alsof het een heel respectabel pakket aan politieke opvattingen is, veel minder erg dan de hel die bijvoorbeeld een kabinet met PvdA-GL zou behelsen.

En dan komt Von der Leyen er even in met de realiteit. En dan blijkt hoe ver Nederland inmiddels is afgedreven.
pi_212499884
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:27 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Ik vond het alleen wel erg opvallend aangezien we hier in Nederland natuurlijk radicaal rechts heel voorzichtig benaderen en vooral doen alsof het een heel respectabel pakket aan politieke opvattingen is, veel minder erg dan de hel die bijvoorbeeld een kabinet met PvdA-GL zou behelsen.

En dan komt Von der Leyen er even in met de realiteit. En dan blijkt hoe ver Nederland inmiddels is afgedreven.
Inderdaad, in Duitsland begrijpen ze het (door hun verleden) een stuk beter. In Nederland is het anders, hier hebben we ook in de oorlog aan het begin voor de vorm wat tegenstand geboden en daarna werden we al snel het beste jongetje van de klas wat betreft het faciliteren van de jodenvervolging. Komt door onze beroemde "tolerantie" wat eigenlijk een eufemisme is voor desinteresse, apathie en onze "VOC mentaliteit". Met dezelfde mentaliteit kijken we ook naar Rusland, waar we vooral handelspotentieel zien, en tja dat het een dictatoriaal en uiterst agressief klootzakkenregime is, dat schuiven we maar even onder het tapijt want we moeten natuurlijk wel centjes blijven verdienen.
  Moderator maandag 19 februari 2024 @ 18:08:09 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212500132
Nederland heeft vanaf mei 1940 tot VJ dag tegen de as gevochten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 maandag 19 februari 2024 @ 18:46:54 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212500661
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 19:23 schreef Donaldson het volgende:

[..]
Het is nogal pretentieus om westerse waarden als menselijke waarden en rechten te zien. Onze westerse opvattingen over dit soort onderwerpen zijn helemaal niet zo universeel. Grote delen van de wereld moeten niets hebben van gelijke rechten voor vrouwen, het homohuwelijk, een vrije markteconomie, liberale democratie en culturele diversiteit.

Het zou best kunnen dat de opvattingen van Rusland en 'het westen' te ver uiteen lopen voor samenwerking, of zelfs maar een vredige verstandhouding, maar dat werkt wel twee kanten op.
Ja, voor de meeste mensen op aarde, vooral vrouwen en homo's, zijn westerse waarden inderdaad de meest wenselijke.

Reden ook dat heel veel mensen juist naar het Westen willen.

De rest houdt mensen liever onder een politieke/religieuze knoet en zegt dan dat dat de 'wens van het volk is'. Waren ze in de DDR ook zo goed in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 19 februari 2024 @ 18:49:02 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212500703
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Inderdaad, in Duitsland begrijpen ze het (door hun verleden) een stuk beter. In Nederland is het anders, hier hebben we ook in de oorlog aan het begin voor de vorm wat tegenstand geboden en daarna werden we al snel het beste jongetje van de klas wat betreft het faciliteren van de jodenvervolging. Komt door onze beroemde "tolerantie" wat eigenlijk een eufemisme is voor desinteresse, apathie en onze "VOC mentaliteit". Met dezelfde mentaliteit kijken we ook naar Rusland, waar we vooral handelspotentieel zien, en tja dat het een dictatoriaal en uiterst agressief klootzakkenregime is, dat schuiven we maar even onder het tapijt want we moeten natuurlijk wel centjes blijven verdienen.
Voor de vorm?

Zou de statistieken er eens op na slaan.

280.000 Nederlandse soldaten tegenover 750.000 Duitsers
700 kanonnen versus 1378 kanonnen
1 (!) tank versus 759 tanks
145 vliegtuigen versus 830 vliegtuigen...

Duidelijke cijfers medunkt...

Verliezen:

2,332 Nederlandse gesneuvelden vs. 2.032 Duitse gesneuvelden...
7000 Nederlandse gewonden vs. 6000-7000 Duitse gewonden...
1 vernietigd vliegtuig versus 225-275 Duitse vliegtuigen...

Nog meer feiten op http://www.waroverholland.nl/

Niet alleen heeft het Nederlandse leger absurd veel tegenstand geleverd, de verliezen aan Duitse en Nederlandse zijde liepen vrijwel gelijk op. Reden dat Hitler nogal pissig was dat het allemaal langer dan een dag duurde. Dat kleine Holland?

Die mythe van een tandenloos Nederlands leger mag echt naar de vuilbelt van fake data verdwijnen.

Voorst is Nederland op Polen na het land met de meeste Yad Vashem vermeldingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 19-02-2024 18:55:20 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212500860
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:54 schreef Farenji het volgende:

[..] en daarna werden we al snel het beste jongetje van de klas wat betreft het faciliteren van de jodenvervolging. Komt door onze beroemde "tolerantie" wat eigenlijk een eufemisme is voor desinteresse, apathie en onze "VOC mentaliteit".
Hoe kom je erbij dat 'we' het beste jongetje van de klas werden qua jodenvervolging?

Ik vermoed dat je dat baseert op het percentage joden in Nederland dat de oorlog niet heeft overleefd. Daarvoor zijn een heleboel redenen maar dat dat zou komen door 'onze beroemde tolerantie' wat dan volgens jou een 'eufemisme zou zijn voor desinteresse, apathie of VOC mentaliteit', dat is echt pertinente onzin.
  Beste debater 2022 maandag 19 februari 2024 @ 18:59:45 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212500896
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 18:57 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat 'we' het beste jongetje van de klas werden qua jodenvervolging?

Ik vermoed dat je dat baseert op het percentage joden in Nederland dat de oorlog niet heeft overleefd. Daarvoor zijn een heleboel redenen maar dat dat zou komen door 'onze beroemde tolerantie' wat dan volgens jou een 'eufemisme zou zijn voor desinteresse, apathie of VOC mentaliteit', dat is echt pertinente onzin.
De NSB-aanhang bleef ook tijdens de bezetting laag.

Maar als je het soms leest was Nederland een full-blown collaborerend land met Hitler. Als iets ingebakken zit in de Nederlander is het wel een complete desinteresse in geschiedenis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator maandag 19 februari 2024 @ 19:04:09 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212500952
niet eens echt desinteresse volgens mij

eerder een gebrek aan kennis gecombineerd met de chronische overtuiging de waarheid in pacht te hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 maandag 19 februari 2024 @ 19:04:35 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212500956
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Inderdaad, in Duitsland begrijpen ze het (door hun verleden) een stuk beter. In Nederland is het anders, hier hebben we ook in de oorlog aan het begin voor de vorm wat tegenstand geboden en daarna werden we al snel het beste jongetje van de klas wat betreft het faciliteren van de jodenvervolging. Komt door onze beroemde "tolerantie" wat eigenlijk een eufemisme is voor desinteresse, apathie en onze "VOC mentaliteit". Met dezelfde mentaliteit kijken we ook naar Rusland, waar we vooral handelspotentieel zien, en tja dat het een dictatoriaal en uiterst agressief klootzakkenregime is, dat schuiven we maar even onder het tapijt want we moeten natuurlijk wel centjes blijven verdienen.
Overigens zou ik ook de cijfers m.b.t. radicaal-rechtse en racistische partijen in Nederland sinds de invoering van het meerpartijenstelsel even doornemen.

Welicht kun je me aangeven welke radicaal-rechtse, racistische partij in Nederland ooit een massale volksbeweging is geweest.

Zelfs de NSB bleef steken op een marginaal aantal, en dat nog met Duitse bajonetten.

Wij leren van Duitsland? Waar antisemitisme zeker sinds Luther een hoge vlucht nam en pogroms al in de middeleeuwen aan de orde van de dag waren? De kift.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212500967
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De NSB-aanhang bleef ook tijdens de bezetting laag.

Maar als je het soms leest was Nederland een full-blown collaborerend land met Hitler. Als iets ingebakken zit in de Nederlander is het wel een complete desinteresse in geschiedenis.
Dit soort historische mythes zijn van zichzelf al erg genoeg maar als ze ook nog eens aangewend worden om de huidige buitenlandpolitiek van Nederland te verklaren, daar word ik helemaal niet goed van.
  Beste debater 2022 maandag 19 februari 2024 @ 19:06:30 #45
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212500978
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:05 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Dit soort historische mythes zijn van zichzelf al erg genoeg maar als ze ook nog eens aangewend worden om de huidige buitenlandpolitiek van Nederland te verklaren, daar word ik helemaal niet goed van.
Het is dan ook niet historisch maar politiek gedreven.

Nederland, dat slechte Nederland moet weer op cursus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212501335
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Inderdaad, in Duitsland begrijpen ze het (door hun verleden) een stuk beter. In Nederland is het anders, hier hebben we ook in de oorlog aan het begin voor de vorm wat tegenstand geboden en daarna werden we al snel het beste jongetje van de klas wat betreft het faciliteren van de jodenvervolging. Komt door onze beroemde "tolerantie" wat eigenlijk een eufemisme is voor desinteresse, apathie en onze "VOC mentaliteit". Met dezelfde mentaliteit kijken we ook naar Rusland, waar we vooral handelspotentieel zien, en tja dat het een dictatoriaal en uiterst agressief klootzakkenregime is, dat schuiven we maar even onder het tapijt want we moeten natuurlijk wel centjes blijven verdienen.
quote:
88s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:04 schreef sp3c het volgende:
niet eens echt desinteresse volgens mij

eerder een gebrek aan kennis gecombineerd met de chronische overtuiging de waarheid in pacht te hebben
Een user beschreef dit vorige week ook goed:
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 16:10 schreef zalkc het volgende:

[..]
Tja.. Zolang we maar niet willen geloven dat we echt wat moeten gaan doen gaat er niks gebeuren. De motivatie om wat te gaan doen is gewoon zo bizar laag en de drang om weer lekker de warme deken over ons heen te trekken en te denken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen, zo hoog. We gaan hier heel veel spijt van krijgen en daar zijn we als collectieve westerse wereld schuldig aan. We slaapwandelen weer naar de vernieling.

Of er gebeurd een wonder en Rusland wordt zijn hok weer ingeschopt en is de komende 10 jaar druk met zichzelf, of we gaan als Westerse wereld de komende 2 decennia langzaam naar de klote. Of denkt iemand nog dat Poetin een keer klaar is met oorlog voeren? Het gaat vandaag anders best lekker zijn kant op allemaal, het westen trapt steeds meer in zijn propaganda, het Amerikaanse huis gaat 2 weken op vakantie op een meest kritisch moment, Avdiivka wordt nu ingenomen, Navalny is 'overleden'. Ik zou zeggen dat hij niet echt gedemotiveerd raakt van het nieuws momenteel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_212501413
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De NSB-aanhang bleef ook tijdens de bezetting laag.

Maar als je het soms leest was Nederland een full-blown collaborerend land met Hitler. Als iets ingebakken zit in de Nederlander is het wel een complete desinteresse in geschiedenis.
Niet full-blown collaborarend maar natuurlijk wel full-blown accommoderend. NS, ambtenaren, bedijfsleven en politie hebben een bijzonder treurige staat van dienst tijdens de oorlog. Of gaan we dat ontkennen?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 19 februari 2024 @ 19:40:20 #48
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212501468
Zou niet weten wat de belabberde rol van NL in WO2 met deze discussie te maken heeft.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212501509
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:40 schreef Harvest89 het volgende:
Zou niet weten wat de belabberde rol van NL in WO2 met deze discussie te maken heeft.
Nouja, het topic gaat over collaboratie en in die zin is een vergelijking met WO2 snel gemaakt.

Maar inderdaad ook weer niet echt vergelijkbaar omdat Rusland veel verder van ons afstaat dan de Duitsers die stiekem inderdaad best wel een vergelijkbare cultuur als de onze hebben/hadden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Beste debater 2022 maandag 19 februari 2024 @ 19:42:27 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212501519
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 19:40 schreef Harvest89 het volgende:
Zou niet weten wat de belabberde rol van NL in WO2 met deze discussie te maken heeft.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')