De economie van Rusland kan dit niet jarenlang volhouden.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:39 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoeveel Rusland wil opofferen om de oorlogseconomie aan te houden.
Rusland zou nog makkelijk jaren kunnen doorgaan met deze economie, maar zou enorm veel moeten verkopen aan China bijv.
Als Rusland wil wel. Maar dat zou betekenen dat ze enorm veel staats eigendommen zouden meoten verkopen aan oa de chinezen en daarmee de toekomst van hun land verkopen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De economie van Rusland kan dit niet jarenlang volhouden.
Dan geef ik ze net genoeg tijd om een kind te krijgen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:43 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Als Rusland wil wel. Maar dat zou betekenen dat ze enorm veel staats eigendommen zouden meoten verkopen aan oa de chinezen en daarmee de toekomst van hun land verkopen.
Engelsen, amerikanen en canadezen gingen op d-day toch ook in FR aan wal?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:41 schreef Confetti het volgende:
Ik kan het me echt niet voorstellen dat in het Westen niet-dienstplichtigen gemobiliseerd gaan worden om de baltische-landen te redden.
China, Noord-Korea (waar bijna iedereen armoe lijdt, behalve de elite), India, een stuk of wat Arabische oliestaten en Afrikaanse dictaturen... Rusland heeft nog vrinden zat.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:39 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoeveel Rusland wil opofferen om de oorlogseconomie aan te houden.
Rusland zou nog makkelijk jaren kunnen doorgaan met deze economie, maar zou enorm veel moeten verkopen aan China bijv.
die aantallen kun je in Estland uberhaupt niet kwijtquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:41 schreef Confetti het volgende:
[..]
Omdat hun eigen grondgebied direct wordt bedreigd. Niet omdat ze staan te popelen om Estland te verdedigen in het geval dat.
Ik kan het me echt niet voorstellen dat in het Westen niet-dienstplichtigen gemobiliseerd gaan worden om de baltische-landen te redden. Zeker niet in de aantallen waar een dystopisch land als Rusland uit kan putten.
Zoals een bezetting van Narva in Estlandquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Daarbij, in het hypotetische geval dat rus de baltische staten binnenwandeld, heb ik er alle vertrouwen in dat ze er wel uitgeslagen kunnen worden.
Maar als rus nou gaat gallen en precies 1 vaag dorp op de grens bezet en niet verdergaat en ingraaft, gaan we dan los?
En gaat het westen dan het lef hebben om verder te escaleren? Gewoon erkennen dat er echt een rode lijn is overtreden en daar consequenties aan verbinden? We noemen maar iets: binnen 24 elke boot van de rus marine waar dan ook op deze planeet kelderen?
Gaat niet om ijzer, dat zit daar nu wel genoeg.
Oekraiene heeft nooit eigen kernwapens gehad.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:48 schreef ExTec het volgende:
Op wiens aandringen hebben ze hun kernwapens weggedaan? Wie gaven hun precies waardeloos blijkende veiligheidsgaranties?
quote:Ukraine never had an independent nuclear weapons arsenal, or control over these weapons, but agreed to remove former Soviet weapons stationed on its territory. In 1992, Ukraine signed the Lisbon Protocol and it joined the Nuclear Non-Proliferation Treaty as a non-nuclear weapon state in 1994.
Oekraïne is, lijk mij, wel in staat tot het zelfstandig ontwikkelen van nucleaire wapens.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oekraiene heeft nooit eigen kernwapens gehad.
[..]
Oekraïne was ten tijde van de Sovjet Unie toch het technologie centrum van USSR meen ik?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Oekraïne is, lijk mij, wel in staat tot het zelfstandig ontwikkelen van nucleaire wapens.
Alsof wij hier in Nederland wel alle aanmeldingen aankunnen...quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:29 schreef ExTec het volgende:
En in een land als Zweden kunnen ze alle mensen die bij de reserves willen niet aan.
Dit jaar moeten dat er maar liefst 625 worden...quote:Dienjaar Defensie in trek
Het Dienjaar dat in september start, is in trek. Inmiddels hebben zich al 309 mensen aangemeld voor de eerste lichting van 125 plekken
Dat is een andere discussie, er wordt steeds gedaan alsof Oekraiene eigen kernwapens had en deze onder druk van Rusland heeft in moeten leveren. Dat is dus niet zo.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:41 schreef Hyperdude het volgende:
Oekraïne is, lijk mij, wel in staat tot het zelfstandig ontwikkelen van nucleaire wapens.
Van wie waren die dan? En wat is het verschil tussen die kernwapens en rest van het materiaal?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie, er wordt steeds gedaan alsof Oekraiene eigen kernwapens had en deze onder druk van Rusland heeft in moeten leveren. Dat is dus niet zo.
Dat zet geen zoden aan de dijk. Wat bieden jullie dan en wat is de minimale vooropleiding?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof wij hier in Nederland wel alle aanmeldingen aankunnen...![]()
We zijn vorig jaar begonnen met 125 plekken...
[..]
Dit jaar moeten dat er maar liefst 625 worden...
Ter vergelijking, aan het einde van de koude oorlog hadden we zo'n 50.000 dienstplichtigen onder de wapenen. Jaar in jaar uit.
quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ter vergelijking, aan het einde van de koude oorlog hadden we zo'n 50.000 dienstplichtigen onder de wapenen. Jaar in jaar uit.
De vraag is wat er gebeurt als Putin af zou treden. Navalny bijvoorbeeld, is was in onze Westerse ogen een grote held. Mensen vergeten echter dat ook hij een ultra-nationalist was. Vraag me af of hoe goed de relaties met Rusland waren als een type Navalny de baas was. Daarnaast vergeten mensen dat Putin in het verleden, zeker begin 21e eeuw, regelmatig toenadering tot het Westen gezocht heeft. Nu omschrijf jij hem als een dictator, wellicht hadden we daar autocraat van kunnen maken. In mijn ogen had het niet zo ver hoeven komen als we Putin, en bijvoorbeeld zijn uitspraken in München destijds, wat serieuzer hadden genomen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:50 schreef Toby56 het volgende:
[..]
China, Noord-Korea (waar bijna iedereen armoe lijdt, behalve de elite), India, een stuk of wat Arabische oliestaten en Afrikaanse dictaturen... Rusland heeft nog vrinden zat.
De zittende macht hoeft - zo denk ik - sowieso niet bang te zijn voor een slechtere economie.
Die hebben hun schaapjes al lang op het droge, en de bevolking kijkt (grotendeels) wel lekker uit voor een confrontatie, laat staan een opstand. De Russische bevolking zucht al eeuwen- en eeuwenlang onder dictaturen met alle bijkomende nadelen; ze weten haast niet anders meer. Bovendien is 90% van het nieuws dat ze voorgeschoteld krijgen pure nationalistische propaganda, en serieuze slecht nieuwsbrengers of oppositieleden wordt gewoon de mond gesnoerd.
En als er al eens iemand uit de zittende macht, of de kring daaromheen, kritisch dreigt te worden, dan valt hij/zij uit een raam of krijgt een kop exotische thee. En wat gebeurt er dan met de poen en de bezittingen van deze figuren (vaak stinkend rijke oligarchen)? Reken maar dat Poetin c.s. de juiste brondocumenten weten te vinden.
Gedurende de periode van de Sovjet-Unie hebben de bolsjewieken en communisten zo'n 70 jaar lang hun eigen arbeidersvolk grotendeels uitgebuit, zich daarbij ook nog eens prettig vermaakt met enorme politieke zuiveringen and what have you. Pas na 70 jaar kwam het volk eindelijk de straat op.
Poetin en z'n potentiële opvolgers hebben nog wel even te gaan, zo vrees ik.
R.I.P. Navalny, één van de (zeer) weinige moedige durfallen.
Dan heb ik wel een vraag: Men wilde in het Westen in de jaren negentig niet dat Rusland zou imploderen, want dan zouden kernwapens zoek kunnen raken. Maar als Oekraïne daar al niets mee kon, dan zouden de Taliban of Al-Qaida toch ook niets aan Russische nukes hebben gehad?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie, er wordt steeds gedaan alsof Oekraiene eigen kernwapens had en deze onder druk van Rusland heeft in moeten leveren. Dat is dus niet zo.
Mag wel weer terugkomen. Geweldige tijd gehadquote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Blauwe baretten zijn militairen onder VN vlag. Ik weet niet waar jij het nu over hebt.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 19:08 schreef Jaroon het volgende:
Ik heb het meegemaakt lang geleden met volgens mij blauwe baretten? Zou ook iets nieuws worden. Is dat nog iets geworden AchJa?
Het is niet alleen het missile waar het om gaat, je hebt de hele infrastructuur zoals de lanceersilo's etc. ook nodig. En vwb de Taliban etc. gaat het meer om dirty bombs, niet om een werkend nucleair wapen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 19:24 schreef Ulx het volgende:
Dan heb ik wel een vraag: Men wilde in het Westen in de jaren negentig niet dat Rusland zou imploderen, want dan zouden kernwapens zoek kunnen raken. Maar als Oekraïne daar al niets mee kon, dan zouden de Taliban of Al-Qaida toch ook niets aan Russische nukes hebben gehad?
Zeker, Navalny was een nationalist.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 19:22 schreef ISVV het volgende:
[..]
De vraag is wat er gebeurt als Putin af zou treden. Navalny bijvoorbeeld, is was in onze Westerse ogen een grote held. Mensen vergeten echter dat ook hij een ultra-nationalist was. Vraag me af of hoe goed de relaties met Rusland waren als een type Navalny de baas was. Daarnaast vergeten mensen dat Putin in het verleden, zeker begin 21e eeuw, regelmatig toenadering tot het Westen gezocht heeft. Nu omschrijf jij hem als een dictator, wellicht hadden we daar autocraat van kunnen maken. In mijn ogen had het niet zo ver hoeven komen als we Putin, en bijvoorbeeld zijn uitspraken in München destijds, wat serieuzer hadden genomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |