abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212416379
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij Wilders en zijn partij is het woord haat toch echt op zijn plaats.
Gewoon extreem rechts. Mogen er toch gewoon zeggen?
Iedereen ziet het op een deel van de PVV stemmers na, misschien is het te confronterend
pi_212416412
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De SP heeft meerdere mailen mee kunnen doen maar het geweigerd.
Nou... Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Het was even snuffelen en klaar. Niet door de SP, maar door de bestuurspartijen.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:45:47 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212416474
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:42 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Nou... Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Het was even snuffelen en klaar. Niet door de SP, maar door de bestuurspartijen.
In 2006 misschien. Maar ze hadden zo kunnen meepraten over zowel Rutte III als Rutte IV. Maar in beide gevallen wilden ze er bij voorbaat niets van weten.
pi_212416522
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In 2006 misschien. Maar ze hadden zo kunnen meepraten over zowel Rutte III als Rutte IV. Maar in beide gevallen wilden ze er bij voorbaat niets van weten.
Ach, als de PvdA al jaren een paar stapjes te ver is voor de VVD, dan is de SP ook nooit ook maar een beetje serieus in beeld geweest.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:48:34 #155
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212416529
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoezo gaat dat nergens toe leiden? Heb jij een glazen bolletje? Er is nog genoeg te proberen.

En jouw plannetje is wel heel goed om volkomen onbestuurbaar te worden. Ben je het niet eens met de uitslag? Gewoon de onderhandelingen verknallen en nieuwe ronde nieuwe kansen.
Net zoals jij kennelijke en glazen bol hebt dat er genoeg is te proberen.
Benieuwd wat (je je hierbij voorstelt) of laat je dat, hoe lang dan over aan een ongewis toeval ?
Zo van wie weet gaat het hinnikende paard mettertijd vermoeid gemaakt, wel zingen.

Die onbestuurbaarheid is er nu ook omdat partijen oeverloos en feitelijk zonder serieuze intenties gaan soebatten.
Ik krijg niet de indruk dat er ook maar één is die verder wil trekken aan dat doodgevallen paard.
Het spelletje van nu is vooral zorgen wie geen blaam treft door zich te onttrekken van deelname.
Ik heb/voel ook weinig fiducie in en bij een gedoog(d)kabinet met wisselend die (af)koerst op wisselende meerderheden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212416547
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Benieuwd wat (je je hierbij voorstelt) of laat je dat, hoe lang dan over aan een ongewis toeval ?
Zo van wie weet gaat het hinnikende paard mettertijd vermoeid gemaakt, wel zingen.

Die onbestuurbaarheid is er nu ook omdat partijen oeverloos en feitelijk zonder serieuze intenties gaan soebatten.
Ik krijg niet de indruk dat er ook maar één is die verder wil trekken aan dat doodgevallen paard.
Het spelletje van nu is vooral zorgen wie geen blaam treft door zich te onttrekken van deelname.
Ik heb/voel ook weinig fiducie in en bij een gedoog(d)kabinet met wisselend die (af)koerst op wisselende meerderheden.
Nogmaals: nieuwe verkiezingen lossen niks op. En elke paar maanden verkiezingen houden lost nog veel minder op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:50:18 #157
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212416553
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ach, als de PvdA al jaren een paar stapjes te ver is voor de VVD, dan is de SP ook nooit ook maar een beetje serieus in beeld geweest.
Jawel hoor, in 2017 werden ze zelfs uitgenodigd en sloegen ze het af
https://nos.nl/artikel/21(...)niet-regeren-met-vvd
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:51:53 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212416581
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:48 schreef Vallon het volgende:

[..]

Daar is geen glazen bol voor nodig. Daar kijk je naar de overige mogelijkheden die er nu voorliggen. Pas als dat allemaal mislukt dat kun je eens over nieuwe verkiezingen gaan denken.

Verkiezingen zijn er niet om een populistisch rechts kabinet maar aan een werkbare meerderheid te krijgen.
pi_212416587
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jawel hoor, in 2017 werden ze zelfs uitgenodigd en sloegen ze het af
https://nos.nl/artikel/21(...)niet-regeren-met-vvd
Beleefdheidsuitnodiging.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:53:53 #160
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212416615
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Beleefdheidsuitnodiging.
Nee hij had een serieuze kans. D66 zag het toen nog niet zitten met de CU te regeren.

Maar de SP heeft het geen minuut geprobeerd. Dus gaan roepen dat je eruit gehouden wordt is dan niet geloofwaardig.
pi_212416625
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar is geen glazen bol voor nodig. Daar kijk je naar de overige mogelijkheden die er nu voorliggen. Pas als dat allemaal mislukt dat kun je eens over nieuwe verkiezingen gaan denken.

Verkiezingen zijn er niet om een populistisch rechts kabinet maar aan een werkbare meerderheid te krijgen.
Sowieso spreken we bij nieuwe verkiezingen op z'n vroegst over dit najaar. Daar nu over speculeren heeft niet bijster veel nut :P.
pi_212416630
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:15 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
De combinatie Timmermans/Omtzigt lijkt me een heel kansrijke. Jetten past daar ook prima bij. Moet alleen de VVD nog even iemand* met een vorm van verstand op de kieslijst vinden om Yesilgöz te vervangen en dan heb je ineens een groep die er heel snel uit is.

*Eric van der Burg
In zo’n scenario lijkt het me logischer dat de VVD een GL/PvdA-D66-NSC kabinet op bepaalde punten gedoogt. Ik zie niet in hoe meeregeren voordelig kan uitpakken voor ze.

Bovendien zou dit kabinet met de VVD een meerderheid hebben en Omtzigt wil volgens mij niet deelnemen aan een meerderheidskabinet.

[ Bericht 7% gewijzigd door JaxStrumleyII op 13-02-2024 21:03:32 ]
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:57:45 #163
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_212416664
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 19:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus je hebt rechtse partijen en beleid helemaal niet nodig? Weer wat geleerd...

Maar je weet, neem ik aan, dat Denemarken een opt-out heeft op EU beleid en wij niet dus Denemarken nadoen is weer het zoveelste rechtse lulverhaal.
Geduld is een schone zaak. VS, Duitsland. Frankrijk. Zelfde als hier gebeurt overal.
Onhoudbare situatie.
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:00:27 #164
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212416703
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: nieuwe verkiezingen lossen niks op. En elke paar maanden verkiezingen houden lost nog veel minder op.
Wat dan wel ? en hoe weet je zo zeker dat het niets oplost ?
Los hiervan vind ik in z'n algemeenheid dat op "formatie" als opdracht best meer druk kan worden gelegd.

Ik zie nu weinig welwillenden en nogmaals, PVV zou imo knettergek zijn om zich te laten mangelen met een vage gedoogconstructie waar anderen aan de kant zittend dan zonder blaam het treffende beleid gaan bepalen.

Ik zie simpelweg geen uitvoerbare vorm na afhaken NSC en kijk met de allergrootste tegenzin naar een "(des)formatie" toekomst die dan wel eens lang kan duren. Of het niets oplost is dan alsnog te bezien.
Probleem hierin is ook dat allerlei partijen op diverse gronden nu niet met Wilders willen (bij)zitten.
Op het moment dat wellicht nog maar één ander nodig voor een (kleine) meerderheid, wordt dat afkaartspel makkelijker om te bespelen.
pi_212416734
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:55 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
In zo’n scenario lijkt het me logischer dat de VVD een GL/PvdA-D66-NSC kabinet op bepaalde punten gedoogt. Ik zie niet in hoe meeregeren voordelig kan uitpakken voor ze.
Het is op dit moment een machtspartij in (electoraal) verval. Dan is meeregeren voor een groot deel van zo’n partij best aantrekkelijk. Hoe het uitpakt is een tweede maar dat is bij gedogen ook het geval…
pi_212416761
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 21:00 schreef Vallon het volgende:

[..]
Los hiervan vind ik in z'n algemeenheid dat op "formatie" als opdracht best meer druk kan worden gelegd.

Ik zie nu weinig welwillenden en nogmaals, PVV zou imo knettergek zijn om zich te laten mangelen met een vage gedoogconstructie waar anderen aan de kant zittend dan zonder blaam het treffende beleid gaan bepalen.

Ik zie simpelweg geen uitvoerbare vorm na afhaken NSC en kijk met de allergrootste tegenzin naar een "(des)formatie" toekomst die dan wel eens lang kan duren. Of het niets oplost is dan alsnog te bezien.
Probleem hierin is ook dat allerlei partijen op diverse gronden nu niet met Wilders willen (bij)zitten.
Op het moment dat wellicht nog maar één ander nodig voor een (kleine) meerderheid, wordt dat afkaartspel makkelijker om te bespelen.
Wees gerust, in deze fase van de formatie is nog niets of niemand definitief afgevallen of uitgesloten ;).
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:04:40 #167
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212416767
quote:

[..]

De andere partijen zouden wel knettergek zijn Geert zo onder zijn verantwoordelijkheid uit te laten komen. Hij moet het maar gaan oplossen met Pieter als hij zijn coalitie wil. En zo niet dat moeten eerste andere partijen de mogelijkheid krijgen op iets te smeden. Desnoods zonder Geert.

Verkiezingen bestaan niet om maar net zo vaak te houden tot de grootste partij zijn ideale kamersamenstelling heeft.
pi_212416775
quote:

[..]

Allereerst: omdat de combi PVV, VVD, NSC, BBB in peilingen op verlies staan, terwijl de PVV heel groot wordt. Dat lost dus niks op. NSC is met 9 zetels echt niet meer bereid om de PVV met 49 zetels te helpen. VVD met nog maar 17 zetels zal ook wel uitkijken.

Ten tweede: verkiezingen kunnen niet voor eind september, wilde je tot die tijd dat ze niks doen aan formeren en campagne voeren?

Ten derde: ze zijn nog maar net begonnen, als er eenmaal duidelijk is wie het gaat doen gaat het snel, Rutte III en Rutte IV waren er ook in enkele weken uit. Dit proces steeds verstoren door een campagne en verkiezingen vertraagt de boel alleen maar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:06:16 #169
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_212416785
https://decorrespondent.n(...)37-2754-969f6eb43828
Interessant maar wel een hele lap leesvoer. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:06:52 #170
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212416793
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zucht, hoe kom je erbij dat dat het zou zijn om een door jou getypeerde kabinet te krijgen ?
Ik ben benieuwd wat jij ziet aan mogelijkheden.

Mijn oogmerk is dat er een regering komt die beantwoord aan de gegeven richting van de kiezer.
Hierbij maakt het mij niet veel uit of dat links, rechts of door het midden gaat.
Lijnen die sws niet meer zo scherp zijn te trekken. Boter of vis kan wmb samen met het vlees.
pi_212416794
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 21:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is op dit moment een machtspartij in (electoraal) verval. Dan is meeregeren voor een groot deel van zo’n partij best aantrekkelijk. Hoe het uitpakt is een tweede maar dat is bij gedogen ook het geval…
Ik denk dat de rechterflank van de VVD echt geen zin heeft in het uitvoeren van Timmermans/Jetten beleid. In een gedoogrol kunnen ze met bepaalde zaken meegaan, maar op bv. migratie een eigen, rechtser profiel houden.

Bovendien wil Omtzigt het liefst een minderheidskabinet. Zonder VVD wordt hij op zijn wenken bediend.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:09:41 #172
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_212416840
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 21:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De andere partijen zouden wel knettergek zijn Geert zo onder zijn verantwoordelijkheid uit te laten komen. Hij moet het maar gaan oplossen met Pieter als hij zijn coalitie wil. En zo niet dat moeten eerste andere partijen de mogelijkheid krijgen op iets te smeden. Desnoods zonder Geert.
Dat blijf je vrolijk herhalen. Maar Pietertje doet huilen. Dus dan valt er weinig op te lossen.
Dus laat die andere partijen een paar ballen groeien in plaats van te blijven huichelen dat het "nu niet aan ons is".
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:10:06 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212416845
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 21:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zucht, hoe kom je erbij dat dat het zou zijn om een door jou getypeerde kabinet te krijgen ?

Mijn oogmerk is dat er een regering komt die beantwoord aan de gegeven richting van de kiezer.
Hierbij maakt het mij niet veel uit of dat links, rechts of door het midden gaat.
Lijnen die sws niet meer zo scherp zijn te trekken. Boter of vis kan wmb samen met het vlees.
De richting die de kiezer geeft is de optelsom van wat 76 zetels heeft.

Dus ze kunnen nog altijd een middenkabinet proberen. Of een minderheidskabinet of een extraparlementair kabinet. Daarnaast kan men Geert en daarna Frans ook nog een proeve van een regeerakkoord laten schrijven in de hoop dat een meerderheid er voor is. En misschien wil Pieter in een later stadium het toch proberen.

Pas als dat allemaal mislukt is, dan kun je eens denken aan nieuwe verkiezingen.
pi_212416852
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 21:06 schreef Vallon het volgende:

[..]

Er is geen 'gegeven richting door de kiezer'. Er zijn alleen kamerzetels. Als er een kabinet komt waar een meerderheid van de kamer mee akkoord gaat, is dat voldoende.

En er zijn nog opties voldoende: minderheidskabinet PVV, VVD, BBB. Extraparlementair. Meerderheids- of minderheidskabinet met (een deel van) PvdAGl, VVD, NSC en D66/BBB.

Nu verkiezingen houden en dan de hele dans opnieuw beginnen werkt onnodig vertragend.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 21:11:15 #175
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212416865
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Sowieso spreken we bij nieuwe verkiezingen op z'n vroegst over dit najaar. Daar nu over speculeren heeft niet bijster veel nut :P.
Wanneer dat deze maand wordt beslist kan dat in Mei al z'n beslag hebben. Kan men de zomer besteden om gewilde plannetjes te maken en die dan op prinsjesdag als piketpaaltjes in het beton zetten.
Maar idd, ik vermoed dat men zodanig gaat trekken, delibreren en traineren dat het ver na de zomer gaat worden. Als Kamerlid wil je toch minstens een jaar (ver)volmaken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')