Jij ziet een belasting die volgens jou niet hoog genoeg is als een subsidie.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Tata Steel subsidie
Energiekosten bedrijven
Ontzien hogere inkomens
Tata krijgt subsidie, belachelijk dusquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij ziet een belasting die volgens jou niet hoog genoeg is als een subsidie.
Bijzonder.
Maar al decennia doet geen enkele regering buiten Rutte I een serieuze poging om deals met de PVV te sluiten. Men ging er al bij voorbaat vanuit dat die toch wel tegen zou zijn. Daarentegen riep de PVV al die tijd dat ze zo graag in regering wilden. Dat was bij de SP wel anders. Die hebben intussen zo vaak nee gezegd dat niemand ze nog als alternatief ziet.quote:
De PVV wil ook de innovatiesubsidies voor het bedrijfsleven weg. Wat ook een rechtse hobby is.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar vast niet door het meest rechtse kabinet sinds mensenheugenis.
Ik denk echt dat je aan zulke zaken het eerst kunt zien of onderhandelingen gaan klappen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:22 schreef Hanca het volgende:
NSC en BBB stemmen Lelystad-Airport weg: https://nos.nl/artikel/25(...)mmerciele-luchtvaart
Dat is een typisch onderwerp dat al jaren in elke onderhandeling terugkomt, zou dit al de eerste scheur zijn?
Tata heeft 1 miljard gevraagd om te vergroenen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij ziet een belasting die volgens jou niet hoog genoeg is als een subsidie.
Bijzonder.
Ik zou eens kijken bij de 'extraatjes', kwijtschelding gemeentelijke belastingen, schoolsubsidie, sportsubsidie, IIT. Die zorgen er voor dat werken niet loont. Dat levert direct misschien niet zo veel op. Maar de prikkel om uit de uitkering te komen wordt wel sterker. Maar ook dat is kruimelwerk natuurlijkquote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en hogere kosten voor defensie verwacht ik, ook structureel.
Dus ik noemde ook OS, subsidies, omroepen, asiel, en nog wat andere linkse hobby's. Daar kunnen we vast wel een paar miljardjes mee binnentrekken.
Maar we kunnen ook direct eerlijk zijn. Volgens mij is er niet echt ruimte voor intensiveringen van budgetten, en er is weinig vet voor extensivering van budgetten of inkomsten. In de socialezekerheidsfeer zie ik ook weinig rek, WW is al verlaagd naar 2 jaar, WIA is slechts 70% van laatst verdiende loon. Dat verder naar beneden brengen betekent echt dat het gaat wringen in de bestaanszekerheid.
We kunnen nog eens goed kijken in de bak met WA-JONG en WIA, en kijken of de we instroom kunnen afremmen.
Welke halve gare wil een internationaal vliegveld zonder treinverbinding gaan opereren? Echt, hoor, dat is pas wanbeleid.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:28 schreef Tijn het volgende:
Mooi dat Lelystad Airport van de baan is. Interessant dat de helft van de formerende coalitiepartners voor zijn en de andere helft tegen is. Vrij openbare inkijk in de onenigheid aldaar.
Tata moet je lekker met een vloot bulldozers de Noordzee in schuiven. Milieuvervuilende kankerveroorzakende kutfabriek. Heb je gelijk een mooi terrein voor een munitiefabriek.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tata heeft 1 miljard gevraagd om te vergroenen.
Nihil obstat wat mij betreft, leven de mensen die daar wonen ook wat langer, win/win/winquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tata moet je lekker met een vloot bulldozers de Noordzee in schuiven. Milieuvervuilende kankerveroorzakende kutfabriek. Heb je gelijk een mooi terrein voor een munitiefabriek.
Interessant ook dat ze het nu wel doen, terwijl PVV vorige week nog het eigen risico in stand hield "om de formatiegesprekken niet te saboteren".quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:29 schreef Hanca het volgende:
Ik denk echt dat je aan zulke zaken het eerst kunt zien of onderhandelingen gaan klappen.
Als we Lelystad nu daadwerkelijk gaan afbestellen is dat echt een sensationele geldverspilling. Het is dat we al zoveel parlementaire enquetes hebben, maar het zou er zeker 1 waard zijn.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke halve gare wil een internationaal vliegveld zonder treinverbinding gaan opereren? Echt, hoor, dat is pas wanbeleid.
Ja, maar zoals je egt, kruimelwerk.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou eens kijken bij de 'extraatjes', kwijtschelding gemeentelijke belastingen, schoolsubsidie, sportsubsidie, IIT. Die zorgen er voor dat werken niet loont. Dat levert direct misschien niet zo veel op. Maar de prikkel om uit de uitkering te komen wordt wel sterker. Maar ook dat is kruimelwerk natuurlijk
Goed idee. We importeren wel staal uit Rusland of China.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tata moet je lekker met een vloot bulldozers de Noordzee in schuiven. Milieuvervuilende kankerveroorzakende kutfabriek. Heb je gelijk een mooi terrein voor een munitiefabriek.
Voor geld wil ik m'n CO2-uitstoot ook wel reducerenquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tata heeft 1 miljard gevraagd om te vergroenen.
Zal ongetewijfeld een heel memorandum voor zijn dat dit niet aangewend mag worden voor winstdelingen of agio reserves maar dat dit "geoormerkt" geld is voor investeringen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tata heeft 1 miljard gevraagd om te vergroenen.
We doen het gewoon zo: wil jij langer dan 2 minuten douchen betaal je 100k, en voor 10 jaar vlees eten (125 gram dag) betaal je 1000kquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor geld wil ik m'n CO2-uitstoot ook wel reducerenVoor een ton ga ik korter douchen
Voor een miljoen eet ik geen vlees meer
Ja en dat is dus ongeloofwaardig, deze VVD hobbyquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zal ongetewijfeld een heel memorandum voor zijn dat dit niet aangewend mag worden voor winstdelingen of agio reserves maar dat dit "geoormerkt" geld is voor investeringen.
Dat is bij veel andere vliegvelden toch niet anders? Je kan ook niet uitstappen bij Eindhoven, Rotterdam, Eelde of Maastricht hun airports.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welke halve gare wil een internationaal vliegveld zonder treinverbinding gaan opereren? Echt, hoor, dat is pas wanbeleid.
Dat zijn geen nieuwe vliegvelden waar de overheid 240 miljoen in geinvesteerd heeft om een deel van de functie van Schiphol over te nemen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is bij veel andere vliegvelden toch niet anders? Je kan ook niet uitstappen bij Eindhoven, Rotterdam, Eelde of Maastricht hun airports.
Eigen staalproductie is gewoon van belang voor een gediversifieerde economie in een deglobaliserende wereld.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:36 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja en dat is dus ongeloofwaardig, deze VVD hobby
Ja, maar de ruzies en het gedoe zijn natuurlijk niet alleen met de PVV.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:33 schreef Hexagon het volgende:
Kan Lelystad Airport de PVV zoveel schelen? Zal eerder een VVD-strop zijn.
Het blijft gratis geld voor Tata waar de Nederlandse overheid niets voor terugkrijgt. Als er nu aandelen tegenover staan dan is het een ander verhaal of als het een lening zou zijn maar dit is gratis geld.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zal ongetewijfeld een heel memorandum voor zijn dat dit niet aangewend mag worden voor winstdelingen of agio reserves maar dat dit "geoormerkt" geld is voor investeringen.
Ruimte voor eigen beleidsinzichten werkt als er een coalitie staat, eigenlijk nooit tijdens de onderhandelingen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:39 schreef phpmystyle het volgende:
Het kan inderdaad ruzie zijn, of een naderende breuk zijn. Of ze geven elkaar wat speelruimte voor eigen beleidsinzichten.
Hoe ik hetm oet duiden weet ik niet.
Je leest niet wat daar staat.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het blijft gratis geld voor Tata waar de Nederlandse overheid niets voor terugkrijgt. Als er nu aandelen tegenover staan dan is het een ander verhaal of als het een lening zou zijn maar dit is gratis geld.
Als Tata zelf een miljard minder hoeft te investeren dan is dat ook automatisch winst voor Tata.
Nee nu niet natuurlijkquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eigen staalproductie is gewoon van belang voor een gediversifieerde economie in een deglobaliserende wereld.
Je hebt de luxe helemaal niet meer om te zeggen dit bedrijf wel, en dat bedrijf niet. Dan heb je echt de geopolitieke tendens van de afgelopen 10 jaar gemist, en dan in het bijzonder die van ná 22-02-2022.
Heeft helemaal niets, maar dan ook niets met links-rechts te maken./
Geen idee.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ruimte voor eigen beleidsinzichten werkt als er een coalitie staat, eigenlijk nooit tijdens de onderhandelingen.
Ik ben ook nog niet vergeten dat die concerndirectie die Nederlandse directeur er zo uitschopte toen hij te lastig werd. Dit bedrijf moet je gewoon net willen in Nederland. Ze veroorzaken gigantische publieke lasten en de baten verdwijnen naar het buitenland. Als je vind dat dit bedrijf strategisch zo belangrijk is, en daar is iets voor te zeggen, dan moet je de portemonnee trekken en de tent nationaliseren.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het blijft gratis geld voor Tata waar de Nederlandse overheid niets voor terugkrijgt. Als er nu aandelen tegenover staan dan is het een ander verhaal of als het een lening zou zijn maar dit is gratis geld.
Als Tata zelf een miljard minder hoeft te investeren dan is dat ook automatisch winst voor Tata.
En dit is gecreëerd door rechts, alleen wil dit rechtse ventje daar niet aan, schoppen tegen links is leuker wat al jaren niet de meerderheid heeftquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet vergeten dat die concerndirectie die Nederlandse directeur er zo uitschopte toen hij te lastig werd. Dit bedrijf moet je gewoon net willen in Nederland. Ze veroorzaken gigantische publieke lasten en de baten verdwijnen naar het buitenland. Als je vind dat dit bedrijf strategisch zo belangrijk is, en daar is iets voor te zeggen, dan moet je de portemonnee trekken en de tent nationaliseren.
Dit werkt zo niet langer.
Dat mag niet van EU.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet vergeten dat die concerndirectie die Nederlandse directeur er zo uitschopte toen hij te lastig werd. Dit bedrijf moet je gewoon net willen in Nederland. Ze veroorzaken gigantische publieke lasten en de baten verdwijnen naar het buitenland. Als je vind dat dit bedrijf strategisch zo belangrijk is, en daar is iets voor te zeggen, dan moet je de portemonnee trekken en de tent nationaliseren.
Dit werkt zo niet langer.
Dat is volgens mij niet waar. De overheid mag gewoon de aandelen in bezit hebben net als bij de NS en ook bij KLM-Air France bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat mag niet van EU.
Hoewel ik liberaal ben (economisch dan) zou ik er misschien nog voor te porren zijn. Ik zie namelijk echt problemen opdoemen in de huidige trend van deglobalisatie en geo spanningen.
Maar waar stopt het? Energie bedrijven overnemen, de bakker? De kapper? Distributiecentra? Straks nog boerderijen. We moeten ook oppassen dat we er niet een grote plan-economie van maken.
Natuurlijk mag dat wel, dan roep je 'openbare veiligheid'.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat mag niet van EU.
Hoewel ik liberaal ben (economisch dan) zou ik er misschien nog voor te porren zijn. Ik zie namelijk echt problemen opdoemen in de huidige trend van deglobalisatie en geo spanningen.
Maar waar stopt het? Energie bedrijven overnemen, de bakker? De kapper? Distributiecentra? Straks nog boerderijen. We moeten ook oppassen dat we er niet een grote plan-economie van maken.
quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet waar. De overheid mag gewoon de aandelen in bezit hebben net als bij de NS en ook bij KLM-Air France bijvoorbeeld.
Ik was/ben van mening dat je niet zomaar mag interveniëren in markten. Zelfs KLM steunen tijdens corona gaf al problemen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat wel, dan roep je 'openbare veiligheid'.
Niet aan winstbelasting nee, dividendbelasting rond de anderhalf miljard, waarvan het merendeel terugvloeide als aftrek van voorheffing. Maar daar is het natuurlijk uiteindelijk niet om te doen. BAM bouwde hun Canadese gasveld, dat kan je vanaf nu wel vergeten. Jeroen van der Veer liep makkelijker naar binnen bij een eender welke regeringsleider dan Rutte deed, dat is nu Sawan. De lijntjes met TU's worden mettertijd steeds dunner. De aanpalende industrieën, zoals zakenhotels in Den Haag, lijden eronder. Spin-offs, start-ups, consultancy: allemaal straks in het VK, hoe hard Shell ook roept haar Nederlandse wortels te blijven respecteren. En dat geldt niet alleen voor Shell, maar ook voor Unilever en DSM en straks ASML of NXP met de plannen van NSC en PVV.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Shell betaalde nauwelijks belasting, dus zelfs dat niet echt.
Wel goed om te vermelden dat shell is vertrokken onder vvd beleid (of compromissen) pvv zat in de oppositie en van nsc had niemand gehoord.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet aan winstbelasting nee, dividendbelasting rond de anderhalf miljard, waarvan het merendeel terugvloeide als aftrek van voorheffing. Maar daar is het natuurlijk uiteindelijk niet om te doen. BAM bouwde hun Canadese gasveld, dat kan je vanaf nu wel vergeten. Jeroen van der Veer liep makkelijker naar binnen bij een eender welke regeringsleider dan Rutte deed, dat is nu Sawan. De lijntjes met TU's worden mettertijd steeds dunner. De aanpalende industrieën, zoals zakenhotels in Den Haag, lijden eronder. Spin-offs, start-ups, consultancy: allemaal straks in het VK, hoe hard Shell ook roept haar Nederlandse wortels te blijven respecteren. En dat geldt niet alleen voor Shell, maar ook voor Unilever en DSM en straks ASML of NXP met de plannen van NSC en PVV.
Padum tsjjjjquote:Op dinsdag 30 januari 2024 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel goed om te vermelden dat shell is vertrokken onder vvd beleid (of compromissen) pvv zat in de oppositie en van nsc had niemand gehoord.
ASML en NXP zullen vertrekken om andere (arbeidstechnische, maar ook fiscale waaronder de 30%-regeling) redenen bij een PVV-kabinet dan de redenen die Shell en Unilever hadden (waaronder fiscale, die de VVD inderdaad niet doorgedrukt kreeg, maar bepaald niet haar eigen beleid was).quote:Op dinsdag 30 januari 2024 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
Wel goed om te vermelden dat shell is vertrokken onder vvd beleid (of compromissen) pvv zat in de oppositie en van nsc had niemand gehoord.
In de top 10 staalexporterende landen staan onder andere Japan, India, Zuid-Korea en Duitsland. Landen waar je prima op kunt bouwen. Rusland, de VS en China staan daar inderdaad ook in, maar daar wil je niet afhankelijk(er) van zijn.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Goed idee. We importeren wel staal uit Rusland of China.
Je kan het ook echt niet maken om burgers op t zadelen met hogere energiebelasting om vervolgens het meest vervuilende bedrijf in Nederland, met een omzet wereldwijd van miljarden, welke je eigen inwoners vergiftigd, een miljard subsidie kado te geven.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het blijft gratis geld voor Tata waar de Nederlandse overheid niets voor terugkrijgt. Als er nu aandelen tegenover staan dan is het een ander verhaal of als het een lening zou zijn maar dit is gratis geld.
Als Tata zelf een miljard minder hoeft te investeren dan is dat ook automatisch winst voor Tata.
PVV heeft zich voorgenomen om alles wat naar milieuvervuiling riekt met hun leven te beschermen en desnoods te subsidieren als het niet rendabel blijkt. Expello ergo sum.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:33 schreef Hexagon het volgende:
Kan Lelystad Airport de PVV zoveel schelen? Zal eerder een VVD-strop zijn.
Ja die bedrijven hielden gewoon hun hand op bij de overheid. Voor dat soort chantage moet een regering niet zwichten.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 20:25 schreef nostra het volgende:
Shell en Unilever hadden (waaronder fiscale, die de VVD inderdaad niet doorgedrukt kreeg, maar bepaald niet haar eigen beleid was).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |