Kun je beter in het bestaande topic besprekenquote:Op dinsdag 30 januari 2024 14:42 schreef Bluesdude het volgende:
Hommeles bij Ongehoord Nederland: Raisa Blommestijn stapt op na ’ultimatum Arnold Karskens’
https://www.telegraaf.nl/(...)atum-arnold-karskens
Blijkbaar vond Karskens dat Barbie te malle teksten schreef. Te extreem voor ON? Of anders ruzie-achtig zoeken?
Het is overal ter wereld normaal dat het presenterend gezicht van een zender diens imago moet inpassen in de formules van de zender . Idd.... de vrije meningsuiting wordt dan ingeperkt.
Klopt, maar laat eerst Wilders nog maar weer aan zet zijn. Hij is de grootste, hij moet er uit zien te komen als hij wil regeren.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 14:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als het klapt om Wilders is Wilders uitgespeeld want die heeft geen alternatieven. Die zal dan wel hard gaan zitten schreeuwen om nieuwe verkiezingen maar het lijkt me dat er eerst nog een nieuwe verkenningsfase wordt ingestart.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-nieuwe-verkiezingenquote:Op dinsdag 30 januari 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar laat eerst Wilders nog maar weer aan zet zijn. Hij is de grootste, hij moet er uit zien te komen als hij wil regeren.
Hij kan geen nieuwe verkiezingen uitschrijven.
https://www.ewmagazine.nl(...)ding%20boven%2050%25quote:De VVD begint nu te draaien naar een PVV-meerderheidscoalitie. Yeşilgöz maakt zich afhankelijk van poeslief dreigende Wilders.
VVD-leider Dilan Yeşilgöz heeft zich zo in de hoek geschilderd dat ze op het VVD-congres in Noordwijkerhout opnieuw een draai moest inzetten. In plaats van ‘onderhandelen en gedogen’, is het nu ‘dag in, dag uit onderhandelen en verantwoordelijkheid dragen’.
Geert Wilders (PVV) reageerde al na een paar uur op sociale media. Hij eist ‘heel veel minder asielzoekers’, de Spreidingswet ‘in de diepvries’. En anders maar nieuwe verkiezingen om de VVD tot een splinter te degraderen. Wilders poeslief dreigend: ‘Ik hoop dat het lukt, zodat nieuwe verkiezingen niet nodig zijn.’
De taaie besprekingen onder leiding van kabinetsinformateur Ronald Plasterk beginnen iedereen te vervelen. Als Yeşilgöz meent wat ze zegt, moet ze de VVD zo snel mogelijk in een gewoon meerderheidskabinet manoeuvreren. Geen extraparlementair gedoe, maar een coalitie met een stevig Regeerakkoord, zodat een VVD-minister van Financiën de uitgaven kan bewaken.
Yeşilgöz heeft te maken met het PVV-hatende linkerdeel van het VVD-partijkader en met de overgrote meerderheid van VVD-kiezers die een coalitie met Wilders wensen om de migratie te beperken. Ze probeert hier tussendoor te fietsen.
GAAT OOK VVD KOPJE-ONDER? HOE IMMIGRATIE OUDE BREUKLIJN IN DE LIBERALE PARTIJ BLOOTLEGT
In Noordwijkerhout zei ze dat ze ‘heel veel mensen boos had gemaakt’ toen ze een PVV-kabinet slechts wilde gedogen. Een veel groter probleem is dat ze daarmee al bij voorbaat de schuld op zich laadde van een mislukte kabinetsformatie. Als Plasterk faalt, denken alle rechtse kiezers: ‘Logisch, de VVD wilde niet.’ Wilders buit dat genadeloos uit: ‘De VVD had er vanaf het begin geen zin in.’ En: ‘Yeşilgöz hield mij aan het lijntje.’ Dan dreigt de VVD door de bodem te zakken. In de peiling van Maurice de Hond is de PVV nu vier keer groter dan de VVD.
YEŞILGÖZ GEDRAAGT ZICH ALS EEN PLEASER
Kan Yeşilgöz de zaak redden? Ze doet zich daadkrachtig voor, maar ze gedraagt zich als een ‘pleaser’. Ze wil iedereen te vriend houden. Alleen, dat kan nu niet meer. Haar enige optie is een rechts kabinet met daarin de VVD als de steunpilaar voor degelijke overheidsfinanciën en rechtstatelijkheid. Tot nu toe ging ze ‘dag in, dag uit’ naar Plasterks onderhandelingstafel met Sophie Hermans (linkervleugel) of met financieel woordvoerder Eelco Heinen (rechtervleugel).
Hermans is ervaren. Ze was bij de formatie van 2021 de secondant van Mark Rutte, die echter ook premier was en haar het Regeerakkoord liet opknappen. Samen met Rob Jetten (D66) deed Hermans toen de bulk van het werk en het gevolg was dat D66 het Regeerakkoord naar zijn hand zette en dat de VVD twee jaar later het kabinet-Rutte IV moest laten klappen. Het migratiebeleid werd onhoudbaar. Bronnen in de VVD zeggen nu dat Yeşilgöz voortaan alleen nog met Eelco Heinen naar de formatietafel moet en tegen Hermans moet zeggen dat er voor haar geen hoofdrol meer is weggelegd. Straks kan Heinen of een betrouwbare VVD-veteraan als minister van Financiën en vicepremier in het kabinet gaan zitten.
Een gemakkelijke opgave wordt dit niet. De VVD prikt in haar verkiezingsprogram het begrotingstekort vast op 2,9 procent en daarvoor zijn 10 miljard bezuinigingen nodig. Als de PVV dan met miljarden wil strooien om bijvoorbeeld het eigen risico in de zorg af te schaffen, krijgt een VVD-schatkistbewaarder het zwaar. PVV en BBB willen miljarden vrijspelen uit de klimaat- en stikstoffondsen. De VVD vindt dat onverantwoord, maar gaf vorig jaar het slechte voorbeeld door het Nationale Groeifonds leeg te halen om de benzineprijs te temperen.
Yeşilgöz zelf moet de fractie leiden. Ze wil natuurlijk liever Justitieminister blijven, maar als Wilders, Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) vanuit de Tweede Kamer het kabinet aansturen, moet Yeşilgöz dezelfde positie kiezen. Het kan moeilijk anders of daarover hebben de vier al een stilzwijgend of expliciet akkoordje bereikt.
KRAP IN GEKWALIFICEERD PERSONEEL
Wie wordt er dan premier? Het ligt voor de hand dat Ronald Plasterk die rol krijgt. Fractieleider Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) probeert bijna wekelijks in het vragenuurtje via Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) de informateur tot de orde te roepen. Plasterk schrijft dan een beleefd briefje met de mededeling dat hij zich niks van Timmermans aantrekt. Feitelijk laat Plasterk weten dat hij zonder scrupules dienstbaar is aan Wilders.
Wilders zit heel krap in gekwalificeerd personeel. Van de fractieleden kan hij Fleur Agema en Tony van Dijck naar voren schuiven, maar de rest is niet bijster ministeriabel. In de VVD zijn nog oude routiniers te vinden die hun VVD-lidmaatschap een tijdje willen opschorten om namens Wilders in een kabinet plaats te nemen. Yeşilgöz kan dan haar achterban met een knipoog vertellen dat de liberalen een zwaar stempel drukken op het kabinet. Maar iedereen snapt dat ze zich volstrekt afhankelijk maakt van de grote, blonde concurrent.
Leest wel heel erg als opiniequote:Op dinsdag 30 januari 2024 16:20 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)ding%20boven%2050%25
Te prematuur nog voor dergelijke conclusies.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 16:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat roepen ze al 10 jaar maar het zorgt alleen maar voor meer zetels naar Geert.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 08:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet VVD/NSC/VVD kan de PVV toch wel onder druk zetten. Als de PVV weigert mee te werken, kunnen ze iedere keer roepen dat door die partij het beleid linkser is geworden.
Overigens echt compleet krankzinnige houding van Wilders die zelfs mij als (vaak verweten door mensen hier) 'guur-rechtse' kiezer die niet op PVV stemt doet twijfelen of we toch niet maar weer beter over links kunnen gaan.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 16:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat noemen we CYA. Oftewel Cover Your Ass zodat hij naar de VVD kan wijzen als boosdoener als de boel klapt en daarmee VVD stemmen kan binnenharken.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Overigens echt compleet krankzinnige houding van Wilders die zelfs mij als (vaak verweten door mensen hier) 'guur-rechtse' kiezer die niet op PVV stemt doet twijfelen of we toch niet maar weer beter over links kunnen gaan.
Geen idee wat die man aan het doen is maar de houding van de VVD was zaterdag juist extreem welwillend. Onbegrijpelijk.
Als dat hem 50 zetels oplevert neem ik het die lui erg kwalijk dat ze niet inzien dat het Geerts eigen schuld is.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat noemen we CYA. Oftewel Cover Your Ass zodat hij naar de VVD kan wijzen als boosdoener als de boel klapt en daarmee VVD stemmen kan binnenharken.
Wilders voelt wel aan dat de rest gewoon niet wil. Dat twittergefulmineer nu is echt niet uit compulsie.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Overigens echt compleet krankzinnige houding van Wilders die zelfs mij als (vaak verweten door mensen hier) 'guur-rechtse' kiezer die niet op PVV stemt doet twijfelen of we toch niet maar weer beter over links kunnen gaan.
Geen idee wat die man aan het doen is maar de houding van de VVD was zaterdag juist extreem welwillend. Onbegrijpelijk.
Hoezo de rest niet wil? Heb je de speech van Dilan gehoord?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wilders voelt wel aan dat de rest gewoon niet wil. Dat twittergefulmineer nu is echt niet uit compulsie.
Ja die moet ook wat zeggen maar ze komen er blijkbaar wat betreft de formatie totaal niet uit.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hoezo de rest niet wil? Heb je de speech van Dilan gehoord?
Dan nog houd je gewoon je mond tegen de pers en ga je zeker niet quotes verbasteren van collega's en daar grove beschuldigingen bij zetten.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja die moet ook wat zeggen maar ze komen er blijkbaar wat betreft de formatie totaal niet uit.
Ik heb het nog nooit ergens gehoord. De PVV werd tot dusver nooit ook maar gevraagd mee te doen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat roepen ze al 10 jaar maar het zorgt alleen maar voor meer zetels naar Geert.
Bovendien is er financieel ook niet al teveel mogelijk dus een polonaisekabinet gaat het sowieso niet worden.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het afbreukrisico is gewoon erg hoog als je met PVV in zee gaat nog afgezien of je het überhaupt wil. Een dilemma want als ze over links gaan gaat het ze eveneens stemmen kosten.
Staatschuld is historisch laag.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bovendien is er financieel ook niet al teveel mogelijk dus een polonaisekabinet gaat het sowieso niet worden.
Ik heb niet het idee dat de VVD er zo instaat.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Staatschuld is historisch laag.
Ik ging geen cent bezuinigen op voorzieningen.
quote:Maar er zit nog steeds weinig schot in, blijkt uit gesprekken die de Volkskrant de afgelopen weken met betrokkenen voerde. 'Als je dit met z'n allen wilt, dan ben je natuurlijk zo klaar', verzuchtte een betrokkene bij de formatie afgelopen week achter de schermen. 'Maar ik zou niet weten hoe hier ooit nog een stabiel kabinet uit voort moet komen.'
quote:Vooral het tweede deel van die missie lijkt deels mislukt. De chemie tussen de formerende partijen is ook na tweeënhalve maand nog ver te zoeken. Formeel hebben de hoofdrolspelers 'radiostilte' afgesproken en zeggen ze hier publiekelijk weinig over. Maar achter de schermen zetten betrokkenen steeds meer vraagtekens bij de samenwerking.
Ongetwijfeld, maar laat het hen maar aanwijzen waar er vet zit. Er is weinig te bezuinigen in het onderwijs, GGZ, WMO. Misschien nog rondje ophalen bij gemeenten en provincies maar dat was het ook wel.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat de VVD er zo instaat.
Het is in dit stadium in feite al een verloren wedstrijd, wat Dilan (en onbenoemde slapzak Brekelmans, niet te vergeten) overigens aan zichzelf te danken heeft door Wilders niet direct uit te sluiten. En nu is het te laat om de stekker er nog uit te trekken, daar dom Nederland met open ogen in de hypothetische tragiek van Wilders zal trappen, die met het vingertje naar de rest zal wijzen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het afbreukrisico is gewoon erg hoog als je met PVV in zee gaat nog afgezien of je het überhaupt wil. Een dilemma want als ze over links gaan gaat het ze eveneens stemmen kosten.
Zorg structureel hervormen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken met Agema. Ik zou de oplossing ook eerder zoeken in meer inkomsten, ergo hier en daar de belastingen wat omhoog.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar laat het hen maar aanwijzen waar er vet zit. Er is weinig te bezuinigen in het onderwijs, GGZ, WMO. Misschien nog rondje ophalen bij gemeenten en provincies maar dat was het ook wel.
Waar zie jij nog ruimte dan?
Voor wie de belastingen omhoog?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zorg structureel hervormen, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken met Agema. Ik zou de oplossing ook eerder zoeken in meer inkomsten, ergo hier en daar de belastingen wat omhoog.
Erfbelasting, OZB, dat soort dingen. In ieder geval niet op dagelijkse consumptiegoederen want dan sloop je het consumentenvertrouwen en jaag je iedereen tegen je in het harnas.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Voor wie de belastingen omhoog?
Waar zie jij ruimte?
Voorzieningen zijn recurring hè, daar moet je gewoon structurele dekking voor hebben, hoe hoog of laag de staatsschuld ook is. We zijn geen Italië. Sowieso komt er nog wel een extra rekening voor het doorrollen van bestaande leningen nu de rente niet meer nul is.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Staatschuld is historisch laag.
Ik ging geen cent bezuinigen op voorzieningen.
Alleen op kunst en cultuur, os, asiel, maar dat zijn geen tientallen miljarden.
Extreemrechtse geleuter van hen.. Hardstikke politiekquote:Op dinsdag 30 januari 2024 15:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wat heeft Arnold Karskens te maken met Nederlandse politiek? Of Raisa Blommestijn?
Maar de interne strubbelingen en ontslagen bij ON zijn geen politiek en horen hier niet thuis.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Extreemrechtse geleuter van hen.. Hardstikke politiek
Ja en hogere kosten voor defensie verwacht ik, ook structureel.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Voorzieningen zijn recurring hè, daar moet je gewoon structurele dekking voor hebben, hoe hoog of laag de staatsschuld ook is. We zijn geen Italië. Sowieso komt er nog wel een extra rekening voor het doorrollen van bestaande leningen nu de rente niet meer nul is.
Ook dat is een flauwe maatregel, dat wordt gewoon doorgerekend naar de consument en/of productie wordt verplaatst naar buitenland.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:21 schreef Hexagon het volgende:
De fossiele subsidies zouden er ook nog wel een kunnen zijn. Uiteindelijk zal Geert niet heel veel om wat aandeelhouders geven en er zullen weinig van zijn stemmers tegen zijn.
De PVV heeft meegedaan en een kabinet laten klappen in eerste instantiequote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit ergens gehoord. De PVV werd tot dusver nooit ook maar gevraagd mee te doen.
Maar als de minister gewoon iedere keer vraagt "Nou Geert, ik wil een meerderheid voor mijn nota. Hoe kunnen we er met jou uit komen om het rechtsom te gaan doen". Dan kan die niet steeds blijven duiken.
PVV zal steeds een (onhaalbaar) voorstel doen en dan het kabinet de schuld geven dat het niet wordt uitgevoerd. Dat ligt er toch heel dik bovenop?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit ergens gehoord. De PVV werd tot dusver nooit ook maar gevraagd mee te doen.
Maar als de minister gewoon iedere keer vraagt "Nou Geert, ik wil een meerderheid voor mijn nota. Hoe kunnen we er met jou uit komen om het rechtsom te gaan doen". Dan kan die niet steeds blijven duiken.
Ja dat kan hij een keer doen, kan hij twee keer doen. Maar op een gegeven moment gaat het een keer opvallen dat er met die vent geen soep te koken valt. Dat ging bij de SP op een gegeven moment ook mis.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
PVV zal steeds een (onhaalbaar) voorstel doen en dan het kabinet de schuld geven dat het niet wordt uitgevoerd. Dat ligt er toch heel dik bovenop?
Het lijkt alsof jij Wilders helemaal niet kent... of de PVV of PvdAGL moet gewoon in de coalitie of in een gedoogconstructie, anders is het echt niet haalbaar en storteer je voor op PVV met een zetel of 55.
Shell missen we weinig aan momenteel.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook dat is een flauwe maatregel, dat wordt gewoon doorgerekend naar de consument en/of productie wordt verplaatst naar buitenland.
---> hint hihnt hint SHELL
Zijn belastingcentjes.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Shell missen we weinig aan momenteel.
Dat kan hij nu al decennia doen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat kan hij een keer doen, kan hij twee keer doen. Maar op een gegeven moment gaat het een keer opvallen dat er met die vent geen soep te koken valt. Dat ging bij de SP op een gegeven moment ook mis.
Shell betaalde nauwelijks belasting, dus zelfs dat niet echt.quote:
Rechtse hobbies kunnen ook beperkt wordenquote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en hogere kosten voor defensie verwacht ik, ook structureel.
Dus ik noemde ook OS, subsidies, omroepen, asiel, en nog wat andere linkse hobby's. Daar kunnen we vast wel een paar miljardjes mee binnentrekken.
Maar we kunnen ook direct eerlijk zijn. Volgens mij is er niet echt ruimte voor intensiveringen van budgetten, en er is weinig vet voor extensivering van budgetten of inkomsten. In de socialezekerheidsfeer zie ik ook weinig rek, WW is al verlaagd naar 2 jaar, WIA is slechts 70% van laatst verdiende loon. Dat verder naar beneden brengen betekent echt dat het gaat wringen in de bestaanszekerheid.
We kunnen nog eens goed kijken in de bak met WA-JONG en WIA, en kijken of de we instroom kunnen afremmen.
Nou, dat voorspellen van welke partij er komende maanden ineens de grootste is ging de afgelopen tijd vooral mis. Welke partijen zijn er recent zoal de grootste geweest na verkiezingen? FvD,VVD, BBB en nu weer PVV. Ik zou niet weten waarom die laatste dan nu ineens een blijver zal blijken. Vooral omdat die formatie langzamerhand steeds meer kans lijkt te maken om te gaan mislukken.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:56 schreef Hanca het volgende:
Het lijkt alsof jij Wilders helemaal niet kent... of de PVV of PvdAGL moet gewoon in de coalitie of in een gedoogconstructie, anders is het echt niet haalbaar en storteer je voor op PVV met een zetel of 55.
En toch vind ik dit een vaag verhaal, als je er perse uit wil komen kan dat op financiën altijd wel. Geld kun je immers gewoon door 2 delen. Die rechtsstatelijkheid bijvoorbeeld is veel fundamenteler.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:57 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)te-zoeken~b989b3ac1/
Dit is goed.
[..]
[..]
Noem ze eens op?quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Rechtse hobbies kunnen ook beperkt worden
Maar vast niet door het meest rechtse kabinet sinds mensenheugenis.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Rechtse hobbies kunnen ook beperkt worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |