abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:39:32 #101
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_212102353
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:07 schreef AchJa het volgende:
Maar goed, gelukkig zijn we met de F35 niet in dezelfde val getrapt, als het aan het Nederlands publiek (de "experts") had gelegen hadden we nu in derde rangs Eurofighters of Gripens rondgevlogen... Of erger nog de Rafale of we waren nog aan het wachten op de FCAS...
Ik ga er gevoeglijk even vanuit dat jij persoonlijk geen ervaring hebt, met genoemde toestellen, en vraag me dan af in welke mate het "maffialidmaatschap" je parten speelt.

En daarmee refereer ik aan dat een kei- en keiharde bias in de kringen die er toe doen, echt een ding is.

Wat is er mis met Gripens, als ik vragen mag?

Of is het, het is geen G5, stealth, maar slechts G4,5, en thats it?

Drama's van eurofighters is redelijk bekend, rafale/frans heeft een zeker reputatie, dus kan ik me wat bij voorstellen, vind ik persoonlijk niet voor de hand liggend mbt zweeds.

Daarbij geld overigens het hele bekende: er is meer dan zat te vinden over hoe drama de F-35 in de begin dagen was, de oplossing daarvan is door blijven produceren, blijven evolueren.

En ja, als je als europa er nooit geld aan wil besteden, kom je nooit op dat punt.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:47:16 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_212102407
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:39 schreef ExTec het volgende:

Daarbij geld overigens het hele bekende: er is meer dan zat te vinden over hoe drama de F-35 in de begin dagen was, de oplossing daarvan is door blijven produceren, blijven evolueren.

En ja, als je als europa er nooit geld aan wil besteden, kom je nooit op dat punt.
Amerika heeft het voordeel van concurrentie. Als Boeing troep bouwt komt Lockheed-Martin met iets beters. In Europa kiest een land een bedrijf om een vliegtuig te bouwen en dat moet dan concurreren met een ander land dat een ander bedrijf heeft gekozen. Dat is niet gunstig voor de prijs/kwaliteitsverhouding.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:56:16 #103
6484 ExTec
pi_212102481
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Amerika heeft het voordeel van concurrentie.
Ook dat valt redelijk tegen hoor, op dit punt.

Kijk maar naar hoeveel vliegtuig makers er in de 80s/90s waren, in de VS. Maar dat is allemaal geconsolideerd. Nu heb je denk idd boeing en LM. LM zelfs is een fusie product, van een fusie product, etc.

En aan die criteria voldoet europa ook wel, handjevol makers, met conglomeraat dat eurofighter spul maakt, dassault met z'n rafale en zweden met z'n gripen.

Wel eens dat koste wat kost dan maar europees, onafhankelijk van de kwaliteit, een slechte keuze is.

Maar going forward denk ik, hoop ik dat we die kant wel op gaan/moeten gaan.

De VS is in mijn optiek niet meer te vertrouwen. En mocht orange man weer prez worden, you can turn that up to 11.

Prijs kwaliteit is een functie van: heel veel afnemen. IPV beginnen met een leuke order, en dan naarmate het loopt steeds naar beneden bijstellen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:58:16 #104
6484 ExTec
pi_212102493
Wederkerende thema: de niet te vertrouwen VS levert bewust zeer weinig aan oekraine:

quote:
Morocco has received nearly three times more armored vehicles from the United States than allocated to Ukraine

[...]

It is also reported that Morocco has entered into an agreement with the United States for the free supply of 500 M2 Bradley infantry fighting vehicles.
https://www.voiceofeurope(...)llocated-to-ukraine/
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:01:35 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212102521
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:39 schreef ExTec het volgende:

Ik ga er gevoeglijk even vanuit dat jij persoonlijk geen ervaring hebt, met genoemde toestellen, en vraag me dan af in welke mate het "maffialidmaatschap" je parten speelt.

En daarmee refereer ik aan dat een kei- en keiharde bias in de kringen die er toe doen, echt een ding is.
Dat kun je vast wel hard maken dan. Ik vind het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat na zoveel vergelijkingen en evenveel keer dezelfde uitkomst toch dit soort beschuldigingen geuit blijven worden. Dat mensen het niet eens zijn met de gemaakt keus is prima maar dat het dan wel een soort van corruptie van het vliegende Klu personeel moet zijn slaat natuurlijk nergens op. Of zitten Bernhard en Lockheed je nog steeds dwars?

Ergens vind ik het ook best wel bizar dat al die scheidsrechters in Nederland het beter denken te weten dan de experts met honderden vlieguren op hun naam die er uiteindelijk in moeten vliegen.

En laten we wel wezen, de vervanger van de Hercules is Braziliaans he. Als het dan toch allemaal mafia is zou dat ook wel iets Amerikaans geworden zijn toch?

quote:
Wat is er mis met Gripens, als ik vragen mag?

Of is het, het is geen G5, stealth, maar slechts G4,5, en thats it?
Dat is wel het grootste pluspunt idd, me dunkt dat het huidige conflict wel duidelijk maakt dat de low observable technologie je een kilometers verre voorsprong geeft.

quote:
Kinderziektes hou je altijd.

quote:
En zolang dat niet gebeurt is het jammer voor europa.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:06:03 #106
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212102563
Mooi toestel, die Embraer _O_
Wist niet dat dat een Braziliaans merk is :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:12:07 #107
6484 ExTec
pi_212102635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:01 schreef AchJa het volgende:
Dat kun je vast wel hard maken dan. Ik vind het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat na zoveel vergelijkingen en evenveel keer dezelfde uitkomst toch dit soort beschuldigingen geuit blijven worden. Dat mensen het niet eens zijn met de gemaakt keus is prima maar dat het dan wel een soort van corruptie van het vliegende Klu personeel moet zijn slaat natuurlijk nergens op. Of zitten Bernhard en Lockheed je nog steeds dwars?

Dat is louter menselijk?

Je hebt zelfs mensen die bewust de volgende auto van merk A kopen omdat ze dat altijd doen, ook al zeggen alle vakbladen dat voor het zelfde geld deze ronde B echt de beste allround keuze is.

Overigens is het best funny, hoe valt een bias uberhaupt 'hard te maken'. Verwacht je een kranten artikel waar KLu topbrass het eerlijk toegeeft ofzo? :D

En ik vind dat geen corruptie:

quote:
We spreken van corruptie als iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst.
Is het corruptie als ik mijn, soms niet te rechtvaardigen, voorkeur voor auto merk A laat prevaleren, boven dat de consensus is dat B beter is? Hoezo krijg ik dan per definitie kickbacks ofzo?

Bernhard lockheed gebeuren, is van voor onze (bewuste) tijd.

Tenzij je 70 bent oid.

quote:
Dat is wel het grootste pluspunt idd, en me dunkt dat het huidige conflict wel duidelijk maakt dat de low observable technologie je een kilometers verre voorsprong geeft.
Dus dan is je 3de rangs een chargering?

En nu u toch bezig bent, wat is het bezwaar tegen de rafale?
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:17:44 #108
6484 ExTec
pi_212102682
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:06 schreef StateOfMind het volgende:
Wist niet dat dat een Braziliaans merk is
Niet al te lang geleden opgekocht door amerikaanse bedrijf:...

(Je hebt 2 keuzes ;) )
pi_212102870
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 10:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ja? Dat zegt toch helemaal niks over de inzetbaarheid van die heli in het algemeen?

Als iemand door een eigen fout met een Dacia Spring tegen een boom klapt verandert dat verder niks aan het feit dat het een van de meest onveilige auto's is.

Het is gewoon een knakenbak period, die ons door de strot gewrongen is omdat het zo nodig europees moest zijn.

Net als de Cougar, in Afghanistan verplicht midden in de nacht vliegen omdat je anders de bergen niet over kwam ivm de temperatuur... :')

Maar goed, ik vind het eerlijk gezegd nogal bijzonder dat er door externen bepaald wordt dat de eindgebruiker het verkeerd ziet en het toch echt wel een prima kist is...
Hoe kan het dat het de Amerikanen wél lukt om toestellen te bouwen die aan de eisen voldoen? Zijn Europese toestellen te zeer op "multirole" gericht, waardoor ze uiteindelijk overal slecht in zijn?
pi_212102913
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar goed, gelukkig zijn we met de F35 niet in dezelfde val getrapt, als het aan het Nederlands publiek (de "experts") had gelegen hadden we nu in derde rangs Eurofighters of Gripens rondgevlogen... Of erger nog de Rafale of we waren nog aan het wachten op de FCAS...
Het zou dan ook van de zotte zijn geweest om voor een Europees toestel te kiezen terwijl we al decennialang alles, van opleidingen tot infrastructuur, gereedschap enz. op Amerikaanse jachtvliegtuigen ingericht hebben. Het gaat hier niet om een simpele personenauto, maar om technisch complexe apparaten.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:44:56 #111
6484 ExTec
pi_212102945
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:37 schreef spicymchaggis het volgende:
Hoe kan het dat het de Amerikanen wél lukt om toestellen te bouwen die aan de eisen voldoen?
Lol, het help natuurlijk wel als je die vereisten 1 op 1 laat samenvallen met de specs van het product wat jij wilt.

Ook in het bedrijfsleven is dat een zeer geduldig trucje.

Want hebben we het over helikopters, zullen black hawks ook wel operationeel do's en don'ts hebben.

Maar als die don'ts tactisch niet in je vereisten lijstje verschijnen, tja.
pi_212102961
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het ligt iets genuanceerder maar het blijft natuurlijk wel een pobleem voor Oekraiene.
[..]

Samengevat; tijdens een oorlog met de Russen zouden wij na korte tijd ook moeten opgeven omdat we geen reserveonderdelen hebben. :')
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:50:54 #113
6484 ExTec
pi_212103005
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:41 schreef spicymchaggis het volgende:
Het zou dan ook van de zotte zijn geweest om voor een Europees toestel te kiezen terwijl we al decennialang alles, van opleidingen tot infrastructuur, gereedschap enz. op Amerikaanse jachtvliegtuigen ingericht hebben.
Dat neigt wel heel erg naar het gevoelsmatige.

Want je kan je denk ik afvragen welke gelijkenissen er zijn tussen bv onderhoud van een F-16 en een F-35. Ik schat in: marginaal.

Wat is dan de winst van dat er hetzelfde vlaggetje op staat.

Je moet helemaal opnieuw beginnen, en, ook (en ik zeg niet dat we dat moeten, is slechts een voorbeeld) met de laatste grippen zou je dan helemaal opnieuw moeten beginnen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 13:51:51 #114
6484 ExTec
pi_212103014
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:46 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Samengevat; tijdens een oorlog met de Russen zouden wij na korte tijd ook moeten opgeven omdat we geen reserveonderdelen hebben. :')
Nee, valt mee, want we hebben geen tanks o|O
pi_212103078
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:17 schreef ExTec het volgende:

[..]
Niet al te lang geleden opgekocht door amerikaanse bedrijf:...

(Je hebt 2 keuzes ;) )
Dat is niet doorgegaan en ging alleen om de civiele tak.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:00:47 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103088
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:12 schreef ExTec het volgende:
Dat is louter menselijk?

Je hebt zelfs mensen die bewust de volgende auto van merk A kopen omdat ze dat altijd doen, ook al zeggen alle vakbladen dat voor het zelfde geld deze ronde B echt de beste allround keuze is.

Overigens is het best funny, hoe valt een bias uberhaupt 'hard te maken'. Verwacht je een kranten artikel waar KLu topbrass het eerlijk toegeeft ofzo? :D

En ik vind dat geen corruptie:

Is het corruptie als ik mijn, soms niet te rechtvaardigen, voorkeur voor auto merk A laat prevaleren, boven dat de consensus is dat B beter is? Hoezo krijg ik dan per definitie kickbacks ofzo?

Bernhard lockheed gebeuren, is van voor onze (bewuste) tijd.

Tenzij je 70 bent oid.
Ik zeg toch ook een "soort van corruptie"... Maar goed, jij komt "maffialidmaatschap" aanzetten he.

Bottomline, het is je onderbuik en je kunt niks hard maken dus.

quote:
Dus dan is je 3de rangs een chargering?
Nee.

quote:
En nu u toch bezig bent, wat is het bezwaar tegen de rafale?
Hetzelfde en bovendien Frans. En als zelfs de Belgen de F35 boven de Rafale verkiezen dan weet je het wel.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:02:10 #117
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103101
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:44 schreef ExTec het volgende:
Lol, het help natuurlijk wel als je die vereisten 1 op 1 laat samenvallen met de specs van het product wat jij wilt.

Ook in het bedrijfsleven is dat een zeer geduldig trucje.

Want hebben we het over helikopters, zullen black hawks ook wel operationeel do's en don'ts hebben.

Maar als die don'ts tactisch niet in je vereisten lijstje verschijnen, tja.
En weer... :')

Maak het nou eens hard kerel.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:06:44 #118
6484 ExTec
pi_212103154
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik zeg toch ook een "soort van corruptie"... Maar goed, jij komt "maffialidmaatschap" aanzetten he.
Klopt, een andere poster kwam eerder met die woordspeling.

quote:
Bottomline, het is je onderbuik en je kunt niks hard maken dus.
Uh huh:

quote:
Overigens is het best funny, hoe valt een bias uberhaupt 'hard te maken'. Verwacht je een kranten artikel waar KLu topbrass het eerlijk toegeeft ofzo?

Humor me, en doe een voorbeeld van wat bewijs daarvan dan in zou houden?

quote:
Nee.
Kun je dan een voorbeeld geven van wat dan een 2de rangs toestel is?

Realiseer je je, dat alles wat je niet bevalt, per definitie maar afserveren als 3de rangs, zonder objectief naar specificaties te kijken, nogal een duidelijke tell-tale is van eigen voorkeur, dus bias?

Het zelf overduidelijk etaleren, maar wel naar "bewijs" vragen, schitterend _O-

quote:
Hetzelfde en bovendien Frans. En als zelfs de Belgen de F35 boven de Rafale verkiezen dan weet je het wel.
Dus is ook geen G5 en that's it?

Maar vertel me meer, over hoe je niet biased bent.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:08:07 #119
6484 ExTec
pi_212103169
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
En weer... :')

Maak het nou eens hard kerel.
A) zeg ik niet dat het gebeurt is, ik wijs er op dat het voorkomt,

B) geef jij nou maar een voorbeeld van hoe dat 'hardmaken' er dan uit dient te zien, 'kerel'.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:59 #120
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212103188
Ah, de ExTec-AchJa vete deel 4375 *O*

*pakt bier en popcorn :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:11:14 #121
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103197
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:06 schreef ExTec het volgende:
Maar vertel me meer, over hoe je niet biased bent.
Leg jij eerst maar eens uit waarom de F35 niet het betere toestel is. Je trekt met al je ongefundeerde beschuldigingen een enorm grote broek aan en dan moeten anderen het tegendeel maar gaan bewijzen, zo werkt dat niet vriend.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:14:04 #122
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103224
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:08 schreef ExTec het volgende:
A) zeg ik niet dat het gebeurt is, ik wijs er op dat het voorkomt,

B) geef jij nou maar een voorbeeld van hoe dat 'hardmaken' er dan uit dient te zien, 'kerel'.
Dat is aan jou. En als je niet verder kunt komen dan je laatste paar posts is het dus gewoon een mening op persoonlijke titel, niks meer niks minder.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:15:02 #123
6484 ExTec
pi_212103241
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:11 schreef AchJa het volgende:
Leg jij eerst maar eens uit waarom de F35 niet het betere toestel is.
Dat ljkt mij evident, het generatie verschil. Maar kan me ook niet herinneren dat ik ergens gesteld hebt dat dat toestel niet de betere is?

Ik agendeer dat er bias'sen bestaan.

En bestaan er dan ook 2de rangs vliegtuigen?

Of chargeer jij, en is het een geval van dat alles wat niet aan jouw voorkeuren voldoet, per definitie 3de rangs?

Dat kan. Maar als ik daar doelgericht naar vraag zeg je nee.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:15:21 #124
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:15:58 #125
6484 ExTec
pi_212103252
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is aan jou. En als je niet verder kunt komen dan je laatste paar posts is het dus gewoon een mening op persoonlijke titel, niks meer niks minder.
Dus je wil bewijs, maar je hebt geen clou hoe dat er dan uit dient te zien.

Helder.
pi_212103258
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Leg jij eerst maar eens uit waarom de F35 niet het betere toestel is. Je trekt met al je ongefundeerde beschuldigingen een enorm grote broek aan en dan moeten anderen het tegendeel maar gaan bewijzen, zo werkt dat niet vriend.
Definieer ''het beste''? De F35 is een vliegtuig dat heel breed inzetbaar is. Ik denk dat het een erg nuttig toestel is als de VS een grootschalige militaire operatie opzet. Omdat het vliegtuig zo functioneel is.

Maar het beste? Het beste om gronddoelen te bestoken (dat ligt natuurlijk aan de raketten die je eraan kan hangen), het beste om vijandelijke vliegtuigen uit de lucht te halen? Het beste om te patrouilleren en verdedigend te werk te gaan?

En dan ook voor de beste prijs? Ik betwijfel het.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:22:37 #127
6484 ExTec
pi_212103325
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:16 schreef luxerobots het volgende:
En dan ook voor de beste prijs? Ik betwijfel het.
Dat is idd al een belangrijke differentiator.

Je zal altijd een product kopen op prijs/prestatie, en als dat optimum op een andere plek ligt, is dat andere toestel, voor jou, de betere.

Daarbij is bv de F-35 niet de betere dog-fighter. Maar NAVO heeft een doctrine opgebouwd waar ze er vanuit gaan dat het daar nooit toe komt. Mag je hopen, dat dat ook nooit zal gebeuren.

Dus bouw je een doctrine op, daar om heen, is de F-35 niet je beste keuze.

Wederom: voorbeeld. Mss is alles bestoken met BVR raketten wel een volledig sluitende doctrine, who knows.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:24:49 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103350
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:15 schreef ExTec het volgende:

Dat ljkt mij evident, het generatie verschil. Maar kan me ook niet herinneren dat ik ergens gesteld hebt dat dat toestel niet de betere is?

Ik agendeer dat er bias'sen bestaan.
En dat Nederland vanwege die bias voor iets Amerikaans heeft gekozen... Dat is nl. wat je zegt he. Met je "kei- en keiharde bias in de kringen"...

quote:
En bestaan er dan ook 2de rangs vliegtuigen?
Vwb het JSF project? De F18 Super Hornet.

quote:
Of chargeer jij, en is het een geval van dat alles wat niet aan jouw voorkeuren voldoet, per definitie 3de rangs?
Als het niet voldoet is het automatisch minderwaardig aan het product dat wel voldoet. Dus dan vind ik het tweede-/derderangs of wat je ook maar wil ja.
pi_212103394
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:50 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat neigt wel heel erg naar het gevoelsmatige.

Want je kan je denk ik afvragen welke gelijkenissen er zijn tussen bv onderhoud van een F-16 en een F-35. Ik schat in: marginaal.

Wat is dan de winst van dat er hetzelfde vlaggetje op staat.

Je moet helemaal opnieuw beginnen, en, ook (en ik zeg niet dat we dat moeten, is slechts een voorbeeld) met de laatste grippen zou je dan helemaal opnieuw moeten beginnen.
Bij een complex stuk techniek als een jachtvliegtuig wil je helemaal niet iedere keer "opnieuw beginnen".
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:30:44 #130
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103428
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:15 schreef ExTec het volgende:
Dus je wil bewijs, maar je hebt geen clou hoe dat er dan uit dient te zien.

Helder.
Kijk, als je nou gewoon komt met het verhaal dat het je persoonlijke mening is prima verder, daar zul je mij niet over horen. Maar je hele relaas is doorspekt met beschuldigingen aan de hele verwervingsketen dat die biased zouden zijn en daarom voor iets Amerikaans gekozen hebben. Dat is allemaal leuk en aardig maar dan moet je met wel iets beters komen dan dit he.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:31:29 #131
6484 ExTec
pi_212103435
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dat Nederland vanwege die bias voor iets Amerikaans heeft gekozen... Dat is nl. wat je zegt he. Met je "kei- en keiharde bias in de kringen"...
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 18:55 schreef AchJa het volgende:

Het is heel simpel, als het vaart => Nederlands, als het rijdt => Duits en als het vliegt => Amerikaans. Punt.
quote:
Vwb het JSF project? De F18 Super Hornet.
Duidelijk. :) Maar waar zit in jouw optiek dat verschil dan in? We hebben het immers over 3 G4,5 vliegtuigen.

Ik heb geen idee hé, ik vraag het ;)
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:32:34 #132
6484 ExTec
pi_212103451
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:28 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Bij een complex stuk techniek als een jachtvliegtuig wil je helemaal niet iedere keer "opnieuw beginnen".
Maar veronderstelt dat niet dat er dan ruime overlap is tussen onderhoud van wat je voorheen had, en je nu hebt?
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:37:10 #133
6484 ExTec
pi_212103494
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:30 schreef AchJa het volgende:
Kijk, als je nou gewoon komt met het verhaal dat het je persoonlijke mening is prima verder,
Maar jij kan niet eens een vergezicht geven van hoe eventueel bewijs er dan uit dient te zien.

Maar als in dit voorbeeld:

quote:
Mijn buurjongen die een abbo heeft op autoweek ofzo, en mij om de oren slaat met dat B beter is,

Komt het niet vaak voor dat mensen ruiterlijk toegeven "ja, B is wel beter, maar ik moet koste wat kost A hebben".

Je kan altijd wat bedenken; heb bv goede afterservice ervaring ofzo,

En je kan niet in mensen hun hoofden kijken, dus het valt per definitie niet te bewijzen.

Maar blijven drammen op bewijs, in gevallen waar dat bewijs per definitie niet bestaat, is een trucje wat we je vaker zien doen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:49:03 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103599
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:00:39 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103683
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:31 schreef ExTec het volgende:
Duidelijk. :) Maar waar zit in jouw optiek dat verschil dan in? We hebben het immers over 3 G4,5 vliegtuigen.

Ik heb geen idee hé, ik vraag het ;)
Het huidige conflict maakt (gelukkig) heel erg duidelijk dat low observable (stealth als in onzichtbaar bestaat niet) 5th gen toestellen de way forward zijn. Met deze techniek ben je in staat om de hele vijandelijke luchtverdediging (gondgebonden en lucht-lucht) lam te leggen aangezien je nooit zo dichtbij hoeft te komen dat je gezien wordt.

Als Oekraiene de beschikking had gehad over een vloot 5th gen toestellen had de oorlog er heel anders uitgezien, ik denk zelfs dat het dan al lang en breed klaar was geweest in het voordeel van Oekraiene aangezien ze dan het offensief inclusief het luchtwapen hadden kunnen uitvoeren en in de shaping fase alle luchtverdediging eruit hadden geknald en dus op zijn minst air-superiority hadden gehad.
pi_212103782
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:00 schreef AchJa het volgende:
Als Oekraiene de beschikking had gehad over een vloot 5th gen toestellen had de oorlog er heel anders uitgezien, ik denk zelfs dat het dan al lang en breed klaar was geweest in het voordeel van Oekraiene aangezien ze dan het offensief inclusief het luchtwapen hadden kunnen uitvoeren en in de shaping fase alle luchtverdediging eruit hadden geknald en dus op zijn minst air-superiority hadden gehad.
Een reden voor het falen van het zomeroffensief van Oekraïne is het gebrek aan luchtoverwicht. Maar die Russische Ka-52's hoeven natuurlijk niet met een vijfde generatie straaljager uit de lucht geknald te worden, een F16 voldoet daar ook in, en een MiG-29 natuurlijk ook.

Opvallend is overigens ook dat de Russen zelf geen luchtoverwicht hebben, boven de bezette gebieden wel, maar niet boven heel Oekraïne.

Ik ben echt benieuwd wat de F16 voor Oekraïne gaat betekenen, en waarschijnlijk wordt vooral het aantal dat ze operationeel krijgen belangrijk.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:13:12 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103820
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:10 schreef luxerobots het volgende:

Een reden voor het falen van het zomeroffensief van Oekraïne is het gebrek aan luchtoverwicht. Maar die Russische Ka-52's hoeven natuurlijk niet met een vijfde generatie straaljager uit de lucht geknald te worden, een F16 voldoet daar ook in, en een MiG-29 natuurlijk ook.
Er vliegt meer rond dan alleen Ka-52's.

quote:
Opvallend is overigens ook dat de Russen zelf geen luchtoverwicht hebben, boven de bezette gebieden wel, maar niet boven heel Oekraïne.
Niet opvallend, gaat je ook niet lukken met al die luchtverdediging.

quote:
Ik ben echt benieuwd wat de F16 voor Oekraïne gaat betekenen, en waarschijnlijk wordt vooral het aantal dat ze operationeel krijgen belangrijk.
Yup.
pi_212103847
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:13 schreef AchJa het volgende:
Niet opvallend, gaat je ook niet lukken met al die luchtverdediging.

Op voorhand hadden we toch wel verwacht dat Rusland het luchtruim de baas zou zijn.
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 15:15:36 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212103856
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 14:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat is idd al een belangrijke differentiator.

Je zal altijd een product kopen op prijs/prestatie, en als dat optimum op een andere plek ligt, is dat andere toestel, voor jou, de betere.

Daarbij is bv de F-35 niet de betere dog-fighter. Maar NAVO heeft een doctrine opgebouwd waar ze er vanuit gaan dat het daar nooit toe komt. Mag je hopen, dat dat ook nooit zal gebeuren.

Dus bouw je een doctrine op, daar om heen, is de F-35 niet je beste keuze.

Wederom: voorbeeld. Mss is alles bestoken met BVR raketten wel een volledig sluitende doctrine, who knows.
nee Nederland heeft een doctrine opgesteld met de F16 en de Amerikanen hebben toen F35 ontwikkeld om dat ook te kunnen doen maar dan op een wat efficientere manier

logischerwijs komt F35 dan bij ons als meest logische kandidaat naar voren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:16:14 #140
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212103867
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:14 schreef luxerobots het volgende:
Op voorhand hadden we toch wel verwacht dat Rusland het luchtruim de baas zou zijn.
Over heel Oekraiene? Ik denk niet dat er veel waren die daar vanuit zijn gegaan.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:18:36 #141
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212103901
Gelukkig gebeurd er niets in Oekraïne. Anders zouden we dat missen door het kleinepik geneuzel over een vliegtuig dat nogal buiten het bereik van de 2 partijen in deze oorlog ligt :') .

En grappig dat AchJa elke keer mekkert over "externen" die geen mening over militair materieel mogen hebben terwijl hij zelf nogal buiten zijn vakgebied neuzelt. Allemaal prima hoor. Maar gebruik dan wel dezelfde liniaal ;) . Verschil tussen inches en cms is behoorlijk bij het meten van je geslachtsdeel.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:19:52 #142
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212103911
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Over heel Oekraiene? Ik denk niet dat er veel waren die daar vanuit zijn gegaan.
De meesten waren aardig overtuigt dat Oekraïne na 3 dagen niet meer zou bestaan ;) .
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 15:20:31 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212103919
dat komt omdat de meesten er geen verstand van hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212103975
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het gigantische verschil in budget en militair materiaal zou dat luchtoverwicht wel mogelijk gemaakt moeten hebben ja.

zaterdag 20 januari 2024 @ 15:28:30 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212104016
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:18 schreef bleiblei het volgende:
Gelukkig gebeurd er niets in Oekraïne. Anders zouden we dat missen door het kleinepik geneuzel over een vliegtuig dat nogal buiten het bereik van de 2 partijen in deze oorlog ligt :') .
Doe maar een TR als je denkt dat het de boel laat ontsporen, daar is die knop voor.

quote:
En grappig dat AchJa elke keer mekkert over "externen" die geen mening over militair materieel mogen hebben terwijl hij zelf nogal buiten zijn vakgebied neuzelt. Allemaal prima hoor. Maar gebruik dan wel dezelfde liniaal ;) . Verschil tussen inches en cms is behoorlijk bij het meten van je geslachtsdeel.
Ik mekker nergens over, iedereen mag zijn mening verkondigen daar heb ik totaal geen probleem mee, verkoop je mening echter niet als vaststaand feit want dan moet je wel met wat meer uitleg komen. Geneuzel als de F35 is kut omdat dogfight en gekocht omdat lobby, bias, mafia en dat soort bullshit (ja dit is gechargeerd @ExTec) daar hebben we allemaal niet zoveel aan.

Daarbij weet jij helemaal niet in welke vakgebieden ik werkzaam ben geweest en nu werkzaam ben binnen de krijgsmacht. Ik zal je een hint geven, landmacht en luchtmacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 20-01-2024 15:37:02 ]
pi_212104073
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:18 schreef bleiblei het volgende:

Ach, in het land der blinden is éénoog koning.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:34:35 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212104142
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Doe maar een TR als je denkt dat het de boel laat ontsporen, daar is die knop voor.
[..]
Ik mekker nergens over, iedereen mag zijn mening verkondigen daar heb ik totaal geen probleem mee, verkoop je mening echter niet als vaststaand feit want dan moet je wel met wat meer uitleg komen. Geneuzel als de F35 is kut omdat dogfight en gekocht omdat lobby, bias, mafia en dat soort bullshit (ja dit is gechargeerd @:extec) daar hebben we allemaal niet zoveel aan.
En dat gelul dat de USA nog betere vliegtuigen heeft dan de F-35 maar die niet aan het buitenland verkoopt.
Is dat ook onzin?
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:41:08 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212104184
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:37 schreef Candymannetje het volgende:
En dat gelul dat de USA nog betere vliegtuigen heeft dan de F-35 maar die niet aan het buitenland verkoopt.
Is dat ook onzin?
De F-22 wordt niet geëxporteerd idd maar dat is geen multi-role toestel zoals de F-35. De Raptor is feitelijk een Air superiority fighter.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 15:45:04 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')