Die zijn toch hun kranten- en tijdschriftendeal kwijt die superlucratief was?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:57 schreef ludovico het volgende:
BPost zit op 1 tot 1.5 euro WPA per jaar.
Aandeel is nu 4.1 euro. Tis wat.
En DHL (Deutsche Post) raast maar door.
Tijd voor een fusie
Is dat in de nieuwe plannen nog interessant? Volgens mij maakt het dan niet veel meer uit of je daadwerkelijk rendement in box 3 belast, of via de vennootschapsbelasting + eventueel dividendbelasting.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kapitaal zit alleen zelden in Box 3, maar gewoon in bv's.
Vpb-technisch waardeer je effecten nog steeds tegen kostprijs of lagere marktwaarde (dus wel verliezen nemen, winsten pas bij realisatie) en dan kan ook nog per aandeel én je kan nog spelen met de definitie van kostprijs (fifo, lifo, gip). Althans, last time I checked, ik zit niet meer in de holding jaarrekeningetjes.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 14:23 schreef recursief het volgende:
Is dat in de nieuwe plannen nog interessant? Volgens mij maakt het dan niet veel meer uit of je daadwerkelijk rendement in box 3 belast, of via de vennootschapsbelasting + eventueel dividendbelasting.
De staat deed ook veel met ze.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 14:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Die zijn toch hun kranten- en tijdschriftendeal kwijt die superlucratief was?
Denk eigenlijk dat dit er wel uit gesloopt is, naar mijn weet is alleen FIFO geaccepteerd.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 14:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Vpb-technisch waardeer je effecten nog steeds tegen kostprijs of lagere marktwaarde (dus wel verliezen nemen, winsten pas bij realisatie) en dan kan ook nog per aandeel én je kan nog spelen met de definitie van kostprijs (fifo, lifo, gip). Althans, last time I checked, ik zit niet meer in de holding jaarrekeningetjes.
Heb vroeger wel met ze te maken gehad omdat wij weer veel zaken deden met PostNL (data business) en wilden uitbreiden naar België. Log - nog logger dan PostNL -, totaal niet innovatief, altijd gezeik met de bonden (zoals elke Belg), veel te klein voor deze wereld, postcodes kennen ze niet zoals hier qua systematiek, het is allemaal... tja, Belgisch.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 14:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
De staat deed ook veel met ze.
Als je het mij vraagt moeten ze die toko's grondig leegboenen, soort monopolische inefficiëntie vind je bij die bedrijven.
Daarom, bezem erdoorheen, ze zouden echt het hele management op private equity moeten gooien.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Heb vroeger wel met ze te maken gehad omdat wij weer veel zaken deden met PostNL (data business) en wilden uitbreiden naar België. Log - nog logger dan PostNL -, totaal niet innovatief, altijd gezeik met de bonden (zoals elke Belg), veel te klein voor deze wereld, postcodes kennen ze niet zoals hier qua systematiek, het is allemaal... tja, Belgisch.
Alsook:quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daarom, bezem erdoorheen, ze zouden echt het hele management op private equity moeten gooien.
Kijk uit naar de beursopening morgen.quote:NN betaalt 360 miljoen schadevergoeding aan gedupeerden woekerpolis
Verzekeraar NN Group gaat honderden miljoenen betalen aan gedupeerde klanten met een woekerpolis. Dat is de uitkomst van een schikking tussen de verzekeraar en vijf claimclubs, melden beide partijen.
Het gaat om een bedrag van ongeveer 360 miljoen euro als genoegdoening voor de schade die klanten met beleggingsverzekeringen bij Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en ABN Amro Levensverzekeringen opliepen. Al deze (voormalige) aanbieders vallen tegenwoordig onder NN Group. In ruil voor het geld stoppen de claimclubs met hun rechtszaken tegen NN.
Met de schikking komt er een einde aan een jarenlange juridische strijd tussen NN en de verenigde woekerpolisklanten.
Meevaller
Het bedrag dat NN nu kwijt is, ligt een stuk lager dan aanvankelijk werd verwacht. Vorige maand schatten analisten van de Zwitserse bank UBS nog dat de zaak de verzekeraar 470 miljoen euro aan schikkingsgeld zou kosten. Eerder lagen de verwachtingen nog hoger: 700 miljoen tot meerdere miljarden in het zwartste scenario voor NN.
Dat analisten hun verwachtingen al naar beneden bijstelden, kwam door de schikking van concurrent ASR in een vergelijkbare zaak. Die sloot eind november een deal met de claimclubs ter waarde van 250 miljoen euro. Ook die schikking viel lager uit dan verwacht.
Ontstaansgeschiedenis
De woekerpolis is een product uit de jaren 90. Verzekeraars introduceerden toen de 'beleggingsverzekering' voor consumenten. Wie wilde sparen voor de oude dag of een huis, kon hier meer rendement op krijgen dan een gewone spaarrekening. Althans, dat was de belofte.
Veel polishouders zagen het als een spaarproduct, maar in de praktijk werkte het als een belegging. Met het risico voor de klant. En dat leverde hoge kosten op toen de beurzen na de eeuwwisseling inzakten.
Opzeggen kon niet meer, ontdekten ontevreden klanten. De naam woekerpolis werd geboren - met de bijbehorende schrijnende verhalen.
De omvang van de affaire was gigantisch. Volgens de Consumentenbond werden er in Nederland vanaf 1993 zeven miljoen woekerpolissen verkocht, met een totale waarde van 100 miljard euro.
Bij NN zou het naar schatting gaan om een miljoen polissen die in aanmerking komen voor compensatie.
https://nos.nl/artikel/25(...)upeerden-woekerpolis
Vooralsnog:quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:47 schreef maan_man het volgende:
2 januari call NN 21JUN24 20 gekocht en nu net lees ik:
[..]
Kijk uit naar de beursopening morgen.
Koop eigenlijk nooit opties, maar hier zag ik een kans.
Euronext is op ¤ 36,73 gesloten. Toch een kleine ¤ 3,- erbij als dit morgen ook het beeld is. Zou ik prima vinden. Kijk eigenlijk nooit naar TDG en zou niet weten in hoever dat representatief is voor andere beurzen.quote:
10k stukjes verhandeld, dus het zegt niet veel, maar 't is een indicatie.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:59 schreef maan_man het volgende:
[..]
Euronext is op ¤ 36,73 gesloten. Toch een kleine ¤ 3,- erbij als dit morgen ook het beeld is. Zou ik prima vinden. Kijk eigenlijk nooit naar TDG en zou niet weten in hoever dat representatief is voor andere beurzen.
quote:NEW YORK--(BUSINESS WIRE)-- Pfizer Inc. (NYSE: PFE) today announced that it has received notice of an unsolicited mini-tender offer by TRC Capital Investment Corporation of Ontario, Canada to purchase up to 4 million shares of Pfizer common stock at a price of $27.35 per share in cash. TRC Capital Investment’s offer price of $27.35 per share is approximately 4.4 percent lower than the $28.61 closing share price of Pfizer’s common stock on December 27, 2023 – the business day prior to the date of the offer. The offer is for approximately 0.071 percent of the shares of Pfizer common stock outstanding as of the December 28, 2023 offer date.
Pfizer does not endorse TRC Capital Investment’s unsolicited mini-tender offer and recommends that stockholders do not tender their shares in response to TRC Capital Investment’s offer because the offer is at a price below the current market price for Pfizer’s shares and subject to numerous conditions. Pfizer is not affiliated or associated in any way with TRC Capital Investment, its mini-tender offer or its offer documentation.
TRC Capital Investment’s has made many similar mini-tender offers for shares of other companies. Mini-tender offers seek to acquire less than 5 percent of a company’s shares outstanding, thereby avoiding many disclosure and procedural requirements of the U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) that apply to offers for more than 5 percent of a company’s shares outstanding. As a result, mini-tender offers do not provide investors with the same level of protections as provided for larger tender offers under U.S. securities laws.
The SEC has cautioned investors that some bidders making mini-tender offers at below-market prices are “hoping that they will catch investors off guard if the investors do not compare the offer price to the current market price.” More on the SEC’s guidance to investors on mini-tender offers is available at www.sec.gov/investor/pubs/minitend.htm.
Je kan er eigenlijk niet "fout" mee gaan. Als het daalt, is de markt gewoon in een dip en dat moet je dan uitzitten. Gaat 1 aandeel omlaag, dan is er vaak wat met het bedrijf zelf.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:18 schreef jogy het volgende:
Ik heb mijn teentje gedipt in etf's (3000 euro) en het is stiekem best geinig. Gewoon 3 kern etf's gekozen van DeGiro die de laatste jaren gestaag omhoog zijn gegaan. Ik ben benieuwd. Als het allemaal een beetje lekker gaat zal ik er waarschijnlijk maandelijks geld in proppen.
Je kon er in 2009 tot nu toe ieder jaar niet in geloven maar toch brak bitcoin iedere halving weer recordsquote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:20 schreef JimmyJames het volgende:
Hmm BITCOIN etfs, doen we daar nog iets mee?
Ik geloof er nog steeds niet in, maar ga toch even opties in de gaten houden voor de premies..
Niet direct, zijdelings door Virtu die AP voor bijna alle BC etf's is.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:20 schreef JimmyJames het volgende:
Hmm BITCOIN etfs, doen we daar nog iets mee?
Ik geloof er nog steeds niet in, maar ga toch even opties in de gaten houden voor de premies..
Gaan een aardig Q1-24 draaien zo.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:25 schreef JimmyJames het volgende:
Iemand wel eens gekeken naar Polaris (PII)?
Ze maken offroad sportvoertuigen en boten.
P/E is laag (8.61); dividend van 2,95% (28 jaar aan verhogingen); ze kopen 1B aandelen terug met een market cap van 5B; groei ziet er goed uit.
https://www.wsj.com/market-data/quotes/pii
https://ir.polaris.com/home/default.aspx
Ze hebben te maken met inflatie in de productiekosten en de hoge rente die lastig is voor hun consumenten, verder ontbreken de buzzwoorden ook zoals IA of EV.
Oh ik kijk zeker 1x per maand de prijs en het iex forum onder het genot van een bakje popcornquote:Op dinsdag 16 januari 2024 00:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vorig jaar februari m'n laatste PostNL eruit gegooid op ¤1,85.
Dat was op dat moment zuur maar zag net (dankzij een Telegraaf artikel) de koers van nu... en dan toch wel blij dat ik eruit ben...
Denk vooral de aandeelhouders van tesla die het maar blijven.. ik wilde zeggen kopen, maar het is meer een soort harde kern wat het blijft vasthouden.quote:
Waarom zou je een aandeel van een bedrijf dat een gezonde winst maakt, vrijwel geen schulden heeft en jaarlijks 35-45% groeit wegdoen?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 19:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Denk vooral de aandeelhouders van tesla die het maar blijven.. ik wilde zeggen kopen, maar het is meer een soort harde kern wat het blijft vasthouden.
Ja, deliveries wel. Maar BYD verkoopt heel veel budgetmodellen met accu (zoals de in China populaire "Qin Plus" of "Seagull") en gemiddeld maakt BYD maar zo'n ¤1.000 winst per EV.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:34 schreef recursief het volgende:
De concurrentie neemt wel toe. BYD zit qua deliveries bijna op hetzelfde niveau.
Op dat vlak heb ik vrijwel al m'n tech wel veel te vroeg uitgedund (ondanks dat ik daarvoor nog zei dat ik er in geloofde). Zie je maar weer dat beleggen vooral een stevige maag vereist...quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:39 schreef Zwansen het volgende:
Goeie dag voor AMD. Ruim een jaar geleden stonden ze op $56. Nu op $156. En dat heeft (vooral?) ook met het succes van Nvidia te maken volgens mij.
Nice timing.quote:
Wel een goed nummer. En passend. Zit het alleen wel de hele avond in mijn kop.quote:
Ik vind dat wel geinige karretjes ook.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:25 schreef JimmyJames het volgende:
P/E is laag (8.61); dividend van 2,95% (28 jaar aan verhogingen); ze kopen 1B aandelen terug met een market cap van 5B; groei ziet er goed uit.
Ze hebben te maken met inflatie in de productiekosten en de hoge rente die lastig is voor hun consumenten, verder ontbreken de buzzwoorden ook zoals IA of EV.
Ja, wel mooi spul, al eens van dichtbij bekeken bij de wasstraat (stond iemand achter me met zo'n bak, een hoop luxe). Ze hebben ook zo'n 30% meer auto's verkocht dan in 2022 dus er zit wel groei in.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Nio nu weer 9% in de min, mooie wagens maar die had ik al een paar jaar geleden moeten verkopen..
Ja, ik verkocht ze rond de 2 euro, binnenkort misschien weer eens wat terugkopen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 00:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vorig jaar februari m'n laatste PostNL eruit gegooid op ¤1,85.
Dat was op dat moment zuur maar zag net (dankzij een Telegraaf artikel) de koers van nu... en dan toch wel blij dat ik eruit ben...
Ik geloof niet dat ik me er weer aan ga branden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:10 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Ja, ik verkocht ze rond de 2 euro, binnenkort misschien weer eens wat terugkopen.
geen idee hoe lang je in Tesla zit, maar vast houden betekent soms ook dat je er 3 jaar lang geen pepernoot op hebt verdient, buy en hold is niet altijd de beste strategie.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom zou je een aandeel van een bedrijf dat een gezonde winst maakt, vrijwel geen schulden heeft en jaarlijks 35-45% groeit wegdoen?
Ik blijf denk ik van NIO af, ze hebben daar in China veel te veel concurrentie. En inderdaad, wanneer gaan ze nu eens winst maken.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, wel mooi spul, al eens van dichtbij bekeken bij de wasstraat (stond iemand achter me met zo'n bak, een hoop luxe). Ze hebben ook zo'n 30% meer auto's verkocht dan in 2022 dus er zit wel groei in.
Denk dat ze ergens rond de 500.000 auto's per jaar moeten produceren voor ze winst kunnen maken dus als ze deze groei nog een jaar of 3-4 volhouden dan heb ik wel hoop op een goede afloop.
Wat denk je zelf?
[ afbeelding ]
Ik ga er nog steeds vanuit dat Tesla in 2030 de grootste autofabrikant is, samen met BYD.quote:Op woensdag 17 januari 2024 06:44 schreef dop het volgende:
[..]
geen idee hoe lang je in Tesla zit, maar vast houden betekent soms ook dat je er 3 jaar lang geen pepernoot op hebt verdient, buy en hold is niet altijd de beste strategie.
als je wel de beslissing neemt om bij te kopen zul je soms ook de beslissing moeten nemen om plukjes te verkopen.
"Model 2" komt wel, daar wordt aan gewerkt. Er is wel concurrentie met kleine elektrische auto's maar het is ook niet zo alsof daar al 50 miljoen stuks per jaar van verkocht worden. Als Tesla zo'n ding op de markt brengt moet het goed smoelen, goed verkopen, goedkoop en efficiënt te bouwen zijn. Tesla heeft niet de strategie van veel andere autobouwers om 15 verschillende automodellen tegen de muur te gooien en te zien wat er blijft plakken. Iedere afwijkende productielijn vreet aan je resources en efficiëntie.quote:Tesla heeft het goed gedaan met model Y 3 en S. maar Cybertruck en het uitblijven van een model 2 is gewoon.
slecht nieuws. het bedrijf is veel groter maar daar door ook lastiger sturen.
dingen die vroeger grote veranderingen waren en in procent dus ook veel meer bijdragen aan de winst, zijn nu in eens kleine veranderingen die de groei niet meer aan kunnen jagen.
Het aandeel zal steeds meer worden beoordeeld op de centjes en steeds minder op innovatie.
Cybertruck duurt ook allemaal erg lang, is nog lang geen verkoop wonder, en is ook maar de vraag in hoeverre hij dat gaat worden.quote:Op woensdag 17 januari 2024 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Model 2" komt wel, daar wordt aan gewerkt. Er is wel concurrentie met kleine elektrische auto's maar het is ook niet zo alsof daar al 50 miljoen stuks per jaar van verkocht worden. Als Tesla zo'n ding op de markt brengt moet het goed smoelen, goed verkopen, goedkoop en efficiënt te bouwen zijn. Tesla heeft niet de strategie van veel andere autobouwers om 15 verschillende automodellen tegen de muur te gooien en te zien wat er blijft plakken. Iedere afwijkende productielijn vreet aan je resources en efficiëntie.
Megapacks groeien >100% per jaar. Semi zou dit jaar productie opschalen na kleinschalig testjaar. Cybertruck slecht nieuws? Die had ik gemist.
Wat duurt er lang? De productie is net gestart. En hoeveel zijn er verkocht? Lijkt me nog wat vroeg om te stellen dat het niet goed verkoopt, terwijl daar geen cijfers van zijn.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:28 schreef dop het volgende:
[..]
Cybertruck duurt ook allemaal erg lang, is nog lang geen verkoop wonder, en is ook maar de vraag in hoeverre hij dat gaat worden.
Porsche heeft ook geen auto's in die prijsklasse, ook niet in de prijsklasse van een Model 3 en Y en bestaat ook al 84 jaar.quote:ik snap je efficiëntie verhaal betreffende model2 maar voorlopig heeft tesla 0 Modellen in die prijs klasse en ook 0 ervaring met succesvol produceren tegen lagere prijzen in dat segment.
Marges zullen inderdaad niet meer terugkeren naar het oude niveau. Maar hogere productievolumes kunnen daar wel weer voor compenseren.quote:hoe hoger het segment hoe makkelijker het is om aan je marges vast te houden, en we zien nu dat dit ook dat dit in het huidige tesla segment voor tesla lastiger wordt.
uiteindelijk zullen de ontwikkelingen de groei bij moeten houden om de groei ook in stand te kunnen houden, dat gaat in mijn ogen op auto gebied nu te langzaam bij Tesla.
Dat heb ik ook niet, ik kijk alleen naar wat Tesla doet (buiten wat je aan de buitenkant ziet) en dan zie ik wel mooie dingen voor de toekomst.quote:Ik denk dat je nu nog helemaal geen winnaars voor 2030 kunt aanwijzen
maar hee, ik zet de kritische noot graag om wat tegenhang te bieden tegen het optimisme, ik heb de waarheid ook niet in pacht.
Als ik op een nieuws item van VIRT klik, dan zie ik dit verschijnen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:55 schreef nostra het volgende:
Voor de mensen met IBKR: hoe krijg je een Engelse newsfeed aangezet? Als ik op "fundamentals" klik, krijg ik linksonder een widget met newsitems:
[ afbeelding ]
Maar als ik dan op zo'n newsitem klik, is het scherm leeg:
[ afbeelding ]
Nederlandstalig nieuws krijg ik wel te zien, maar dat is over het algemeen zeer beperkt.
heb je niet per ongeluk bij Language settings alleen dutch staan en english weg gehaald?quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:55 schreef nostra het volgende:
Voor de mensen met IBKR: hoe krijg je een Engelse newsfeed aangezet? Als ik op "fundamentals" klik, krijg ik linksonder een widget met newsitems:
[ afbeelding ]
Maar als ik dan op zo'n newsitem klik, is het scherm leeg:
[ afbeelding ]
Nederlandstalig nieuws krijg ik wel te zien, maar dat is over het algemeen zeer beperkt.
Niet bij de standaard language settings, maar misschien moet het ergens in de feed-settings ook wel aangezet worden, kan bijna niet anders. Het is alleen nogal een berg met settings waar je doorheen moet, even wennen. Schiet inderdaad wel even een ticket in, @monkyyyquote:Op woensdag 17 januari 2024 15:55 schreef dop het volgende:
heb je niet per ongeluk bij Language settings alleen dutch staan en english weg gehaald?
dat heeft ook invloed op welk nieuws je ziet
Ik weet hoe je ¤1 miljoen kan overhouden aan Tellurian.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klein meegedaanquote:Op zondag 14 januari 2024 14:25 schreef JimmyJames het volgende:
quote:Polaris Inc. (NYSE:PII) motored higher on Wednesday after Morgan Stanley upgraded the recreational vehicle stock to an Overweight rating from Equal-weight and called it a top pick in the leisure sector.
Analyst Megan Alexander pointed to an attractive risk-reward profile for Polaris (PII) in its position as a category leader. He also sees profitability upside and believe the downward earnings revision curve is approaching a bottom with bias shifting to the upside. PII was also noted to be currently trading at an undemanding valuation in comparison to peers.
"After PII underperformed the market and peers in 2023, we see attractive value in 2024 with earnings revisions approaching an inflection point as demand proves more resilient than expected and opportunities to recapture cost inefficiencies and drive further optimization catalyze profitability upside."
Morgan Stanley set a price target of $113 on Polaris (PII).
Seeking Alpha analyst Gen Alpha is also positive on the stock. "While the near-term outlook may be challenging, PII has positioned itself well in terms of market share and innovation to emerge stronger from the current economic downturn," read the recent breakdown.
Shares of Polaris (PII) gained 1.80% in late afternoon trading on Wednesday to $89.48 vs. the 52-week range of $82.00 to $138.49.
Klinkt beter dan Post NL.quote:
Normaal zou je zeggen dat het een hapklaar snoepje voor Deutsche zou moeten zijn, maar blijkbaar niet. Sowieso gaat dat natuurlijk een mega-stampei opleveren met Wilders als MP, als het al mag vanuit de Postwet.quote:Op woensdag 17 januari 2024 22:54 schreef ludovico het volgende:
https://www.google.com/fi(...)=ETR%3ADHL&window=5Y
Ik zou ze eigenlijk willen shorten (en durfde vorig jaar andersom niet verder te gaan dan puts @ 40 te schrijven), maar timing...quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n BESI staat op 100% winst
Dat is blijkbaar al eerder gebeurd maar het viel me nu pas op
Ik denk dat het qua mededinging niet zou mogen, Bpost en PostNL aan de andere kant.... Zou prima moeten kunnen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Normaal zou je zeggen dat het een hapklaar snoepje voor Deutsche zou moeten zijn, maar blijkbaar niet. Sowieso gaat dat natuurlijk een mega-stampei opleveren met Wilders als MP, als het al mag vanuit de Postwet.
Mwah, logistiek en Nederland gaan over het algemeen wel goed samen. Lijkt me vooral een volumeprobleem plus archaïshce eisen voor postlevering en tariefstelling plus legacy-gezeur met arbeidscontracten en pensioenen. Maar ik ken de postmarkt daar te weinig in detail voor om echt iets over te kunnen zeggen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk dat het qua mededinging niet zou mogen, Bpost en PostNL aan de andere kant.... Zou prima moeten kunnen.
Maar PostNL is nou net zo een toko waar ze gewoon met een botte zaag doorheen moeten beuken. Lijkt me stug dat het daar gestroomlijnd werkt bij die toko.
Meer dan 50% omzet komt uit pakket. Tjah. Dat post gedeelte is helemaal neit zo interessant.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Mwah, logistiek en Nederland gaan over het algemeen wel goed samen. Lijkt me vooral een volumeprobleem plus archaïshce eisen voor postlevering en tariefstelling plus legacy-gezeur met arbeidscontracten en pensioenen. Maar ik ken de postmarkt daar te weinig in detail voor om echt iets over te kunnen zeggen.
Nee dat is juist het punt: het is niet interessant, maar ze moeten het wel doen. Een de-facto staatsmonopolie half losgelaten in een marktomgeving, worst of both worlds. Idem met zorg, woningcorporaties of Prorail.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Meer dan 50% omzet komt uit pakket. Tjah. Dat post gedeelte is helemaal neit zo interessant.
Hier 118%. Wel maar 4% van mijn portfolio.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch lastig in te schatten wat de "winnaars" in je portfolio worden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:56 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hier 118%. Wel maar 4% van mijn portfolio.
Tweede stock qua stijging is overigens Palantir. Nu 73%. Helaas is die met afstand het kleinste met 0,8%.
Maar dan boek je daar toch lekker de kosten naartoe. "jaa prijs moet toch hoger!" En richt je lekker op die pakjes.quote:Op donderdag 18 januari 2024 14:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee dat is juist het punt: het is niet interessant, maar ze moeten het wel doen. Een de-facto staatsmonopolie half losgelaten in een marktomgeving, worst of both worlds. Idem met zorg, woningcorporaties of Prorail.
Gewoon iedere maand of kwartaal wat bijkopen van een goede ETF met lage kosten.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:12 schreef jogy het volgende:
Het is denk voor mij beter om die DeGiro app van mijn telefoon te gooien en over maandje nog een keer te kijken. #newbie
Ik heb nu idd 3 etf's en voor de gein Wolter kluwers gekocht. En het lijkt best stabiel te groeien. Maar als je elke dag 10 keer kijkt gaat het alle kanten op en dat is niet gezond voor mijn psyche.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gewoon iedere maand of kwartaal wat bijkopen van een goede ETF met lage kosten.
En verder niet te druk om maken.
Wat S&P500, wat Nasdaq en je bent een heel eind.
Als je portfolio wat groter wordt, kan je ook best eens een uitje doen naar wat anders maar echt heel nuttig is het niet.
Die GOEV die ik koop, die zijn over 3 jaar wss failliet, bijvoorbeeld. Dat zal je met een S&P500 ETF niet overkomen.
Ah ja, dat kijken gaat vanzelf vervelen en anders gooi je de app van je telefoon.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:12 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb nu idd 3 etf's en voor de gein Wolter kluwers gekocht. En het lijkt best stabiel te groeien. Maar als je elke dag 10 keer kijkt gaat het alle kanten op en dat is niet gezond voor mijn psyche.
Gewoon enkel kijken als je wilt kopen of verkopen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:12 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb nu idd 3 etf's en voor de gein Wolter kluwers gekocht. En het lijkt best stabiel te groeien. Maar als je elke dag 10 keer kijkt gaat het alle kanten op en dat is niet gezond voor mijn psyche.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:54 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Gewoon enkel kijken als je wilt kopen of verkopen.
Bij 94% winst heb ik de positie BESI gesloten. Besloten geen dingen meer te doen die ik niet begrijp.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als verzamelaar van oude en bijzondere CPU's heb ik ook een paar leadframes in m'n collectie en begrijp ik ongeveer wat BESI doet. Maar hoe uniek het is wat ze doen kan ik ook moeilijk inschatten...quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:29 schreef maan_man het volgende:
[..]
Bij 94% winst heb ik de positie BESI gesloten. Besloten geen dingen meer te doen die ik niet begrijp.
ASML begrijp ik de grote lijnen, maar bij BESI was dat niet het geval. Bij BESI op korte termijn misschien niet de beste optie, maar op lange termijn denk ik een prima beslissing om niet in dingen te investeren die ik niet begrijp.
Goldman Sachs heeft er wel vertrouwen in, voor wat het waard is: https://www.deaandeelhoud(...)esi-op-de-kooplijst/quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als verzamelaar van oude en bijzondere CPU's heb ik ook een paar leadframes in m'n collectie en begrijp ik ongeveer wat BESI doet. Maar hoe uniek het is wat ze doen kan ik ook moeilijk inschatten...
"Hybrid bonding" is nu iig de techniek die het bijzonder maakt wat ze doen, waarbij een "die" op een wafer wordt geplaatst. Zo'n "die" is in feite 1 chip die uit een andere wafer is gesneden.
Maar goed, er zijn meer bedrijven die het kunnen en de vraag is hoe lang BESI relevant blijft.
Dat kan over 3 jaar weer anders zijn.
Misschien moet ik ze ook wel verkopen. Timing is bijna onmogelijk.
Nou, ik ga me een keertje aan de analisten overleveren en het aandeel in de 2e helft van 2025 dumpenquote:Op donderdag 18 januari 2024 20:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Goldman Sachs heeft er wel vertrouwen in, voor wat het waard is: https://www.deaandeelhoud(...)esi-op-de-kooplijst/
Op zich wel grappig natuurlijk, als BESI niet Nederlands was geweest had ik ze nooit gekend en dus ook nooit in geïnvesteerd. Hele grote kans dat er in andere landen nog veel meer van dit soort interessante bedrijven te vinden zijn. Maar goed, ik zit nu wel dik genoeg in die chippers.
Hoe kijk jij aan tegen de eis van Elon om 12,5% extra te toucheren om zijn ideeën binnen Tesla te ontwikkelen ? Op zich was de toko zonder hem natuurlijk nooit gekomen waar het nu is, maar het is toch wel een serieuze aderlating voor de huidige aandeelhouders terwijl Elon natuurlijk ook fiks heeft verkocht.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Misschien zie ik dat helemaal verkeerd maar aangezien er alleen al heel wat "peaker plants" vervangen moeten worden de komende decennia en er CO2-doelen liggen, zie ik wel een mooie toekomst.
Q3 2024 gaat de Shanghai Megafactory (ofwel: fabriek die Megapack XL maakt) online, dan moet de productie weer even kunnen opschalen. Die 4GWh capaciteit is overigens nog steeds peanuts, rond 2030 moeten we wereldwijd ruim boven de 1TWh per jaar zitten.
Het is natuurlijk niet zo "hip" als auto's, als je zo'n park met Megapacks ziet zal je er niet bij stilstaan dat Tesla ze produceert, maar je kan het ook niet negeren als investeerder.
[ afbeelding ]
Ik vind het lastig de voor- en nadelen op waarde te schatten.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:08 schreef DIJK het volgende:
[..]
Hoe kijk jij aan tegen de eis van Elon om 12,5% extra te toucheren om zijn ideeën binnen Tesla te ontwikkelen ? Op zich was de toko zonder hem natuurlijk nooit gekomen waar het nu is, maar het is toch wel een serieuze aderlating voor de huidige aandeelhouders terwijl Elon natuurlijk ook fiks heeft verkocht.
Neem ook aan dat hij dat bedoelt toch? Het alternatief is dat hij vindt dat zijn eigen inbreng in het bedrijf 80 miljard waard is.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:56 schreef monkyyy het volgende:
Het meest logische zou zijn om 1 class-b aandeel maken/geven, die Musk terug kan verkopen aan het bedrijf met een nominale waarde van $0,01 en die recht geeft op 12,5% extra stemmen. Als het aandeel verhandeld wordt verliest het zijn kracht. Hij geeft aan puur uit te zijn op stemgerechtigdheid, nou dan krijgt hij alleen stemgerechtigheid.
Als hij dat niet wil, dan had hij maar niet TSLA moeten verkopen en er brandend vuilnis Twitter voor moeten kopen. Wat mij betreft koopt hij ze dan maar gewoon op de markt net als iedereen.
Overigens heb ik een hekel aan stock based compensation![]()
Ik lees nu:quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:33 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Neem ook aan dat hij dat bedoelt toch? Het alternatief is dat hij vindt dat zijn eigen inbreng in het bedrijf 80 miljard waard is.
https://www.reuters.com/t(...)re-tesla-2024-01-16/quote:In a separate post on X, he said he would be fine with a dual-class share structure to achieve his goal of getting 25% voting control, but was told it was impossible after Tesla's initial public offering.
Daar zou ik als aandeelhouder niet echt om staan te springenquote:Op zaterdag 20 januari 2024 20:34 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik lees nu:
[..]
https://www.reuters.com/t(...)re-tesla-2024-01-16/
Dan blijft de optie over om hem die aandelen te geven als compensatie of dat hij ze zelf moet kopen.
https://www.crypto-inside(...)aar-in-1x-miljonair/quote:Een crypto handelaar is binnen de kortste keren miljonair geworden. Hij maakte dit mogelijk met een geniale zet, met betrekking tot Elon Musk, die met een stunt op X (voorheen Twitter) zichzelf bekroonde tot ‘Chief Troll Officer.’ Door slim in te spelen op de actie van Musk wist de handelaar binnen 10 dagen miljonair te worden.
Het begon allemaal toen Elon Musk zijn X-bio bijwerkte met de titel ‘Chief Troll Officer,’ een zet die onmiddellijk de aandacht van de crypto community trok. De handelaar sprong snel op de kans en besloot een memecoin te kopen die was gekoppeld aan deze naam. Namelijk de coin genaamd Troll (TROLL).
De keuze bleek buitengewoon lucratief te zijn, omdat de waarde van de memecoin snel steeg, waardoor de handelaar binnen de kortste keren miljonair werd. In maar liefst 10 dagen ging de geïnvesteerde 300 dollar naar 1,03 miljoen dollar, zo blijkt uit data van Etherscan. Maar hoe deed de handelaar dit zo snel?
In een X-post ging het platform Lookonchain, dat zich specialiseert in blockchainanalyse, verder in op de winstgevende Troll-coin.
“Na opgemerkt te hebben dat Elon Musk zijn profiel had veranderd in ‘(CTO) Chief Troll Officer’, heeft deze handelaar onmiddellijk 4,31 ethereum (met een waarde van $10,113) opgenomen van Binance en 4,3 ethereum uitgegeven om $19,37 biljoen TROLL te kopen.”
Verder merkte het analysebedrijf op dat de handelaar vrijwel direct zijn inlegbedrag uit de investering trok:
“Vervolgens verkocht hij 9,37 biljoen $TROLL voor 5,318 ethereum ($12,467) om de kosten terug te verdienen. Hij houdt momenteel nog 10 biljoen TROLL over, ter waarde van $1,03 miljoen!”
Dit soort artikeltjes, soort van shownieuws, zaaddodend.quote:Op zondag 21 januari 2024 18:57 schreef nostra het volgende:
Je kán ook aardig verdienen met zijn getroll:
[..]
https://www.crypto-inside(...)aar-in-1x-miljonair/
Daarom post ik het ook op fok.quote:Op zondag 21 januari 2024 19:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit soort artikeltjes, soort van shownieuws, zaaddodend.
Wel wat geld op verloren, verkocht op $14,68 vorig jaar.quote:Op zondag 21 januari 2024 21:10 schreef Zwansen het volgende:
Ik zie trouwens dat Beyond Meat op $7
staat.
3 jaar geleden nog op 192.
Misschien een gokje waard? Ook al staan ze er financieel gezien beroerd voor…
Ik kijk nu naar die Netflix-serie ‘You are what you eat’ en ik was dat oprecht van plan.quote:Op zondag 21 januari 2024 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voordat je investeert: koop zo'n 2-pack Beyond Burger, bak het op, doe ze op een broodje met wat saus naar keuze (en een gebakken eitje on top).
Als je dan nog steeds wil investeren, dan weet je iig waar je in investeert
Ach je zit in ETF's, in het begin zit bijna iedereen zenuwachtig veel te kijken. Doe gewoon het tegenovergestelde van de rasechte Hollander: niet kijken, niet kijken, wel kopen!quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:12 schreef jogy het volgende:
Het is denk voor mij beter om die DeGiro app van mijn telefoon te gooien en over maandje nog een keer te kijken. #newbie
Het bedrijf is relatief jong en de omzet loopt nu al terug. Dat is een teken dat hun huidige producten niet aan slaan. Ik heb het niet bestudeerd, maar ik vermoed dat een groep pionier klanten hun producten vanuit een ideologie consumeert. Deze groep dunt blijkbaar gaandeweg uit. Waarschijnlijk omdat het uiteindelijk niet zo smakelijk is of te duur ? Het is dan niet te verwachten dat de trend overslaat naar een bredere groep consumenten.quote:Op zondag 21 januari 2024 21:10 schreef Zwansen het volgende:
Ik zie trouwens dat Beyond Meat op $7
staat.
3 jaar geleden nog op 192.
Misschien een gokje waard? Ook al staan ze er financieel gezien beroerd voor…
Ja, kweekvlees is zeker interessant. Ik ben onlangs eens bij Meatable geweest voor een rondleiding. Grootste nadeel daar is wel nog wetgeving. Zelfs hun eigen product mag alleen in Singapore geproefd worden. Dus dat is wel iets van de lange adem.quote:Op maandag 22 januari 2024 06:10 schreef jaco het volgende:
[..]
Het bedrijf is relatief jong en de omzet loopt nu al terug. Dat is een teken dat hun huidige producten niet aan slaan. Ik heb het niet bestudeerd, maar ik vermoed dat een groep pionier klanten hun producten vanuit een ideologie consumeert. Deze groep dunt blijkbaar gaandeweg uit. Waarschijnlijk omdat het uiteindelijk niet zo smakelijk is of te duur ? Het is dan niet te verwachten dat de trend overslaat naar een bredere groep consumenten.
Ik denk wel dat dit een sector is waar grote veranderingen staan te gebeuren. Ik heb zelf een gokje gewaagd met Agronomics (LSE:ANIC). Dit is een investeringsmaatschappij die belegt in vlees uit bio-reactoren via een aantal startups in deze sector. Je biefstukje wordt hier op moleculair niveau nagebouwd. Dus smaak, geur en texture zouden het probleem niet moeten zijn, want het is feitelijk een biefstuk in tegenstelling tot plantaardig 'vlees' zoals Beyond Meat. De vraag is meer of de consument er zijn tanden in zet, aangezien het uit een laboratorium komt. Persoonlijk, denk ik dat ik er geen moeite mee zal hebben.
Andere vragen zijn of de productie op grote schaal zal werken en kosten effectief is. Agronomics is een investering voor de lange duur en heel riskant.
Het is 95% marketing en aanbod.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef nostra het volgende:
Maar wordt zo'n plantaardige burger, na de early adopters, niet gewoon een commodity? Zie ook Oatley. Wat weerhoudt UN of Nestle ervan om iets te maken dat net zo goed of beter is? Wat is de USP van Beyond?
Dus grote (bestaande) partijen gaan hier gewoon de slag winnen.quote:Op maandag 22 januari 2024 08:22 schreef dop het volgende:
[..]
Het is 95% marketing en aanbod.
de ketens die nu de meeste burgers verkoopt verkoopt nu ook bepaald niet de best smakende burger.
Het zal er dus om gaan wie de beste marketing heeft rond zijn vega burger, en dan nog zal er niet 1 winnaar zijn.
kijk nu in het vega schap in de supermarkt. daar liggen zeker 5 verschillende merken.
Valles
Vivera
Garden gourmet
Vegatarische slager
Quorn
Er kan altijd een nieuwe partij opstaan die een stukje marktaandeel weet te veroveren.quote:Op maandag 22 januari 2024 08:29 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dus grote (bestaande) partijen gaan hier gewoon de slag winnen.
Wellicht, maar volgens mij is het nog best complex om een dergelijk product op grote schaal te produceren met de juiste smaak, textuur, bakeigenschappen, etc. Ik kan me voorstellen dat zulke partijen dan eerder voor een overname gaan?quote:Op maandag 22 januari 2024 07:39 schreef nostra het volgende:
Maar wordt zo'n plantaardige burger, na de early adopters, niet gewoon een commodity? Zie ook Oatley. Wat weerhoudt UN of Nestle ervan om iets te maken dat net zo goed of beter is? Wat is de USP van Beyond?
Je noemt nu juist de dingen op waar de bestaande partijen jaren van ervaring mee hebben in een heel breed scala van producten. als die een merk over nemen dan is het om het marktaandeel en de marketing niet omdat ze die expertise niet hebben.quote:Op maandag 22 januari 2024 08:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wellicht, maar volgens mij is het nog best complex om een dergelijk product op grote schaal te produceren met de juiste smaak, textuur, bakeigenschappen, etc. Ik kan me voorstellen dat zulke partijen dan eerder voor een overname gaan?
Er zijn ook compacte sjoelschijven van echt separatorvlees. Dus het lijkt me fair als die er ook in een vleesloze variant zijn.quote:Op maandag 22 januari 2024 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n "Beyond Burger" heeft de textuur van een hamburger op basis van gehakt.
De andere merken die ik tot nu toe heb geprobeerd waren meer "compacte sjoelschijven".
Dus daar zit sowieso wel een verschil, al ben ik ook nog niet door het hele assortiment heen.
Klopt, maar ik bedoel meer dat Beyond Meat daar dan wel weer een meer uniek product mee heeft.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:31 schreef recursief het volgende:
[..]
Er zijn ook compacte sjoelschijven van echt separatorvlees. Dus het lijkt me fair als die er ook in een vleesloze variant zijn.
Ik kwam daar ook op uit, volgens mij wel de beste als je puur in die sector wil investeren, ook qua kosten (met 0,3% niet super laag maar heb duurder gezien).quote:Op maandag 22 januari 2024 12:53 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een chip ETF, simpelweg omdat er veel van die markt verwacht wordt. Ik kom steeds terug bij de VanEck Semiconductor UCITS ETF.
Weet iemand toevallig een vergelijkbare ETF die beter presteert?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 22 januari 2024 13:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kwam daar ook op uit, volgens mij wel de beste als je puur in die sector wil investeren, ook qua kosten (met 0,3% niet super laag maar heb duurder gezien).Zit die in de kernselectie?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
quote:
[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-01-2024 13:27:01 ]
quote:Op maandag 22 januari 2024 13:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kwam daar ook op uit, volgens mij wel de beste als je puur in die sector wil investeren, ook qua kosten (met 0,3% niet super laag maar heb duurder gezien).Dat is wel interessant om te weten, was je dan met zulke hoge bedragen aan het traden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BlaBlaBla
Nee, de VanEck niet maar de iShares wel (https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie).quote:
De iShares van de kernselectie (semi) vind ik dan relatief duur met 0.35...quote:Op maandag 22 januari 2024 13:27 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Nee, de VanEck niet maar de iShares wel (https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie).
Heb zelf de VanEck met transactiekosten van ¤3.
quote:Op maandag 22 januari 2024 13:27 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Dat is wel interessant om te weten, was je dan met zulke hoge bedragen aan het traden?
Die van VanEck is blijkbaar ook 0,35% per jaar tegenwoordig. Dat was 0,3% toen ik ze had.quote:Op maandag 22 januari 2024 13:51 schreef Black-Death het volgende:
[..]
De iShares van de kernselectie (semi) vind ik dan relatief duur met 0.35...
Er is niet echt een alternatief toch? Of je moet gaan werken met fractional shares.quote:Op maandag 22 januari 2024 13:51 schreef Black-Death het volgende:
[..]
De iShares van de kernselectie (semi) vind ik dan relatief duur met 0.35...
Geen paniek, maar pakt ze gewoon vakkundig aan. Er is al diverse keren op de AGM van XOM overgestemd en het percentage wat voor is wat de laatste keer zelfs lager dan de daarvoor. Ze hebben gewoon geen zin dat een kleine minderheid van de aandeelhouders de rest dwingt mee te gaan in iets wat ze niet willen en tegengestemd hebben. Wat dat betreft vormen ze een kwalijke minderheid en is het goed dat er is flink tegengas gegeven wordt.quote:Op maandag 22 januari 2024 17:42 schreef jogy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)klimaatvoorstel.html. Stiekem best geinig dat ExxonMobile een beetje in paniek raakt.
Dat is een stuk saaier maar klinkt wel waarschijnlijkerquote:Op maandag 22 januari 2024 17:53 schreef flyguy het volgende:
[..]
Geen paniek, maar pakt ze gewoon vakkundig aan. Er is al diverse keren op de AGM van XOM overgestemd en het percentage wat voor is wat de laatste keer zelfs lager dan de daarvoor. Ze hebben gewoon geen zin dat een kleine minderheid van de aandeelhouders de rest dwingt mee te gaan in iets wat ze niet willen en tegengestemd hebben. Wat dat betreft vormen ze een kwalijke minderheid en is het goed dat er is flink tegengas gegeven wordt.
Ik doe hier niet meer aan mee. Aan Beyond Meat heb ik mijn vingers al verbrand en die hadden een goede ingang bij supermarkten en fast food-ketens.quote:Op maandag 22 januari 2024 06:10 schreef jaco het volgende:
[..]
Het bedrijf is relatief jong en de omzet loopt nu al terug. Dat is een teken dat hun huidige producten niet aan slaan. Ik heb het niet bestudeerd, maar ik vermoed dat een groep pionier klanten hun producten vanuit een ideologie consumeert. Deze groep dunt blijkbaar gaandeweg uit. Waarschijnlijk omdat het uiteindelijk niet zo smakelijk is of te duur ? Het is dan niet te verwachten dat de trend overslaat naar een bredere groep consumenten.
Ik denk wel dat dit een sector is waar grote veranderingen staan te gebeuren. Ik heb zelf een gokje gewaagd met Agronomics (LSE:ANIC). Dit is een investeringsmaatschappij die belegt in vlees uit bio-reactoren via een aantal startups in deze sector. Je biefstukje wordt hier op moleculair niveau nagebouwd. Dus smaak, geur en texture zouden het probleem niet moeten zijn, want het is feitelijk een biefstuk in tegenstelling tot plantaardig 'vlees' zoals Beyond Meat. De vraag is meer of de consument er zijn tanden in zet, aangezien het uit een laboratorium komt. Persoonlijk, denk ik dat ik er geen moeite mee zal hebben.
Andere vragen zijn of de productie op grote schaal zal werken en kosten effectief is. Agronomics is een investering voor de lange duur en heel riskant.
Autoinvest is toch wel precies wat ik mis bij de Giro. Ik wil iedere maand een vast bedrag in ETF's beleggen, anders komt het er toch vaak niet van.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:34 schreef BasEnAad het volgende:
Achteraf ben ik wel blij dat ik bij Saxo ben gebleven en niet ben overgestapt. Alles functioneert nu prima, na de dramatische overzetting vanaf Binck.
Oke, er is een service fee, maar daar staat tegenover dat je maandelijks kostenloos kunt inleggen in ETF's via AutoInvest. Dat kan bij DeGiro al niet meer. En ik heb bij Saxo ook nog niet meegemaakt dat het eruit ligt, net als ik wil handelen.
Nederland is ook het enige land waar ik de Mac ooit op bakjes heb betrapt, overal zijn het die plastic scheurzakjes. En ja, die zijn dramatisch.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een bedrijf met een beurswaarde van ruim $200 miljard en ze beschikken niet over de innovatie om het ouderwetse (verboden) plastic bakje te vervangen door iets handigs.
Volgens mij zijn het in de US ook gewoon bakjes, al ben ik daar zelf nooit geweest.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland is ook het enige land waar ik de Mac ooit op bakjes heb betrapt, overal zijn het die plastic scheurzakjes. En ja, die zijn dramatisch.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het in de US ook gewoon bakjes, al ben ik daar zelf nooit geweest.Niet toen ik er dit jaar was, in ieder geval. Je krijgt ze over het algemeen dan wel weer gratis, dat wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En al helemáál die gele mayo niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet toen ik er dit jaar was, in ieder geval. Je krijgt ze over het algemeen dan wel weer gratis, dat wel.
En al helemáál die gele mayo niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pan nog schoon gekregen? Ik vond het wat sneller "aankoeken" in de pan, een laagje.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:20 schreef Zwansen het volgende:
Nou, de Beyond Burger gisteren gegeten. Best aardig gelukt, maar als dit nu hét bedrijf is dat toonaangevend is op het gebied van plant based burgers dan vrees ik er ook voor. Ik wacht nog even af tot ze nog wat lager staan.
Pro tip, als je een burger erbij hebt. Doosje openslaan. Friet en mayo in het lege stuk mikken. Eet smakelijk!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was gisteren voor het eerst in een jaar bij een McDonalds. Als aandeelhouder wel verstandig, toch?
Zat de saus voor de patat in een zakje omdat bakjes niet meer mogen.
Nou dat geklooi daar begin ik ook nooit weer aan.
Een bedrijf met een beurswaarde van ruim $200 miljard en ze beschikken niet over de innovatie om het ouderwetse (verboden) plastic bakje te vervangen door iets handigs.
Alternatief is dat ik zelf wegwerpbordjes in de auto bewaar voor dit doel.
Heb standaard al afwasbaar bestek in de auto voor de slaatjes (waar geen vorkjes meer bij zitten).
En nee, ik ben niet viesdik![]()
#liefdagboek
Dan wordt m'n Big Tasty koudquote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:44 schreef Drass het volgende:
[..]
Pro tip, als je een burger erbij hebt. Doosje openslaan. Friet en mayo in het lege stuk mikken. Eet smakelijk!
Daar hebben we pfas voor.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Pan nog schoon gekregen? Ik vond het wat sneller "aankoeken" in de pan, een laagje.
Het was een "anti aanbak" pan van Tefal (geschikt voor inductie) maar desondanks wist de Beyond Burger zich toch aan de bodem te hechten. Maar misschien lag dat aan mijn kookkunstquote:
Toch maar weer aan de vriendin dan.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 20:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het was een "anti aanbak" pan van Tefal (geschikt voor inductie) maar desondanks wist de Beyond Burger zich toch aan de bodem te hechten. Maar misschien lag dat aan mijn kookkunstZo'n gewone "ambachelijke" hamburger gooi ik gewoon op standje 6-7 in de pan en dat gaat wel goed.
Ik was de betere kokquote:Op dinsdag 23 januari 2024 20:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Toch maar weer aan de vriendin dan.
Gewoon borden is toch prima? Wat kost het nu om een 15-jarige door te laten afwassen? Nog geen 10 cent per bord. Kunnen ze er meteen bestek bij doen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was gisteren voor het eerst in een jaar bij een McDonalds. Als aandeelhouder wel verstandig, toch?
Zat de saus voor de patat in een zakje omdat bakjes niet meer mogen.
Nou dat geklooi daar begin ik ook nooit weer aan.
Alternatief is dat ik zelf wegwerpbordjes in de auto bewaar voor dit doel.
Heb standaard al afwasbaar bestek in de auto voor de slaatjes (waar geen vorkjes meer bij zitten).
En nee, ik ben niet viesdik![]()
#liefdagboek
Nooit meer kijken als je al verkocht hebt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 09:40 schreef Belegger9 het volgende:
Zonde, gister mij etf FXC (Azie, China) de deur uitgedaan tegen ¤56,77 en noteert nu ¤59,62.... GAK was ¤99 dus sowieso een triest resultaat.
Haha heb je helemaal gelijk in maar kon het toch niet latenquote:Op woensdag 24 januari 2024 10:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Nooit meer kijken als je al verkocht hebt.
ik doe zelf niet anders, maar aan een ander vertellen is makkelijker
Ik hou me alleen bezig met aan- en verkoop van aandelen en ETF's. Niet met overige producten of bezigheden daaromheenquote:Op woensdag 24 januari 2024 14:59 schreef dop het volgende:
Ik heb niet naar de premie 's gekeken maar gedekt call schrijven is ook nog een mogelijke strategie voor TheFreshPrince.
Dividend is wel leuk maar als het straks 30% daalt dan is die 2% dividend natuurlijk ook niet veel waardquote:Op woensdag 24 januari 2024 15:59 schreef Zwansen het volgende:
BESI geeft toch ook nog een redelijk dividend? Zelfs op de huidige koers zit het in de buurt van de 2% dacht ik.
Niet verkopen dus.
Al twijfel ik nu ook wel een beetje met m’n ASML, ASMI en BESI.
Eens, maar ik heb dan lichte hoop dat zo’n ‘dividendaandeel’ iets minder daalt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dividend is wel leuk maar als het straks 30% daalt dan is die 2% dividend natuurlijk ook niet veel waard
Aan de andere kant, als ze de beste zijn met hun techniek dan kan dat nog wel een paar jaar een voorsprong geven tot de rest weer inloopt.
Om die reden hou ik er nog 150 stuks van.
Had ik maar naar mezelf geluisterdquote:Op maandag 13 september 2021 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt. Aan de andere kant ziet het er naar uit dat de halfgeleidermarkt (zowel klassieke halfgeleiders als chips / IC's, sensoren) gaat verdubbelen in de komende 10 jaar.
- AI
- cloud
- autonoom rijden
- robots
- lasers
- camera sensoren (verbonden met eerder genoemde punten)
- solid state lidar (verbonden met eerder genoemde punten)
Een ATH betekent niet dat de markt uitgegroeid is.
Een correctie komt er vast en zeker (de trigger is nog niet zeker) maar ik geloof niet dat die sector een bubbel is op dit moment.
Daarom zit ik deels in de bedrijven die het produceren mogelijk maken als leverancier van de apparatuur om chips te maken en deels in bedrijven die ze gaan fabriceren.
Dat hebben we allemaal denk ik wel. Sus jezelf met de gedachte dat ik bereid was om >50% van mijn net worth in Microsoft te stoppen in 2013 en gestopt ben met kopen na een paar % omdat het aandeel een 20% omhoog sprong vrij snel daarna, ik ben tegenwoordig ietsje minder prijsbewust en focus vooral op het onderliggende bedrijf.quote:Op woensdag 24 januari 2024 19:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, onvoorstelbaar.
Het stomme is dat ik voorzag dat er groei in chips zat maar er vervolgens niet helemaal (of helemaal niet) goed naar gehandeld heb qua investering, vooral omdat de markt er ook een tijd niet zo rooskleurig uit zag en ik toen toch maar wat op safe ben gaan spelen.
Evengoed een prima winst maar het had zoveel "gekker" gekund.
[..]
Had ik maar naar mezelf geluisterd![]()
![]()
Ik heb die aandelen nog steeds trouwens.quote:
Goeie ouwe tijd. Leuk om dat topic terug te lezen, BTC stond op $200.quote:Op woensdag 24 januari 2024 20:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat hebben we allemaal denk ik wel. Sus jezelf met de gedachte dat ik bereid was om >50% van mijn net worth in Microsoft te stoppen in 2013 en gestopt ben met kopen na een paar % omdat het aandeel een 20% omhoog sprong vrij snel daarna, ik ben tegenwoordig ietsje minder prijsbewust en focus vooral op het onderliggende bedrijf.
[..]
Ik heb die aandelen nog steeds trouwens.
Het is wel pharma of tech in de zin dat intellectueel eigendom op uitvindingen beschermd kan worden. Agronomics onderzoekt expliciet de patenten portfolio (of de mogelijkheid tot patenten) van de bedrijven waarin ze investeren.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:07 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik doe hier niet meer aan mee. Aan Beyond Meat heb ik mijn vingers al verbrand en die hadden een goede ingang bij supermarkten en fast food-ketens.
Ik denk niet dat consumenten problemen hebben met echt vlees dat niet van een echte koe af komt, maar ik denk wel dat je als aandeelhouder van start-ups nu vooral betaalt voor alle ontwikkelkosten en dat wanneer er echt volume wordt gedraaid en het product overal verkrijgbaar is, de grote jongens er vandoor gaan met de marges. Het is immers geen farma of tech he.
Ik vermoed dat kweekvlees als een nieuw product wordt gezien vanwege het duurzaamheids verhaal erachter. Of in ieder geval als een nieuwe categorie.quote:Uiteindelijk moet dat vlees toch hoofdzakelijk via de gevestige verkoopkanalen bij de consument komen en die markt is volwassen, verzadigd en concurreert op prijs. Hun onderhandelingspositie is sterk en zij gaan over lijken het onderste uit de kan te halen.
+60% nu pre market na deal met Merck. Heb ze niet meer in porto though.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:38 schreef Bucketlist het volgende:
[..]
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1
Mijn gak zit op 1.59, dus misschien dat ik al een deel winst pak. Eigenlijk heb ik geluk dat ik het grootste deel goedkoper heb gekocht. Een klein deel heb ik rond deze koers gekocht. Idee was eigenlijk om dit nog een paar jaar op de plank te laten liggen.
Kan je niet beter tegen de beurs in beleggen?quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik heb mij vandaag toch laten verleiden tot de aankoop van een nieuw bedrag aan ETF's. Meestal houd ik me bij maandelijkse inleg maar de beurs gaat me iets te lekker.
Er komen de komende tijd weer redelijk wat liquide middelen vrij die ik sowieso al dit jaar weer in de beurs wilde stoppen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 17:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Kan je niet beter tegen de beurs in beleggen?FOMO is doorgaans een slechte raadgever bij beleggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zie nog een loophole: verkoop eerst je eerste woning, ga dan in je "2e woning" wonen en verkoop die een tijdje later ook.
Zonder de details ervan te kennen gaat het de fiscus altijd om de verkrijgingsprijs, dus inclusief verbouwingen. Zou anders ook volstrekt irreëel zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie dat men voor box 3 nu van plan is om in de toekomst voor de 2e woning het verschil tussen aan- en verkoopprijs te gaan belasten.
Dat klinkt redelijk tot ik bedenk dat ik een paar jaar terug een verbouwing heb gedaan die ongeveer 65% heeft gekost van de originele aanschafprijs en als ik dat er bij op tel, de woning zelfs een klein beetje verlies maakt als ik het verkoop.
De vraag is dan: kan je de verbouwing bij de aanschafprijs optellen? Vragen, vragen...
Goed de bonnetjes bewaren dusquote:Op donderdag 25 januari 2024 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Zonder de details ervan te kennen gaat het de fiscus altijd om de verkrijgingsprijs, dus inclusief verbouwingen. Zou anders ook volstrekt irreëel zijn.
Ik zou ze niet aan Teeven geven nee.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed de bonnetjes bewaren dus
De WOZ-waarde dus?quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Zonder de details ervan te kennen gaat het de fiscus altijd om de verkrijgingsprijs, dus inclusief verbouwingen. Zou anders ook volstrekt irreëel zijn.
Oh, vandaar dat de koers even hard omlaag ging.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanmiddag een "gokje" genomen door al m'n Tesla aandelen er tijdelijk uit te gooien op ~$190 met het idee om ze later (februari?) goedkoper terug te kopen.
Aangezien dit soort acties vaak mis gaan (alhoewel ik er de vorige keer wel succes mee had) vraag ik om met me mee te duimen
Ik zou wat puts erop schrijven.. Krijg je ook nog flinke premie als je koersdoel niet wordt bereikt.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanmiddag een "gokje" genomen door al m'n Tesla aandelen er tijdelijk uit te gooien op ~$190 met het idee om ze later (februari?) goedkoper terug te kopen.
Aangezien dit soort acties vaak mis gaan (alhoewel ik er de vorige keer wel succes mee had) vraag ik om met me mee te duimen
quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:44 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik zou wat puts erop schrijven.. Krijg je ook nog flinke premie als je koersdoel niet wordt bereikt.
quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik hou me alleen bezig met aan- en verkoop van aandelen en ETF's. Niet met overige producten of bezigheden daaromheen
Argh, zie dit nu pas. Mooi moment om winst te nemen. Heb ze nog wel. Morgen maar even kijken, plan is dan om de helft te verkopen. De rest laat ik staan.quote:Op donderdag 25 januari 2024 14:30 schreef nostra het volgende:
[..]
+60% nu pre market na deal met Merck. Heb ze niet meer in porto though.
quote:
quote:Op donderdag 25 januari 2024 23:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.nasdaq.com/ma(...)a/after-hours-trades
Die trades zijn wel gegaan volgens het order book.Daarom nooit een bestens order in de markt leggen
Verwachten een verlies voor het huidig kwartaal dacht ik. Blijkbaar kan de hele chipindustrie en alles daaraan gelieerd miljarden winst maken (en alle aandelen op een ath), maar bij Intel niet hoor.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 08:20 schreef nostra het volgende:
Cijfertjes intc waren prima toch? Te weinig AI?Outlook kut?
Klinkt op zich logisch. Ik verwacht dat analysten wel allemaal downgrades gaan afgeven komende week. Maar ja, in en uit de markt dansen blijft natuurlijk een risico.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, klopt, het is een risico en daar ben ik me ook van bewust.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:25 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Klinkt op zich logisch. Ik verwacht dat analysten wel allemaal downgrades gaan afgeven komende week. Maar ja, in en uit de markt dansen blijft natuurlijk een risico.
Ben de cijfertjes aan het bekijken en mijn spread sheet aan het bijwerken, 2023 cijfers: 86.6 combined ratio, 28 jaar achtereen winstgevend, ongehoord. 13,1% yoy groei in premies, 33% groei in book value (incl divi) Een beest van een verzekeraar, maar vrijwel geen coverage door Wall street, erg mooi.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
Mijn grootste positie en mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in één kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei. Steady as she goes.
quote:Op zondag 28 januari 2024 00:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de gein m'n portfolio weer eens geëxporteerd.
Het is allemaal wat compacter geworden de afgelopen maanden
Tesla ontbreekt tijdelijk, dat geld staat nog even geparkeerd.Ik ben vorige week gruwelijk in AMG gestapt , maar dan ook echt gruwelijk , met aandelen en div optiecontracten voor 50% van de portoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.analist.nl/aandeel/620-amg
kan haast niet mis gaan met een uptic naar 30 , maar ik heb het wel eens meer misgehad
volgens mij zit alle ellende die je verzinnen kan nu wel verdisconteerd in de koers+quote:Het aandeel stond donderdag 21,1 procent lager op 18,29 euro. ING heeft een koopadvies met een koersdoel van 50,00 euro.
[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 28-01-2024 23:25:01 ]Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Post NL gaat opgeraapt worden door DPD voor 0,50quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
Winstwaarschuwing PostNL. Gordon is teruggevallen. Problemen op het spoor.
Nog best wat verschillende. Wel leuk, mijn verdeling ook eens berekend:quote:Op zondag 28 januari 2024 00:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla ontbreekt tijdelijk, dat geld staat nog even geparkeerd.
quote:Op zondag 28 januari 2024 00:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla ontbreekt tijdelijk, dat geld staat nog even geparkeerd.Intressant, zou dat ook best willen delen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bereken je dat met een specifieke app?
Heb zojuist een verkooporder gedaan, de laatste 5% die ik nog had van NT EmergingMarkets mag weg, zat teveel China en Taiwan in.
Heb een CSV van m'n portfolio geëxporteerd en die ingelezen in Excel, kolom met bedragen opgeteld en vervolgens de percentages in een nieuw ingevoegde kolom uitgerekend t.o.v. het totaalbedrag.quote:Op zondag 28 januari 2024 22:25 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Intressant, zou dat ook best willen delen.
Bereken je dat met een specifieke app?
Heb zojuist een verkooporder gedaan, de laatste 5% die ik nog had van NT EmergingMarkets mag weg, zat teveel China en Taiwan in.
ETF's die zich richten op 1 sector hebben sowieso vaak meer kosten.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:45 schreef Black-Death het volgende:
Ik ben fan van ETF’s en zit tegenwoordig wat minder in losse aandelen. Verder geloof ik heilig in de toekomstige winsten van chipfabrikanten en alles wat daar omheen hangt. Dus ben ik een geschikte ETF gaan zoeken binnen de kernselectie van DEGIRO.
Dat bleek de iShares MSCI Global Semiconductors UCITS ETF (ISIN: IE000I8KRLL9). Inhoudelijk goed, maar ik hik aan tegen de kosten; total expense ratio van 0.35.
Wat vinden jullie? Andere zoeken of ‘verlies nemen’ en aankopen?
Thnx.quote:Op maandag 29 januari 2024 16:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
ETF's die zich richten op 1 sector hebben sowieso vaak meer kosten.
Als het rendement hoog genoeg is, hoeft dat geen echt probleem te zijn.
Je kan ook alle aandelen los kopen maar dat valt duurder uit denk ik
Waarom deze en niet die van VanEck?
Je hebt binnen de kern selectie gezocht, en komt vervolgens met een eft doe niet binnen de kern selectie valt?quote:Op maandag 29 januari 2024 15:45 schreef Black-Death het volgende:
Ik ben fan van ETF’s en zit tegenwoordig wat minder in losse aandelen. Verder geloof ik heilig in de toekomstige winsten van chipfabrikanten en alles wat daar omheen hangt. Dus ben ik een geschikte ETF gaan zoeken binnen de kernselectie van DEGIRO.
Dat bleek de iShares MSCI Global Semiconductors UCITS ETF (ISIN: IE000I8KRLL9). Inhoudelijk goed, maar ik hik aan tegen de kosten; total expense ratio van 0.35.
Ik geloof wel een breed gespreide etf. Bij een sector etf ben ik iets terughoudender. Het zijn niet allemaal winnaars in de etf.quote:Op maandag 29 januari 2024 15:45 schreef Black-Death het volgende:
Die iShares semi valt onder de kernselectie hoorquote:Op maandag 29 januari 2024 16:25 schreef dop het volgende:
[..]
Je hebt binnen de kern selectie gezocht, en komt vervolgens met een eft doe niet binnen de kern selectie valt?
Niet verassend toch dat je kosten dan hoger zijn.
0,35 is niet ongewoon hoog ofzo.
De van Eck semi die TheFreshPrins al noemt is wel kern selectie
Je hebt gelijk, my bad.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 09:01 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Die iShares semi valt onder de kernselectie hoor
Hij houdt nog wel wat wisselgeld over. Ook als je rekening houdt met de koersstijging was het overigens een belachelijke bonus.quote:Op woensdag 31 januari 2024 08:19 schreef nostra het volgende:
Ook wel eens pijnlijk verlies op de beurs of in het casino geleden, maar 55 miljard moet toch wel een beetje meer pijn doen.
Voor het doel van Musk om 25% invloed binnen Tesla te krijgen helpt het niet echt.quote:Op woensdag 31 januari 2024 08:40 schreef recursief het volgende:
[..]
Hij houdt nog wel wat wisselgeld over. Ook als je rekening houdt met de koersstijging was het overigens een belachelijke bonus.
Hij heeft het hoofdkantoor ook al van Californië naar Texas verhuisd, dus het zou me niet erg verbazen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:26 schreef recursief het volgende:
Musk hint erop dat ie de officiele vestigingsplaats van Delaware naar Texas wil verhuizen. Wat een clown is het ook.
Als je daardoor blijkbaar wel letteraandelen kan uitgeven lijkt het me vrij normaal. Al is een Delaware om tig andere redenen erg aantrekkelijk, dus of het voor de aandeelhouders voordelig is, is een andere vraag.quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:26 schreef recursief het volgende:
Musk hint erop dat ie de officiele vestigingsplaats van Delaware naar Texas wil verhuizen. Wat een clown is het ook.
Dat ruimt lekker op.quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Het grote opruimen gaat gestaag door, de trend blijft de stap naar meer Amerikaans.
5K aan FTSE 100 dwz de volledige positie in de ramsj gedaan en die opbrengst gaat naar mijn Nasdaq 100 ETF.
https://quantoz.com/publications/quantoz-successfully-registers-eurd-and-issues-500k-eurd-on-algorand/quote:As an electronic money institution issuing an official payment instrument, holders can confidently redeem their EURD, which are 100% backed by funds held in a third-party account, managed by the Quantoz Foundation, and audited by an accredited accounting firm at any time. That is not the case with stablecoins.
Ik zie maar ~1%.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dikke 2 procent op de S&P er weer bij vandaag.
Jep, zal dat onderscheid de volgende keer even maken want ik snap de onduidelijkheid.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie maar ~1%.
Of kijk je naar een ETF die nog wat na-golft van gisteren?
Ik zit 88% in US ongeveer.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jep, zal dat onderscheid de volgende keer even maken want ik snap de onduidelijkheid.
Maar jij gaat ook volledig Amerikaans? Ben je positief over dit jaar? Ik zie weer record na record.
Hoeveel procent van je portefeuille zijn ETF's en hoeveel procent zijn losse aandelen?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zit 88% in US ongeveer.
Ahold, Besi en van Lanschot zijn m'n NL aandelen.
En er zit vast nog wat ASML in m'n ETF's.
Ben trouwens eergisteren weer teruggegaan in Tesla.
Gisteren ook nog wat bijgekocht.
Al met al zit ik op zo'n 60% van wat ik had en zonder extra kosten weer in kunnen stappen (prijs stond iets onder verkoopprijs).
De rest koop ik dit jaar nog wel als Tesla eventueel crasht.
[ afbeelding ]
Deze (zie spoiler) is recent maar dan zonder Tesla.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hoeveel procent van je portefeuille zijn ETF's en hoeveel procent zijn losse aandelen?![]()
En verslaan je losse aandelen (dus de paar Nederlandse aandelen plus Tesla) de S&P?
quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Deze (zie spoiler) is recent maar dan zonder Tesla.
En ik denk niet dat ze de S&P momenteel verslaan, zeker Tesla niet op het moment. BESI wel, die is ruim x2 gegaan.
Van Tesla verwacht ik nog wel dat ze de S&P weer gaan verslaan maar dan moeten er even wat wissels op de juiste stand staan.
De REIT's heb ik voor het hoge dividend en de verwachting dat ze wel weer gaan presteren als de FED de rente gaat verlagen.Interessante porto. Toch ook aan jou de vraag: Waarom niet gewoon alles in een ETF gooien?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Is ook weer saaiquote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Interessante porto. Toch ook aan jou de vraag: Waarom niet gewoon alles in een ETF gooien?
Toch ergens grappig dat ervaren beleggers als jij en @nostra zo in de wedstrijd zitten.quote:
Zo ervaren ben ik niet, zit sinds 2011 in crypto maar beleggen doe ik pas sinds april 2021.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Toch ergens grappig dat ervaren beleggers als jij en @:nostra zo in de wedstrijd zitten.Je wilt toch zoveel mogelijk rendement?
Dat klopt maar het is ook al sinds jaar en dag bekend dat je de indexen met losse aandelen vrijwel nooit verslaat.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo ervaren ben ik niet, zit sinds 2011 in crypto maar beleggen doe ik pas sinds april 2021.
Ik weet alleen wat in het verleden het meeste rendement gaf. Zonder DeLorean is de rest koffiedik kijken.
Heb bijna 50% in ETF's en de rest zit vooral in aandelen die dividend betalen of waarvan ik verwacht dat er wel wat groeikansen in zitten.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat klopt maar het is ook al sinds jaar en dag bekend dat je de indexen met losse aandelen vrijwel nooit verslaat.
Bedoel je deze laatste dagen? Volgens mij hebben de aankondigingen van de FED behoorlijk meegespeeld. Daarnaast is het ook de periode van de jaarcijfers die worden gepubliceerd en daar vielen sommige cijfers ook best mee.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:21 schreef Patroon het volgende:
Wat is de reden dat de koersen zo gigantisch omhoog gaan? Ik zit alleen in ETF VWCE, maar die gaat al dagen door het dak. Ik leg maandelijks in en koop per kwartaal bij (omdat de Giro daar nu geld (1euro) per transactie voor rekent). Heb half januari net gekocht voor 106 euro per stuk en toen al wat hoogtevrees. Nu staan ze zelf al op 111 euro.
Die 2 euro per kwartaal kun je nog wel missen toch?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:21 schreef Patroon het volgende:
Wat is de reden dat de koersen zo gigantisch omhoog gaan? Ik zit alleen in ETF VWCE, maar die gaat al dagen door het dak. Ik leg maandelijks in en koop per kwartaal bij (omdat de Giro daar nu geld (1euro) per transactie voor rekent). Heb half januari net gekocht voor 106 euro per stuk en toen al wat hoogtevrees. Nu staan ze zelf al op 111 euro.
Bij een gemiddeld rendement van 7% verlies je die 1 euro gemiddeld alweer doordat je 2 maanden rendement misloopt op het onbelegde bedrag. Dan zou het logischer zijn om eens in de 2 maanden te kopen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:21 schreef Patroon het volgende:
Ik leg maandelijks in en koop per kwartaal bij (omdat de Giro daar nu geld (1euro) per transactie voor rekent).
Het gaat niet alleen om de winst, maar ook om het gevoel.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat klopt maar het is ook al sinds jaar en dag bekend dat je de indexen met losse aandelen vrijwel nooit verslaat.
Helemaal als ze ook nog eens veel beter presterenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om de winst, maar ook om het gevoel.
Het moment dat er achter komt dat je de verkeerde Volvo-aandelen hebt gekocht is natuurlijk priceless.
Tja, ik heb het idee dat veel beleggers hier goed bedeeld zijn dus ik kan me voorstellen dat het op een geveven moment wel leuk of spannend is om op losse aandelen in te zetten. Helemaal begrijpen doe ik het niet, vrijwel niemand verslaat de indexen dus waarom zou je niet gewoon minimaal 90 procent van je porto daarin zetten?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Het moment dat er achter komt dat je de verkeerde Volvo-aandelen hebt gekocht is natuurlijk priceless.
Ik raad het ook altijd aan, een S&P500 ETF.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja, ik heb het idee dat veel beleggers hier goed bedeeld zijn dus ik kan me voorstellen dat het op een geveven moment wel leuk of spannend is om op losse aandelen in te zetten. Helemaal begrijpen doe ik het niet, vrijwel niemand verslaat de indexen dus waarom zou je niet gewoon minimaal 90 procent van je porto daarin zetten?
Voor de beleggers die minder te besteden hebben zou ik dat laatste toch echt met klem aanraden.
Ik snap het, heeft Tesla de markt trouwens outperformed de laatste 3 jaar?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik raad het ook altijd aan, een S&P500 ETF.
Geeft ook de minste stress.
Als je ETF daalt is er iets aan de hand met de hele markt en niet met een specifiek aandeel, dus dat kan je vrijwel altijd gewoon uitzitten.
Neemt niet weg dat ik bijvoorbeeld af en toe een rekening of m'n belastingaanslag (mede) betaal van dividend.
Dus wat dividendaandelen hebben is dan wel weer handig.
En Tesla? Dat is het enige bedrijf in m'n portfolio dat ik op de voet volg, waardoor ik wel wat risico durf te nemen.
JA, leuk is dat. Het kapitaal voor je laten werken, en je rekeningen (zoals de hypotheekrente) vanuit die opbrengst betalen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Neemt niet weg dat ik bijvoorbeeld af en toe een rekening of m'n belastingaanslag (mede) betaal van dividend.
Dus wat dividendaandelen hebben is dan wel weer handig.
Nee. Het heeft wat te vroeg gepiekt. Op langere termijn (2-3 jaar) verwacht ik wel weer dat we een nieuwe top zien, gezien de producten die eraan komen of beginnen te rijpen. Alleen al "energy storage" zit flink in de lift maar dat heeft nog 1 of 2 verdubbelingen (en dus ook jaren) nodig voordat Wall Street wakker wordt, denk ik.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik snap het, heeft Tesla de markt trouwens outperformed de laatste 3 jaar?
Hypotheek heb ik dan weer niet maar alsnog valt er wel eens wat op de mat, zoals de gemeentelijke belastingen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:57 schreef blomke het volgende:
[..]
JA, leuk is dat. Het kapitaal voor je laten werken, en je rekeningen (zoals de hypotheekrente) vanuit die opbrengst betalen.
Bedankt voor de tip. Ik dacht slim te zijn door minder vaak te kopen (maar wel voor hetzelfde totaal bedrag per jaar). Het is maar 1 euro, maar doe dat eens keer 12 en dan keer 20 jaar, toch weer 240 euro.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Die 2 euro per kwartaal kun je nog wel missen toch?Denk dat je wat betreft DCA-en beter maandelijks dan elk kwartaal kunt inleggen.
Plus als je uitgaat van 6% rendement, verdien je met 1000 euro inleg 5 euro per maand. Ik weet niet hoeveel je inlegt natuurlijk, maar het rendementsverlies zal al snel die 1 euro overstijgen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:41 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip. Ik dacht slim te zijn door minder vaak te kopen (maar wel voor hetzelfde totaal bedrag per jaar). Het is maar 1 euro, maar doe dat eens keer 12 en dan keer 20 jaar, toch weer 240 euro.![]()
Het gaat om zo'n 4-5 ETF aandelen per maand. Nadeel van het opsparen is ook dat het soms best even een stap is om weer voor heel wat geld aandelen te kopen, dat voelt bij maandelijks kopen toch net wat makkelijker.
Ongeveer de helft daarvan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:48 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Plus als je uitgaat van 6% rendement, verdien je met 1000 euro inleg 5 euro per maand. Ik weet niet hoeveel je inlegt natuurlijk, maar het rendementsverlies zal al snel die 1 euro overstijgen.
Wat uiteindelijke de juiste aandelen blijken te zijn...quote:Op zaterdag 3 februari 2024 12:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Er komt hoe dan ook wel weer een correctie of een crash.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 13:14 schreef stinkie het volgende:
Twijfel beetje over mijn SP500. Die staan nu tov gak op +21%
Normaal zou ik een aandaal eruit doet. Gewoon om het geld ergens anders in te investeren omdat het dividendpercentage natuurlijk een stuk lager ligt. Maar toch. blijft de SP500 ETF
Godver die stonden op mijn watchlistquote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:34 schreef Zwansen het volgende:
Goh, Palantir gaat hard, +30% vandaag.
Op je watchlist zetten is niet genoeg om te profiteren van een koersstijgingquote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:55 schreef stinkie het volgende:
[..]
Godver die stonden op mijn watchlist
+30% vandaagquote:Op dinsdag 6 februari 2024 12:02 schreef xminator het volgende:
Hoe gaat het met tellurian eigenlijk?
Ja, ik zit met verbazing naar ASML te kijken. Elke dag een nieuw record.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 18:17 schreef Zwansen het volgende:
Zelfs Teletekst 101 bericht over de recordstand van de AEX. Nu moeten we gaan oppassen.
Heeft iemand überhaupt een idee wat dat bedrijf doet, behalve geheimzinnige dingen voor overheden waar ze het niet over kunnen hebben?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:34 schreef Zwansen het volgende:
Goh, Palantir gaat hard, +30% vandaag.
Ze zijn goed in kunstmatig hoge omzet groei te laten zien door middel van round-tripping.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Heeft iemand überhaupt een idee wat dat bedrijf doet, behalve geheimzinnige dingen voor overheden waar ze het niet over kunnen hebben?
Zit Hindenburg er nog niet achteraan?quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:54 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ze zijn goed in kunstmatig hoge omzet groei te laten zien door middel van round-tripping.![]()
Nog niet dacht ik, maar het zou wel een goede kandidaat zijn voor zequote:Op woensdag 7 februari 2024 12:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Zit Hindenburg er nog niet achteraan?
Nee maar goeie cash burner.quote:
Als de AI bubble ooit knapt zakt m’n portfolio aanzienlijk.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, ik zit met verbazing naar ASML te kijken. Elke dag een nieuw record.
Ik snap de AI vooruitzichten, maar toch....
En na AI krijgen we nog de zoektocht naar AGI (of GAI), dus we zijn nog niet klaar.quote:Op woensdag 7 februari 2024 22:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik zie de AI hype voorlopig nog niet stoppen. Ik werk zelf bij een multinational en iedereen heeft het sinds eind vorig jaar over het toepassen van AI in hun projecten.
Het is soms wel eens vervelend.... Het is slecht inzichtelijk waar zo een OpenAI zijn informatie vandaan haalt.quote:Op woensdag 7 februari 2024 22:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik zie de AI hype voorlopig nog niet stoppen. Ik werk zelf bij een multinational en iedereen heeft het sinds eind vorig jaar over het toepassen van AI in hun projecten.
Er zullen vast bedrijven zijn die ChatGPT gebruiken maar als je AI wil gebruiken op bedrijfsdata dan maak je gewoon gebruik van de AI module in AWS/Google/Azure.quote:Op donderdag 8 februari 2024 09:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is soms wel eens vervelend.... Het is slecht inzichtelijk waar zo een OpenAI zijn informatie vandaan haalt.
Als ik naar een bron vraag aan die chatmachine komen er wazige antwoorden uit.
Op Twitter wordt het ook weleens "Woke"genoemd overigens, vanwege sommige rare antwoorden.
wat een gelul.quote:Op donderdag 8 februari 2024 13:32 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Er zullen vast bedrijven zijn die ChatGPT gebruiken maar als je AI wil gebruiken op bedrijfsdata dan maak je gewoon gebruik van de AI module in AWS/Google/Azure.
Het is daarom ook niet vreemd dat die bedrijven hier gigantisch van gaan en blijven profiteren en andere bedrijven wel geraakt worden door de afkoelende economie.
https://www.nu.nl/economi(...)elende-economie.html
21 feb 2024 gaat wel een interessante dag worden
Ik denk juist dat AI wel kazen gaat keren, broodjes gaat bakken, vakken gaat vullen, fietsen en auto's in elkaar gaat zetten en producten gaat bezorgen. Uiteraard niet de AI zelf maar wel de robots die het gaat aansturen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:29 schreef dop het volgende:
[..]
wat een gelul.
Hoe gaat FrieslandCampina of Tata profiteren van AI.
Dat zijn bedrijfsprocessen die je vast nog wat kan stroomlijnen maar je gaat niet in eens 2x zoveel staal of zuivel verkopen door AI en ook je marges gaan er niet 2x zo groot van worden. Vraag en aanbod gaat AI ook nog en voor je voorspellen.
Ai gaat ook geen broodjes bakken en fietsen in elkaar zetten.
Natuurlijk zijn er bedrijven die wel kunnen profiteren van AI en zal er zeker een enorme groei zijn in die markt, maar je kunt er niet blindelings alles aan linken.
Veel simpeler: al die IoT devices die intussen iedereen heeft lijken mij ideaal voor AI/Big Data-toepassingen, zeker als ze ook sensoren aan boord hebben. Daar zit volgens mij nog heel veel business.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn verwachting:
- de investeringen in AI gaan nog wel even door
- zodra AGI / GAI is opgelost, begint de "rise of the robots"
En denk bij die robots niet alleen aan klassieke robots die zelfstandig handelingen verrichten en beslissingen kunnen nemen, ook autonome voertuigen op land en in de lucht vallen daar onder.
De route naar AGI wordt door recente ontwikkelingen steeds korter.
[ afbeelding ]
Ik heb het toch niet over een Tata, ik doel op de bedrijven die AI solutions leveren, zoals bijv. Microsoft met Azure.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:29 schreef dop het volgende:
[..]
wat een gelul.
Hoe gaat FrieslandCampina of Tata profiteren van AI.
Dat zijn bedrijfsprocessen die je vast nog wat kan stroomlijnen maar je gaat niet in eens 2x zoveel staal of zuivel verkopen door AI en ook je marges gaan er niet 2x zo groot van worden. Vraag en aanbod gaat AI ook nog en voor je voorspellen.
Ai gaat ook geen broodjes bakken en fietsen in elkaar zetten.
Natuurlijk zijn er bedrijven die wel kunnen profiteren van AI en zal er zeker een enorme groei zijn in die markt, maar je kunt er niet blindelings alles aan linken.
Je nu.nl linkje waar gaat dat over?quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:07 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik heb het toch niet over een Tata, ik doel op de bedrijven die AI solutions leveren, zoals bijv. Microsoft met Azure.
Tesla moet eerst maar eens een auto bouwen die fatsoenlijk zelfstandig rijdt. Die belofte duurt ook veel langer dan beloofd.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk juist dat AI wel kazen gaat keren, broodjes gaat bakken, vakken gaat vullen, fietsen en auto's in elkaar gaat zetten en producten gaat bezorgen. Uiteraard niet de AI zelf maar wel de robots die het gaat aansturen.
En als AI dat kan, zullen de loonkosten dalen en de marges hoger worden. Of in de praktijk: de kosten en verkoopprijzen lager worden dan die van je concurrent die geen AI gebruikt.
Om een idee te geven: onlangs heb ik een "analyse" gezien van de componenten in een Tesla Optimus robot, de kosten daarvan zijn naar verwachting minder dan $10.000 aan materiaal. De rest moet van de AI komen uiteraard.
De economie koelt af, waar bedrijven zoals Friesland Campina last van gaan krijgen. Maar omdat ook deze bedrijven AI moeten gaan omarmen, zullen bedrijven die AI diensten leveren en de hele keten daar onder geen of veel minder last van de afkoelende economie gaan krijgen. Maar dat is ook maar een aanname, als je dat gelul vind hoor ik ook graagquote:
Als je even het ziekelijke optimisme van Musk kan loslaten als "belofte", dan valt het juist reuze mee hoe dat zich ontwikkelt.quote:Op donderdag 8 februari 2024 15:52 schreef dop het volgende:
[..]
Tesla moet eerst maar eens een auto bouwen die fatsoenlijk zelfstandig rijdt. Die belofte duurt ook veel langer dan beloofd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AI maakt wel een hoop beter als het op robots aankomt. Het omgaan met de omgeving, het herkennen van objecten, ruimtelijk inzicht, het begrijpen en zelfstandig kunnen uitvoeren van opdrachten, begrijpen hoe je met objecten moet omgaan (een ei of een plant heeft andere eigenschappen en behandel je daarom anders dan een tennisbal of een bout).quote:Automatisering en robots zijn niet nieuw, ik werk al 30 jaar in de industrie, genoeg veranderingen mee gemaakt en ook al veel vaker gehoord dat de mens niet meer nodig is.
Natuurlijk gaan we verder vernieuwen en veranderen, maar AI is niet het toverwoord dat alles in een keer beter maakt.
Tot niet zo lang geleden deden robots niet meer dan vooraf geprogrammeerde opdrachten uitvoeren over een X-, Y- en Z-as.
En dat gaat veranderen.
[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-02-2024 16:36:48 ]
Hoe gaat Campina of Tata meer verkopen door AI.quote:Op donderdag 8 februari 2024 16:04 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
De economie koelt af, waar bedrijven zoals Friesland Campina last van gaan krijgen. Maar omdat ook deze bedrijven AI moeten gaan omarmen, zullen bedrijven die AI diensten leveren en de hele keten daar onder geen of veel minder last van de afkoelende economie gaan krijgen. Maar dat is ook maar een aanname, als je dat gelul vind hoor ik ook graag.
Hoe, dat is precies waar heel veel bedrijven nu druk mee bezig zijn, maar 'niemand' wil achterlopen dus de investering in AI gaat gedaan worden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 16:32 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe gaat Campina of Tata meer verkopen door AI.
De staal markt bijvoorbeeld zal waarschijnlijk vooral moeten veranderen om aan steeds strengere milieu regels te voldoen, waarom gaat AI dit oplossen?
Voorspelt AI die regels en ontwikkeld AI de vernieuwing?
Is AI daar überhaupt goed in?
Het spijt me ik geloof echt wel dat AI gaat bijdragen en belangrijk kan zijn. Maar het is niet het toverwoord voor alles. Data en kennis die het niet bezit kan het ook niet benutten.
Ik snap dat Google, Microsoft, Meta, Amazon, Nvidia, Amd.
Kunnen profiteren van AI.
Maar het was ook ooit zo met de internet bubble.
Maar net als met de internet bubbel is het ook nu allemaal niet zo voorspelbaar als het lijkt.
De partijen die nu de scheppen, zeven, pikhouwelen en dynamiet verkopen zitten iig goed de komende tijd.quote:Op donderdag 8 februari 2024 18:45 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Hoe, dat is precies waar heel veel bedrijven nu druk mee bezig zijn, maar 'niemand' wil achterlopen dus de investering in AI gaat gedaan worden.
En uiteindelijk is het ook tot in de hemel gegroeid, ondanks die crash in 2000.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:15 schreef dop het volgende:
Dat heb ik ze ook ooit horen zeggen over internet providers en telefoon maatschappijen.
De bergen groeide tot in de hemel.
Dat klopt, en zo zal het nu weer zijn.quote:Op donderdag 8 februari 2024 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En uiteindelijk is het ook tot in de hemel gegroeid, ondanks die crash in 2000.
Alleen niet altijd de partijen die op dat moment "hot" waren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |