Beperkt casco aka wa plus vergoedt ook bij brandschade/brandstichting.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
En iets van 225 autos die zijn uitgebrand tijdens oud en nieuw. Het overgrote meerendeel heeft geen allrisk-verzekering. weg auto, de eigenaar heeft nergens recht op. Op papier is het vandalisme.
Niet wat je zoekt, maar ik post 'm toch.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:44 schreef Da_Sandman het volgende:
Zijn er cijfers per gemeente? Wel interessant om te kijken of de daling komt door de vuurwerkverboden.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)drukke-jaarwisselingquote:De Drentse ziekenhuizen kijken terug op een overwegend rustige jaarwisseling. De spoedeisende hulp van ziekenhuis Scheper in Emmen behandelde vier vuurwerkslachtoffers, onder wie een tiener. Allen hadden licht letsel opgelopen.
Oud en nieuw verliep daarmee niet drukker dan normaal, zegt Linda Altena, SEH-hoofd van Treant. "Oudejaarsdag was zelfs extreem rustig", benadrukte ze. "Ook hoefden we geen mensen door te sturen."
In het Isala-ziekenhuis in Meppel kwamen vijf patiënten binnen op de spoedeisende hulp, schrijft RTV Oost. Twee personen hadden hoofdletsel en drie andere patiënten meldden zich met botbreuken. In vier van de vijf gevallen was er ook sprake van alcohol- of drugsgebruik.
Geen vuurwerkslachtoffers in WZA
Bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) kwamen helemaal geen vuurwerkslachtoffers binnen op de spoedeisende hulp. "Die hebben we deze oudejaarsnacht niet gezien", zegt spoedarts Aniek Crombach.
Wel zijn er mensen met een overdosering (drank of drugs) binnengebracht. "Maar dat zien we ook in de weekenden. Het was behapbaar."
In Treant is dat beeld hetzelfde. Ongeveer vijf patiënten zijn opgenomen vanwege overmatig alcoholgebruik. Ook daar is de conclusie: "Niet meer dan normaal voor een weekend."
Problemen door alcohol
Meer ziekenhuizen in Nederland wijzen op alcoholgebruik, dat hen het meeste werk bezorgde. Mensen kwamen ten val en raakten gewond doordat ze te veel hadden gedronken, of ze raakten buiten bewustzijn door overmatig drankgebruik. Ook waren er veel vechtpartijtjes door de drank.
Zo behandelde de spoedeisende hulp van het Martini Ziekenhuis in Groningen elf mensen die een alcoholvergiftiging hadden. Vorig jaar waren het er twee. Eén patiënt was zo agressief dat beveiligers die persoon uit het ziekenhuis hebben verwijderd.
Het UMCG in de stad behandelde negen mensen die te veel drank of drugs hadden gebruikt en één vuurwerkslachtoffer.
In Nijmegen was er een hoop geweld en andere shit en vuurwerk slachtoffers.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:44 schreef Da_Sandman het volgende:
Zijn er cijfers per gemeente? Wel interessant om te kijken of de daling komt door de vuurwerkverboden.
Ze moeten het verboden vuurwerk gewoon nog meer verbieden.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In Nijmegen was er een hoop geweld en andere shit en vuurwerk slachtoffers.
Ondanks dat er voor het tweede achtereenvolgende jaar een totaal verbod op vuurwerk was.
https://www.gelderlander.(...)gers-kwijt~a0541097/
In Arnhem (ook vuurwerk verbod) idem.
quote:
Inderdaad niet helemaal wat ik zoek, dit gaat over vuurwerkslachtoffers terwijl die cijfers uit dat AD-artikel gaan over incidenten.quote:
Bijzonder, volgens deze site https://www.autoverzekeri(...)nodig-oververzekerd/quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
En iets van 225 autos die zijn uitgebrand tijdens oud en nieuw. Het overgrote meerendeel heeft geen allrisk-verzekering. weg auto, de eigenaar heeft nergens recht op. Op papier is het vandalisme.
Hoe dan ook, de vuurwerkverboden hebben hier totaal niet gewerkt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:59 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad niet helemaal wat ik zoek, dit gaat over vuurwerkslachtoffers terwijl die cijfers uit dat AD-artikel gaan over incidenten.
Natuurlijk niet dat het goed is maar. Maar in sommige gemeente dorpen gaan er ook nog wel is een paar sloopauto's de brand in. Geen idee of die ook meegeteld zijn bij die 225 auto's.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Bijzonder, volgens deze site https://www.autoverzekeri(...)nodig-oververzekerd/
heeft:
- 52,5% een all-risk verzekering (brandschade gedekt)
- 27,2% een WA+-verzekering (brandschade gedekt)
- 16,1% een WA-verzekering (geen enkele schade gedekt)
Maar heel toevallig heeft nu net het merendeel van die 225 auto's blijkbaar alleen een WA-verzekering volgens jou. Waar heb je die informatie vandaan?
Die worden natuurlijk meegeteld, een auto is een auto.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:24 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet dat het goed is maar. Maar in sommige gemeente dorpen gaan er ook nog wel is een paar sloopauto's de brand in. Geen idee of die ook meegeteld zijn bij die 225 auto's.
Weet ik ook niet. Hierboven wordt gezegd van wel.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:24 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet dat het goed is maar. Maar in sommige gemeente dorpen gaan er ook nog wel is een paar sloopauto's de brand in. Geen idee of die ook meegeteld zijn bij die 225 auto's.
Geen idee hoe het precies zit. Ook niet wat verzekeringen betreft. Mijn oude auto is ook in de fik gezet. Was geen vuurwerk trouwens ook niet met oud en nieuw maar er liep toen een pyromaan in de buurt rond. Gingen toen gemiddeld 3 a 4 auto's per 2 maanden de brand in. Bij mijn nieuwe auto heb ik toen ook brandschade extra meeverzekerd maar inmiddels is diegene die dat deed gestopt of gepakt want er gaan hier nog amper auto's in de brand. Maar ik vind 225 nogal veel auto's voor 1 avond. Niet dat ik het niet geloof. maar als je sloop auto's ook mee gaat tellen dan worden het er al snel een hoop.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 01:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Weet ik ook niet. Hierboven wordt gezegd van wel.Wat ik me vooral afvraag, is waar de informatie vandaan komt dat het overgrote deel geen all-risk verzekering heeft (of WA beperkt casco), dat de eigenaar nergens recht op heeft en dat het standaard als vandalisme wordt beoordeeld waardoor en dat in alle polissen volledig ongedekt is.
Je zou bijna denken dat Hubert Bruls geen goede burgemeester isquote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In Nijmegen was er een hoop geweld en andere shit en vuurwerk slachtoffers.
Ondanks dat er voor het tweede achtereenvolgende jaar een totaal verbod op vuurwerk was.
https://www.gelderlander.(...)gers-kwijt~a0541097/
In Arnhem (ook vuurwerk verbod) idem.
Je zou bijna denken dat het gewoon populistische maatregelen zijn die nergens op gebaseerd zijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 01:43 schreef RipCity het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat Hubert Bruls geen goede burgemeester is
Die lui moeten ook eens een keer werken zeg.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:44 schreef RipCity het volgende:
oogartsen starten ook maar weer nieuwe lobby voor verbod:
https://www.ed.nl/binnenl(...)werkverbod~a6d5eb31/
En jij denkt dat verzekeringen dan niet gaan claimen dat het wel gewoon brand was zodat ze niet hoeven uit te keren?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
als iemand jouw auto in brand heeft gestoken door vuurwerk of wat dan ook, dan is dat vandalisme.
dus geen brand.
https://www.nn.nl/Particu(...)/WA-Plus-Dekking.htm
Schade aan je eigen auto door bijvoorbeeld aanrijding en vandalisme
Door te claimen dat het vandalisme is, keert alleen de verzekering uit als je All risk verzekerd bent.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En jij denkt dat verzekeringen dan niet gaan claimen dat het wel gewoon brand was zodat ze niet hoeven uit te keren?
Handhaving is ook niet iets van de samenleving. Monopoly op geweld en handhaving is gegeven aan de politie.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 11:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Houden ze zich aan die verboden en helpen zij met handhaven? Neen.
Zie dus wat voor gejankmuil de politie de wereld in gooit met als doel druk uit te oefenen voor verboden. Wat ze toch niet kunnen handhaven.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:03 schreef RipCity het volgende:
Nieuwe cijfers laten zien: fors minder incidenten tijdens oudjaar en dat is niet voor het eerst
https://www.ad.nl/binnenl(...)-het-eerst~a7abf2c6/
Goh.. eindelijk eens een goed artikel.
Denk dat je je dan moet melden bij het cbs. En het is maar de vraag of die de cijfers nu al compleet hebben.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:44 schreef Da_Sandman het volgende:
De samenleving mag best de politie assisteren bij het handhaven van verboden. Daarmee zouden ze duidelijk te kennen geven dat de samenleving de criminelen niet als vriend wil.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Handhaving is ook niet iets van de samenleving. Monopoly op geweld en handhaving is gegeven aan de politie.
Dus boeiend, je vraag.
Je mag iemand staande houden ja. Verder niks. Je moet bij het staande houden direct de politie bellen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:12 schreef torentje het volgende:
[..]
De samenleving mag best de politie assisteren bij het handhaven van verboden. Daarmee zouden ze duidelijk te kennen geven dat de samenleving de criminelen niet als vriend wil.
Vaak ook groepjes jongeren. Vraag is dan wie het vuurwerk aangestoken heeft en zo. En ze blijven meestal ook niet erbij staan als ze een Cobra afsteken...quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je mag iemand staande houden ja. Verder niks. Je moet bij het staande houden direct de politie bellen.
Maar dit gaat om vuurwerk, dan komen ze dus niet opdagen. Gezien de belabberde handhaving. Vaak krijg je nog gezeur ook als het allemaal niet geheel volgens de regeltjes is gegaan.
En weet je wat? Het ligt er ook aan wie je aanspreekt en dat weet je nooit. Afgelopen tijd regelmatig mensen die het met een mishandeling en zelfs dood moesten bekopen.
Dus wat wil je?
Heb jij (over)last van vuurwerk? Wat doe jij op het moment dat er een groepje van 5 bij jou voor de deur wat afsteken? Bel je de politie? Verzoek je ze weg te gaan of elders af te steken? Ga je er achteraan met een honkbalknuppel? Of ga je klagen op een forum?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:12 schreef torentje het volgende:
[..]
De samenleving mag best de politie assisteren bij het handhaven van verboden. Daarmee zouden ze duidelijk te kennen geven dat de samenleving de criminelen niet als vriend wil.
Volgens mij ging het de politie om de zooi die naar de agenten werdt gegooid..quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zie dus wat voor gejankmuil de politie de wereld in gooit met als doel druk uit te oefenen voor verboden. Wat ze toch niet kunnen handhaven.
Mij is echt de vraag wat die lobby voor waarde heeft.
Je moet een korte en een lange termijn strategie hebben. Op de korte termijn gaat een vuurwerkverbod niet werken tegen idioten met (illegaal) vuurwerk. Op de lange termijn natuurlijk wel, omdat vuurwerk ook van generatie op generatie doorgegeven wordt als 'normaal'.quote:Op zondag 7 januari 2024 10:08 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Volgens mij ging het de politie om de zooi die naar de agenten werdt gegooid..
Maar dat los je niet op door vuurwerk verbod... Die gasten gewoon veel harder aanpakken..
De politie bellen helpt niet echt, want die horen elk jaar zelf het geknal ook wel, zonder daar ooit afdoende op te hebben gereageerd.quote:Op zondag 7 januari 2024 09:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Heb jij (over)last van vuurwerk? Wat doe jij op het moment dat er een groepje van 5 bij jou voor de deur wat afsteken? Bel je de politie? Verzoek je ze weg te gaan of elders af te steken? Ga je er achteraan met een honkbalknuppel? Of ga je klagen op een forum?
En wat denk je dat helpt?
Maar had je overlast?quote:Op zondag 7 januari 2024 12:10 schreef torentje het volgende:
[..]
De politie bellen helpt niet echt, want die horen elk jaar zelf het geknal ook wel, zonder daar ooit afdoende op te hebben gereageerd.
Ook het onderwijs hoeft men niet om hulp te vragen aangezien men hier religieus onderwijs geeft waar men overlastgevende tradities stimuleert en in stand wil houden.
Zou ik voor een landelijk vuurwerkverbod zijn als ik daar geen overlast van zou hebben?quote:Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar had je overlast?
En zo ja, ben je toen gaan bellen met de politie?
Ja of nee.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:09 schreef torentje het volgende:
[..]
Zou ik voor een landelijk vuurwerkverbod zijn als ik daar geen overlast van zou hebben?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |