abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212084358
Mooi, je openhartigheid over geld. Ik weet zelf hoe duur een verbouwing kan worden maar schrik er wel van dat je verwacht zoveel geld kwijt te zijn terwijl je best veel zelf doet.

Hoe realistisch is het trouwens dat je over een paar jaar 100k hebt voor de aanbouw? Dat lijkt me al lastig als je de komende tijd niks anders doet dan sparen, maar als je ook nog allerlei investeringen wilt doen zoals in een warmtepomp en zonnepanelen…
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:55:15 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212084967
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, je openhartigheid over geld. Ik weet zelf hoe duur een verbouwing kan worden maar schrik er wel van dat je verwacht zoveel geld kwijt te zijn terwijl je best veel zelf doet.

Hoe realistisch is het trouwens dat je over een paar jaar 100k hebt voor de aanbouw? Dat lijkt me al lastig als je de komende tijd niks anders doet dan sparen, maar als je ook nog allerlei investeringen wilt doen zoals in een warmtepomp en zonnepanelen…
Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.

Warmtepomp en zonnepanelen moeten we idd nog bekijken hoe we dat in het plaatje gaan passen.
Resistance is futile.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 07:22:47 #103
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212086021
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.

Warmtepomp en zonnepanelen moeten we idd nog bekijken hoe we dat in het plaatje gaan passen.
Ik weet niet hoe het nu zitten met de rente, maar een aantal jaren geleden was een svn lening een hele goede optie voor zonnepanelen en een warntepomp.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_212086691
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:22 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe het nu zitten met de rente, maar een aantal jaren geleden was een svn lening een hele goede optie voor zonnepanelen en een warntepomp.
Volgens mij heet dat tegenwoordig Warmtefonds en tot een x inkomen is die lening op dit moment tegen 0%.
pi_212086753
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het hangt natuurlijk van je sparend vermogen af en wat je kunt of bereid bent te lenen. Wij moeten steeds scherpe keuzes maken tussen de grote en kleine projecten. De kleine kun je sneller en relatief eenvoudig doen, maar dat gaat wel ten koste van wat je kunt sparen voor de grote.

Bij mij daalde op een bepaald moment het besef in dat er geen uitbouw zou komen en geen rigoureuze garageverbouwing. Toen pas heb ik bijvoorbeeld besloten om geld te stoppen in de kleinere verbeteringen aan de garage, zoals het herstel van kozijnen en het vervangen van de garagedeur.

Wat dan weer voor de zonnepanelen en warmtepomp pleit, is dat het om investeringen gaat die je maandlasten zouden moeten drukken waardoor je weer meer sparend vermogen hebt. Ik zou wel als ik jou was de rekensom maken en het zeker willen weten. Ik stel me zo voor dat de zonnepanelen dan weer voorrang krijgen boven de warmtepomp.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 08:57:46 #106
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_212086792
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:48 schreef Puala het volgende:

[..]
Volgens mij heet dat tegenwoordig Warmtefonds en tot een x inkomen is die lening op dit moment tegen 0%.
Je kunt nog steeds een lening via svn aanvragen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat scheelt echt nog rente ten opzichte van het warmtefonds.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_212086803
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:57 schreef monsterd. het volgende:

[..]
Je kunt nog steeds een lening via svn aanvragen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat scheelt echt nog rente ten opzichte van het warmtefonds.
Krijg je dan geld toe van svn? Want schelen ten opzichte van 0% vind ik wel knap?
  vrijdag 19 januari 2024 @ 09:10:50 #108
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_212086919
Die 0% van het warmtefonds geldt alleen voor wat lagere inkomens. Wij kregen toen een commerciėle renteaanbod van rond de 4% tegenover svn die nu 1.7% hanteert
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  vrijdag 19 januari 2024 @ 11:26:45 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212088819
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het hangt natuurlijk van je sparend vermogen af en wat je kunt of bereid bent te lenen. Wij moeten steeds scherpe keuzes maken tussen de grote en kleine projecten. De kleine kun je sneller en relatief eenvoudig doen, maar dat gaat wel ten koste van wat je kunt sparen voor de grote.

Bij mij daalde op een bepaald moment het besef in dat er geen uitbouw zou komen en geen rigoureuze garageverbouwing. Toen pas heb ik bijvoorbeeld besloten om geld te stoppen in de kleinere verbeteringen aan de garage, zoals het herstel van kozijnen en het vervangen van de garagedeur.

Wat dan weer voor de zonnepanelen en warmtepomp pleit, is dat het om investeringen gaat die je maandlasten zouden moeten drukken waardoor je weer meer sparend vermogen hebt. Ik zou wel als ik jou was de rekensom maken en het zeker willen weten. Ik stel me zo voor dat de zonnepanelen dan weer voorrang krijgen boven de warmtepomp.
Ja, ik verwacht dat het bij ons ook een vloeibare besluitvorming zal zijn. Hoe de prioriteiten uiteindelijk komen te liggen, kan ook nog beinvloed worden door verschillende factoren. Momenteel gaat het goed met Six. en hij gaat wel lekker op minder traplopen. Maar die ontwikkeling is verder onmogelijk te voorspellen. Dus op dit moment heb ik liever zonnepanelen dan een aanbouw, maar dat kan over 6 maanden weer heel anders zijn.

Wat ik wel zeker weet is dat de bestrating en drainage bovenaan de lijst staat :P .
Resistance is futile.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 12:43:37 #110
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212089959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Combinatie warmtepomp en zonnepanelen met svn lening leverde bij ons lagere maandlasten op dan oude cv ketel, en dit was nog voor de hoge gasprijzen en zonder de elektrische auto ipv benzine. Deze twee meegenomen wordt het verschil nog groter.
pi_212090519
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:26 schreef Seven. het volgende:
OK, de financien dan.

Duidelijke uitleg. Wat een bedragen als je t zo onder elkaar ziet he.
pi_212092489
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Combinatie warmtepomp en zonnepanelen met svn lening leverde bij ons lagere maandlasten op dan oude cv ketel, en dit was nog voor de hoge gasprijzen en zonder de elektrische auto ipv benzine. Deze twee meegenomen wordt het verschil nog groter.
Een ieder moet natuurlijk zelf bepalen of die bereid is een lening aan te gaan. Zelf zou ik in deze situatie eerst sparen.

Ik lees overigens op de website van het Warmtefonds dat je rente gaat betalen boven een verzamelinkomen van 60.000 euro.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 16:49:58 #113
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212092836
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een ieder moet natuurlijk zelf bepalen of die bereid is een lening aan te gaan. Zelf zou ik in deze situatie eerst sparen.

Ik lees overigens op de website van het Warmtefonds dat je rente gaat betalen boven een verzamelinkomen van 60.000 euro.
Helemaal eens, alleen in ons specifieke geval zou dat betekenen dat we nog meerdere jaren heel veel hadden moeten betalen aan de energiemaatschappij die we nu direct aflossen. En het risico dat de oude ketel die hier hing weer kapot zou gaan en dan niet meer door onszelf gemaakt zou kunnen worden maar toch vervangen zou moeten worden.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 07:37:40 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212099322
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 13:26 schreef Puala het volgende:

[..]
Duidelijke uitleg. Wat een bedragen als je t zo onder elkaar ziet he.
Ja, het heeft wat gekost :+ . En ik bedacht me gisteren nog dat ik nog de 3200 euro voor de WTW vergeten ben. En 1000 euro schakelmateriaal. Dus het gaat wel naar 145k.

Maar goed, dan heb je wel een volledig gemoderniseerde vrijstaande woning.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 07:50:02 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212099357
Eind volgende week komen de hoveniers kijken naar bestrating en drainage.

Plan is grotendeels nog steeds dit, alleen er moet nog een trampoline en schommel ingetekend worden. Die trampoline wil ik graag in laten graven. Drainage wil ik graag op de beek laten afvloeien, eventueel via een kleine wadi/overloopvijver achterin de tuin. En eigenlijk wil ik nog wel ergens een verhoogde border met alle grond die afgegraven zal worden.

En er moet nog een elektra kabel richting de schuur. En er moet hier iets gedaan worden aan buitenverlichting, met name de oprit is te donker.

Ik heb zo'n gevoel dat dit meer dan 5000 euro gaat kosten. :+
Resistance is futile.
pi_212099399
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:

Plan is grotendeels nog steeds dit, alleen er moet nog een trampoline en schommel ingetekend worden. Die trampoline wil ik graag in laten graven. Drainage wil ik graag op de beek laten afvloeien, eventueel via een kleine wadi/overloopvijver achterin de tuin. En eigenlijk wil ik nog wel ergens een verhoogde border met alle grond die afgegraven zal worden.

En er moet nog een elektra kabel richting de schuur. En er moet hier iets gedaan worden aan buitenverlichting, met name de oprit is te donker.

[ link | afbeelding ]

Wat wil je door de hovenier laten doen? En heb je al materialen uitgekozen?
pi_212099683
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

Hoe draait je zon om t perceel heen?
pi_212100237
Leuk project, ik denk dat die tuin op je tekening rond de 50k kost. Wat verwacht je zelf? Ligt eraan wat je zelf doet uiteraard.

Het valt mij altijd in projecten dat mensen de tuinen het zwaarst onderschatten dus ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

Ik heb zelf de laatste jaren best wat tuinen aangelegd maar als je creatief ben en zelf de handen uit de mouwen steekt het een fractie kost maar dat is eigenlijk met alles. Zelfs dan ben je nog wel 20k kwijt denk ik. Vooral die schuur/overkapping/pergola zijn prijzig, afhankelijk van het afwerkingsniveau (kaal of echt bijna een huis), kan je helemaal op leeg lopen (ik heb er nu bijna 1 af en ga bijna starten met de 2e)
  zaterdag 20 januari 2024 @ 11:46:54 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212101695
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:08 schreef Puala het volgende:

[..]
Hoe draait je zon om t perceel heen?
Zuid staat pal op de achtergevel om 12:00.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:03:26 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212101990
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 08:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat wil je door de hovenier laten doen? En heb je al materialen uitgekozen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:57 schreef RealRS het volgende:
Leuk project, ik denk dat die tuin op je tekening rond de 50k kost. Wat verwacht je zelf? Ligt eraan wat je zelf doet uiteraard.

Het valt mij altijd in projecten dat mensen de tuinen het zwaarst onderschatten dus ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

Ik heb zelf de laatste jaren best wat tuinen aangelegd maar als je creatief ben en zelf de handen uit de mouwen steekt het een fractie kost maar dat is eigenlijk met alles. Zelfs dan ben je nog wel 20k kwijt denk ik. Vooral die schuur/overkapping/pergola zijn prijzig, afhankelijk van het afwerkingsniveau (kaal of echt bijna een huis), kan je helemaal op leeg lopen (ik heb er nu bijna 1 af en ga bijna starten met de 2e)
Het graafwerk, bestrating en drainage laten we doen, net als het trampolinegat. Dus inderdaad, het plan is om zo weinig uit te besteden.

Elektra en beplanting doen we zelf. Schuren, overkapping + fundering doet Six. zelf, maar hebben we nog geen haast mee (we hebben de schuur natuurlijk nog een paar jaar tot onze beschikking).

Ik wil voor nu vooral de bestrating en drainage in orde hebben, en het trampolinegat. En dat betekent ook automatisch dat we de elektra gelijk aan moeten pakken. De rest komt langzamerhand vanzelf.

Materialen: liefst ouderwetse waaltjes voor de paden en oprit wat mij betreft, maar zal wel onbetaalbaar zijn. Terras heb ik nog geen keuze gemaakt.

Mogelijke besparingen: zoveel mogelijk zelf doen. Het terras links aanzienlijk kleiner maken. Het pad langs de achterkant kan bijvoorbeeld ook stap tegels worden in het gazon (vind ik ook mooi als dat netjes gelijk ligt met het gazon). Mogelijk nog mooie dealtjes op de stenen en tegels scoren. Onze vorige tuin was in zijn geheel marktplaats en heeft 2,5k gekocht. Maar goed, nu natuurlijk wel een andere factor en dat is kindvriendelijkheid.

En jouw tip om langzamerhand te beginnen met de borders heb ik nog in mijn achterhoofd @Claudia_x . Kan best zijn dat we in eerste instantie met een veel groter grasveld beginnen dan ingetekend staat.
Resistance is futile.
pi_212104463
Wil je de kronkelpaden ook bestraten? Je zou je kunnen richten op oprit, terras achter huis en pad strak langs huis. Dan zijn de routes die je het vaakst gebruikt, dus dat is wel zo praktisch. Wij hebben het zelf lange tijd gedaan met de bestrating die we al hadden. Als je zoiets doet, kun je rustig op zoek gaan naar een goede deal.

Iets wat ik van mijn buurvrouw heb geleerd, is dat je gras kunt gebruiken als pad. Natuurlijk werkt dat niet zoals verharding, maar ik heb zelf behalve de paden strak langs het huis alleen maar paden van gras en (op gedeeltes waar gras moeilijk groeit) houtsnippers. Dat zou ook goed passen bij beginnen met een grasveld en gefaseerd borders maken en uitbreiden.

Ik denk dat je vele duizenden euro's kunt besparen door planten van anderen te krijgen, te stekken, te splitsen, klein te kopen, et cetera. En ik ben ervan overtuigd dat jullie creativiteit ook op een kindvriendelijke manier vorm kan krijgen!
pi_212105002
Ik heb mijn bestrating bij slimbestraten.nl, waren destijds hele scherpe prijzen, weet niet of dat nog steeds zo is.
  zondag 21 januari 2024 @ 19:47:55 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212122273
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:06 schreef Claudia_x het volgende:
Wil je de kronkelpaden ook bestraten? Je zou je kunnen richten op oprit, terras achter huis en pad strak langs huis. Dan zijn de routes die je het vaakst gebruikt, dus dat is wel zo praktisch. Wij hebben het zelf lange tijd gedaan met de bestrating die we al hadden. Als je zoiets doet, kun je rustig op zoek gaan naar een goede deal.

Iets wat ik van mijn buurvrouw heb geleerd, is dat je gras kunt gebruiken als pad. Natuurlijk werkt dat niet zoals verharding, maar ik heb zelf behalve de paden strak langs het huis alleen maar paden van gras en (op gedeeltes waar gras moeilijk groeit) houtsnippers. Dat zou ook goed passen bij beginnen met een grasveld en gefaseerd borders maken en uitbreiden.

Ik denk dat je vele duizenden euro's kunt besparen door planten van anderen te krijgen, te stekken, te splitsen, klein te kopen, et cetera. En ik ben ervan overtuigd dat jullie creativiteit ook op een kindvriendelijke manier vorm kan krijgen!
Ja, eigenlijk was het plan wel om tot de schuur te bestraten. Uiteindelijk is dat ook de fietsroute, maar als het te duur wordt dan is de komende paar jaar stapstenen in het gras een prima optie (de fietsroute wordt pas een ding als we de huidige schuur in gebruik gaan nemen als slaapkamer).

En idd, qua beplanting zal dit zeker weer een facebook dealtjes tuin worden. Ik kan niet wachten tot maart/april als anderen hun tuinen leeg willen halen.
Resistance is futile.
pi_212125866
Je hebt aardig wat graafwerk. Ik zou dat niet bij een hovenier neerleggen. Die zijn vaak erg duur. Ze komen met te klein materiaal en zijn lang bezig. Zoek een loonwerker of specifiek iemand in het grondverzet. Die rekenen gewoon een eerlijke prijs voor het werk.

Heb hier eens een offerte gehad voor het ruimen van een bamboe en wat borders. 6k want het was een week werk met drie man. Loonwerker was in een dag klaar en heeft nog wat extra werkzaamheden gedaan. Was minder dan 1k kwijt.

Oh en waaltjes, zijn die niet van marktplaats te halen? Heb hier nog een flinke lading staan, nog niet op marktplaats geprobeerd vanaf te komen. Vond in de container gooien zonde.

[ Bericht 16% gewijzigd door tux87 op 22-01-2024 02:34:51 ]
  maandag 22 januari 2024 @ 06:48:59 #125
35189 Troel
scherp en bot
pi_212126120
Onze hovenier heeft een 'eigen' loonwerker. Die neemt voor bepaalde klussen dus gewoon een bevriende loonwerker mee en die is qua prijs niet anders dan de loonwerkers in mijn vriendengroep.
Onze vorige hovenier gaf aan dat we zelf een loonwerker moesten regelen voor bepaalde zaken. Wat ik bedoel te zeggen: niet alle hoveniers doen het zelf met te klein spul om vervolgens te cashen. Overleg met de hovenier hierover is wel aan te raden, dan weet je gewoon meer.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 22 januari 2024 @ 12:20:23 #126
208890 June.
Seriously?
pi_212128635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:06 schreef Claudia_x het volgende:

Dat denk ik ook. We hebben voor een eventueel nieuwbouwproject en als dat doorgaat dan kan ik niet wachten om alvast in het voorjaar te beginnen met het stekken van onze huidige planten :)
Shine bright like a diamond.
  maandag 22 januari 2024 @ 18:45:52 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212132751
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 02:17 schreef tux87 het volgende:
Je hebt aardig wat graafwerk. Ik zou dat niet bij een hovenier neerleggen. Die zijn vaak erg duur. Ze komen met te klein materiaal en zijn lang bezig. Zoek een loonwerker of specifiek iemand in het grondverzet. Die rekenen gewoon een eerlijke prijs voor het werk.

Heb hier eens een offerte gehad voor het ruimen van een bamboe en wat borders. 6k want het was een week werk met drie man. Loonwerker was in een dag klaar en heeft nog wat extra werkzaamheden gedaan. Was minder dan 1k kwijt.

Oh en waaltjes, zijn die niet van marktplaats te halen? Heb hier nog een flinke lading staan, nog niet op marktplaats geprobeerd vanaf te komen. Vond in de container gooien zonde.
quote:
7s.gif Op maandag 22 januari 2024 06:48 schreef Troel het volgende:
Onze hovenier heeft een 'eigen' loonwerker. Die neemt voor bepaalde klussen dus gewoon een bevriende loonwerker mee en die is qua prijs niet anders dan de loonwerkers in mijn vriendengroep.
Onze vorige hovenier gaf aan dat we zelf een loonwerker moesten regelen voor bepaalde zaken. Wat ik bedoel te zeggen: niet alle hoveniers doen het zelf met te klein spul om vervolgens te cashen. Overleg met de hovenier hierover is wel aan te raden, dan weet je gewoon meer.
Zeker het overwegen waard om zelf een loonwerker te regelen, ik neem het mee in de gesprekken. Overigens hoeven ze hier niks meer op te graven, dus het is vooral grondverzet, al is een beurt met de stobbenfrees wel nog nodig.

Mijn vader heeft zelf een grote kraan maar die woont 30 minuten rijden met de auto, denk dat hij er met de kraan wel een uur of 2 over doet :') .
Resistance is futile.
  maandag 22 januari 2024 @ 18:50:20 #128
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_212132809
quote:
7s.gif Op maandag 22 januari 2024 18:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
[..]
Zeker het overwegen waard om zelf een loonwerker te regelen, ik neem het mee in de gesprekken. Overigens hoeven ze hier niks meer op te graven, dus het is vooral grondverzet, al is een beurt met de stobbenfrees wel nog nodig.

Mijn vader heeft zelf een grote kraan maar die woont 30 minuten rijden met de auto, denk dat hij er met de kraan wel een uur of 2 over doet :') .
Oh dat rijden met de kraan vond mijn vader vroeger beroepsmatig juist geweldig. Misschien is je pa er wel voor te porren? Lijkt me een leuk gezicht als hij aan komt rijden :D

Op welk termijn willen jullie met de tuin aan de slag eigenlijk?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  maandag 22 januari 2024 @ 19:53:29 #129
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212133753
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 02:17 schreef tux87 het volgende:

Gebakken ouwe waaltjes of beton waaltjes? Oude gebakken waaltjes kosten al snel 40euro per m2. Die ga je niet voor weinig op marktplaats vinden. 2de hands betonnen waaltjes staan gratis genoeg op marktplaats inderdaad.

Lomp graafwerk doe ik trouwens liefst zelf. Niets leuker dan beetje spelen met een minigraver in de tuin :+ . Voor een paar 100 euro kan je een weekend vooruit :P .
  maandag 22 januari 2024 @ 22:30:56 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212136004
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 18:50 schreef monsterd. het volgende:

[..]
Oh dat rijden met de kraan vond mijn vader vroeger beroepsmatig juist geweldig. Misschien is je pa er wel voor te porren? Lijkt me een leuk gezicht als hij aan komt rijden :D

Op welk termijn willen jullie met de tuin aan de slag eigenlijk?
Ja, lijkt mij ook mooi maar zijn kraan is te groot. We willen eigenlijk wel beginnen in februari/maart. Zodra we een goeie prijs hebben.
Resistance is futile.
  maandag 22 januari 2024 @ 22:32:37 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212136016
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 19:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Gebakken ouwe waaltjes of beton waaltjes? Oude gebakken waaltjes kosten al snel 40euro per m2. Die ga je niet voor weinig op marktplaats vinden. 2de hands betonnen waaltjes staan gratis genoeg op marktplaats inderdaad.

Lomp graafwerk doe ik trouwens liefst zelf. Niets leuker dan beetje spelen met een minigraver in de tuin :+ . Voor een paar 100 euro kan je een weekend vooruit :P .
Heb ik ook over zitten denken, gewoon kraantje huren voor een weekendje. Six. heeft in de vorige tuin al bewezen dat hij grondverzet snapt.

En ja, liefst oude waaltjes natuurlijk :+ . Maar vermoedelijk niet realistisch.

Edit: ik kom al googelend tot een conclusie dat ik betonnen waaltjes mooier vind, dat scheelt.

Ik vraag me wel af of het aantal m2 dat wij nodig hebben wel te vinden is via marktplaats. En eigenlijk ook helemaal geen zin in al dat gesjouw :') . Maar OK, als dat een paar duizend euro scheelt, dan doe ik het.

[ Bericht 13% gewijzigd door Seven. op 22-01-2024 22:48:28 ]
Resistance is futile.
  maandag 22 januari 2024 @ 22:40:17 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212136081
Ik ga één dezer dagen nog even het ontwerp aanpassen:

Het 'chillterras' kan prima wachten dus dat wordt voorlopig gazon. Of we ploffen daar zelf nog wat omgekeerde grindtegels neer zodat onze bank daar kan staan.

Paden: ik hoop wel door te kunnen leggen tot aan de schuur. Reden daarvoor is dat daar mijn verhoogde border zou moeten komen en voor een verhoogde border is wel iets van fundering nodig. Lastig om dan later om die fundering heen te moeten werken. Maar het pad achterin de tuin kan wel helemaal weg, dat worden gewoon staptegels.

Trampoline en schommel moeten ingetekend worden.

En verder ook ff aftikken met Six. wat we nou precies allemaal wel en niet mee laten nemen, zodat alle partijen dezelfde opdracht krijgen.
Resistance is futile.
  maandag 22 januari 2024 @ 22:53:17 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212136153
Wadi plan update: Six. heeft met zijn laserwaterpas gekeken en het afschot dat we nu hebben is 17cm. Ringdrainage moet zo'n 60cm diep. Dus afvoeren op de beek zal in ieder geval iets een pijp in de oever betekenen en dat betekent waarschijnlijk wel vergunning aanvragen.

Edit: vergunning zojuist aangevraagd met bonus verzoek om hemelwater ook op de beek af te mogen voeren. Dit ging heel makkelijk op het omgevingsloket, alleen tekeningen en werkbeschrijving heb ik nog niet toegevoegd en ingediend als concept. Geen idee wanneer ik eigenlijk een reactie kan verwachten van het waterschap.

[ Bericht 38% gewijzigd door Seven. op 22-01-2024 23:27:31 ]
Resistance is futile.
  Vis een optie? dinsdag 23 januari 2024 @ 22:07:18 #134
70532 loveli
N
pi_212146918
crap in = crap out
pi_212148666
Betonnen waaltjes zou ik nog wel een keer over nadenken. Ik heb ook voor de keus gestaan tussen beton of gebakken maar heb uiteindelijk toch gebakken gekozen omdat die op termijn veel mooier blijven. En idd, een loonwerker ipv een hovenier scheelt een heleboel geld. Hier 1000m2 tuin gedaan, met grind, gebakken waaltjes en terras van keramische tegels voor 7k.
  woensdag 24 januari 2024 @ 07:20:26 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212149023
quote:
Dit is wel een heel eind rijden :P .
Resistance is futile.
  woensdag 24 januari 2024 @ 07:22:43 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212149032
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 02:10 schreef Debuteer het volgende:
Betonnen waaltjes zou ik nog wel een keer over nadenken. Ik heb ook voor de keus gestaan tussen beton of gebakken maar heb uiteindelijk toch gebakken gekozen omdat die op termijn veel mooier blijven. En idd, een loonwerker ipv een hovenier scheelt een heleboel geld. Hier 1000m2 tuin gedaan, met grind, gebakken waaltjes en terras van keramische tegels voor 7k.
Hoe lang is dit geleden?

Ik schat dat wij 50m aan waaltjes nodig hebben voor het pad en de oprit. Voor het terras heb ik nog niet gekozen (ik blijf flagstones geweldig vinden maar is duur volgens mij).
Resistance is futile.
pi_212149180
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 07:22 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe lang is dit geleden?

Ik schat dat wij 50m aan waaltjes nodig hebben voor het pad en de oprit. Voor het terras heb ik nog niet gekozen (ik blijf flagstones geweldig vinden maar is duur volgens mij).
Dat is krap twee jaar geleden. Gebakken waaltjes waren toen 20e per vierkante meter, dat is nu ongeveer het dubbele geworden.
  woensdag 24 januari 2024 @ 08:31:48 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212149402
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 07:53 schreef Debuteer het volgende:

[..]
Dat is krap twee jaar geleden. Gebakken waaltjes waren toen 20e per vierkante meter, dat is nu ongeveer het dubbele geworden.
:{ :{ :{ :{

En dan nog 4,75 x 3,5 terras.
Resistance is futile.
  woensdag 24 januari 2024 @ 08:41:45 #140
80382 manny
30 is best veel
pi_212149462
quote:
7s.gif Op maandag 22 januari 2024 18:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
[..]

Hold your horses. Je vader heeft een eigen kraan / graafmachine?

Feest!

Er is in Engeland zelfs een pretpark waar kinderen en volwassen kinderen met graafmachines / kranen aan de slag kunnen. Beetje zand heen en weer scheppen.

Mooi mooi!

www.diggerland.com
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 24 januari 2024 @ 11:53:57 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212151793
quote:
19s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:41 schreef manny het volgende:

[..]
Hold your horses. Je vader heeft een eigen kraan / graafmachine?

Feest!

Er is in Engeland zelfs een pretpark waar kinderen en volwassen kinderen met graafmachines / kranen aan de slag kunnen. Beetje zand heen en weer scheppen.

Mooi mooi!

www.diggerland.com
Haha, wat tof! Ik heb jaren in Engeland gewoond maar nog nooit van gehoord.
Resistance is futile.
  woensdag 24 januari 2024 @ 12:12:35 #142
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_212151940
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 11:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haha, wat tof! Ik heb jaren in Engeland gewoond maar nog nooit van gehoord.
In Wunderland Kalkar zijn/waren ook graafmachines O+
  woensdag 24 januari 2024 @ 22:55:18 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212160182
Hier komen we op uit. De kruisjes rondom het huis en de kruisjes lijn dwars door de tuin is drainage. En de schommel is inmiddels ingetekend naast de natte border zodat die ook makkelijk dienst kan doen als goal (dat wil je niet pal voor je achterdeur :+ )

De natte border wordt in eerste instantie gras. En het terrasje tegen de schuur aan wordt gewoon grindtegels hergebruiken, zodat de bank niet in de modder staat.

Verhoogde border moeten we nog een beetje uitzoeken hoe en wat. Ik wilde wel gewoon stoeptegels stapelen maar Six. vindt dat armoedig. Dus ik ben nog aan rondneuzen naar goedkope manieren om een muurtje te bouwen.

Resistance is futile.
pi_212161772
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:
Verhoogde border moeten we nog een beetje uitzoeken hoe en wat. Ik wilde wel gewoon stoeptegels stapelen maar Six. vindt dat armoedig. Dus ik ben nog aan rondneuzen naar goedkope manieren om een muurtje te bouwen.

[ link | afbeelding ]
Hoe hoog moet een verhoogde border worden? Is er ruimte om deze op te laten lopen? (dus zonder stenen, gewoon een heuvel maken, ziet er natuurlijker uit).
  donderdag 25 januari 2024 @ 09:44:15 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212162188
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 08:58 schreef Managarm het volgende:

[..]
Hoe hoog moet een verhoogde border worden? Is er ruimte om deze op te laten lopen? (dus zonder stenen, gewoon een heuvel maken, ziet er natuurlijker uit).
Vanaf de hazelaar begint het muurtje langzaam omhoog te gaan. En hoe hoog: mag best een cm of 50-80 hoog worden, ligt ook een klein beetje aan hoeveel zand we anders af moeten voeren. Trampolinegat moet geloof ik al 65cm diep worden + de drainage eronder dus zal wel een metertje zijn.

Dus we laten 'm wel oplopen, ik denk dat dat natuurlijker wordt als het naar 50cm oploopt ipv 80cm. Maar het ontbreekt eigenlijk in de breedte dan wel, ik schat zo dat het max 2m breed wordt. En ik vind zo'n muurtje ook leuk, met name als de insecten daar veel toevlucht kunnen vinden.

Dus de rest van de grond voeren we dan af.
Resistance is futile.
pi_212162951
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 09:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vanaf de hazelaar begint het muurtje langzaam omhoog te gaan. En hoe hoog: mag best een cm of 50-80 hoog worden, ligt ook een klein beetje aan hoeveel zand we anders af moeten voeren. Trampolinegat moet geloof ik al 65cm diep worden + de drainage eronder dus zal wel een metertje zijn.

Dus we laten 'm wel oplopen, ik denk dat dat natuurlijker wordt als het naar 50cm oploopt ipv 80cm. Maar het ontbreekt eigenlijk in de breedte dan wel, ik schat zo dat het max 2m breed wordt. En ik vind zo'n muurtje ook leuk, met name als de insecten daar veel toevlucht kunnen vinden.

Dus de rest van de grond voeren we dan af.
Je zou ook metselstenen kunnen gebruiken, die zijn redelijk goedkoop (of gratis) in allerlei kleuren te krijgen,
pi_212164071
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:

misschien eens een bezoekje brengen aan de Eco kathedraal in Mildam bij Oranjewoud voor inspiratie. Het project is in de jaren 1970 gestart door filosoof/'ecotect'/landschapsarchitect Louis le Roy. Dat is niet echt armoedig te noemen en er liggen genoeg stoeptegel. Er is ook nog een strook midden in een woonwijk in Heerenveen zelf te vinden.

donderdag 25 januari 2024 @ 19:17:57 #148
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212167501
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef J.P.A.J.S het volgende:

[..]
misschien eens een bezoekje brengen aan de Eco kathedraal in Mildam bij Oranjewoud voor inspiratie. Het project is in de jaren 1970 gestart door filosoof/'ecotect'/landschapsarchitect Louis le Roy. Dat is niet echt armoedig te noemen en er liggen genoeg stoeptegel. Er is ook nog een strook midden in een woonwijk in Heerenveen zelf te vinden.

[ afbeelding ]
Ik vind dit heel tof maar Six. vindt deze stijl niet mooi helaas.

Dit wel maar flagstones pik je niet even gratis op via Marktplaats:

Resistance is futile.
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:22:04 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212167542
Bakstenen voorbeeld, vind ik ook superleuk. Ik zou er denk ik wel een vlakke bovenkant op zetten met tegels o.i.d.

Resistance is futile.
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:49:40 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212167948
Six. vindt de bakstenen optie niks.
Resistance is futile.
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:50:36 #151
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212167966
En verhoogde border van gevlochten wilgentenen?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:53:06 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212167996
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:50 schreef Molo het volgende:
En verhoogde border van gevlochten wilgentenen?
Vind ik leuk maar wel twijfels over hoe lang dat meegaat.
Resistance is futile.
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:57:35 #153
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212168096
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vind ik leuk maar wel twijfels over hoe lang dat meegaat.
5-8 jaar geven ze aan, al moet ik zeggen dat het bij buren hier al langer staat en er nog redelijk uit ziet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_212168407
Je zou kunnen kijken of Loek Gorris een voorbeeld heeft waar jullie beide blij van worden.

Evt andere aangesloten partijen van wilde weelde zou ook kunnen.
  donderdag 25 januari 2024 @ 21:54:13 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212170311
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 20:09 schreef Puala het volgende:
Je zou kunnen kijken of Loek Gorris een voorbeeld heeft waar jullie beide blij van worden.

Evt andere aangesloten partijen van wilde weelde zou ook kunnen.
Ik droom lekker weg hierbij. Six. zit er met afgrijzen naar te kijken :P .

Maar er viel wel een kwartje toen ik zei dat wat mij betreft de muur van de verhoogde border één groot insectenhotel mag worden. Eens kijken of dat gaat borrelen.
Resistance is futile.
  donderdag 25 januari 2024 @ 22:11:23 #156
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212170561
Betontegels doormidden breken en de gebroken kant naar voren vind ik zelf ook mooi en dan mos/sedum er tussen laten groeien
  donderdag 25 januari 2024 @ 22:31:49 #157
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212170821
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:11 schreef SV-tje het volgende:
Betontegels doormidden breken en de gebroken kant naar voren vind ik zelf ook mooi en dan mos/sedum er tussen laten groeien
Vind ik ook heel mooi. Helaas denkt m'n man er anders over.
Resistance is futile.
pi_212170918
Dat los je toch gewoon op met een poll? 😉
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212171026
lekker ouderwets:

pi_212172355
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:48 schreef Managarm het volgende:
lekker ouderwets:

[ afbeelding ]
En dan over 3 jaar weer, want dan zijn die dingen totaal verrot.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 07:34:24 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212172384
Six. ziet een gemetseld muurtje met holle bakstenen ertussen wel zitten. Ik ook.
Resistance is futile.
pi_212172696
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef J.P.A.J.S het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik vind ecokathedralen prachtig, maar ik ben stoeptegels armoedig blijven vinden. Die kathedralen zijn een vorm van kunst en ik zie mezelf niet zomaar zoiets fraais maken.
pi_212172704
En stoeptegels recht op ??

quote:
Je plaatje wil niet laden.
Hopelijk zo wel............

[ Bericht 63% gewijzigd door J.P.A.J.S op 26-01-2024 11:33:53 ]
pi_212172707
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 07:34 schreef Seven. het volgende:
Six. ziet een gemetseld muurtje met holle bakstenen ertussen wel zitten. Ik ook.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van wat mijn buurman ooit gemaakt heeft met restmaterialen. Is erg leuk geworden! En het voordeel is dat bepaalde planten erbij gedijen, een stenen omgeving. Ik zou zoiets bij voorkeur doen op een plek waar zon komt.
pi_212172837
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 07:27 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
En dan over 3 jaar weer, want dan zijn die dingen totaal verrot.
Als je goede geļmpregneerde palen gebruikt zal dat wel meevallen, als je goedkope troep gebruikt, ja.
pi_212173382
Ik ben met six wbt stoeptegels.

Gewone stapelblokken geen optie? In allerlei soorten en maten te krijgen
  vrijdag 26 januari 2024 @ 10:49:21 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212173942
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 08:23 schreef J.P.A.J.S het volgende:
En stoeptegels recht op ??

[ afbeelding ]
Je plaatje wil niet laden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 08:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind ecokathedralen prachtig, maar ik ben stoeptegels armoedig blijven vinden. Die kathedralen zijn een vorm van kunst en ik zie mezelf niet zomaar zoiets fraais maken.
Wat me opvalt is dat het met nieuwe strakke stoeptegels wel nog mooi kan worden. Maar ik zie ook veel toepassingen die gewoon verdacht veel lijken op meuk dumpen en er nooit meer naar kijken :') .

Ochtendzon zou op dit muurtje komen trouwens. Verder sowieso best veel schaduw in de tuin door de elzen van de gemeente.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 09:51 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben met six wbt stoeptegels.

Gewone stapelblokken geen optie? In allerlei soorten en maten te krijgen
Ik denk dat gewoon stapelen Six. niet aanspreekt. Hij denkt wel mee, maar de voorbeelden die hij doorstuurt vind ik echt kitscherig, en hij vindt de voorbeelden die ik stuur echt ouwe meuk.

Mij spreekt dat juist aan wegens de rommelige uitstraling en de schuilplaatsen voor insecten. En ook leuk om te laten verwilderen (met mate) :P . Ik denk dat Six. er vooral een onkruid associatie bij heeft.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 10:51:05 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212173956
Ik zag trouwens dat veel NL vlindersoorten afhankelijk zijn van brandnetels als waardplant. Wat zal Six. blij zijn om dat te horen :P .

Ik wil nu dus graag een brandnetel hoekje naast mijn takkenril :@ :P .
Resistance is futile.
pi_212175185
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:11 schreef SV-tje het volgende:
Tegels knippen in stroken van 140 en 160mm. Dan levert een oud schoolplein opeens een nieuwe schoolgevel op.

Hetzelfde idee ben ik ook in mijn eigen tuin aan het toepassen (impressie want het is nu nog een chaos... :) ):

vrijdag 26 januari 2024 @ 13:00:32 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212175282
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:48 schreef _mido het volgende:

[..]
Tegels knippen in stroken van 140 en 160mm. Dan levert een oud schoolplein opeens een nieuwe schoolgevel op.
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Hetzelfde idee ben ik ook in mijn eigen tuin aan het toepassen (impressie want het is nu nog een chaos... :) ):

[ link | afbeelding ]
Mooie toepassing zo.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 13:02:04 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212175293
Deze bee bricks vind ik mooi maar achterlijk duur (rond de 30 euro per steen :') )

Resistance is futile.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 13:06:21 #172
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212175340
Ja allemaal leuk en aardig, je kan de boel wel subtiel afleiden naar een nieuw onderwerp, maar IK WIL DE DRADEN VAN DIE LAMPEN STRAKGETROKKEN ZIEN! Poll is poll!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 15:35:18 #173
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212176846
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 13:02 schreef Seven. het volgende:
Deze bee bricks vind ik mooi maar achterlijk duur (rond de 30 euro per steen :') )

[ afbeelding ]
Die zijn dan ook bedoeld om solitair te gebruiken (ipv een baksteen) in de gevel van een gebouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 26-01-2024 23:18:40 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Vis een optie? vrijdag 26 januari 2024 @ 16:40:55 #174
70532 loveli
N
pi_212177375
Beestjes komen ook wel als er wat ouds in de tuin ligt. De boom met het meest leven hier is een grote stronk van een half-dode fruitboom. Spechten, meesjes, boomkruipers en wat weet ik vinden voedsel tussen de schors. Beste insectenhotel in de wijde omtrek.
crap in = crap out
pi_212179748
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 13:02 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]
Uit ervaring zijn gaatjes voor wilde bijen 6 en 8 mm prima. Wel boren zonder te veel rafels wat de vleugeltjes zijn ragfijn. Alles groter dan 8 mm worden niet gebruikt. Stuk boomstam in een hoekje met gaatjes er in geboord geeft een prima hotel. En ruig gestapelde stenen met af en toe wat sedum er tussen zijn echt de meest perfecte omgeving.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 19:56:17 #176
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212179768
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 16:40 schreef loveli het volgende:
Beestjes komen ook wel als er wat ouds in de tuin ligt. De boom met het meest leven hier is een grote stronk van een half-dode fruitboom. Spechten, meesjes, boomkruipers en wat weet ik vinden voedsel tussen de schors. Beste insectenhotel in de wijde omtrek.
Oude boomstronk hebben we hier nog liggen, zit vol met pissebedden. Die krijgt wel een nieuw plekje.
Resistance is futile.
pi_212180280
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 10:49 schreef Seven. het volgende:

Ochtendzon zou op dit muurtje komen trouwens. Verder sowieso best veel schaduw in de tuin door de elzen van de gemeente.
Is er een andere plek die meer zon krijgt? Ik zou zoveel mogelijk met de omstandigheden meewerken: ophogen + stenen muurtje = planten die van een goed gedraineerde, schrale, kalkrijke bodem houden + veel zon. Schaduwplanten wil je juist weer van een vochtige bodem laten profiteren, dus daar de bodem niet (te veel) ophogen. Of je maakt er een beekje om te zorgen dat de planten genoeg vocht krijgen. Als je op die manier je tuin inricht, heb je veel minder gezeur met je planten.
pi_212180599
Een kruidenspiraal, genoeg ruimte voor allerlei insecten:

pi_212180631
Wat ideeėn voor ophogen.

Kastanjehouten palen (zijn mooi en gaan lang mee). En stipa tenuissimia (de plant die je op de eerste foto ziet) groeit goed in een verhoogde border. Stipa verdraagt halfschaduw waarschijnlijk wel - het is een makkelijk siergras.

Hier ben ik weg van: de hoogte ingaan voor een pad en niet zozeer een border. Maakt een tuin veel interessanter. En de planken vind ik slim gebruikt.

Bielzen:

Combinatie verharding en hout. Je kunt ook L-elementen gebruiken: makkelijk en niet zo duur.

Ik heb zelf met bakstenen geėxperimenteerd en vind relatief netjes in plaats van rommelig leggen de beste optie. Ik heb dat zoals op de bovenste foto gedaan:

Het zou me trouwens niet verbazen als je minder grond overhoudt om op te hogen dan je denkt. Of ga je meer afgraven dan alleen de trampoline?
pi_212180741
Oh trouwens: mijn buren hebben een border geleidelijk op laten lopen en aan de achterkant een keerwandje gemaakt. Dat is heel leuk, want je kunt achter de border langs lopen. Zo zie je je tuin vanuit een andere hoek en kun je beter bij de planten in een border komen. Kinderen vinden het ook leuk. En dan doet het er niet zo toe hoe het muurtje eruit ziet.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 22:05:27 #181
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212181852
Team houten palen :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 22:27:15 #182
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212182160
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 20:51 schreef Managarm het volgende:
Een kruidenspiraal, genoeg ruimte voor allerlei insecten:

[ afbeelding ]
Kruiden spiraal vind ik ook helemaal leuk O+ .

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 20:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is er een andere plek die meer zon krijgt? Ik zou zoveel mogelijk met de omstandigheden meewerken: ophogen + stenen muurtje = planten die van een goed gedraineerde, schrale, kalkrijke bodem houden + veel zon. Schaduwplanten wil je juist weer van een vochtige bodem laten profiteren, dus daar de bodem niet (te veel) ophogen. Of je maakt er een beekje om te zorgen dat de planten genoeg vocht krijgen. Als je op die manier je tuin inricht, heb je veel minder gezeur met je planten.
Alleen het stuk zijtuin naast het huis krijgt aanzienlijk veel zon (vanaf halverwege de ochtend). Maar ik wil geen verhoogde border onder de zijramen en bovenop de drainage. De elzen hebben een luchtige kroon dus totaal gebrek aan licht zal het zeker niet zijn op het stuk waar het nu ingetekend is. Dus dan pas ik de planten wel aan op die omstandigheden. Wat drogere halfschaduw schept wel mooie opties voor insecten, vogels en egels. Gaandeweg nestkastjes en egelhuisjes voorzien dus.

Beekje graven krijg ik er niet door bij Six. helaas, ook niet voor meer bewatering :P . Ik mag al blij zijn met m'n natte border. En daar kunnen de vogels en egels dan ook mooi aan hun natje en droogje komen. Ik ben van plan om hosta's in die hoek te zetten, in de hoop dat de slakken zich dan ook redelijk tot dat hoekje beperken.

Overigens wel een partij gesproken vandaag die aangeeft dat het eigenlijk een stuk makkelijker is als het pad er eerst komt om er dan later een muurtje tegenaan te zetten. Dat maakt wel dat we de prioriteiten wat anders indelen. Ik wil liefst wel direct doorpakken met de verhoogde border maar als het makkelijker is om een muurtje te zetten langs een pad ipv pad leggen langs een muurtje.. dan kan het muurtje best nog een x aantal maanden wachten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 20:52 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ideeėn voor ophogen.

Kastanjehouten palen (zijn mooi en gaan lang mee). En stipa tenuissimia (de plant die je op de eerste foto ziet) groeit goed in een verhoogde border. Stipa verdraagt halfschaduw waarschijnlijk wel - het is een makkelijk siergras.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hier ben ik weg van: de hoogte ingaan voor een pad en niet zozeer een border. Maakt een tuin veel interessanter. En de planken vind ik slim gebruikt.
[ afbeelding ]

Bielzen:
[ afbeelding ]

Combinatie verharding en hout. Je kunt ook L-elementen gebruiken: makkelijk en niet zo duur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb zelf met bakstenen geėxperimenteerd en vind relatief netjes in plaats van rommelig leggen de beste optie. Ik heb dat zoals op de bovenste foto gedaan:
[ afbeelding ]

Het zou me trouwens niet verbazen als je minder grond overhoudt om op te hogen dan je denkt. Of ga je meer afgraven dan alleen de trampoline?
Kastanje vind ik ook mooi, we willen ook een kastanjehouten pergola. En verhoogd pad trouwens ook *) maar ik denk eigenlijk niet dat Six. dat ziet zitten.

De natte border wordt wat lager (20cm of zo), de ringdrainage wordt gegraven, trampolinegat en in z'n algemeenheid zal er denk ik wel wat meer afschot moeten komen op de tuin.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 22:30:24 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212182210
Sinds vandaag hebben we trouwens een gordijn op de slaapkamer en een toiletdeur mét deurklink en slot :+ *O*
Resistance is futile.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 10:35:06 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212185813
Kastanje paaltjes: nieuw komt dat op 800-1400 eurootjes :+ . Je hebt er al gauw 20 per meter nodig. Maar wie weet wat zich op marktplaats nog aandient.
Resistance is futile.
pi_212185906
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 10:35 schreef Seven. het volgende:
Kastanje paaltjes: nieuw komt dat op 800-1400 eurootjes :+ . Je hebt er al gauw 20 per meter nodig. Maar wie weet wat zich op marktplaats nog aandient.
Ja das een duur geintje, en als je echt een hoge border wilt moet je ze onderling vast gaan zetten ook. Heb er ook ooit naar gekeken maar niet uitgevoerd om die reden
  zaterdag 27 januari 2024 @ 15:14:09 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212188495
Klinkers en tegels uitgezocht, dit moet het worden:

Resistance is futile.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 15:41:54 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212188740
Laat ik (weer?) eens iets doms zeggen... Waarom staand? Als je ze plat legt heb je minder nodig :D
  Vis een optie? zaterdag 27 januari 2024 @ 18:50:39 #188
70532 loveli
N
pi_212190046
Dan ligt het steviger, minder vervorming bij belasting.

Denk ik.
crap in = crap out
  zaterdag 27 januari 2024 @ 19:39:24 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212190818
Ik denk dat het te maken heeft met belasting van de stenen. Als je ze op hun zij legt, zijn ze nog maar 5cm ipv 7cm. Na verloop van tijd gaan ze barsten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 18:50 schreef loveli het volgende:
Dan ligt het steviger, minder vervorming bij belasting.

Denk ik.
Ik denk dat dit ook samenhangt met het legpatroon. Elleboog is sterker dan halfsteens, heb ik me laten vertellen.
Resistance is futile.
  maandag 29 januari 2024 @ 20:27:01 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212217986
Ondertussen worden er hier steeds meer binnendeuren en deurbeslag gemonteerd. En we hebben een gordijn op de slaapkamer O+ . Nu alleen nog de badkamerdeur ophangen. En de deurklink op onze slaapkamerdeur.

Verder kunnen we merken dat het waterpeil aan het zakken is. De dompelpomp slaat lang niet meer zo vaak aan.

Komend weekend wil Six. het keukenraam plaatsen. Het aanrecht komt volgende week ergens!

Fotootjes van de hal, toilet boven en gordijnen in de slaapkamer. Alle deuren en kozijnen worden nog een keer (ooit) groen gelakt.

En nog even terugkomen op de verhoogde border. We neigen nu naar opbouwen met Ytong met hier en daar wat open bakstenen, afsmeren en dan een leuk kleurtje buitenverf er tegenaan.

[ Bericht 26% gewijzigd door Seven. op 29-01-2024 22:53:15 ]
Resistance is futile.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 19:25:46 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212227803
Six. heeft het kleine keukenraampje al geplaatst _O_

Resistance is futile.
pi_212228568
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wat een leukerd! O+ De kozijnmaat bedoel kk.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 20:26:56 #193
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212229108
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Wat een leukerd! Het raampje is ook wel aardig :P
  dinsdag 30 januari 2024 @ 22:17:36 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212230673
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 19:58 schreef AnneX het volgende:

[..]
Wat een leukerd! O+ De kozijnmaat bedoel kk.
Ja, m'n lievelingsraampje O+ .

Helaas van binnen geen enorme eyecatcher meer omdat de plank met koffiebonen/kopjes/suiker ervoor hangt. Hier won praktisch van esthetisch.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 20:26 schreef flipsen het volgende:

[..]
Wat een leukerd! Het raampje is ook wel aardig :P
:P
Resistance is futile.
pi_212231179
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, m'n lievelingsraampje O+ .

Helaas van binnen geen enorme eyecatcher meer omdat de plank met koffiebonen/kopjes/suiker ervoor hangt. Hier won praktisch van esthetisch.
[..]
:P
Jammer zeg. 😢 van het werk ook. Kunne die planken niet op de andere muur dan!? 😇
  dinsdag 30 januari 2024 @ 23:28:10 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212231443
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 23:03 schreef AnneX het volgende:

[..]
Jammer zeg. 😢 van het werk ook. Kunne die planken niet op de andere muur dan!? 😇
Daar zitten ook al planken :P
Resistance is futile.
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:03:13 #197
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212258008
Six. heeft geschoven met het bed. Dit gaan we nog perfectioneren maar hier hebben we wel de juiste plaats indeling te pakken. De kast is nu 120 hoog en dat houden we erin. We gaan de kast uitbreiden, plan is om er nog 2 hang gedeelten tussen te zetten. En de kast verven om het in lijn te trekken met de rest van de kamer.

Kast naast het bed is bij gebrek aan ruimte :P

Resistance is futile.
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:35:01 #198
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212258483
quote:
7s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:03 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft geschoven met het bed. Dit gaan we nog perfectioneren maar hier hebben we wel de juiste plaats indeling te pakken. De kast is nu 120 hoog en dat houden we erin. We gaan de kast uitbreiden, plan is om er nog 2 hang gedeelten tussen te zetten. En de kast verven om het in lijn te trekken met de rest van de kamer.

Kast naast het bed is bij gebrek aan ruimte :P

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
En de foto precies zo genomen dat je de draden van de lampen niet ziet he...

donderdag 1 februari 2024 @ 23:36:03 #199
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212258499
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 23:35 schreef flipsen het volgende:

[..]
En de foto precies zo genomen dat je de draden van de lampen niet ziet he...

[ afbeelding ]
Zijn nog niet strak getrokken :P
Resistance is futile.
  donderdag 1 februari 2024 @ 23:39:33 #200
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_212258581
Six. :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')