Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, je openhartigheid over geld. Ik weet zelf hoe duur een verbouwing kan worden maar schrik er wel van dat je verwacht zoveel geld kwijt te zijn terwijl je best veel zelf doet.
Hoe realistisch is het trouwens dat je over een paar jaar 100k hebt voor de aanbouw? Dat lijkt me al lastig als je de komende tijd niks anders doet dan sparen, maar als je ook nog allerlei investeringen wilt doen zoals in een warmtepomp en zonnepanelen…
Ik weet niet hoe het nu zitten met de rente, maar een aantal jaren geleden was een svn lening een hele goede optie voor zonnepanelen en een warntepomp.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.
Warmtepomp en zonnepanelen moeten we idd nog bekijken hoe we dat in het plaatje gaan passen.
Volgens mij heet dat tegenwoordig Warmtefonds en tot een x inkomen is die lening op dit moment tegen 0%.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:22 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu zitten met de rente, maar een aantal jaren geleden was een svn lening een hele goede optie voor zonnepanelen en een warntepomp.
Het hangt natuurlijk van je sparend vermogen af en wat je kunt of bereid bent te lenen. Wij moeten steeds scherpe keuzes maken tussen de grote en kleine projecten. De kleine kun je sneller en relatief eenvoudig doen, maar dat gaat wel ten koste van wat je kunt sparen voor de grote.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.
Warmtepomp en zonnepanelen moeten we idd nog bekijken hoe we dat in het plaatje gaan passen.
Je kunt nog steeds een lening via svn aanvragen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat scheelt echt nog rente ten opzichte van het warmtefonds.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:48 schreef Puala het volgende:
[..]
Volgens mij heet dat tegenwoordig Warmtefonds en tot een x inkomen is die lening op dit moment tegen 0%.
Krijg je dan geld toe van svn? Want schelen ten opzichte van 0% vind ik wel knap?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:57 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Je kunt nog steeds een lening via svn aanvragen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat scheelt echt nog rente ten opzichte van het warmtefonds.
Ja, ik verwacht dat het bij ons ook een vloeibare besluitvorming zal zijn. Hoe de prioriteiten uiteindelijk komen te liggen, kan ook nog beinvloed worden door verschillende factoren. Momenteel gaat het goed met Six. en hij gaat wel lekker op minder traplopen. Maar die ontwikkeling is verder onmogelijk te voorspellen. Dus op dit moment heb ik liever zonnepanelen dan een aanbouw, maar dat kan over 6 maanden weer heel anders zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk van je sparend vermogen af en wat je kunt of bereid bent te lenen. Wij moeten steeds scherpe keuzes maken tussen de grote en kleine projecten. De kleine kun je sneller en relatief eenvoudig doen, maar dat gaat wel ten koste van wat je kunt sparen voor de grote.
Bij mij daalde op een bepaald moment het besef in dat er geen uitbouw zou komen en geen rigoureuze garageverbouwing. Toen pas heb ik bijvoorbeeld besloten om geld te stoppen in de kleinere verbeteringen aan de garage, zoals het herstel van kozijnen en het vervangen van de garagedeur.
Wat dan weer voor de zonnepanelen en warmtepomp pleit, is dat het om investeringen gaat die je maandlasten zouden moeten drukken waardoor je weer meer sparend vermogen hebt. Ik zou wel als ik jou was de rekensom maken en het zeker willen weten. Ik stel me zo voor dat de zonnepanelen dan weer voorrang krijgen boven de warmtepomp.
Combinatie warmtepomp en zonnepanelen met svn lening leverde bij ons lagere maandlasten op dan oude cv ketel, en dit was nog voor de hoge gasprijzen en zonder de elektrische auto ipv benzine. Deze twee meegenomen wordt het verschil nog groter.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat dan weer voor de zonnepanelen en warmtepomp pleit, is dat het om investeringen gaat die je maandlasten zouden moeten drukken waardoor je weer meer sparend vermogen hebt. Ik zou wel als ik jou was de rekensom maken en het zeker willen weten. Ik stel me zo voor dat de zonnepanelen dan weer voorrang krijgen boven de warmtepomp.
Een ieder moet natuurlijk zelf bepalen of die bereid is een lening aan te gaan. Zelf zou ik in deze situatie eerst sparen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:43 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Combinatie warmtepomp en zonnepanelen met svn lening leverde bij ons lagere maandlasten op dan oude cv ketel, en dit was nog voor de hoge gasprijzen en zonder de elektrische auto ipv benzine. Deze twee meegenomen wordt het verschil nog groter.
Helemaal eens, alleen in ons specifieke geval zou dat betekenen dat we nog meerdere jaren heel veel hadden moeten betalen aan de energiemaatschappij die we nu direct aflossen. En het risico dat de oude ketel die hier hing weer kapot zou gaan en dan niet meer door onszelf gemaakt zou kunnen worden maar toch vervangen zou moeten worden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een ieder moet natuurlijk zelf bepalen of die bereid is een lening aan te gaan. Zelf zou ik in deze situatie eerst sparen.
Ik lees overigens op de website van het Warmtefonds dat je rente gaat betalen boven een verzamelinkomen van 60.000 euro.
Ja, het heeft wat gekostquote:Op vrijdag 19 januari 2024 13:26 schreef Puala het volgende:
[..]
Duidelijke uitleg. Wat een bedragen als je t zo onder elkaar ziet he.
Wat wil je door de hovenier laten doen? En heb je al materialen uitgekozen?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:
Eind volgende week komen de hoveniers kijken naar bestrating en drainage.
Plan is grotendeels nog steeds dit, alleen er moet nog een trampoline en schommel ingetekend worden. Die trampoline wil ik graag in laten graven. Drainage wil ik graag op de beek laten afvloeien, eventueel via een kleine wadi/overloopvijver achterin de tuin. En eigenlijk wil ik nog wel ergens een verhoogde border met alle grond die afgegraven zal worden.
En er moet nog een elektra kabel richting de schuur. En er moet hier iets gedaan worden aan buitenverlichting, met name de oprit is te donker.
[ link | afbeelding ]
Ik heb zo'n gevoel dat dit meer dan 5000 euro gaat kosten.
Hoe draait je zon om t perceel heen?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:
Eind volgende week komen de hoveniers kijken naar bestrating en drainage.
Plan is grotendeels nog steeds dit, alleen er moet nog een trampoline en schommel ingetekend worden. Die trampoline wil ik graag in laten graven. Drainage wil ik graag op de beek laten afvloeien, eventueel via een kleine wadi/overloopvijver achterin de tuin. En eigenlijk wil ik nog wel ergens een verhoogde border met alle grond die afgegraven zal worden.
En er moet nog een elektra kabel richting de schuur. En er moet hier iets gedaan worden aan buitenverlichting, met name de oprit is te donker.
[ link | afbeelding ]
Ik heb zo'n gevoel dat dit meer dan 5000 euro gaat kosten.
Zuid staat pal op de achtergevel om 12:00.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:08 schreef Puala het volgende:
[..]
Hoe draait je zon om t perceel heen?
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 08:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat wil je door de hovenier laten doen? En heb je al materialen uitgekozen?
Het graafwerk, bestrating en drainage laten we doen, net als het trampolinegat. Dus inderdaad, het plan is om zo weinig uit te besteden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:57 schreef RealRS het volgende:
Leuk project, ik denk dat die tuin op je tekening rond de 50k kost. Wat verwacht je zelf? Ligt eraan wat je zelf doet uiteraard.
Het valt mij altijd in projecten dat mensen de tuinen het zwaarst onderschatten dus ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
Ik heb zelf de laatste jaren best wat tuinen aangelegd maar als je creatief ben en zelf de handen uit de mouwen steekt het een fractie kost maar dat is eigenlijk met alles. Zelfs dan ben je nog wel 20k kwijt denk ik. Vooral die schuur/overkapping/pergola zijn prijzig, afhankelijk van het afwerkingsniveau (kaal of echt bijna een huis), kan je helemaal op leeg lopen (ik heb er nu bijna 1 af en ga bijna starten met de 2e)
Ja, eigenlijk was het plan wel om tot de schuur te bestraten. Uiteindelijk is dat ook de fietsroute, maar als het te duur wordt dan is de komende paar jaar stapstenen in het gras een prima optie (de fietsroute wordt pas een ding als we de huidige schuur in gebruik gaan nemen als slaapkamer).quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:06 schreef Claudia_x het volgende:
Wil je de kronkelpaden ook bestraten? Je zou je kunnen richten op oprit, terras achter huis en pad strak langs huis. Dan zijn de routes die je het vaakst gebruikt, dus dat is wel zo praktisch. Wij hebben het zelf lange tijd gedaan met de bestrating die we al hadden. Als je zoiets doet, kun je rustig op zoek gaan naar een goede deal.
Iets wat ik van mijn buurvrouw heb geleerd, is dat je gras kunt gebruiken als pad. Natuurlijk werkt dat niet zoals verharding, maar ik heb zelf behalve de paden strak langs het huis alleen maar paden van gras en (op gedeeltes waar gras moeilijk groeit) houtsnippers. Dat zou ook goed passen bij beginnen met een grasveld en gefaseerd borders maken en uitbreiden.
Ik denk dat je vele duizenden euro's kunt besparen door planten van anderen te krijgen, te stekken, te splitsen, klein te kopen, et cetera. En ik ben ervan overtuigd dat jullie creativiteit ook op een kindvriendelijke manier vorm kan krijgen!
Dat denk ik ook. We hebben voor een eventueel nieuwbouwproject en als dat doorgaat dan kan ik niet wachten om alvast in het voorjaar te beginnen met het stekken van onze huidige plantenquote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat je vele duizenden euro's kunt besparen door planten van anderen te krijgen, te stekken, te splitsen, klein te kopen, et cetera. En ik ben ervan overtuigd dat jullie creativiteit ook op een kindvriendelijke manier vorm kan krijgen!
quote:Op maandag 22 januari 2024 02:17 schreef tux87 het volgende:
Je hebt aardig wat graafwerk. Ik zou dat niet bij een hovenier neerleggen. Die zijn vaak erg duur. Ze komen met te klein materiaal en zijn lang bezig. Zoek een loonwerker of specifiek iemand in het grondverzet. Die rekenen gewoon een eerlijke prijs voor het werk.
Heb hier eens een offerte gehad voor het ruimen van een bamboe en wat borders. 6k want het was een week werk met drie man. Loonwerker was in een dag klaar en heeft nog wat extra werkzaamheden gedaan. Was minder dan 1k kwijt.
Oh en waaltjes, zijn die niet van marktplaats te halen? Heb hier nog een flinke lading staan, nog niet op marktplaats geprobeerd vanaf te komen. Vond in de container gooien zonde.
Zeker het overwegen waard om zelf een loonwerker te regelen, ik neem het mee in de gesprekken. Overigens hoeven ze hier niks meer op te graven, dus het is vooral grondverzet, al is een beurt met de stobbenfrees wel nog nodig.quote:Op maandag 22 januari 2024 06:48 schreef Troel het volgende:
Onze hovenier heeft een 'eigen' loonwerker. Die neemt voor bepaalde klussen dus gewoon een bevriende loonwerker mee en die is qua prijs niet anders dan de loonwerkers in mijn vriendengroep.
Onze vorige hovenier gaf aan dat we zelf een loonwerker moesten regelen voor bepaalde zaken. Wat ik bedoel te zeggen: niet alle hoveniers doen het zelf met te klein spul om vervolgens te cashen. Overleg met de hovenier hierover is wel aan te raden, dan weet je gewoon meer.
Oh dat rijden met de kraan vond mijn vader vroeger beroepsmatig juist geweldig. Misschien is je pa er wel voor te porren? Lijkt me een leuk gezicht als hij aan komt rijdenquote:Op maandag 22 januari 2024 18:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Zeker het overwegen waard om zelf een loonwerker te regelen, ik neem het mee in de gesprekken. Overigens hoeven ze hier niks meer op te graven, dus het is vooral grondverzet, al is een beurt met de stobbenfrees wel nog nodig.
Mijn vader heeft zelf een grote kraan maar die woont 30 minuten rijden met de auto, denk dat hij er met de kraan wel een uur of 2 over doet.
Gebakken ouwe waaltjes of beton waaltjes? Oude gebakken waaltjes kosten al snel 40euro per m2. Die ga je niet voor weinig op marktplaats vinden. 2de hands betonnen waaltjes staan gratis genoeg op marktplaats inderdaad.quote:Op maandag 22 januari 2024 02:17 schreef tux87 het volgende:
Je hebt aardig wat graafwerk. Ik zou dat niet bij een hovenier neerleggen. Die zijn vaak erg duur. Ze komen met te klein materiaal en zijn lang bezig. Zoek een loonwerker of specifiek iemand in het grondverzet. Die rekenen gewoon een eerlijke prijs voor het werk.
Heb hier eens een offerte gehad voor het ruimen van een bamboe en wat borders. 6k want het was een week werk met drie man. Loonwerker was in een dag klaar en heeft nog wat extra werkzaamheden gedaan. Was minder dan 1k kwijt.
Oh en waaltjes, zijn die niet van marktplaats te halen? Heb hier nog een flinke lading staan, nog niet op marktplaats geprobeerd vanaf te komen. Vond in de container gooien zonde.
Ja, lijkt mij ook mooi maar zijn kraan is te groot. We willen eigenlijk wel beginnen in februari/maart. Zodra we een goeie prijs hebben.quote:Op maandag 22 januari 2024 18:50 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Oh dat rijden met de kraan vond mijn vader vroeger beroepsmatig juist geweldig. Misschien is je pa er wel voor te porren? Lijkt me een leuk gezicht als hij aan komt rijden![]()
Op welk termijn willen jullie met de tuin aan de slag eigenlijk?
Heb ik ook over zitten denken, gewoon kraantje huren voor een weekendje. Six. heeft in de vorige tuin al bewezen dat hij grondverzet snapt.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:53 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Gebakken ouwe waaltjes of beton waaltjes? Oude gebakken waaltjes kosten al snel 40euro per m2. Die ga je niet voor weinig op marktplaats vinden. 2de hands betonnen waaltjes staan gratis genoeg op marktplaats inderdaad.
Lomp graafwerk doe ik trouwens liefst zelf. Niets leuker dan beetje spelen met een minigraver in de tuin. Voor een paar 100 euro kan je een weekend vooruit
.
Dit is wel een heel eind rijdenquote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:07 schreef loveli het volgende:
Gratis tuin afhalen.
https://www.pzc.nl/schouw(...)ons-helpen~ae1a9eae/
Hoe lang is dit geleden?quote:Op woensdag 24 januari 2024 02:10 schreef Debuteer het volgende:
Betonnen waaltjes zou ik nog wel een keer over nadenken. Ik heb ook voor de keus gestaan tussen beton of gebakken maar heb uiteindelijk toch gebakken gekozen omdat die op termijn veel mooier blijven. En idd, een loonwerker ipv een hovenier scheelt een heleboel geld. Hier 1000m2 tuin gedaan, met grind, gebakken waaltjes en terras van keramische tegels voor 7k.
Dat is krap twee jaar geleden. Gebakken waaltjes waren toen 20e per vierkante meter, dat is nu ongeveer het dubbele geworden.quote:Op woensdag 24 januari 2024 07:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe lang is dit geleden?
Ik schat dat wij 50m aan waaltjes nodig hebben voor het pad en de oprit. Voor het terras heb ik nog niet gekozen (ik blijf flagstones geweldig vinden maar is duur volgens mij).
quote:Op woensdag 24 januari 2024 07:53 schreef Debuteer het volgende:
[..]
Dat is krap twee jaar geleden. Gebakken waaltjes waren toen 20e per vierkante meter, dat is nu ongeveer het dubbele geworden.
Hold your horses. Je vader heeft een eigen kraan / graafmachine?quote:Op maandag 22 januari 2024 18:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Mijn vader heeft zelf een grote kraan maar die woont 30 minuten rijden met de auto, denk dat hij er met de kraan wel een uur of 2 over doet.
Haha, wat tof! Ik heb jaren in Engeland gewoond maar nog nooit van gehoord.quote:Op woensdag 24 januari 2024 08:41 schreef manny het volgende:
[..]
Hold your horses. Je vader heeft een eigen kraan / graafmachine?
Feest!
Er is in Engeland zelfs een pretpark waar kinderen en volwassen kinderen met graafmachines / kranen aan de slag kunnen. Beetje zand heen en weer scheppen.
Mooi mooi!
www.diggerland.com
In Wunderland Kalkar zijn/waren ook graafmachinesquote:Op woensdag 24 januari 2024 11:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, wat tof! Ik heb jaren in Engeland gewoond maar nog nooit van gehoord.
Hoe hoog moet een verhoogde border worden? Is er ruimte om deze op te laten lopen? (dus zonder stenen, gewoon een heuvel maken, ziet er natuurlijker uit).quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:
Verhoogde border moeten we nog een beetje uitzoeken hoe en wat. Ik wilde wel gewoon stoeptegels stapelen maar Six. vindt dat armoedig. Dus ik ben nog aan rondneuzen naar goedkope manieren om een muurtje te bouwen.
[ link | afbeelding ]
Vanaf de hazelaar begint het muurtje langzaam omhoog te gaan. En hoe hoog: mag best een cm of 50-80 hoog worden, ligt ook een klein beetje aan hoeveel zand we anders af moeten voeren. Trampolinegat moet geloof ik al 65cm diep worden + de drainage eronder dus zal wel een metertje zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2024 08:58 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hoe hoog moet een verhoogde border worden? Is er ruimte om deze op te laten lopen? (dus zonder stenen, gewoon een heuvel maken, ziet er natuurlijker uit).
Je zou ook metselstenen kunnen gebruiken, die zijn redelijk goedkoop (of gratis) in allerlei kleuren te krijgen,quote:Op donderdag 25 januari 2024 09:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vanaf de hazelaar begint het muurtje langzaam omhoog te gaan. En hoe hoog: mag best een cm of 50-80 hoog worden, ligt ook een klein beetje aan hoeveel zand we anders af moeten voeren. Trampolinegat moet geloof ik al 65cm diep worden + de drainage eronder dus zal wel een metertje zijn.
Dus we laten 'm wel oplopen, ik denk dat dat natuurlijker wordt als het naar 50cm oploopt ipv 80cm. Maar het ontbreekt eigenlijk in de breedte dan wel, ik schat zo dat het max 2m breed wordt. En ik vind zo'n muurtje ook leuk, met name als de insecten daar veel toevlucht kunnen vinden.
Dus de rest van de grond voeren we dan af.
misschien eens een bezoekje brengen aan de Eco kathedraal in Mildam bij Oranjewoud voor inspiratie. Het project is in de jaren 1970 gestart door filosoof/'ecotect'/landschapsarchitect Louis le Roy. Dat is niet echt armoedig te noemen en er liggen genoeg stoeptegel. Er is ook nog een strook midden in een woonwijk in Heerenveen zelf te vinden.quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:
Verhoogde border moeten we nog een beetje uitzoeken hoe en wat. Ik wilde wel gewoon stoeptegels stapelen maar Six. vindt dat armoedig. Dus ik ben nog aan rondneuzen naar goedkope manieren om een muurtje te bouwen.
Ik vind dit heel tof maar Six. vindt deze stijl niet mooi helaas.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef J.P.A.J.S het volgende:
[..]
misschien eens een bezoekje brengen aan de Eco kathedraal in Mildam bij Oranjewoud voor inspiratie. Het project is in de jaren 1970 gestart door filosoof/'ecotect'/landschapsarchitect Louis le Roy. Dat is niet echt armoedig te noemen en er liggen genoeg stoeptegel. Er is ook nog een strook midden in een woonwijk in Heerenveen zelf te vinden.
[ afbeelding ]
Vind ik leuk maar wel twijfels over hoe lang dat meegaat.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:50 schreef Molo het volgende:
En verhoogde border van gevlochten wilgentenen?
5-8 jaar geven ze aan, al moet ik zeggen dat het bij buren hier al langer staat en er nog redelijk uit zietquote:Op donderdag 25 januari 2024 19:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vind ik leuk maar wel twijfels over hoe lang dat meegaat.
Ik droom lekker weg hierbij. Six. zit er met afgrijzen naar te kijkenquote:Op donderdag 25 januari 2024 20:09 schreef Puala het volgende:
Je zou kunnen kijken of Loek Gorris een voorbeeld heeft waar jullie beide blij van worden.
Evt andere aangesloten partijen van wilde weelde zou ook kunnen.
Vind ik ook heel mooi. Helaas denkt m'n man er anders over.quote:Op donderdag 25 januari 2024 22:11 schreef SV-tje het volgende:
Betontegels doormidden breken en de gebroken kant naar voren vind ik zelf ook mooi en dan mos/sedum er tussen laten groeien
Ik vind ecokathedralen prachtig, maar ik ben stoeptegels armoedig blijven vinden. Die kathedralen zijn een vorm van kunst en ik zie mezelf niet zomaar zoiets fraais maken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:56 schreef J.P.A.J.S het volgende:
[..]
misschien eens een bezoekje brengen aan de Eco kathedraal in Mildam bij Oranjewoud voor inspiratie. Het project is in de jaren 1970 gestart door filosoof/'ecotect'/landschapsarchitect Louis le Roy. Dat is niet echt armoedig te noemen en er liggen genoeg stoeptegel. Er is ook nog een strook midden in een woonwijk in Heerenveen zelf te vinden.
[ afbeelding ]
Hopelijk zo wel............quote:Je plaatje wil niet laden.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van wat mijn buurman ooit gemaakt heeft met restmaterialen. Is erg leuk geworden! En het voordeel is dat bepaalde planten erbij gedijen, een stenen omgeving. Ik zou zoiets bij voorkeur doen op een plek waar zon komt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 07:34 schreef Seven. het volgende:
Six. ziet een gemetseld muurtje met holle bakstenen ertussen wel zitten. Ik ook.
Als je goede geļmpregneerde palen gebruikt zal dat wel meevallen, als je goedkope troep gebruikt, ja.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 07:27 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
En dan over 3 jaar weer, want dan zijn die dingen totaal verrot.
Je plaatje wil niet laden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 08:23 schreef J.P.A.J.S het volgende:
En stoeptegels recht op ??
[ afbeelding ]
Wat me opvalt is dat het met nieuwe strakke stoeptegels wel nog mooi kan worden. Maar ik zie ook veel toepassingen die gewoon verdacht veel lijken op meuk dumpen en er nooit meer naar kijkenquote:Op vrijdag 26 januari 2024 08:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind ecokathedralen prachtig, maar ik ben stoeptegels armoedig blijven vinden. Die kathedralen zijn een vorm van kunst en ik zie mezelf niet zomaar zoiets fraais maken.
Ik denk dat gewoon stapelen Six. niet aanspreekt. Hij denkt wel mee, maar de voorbeelden die hij doorstuurt vind ik echt kitscherig, en hij vindt de voorbeelden die ik stuur echt ouwe meuk.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:51 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben met six wbt stoeptegels.
Gewone stapelblokken geen optie? In allerlei soorten en maten te krijgen
Tegels knippen in stroken van 140 en 160mm. Dan levert een oud schoolplein opeens een nieuwe schoolgevel op.quote:Op donderdag 25 januari 2024 22:11 schreef SV-tje het volgende:
Betontegels doormidden breken en de gebroken kant naar voren vind ik zelf ook mooi en dan mos/sedum er tussen laten groeien
Mooie toepassing zo.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:48 schreef _mido het volgende:
[..]
Tegels knippen in stroken van 140 en 160mm. Dan levert een oud schoolplein opeens een nieuwe schoolgevel op.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hetzelfde idee ben ik ook in mijn eigen tuin aan het toepassen (impressie want het is nu nog een chaos...):
[ link | afbeelding ]
Die zijn dan ook bedoeld om solitair te gebruiken (ipv een baksteen) in de gevel van een gebouw.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:02 schreef Seven. het volgende:
Deze bee bricks vind ik mooi maar achterlijk duur (rond de 30 euro per steen)
[ afbeelding ]
Uit ervaring zijn gaatjes voor wilde bijen 6 en 8 mm prima. Wel boren zonder te veel rafels wat de vleugeltjes zijn ragfijn. Alles groter dan 8 mm worden niet gebruikt. Stuk boomstam in een hoekje met gaatjes er in geboord geeft een prima hotel. En ruig gestapelde stenen met af en toe wat sedum er tussen zijn echt de meest perfecte omgeving.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:02 schreef Seven. het volgende:
Deze bee bricks vind ik mooi maar achterlijk duur (rond de 30 euro per steen)
[ afbeelding ]
Oude boomstronk hebben we hier nog liggen, zit vol met pissebedden. Die krijgt wel een nieuw plekje.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 16:40 schreef loveli het volgende:
Beestjes komen ook wel als er wat ouds in de tuin ligt. De boom met het meest leven hier is een grote stronk van een half-dode fruitboom. Spechten, meesjes, boomkruipers en wat weet ik vinden voedsel tussen de schors. Beste insectenhotel in de wijde omtrek.
Is er een andere plek die meer zon krijgt? Ik zou zoveel mogelijk met de omstandigheden meewerken: ophogen + stenen muurtje = planten die van een goed gedraineerde, schrale, kalkrijke bodem houden + veel zon. Schaduwplanten wil je juist weer van een vochtige bodem laten profiteren, dus daar de bodem niet (te veel) ophogen. Of je maakt er een beekje om te zorgen dat de planten genoeg vocht krijgen. Als je op die manier je tuin inricht, heb je veel minder gezeur met je planten.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:49 schreef Seven. het volgende:
Ochtendzon zou op dit muurtje komen trouwens. Verder sowieso best veel schaduw in de tuin door de elzen van de gemeente.
Kruiden spiraal vind ik ook helemaal leukquote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:51 schreef Managarm het volgende:
Een kruidenspiraal, genoeg ruimte voor allerlei insecten:
[ afbeelding ]
Alleen het stuk zijtuin naast het huis krijgt aanzienlijk veel zon (vanaf halverwege de ochtend). Maar ik wil geen verhoogde border onder de zijramen en bovenop de drainage. De elzen hebben een luchtige kroon dus totaal gebrek aan licht zal het zeker niet zijn op het stuk waar het nu ingetekend is. Dus dan pas ik de planten wel aan op die omstandigheden. Wat drogere halfschaduw schept wel mooie opties voor insecten, vogels en egels. Gaandeweg nestkastjes en egelhuisjes voorzien dus.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is er een andere plek die meer zon krijgt? Ik zou zoveel mogelijk met de omstandigheden meewerken: ophogen + stenen muurtje = planten die van een goed gedraineerde, schrale, kalkrijke bodem houden + veel zon. Schaduwplanten wil je juist weer van een vochtige bodem laten profiteren, dus daar de bodem niet (te veel) ophogen. Of je maakt er een beekje om te zorgen dat de planten genoeg vocht krijgen. Als je op die manier je tuin inricht, heb je veel minder gezeur met je planten.
Kastanje vind ik ook mooi, we willen ook een kastanjehouten pergola. En verhoogd pad trouwens ookquote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:52 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ideeėn voor ophogen.
Kastanjehouten palen (zijn mooi en gaan lang mee). En stipa tenuissimia (de plant die je op de eerste foto ziet) groeit goed in een verhoogde border. Stipa verdraagt halfschaduw waarschijnlijk wel - het is een makkelijk siergras.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier ben ik weg van: de hoogte ingaan voor een pad en niet zozeer een border. Maakt een tuin veel interessanter. En de planken vind ik slim gebruikt.
[ afbeelding ]
Bielzen:
[ afbeelding ]
Combinatie verharding en hout. Je kunt ook L-elementen gebruiken: makkelijk en niet zo duur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb zelf met bakstenen geėxperimenteerd en vind relatief netjes in plaats van rommelig leggen de beste optie. Ik heb dat zoals op de bovenste foto gedaan:
[ afbeelding ]
Het zou me trouwens niet verbazen als je minder grond overhoudt om op te hogen dan je denkt. Of ga je meer afgraven dan alleen de trampoline?
Ja das een duur geintje, en als je echt een hoge border wilt moet je ze onderling vast gaan zetten ook. Heb er ook ooit naar gekeken maar niet uitgevoerd om die redenquote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:35 schreef Seven. het volgende:
Kastanje paaltjes: nieuw komt dat op 800-1400 eurootjes. Je hebt er al gauw 20 per meter nodig. Maar wie weet wat zich op marktplaats nog aandient.
Ik denk dat dit ook samenhangt met het legpatroon. Elleboog is sterker dan halfsteens, heb ik me laten vertellen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:50 schreef loveli het volgende:
Dan ligt het steviger, minder vervorming bij belasting.
Denk ik.
Wat een leukerd!quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft het kleine keukenraampje al geplaatst![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat een leukerd! Het raampje is ook wel aardigquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft het kleine keukenraampje al geplaatst![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja, m'n lievelingsraampjequote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:58 schreef AnneX het volgende:
[..]
Wat een leukerd!De kozijnmaat bedoel kk.
quote:Op dinsdag 30 januari 2024 20:26 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wat een leukerd! Het raampje is ook wel aardig
Jammer zeg. 😢 van het werk ook. Kunne die planken niet op de andere muur dan!? 😇quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, m'n lievelingsraampje.
Helaas van binnen geen enorme eyecatcher meer omdat de plank met koffiebonen/kopjes/suiker ervoor hangt. Hier won praktisch van esthetisch.
[..]
Daar zitten ook al plankenquote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:03 schreef AnneX het volgende:
[..]
Jammer zeg. 😢 van het werk ook. Kunne die planken niet op de andere muur dan!? 😇
En de foto precies zo genomen dat je de draden van de lampen niet ziet he...quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:03 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft geschoven met het bed. Dit gaan we nog perfectioneren maar hier hebben we wel de juiste plaats indeling te pakken. De kast is nu 120 hoog en dat houden we erin. We gaan de kast uitbreiden, plan is om er nog 2 hang gedeelten tussen te zetten. En de kast verven om het in lijn te trekken met de rest van de kamer.
Kast naast het bed is bij gebrek aan ruimte
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zijn nog niet strak getrokkenquote:Op donderdag 1 februari 2024 23:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
En de foto precies zo genomen dat je de draden van de lampen niet ziet he...
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |