abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212084358
Mooi, je openhartigheid over geld. Ik weet zelf hoe duur een verbouwing kan worden maar schrik er wel van dat je verwacht zoveel geld kwijt te zijn terwijl je best veel zelf doet.

Hoe realistisch is het trouwens dat je over een paar jaar 100k hebt voor de aanbouw? Dat lijkt me al lastig als je de komende tijd niks anders doet dan sparen, maar als je ook nog allerlei investeringen wilt doen zoals in een warmtepomp en zonnepanelen…
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 18 januari 2024 @ 22:55:15 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212084967
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, je openhartigheid over geld. Ik weet zelf hoe duur een verbouwing kan worden maar schrik er wel van dat je verwacht zoveel geld kwijt te zijn terwijl je best veel zelf doet.

Hoe realistisch is het trouwens dat je over een paar jaar 100k hebt voor de aanbouw? Dat lijkt me al lastig als je de komende tijd niks anders doet dan sparen, maar als je ook nog allerlei investeringen wilt doen zoals in een warmtepomp en zonnepanelen…
Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.

Warmtepomp en zonnepanelen moeten we idd nog bekijken hoe we dat in het plaatje gaan passen.
Resistance is futile.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 07:22:47 #103
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212086021
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Over een paar jaar zal die aanbouw wat duurder zijn. Maar het scheelt wel dat we nu al een aantal dingen voorbereid hebben (straks is bijvoorbeeld elektra aanpassen en WTW buizencircus door trekken heel makkelijk gefixt). Nu kostte dat vrijwel niets, over een paar jaar opnieuw moeten beginnen daarmee zou een paar duizend kosten.

Warmtepomp en zonnepanelen moeten we idd nog bekijken hoe we dat in het plaatje gaan passen.
Ik weet niet hoe het nu zitten met de rente, maar een aantal jaren geleden was een svn lening een hele goede optie voor zonnepanelen en een warntepomp.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_212086691
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:22 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe het nu zitten met de rente, maar een aantal jaren geleden was een svn lening een hele goede optie voor zonnepanelen en een warntepomp.
Volgens mij heet dat tegenwoordig Warmtefonds en tot een x inkomen is die lening op dit moment tegen 0%.
pi_212086753
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 22:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het hangt natuurlijk van je sparend vermogen af en wat je kunt of bereid bent te lenen. Wij moeten steeds scherpe keuzes maken tussen de grote en kleine projecten. De kleine kun je sneller en relatief eenvoudig doen, maar dat gaat wel ten koste van wat je kunt sparen voor de grote.

Bij mij daalde op een bepaald moment het besef in dat er geen uitbouw zou komen en geen rigoureuze garageverbouwing. Toen pas heb ik bijvoorbeeld besloten om geld te stoppen in de kleinere verbeteringen aan de garage, zoals het herstel van kozijnen en het vervangen van de garagedeur.

Wat dan weer voor de zonnepanelen en warmtepomp pleit, is dat het om investeringen gaat die je maandlasten zouden moeten drukken waardoor je weer meer sparend vermogen hebt. Ik zou wel als ik jou was de rekensom maken en het zeker willen weten. Ik stel me zo voor dat de zonnepanelen dan weer voorrang krijgen boven de warmtepomp.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 08:57:46 #106
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_212086792
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:48 schreef Puala het volgende:

[..]
Volgens mij heet dat tegenwoordig Warmtefonds en tot een x inkomen is die lening op dit moment tegen 0%.
Je kunt nog steeds een lening via svn aanvragen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat scheelt echt nog rente ten opzichte van het warmtefonds.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_212086803
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:57 schreef monsterd. het volgende:

[..]
Je kunt nog steeds een lening via svn aanvragen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat scheelt echt nog rente ten opzichte van het warmtefonds.
Krijg je dan geld toe van svn? Want schelen ten opzichte van 0% vind ik wel knap?
  vrijdag 19 januari 2024 @ 09:10:50 #108
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_212086919
Die 0% van het warmtefonds geldt alleen voor wat lagere inkomens. Wij kregen toen een commerciėle renteaanbod van rond de 4% tegenover svn die nu 1.7% hanteert
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 11:26:45 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212088819
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het hangt natuurlijk van je sparend vermogen af en wat je kunt of bereid bent te lenen. Wij moeten steeds scherpe keuzes maken tussen de grote en kleine projecten. De kleine kun je sneller en relatief eenvoudig doen, maar dat gaat wel ten koste van wat je kunt sparen voor de grote.

Bij mij daalde op een bepaald moment het besef in dat er geen uitbouw zou komen en geen rigoureuze garageverbouwing. Toen pas heb ik bijvoorbeeld besloten om geld te stoppen in de kleinere verbeteringen aan de garage, zoals het herstel van kozijnen en het vervangen van de garagedeur.

Wat dan weer voor de zonnepanelen en warmtepomp pleit, is dat het om investeringen gaat die je maandlasten zouden moeten drukken waardoor je weer meer sparend vermogen hebt. Ik zou wel als ik jou was de rekensom maken en het zeker willen weten. Ik stel me zo voor dat de zonnepanelen dan weer voorrang krijgen boven de warmtepomp.
Ja, ik verwacht dat het bij ons ook een vloeibare besluitvorming zal zijn. Hoe de prioriteiten uiteindelijk komen te liggen, kan ook nog beinvloed worden door verschillende factoren. Momenteel gaat het goed met Six. en hij gaat wel lekker op minder traplopen. Maar die ontwikkeling is verder onmogelijk te voorspellen. Dus op dit moment heb ik liever zonnepanelen dan een aanbouw, maar dat kan over 6 maanden weer heel anders zijn.

Wat ik wel zeker weet is dat de bestrating en drainage bovenaan de lijst staat :P .
Resistance is futile.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 12:43:37 #110
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212089959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Combinatie warmtepomp en zonnepanelen met svn lening leverde bij ons lagere maandlasten op dan oude cv ketel, en dit was nog voor de hoge gasprijzen en zonder de elektrische auto ipv benzine. Deze twee meegenomen wordt het verschil nog groter.
pi_212090519
quote:
7s.gif Op donderdag 18 januari 2024 15:26 schreef Seven. het volgende:
OK, de financien dan.

Duidelijke uitleg. Wat een bedragen als je t zo onder elkaar ziet he.
pi_212092489
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 12:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Combinatie warmtepomp en zonnepanelen met svn lening leverde bij ons lagere maandlasten op dan oude cv ketel, en dit was nog voor de hoge gasprijzen en zonder de elektrische auto ipv benzine. Deze twee meegenomen wordt het verschil nog groter.
Een ieder moet natuurlijk zelf bepalen of die bereid is een lening aan te gaan. Zelf zou ik in deze situatie eerst sparen.

Ik lees overigens op de website van het Warmtefonds dat je rente gaat betalen boven een verzamelinkomen van 60.000 euro.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 16:49:58 #113
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212092836
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 16:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een ieder moet natuurlijk zelf bepalen of die bereid is een lening aan te gaan. Zelf zou ik in deze situatie eerst sparen.

Ik lees overigens op de website van het Warmtefonds dat je rente gaat betalen boven een verzamelinkomen van 60.000 euro.
Helemaal eens, alleen in ons specifieke geval zou dat betekenen dat we nog meerdere jaren heel veel hadden moeten betalen aan de energiemaatschappij die we nu direct aflossen. En het risico dat de oude ketel die hier hing weer kapot zou gaan en dan niet meer door onszelf gemaakt zou kunnen worden maar toch vervangen zou moeten worden.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 07:37:40 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212099322
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 13:26 schreef Puala het volgende:

[..]
Duidelijke uitleg. Wat een bedragen als je t zo onder elkaar ziet he.
Ja, het heeft wat gekost :+ . En ik bedacht me gisteren nog dat ik nog de 3200 euro voor de WTW vergeten ben. En 1000 euro schakelmateriaal. Dus het gaat wel naar 145k.

Maar goed, dan heb je wel een volledig gemoderniseerde vrijstaande woning.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 07:50:02 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212099357
Eind volgende week komen de hoveniers kijken naar bestrating en drainage.

Plan is grotendeels nog steeds dit, alleen er moet nog een trampoline en schommel ingetekend worden. Die trampoline wil ik graag in laten graven. Drainage wil ik graag op de beek laten afvloeien, eventueel via een kleine wadi/overloopvijver achterin de tuin. En eigenlijk wil ik nog wel ergens een verhoogde border met alle grond die afgegraven zal worden.

En er moet nog een elektra kabel richting de schuur. En er moet hier iets gedaan worden aan buitenverlichting, met name de oprit is te donker.

Ik heb zo'n gevoel dat dit meer dan 5000 euro gaat kosten. :+
Resistance is futile.
pi_212099399
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:

Plan is grotendeels nog steeds dit, alleen er moet nog een trampoline en schommel ingetekend worden. Die trampoline wil ik graag in laten graven. Drainage wil ik graag op de beek laten afvloeien, eventueel via een kleine wadi/overloopvijver achterin de tuin. En eigenlijk wil ik nog wel ergens een verhoogde border met alle grond die afgegraven zal worden.

En er moet nog een elektra kabel richting de schuur. En er moet hier iets gedaan worden aan buitenverlichting, met name de oprit is te donker.

[ link | afbeelding ]

Wat wil je door de hovenier laten doen? En heb je al materialen uitgekozen?
pi_212099683
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 07:50 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

Hoe draait je zon om t perceel heen?
pi_212100237
Leuk project, ik denk dat die tuin op je tekening rond de 50k kost. Wat verwacht je zelf? Ligt eraan wat je zelf doet uiteraard.

Het valt mij altijd in projecten dat mensen de tuinen het zwaarst onderschatten dus ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

Ik heb zelf de laatste jaren best wat tuinen aangelegd maar als je creatief ben en zelf de handen uit de mouwen steekt het een fractie kost maar dat is eigenlijk met alles. Zelfs dan ben je nog wel 20k kwijt denk ik. Vooral die schuur/overkapping/pergola zijn prijzig, afhankelijk van het afwerkingsniveau (kaal of echt bijna een huis), kan je helemaal op leeg lopen (ik heb er nu bijna 1 af en ga bijna starten met de 2e)
  zaterdag 20 januari 2024 @ 11:46:54 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212101695
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:08 schreef Puala het volgende:

[..]
Hoe draait je zon om t perceel heen?
Zuid staat pal op de achtergevel om 12:00.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:03:26 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212101990
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 08:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat wil je door de hovenier laten doen? En heb je al materialen uitgekozen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 09:57 schreef RealRS het volgende:
Leuk project, ik denk dat die tuin op je tekening rond de 50k kost. Wat verwacht je zelf? Ligt eraan wat je zelf doet uiteraard.

Het valt mij altijd in projecten dat mensen de tuinen het zwaarst onderschatten dus ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

Ik heb zelf de laatste jaren best wat tuinen aangelegd maar als je creatief ben en zelf de handen uit de mouwen steekt het een fractie kost maar dat is eigenlijk met alles. Zelfs dan ben je nog wel 20k kwijt denk ik. Vooral die schuur/overkapping/pergola zijn prijzig, afhankelijk van het afwerkingsniveau (kaal of echt bijna een huis), kan je helemaal op leeg lopen (ik heb er nu bijna 1 af en ga bijna starten met de 2e)
Het graafwerk, bestrating en drainage laten we doen, net als het trampolinegat. Dus inderdaad, het plan is om zo weinig uit te besteden.

Elektra en beplanting doen we zelf. Schuren, overkapping + fundering doet Six. zelf, maar hebben we nog geen haast mee (we hebben de schuur natuurlijk nog een paar jaar tot onze beschikking).

Ik wil voor nu vooral de bestrating en drainage in orde hebben, en het trampolinegat. En dat betekent ook automatisch dat we de elektra gelijk aan moeten pakken. De rest komt langzamerhand vanzelf.

Materialen: liefst ouderwetse waaltjes voor de paden en oprit wat mij betreft, maar zal wel onbetaalbaar zijn. Terras heb ik nog geen keuze gemaakt.

Mogelijke besparingen: zoveel mogelijk zelf doen. Het terras links aanzienlijk kleiner maken. Het pad langs de achterkant kan bijvoorbeeld ook stap tegels worden in het gazon (vind ik ook mooi als dat netjes gelijk ligt met het gazon). Mogelijk nog mooie dealtjes op de stenen en tegels scoren. Onze vorige tuin was in zijn geheel marktplaats en heeft 2,5k gekocht. Maar goed, nu natuurlijk wel een andere factor en dat is kindvriendelijkheid.

En jouw tip om langzamerhand te beginnen met de borders heb ik nog in mijn achterhoofd @Claudia_x . Kan best zijn dat we in eerste instantie met een veel groter grasveld beginnen dan ingetekend staat.
Resistance is futile.
pi_212104463
Wil je de kronkelpaden ook bestraten? Je zou je kunnen richten op oprit, terras achter huis en pad strak langs huis. Dan zijn de routes die je het vaakst gebruikt, dus dat is wel zo praktisch. Wij hebben het zelf lange tijd gedaan met de bestrating die we al hadden. Als je zoiets doet, kun je rustig op zoek gaan naar een goede deal.

Iets wat ik van mijn buurvrouw heb geleerd, is dat je gras kunt gebruiken als pad. Natuurlijk werkt dat niet zoals verharding, maar ik heb zelf behalve de paden strak langs het huis alleen maar paden van gras en (op gedeeltes waar gras moeilijk groeit) houtsnippers. Dat zou ook goed passen bij beginnen met een grasveld en gefaseerd borders maken en uitbreiden.

Ik denk dat je vele duizenden euro's kunt besparen door planten van anderen te krijgen, te stekken, te splitsen, klein te kopen, et cetera. En ik ben ervan overtuigd dat jullie creativiteit ook op een kindvriendelijke manier vorm kan krijgen!
pi_212105002
Ik heb mijn bestrating bij slimbestraten.nl, waren destijds hele scherpe prijzen, weet niet of dat nog steeds zo is.
  zondag 21 januari 2024 @ 19:47:55 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212122273
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:06 schreef Claudia_x het volgende:
Wil je de kronkelpaden ook bestraten? Je zou je kunnen richten op oprit, terras achter huis en pad strak langs huis. Dan zijn de routes die je het vaakst gebruikt, dus dat is wel zo praktisch. Wij hebben het zelf lange tijd gedaan met de bestrating die we al hadden. Als je zoiets doet, kun je rustig op zoek gaan naar een goede deal.

Iets wat ik van mijn buurvrouw heb geleerd, is dat je gras kunt gebruiken als pad. Natuurlijk werkt dat niet zoals verharding, maar ik heb zelf behalve de paden strak langs het huis alleen maar paden van gras en (op gedeeltes waar gras moeilijk groeit) houtsnippers. Dat zou ook goed passen bij beginnen met een grasveld en gefaseerd borders maken en uitbreiden.

Ik denk dat je vele duizenden euro's kunt besparen door planten van anderen te krijgen, te stekken, te splitsen, klein te kopen, et cetera. En ik ben ervan overtuigd dat jullie creativiteit ook op een kindvriendelijke manier vorm kan krijgen!
Ja, eigenlijk was het plan wel om tot de schuur te bestraten. Uiteindelijk is dat ook de fietsroute, maar als het te duur wordt dan is de komende paar jaar stapstenen in het gras een prima optie (de fietsroute wordt pas een ding als we de huidige schuur in gebruik gaan nemen als slaapkamer).

En idd, qua beplanting zal dit zeker weer een facebook dealtjes tuin worden. Ik kan niet wachten tot maart/april als anderen hun tuinen leeg willen halen.
Resistance is futile.
pi_212125866
Je hebt aardig wat graafwerk. Ik zou dat niet bij een hovenier neerleggen. Die zijn vaak erg duur. Ze komen met te klein materiaal en zijn lang bezig. Zoek een loonwerker of specifiek iemand in het grondverzet. Die rekenen gewoon een eerlijke prijs voor het werk.

Heb hier eens een offerte gehad voor het ruimen van een bamboe en wat borders. 6k want het was een week werk met drie man. Loonwerker was in een dag klaar en heeft nog wat extra werkzaamheden gedaan. Was minder dan 1k kwijt.

Oh en waaltjes, zijn die niet van marktplaats te halen? Heb hier nog een flinke lading staan, nog niet op marktplaats geprobeerd vanaf te komen. Vond in de container gooien zonde.

[ Bericht 16% gewijzigd door tux87 op 22-01-2024 02:34:51 ]
  maandag 22 januari 2024 @ 06:48:59 #125
35189 Troel
scherp en bot
pi_212126120
Onze hovenier heeft een 'eigen' loonwerker. Die neemt voor bepaalde klussen dus gewoon een bevriende loonwerker mee en die is qua prijs niet anders dan de loonwerkers in mijn vriendengroep.
Onze vorige hovenier gaf aan dat we zelf een loonwerker moesten regelen voor bepaalde zaken. Wat ik bedoel te zeggen: niet alle hoveniers doen het zelf met te klein spul om vervolgens te cashen. Overleg met de hovenier hierover is wel aan te raden, dan weet je gewoon meer.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')